Hosszúhétvégén Zemplénben utaztunk az ország legrégebbi erdei kisvasútján Pálházán. De nemcsak ez jelenti ennek a vonalnak a különlegességét, hanem az is, hogy része az egykori legendás hálózatnak, amely Füzérkomlóstól (BAZ megye) és Királyhelmectől (Szlovákia) Nyíregyházáig (Szabolcs-Szatmár-Bereg) ért, bár sietve tegyük hozzá, hogy pont ezek között a végpontok között pont soha sem lehetett utazni. Mindenesetre az 1980-ban fölszámolt Hegyközi Kisvasút valaha (1930-45-ig) összeért a ma is létező Nyírvidéki Kisvasúttal, és kapcsolódott a pálházaihoz.
A tudorok persze most hangosan kiabálnak, hogy a nagy, egyesített 200 kilométeres hálózatnak, a Nyírbodrogi Kisvasútnak nem volt része a Pálházai Kisvasút, és igazuk is van, de a fenti képnek mégis van köze hozzá, mert ez a mostani, városi végpontot ábrázolja, és ez az első, két kilométeres szakasz eredetileg a hegyközi pálya része volt, persze a mostani vasút egy visszaépítés 1996-ból.
A kisvasút aranyos, hangulatos, a dolgozók kedvesek, de menetrendszerűséget ne várjunk a napi három vonatpártól. Mi hétfőn, október első napján a középső vonattal indultunk (8:10, 11:20, 15:05 a három indulás lentről) több mint negyedórás késéssel.
Jelenleg három C50-es dízelmozdony alkotja a vontatóállományt.
A nyári időszámítás végéig járó vasúton ősszel már a zárt kocsikat használják, ezek még a Hegyközi Kisvasútból maradtak, igazi, eredeti élményt nyújtanak.
Itt ragadom meg az alkalmat, hogy közöljem, hogy amit tudok e témáról, azt a Cartographia Zempléni-hegység Turistaatlasz és útikönyv című 2004-es kiadványából (a fejezet szerzője: Berki Zoltán) és Chikán Gábor szóbeli közléséből tudom.
Pálháza Ipartelep az eredeti erdei vasút kezdőpontja. 1888-ban Gróf Károlyi László építtette, hogy erdeiből kitermelhesse a fát 700 milliméteres nyomközű lóvontatású vasútként.
Itt van a kisvasút központja, a képen a nyári, nyitott kocsik láthatók, amelyeket rönkszállító kocsikból építettek át.
Kőkapu az eredeti grófi vasút végpontja, 1989-ben Iparteleptől először ideáig épült újjá a vonal.
A háttérben látható 37 méteres alagút 1903-ban épült, 1990-ben megerősítették a boltozatát.
Rostalló a végállomás az alagút megerősítése óta.
Megnéztük a mozdony körüljárását.
A vonat gyakorlatilag rögtön ment vissza (9:10, 12:20, 16:00 a három indulás).
Rövid túrára indultunk.
Az ilyen szép képekhez nem kell kommentár.
Visszafelé Kőkapunál szálltunk föl.
Őszi búcsú a kisvonattól.
És Kishutától.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
razgon 2007.10.04. 13:00:34
Télen áll a vasút? Vagy csak a személyszállítás szünetel?
Köszönet a cikkért!
Pas · http://pasthelod.hell-and-heaven.org 2007.10.04. 13:54:50
Nem is tudtam, hogy ilyen hosszú :0
beton 2007.10.04. 14:16:01
t-macska 2007.10.04. 14:19:21
hurrá torpedó 2007.10.04. 14:39:02
még a nyári kocsi is ugyanolyan rönkszállítós, csak ott nincs rajta műanyag esővédő.
tavaly sikerült a mozdonyban leutaznom kistolmácsig, bár az már másik sztori. szociológiailag érdekesebb volt, mint műszakilag.
zempléni 2007.10.04. 14:49:55
Topy 2007.10.04. 15:15:27
Topy
bobek3000 2007.10.07. 12:15:49
zebra 2007.11.01. 16:38:03
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.11.01. 17:36:08
Úgy értettem, hogy Királyhelmecről és Rostallóról nem lehetett Nyíregyházára utazni soha. A híd szabolcsi feje egyébként Balsán volt, Ma Balsa-Tiszapart a (nyári) végállomás neve.
ti
zze 2008.10.14. 13:03:47
Három-négy éves lehettem, de megmaradtak a képek a fejemben egész életemre. Elementáris élmény volt, amikor huszonöt-hat éves korom körül visszataláltam oda és felnőtt fejjel láthattam, hogy minden tényleg úgy van, ahogy emlékeztem. Hogy ez nem mese, hanem ez a vidék és ez a kisvasút valóban létezik.
(Azóta eltelt újabb majd' tizenöt év, ideje lenne elvinnem a saját gyerekeimet is...)