Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

2007.10.04. 12:00 erminavet

Húsz kép Magyarország legrégebbi erdei kisvasútjáról

Hosszúhétvégén Zemplénben utaztunk az ország legrégebbi erdei kisvasútján Pálházán. De nemcsak ez jelenti ennek a vonalnak a különlegességét, hanem az is, hogy része az egykori legendás hálózatnak, amely Füzérkomlóstól (BAZ megye) és Királyhelmectől (Szlovákia) Nyíregyházáig (Szabolcs-Szatmár-Bereg) ért, bár sietve tegyük hozzá, hogy pont ezek között a végpontok között pont soha sem lehetett utazni. Mindenesetre az 1980-ban fölszámolt Hegyközi Kisvasút valaha (1930-45-ig) összeért a ma is létező Nyírvidéki Kisvasúttal, és kapcsolódott a pálházaihoz. 

A tudorok persze most hangosan kiabálnak, hogy a nagy, egyesített 200 kilométeres hálózatnak, a Nyírbodrogi Kisvasútnak nem volt része a Pálházai Kisvasút, és igazuk is van, de a fenti képnek mégis van köze hozzá, mert ez a mostani, városi végpontot ábrázolja, és ez az első, két kilométeres szakasz eredetileg a hegyközi pálya része volt, persze a mostani vasút egy visszaépítés 1996-ból. 

A kisvasút aranyos, hangulatos, a dolgozók kedvesek, de menetrendszerűséget ne várjunk a napi három vonatpártól. Mi hétfőn, október első napján a középső vonattal indultunk (8:10, 11:20, 15:05 a három indulás lentről) több mint negyedórás késéssel.

Jelenleg három C50-es dízelmozdony alkotja a vontatóállományt.

A nyári időszámítás végéig járó vasúton ősszel már a zárt kocsikat használják, ezek még a Hegyközi Kisvasútból maradtak, igazi, eredeti élményt nyújtanak.

 

Itt ragadom meg az alkalmat, hogy közöljem, hogy amit tudok e témáról, azt a Cartographia Zempléni-hegység Turistaatlasz és útikönyv című 2004-es kiadványából (a fejezet szerzője: Berki Zoltán) és Chikán Gábor szóbeli közléséből tudom.

Pálháza Ipartelep az eredeti erdei vasút kezdőpontja. 1888-ban Gróf Károlyi László építtette, hogy erdeiből kitermelhesse a fát 700 milliméteres nyomközű lóvontatású vasútként.

Itt van a kisvasút központja, a képen a nyári, nyitott kocsik láthatók, amelyeket rönkszállító kocsikból építettek át.

Kőkapu az eredeti grófi vasút végpontja, 1989-ben Iparteleptől először ideáig épült újjá a vonal.

A háttérben látható 37 méteres alagút 1903-ban épült, 1990-ben megerősítették a boltozatát.

  Rostalló a végállomás az alagút megerősítése óta.

  Megnéztük a mozdony körüljárását.

A vonat gyakorlatilag rögtön ment vissza (9:10, 12:20, 16:00 a három indulás).

  Rövid túrára indultunk.

Az ilyen szép képekhez nem kell kommentár.

Visszafelé Kőkapunál szálltunk föl.

Őszi búcsú a kisvonattól.

És Kishutától.

11 komment

Címkék: fotó utazás vasút kisvasút zemplén


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr25184922

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

razgon 2007.10.04. 13:00:34

Imádom a kisvasutakat, szívesen dolgoznék kisvasúton!
Télen áll a vasút? Vagy csak a személyszállítás szünetel?

Köszönet a cikkért!

Pas · http://pasthelod.hell-and-heaven.org 2007.10.04. 13:54:50

Hihi, én utaztam ezen, Nyiregyházától valameddig.. nagyon szép és hangulatos az erdőben vonatozni :)

Nem is tudtam, hogy ilyen hosszú :0

beton 2007.10.04. 14:16:01

Tavaly e kisvasút nyomvonalán táboroztunk, de sajnos a kisvasutat nem sikerült kipróbálnunk, de a hely és a kisvasút gyönyörű!!!

t-macska 2007.10.04. 14:19:21

Régen a 70 években még bejárt Sátoraljaújhelyre is ha a főutcán át akartál kellni érdemes volt megnézni, hogy nem jön-e a vonat. (egyébként ha jól tudom a helyiek adta beceneve Bimbó)

hurrá torpedó 2007.10.04. 14:39:02

én a csömödéri kisvasúton utaztam eddig (de ott többször is), és azt veszem észre hogy mintha tökugyanolyan lenne a vonatocska, meg a kocsi meg minden, mint ott :)

még a nyári kocsi is ugyanolyan rönkszállítós, csak ott nincs rajta műanyag esővédő.

tavaly sikerült a mozdonyban leutaznom kistolmácsig, bár az már másik sztori. szociológiailag érdekesebb volt, mint műszakilag.

zempléni 2007.10.04. 14:49:55

bizony ez a BIMBÓ:) ott nőttem fől és bizony nagyon megsirattuk,amikor fölszámolták a kisvasutat! hegyek-völgyek,télen és nyáron mindig pontosan...a helybéliek ma is siratják...aki teheti nézze meg ,mert gyönyörű hely!

Topy 2007.10.04. 15:15:27

Volt hangulata, ahogy meg-megállva végigzörgött Sátoraljaújhely főutcáján. A Bodrogközben addig volt megbízható közlekedés, amíg a kisvasút járt. Ment hóban, fagyban, esőben. Bezzeg a buszok... No comment.

Topy

bobek3000 2007.10.07. 12:15:49

Biza a gemenci erdoben mukodo kisvasut vonala sem semmi...

zebra 2007.11.01. 16:38:03

Komolyan téved a cíkk szerzője azt illetően, hogy nem lehetett Füzérkomlóstól Nyírtegyházáig kisvonattal utazni. Erre amig a második világháboru alatt nem robbantották fel a Kenézlő-Vencsellő közötti hídat bizony lehetőség volt.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.11.01. 17:36:08

Kedves Zebra!

Úgy értettem, hogy Királyhelmecről és Rostallóról nem lehetett Nyíregyházára utazni soha. A híd szabolcsi feje egyébként Balsán volt, Ma Balsa-Tiszapart a (nyári) végállomás neve.

ti

zze 2008.10.14. 13:03:47

Kisgyerek voltam a 70-es években, nem volt autónk, egy hajnali vonatozás után érkeztem a szüleimmel Pestről Újhelyre. Ott kellett felszállni a kisvonatra a legdurvább téli hidegben, de bent fűtött a kályha, a kisvasút kanyargott az erdőben, térdig ért a hó. Aztán átzörögtünk az alagúton és egy hetet töltöttünk Kőkapun (nagyapám intézte, protekcióval, mint Erdei Termék Vállalatos alkalmazott:)
Három-négy éves lehettem, de megmaradtak a képek a fejemben egész életemre. Elementáris élmény volt, amikor huszonöt-hat éves korom körül visszataláltam oda és felnőtt fejjel láthattam, hogy minden tényleg úgy van, ahogy emlékeztem. Hogy ez nem mese, hanem ez a vidék és ez a kisvasút valóban létezik.
(Azóta eltelt újabb majd' tizenöt év, ideje lenne elvinnem a saját gyerekeimet is...)
süti beállítások módosítása