Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

augusztus 2014
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  <
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Blogajánló

2007.10.23. 23:00 erminavet

Ti merre mennétek kocsival Velencébe?

Ígértem, hogy írok még a venetói hajózásról. Az érdemi információkra kicsit még várni kell, nulladik pontként döntsük el, hogy merre autózzunk célunk, Casier (vagyis gyakorlatilag Velence) felé. Sokszor mentem már autóval Olaszországba, mindig kérdés volt, hogy merre érdemes. Merthogy szerintem nem triviális a válasz. Most persze zárjuk ki azt a szempontot, hogy valamit meg akarunk nézni útközben, a cél tehát az odajutás.


Vannak egyéni preferenciák, valaki nem szereti a sztrádát, mert fél a sebességtől, valaki meg igen, mert fél kamionokat előzni az országúton, van, akit (pl. engem) a vegyes megoldás untat a legkevésbé. Van, aki siet, van, aki spórol, van, aki gyönyörködni akar a tájban. De változnak az objektív körülmények is: újabb gyorsutak készülnek el, háborús térségek békülnek meg és válnak biztonságosakká, fizetőssé válnak az autópályák. És persze az se mindegy, milyen napszakban megyünk, egy rövidebb, városon belüli szakasz jó lehet éjjel a sztráda helyett, a délutáni csúcsban viszont halálosan beragad.


1. Lúzersztráda (827 km, 7h28, üza.: 64 €, útdíj: 29 €)


Magamtól sohase mennék a végig autópályás változaton, azaz nem indulnék délnyugat felé északnyugatnak az M1-esen Bécsnek. Ha Bécs közelében nem is dugul a pálya, ez akkor is vagy 150 kilcsi kerülő. Mégis van, aki erre jár, és a ViaMichelint se nehéz rávenni ennek az útnak a kalkulálására, csak a sztrádák preferálását kell bekattintani.


A fenti alcím mögött szereplő számok is a ViaMichelin kalkulálásából vannak, a kilométeradat értelemszerűen pontos, az idő a tapasztalatok szerint erősen nettó (határátkelés, tankolás, pisilés nincs benne, talán még a lassítás se a fizetőkapunál), a benzinköltségnél nemigen állítgattam egységárat, fogyasztást, az abszolút értéket nem kell komolyan venni, de a verziók összehasonlítására jók. Még annyit, hogy az úttervező korántsem tud az összes elkészült autópálya-szakaszról, pedig egy netes szolgáltatásnál ez lenne a természetes.


2. Klasszikus nyugati út (730 km, 8h01, üza.: 55 €, útdíj: 29 €)

Klasszikus, mert régi. Nyugati nemcsak azért, mert (Fehérvártól) egyenesen e felé az égtáj felé indul a 8-as főúton, hanem azért is, mert rögtön nyugati országba vezetett, amikor még Jugoszlávia nem volt az, csak negyedrészben, meg akkor, amikor Jugoszlávia utódjai háborús, széteső, bizonytalan, 'hátha megszívat a rendőr a friss egyenruhájában' országok voltak. Azóta majdnem kész az M7-es, a 8-as meg csak négysávúsodik néhol, sőt, még Ausztriában sincs sztráda Grazig (sőt, Grácig!), no és Szlovénia meg Horvátország nemcsak biztonságos kultúrföld lett, de épült egy csomó autópálya is. Egyszóval a klasszikus út most már aligha racionális, a ViaMichelint is csak közbenső állomás megadásával tudtam rákényszeríteni.

3. Dicsőség a Független Szlovéniának (709 km, 8h21, üza.: 62 €, útdíj: 25 €)

Úgy tűnik, ahogy az Őrségi vasút visszaépítéséről döntő tisztviselők, én is bedőltem annak a ténynek, hogy egy új ország jelent meg a határainkon, pedig ugye egyetlen új lakó, egyetlen új üzem nem költözött oda, úgyhogy az önálló Szlovéniát továbbra is ugyanúgy meg lehetne közelíteni Horvátországon keresztül, mint azelőtt. (Tudom, NATO, meg minden, de Horvátország is a barátunk, egyszer bizonyára NATO-tag is lesz, és most nem is ez a téma.)

Meg ott az M70-es autóút, amely az M7 végétől Szlovénia sarka, Alsólendva (Lendava) felé vezet, ahol a madár se jár, a falusi határátkelőt (Tornyiszentmiklós/Pince) mindenki nézze meg, amíg nem épül oda is sztráda! Merthogy nincs sztráda a szlovén oldalon, egészen Mariborig csak egy nyúlfarknyi, amihez még kerül is az ember északra. Egyszer jöttem már erre, akkor Mariborban álltunk a dugóban, most azt elkerültük apró hegyi utakon, de így utólag úgy tűnik, nem érte meg (odafelé) erre jönni. Bár a határokkal bizonyára így végzünk a leghamarabb. Szegény útvonaltervezőnek két közbenső megállást is kellett mondanom, hogy hajlandó legyen erre kanyarogni.

4. Leggyorsabb (712 km, 7h18, üza.: 57 €, útdíj: 29 €)

Mindenesetre a ViaMichelin szerint. Egyszerű: próbáljunk meg sokat menni sztrádán, de azért ne kerüljünk az autópályák miatt túl nagyot. A megoldás lényege, hogy lekanyarodunk kissé Zágráb felé, hiszen Horvátországban a szükséges sztrádák teljesen kész vannak, két EU- és NATO-tag szomszédjánál még vannak hiányok. (Nálunk az M7-esben, Szlovéniában a Zágrábból jövő sztráda eleje hiányzik, onnan viszont Triestig végig kész van minden.) E verzió hátránya a szükségesnél eggyel több határ. Visszafelé erre jöttünk, és nem bántuk meg, de láttuk, hogy velünk szemben, tehát Zágrábból Ljubljana felé borzalmas vasárnap esti dugó araszol.

5. Ajánlott (674 km, 7h34, üza.: 57 €, útdíj: 26 €)

A ViaMichelin ajánlata hasonló az előző verzióhoz abban, hogy először Horvátországba megy, de onnan szinte rögtön Szlovéniába. A zágrábi kerülő nélkül rövidebb, viszont Szlovéniában így jóval hosszabban nincs sztráda, tehát lassabb.

6. Legrövidebb (656 km, 10h00, üza.: 64 €, útdíj: 20 €)

Azt hiszem, a komolyan vehető változatok végére értünk. Most az jön, hogy elkezdjük változtatni a paramétereket az útvonaltervezőben, és nagyokat nézünk. A legrövidebb úttal egy picit még faragunk a kilométereken, cserében jó sok órával növeljük a menetidőt, hiszen például Ljubljanától a tengerig nem sztrádán, hanem kis hegyi utakon döcögünk.

 

 

7. Spórolós (849 km, 15h16, üza.: 66 €, útdíj: 0 €)


Ha a gazdaságos paramétert állítjuk be, nem megyünk fizetős sztrádán, ezt értem, de hogy ezért miért kell a ViaMichelin szerint Szlovákia felé indulni, azt nagyon nem.

 

És akkor most válaszoljatok a címben föltett kérdésre, ha van kedvetek!

25 komment · 1 trackback

Címkék: utazás olaszország hajó közút másodrész


A bejegyzés trackback címe:

http://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr60205319

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Térképes egoblog 2.0 2008.01.21. 14:40:55

Budapest - Velence Ez most az olasz Venezia, nem a magyar. Ha oda akarnék menni, akkor merre kell induljak? [Ti merre mennétek kocsival Velencébe?]

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

mxplanet 2007.10.24. 07:35:20

szerintem salzburg felé a legrövidebb..
debrecenen át

Zolee 2007.10.24. 07:47:13

Január 01-tól Ausztira nem lesz határátkelő. A szlován-horvát és a horvát-magyar határ is tud meglepetéssel szolgálni, nem beszélve ahorvát kapukról. Nyáron én kerülném.

Mister 2007.10.24. 08:32:02

Kizárt, hogy a horvátokon átmenjek/áttotyogjak. :)
Bécs - Graz - Villach - Velence, azaz a \"lúzersztráda\" a nyerő nálam. Kb 6 óra az út, szinte végig lehet menni 150km/h-val. ( Gyorsabban nem érdemes azért, mert szeret fényképezni a yard )
Az elmúlt 2 évben legalább 15 alkalommal mentem/jöttem arra, és csak egyszer volt hazafelé dugó az olasz pálya legvégén, az osztrák határ közelében, ez kb 1 óra volt, de én voltam a barom, mert péntek délután értem oda, amikor mindenki ment valahová munka után.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2007.10.24. 08:54:52

Egyértelműen a 4-es vagy az 5-ös verzió. Az előbbit választva mentünk a nyáron Ljubljana-ba nyaralni, de Triest-be is leugrottunk egy pizzára :-), szóval azt a szakaszt is ismerem. Persze ha kiépül az autópálya a magyar határ és Ljubljana között, akkor majd arra.

OkoskaTo:rp 2007.10.24. 09:13:22

Hol van itt a kötött pálya? Értem én, hogy ez egy blog, meg szerzői szabadság, de lassan már arról is olvashatunk, hogy na most akkor melyik virslit vegyük inkább (ld. Homár)?

Vagy a magyar vasút elkönyvelődött a menthetetlen kategóriába, amire kár akár egy bitet is áldozni?

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.24. 09:24:39

Kedves Okoska!

A MÁV valóban menthetetlen, de azért lesz még sok sín, nyugalom, türelem. Írok majd annyi vonatot, hogy meg is unod.

Balázs Attila 2007.10.24. 09:27:36

A bécsi nagyon hosszú, arra én nem mennék.
A nyolcason elég jól lehehet haladni, de a határ után az osztrák A2-ig csak lépésben, tele van kamionokkal és nagyon sok a település. A A2-t Grác és Klágenfurt közt már két éve bővítik, ha még nincsenek kész ott sem lehet 70-nél nagyobb átlagsebességgel haladni. Tarvisio után viszon szerintem a világ egyik legszebb fekvésű autópályáján autózhatsz.
A szlovének jövő év végé lesznek kész az autópályával, addig én nem javasolnám sem a maribori, sem pedig a Csáktornya-Ptuj útvonalat. Mindkét úton nagyon sűrű a településhálózat, nagyon lassan lehet haladni az autópályáig.
Szerintem a Zágráb-Ljubjana út a legjobb. Igaz a határon a szlovén vámosnak gyanús volt hogy egyedül megyek és kábítószert kerestek az autómban, de egyébként normálisak voltak. Horvát oldalon végig autópálya van, és ezen a szakaszon még nyáron sem szokott nagy sor állni a kapuk előtt, az csak Zágráb után jellemző. A szlovén oldalon hiányzik néhány kilóméter autópálya, de ezen a szakaszon nem sok település van. Ha a szlovén szakaszon kívül, már csak a mi 35 km autópályánk hiányzik Kanizsa és a Balaton közt.

Leonard Zelig 2007.10.24. 09:27:54

1/a verzió mindig, mindenkor:

Bruck a.d. Leitha 50-es úton (130-cal) egészen az A2-ig. Lehet, hogy hosszabb, de ugye itt nem volt 50 év kommunizmus.

Leonard Zelig 2007.10.24. 09:30:05

Elkúrtam, emlékezetből írtam, tehát nem Bruck a.d. Leitha, hanem már Neusiedl am See-nél kell letérni.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.24. 09:41:19

Okoska, látod, mindent a látogatókért, addig itt van Hamster oldalának legújabb fejezete:

hampage.hu/kozlekedes/vasut4/

Arton 2007.10.24. 09:56:03

Még a ViaMichelin előtt is az 5. változatot választottam Richtung Italien -- és azóta is kikerülöm az osztrák hegyeket, mert szebbek a szlovének :-)

macilaci 2007.10.24. 10:11:07

Én még mindig a klasszikust választanám (Fehérvártól a 8-ason, sokat javult az utóbbi öt évben, majd Grác, Klagenfurt, Villach, Tarvisio, stb). A fizetőkapuk gyorsak tudnak lenni, ha az automata sávot használod bankkártyával. Nekem az osztrák szakasz halálosan unalmas, viszont megint plusz pont, hogy januártól elvileg egyetlen határ sem kerül az utadba.
A Balkánt elvi okokból hanyagolom, túl sok negatív kép él bennem az odavalósiakról (részben tapasztalaton alapul).
A lúzersztrádán többször gondolkodtam, de annyira unom az osztrák pályákat, hogy mindig letettem róla.

Közszolga · http://www.kozszolga.hu 2007.10.24. 10:18:27

Szerintem várjunk egy évet és a Szlovén verzió lesz a nyerő. Végig kész lesz az autópálya + megszűnik a határellenőrzés.

FlybyWire 2007.10.24. 10:35:05

Inkább menjetek Dubrovnikba Eszék-Tuzla-Sarajevo-Mostar útvonalon. Nincs autópálya (csak az M6 egy picit), kb 12 óra, ellenben nincs forgalom, kevés a rendőr és valami meseszépséges a táj! :)

F.

Mistral 2007.10.24. 11:21:28

Helló!

Mi az 5-ön mentünk vagy 3 éve, valahol volt egy Ptuj nevű városka is az autópálya előtti szakaszon. Este 8-kor indultunk Szegedről, kb éjfél Letenye, 6-kor voltunk Ljub előtt, a Trojane hágó tetején - gyönyörű szép volt a napfelkelte! Vmi 8 körül értünk Velencébe. (6 gyerek + asszony, pisilgettünk rendesen :-)
A határokon nem volt gond, főleg a Szlovén-Horváton, vmi éjjel 2-kor...

Arton 2007.10.24. 13:22:33

Ptujt ajánlom mindenkinek, aki békebeli nyugalomra vágyik osztrák marcipánszínek nélkül. Ráadásul wellnessközpont. Na éppen Ptuj miatt is az 5-ös változat a nyerő.

Jozso 2007.10.24. 22:12:32

Mi tegnap mentünk Padovába (Velencétől egy köpésre), a 4-es verziót választottuk mert ma még előttünk volt egy újabb 850 km-es út, ezért amilyen gyorsan csak lehetett meg akartunk érkezni. Főleg úgy hogy délután 3-kor indultunk, és Padovában még aludni is szerettünk volna. A határok kellemesek voltak, sehol egy ember, sehol semmi sor, pedig tartottam attól hogy a magyar szlovén határ helyett a horvátot és a szlovánt választva elmegy majd az idő. Horvátországban fullos a pálya végig, Szlovéniában van kétszer-háromszor 10-20 km ami még nincs kész Ljubljana felé, de amúgy haladós rendesen, betartva a szabályokat 8 óra alatt értünk oda.

Ami viszont kiborító, beleértve a mai olasz és francia tapasztalatokat is, hogy sosem tudni a fizetőkapuknál, hogy mi a jóistent is kell csinálni. Persze vannak előtte kirakva jelzések hogy majd mi is vár ránk, de aki először jár erre, az könnyen megszívja. Szép sorban:

- van a telepass, teleakármi sáv, oda csak az mehet be akinek van valami elektronikus kütyüje amiről lehet tudni hogy ő kicsoda aztán majd levonják a számlájáról. Persze van ahol a telepass mellett van sima jelzés is, oda még nem mertem beállni mert ki tudja honnan kell majd kitoltatni mert esetleg mégse mehetek be oda.
- van amikor kártyát kell húzni, az a legegyszerűbb, ott nincs kecmec, beállsz bármelyik sorba csak ne telepassos legyen, aztán húzod a kártyát, és fizetsz később
- ennek van ugye a fizetős része, amikor fogod a kártyát, és odaadod az ürgének hogy na akkor fizetnék. Persze ha van ürge, mert vannak olyan sorok ahol csak bankkártyával lehet fizetni.
- van ahol nincs kártya, ha felhajtasz az útra akkor egy adott mennyiségű pénzt fizetni kell. Ha van ürge a kasszában az jó, elveszi a pénzt és mehetsz, ott mész le a pályáról ahol akarsz, de Fr.o-ban vannak olyan helyek, ahol minden automata, és a poén az hogy vagy apróban fizetsz (bele kell hajítani egy kukásvödörnek látszó tárgyba és már mehetsz is, fura dolog hogy tényleg megszámolja a pénzt és nem téved, nem úgy mint az itthoni automaták), vagy pedig bankkártyával fizethetsz. Az egyik ilyen kapunál néztünk, mert aprónk egy cent se volt, csak 100 eurósok, de nem láttuk hova kell bedugni. Mint kiderült sehová mert ilyen nincs, vagy bedobod az aprót vagy kártya. Szerencsére volt egy olyan kártya nálunk amit elfogadott, persze ez is 1 mp-ig tart neki, nem úgy mint a Tescoban mikor fizetsz és várod hogy jöjjön már az elfogadó blokk.


Asszem más változat már nincs, külön móka mikor jön a fizetőkapu, sasoljuk ezerrel hogy akkor most mi lesz, apró kell esetleg vagy van ürge akinek lehet fizetni, kártyát kell húzni, és a telepassba se menjünk bele mert lehet hogy utánunk jönnek a zsaruk.

Van még egy változat amit meg is szívtam Szlovéniában, mikor az ürge egyszerre kétfelé dolgozik, a szembeforgalomtól is ő szedi a pénzt. Begurulok a sorba, látom hogy sehol senki, ablakok becsukva, hát előregurulok a sorompóhoz hátha akkor itt kártyát kell húzni, de nem, sehol semmi, így háttolatás vissza. Egészen a mögöttem levőig aki közben beállt a sorba, én meg nem láttam a zuhogó eső miatt rendesen. Volt csatt de nem látszott utána semmi, ha nem is békében de elváltunk, csak előtte fizettem a kapunál mert kiderül hogy az ürge gondolom fázott aztán becsukta az ablakot ahol fizetni lehetett volna és közben a másik oldalt szolgálta ki.

crash 2007.10.25. 15:39:39

Vasútbarát miért megy Velencébe autóval, mikor van közvetlen hálókocsis vonat, "viszonylag" óccsóé' ? :-)

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.25. 23:35:04

Kedves Crash!

Mert:
1., vasútbarát, nem fanatikus
2., mert nem egyedül megy, hanem négyen
3., mert nem Velencébe megy, hanem Casierbe

Voltam különben már Velencében hálófülkével, nem is akármilyennel, a MÁV Nosztalgiával, nagyon tuti volt.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2007.10.29. 15:02:52

Mi régebben a 3-ast választottuk (jó okból nem akartuk kitenni a gumikerekünket az EU-ból), de szívás volt. 5-ös rulez, asszem.

kujoon 2007.11.15. 12:02:18

Mi anno a 6.ost csinaltuk meg, uzemanyag es utdij 0Ft volt, de a menetido a magyar 6artol kb 4 nap... :-)) ...najo mi bicajjal voltunk, mentunk Garda tavat kerulni....de szep is volt...

toronyiránt! 2007.11.15. 12:20:37

Szerintem a nyerő megoldás a 2. verzió kissé módosított változata: a 8. út helyett végig az M7-esen a Balaton végéig, majd onnan irány Graz-Klagenfurt-Villach-Tarvisio.

muskotály küvé 2007.11.16. 11:32:30

Szerintem egyértelmű, hogy a horvát/szlovén átmenet a nyerő, mert

1. Bécs felé túl nagy kerülő, nem éri meg
2. A (Bécs-)Graz-Villach autópálya Európa egyik legforgalmasabb tranzitútja, ráadásul Villach környékén tele van lassan járható alagutakkal.

Ljubljanáig Zágráb felé talán valamivel jobb, mint Ptuj felé;

VISZONT Ljubljana után én nem Trieszt, hanem Nova Gorica felé mennék. Nem sokkal Postojna után kell letérni a pályáról, és néhány kanyargós km után gyorsforgalmi út vezet egy szép völgyben. Nyáron mi erre mentünk, amíg rá nem tértünk az A4 pályára Olaszországban, minimális volt a forgalom.

szobatars 2011.03.04. 14:28:00

az 5-ös verzió..1992 óta kb. kismilliószor

Zb74 2011.08.24. 12:57:17

tudom, hogy ez régi bejegyzés, de megemlíteném, hogy most már egész Szlovéniát átszeli az autópálya, tehát az M70-es autóutat/félautópályát leszámítva végig autósztrádán lehet eljutni Velence közelébe. A szlovén autópályamatrica jóval drágább, mint az osztrák, ráadásul csak hét napra szól, nem tízre (vagy vehetsz még több pénzért havit), viszont sokkal rövidebb az út, és Szlovéniában a benzin is olcsóbb momentán.

A Horvátországon keresztül vezető útvonalak lehet, hogy valamivel még rövidebbek, de mivel Horvátország egyelőre nem tagja az Európai Uniónak, a schengeni övezetnek meg pláne nem, én ma már nem látom értelmét abba az irányba menni a kettős határátlépés bonyodalmai miatt.