Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

2007.11.09. 11:00 erminavet

SMS-ben jön az átszállójegy

A mobilon megvett jegy egy (hétvégén másfél) óráig lenne érvényes, akárhány járművön.

A teljes cikk az Index Belföld/Budapest rovatában olvasható.

43 komment

Címkék: index telefon jegy tarifa városi közlekedés


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr14223178

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lesley · http://8ker.blog.hu/ 2007.11.09. 11:07:29

Félek, ez is csak egy bejelentés, bedobtak megint valamit, hogy befogják az emberek száját, igazából pedig nem lesz itt semmi :(

neeskens 2007.11.09. 11:18:27

Nemrég voltam Zágrábban, ott alig van ellenőr, konkrétan a barátnőm 2 hónapja bliccel,de sehol senki. Amúgy meg senki nem vesz jegyet az sms óta,mert berakod a sablonok közé az üzenetet és 2 mp alatt el lehet küldeni, ha jön a kaller,mire odaérne hozzád,addigra megvan a visszajelzés.
Szóval szerintem ez a lógosoknak lenne nálunk is jó.

tompus 2007.11.09. 11:19:49

Én is ettől félek, hogy ebből sem lesz semmi. A legtöbb európai városban időalapú a jegy, sőt érvényes minden járműre (vonatra, hévre, hajóra, stb.).
Arra sem áldoznak, hogy a mechanikus lyukasztókat minden járművön elektronikusra cseréljék.
Külön felhívnám az illetékesek figyelmét arra az apróságra, hogy a cikkben említett példákban az sms-ben váltott jegy olcsóbb, mint a hagyományos. Nálunk persze drágább lesz.

winston 2007.11.09. 11:31:25

Három lehetőséget látok ezzel kapcsolatban:

1. Néhány nap alatt elfelejtődik, majd húsz év múlva, mikor már azt se tudja senki (Mo.-on kívül), mi az az SMS, bevezetik. (Ez a legvalószínűbb megoldás.)

2. Bevezetik a bécsi rendszert ([i]"Bécsben sikerült igazi bürokratikus, nehéz rendszert bevezetni, igaz, még 2004-ben. A megrendelés után papíron kell szerződni, azt postán visszaküldeni. Maga a jegyvásárlás is valóságos csetelés, két-két elküldött és fogadott SMS-sel történik."[/i]), azzal a különbséggel, hogy nálunk majd személyesen, a dédszüleink keresztlevelétől és halotti anyakönyvi kivonatától kezdve minden hivatalos papírunkat magunkal víve kell bemenni az Akácfa utcába, majd mindezt megismételni, mert elkeveredtek az iratok. És 3 igazoló SMS-váltás lesz.

3. Bevezetik, a jegy minimum 2,5-3x annyiba fog kerülni, mint a vonaljegy a buszvezetőnél (eleve drágábban) váltva (szemben a nyugati, olcsóbb változattal).

+1. A fentiek tetszőleges kombinációja.

muskotály küvé 2007.11.09. 11:36:38

Azért a bürokrata Bécstől is sokat lehetne tanulni:
1. Én sehol nem láttam jegypénztárost. Minden metróállomáson van 2 automata, amiből mindenfajta jegyet és bérletet meg lehet venni, kártyával lehet fizetni. Akármilyen drága egy ilyen, szerintem egy pénztáros dolgozó költségét alapul véve, 2-3 év alatt biztos megtérülne. (Ha ez így felszabaduló munkaerőtől nem akarnak megválni, telepíthetnék őket kalauzként a villamosokra és buszokra; Amsterdamban pl. vannak kalauzok a villamosokon.)
2. A város határában, az erdbergi metróállomás mellett építettek egy nagy parkolóházat, 2,7 EUR

ktaa 2007.11.09. 11:55:31

En ezt a kovetkezokeppen tudom Magyarorszagon elkepzelni: regisztralsz a bkv partnercegenek oldalan, kikuldenek neked egy szerzodest, amit ha alairsz, 30 napon belul megkapod a bkv-vonaljegy-klubos tagsagidat, akik majd minden honapban szo nelkul levonnak a szamladrol 36.000 forintot klubtagsagi dijkent, viszont az ellenor megbuntet, mert az o rendszereben nem jelent meg a jegyvasarlasodrol a visszaigazolas. Egyebkent eszakon azert mukodhet a rendszer, mert az emberek kisse szabalykovetobbek es egy kicsit jobban allnak anyagilag, mint nalunk. Az hogy lehet, hogy Londonban pl. 22 font egy hetijegy (Oyster card), Munchenben, ha nem mesz a kulso ringekbe, 11 euro per het... Az ar ugyanez lesz Pesten (8000 és 9500 jövőre) de a szolgaltatast inkabb ne hasonlitsuk ossze mer elsirom magam. Magyarorszagon biztos, hogy a horvat minta lesz a trend.

John Hary 2007.11.09. 11:55:31

Ez nem újdonság Gyerekek! El kell menni Prágába, semmi hóbelebanc, veszel egy jegyet az automatában vagy a trafikban, kezeled, rákerül az időpont és máris mehetsz 60 illetve 90 percig amerre akarsz. (Oda-vissza nem érvényes, de ezt az ellnőr látja a jegyen)
Persze rögtön árat kell ám emelni!!
Prágában ez a jegy olcsóbb mint Bp-en egy vonaljegy!!! Veszik mint a cukrot!! Minél drágább lesz annál többen fognak megint lógni.

Dorogi Katalin · http://giordanobruno 2007.11.09. 11:57:44

Jelzem, Rómában 1 euróba kerül a jegy, és kezeléstól 75 percig jó BÁRMIRE. (Még az ostiai tengerpartra is ki lehet menni vele.) Semmi komplikálás, hogy hétvégén 90, hétközben 60 és így tovább, meg hogy csak sms-ben.
Nagyon egyszerű megoldás. Nálunk meg mindenféle jegytípus van, én magam sem tudom számon tartani, mikor milyet kellene venni, ha nem lenne bérletem, hát még egy külföldi. És összességében sokkal drágább a mi szisztémánkkal utazni, mint az időre szóló jeggyel, amit Pesten most csak sms-ses megváltással óhajtanak bevezetni (ha!), a többi guzmi maradna. Ja, és a bérlet Rómában 30 euró, ha átszámítjuk, annyi mint Pesten, csakhogy a kereseti viszonyok nem egyformák a két országban. Syóval valami nagzon nem stimmel a BKV-val

luigi 2007.11.09. 12:04:44

\\\"Európa nagyvárosainak zömében évtizedek óta működik ilyesmi, akár a legegyszerűbb, mechanikus módszerekkel. A Demszky-korszakban azonban gyakorlatilag nem történt semmi\\\"

Köszönöm. A média dolga az lett volna, és lenne ma is, hogy ezeket kiabálja szerteszét. Kár, hogy csak mostanában olvasok ilyet. DEMSZKY GÁBOR A LEGIMPOTENSEBB POLITIKUS A RENDSZERVÁLTÁS ÓTA.

z 2007.11.09. 12:05:32

Ha jól értem:

kb. 460 ft-ért mehetek 3 megállót, ha nem, akkor - ahogy eddig - vigyek magammal egy jegyárusító hölgyet.

Okos emberek dolgoznak továbbra is a BKV-nél.

"sokat javíthat az alkalmi utasok kényelmén/fizetési kedvén"

Alkalmi utas vagyok. Kéjes örömmel fogok kétszer annyit fizetni, mint most. Ezt komolyan gondolta a tisztelt cikkíró?!

zorglub 2007.11.09. 12:11:45

Kétszeres áron, miközben az összes példa arról szól, hogy a pénztári jegy árának szintjén (olcsóbban is! hiszen nem kell jegyet, akkora eladóhálózatot fenntartani).

Valaki itt nagyot fog kaszálni.


Nekem a Combino légkondi eset sejlik fel, ahol szisztematikusan - zsigerből - a bkv a legértelmetlenebb változatokat veri át az istenadta népen, hatalmas propagandával megpróbálván kifényezni a szart.

K0vasz 2007.11.09. 12:15:18

Fölösleges amiatt "aggódni", hogy lesz ilyen rendszer. Mindig kitalálnak vmi "újítást" (kapurendszer, csipes bérlet, stb.) aztán előbb-utóbb mindenki elfelejti.

GatyaPityu 2007.11.09. 12:15:27

Én ezt nem értem, már az autópálya matrica kapcsán sem vágtam, miért drágább az elektronikus jegy, mint az amelyiket ki kellett nyomtatni? Az OK, hogy a tel.társaság is lenyúlja a maga kis hasznát, de azt egyszerűen nem értem, hogy lehet drágább a kinyomtatott jegynél az sms jegy?? Itt valami nagy mutyi van a háttérben

cookiemonster 2007.11.09. 12:16:10

Én már annak is örülnék, ha az említett 60 ill. 90 perces jegyeket legalább személyesen lehetne vásárolni. (Valószínűleg én is kevesebbet bliccelnék...) Egyébként, ha már a cikk szerzője Svédországot említette, ott zónajegy is van. Pl. Stockholm 5 vagy 6 koncentrikus körre van osztva, ergo: ha csak a belvárosban utazol, nem kerül annyiba, mintha kimennél Piripócsra.
Megjegyzem, a havibérlet ott az elővárosokba is érvényes. Ha távolság- és időkorlátos jegyeket egyaránt lehetne kapni, mindenki megtalálná a számára kedvezőt, és biztos vagyok benne, hogy a BKV is jól járna egy ilyen megoldással.

zorglub 2007.11.09. 12:17:48

Ez a péda is jól mutatja, hogy milyen alacsony hatékonysággal működik a cég.

A BKV 2-szer annyiért tud egy új szolgáltatást kialakítani, mint a "konkurens" cégek.


Hiába volt vezérváltás, legfeljebb csak az állóvizet kavarta fel egy kicsit.

Az tényleges eredmények az ilyen pocsék mutatókból derülnek ki.

John Hary 2007.11.09. 12:22:56

Vegyük meg a BKV-t és csináljuk jól!
Biztos vagyok benne, hogy lehet!!!!

kóczos 2007.11.09. 12:40:11

Mindenki forditva ül föl a lóra a fenti értelmezésekben, mint a MÁV értelmezésénél is gyakorta megesik. A BKV és a MÁV feladata önmaga és bizonyoy politikai kedvezményezettek eltartása. Ennyi. A többi kegy. És igenis tessék örülni, hogy mást is csinál.
Ha ez nem tetszik, tessenek forradalmat csinálni, vagy legalábbis valamit, lévén demokrácia van, és lehet, már vagy 18 éve. Mivel eddig a pampogáson túl senki sem jutott, így vehetjük nyugodtan úgy, hogy jó ez a rendszer így, ahogy van, és a népnek tetszik.

schubi 2007.11.09. 12:43:11

Stockholmban voltak zónák (3 darab), de megszüntették őket. Most csak belső és külső zóna van (ez inkább olyan, mint a hévek külső szakaszai). A belső zónában 20 korona (kb 550 Ft) egy egy órás jegy, a külső zónát is érintve 30 korona (825 Ft). Az automatából vásárolt és az sms jegy (\"belső\" zóna) 26 korona (715 Ft). Bár a 20 koronás jegyet csak 8-as gyűjtőjegyként lehet megvenni. A buszokon és a metrónál is a felszállásnál, bemenetélnél jegyellenőrzés van (a bliccelést itt lehet a leginkább megfogni).

Carnivora (törölt) 2007.11.09. 12:50:48

A legolcsóbb autóval közlekedni Budapesten ... főleg, ha ketten mentek végképpen nem éri meg ez a luxus tömegközlekedés vidékről felmenet. -

besservisser 2007.11.09. 12:57:49

Göteborgon es a nehany kisebb nyugat-sved varoson kivul egy nagyobb - Stockholm nevu - kelet-sved varosban is muködik ez kb. egy eve. Altalaban eleg jol, bar egy parszor mar volt, hogy az elkuldött sms-re egy nap utan jott a valaszjegy. A vasarlastol szamitott 1 oran belul kell megkezdeni az utolso reszutazast - ugyanugy mint a rendes jeggyel. Az egyszeri jegy ara sms-ben, automatabol vagy boltban 26 SEK (~700 HUF), az allomason 40 SEK (~ 1100 HUF).

Dezzie 2007.11.09. 13:01:50

Ügyes nagyon! Nem kell majd felújítani az automatákat, vagy több pénztárost tartani, hiszen ott az sms! Hiába próbálnál sima jegyet venni, ha neked az kell mondjuk egy 10 perces utazásra, ha képtelen leszel árusítóhelyek híján, viszont megbüntetnek, hiszen megvehetted volna - kétszer annyiért természetesen - smsben!

kóczos 2007.11.09. 13:06:54

nem az a lényeg, hogy drágább-e a tömegközlekedés, mint az autó. Persze, hogy az. Viszont nem kell parkolni, dugóban ülni, és ilyenek.
A kérdés az, hogy mennyivel drágább, és ezért mit ad a szolgáltató. Valahol a párizsi, meg a londoni megközelítés közelít valami jóhoz, ahol hagyják az autósokat befulladni a dugókba (ült már valaki Párizs vagy London belvárosában buszon??? - hát halál), viszont kötött vagy védett pályán megy a tömegközlekedés.
A jegyárak meg úgy vannak kialakítva, hogy valahogy arányos a dolog. Vonaljegy drága, napijegy alig több, mint másfél-két vonaljegy, hetijegy meg öt vonaljegy.... Ergo, polgár olyan bérletet vesz, ami neki jó, és ráveszi, hogy máskor is tömegközlekedjen. Na, ez nem a fővárosi helyzet.
Amúgy érdemes megkérdezni a londoni-párizsiakat, mit gondolnak a tömegközlekedésükről, hát ők is el tudnak jobban képzelni, és turistaként a budapestivel meg vannak elégedve.
Az meg csak hab a tortán, hogy a számukra is olcsóbb szolgáltatásért kényelmi felárat szednének (mint az autósztráda matricáknál teszik).

Por Cica 2007.11.09. 13:09:38

Lesz benne 100 ft kenyelmi dij, mint az autopalyamatricakon.

a mobil cegeknek nem lesz eleg, hogy csak az sms dijat kapjak a tranzakcioert. Az autopalyamatricanal sem volt eleg, pedig az is 10000-es mennyisegben fogy.

grazi utas 2007.11.09. 13:11:56

Üdv!

Grazban van sms-jegy, minden bonyodalom nélkül. Küldesz egy sms-t a megadott számra és kapsz egy jegy-smst. A telefonszámot tartalmazó matrica pedig minden jegy-lyukasztó automatára rá van rakva.

Persze Grazban a jegyek eleve időtartamra és nem utazásra szólnak. Meiner Meinung nach előbb azt az idotizmust kellene kijavítania a BKV-nak, hogy az utas nem elég, hogy átszállásra kényszerül, még többet is kell fizessen. Miért az utas tehet arról, hogy nem sikerült átszállásmentes összeköttetést kialakítani?! Talán végre bevezethetnék az időtartam- vagy távolságalapú jegyeket, mint amilyenek vannak - szerény emlékeim szerint - a legtöbb értelmes európai városban...

schubi 2007.11.09. 13:40:49

Hogy lenne már olcsóbb az autó? Ezt komolyan gondolja valaki? Ha valaki egyedül használja, akkor csak a benzin többe kerül havonta, mint egy bkv bérlet. És az autót meg is kell venni...

kóczos 2007.11.09. 14:16:07

Kedves Schubi!
Rövid számolás:
Bp-Szfv returjegy kb. 2000 Ft teljes ár.
Ugyanez autóval kb. 2500 Ft.
Vonathoz még hozzászámoljuk a BKV jegyárárt, mondjuk 1 átszállással, retúr kb. 900 Ft, és máris olcsóbb, az autó. Most nem akarom hozzátenni, ha valaki Fehérváron nem az állomás mellett lakik, azaz ott is vesz buszjegyet. Egy személyre. Arról nem is beszélve, hogy háztól házig visz. És gyorsabban, kényelmesebben, kisebb bűzben.
Az nem vitás, hogy napi használatban, Bp belső területein belül maradva olcsóbb, és gyorsabb a BKV, pláne, a villamos és a metró. Node tágabb-szűkebb agglomeráció, külső területek, pláne, ha valaki nem mindennap jön be?
Angliában vonatjegyhez, ha retúr, jár a napijegy a adott városban (nem mindenhol, de akad sok ilyen, pl. London). Bécsbe szóló retúr jegyeknél is reklámozta ezt a MÁV, úgy emlékszem, akár három-négy napos időtartamra is. Nem egy hülye ötlet, erről szólna a Bp-i Közlekedési Szövetség, de inkább egy sóhivatal.
Summa summarum, olcsóbb ma autózni, mint tömegközlekedni, nagy általánosságban. Sajnos.

kóczos 2007.11.09. 14:17:57

És hát autó, az úgy meg sokaknak van, pláne vidéken nehéz nélküle boldogulni, azért nem számoltam bele a fenntartás költségeit. Mert azt amúgy is kell.

somchi 2007.11.09. 14:25:19

Ez egy katasztrofa! Igy nem csak a pénztárcámban nem lesz pénz, de a mobilomon se??!! Miért nem lehet azt csinálni, mint csinálják Berlinben vagy Catalunyában (éltem ott, tudom, h igy van) felszálláskor csak az elsö ajtot használhatod és azonnal fizetsz a soförnek. Neeeeee!! Vigyük sirba a népet a sok baromsággal!!! Megjegyzés: a cikkben az állt \"A jegy olcsóbb (1,20 euró+0,15 az SMS), mint a vezetőnél váltva (1,50).\" a belgáknál. Ha az 1,50-et is vesszük, 250-es váltoval 375 HUF lenne a jegy. Mármost, nálunk, mint tudjuk 230 a jegy. 2 apro dolog miatt viszont irreális: 1.a belgáknak kicsit több a fizetésük 2.a közlekedési társaság által nyujtott minöség, a mi 6000 éves buszainkhoz és metroinkhoz képest meg az egekbe ro! Szétesnek a buszok, mert rohadnak, a metro éppen, h bedöcög az állomásra, és ha fel is szállunk akármelyikre is, tuti van legalább 1 csöves rajta, aki meg alanyi jogon, mert \"szegény hajléktalan vagyok\" nem fizet se jegyet, se büntetést, se telefonon, se sehogy. Egy szo mi száz: a BKV ne ilyeneken törje azt a cseppecske kis eszét, hanem azon, h ezeket hogy lehetne kiküszöbölni, és legalább a tömegközlekedést, NEM europa árszinvonalura, hanem szimplán europa szinvonalura hozni és nem a mobil jeggyel kéne azt se kezdeni!!!

atleta · http://www.atleta.hu 2007.11.09. 14:59:33

somchi: Az elsoajtos fizetes eleg keves vonalon mukodne, mert baromi lassu. Meg a felszallas is az lenne (fizetes nelkul).

Az SMSsel az a baj, hogy baromi draga es lowtech. Szar. Persze a finnek mobilroszagban (ha mar Esztorszag internetorszag :) ) 2001-ben bevezethettek ezt, csak hat az hat eve volt. Hat. Meg ott mellesleg nagyon regota van pl. elenktronikus (RFID) berlet/gyujtojegy. Annyit fizetsz, amennyit utazol, idonkent meg fel kell tolteni.

Az SMSsel ugye csak nehany baj van:
- draga elkuldeni (25-35 forint)
- a kocsmedek szolgaltatok 40-60%-ra leveszik azt, akinek fizetni akarsz erte (egy bankkartyas fietes 2-5%)
- szar es lassan hasznalhato.

A feltorestol nem kell felni, remek kriptografiai modszerek vannak arra, hogy gyakorlatilag ne lehessen jegyet hamisitani. A tovabbkuldes elleni vedelem viszont az okostelefonok koraban inkabb vicc, mint valosag.

Egy jo (jobb) megodlas ugy nezne ki, hogy a juzer feltesz a telefonjara egy java alkalmazast, vagy egy wap-os konyvjelzot (a legjobb, ha mindketto van), igenis kot egy szerzodest a BKV-val - persze online -, ahol megadja a hitelkartyaszamat, es onnantol kezdve lehet olcson elektronikusan jegyet vagy berletet eladni.

A javas (telora telepitett alkalmazas) megoldas elonye, hogy megjegyezheti a felhasznalo szokasait (bar idore vasarolt jegynel ez nem erdekes), a wap szinte minden keszulekrol mukodik.

Ettol fuggetlenul azoknak, akik az utcan kapnak eszbe meg mindig ott lehetne az SMS. Bar adhoc is lehet wapon vasarolni, oda is be lehet potyogni a hitelkartyaszamot.

Az ellenort figyelve vasarlokat viszont eleg nehez kiszurni. Lehet idobelyeget rakni a jegybe, meg figyelheti az ellenor, hogy mikor indult a villanyos - akar a kozponthoz szinkronizalt oraval -, de azutas mindig mondhatja, hogy hat o most szalt fel az elozo megallonal. Papirjeggyel is el lehet jatszani ugyanezt a trukkot.

lápi lidérc 2007.11.09. 15:48:02

És mi van azokkal, akiknek nincs mobiltelefonjuk?
Az ország lakosainak többsége még mindig ilyen (ne csak a budapestiekre gondoljunk, vidékiek is járnak Budapestre).

(Gondolkodtam azon is már, hgoy nem ártana egy próbaper azon cégek ellen, akik a termékeiken valamilyen nyereményjátékot hirdetnek, és csak SMS-ben vagy interneten lehet bejelentkezni rá - rámenős ügyvéd milliókat kaszálhatna vele, mivel a termék azon vásárlóit kirekesztik a nyereményből - miközben a terméket ugyanannyiért adják el nekik -, akiknek nincs mobiltelefonjuk vagy internetük. És ez még mindig a lakosság több mint 50%-a.

lápi lidérc 2007.11.09. 15:54:01

kóczos 2007.11.09. 13:06:54

Kicsit elszámolhattad magad. Párizsban a normál jegy 1,13 euró - kb. 280 Ft -, és 60 percig érvényes - magyarul ha két járművel jutsz el valahová, már jóval olcsóbb, mint nálunk (460 Ft). A bérletárakat nem ismerem.
Londonban a legolcsóbb hetijegy 11-szerese a legolcsóbb napijegy árának (Oyster Card kártyával számolva). A napijegy valóban 2,5 jegy ára, és remek megoldás, mivel bár minden utazáskor használnod kell a kártyádat, utazásonként levon a rendszer 2 fontot, viszont 5,20 fontnál megáll (naponta max. ennyit fizetsz, akármennyit utazol).

schubi 2007.11.09. 16:07:42

Kóczos: "És hát autó, az úgy meg sokaknak van, pláne vidéken nehéz nélküle boldogulni, azért nem számoltam bele a fenntartás költségeit. Mert azt amúgy is kell."

Ugye ezt te se gondolod így komolyan?

Amúgy ez az egész sms-jegy egy extra-megoldás a normál jegyek, bérletek mellé. A 60-90 percig érvényes jegyet kellene bevezetni először papíron, aztán esetleg sms-ben.

Az sms jegy Stockholmban így néz ki kb.:

Küldő: 721501131
Időpont: 29-Sept-2007 20, 2028
Szöveg: 311/ SL Zonebiljett HELT PRIS zon *A*. Giltig till 2007-09-29 kl. 21:42 Pris: 26 kr (inkl. 6% moms) 2027Z4068I29A5j861307

Természetesen a hosszú kódot szinte lehetetlen hamisítani, de ellenőrizni is.

Tibee 2007.11.09. 16:58:10

Na ehhez viszont a békávé ellenőröket továbbkellebne taníttatni, és elképzelve ezt némelyiküknél eléggé sokba kerülne a vállalatnak!

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.09. 17:53:55

Az SMS-jegy akkor lenne praktikus, ha gyorsan lehetne ellenőrizni. Pl. egy olyan leolvasóval, ami egyrészt online kapcsolatban van a központtal, esetleg lehetne egy scanner része is, amivel le lehet olvasni a mobil kijelzőjét. A "jegy" ebben az esetben egyetlen 10 (!) karakteres kód lehetne (30 különböző betűvel, számmal számolva 10^17 lehetséges kombináció, tehát kb. tízmilliószor annyi, mint amennyi az ötös lottónál van...), az online összeköttetésben lévő ellenőrkészülék ez alapján lekérdezhetné a megrendelő mobilszámát és a megrendelés időpontját, valamint "ki is lyukaszthatná" azt (törölve az érvényes jegyek adatbázisából). További védelmi funkció lehet az sms-küldő központ telefonszámának az ellenőrzése.

lápi lidérc 2007.11.09. 18:04:53

dark future · www.andocsek.hu 2007.11.09. 17:53:55
Hát ha törölné is az érvényes jegyek adatbázisából, az jó nagy faszság/kibaszás lenne, lévén hogy a jegy 60-90 percig lenne érvényes a tervek szerint, és lehet, hogy az utas csak 2 perce vette...
A számítógépek többsége képes az idő mérésére, és arra, hogy bizonyos adatokat adott idő elteltével automatikusan töröljön. Még csak túl nagy programozói tudás sem kell egy ilyen rutin megírásához.

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.10. 00:47:47

RE: lápi lidérc 2007.11.09. 18:04:53

Hely hiányában nem részleteztem. Természetesen egy ilyen jellegű adatbázisból bizonyos ideig semmit nem törlünk, viszont a kaller be tudná jelölni, hogy kezelve (mint amikor betépi a jegyet). Ha valahol ilyen "kezelt jeggyel" találkozik, elegendő csak akkor alaposabban megvizsgálni az sms-t (milyen számról érkezett, mi a feladó telefon száma, esetleg meg is csörgetheti).

Ez azért lenne praktikus, mert akkor nem kell minden egyes sms-t tüzetesen megnézni (eltalálni egy érvényes kódot gyakorlatilag lehetetlen, mint fentebb írtam, esélye lottóötös sokszorosa, duplikálni viszont lehet, ezzel ez lenne könnyen szűrhető). Nem ragozom tovább, aki informatikus, az úgyis érti.

atleta · http://www.atleta.hu 2007.11.10. 01:51:42

lapi liderc: > És mi van azokkal,
> akiknek nincs mobiltelefonjuk?
> Az ország lakosainak többsége
> még mindig ilyen

A lakosok tobbsegenek van mobiltelefonja. Magyarorszagon az elo SIM kartyak szama tobb mint tizmillio. Nehez elkepzelni, hogy a varosba/ban jarkalo emberek kozul a felenel kevesebbnek legyen telefonja. De amugy ok meg tovabbra is vehetnek majd a jegypenztarakban gondolom.

dark future: Nem kell olyan hosszu kod, ha online ellenorzod. Boven eleg mondjuk 5 karakter. Betuk+szamok ekezetek nelkul 36-an vannak, ez kb. 60,000,000 kombinacio. Ebbol egyidoben nehany szazezernel tobb nemigen lenne ervnyes (sacc). Viszont lenyegesen egyszerusit az ellenorzesen (gepeles), ha csak szamjegyeket hasznal, ebbol jol lathatoan mondjuk 8 eleg.

A mobilszamot nem tudja ellenorizni, mert az az adatbazisban benne lehet ugyan, de a kallernek fogalma sincs rola, hogy mi az. A kod tovabbjatszasa - ahogy egy idore szolo menetjegy tovabbadasa - egyszeruen nem kivedheto. Marmint amig ugy adjak tovabb, ahogy a menetjegyeket szoktak, kezbol kezbe, mert esszerusegi ellenorzeseket persze lehet vegezni, ha a varos masik vegebe pattintja at valaki a jegyet SMSben, azt eszre lehet venni.

grigorij (törölt) 2007.11.10. 07:42:38

Örülök, hogy végre megoldják régi gondomat, hogy végre nem kell 4 megállóért naponta 2x230 Ft.ot kifizetnem...
Örülök, hogy a megoldás 2x460 Ft!!! Tehát azt hazudják, hogy azért, mert a jegykezelőkkel nem lehet megoldani a szakaszolást - míg igazából ismét egy jegyáremelés! Mert ha nem működnek az automaták, akkor most majd 460 Ft-ért vehetünk jegyet...
A VEKE van e mögött!!! Mint az átszámozásnál...

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.11.10. 11:27:43

Kedves Grigorij!

Eddig megálltam, hogy válaszolgassak a kommentekre, mert mégiscsak az a szép a webkettőben, hogy bármilyen elmebeteg barom idehányhat akármekkora ostobaságot. (Csak ezt most nehogy magadra vedd, nem volna helyes, ha egy kommentelőmre ilyet írnék!). De azért most azt hiszem nagyon félreértesz valamit.

1. Bármilyen új jegyfajta (ha maradnak a régi papíralapú jegyek) hogyan lehet hátrányos bárkinek? Nem lesz kötelező élni vele.

2. Honnan vannak a számaid? Mi a példa? Egy járművel utazol 4 megállót oda és vissza is? Ez esetben valóban nem lesz előnyös a tervezett SMS-jegy, maradhatsz a régi megoldásnál.

3. A lyukasztós jegykezelővel valóban nem lehet megoldani a "szakaszolást", se az idő mérését, más kérdés, hogy rég be lehetett volna vezetni minden járművön ilyen, nem túl bonyolult jegykezelőket, ahogy ez szerepel is a cikkben.

4. Jegyáremelés ettől függetlenül lesz (ha figyeled a híreket, tudhatod), ahogy (szinte) minden évben szokott lenni.

5. Hogy jön ide a VEKE?

ti

Gery Greyhound · http://www.bestofgyurcsany.hu/news.php 2007.11.10. 12:41:14

A visszajelzést simán lehet hamisítani, vannak olyan SMS-küldö rendszerek, ahol a feladó szám tetszőlegesen módosítható.

A másik probléma pedig az ellenőrzés: én ugyan nem fogom hagyni, hogy egy BKV ellenőr tapogassa/ejtse le a százötvenezres PDA-telefonomat.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.11.11. 00:18:34

Akkó ne vegyél ilyen jegyet, Gery, nem lesz kötelező.

Hamisítani mindent lehet, a kérdés, hogy sikerül-e olyan rendszert fejleszteni, amit elég nehéz ahhoz, hogy működjön (ne sokan törjék föl). A nemzetközi tapasztalatok szerint lehet.

caymann 2007.11.12. 15:48:26

Ha már az összhasonlításoknál tartunk, Bécsben dupla annyi metróvonal, S-Bahn, ülőhely stb. mellett kerül egy 60 perces jegy 1,70-be (425 Ft), egy napijegy meg 850 Ft-ba (8 db vásárlása esetén), nálunk a napijegy ára 1350 Ft, és a 60 perces jegy is 500 lenne, nevetséges! (arról nem is beszélve, hogy Bécsben is már ősidők óta időbélyegzős az összes jegylyukasztó, tehát nem csak az sms-jegy időalapú, hanem az ÖSSZES!)

muskotály küvé 2007.11.13. 10:28:47

Én azokkal értek egyet, akik szerint az ilyen látványos, hirtelen jött ötletek helyett, de legalább mellett az alapvető problémákat nem feltétlenül pénzigényes módon való megoldását várnák. Pl., ahogy a szerző is írta, minden járműre időbélyegzős érvényesítőt lehetne rakni, és lehetne azt mondani, ahogy Európában általában szokás, hogy a jegy 1 óráig, akárhány átszállással, egy irányban, körforgalom és visszirány kizárva, érvényes. És akkor lehetne kicsit drágább is, viszont választékként elég lenne mellé egy napijegy nem kéne kétféle átszállójegy, nem kéne a metrószerelvényekben bárgyú, rossz angolsággal és rossz németséggel lefordított térképsémákkal szemléltetni, hogy átszállójegy esetén az öt lehetséges megálló hogy jön ki az egyes metróvonalakon. (Ha már a térképeknél tartunk: miért kellett az állomásokon a részletes Budapest-térképeket sematizált, csak a főbb utcák nevét tartalmazóra lecserélni?)
A Keletiben az új metróállomáson kialakítottak két jegypénztárat - persze a köztes peronon, hogy ha valaki napijegyet, vagy gyűjtőjegyet akar venni, akkor is le kelljen menni, ha nem metróval akar utazni. Bőven elég lett volna két automata - de nem a mostani, hanem olyan, amiből akár bérletszelvényt is lehet venni, kártyával fizetve, és a pénztárak helyére esetleg tervezhettek volna wc-t. Ha már egyszer építkeztek.
süti beállítások módosítása