Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

szeptember 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

2007.11.30. 21:00 erminavet

Életbelépése után lesz kapható papíron a vonatmenetrend

Csak a december 9-i életbelépés utáni napokban (feltehetően 13-tól, 14-től kezdődően), és csak fokozatosan jut el az utasokhoz a 2008-es vasúti menetrend – derült ki Guthyné Molnár Mária, a MÁV-Start ZRt. technológiai üzemeltetési főosztályának technológiai vezetője szavaiból a cég tegnapi sajtótájékoztatóján.

A legfontosabb változásokról beszámolt a sajtó, így az Index is, ekkora késéssel nem volna értelme megismételni. Arra azért fölhívnám a figyelmet, hogy számos helyen tévedések jelentek meg, mert a Start kiadott közleménye hemzsegett a pontos, de félreérthető megfogalmazásoktól.

Egyetlen példa, amely rögvest kettő. Ez volt a kiadott anyagban:

41. Dombóvár – Gyékényes vonal:
A csekély kihasználtság miatt a jelenleg Bp. Déli pu.-ról 13.50-kor induló Kaposvárra 16.55-kor érkező, iskolásidőszakban pénteken közlekedő Kapos InterCity vonat megszűnik.

Na most egy nem elég tájékozott újságíró a címsorból esetleg úgy érti ezt, hogy a Kapos IC Dombóvár és Kaposvár között jár. Vagy leírja egyszerűen, hogy megszűnik. Pedig a vonatpárnak csak a fele marad el december 9-től, a Kaposvárról vasárnap a fővárosba jövő párja megmarad.

Úgyhogy mindenkinek azt tanácsolom, utazás előtt tájékozódjon, a menetrendek a MÁV honlapján megtalálhatók. Mármint a belföldiek. A nemzetközi vonatoknál sokkal rosszabb a helyzet, márpedig ezeket is alaposan átvariálták.

Menetrendváltásra tehát az állomásokra és a jegyvizsgálóknak se jut az új menetrendből. Guthyné szerint a vonatszemélyzetet igyekeznek a saját vonaluk menetrendjével ellátni, a kisebb állomásokat szintén, meg a közvetlen átszállással elérhető fontosabb vonalakéival. A nagyobb állomásokon remélhetően már december 9-én lesz teljes, házilag kinyomtatott menetrend. Mindez tehát azt jelenti, hogy jócskán lesznek olyan érdeklődő utasok, akiknek nem tudnak segíteni a vasutasok.

A mellékvonalak sorsának elhúzódó eldöntése miatt kapkodva készülő menetrend pénzpocséklást is jelent. A technológiai vezető elismerte, hogy túlórák miatt, és a késedelmes vezénylés után járó pótlékok miatt lesznek többletkiadásaik, de ennek összegéről nem tudott felvilágosítást adni. (Utóbbi tétel abból adódik, hogy ha például egy mozdonyvezető munkarendje túl későn módosul, ő pusztán e tény miatt, tehát nem a többletmunka miatt is pótlékban részesül.)

Guthyné szerint viszont a menetrend „nehéz szülése” miatt sincs szükség több szerelvényre, ehhez „nem is lehetne honnan kocsikat elővenni”.

Most is rendkívüli sikerként tálalták az ütemes menetrendet, a sajtóanyag szerint 31 százalékkal nőttek ütemes-Magyarországon a díjbevételek. (Azt nem közölték, hogy ez nagyrészt az áremelésnek köszönhető, de néhány százalékponttal valóban több, mint amit az „ütemtelen” országrészekben mértek.)

Az egy éve az ország harmadán bevezetett utasbarát rendszert most mégis alig bővítik: elvileg a Dél-Alföld vonalai kerülnek bele, de számos helyen inkább csak „ütemszerűségről” beszélnek. A két érintett fővonal közül a Budapest-Kelebia közötti 150-esen kétóránként zónázó gyorsok indulnak, az elővárosi szakaszon pedig óránként lesz vonat. Sokkal kevésbé szép azonban a 120-as, békéscsabai vonal menetrendje. Vannak azonos indulási percek, de a táblázat inkább a gyorsok, nemzetközi gyorsok és nemzetközi IC-k változatos kavalkádját nyújtja. A dél-alföldi mellékvonalak közül akad olyan, amelyet nemrég még be akartak zárni, most viszont kínálati, ütemes menetrendet kap.

Arra a kérdésre, hogy miért nem lehet egy év után a Dunántúl nagyobb területeire is kiterjeszteni az ütemes menetrendet, Guthyné úgy válaszolt, hogy a MÁV Start szeretné ezt, de a megrendelő most nem engedte. A Kötött pálya megkérdezte ezért később a kérdésről a megjelölt Gazdasági és Közlekedési Minisztériumot. Ott az illetékes vezetőtől azt a választ kaptuk, hogy a tárca is támogatja az ütemesség bővítését, ám csak akkor engedi, ha úgy látja, hogy a MÁV-csoport képes teljesíteni az ehhez szükséges feltételeket.

A sajtótájékoztató végén lehetett konkrétumokról is kérdezni. Tehát a kérdések lehettek konkrétak. A válaszok általában a probléma elismerésére korlátozódtak, meg arra, hogy ilyen rövid idő alatt ezt lehetett kihozni, a pályavasúttal és a forgalmi főosztállyal ebben lehetett megegyezni. E sorok írója két kérdésre kapta ezt a választ. Az egyik a váci reggeli személyvonat 8 perces félreállítására vonatkozott, amire korábban az egyik kommentben is rákérdezett Comadante en Jefe, a másik pedig arra, hogy miért nőtt a menetidő a Budapest—Cgléd-vonal fölújított részén.

5 komment

Címkék: vasút ütemes menetrend városi közlekedés utastájékoztatás mellékvonal


A bejegyzés trackback címe:

http://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr64248354

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

efi 2007.12.01. 10:08:21

A karácsonyi utazgatást az utasok nem tudját tehát időben megtervezni, mivel infójuk sehonnan sem lesz (legalábbis net nélkül), ez azonban idén - hála Gaskó úrnak - nem jelent problémát.
Megérne egy misét egyébként az a két kérdés, hogy menetrendváltás, mért 2 héttel karácsony előtt van és miért mindig vasárnap, amikor az egész végrehajtószolgálat magára van hagyva?

Snake 2007.12.01. 10:23:11

Mert ez az EU-s trend.

efi 2007.12.01. 11:10:35

Amikor éppen nincsen sztrájk, akkor viszont nincs EU-s trend, ugye? Mi is mindig először a hülyeséget vesszük át. Az sem EU-s trend, hogy nincs kész a menetrend. Alighanem még Albániában is kész van már.

asdf 2007.12.03. 19:41:25

"Csak a december 9-i életbelépés utáni napokban (feltehetően 13-tól, 14-től kezdődően), és csak fokozatosan jut el az utasokhoz a 2009-es vasúti menetrend"

Jo lesz az 2008-asnak is :P

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.12.03. 20:32:11

asdf!

Igazad van, javítottam, köszi.