Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

október 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

2008.01.06. 22:00 erminavet

Miért nem kaptunk vasutat a rómaiaktól?

Bizonyára mindenkinek megvan a Brian életéből az egyik legmélyebb filozófiai tartalmú jelenet (a másik így hangzik: - Mindnyájan egyéniségek vagytok! - Én nem!), amelyből kiderül, hogy a szemét római elnyomóktól semmit sem kapott Palesztina népe, kivéve a vízvezetéket, az utakat, a jogrendszert, a közrendet, az oktatást, az öntözést stb.

Vasutat tényleg nem kaptunk a rómaiktól, de miért nem? Ismerték a gőzgép elvét, a vasat, tudtak volna hosszú, egyenes sínszálakat csinálni. Ráadásul ha valakiknek, nekik igazán szükségük lett volna hatalmas birodalmukban az ókor színvonalához képest szinte elképzelhetetlen sebességre, amellyel az árut és a légiókat mozgathatták volna.

A választ a december-januári összevont, 132 oldalas Indóházból tudtam meg. Amelyet amikor olvasni kezdtem, persze még nem tudtam, hogy Szele Tamás erről szóló cikke lesz benne számomra talán a legérdekesebb, hiszen az Óraműpontossággal című írás a lap nem túl előkelő, utolsó szekciójában, a Kitérő rovatban kapott helyet. A poént nem lövöm le, a választ nem mondom meg, érdemes elolvasni a cikket. Azt viszont leírom, hogy a cikkben szereplő anekdotának ki a főszereplője, mert az viszont valahogy kimaradt. Nos, Samuel Walker volt, aki koldusnak öltözve lopta el Benjamin Huntsmantól 1742-ben a jó minőségű acél titkát – és persze ezzel részben mégis lelőttük a poént.

De akkor lapozzuk át elölről a dupla Indóházat, amelyben mintha javulna a térképek minősége, és nőne a számuk. Szívemnek igen kedves ez a fejlődés. A hírrovat ismét ír a V43 3000-res sorozatról, ezt csak azért mondom, mert valamiért igen népszerű ez a téma.

Egy gyönyörű bakonyi havas, Bz-s kép (Reményi Gyula) után a folyóirat legfontosabb, nagyvasúti rovata ezúttal is kitett magáért. Olvashatunk a 150-es vonalról, egy színvonalas írásban a Hernyókról és (egyik kedvencemről – mondani sem kell, csak fölnézni a fejlécre) a Samukról egy régi (424,027) és 25 (50) leendő (Traxx) MÁV-os mozdonyról, a cukorrépakampányról, a mai szerb vasútról, Nohab-családról, a hamburgi gyorsvasútról és gyönyörű amerikai vonatokról. Mind-mind alapos, informatív, szépen illusztrált cikk, az utóbbi Indóházak hibátlannak még nem mondható, de szerintem már profinak nevezhető szintjén. A rovatból mégis Böde Csaba írását emelném ki, amely a Nyugati és a kormányzati negyed egymást keresztező sorsát elemzi szakmai alapon. Azt hiszem, újságíróként nem mondhatok szebbet, mint hogy szerintem jobb az írás, mint az enyém a témában.

A vasútszimulátor rovat vezető anyaga a Rail Simulatorról szól. Úgy érzem, a szerző alapvetően elégedetlen a szoftverrel, de ezt nem meri kimondani. Jól tudom, minden technikai újságíró fél attól, hogy ha kritikus, legközelebb nem kap hirdetést, tesztelni való autót, telefont, szoftvert, de a hosszú távú hitelességet az olvasóknál kell megszerezni, úgyhogy bátorságra biztatnék.

A változatosság tovább folytatódik a városi rovatban, Jereván és a volt NDK a helyszín. Nagyon élveztem a kisvasúti rovat igen tartalmas írását (Felek Ferenc) édesapám származási helyének, a Viharsaroknak egykor kiterjedt hálózatáról (jó a térkép Fodor Illéstől).

A modellrovat szerkesztői is ügyeltek a sokszínűségre: mozdonyátépítés, terepasztal, kereskedelmi újdonságok, és egy különlegesség, a legómodellezés.


16 komment

Címkék: politika újság térkép vasút kisvasút városi közlekedés másodrész peage


A bejegyzés trackback címe:

http://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr21287517

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Toymao 2008.01.06. 23:21:21

Az Indóháznak egy nagy baja van: mindig nagyon hamar kiolvasódik valahogy. Nem értem...

tompysoft 2008.01.06. 23:30:19

Jó cikk, jó újság, hmm.. egyetértek Toymao-val :)

nem_előfizető 2008.01.07. 00:15:27

Remek, hogy megtudhatom, ha elolvasom a cikket, de úgy érzem, hogy annyira szűk olvasórétege van ennek a lapnak, hogy én pl nem esem bele. Példának okáért fogalmam sincs, hogy mit jelent a lap neve. Az viszont érdekelne, hogy miért nem. Így viszont nem fogom megtudni. Ronda húzás volt. :(

ShagBeckur 2008.01.07. 03:14:48

Lehetett volna egy link a cikkre, az oldalon sehogy se találom. Remélem ez a blog-bejegyzés nem azért született, hogy vegyem meg a majd 700 Ft-os újságot, úgyhogy legyünk szívesek linkelni a kédéses cikket... köszönöm.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.01.07. 05:41:31

Nem-előfizető!

Azt jelenti, pályaudvar.

Mi a ronda húzás?

ti

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.01.07. 05:48:18

ShagBekur!

Sajnálatos módon nem ismerek olyan megoldást, amely egy papírújság kinyomtatott cikkére linkelne.

Szerintem egyébként érdemes megvenni az újságot, ha érdekel a kötöttpályás közlekedés.

(Mindkét utolsó kommentezőnek: különben van link a posztban, amelyből megtudható a történet.)

ti

AttiM 2008.01.07. 06:37:02

Nem ide tartozik, de hová postoljak, ha egyszer ez a legfrissebb?
Hétfő reggel van, indulnánk, de előtte megnézem a mav.hu-t, hogy mi a helyzet: vonat, vagy autó?
Az akutális hírek alatt:
2008. január 6.
Az ónos eső miatt...
De MA JANUÁR HETEDIKE VAN, KÖNYÖRGÖM! Miért nincs a nagy MÁV-rengetegben valaki, akinek az a dolga, hogy hajnalban leírja a legfrissebb infokat??? Kapjon túlórapénzt, nem bánom!

1047 005-2 2008.01.07. 08:39:38

"Remélem ez a blog-bejegyzés nem azért született, hogy vegyem meg a majd 700 Ft-os újságot,"

Kis naiv!

bagusz · http://blog.truffle.hu/ 2008.01.07. 09:40:37

érdekes probléma, kár hogy ezert nem fogom megvenni ezt az ujsagot. A bejegyzésed alapján úgy tünik, az a cikk állitása, hogy tisztán technikai probléma, vagy tudáshiány miatt nem "találták fel" a gép által hajtott vasutat. Szerintem ez egy kicsit komplexebb problema, A tudomány fejlődése nem magától való , hanem mindig társadalmi igényeket szolgál. A társadalom fejlődése és állapota határozza azt, milyen technologiak és találmányok segitik . A gözgép és a gyáripar feltalálása és kialakulása nem képzelhető el a szabad munkaerő tömeges megjelenésétől, ami ugye az ujkori angliaban megvolt, viszont a romai birodalomban nem. A romai birodalomban a termelés es fogyasztas tulnyomo reszt helyi erdeku volt. A termeles koncentralodasa (gyaripar) az ami szukségessé tette a vasut megjelenését. szerintem.

nevetőharmadik 2008.01.07. 10:06:49

Azért tényleg kicsit átbaszós dolog elektronikus sajtóban olyan cikkre hivatkozni, amit nem érhetek el pár kattintással. (Remélem, más is átérzi a helyzet iróniáját.)

Főleg, hogy a cikk roppant érdekesnek hangzik. Lehet, veszek egy Indóházat.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.01.07. 11:30:44

Nevetőharmadik!

Mi ebben az átbaszás? Láttál már filkritikát papírújságban? És ott meg lehetett nézni a filmet?

Megveheted az újságot, ha érdekel, ha sajnálod rá a pénzt, megtalálod közkönyvtárban.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.01.07. 11:34:40

Pulm o nata!

Valóban érdekes dolgokat feszegetsz, de asszem kissé átesel a ló másik oldalára. Azért ugye technikai ismeretekre is szükség van.

Vegyük a mobiltelefont! Nem lett volna rá igény mondjuk a 70-es években? Dehogynem. Ez is egy izgalmas kérdés. Mármint, hogy miért pont akkor lett belőle tömegtermék, amikor lett. Mert rádiótelefont korábban is tudtak csinálni. Szerintem a hálózatot menedzselő számítástechnika kellett hozzá, annak olyan fejlettsége, hogy elég olcsó lehessen a termék. De nem biztos, hogy jól gondolom.

bagusz · http://blog.truffle.hu/ 2008.01.07. 11:57:17

a mobiltelefonos témában igazad van, jo példa, valoszinuleg tenyleg a gyartasi koltsegek csokkenese es az informatika fejlodese hianyzott korabban hozza, de ebben az esetben lenyegeben ugyanarrol a tarsadalmi formarol beszelunk (70-es evek-- ma), mig a vasuatas peldanal nem

gery · http://gery.blog.hu 2008.01.07. 15:07:29

a mobiltelefon penetrációjának robbanása egy jó üzleti modellnek köszönhető (pre-paid rendszer megjelenése), ami indukálta a technológia fejlődését. azonban a technikai feltételek már régebben is adottak voltak (fdma, elosztott adatbázisok, stb.), legfeljebb tökéletesítésre szorultak.
bár a cikket nem olvastam, de szerintem az ókorban hiányzott a társadalmi támogatottság ahhoz, hogy az acél tökéletesítésébe feccoljanak óriási energiákat, amikor volt egyéb gondjuk is. ami érthető, hiszen elég abba belegondolni, hogy az ipari forradalom idejében milyen fogadtatása volt a "vasútnak".

..::Froschlama::.. (törölt) 2008.01.08. 19:56:32

"25 (50) leendő (Traxx) MÁV-os mozdonyról"
Lesz Traxx-unk? és merre fog járni??? Menniy lesz belőle?:-O
Amúgy...szerintem jó cikk, kár hogy nem linkelt. Meg az is, hogy nem is tud linkelni:D Mi az, hogy a kedves író nem tud linkelni PAPÍR újságra???Pfff...szánivaló:-DDD

PozAko · http://pozako.freeblog.hu 2008.01.11. 19:07:46

Natessék, megvan december eleje óta az Indóház, de ez kimaradt (a franc a vizsgaidószakba). De volt miért előszedni.
ShagBekur: Igen, 2007/2008-ban is vannak olyan _folyóiratok_, amelyek nem pakolják fel a teljes tartalmat az internetre. Nekem is kényelmesebb lenne, pláne RSS-ből, de azt is be kell látni, hogy egy ilyen réteglap bizony nem engedheti meg azt a luxust, az esetleges reklámbevételre alapozva a neten nyomja ki a számokat. A kérdés az, hogy kell-e vasúti szaklap annak a bizonyos körnek, de akkor pénzbe kerül, vagy nem kell, és akkor búcsút lehet mondani az igényes periodikának (eltekintve a médiumtól).

nevetőharmadik: Lehet átb@szós, de nekem az a kérdés merült fel, hogy mennyiben felelős a blog szerzője azért, hogy az általa ajánlott újság hogy kezeli az internetes megjelenését? Gondolom azt nem lehet felróni a blogger kollégénak, hogy a kedves olvasóknak a figyelmébe ajánl egy tematikus lapot. Átvágos ott lehetne egy dolog, ha minden, a blogon keresztül eladott példányért részesedést kapna, pl.

Uff.

További jó vonatozást! ;]