Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

szeptember 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

2008.05.23. 00:30 erminavet

A magántőke, a GPS és az alumínium delfintestek dicsősége a tószegi határ silókukorica-földjén

A cikkben ilyen motorvonatokról lesz szó.

 

Szolnok kénsavgyár elágazás őrhely baktere kételkedve csóválta a fejét, nem hiszi ő, hogy itt, a 145-ös számú menetrendi mező Piroska megállóhelyének tőszomszédságában a nemrég levágott silókukorica-föld helyén még idén karcsú alumínium Delfin-testeket fognak összehegeszteni. Dolgozott ő is az építőiparban, az épületet hamar fölhúzzák, de ennyi idő alatt be is rendezni gépekkel?

Hiába mondtam neki, hogy a Stadler egy magáncég, és hogy Pusztaszabolcson is időre kész lett az egykori MÁV-telephely helyén a karbantartóbázis, pedig szorosabb volt a határidő, mint most. A derék vasutas ment a dolgára, mert a naponta erre járó 13 személyvonat egyike, egy dupla Uzsgyi közeledett Tószeg irányából, és akkor neki valamit át kell állítania, vagy kapcsolnia, vagy jeleznie.

Közben a svájci járműgyártó szolnoki telkének másik végén a csütörtöki ünnepélyes alapkőletételre meghívott államtitkárok, Szalay Ferenc polgármester és a misztikus családnévvel rendelkező Jürg Gygax, a Stadler Rail Group nemzetközi vezérigazgató-helyettese felváltva méltatta a beruházás jelentőségét.

Először csak a 30 plusz 30 Flirt (ahogy én szoktam nevezni: Delfin) motorvonatot adták el, illetve az ezek karbantartásához szükséges üzemet hozták létre Pusztaszabolcson, most viszont már igazi befektetőként is megjelentek.

A beruházás története egyébként érdekes. Eleinte csak amolyan vásárlásösztönző ígéret volt (a második 30, opciós példány megrendeléséről elég nehezen – vagy csak lassan – született meg a döntés a MÁV-nál) egy összeszerelőüzem-létesítésére. Ugye olyasmit gyakran ígérnek a szállítók, hogy az adott ország által megvásárolt járműveket ott is szerelik össze.

A bal alsó sarokban a rózsaszín vonal hurka a gyár helye. A Google műholdképén látható, hogy egykor a Tisza kanyargott itt.

Már szinte biztos volt, hogy a Pusztaszabolcshoz közeli Székesfehérváron lesz a gyár, annyira, hogy sajtótájékoztatót is tartottak erről. Aztán mégis Szolnok nyert, ahogy azt annak idején a Kötött pálya világgá kürtölte. Feltehetően nem teljesen függetlenül attól, hogy a MÁV-nak az alföldi városban működik egy járműjavítója, amely az utóbbi években megrendeléshiánnyal küzd.

A bizonyos politikai körök által is támogatott elképzelés szerint egy másik és munkával kissé jobban ellátott járműjavító, az Északi is leköltözött volna (leköltözne?) Szolnokra. Az egyesült céget pedig az is erősítette volna, hogy a Stadlerrel együttműködtek volna, vagyis helyet, energiát, szakembereket, szolgáltatásokat adtak volna az összeszerelő-üzemnek, aztán később a Pusztaszabolcsba be nem férő esetleges újabb Flirtök karbantartásában is részt vehettek volna.

A beruházás helyszíne a szolnoki ipari park, a Google térképére az új GPS-útvonalrögzítőm rajzolta be rózsaszínnel (alul, balra, a 145-ös számú vasútvonal mellett).

Namost az állami tulajdonú MÁV kezében lévő járműjavító, úgy tűnik, végleg lemaradt a számára kis túlzással a túléléssel egyenértékű együttműködésről, nemcsak a Stadlerrel nem tudtak lépést tartani, hanem mára olyan tőkehelyzetbe is kerültek, ami nemigen tesz lehetővé bármilyen beruházást számukra. A két fentebb említett járműjavítót ugyanis beolvasztották az anyacégről leváló – a karbantartást végző – MÁV Gépészetbe. Ez a cég azonban méretéhez képest nagyon kevés tőkét kapott, így nemigen lesz képest (akár saját, akár kölcsönpénzből) beruházást finanszírozni.

A Stadler viszont közben egyre több megrendelést nyert el valóban korszerű Delfinjeire (bárki kipróbálhatja őket a budai elővárosi vasúti fővonalakon), így kapacitáshiány lépett fel a motorvonatok kocsitestének összeállításában. Ezért úgy döntöttek, nem összeszerelő-üzemet építenek (először) Magyarországon, hanem kocsigyárat.

A járműjavítótól független beruházás helyszíne a város ipari parkja lett, a 8 hektárt gyakorlatilag ingyen adta Szolnok. A majdnem 10 milliárd forintba kerülő gyárban első ütemben kétszázan dolgoznak majd és évente 200-250 alumínium kocsitestet állítanak majd elő. A Stadler vállalta, hogy két éven belül fölépítik az összeszerelő-üzemet is - tudtuk meg Dunai Zoltántól, a Stadler Trains Magyarország ügyvezető igazgatójától.

Dunai és az alumínium kocsitestek.

A dolgozók közül a közvetlen termelésirányítók egy részét már föl is vették az elmúlt hetekben. Mint egyikőjük, Csernák Tibor elmondta, a magyarországi, majd svájci képzés után még maradnak az alpesi országban, ahol élesben gyakorolják majd az üzem legfontosabb munkafázisát, a kocsitestek hegesztését. Ha pedig megnyílik a szolnoki üzem, ők fogják betanítani a többi hegesztőt.

 

A berlini Stadler-gyárban így készülnek a Delfinek.

 

 

A kerítés és az épület határainak kijelölésével épp végző geodéta pedig arról biztosított minket, hogy a most még valóban zöld mezőn napokon belül megjelennek a munkagépek.

 Számomra még két örömteli tény rögzíthető. Az egyik, hogy az új gyár Szolnok legdélibb területén, tehát majdnem édesanyám szülőfalujában, Tószegen épül. [Sőt a tószegiek titkos meséi szerint, amelyeket hosszú nyári estéken mondanak a Gerje-Perje főcsatorna partján üldögélve, ez a föld valójában jó zsíros, ősi, fekete tószegi föld, csak egyszer réges-régen átcsatolták Szolnokhoz. - Első kedves kommentezőnk jóvoltából tudható, hogy: Szolnok város 1913-ban (A cukorgyár építése kapcsán) pénzért vásárolta ezt a területet, az akkor Pest-Pilis-Solt-Kiskun vármegyétől, illetve Tószeg községtől, majd a megvásárolt területet Szolnokhoz csatolták.]

Az új kütyű egy aprócska GPS-vevő, amely pár másodpercenként lemérte, merre járok. Aztán kirajzolja az útvonalat a térképre.

A másik, hogy kiválóan vizsgázott pár napja vásárolt útvonalrögzítő GPS-készülékem, mind a vonaton, mind a beruházás helyszínén jól működött, hazaérve pedig pikk-pakk fölrajzolta a bejárt útvonalat:

 

Még sokkal több kép az alapkőletételről, csak itt: fogadás a Hozam klubban!

 

28 komment

Címkék: térkép vasút flirt stadler mellékvonal


A bejegyzés trackback címe:

http://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr36483281

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

GT-51 · http://Stadler 2008.05.23. 07:36:57

Végre valami jó is történik, gyárépítés Szolnokon! A cikkíró információi pontosak, Szolnok város 1913-ban ( A cukorgyár építése kapcsán) pénzért vásárolta ezt a területet, az akkor Pest-Pilis-Solt-Kiskun vármegyétől, illetve Tószeg községtől ,majd a megvásárolt területet Szolnokhoz csatolták.

dögmatikus · http://hupjanfregoli.blogspot.hu 2008.05.23. 07:53:52

Kedves Szerző!

A címadás után légyszíves keress más elfoglaltságot, mert a netes kommunikációban alkalmatlannak találtattál.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.05.23. 08:02:11

Kedbes GT-51!

Nagyon köszönöm az információt, be is építem mindjárt!

ti

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.05.23. 08:21:59

Kedves Hupján A.!

Látod, ezért szeretek az Indexnél dolgozni, mert itt lehet egy olyan blogom (azért egy pindurit utánaszagolhatnál, hogy ez a fogalom mit jelent, várj, segítek, a személyesség körül kell keresni), ahol olyan hosszú címet írok, amilyet jónak látok, olyan fotókat rakok be, amilyeneket akarok, és nyugodtan írhatok anyukám szülőfalujáról.

Akinek olyan, baltával szögletesre faragott agya van, hogy szereti, ha szépen megmondják neki, hogy hány betű legyen a cím, mi legyen benne a cikkben, milyen beállításokat alkalmazzon a fotózásnál (lehetőleg minden kép legyen fekete-fehér, az olyan művészi!), az menjen dolgozni egy olyan sztenderdizált multihoz, mint a sanoma.

ti

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2008.05.23. 08:28:41

éljen, végre valami vasútfejlesztés!
én csak a termőföldet sajnálom...
nem lehetne valami bezárt gyárat lebontani és átépíteni?

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2008.05.23. 08:29:57

nekem meg tetszik a blog, csak így tovább :)

amondó (törölt) 2008.05.23. 08:47:54

„dögmatikus 2008.05.23. 07:53:52
Kedves Szerző!
A címadás után légyszíves keress más elfoglaltságot, mert a netes kommunikációban alkalmatlannak találtattál.”

szerintem a címadás bátor és ironikus gesztussal mutat fricskát a hatásvadász bulvárcímadás elgépiesedő gyakorlatának.

Walter Melone (törölt) 2008.05.23. 09:17:23

Nincs itt hiba. Csak így tovább! ;-)

Tron65 2008.05.23. 09:23:00

Ránkférne pár jó kis motorvonat. Kicsit nevetségesen néznek ki a V43-asok 2-3 vagonnal. Vagy a V63-asok 5-tel.
3 kérdésem volna (részben a cikkel is kapcsolatos):
- 13 vonat az nekem nem jön ki (pedig matekból jó voltam). A Józsefet is bezárták, amikor elfogytak a vonatok (oda naponta 2-vel kevesebb érkezett, mint indult).
- Mért a vezetők tanulmányozzák a hegesztés technikáját, mért nem a melósok?
- Melyik az a jószág (tán az Uzsgyi?) amelyiknek a tengelytávja pont egy sínszál? Ráadásul kéttengelyes. Orosházától sikerült egy ilyennel utaznom. Mért nem verték meg a tervezőjét?

rexter 2008.05.23. 09:29:09

kedves szerzo, en aszittem h nem minden blogos "dolgozik az indexnek", de ugylatszik aki a cimlapra kerul az igen. egyebkent tartalmilag nem rossz a cikk, csak eppen nem ertem hogy kerul egy cikkbe a vasutosszeszerelo gyar meg a csudalatos GPS kutyu dicsoitese? Ez olyan regebben oly divatos marketing termekkapcsolas, mikor egzbecsomagolva lehetett megvenni a strandpapucsot es az szinesceruza keszletet?

Takika 2008.05.23. 09:29:39

Az lenne az igazan szep, ha az itt gyartott uj vonatok nem is mennenek tul messzire, csak mondjuk a 100a-s vonalra (Szolnok-Bp. Nyugati) :)

Deszkás 2008.05.23. 09:52:43

Takika: Vagy a 120a-ra! ;-)

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.05.23. 10:05:21

Kedves Tron65!

6+7=13.

Ha jól értem, téged az zavar, hogy több vonat megy az egyik irányból, mint a másikból

Márpedig erre számos lehetőség van.

1. Ilyenkor menetrendben meghirdetett vonatokról beszélünk. Van olyan, amikor visszafelé üresen megy, ezt úgy hívják, hogy szerelvénymenet.

2. Szétcsatolnak egy szerelvényt (mondjuk dupla motorvonatot), és visszafelé kettő megy.

3. A szerelvény másik irányba lép ki a vonalból, mint ahol belépett. Itt konkrétan az van, hogy az egyik szerelvény egy körszerűséget ír le Szentes-Kiskunfélegyháza-Lakielek-Szolnok-Tiszatenyő-Szentes útvonalon, vagyis Piroskánál mindig délről északra halad.

ti

Airwalk 2008.05.23. 10:22:24

Serintem a sok kép megtöri a szöveg menetét, de amúgy tetszik.
Hajrá!

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.05.23. 10:32:00

Reggel véletlenül rosszul írtam: Sanoma.

ti

énis 2008.05.23. 10:45:52

Nemrég vettem telket Tószegen, oda tervezek költözni, (nem tudtam a beruházásról), de jó lenne, ha lenne munkalehetőség

wtf 2008.05.23. 11:04:39

Baszki!!!!
Ez nem a Nyugat, ahol nagyon szépen kell írni. Az a lényeg, hogy abban a lepukkant városban, ahol felnőttem, végre történik valami. Kibulizták maguknak a munkahelyeket és nem szar, szakadt tizenhuszonharmincakárhány éves szar vonatokkal fogunk idővel utazni...
Az a majom, aki a címmel kötözködik meg tehet egy szivességet! Mondjuk végezzen az anyján testüregvizsgálatot!!! Biztos valami nagyon nyominger, az oviban mindenki baszogatta típusú menő csávó lehet, aki ilyetén módon próbál visszavágni a keserves életéért. Öcsém, menj el kurvázni, mert biztos bassza a gyerekvető mag az agyad! Akkor majd nem kötözködsz ilyeneken. Ennyi. Nem lehetsz valami sikeres ember. Off. Meg mit tudom én, legszivesebben karóba húználak!

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.05.23. 11:15:57

Nono, azért nem kéne ennyire indulatba jönni!

ti

Futter für die Schweine 2008.05.23. 12:03:10

Kedves erminavet!

Nem értem, miért erőlködsz még ennyi év után is, hogy mindenáron delfinnek nevezd ezeket a járműveket, amikor egy egyszerű statisztika is bizonyítja, hogy ezt sem a vasutasok, sem a vasútbarátok (és valószínüleg maguk a Stadleresek sem) nem honosították meg maguk között: a velük foglalkozó Index-topic közel 10000 hozzászólásából pont 36 van, ahol ilyen néven vannak emlegetve, és ezek között a tieid is ott vannak. Vannak jól sikerült és hamar elfogadott becenevek, amiket ugyanígy az "utca embere" adott, gondolj csak a "vizipók"-ra, de ha ennyire nem kapják fel az ötletedet, nem kell erőlködni, és hirdetni, hogy márpedig ezeknek akkor is ez e beceneve, és mindenki így hívja - pláne, hogy amint látom, már ott is megkaptad többektől, hogy szerintük sincs igazad a névadás kapcsán.

Nem akarok senki lelkébe gázolni, aki szereti ezeket a járműveket - bennem nem ébresztenek semmiféle emóciókat - de semmi delfinszerűt nem látok bennük. Lehet, hogy "Flinke, leichte, innovative..." (és ez még a magyar nyersfordításban is illik a delfinekre mint állatokra :-) ), de ebben ki is merül a dolog. Számomra a fejformájuk inkább idéz pockot vagy más rágcsálót, úgy, mint a DB ET 42x sorozatok tagjai is. De ettől még nem akarom őket Pocoknak vagy - ha már a svájci eredetét akarnám hangsúlyozni - Mormotának elnevezni, és ezt mindenáron elterjeszteni, ha ennyire agyonhallgatják.

Nem akarlak téged se bántani, sem emberként, sem újságíróként, de kérlek, akkor is gondold át ezeket, hisz valahol a Te érdekedet is szolgálja. Joggal hivatkozhatsz a személyes látásmódodra, mint ahogy azt előbb is tetted, hogy ez egy blog és nem újságcikk, de azt hiszem, hogy az ilyen esetekben mindegy, hogy rendes cikkben, blogban, vagy egy fórumbejegyzésben történik a dolog. Az erőszakos, térítésszerű "ízlésformálást" sehol se szeretik az emberek.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.05.23. 12:13:28

Jézusom!

Ennyit bírtál írni ezért? Van otthon lázmérő? Hogy "eőszakos", "térítésszerű"? Istenem, és neked bizonyára van szavazati jogod (vagy lesz).

Mit értesz ennyire félre? Nekem Delfin, de nem eröltetem, hogy más is így hívja, eszembe sincs ilyen, nyugodtan hívd Mormotának, jópofa név, nekem tetszik.

Mint láthatod, én is hol Flirtnek nevezem, hol Stadler-motorvonatnak, hol Delfinnek, szóval cseppet sem eröltetek semmit.

És nem fog fájni egy kicsit se, ha öt év múlva már senki sem hívja majd így, még én sem. De neked miért fáj, ha én most igen?

(És most nem hivatkozom arra, hogy az Indóház szavazásán nyert ez a név.)

ti

Futter für die Schweine 2008.05.23. 12:32:59

Köszönöm érdeklődésed, jól vagyok, és - ha fel akarnám venni a kesztyűt, azt mondanám, hogy hozzád hasonlóan... - nekem is van szavazati jogom.

Semmi baj azzal, ha Te így hívod ezeket a járműveket, szíved joga. De ne sugalld azt, hogy ez egy bevett becenév, amit a vasútban járatosabb emberek nagy többsége használ, mert ez az, ami nem igaz.

(Az Indóházra és közönségére meg tényleg inkább ne hivatkozz... :-) )

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.05.23. 12:43:31

Akkor próbállak megérteni. Szóval az a baj, hogy azt írtam:

"Először csak a 30 plusz 30 Flirt (becenevén Delfin) motorvonatot"

?

Mert ezzel azt sugallom (jujj, mintha bíróság előtt állnánk), hogy ez egy általánosan elfogadott bcenév?

Akkor szerinted hogy kéne írnom, ha azt akarom, hogy azért tudja az olvasó, hogy később mit delfinezek?

Nem írhatom, hogy az egyik beceneve, mert másról nemigen tudok, a Flirt a hivatalos neve.

ti

Futter für die Schweine 2008.05.23. 12:53:32

Mondjuk "általam csak Delfinként emlegetett". ;-) Így világosság válik, hogy miről beszélsz, és az is, hogy ez egy személyes látásmód (amivel bloggerként és újságíróként is teljesen rendben van a dolog).


Buzerálás ezennel részemről lezárva.

kopa. · http://kopa.blogja.net/ 2008.05.23. 21:49:18

Azért van egy pár furcsa dolog Szolnokon...
1) Egy közeli ismerősöm vizsgáztatja a Szolnokon majd dolgozó alumínium hegesztőket. 20 ember jelentkezett elsőnek. Aztán miután megtudták a fizetést (nem túl sok) és egyéb dolgokat azután már csak kb. 4-5 munkás maradt! Az alumínium hegesztés pedig elég veszélyes munka, 4-5 évnél egyhuzamban nem nagyon bírnak többet...

2) A város és a stadler között is összetűzések vannak. Szalay nem akarja az összes kedvezményt megadni amit ígért és talán emiatt sem akar jelentős termelést csak ilyen "mégis mutassunk valamit "

Persze ezek csak egy szolnoki ember "információi"

NGabor 2008.05.25. 01:14:24

Kérünk szépen delfineket BP-Hatvan (ha má megigérték), Szolnok-Hatvan viszonylatra, Salgótarján felé meg Desirokat... Most.

kacsa! 2008.05.27. 13:46:40

Kívánságműsor: Taurusos ingát akarok vezetni a 120a-n, mint az osztrák kollegák! Vagy felőlem jöhet TRAXX is. OFF VÉGE :)

Snake 2008.05.28. 12:37:44

A BP-Hatvanra a 10 Talentet ígérték oda.Bár az a 10 szerelvény így is kevés lenne oda,pedig azokat igérték a ferihegyi gyorsvasútra is.