Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

október 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

2008.09.29. 01:00 erminavet

Plázajáratból átlós gerincbusz?

Csak azért, mert annak idején foglalkoztam az Aréna Pláza tömegközlekedésével, említsük meg, hogy az augusztus végén és szeptember elején életbe lépő új paraméterkönyv ezt a problémát is kezelte. A bevásárlóközpont a zsebébe nyúlt, évi pár tízmilliót fizet a BKV-nak, így két buszjárat két irányból (egymást átlapolva) megáll a gigantikus épület előtt.

Buda és Pest belvárosából a Stadionokig meghosszabbított 178-as ad 10 és 20 óra között eljutási lehetőséget kb. félóránként. (Miközben a 178A-as betétjárat csak a Keletiig megy.)

Hasonló megoldással, szinte szimmetrikusan, az ellenkező irányból, Kőbánya felől a 95-ös vonala nyúlt meg a Keletiig általában óránként két járattal. A régi vonalon, vagyis csak a Stadionokig pedig a 95A jár.

A két ritkán járó hosszabbítás jelentősége tehát elsősorban nem az, hogy az Aréna Pláza gyalogos közönsége eljuthasson a két szomszédos metrómegállóhoz, hiszen a 95-ös és a 178-as nem túlságosan sűríti az eddig is elég kis követési idővel (napközben 3-8 percenként), szintén oda járó 80-as illetve 80A trolit. Hanem a már említett távolabbi célok elérése.

A gigapláza beszállása a finanszírozásba hálózati szempontból is szerencsés. (Továbbá azért is, mert az alacsony padlós 178-as a nehezen mozgó utasokat eljuttatja a liftes Stadionok metróállomásra.) Ha tudjuk, hogy a 178A és a 95A milyen (viszonylag hosszú) útvonalon fordul vissza, eszünkbe juthat az a talán már nem eretnek gondolat, hogy – néhány busz átlapoló "szembehosszabbítása" helyett – akár egyesíthetnénk a két járatot. És valóban, akadnak olyan közlekedési szakemberek, akik szerint jó ötlet lenne a két hasonló kapacitású buszvonal összekötése. Ezzel megvalósulna egy az 5-öshöz hasonlóan hosszú buszjárat.

Egyébként érdemes elgondolkodni, ismét úgy van, mint a 70-es évekig, a metróhálózat kiépítése (és a ráhordás mai szemmel túlzottnak látszó erőltetése) előtt. Csak sajnos nem villamossal, hanem busszal, de ismét igen távoli helyekre lehet most eljutni átszállás nélkül a központi fekvésű Keletiből: Albertfalva, Naphegy, Pasarét, Káposztásmegyer, Rákospalota, Újpalota, Pestszentlőrinc.

14 komment

Címkék: busz városi közlekedés paraméterkönyv


A bejegyzés trackback címe:

http://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr2686541

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

city 2008.09.29. 07:32:10

Ha már úgyis át kell szállni van esély arra, hogy valaki vásároljon az Arénában. Ha folyamatos lenne a vonal, akkor nem érne ennyit a plázának.

city 2008.09.29. 07:32:54

folyamatos = folytonos

morbiczer 2008.09.29. 08:43:42

De nem a plázánál fog átszállni, hanem a Keletinél vagy a Népstadionnál.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.09.29. 08:52:22

Speciel Albertfalvára ezer éve kijár a 7A...

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2008.09.29. 09:03:54

Azért az ötös busz sem sült el olyan jól...

Tíz kicsi indián 2008.09.29. 09:51:08

Oh, tollamból vetted ki:
igen, mintha haladnánk a 60-as évekbe: külön üzemek, hosszú-nagyon hosszú járatok, átszámozás...

cs 2008.09.29. 10:02:00

Az "átlapolás" szó erős anglicizmus, bizonyára az "overlap" fordításaként használod.
A magyarban azért próbál ez a forma gyökeret verni, mert a "lap" szó értelmes magyarul is, így működik a népetimológia.

(lásd még: "egérpad")

Az "overlap" helyes magyarítása: "átfedés"

bandeenator · http://kritika3.blog.hu 2008.09.29. 10:11:15

A járatösszekötés jó ötlet, de:

A 178-as, illetve a 95-ös csuklós vagy rövid? Mert ha az egyik szóló, a másik nem, azért nem jó összekötni, mert a vonal egyik felén tömve lesz, míg a másikon szinte üres.

nem vállalom 2008.09.29. 10:12:48

Én nem vagyok közlekedési szakember, de Budán dolgozó kőbányai lakosként (tudom, nem lehetek sikeres stb.) szintén örülnék egy ilyen megoldásnak.

TH 2008.09.29. 10:17:58

Bár villamosokkal és metrókkal lenne így átkötve a város minden vége...Én már nagyon régen várom, hogy legalább a 14-es vonal elmenjen minimum a Nyugatiig, de inkább a Deák térig, és akkor lehetne giga villamosjárat Dél-Budáról Káposztásmegyerre.

titan 2008.09.29. 13:42:26

Hm. Azért a stadionoki liftes felszállást olvasva akaratlanul is eszembe jutott, hogy "és hol fog leszállni", de közben rájöttem, hogy ha abba az irányba megy, akkor úgyis már csak a Pillangó utac (liftes) és az Örs (már-már akadálymentes) marad, a másik irány meg... nos a Délibe úgyse érkeznek rokkantak, hiszen már láttuk a példát hogy mennyire szeretik a MÁV-nál is segíteni őket...

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2008.09.29. 21:53:13

bandeenator · kritika3.blog.hu 2008.09.29. 10:11:15
>> Senki sem válaszolt, így én megteszem. Mindkettő szóló. A 178-178A vonalon általában 415-ösök és 412-esek, elvétve egy-egy 260-as régivel járnak, míg a 95-95A vonalon többnyire a 260-asok és a 412-esek.

Én is örülnék a vonalak összekötésnek.

Amúgy senki sem említette, hogy a kilencvenes évek elejéig a 95-ösök a Keletitől indultak.

Viszont szakmailag: az 5-ös sem maradhat így, mert egyik végállomása sem buszvégállomás.

A 178-95 sem lenne jó összekötve, mert szintén nem lenne egyik vége sem buszállomás. Ilyen hosszú útvonalaknál legalább az egyik végén (ha nem mindkettő) állomásnak kell lennie, különben hová állnának ki pihenőkre? Az út szélére mindenkit zavarva szabálytalanul, mint az 5-ösök Rákospalotán és Pasaréten? - Nem jó. Senkinek sem.

Megoldás lenne, de jó megoldást a BKV ha a szájába adják sem találna.

vaandor 2008.10.01. 19:01:08

Cs:
Érdekes, ez eszembe sem jutott az átlapolás szó kapcsán. Én eddig kizárólag közlekedési járatokkal kapcsolatban hallottam (és használtam), gondoltam, amolyan szakszó.
Az átfedés pedig minden más, ami két terület/csoport metszetét fejezi ki.

Témához: amúgy a kapacitási kérdés jogos, de nem csak a busztípusokra: Menetrendileg hangolható a két járat?

ModalSplit 2008.10.01. 20:38:16

(Az "átlapolás" szó programozásban is használatos volt, de ott az "overlay" fordításaként.)

Az átlapolás egyébként nem feltétlen két járat összekötését jelenti, hanem egy köztes járatot, tehát a két végpont között nem ad átszállás nélküli kapcsolatot, de pár megállós távolságnál semmiképpen nem kell átszállni. Pl. egy Naphegy tér-Kőbánya alsó között járó járatot el tudnék képzelni (a budai szakasz túl rövid ahhoz, hogy értelme legyen rövidíteni).