A világ cikije volt, a hogy a BKV úgy vezette be augusztus végén és szeptember elején az évtizedek óta legnagyobb változást hálózatán, hogy sehol sem állt rendelkezésre átfogó térkép az összes járatról.
(Miért baj ez? Hiszen kiadtak egy ingyenes füzetecskét az összes változásról. Hát először is, ebben is voltak hibák, de ez egy másik írás témája lehetne. Másodszor, nézzük meg, hogyan lehetett tájékozódni az első hetekben. Három forrást kellett használni, ha az ember ki akarta nézni, hogyan juthat el A-ból B-be. Az új vagy megváltozott útvonalú járatok ott voltak az említett kiadvány közepén található spagettivonalas térképvázlaton. Azok viszont, amelyeket csak átszámoztak, itt nem szerepeltek, azokat a füzet szöveges részéből kellett kibogarászni. És akkor ugye a változatlan járatokhoz kellett egy régi térkép is. Mindez a BKV honlapján teljesen esetlegesen szerepelt: vagy a régi állapotot lehetett megtalálni, vagy az újat, vagy vegyesen, esetleg mindezt hibákkal.)
Az Index szerkesztőségének környéke a térképen
De ennek most vége, pár napja, tehát durván egy hónapos késéssel kapható az összvonalas térkép a BKV pénztáraiban 500 forintért. Netes verziója pedig már napokkal korábban ott volt a honlapon.
A térkép a már évek óta ismert formát követi. Én ezzel el is vagyok, szerintem a megállókat, félmegállókat, végállomásokat megfelelően mutatja. Tudom, hogy sokan várják, hogy a BKV is térjen át a ma már általánosnak mondható spagettitérképekre (vázlatok, amelyeken minden járatot más színű csík jelöl). És a résztérképeken ez már meg is történt, például az új paraméterkönyvet bemutató ábrák is ilyenek. Szóval én is várom a teljes hálózatot bemutató spagettiábrát, kíváncsi vagyok, van-e elég - megkülönböztethető - árnyalat. (Persze a nem érintkező vonalak kaphatnak azonos színkódot.)
De a spagettiábra általában egy vázlat, amely nagyon jól áttekinthető, ám hiányoznak róla a részletek, pontosabban a város többi összetevője (pl. utcák, utcanevek), meg egyáltalán, a pontos geometria. Szóval azt hiszem, mindkét típusra szükség lenne, a jelenlegi, hagyományos térképre, amelyen az összes buszvonal egyformán kék, és összvonalas spagettivázlatra is. (Azt hiszen, egy pontos és részletes térképre - normális léptékben - nem férne el az összes járat külön csíkkal.)
Várj, míg fölkel majd a szombati nap
Ha már a koncepcionális kérdéseknél tartunk, van egy szerintem súlyos probléma, amelyet a paraméterkönyv összes reprezentációjánál elkövetett a BKV. Nevezetesen a csak hétvégén járó buszokat semmi nem jelöli külön a térképeken. Az eddigi pesti gyakorlathoz képest teljesen szokatlan, hogy szombaton és vasárnap egyes buszjáratok összevonva járnak. A 15 és 133 jelű járatokat a 115-ös helyettesíti. A 206-ost és a 9-est pedig a 109-es úgy, hogy van egy olyan szakasza is (a Bajcsy-Zsilinszkyn), ahol egyik "szülőjárat" se megy. Roppant kellemetlen tud tehát lenni, ha valaki a térképről kinézett 109-es Arany János utcai megállóját célozza be mondjuk hétfőn, és szombat reggelig várhat a buszra.
Emiatt szerintem az ilyen megoldást nagyon hangsúlyosan kellene jelezni minden elképzelhető módon. Akár a csak hétvégi járatok száma is jelezhetné e tényt, mondjuk így: 109*, 115* vagy [109], [115]. Ezt ki is terjeszthetnénk más, időszakos járatokra is, persze úgy, ha előtte pontosan definiáljuk, mi mit jelent. Egy spagettitérképen pedig a járat sávjának is mutatnia kellene, hogy nem mindig megy a jármű. (Például a csak hétköznapi járatokat szaggatottan, a csak hétvégieket pontsorral lehetne jelölni, a kettő együtt adna ki egy folytonos vonalat.)
Eltévedt járatszámok
Visszatérve az 500 forintos BKV-térképre, feltűnhet még, hogy a járatszámok tájolása nem a vonalhoz igazodik, hanem mindig vízszintes. Ez ellentmond a térképmegírási konvencióknak, a hagyományoknak, néhol csúnya, esetenként pedig rontja az érthetőséget. (Például az Irinyi-Karinthy-Budafoki háromszögben a 86-os és a 233E természetesen a Budafoki úton jár, de ez nem látszik ennél a megoldásnál.
Egy ilyen térképnél, ahol tehát a járatokat csak a szám alapján tudjuk beazonosítani, elvárható, hogy ha egy adott útszakasz mellett van szám, akkor az összes ott haladó vonal szerepeljen. Márpedig itt ez nincs nincs így, így a 46-os, 146-os se kanyarodik be a térképen a XVI. kerületi Csömöri útra a János utcából, ott csak a 131-es jár.
A kiadványban találhatunk ezen kívül egész egyszerű hibákat, tévedéseket is. A csepeli Ady Endre úton például ott virít a megszűnt (az 52-es összevont és 148-ra átszámozott) 48-as.
Áthidalhatatlan napok
Végül nézzük a 204-es buszt, amely október első napjától jár a megyeri hídon. De a térképen nincs rajta. Persze, védhetnénk a BKV-t azzal, hogy a kiadvány pár nappal megelőzte a híd átadását, de azért ennyi előrelátás elvárható lenne. És maga a híd viszont miért van készként jelölve? (Tudom, azt már szeptember 30-án délelőtt átadták, tehát a térkép adatfelvétele ezen a napon délután zárulhatott.) Jegyezzünk meg annyit, hogy a honlapon szereplő térképen viszont már szerepel a 204-es.
A térkép hátlapján találunk két kisebb, már ismert melléktérképet. Az éjszakai járatokat ábrázolón mindenképp indokolt lenne külön színekkel jelölni a járatokat (készült is ilyen), a gyorsvasúti hálózat vázlata is felejthető ebben a formában, talán a MÁV Start-vonalakkal mindenképp bővíteni kellene.
Hátsó szándék
A hátlap felületének zömét a menetrendi kivonat teszi ki. Hasznos a végállomások koordinátáinak jelzése. A járatsűrűség színkódos bemutatása viszont nekem nem tetszik maradéktalanul. Ha majd tényleg csak néhány érték fordul elő egy városi ütemes menetrendben, jobban van ennek értelme, de amíg a barna alányomás egyaránt jelenthet 6, 7, 8 (valójában 7 és fél?), 9 vagy 10 percet, és amíg mindez csak a - járatonként változó és nem jelölt - csúcsidőre vonatkozik, nem ad túl sok információt.
És persze a hátlapon is vannak hibák. Például a már említett 9-es, 15-ös, 206-os járatnál szerepel, hogy hétvégén mi megy helyettük, a 133-asnál nem.
A hibák mennyisége - most már az egész kiadványról beszélek - talán bosszantó, de nem teszi alkalmatlanná a térképet, és mivel hiánypótló, mindenkinek javaslom használatát, aki munkája, hobbija miatt különböző járatokkal utazik. És várjuk a javított változatokat.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2008.10.05. 15:44:40
A bkv.hu-n amúgy a főoldalról elérhető Változások 2008.... című oldalon a következő térkép van fent:
www.bkv.hu/downloads/parameterkonyv/terkepek/terkep_ossz.jpg
Feltűnt valami, mondjuk a Colbert-híd környékén? :)
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.10.05. 15:59:45
Igen, fel. Hogy a kommentelők zöme nem olvassa el rendesen a posztot.
De ettől még igazad van mindkét dologban, és az egyik nem is szerepel a posztban, úgyhogy mindenképp köszönöm!
ti
Fricy 2008.10.05. 16:00:31
gp 2008.10.05. 16:12:29
Egyébként nekem kifejezetten tetszik, hogy különböző színekkel van "szimbolizálva" a járatsűrűség. Még ha nem is kapsz pontos információt, még mindig sokkal jobb, mint nélküle.
dansun 2008.10.05. 16:22:09
Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2008.10.05. 16:24:51
A másik, ami most tűnt fel a bpterkep.jpg-féle változatnál, az, hogy ügyesen összeírták a pénztárakat koordinátával, csak pont a rács nincs rajta :)
ahha 2008.10.05. 18:34:37
www.tcl.fr/documents/pdf/lyon_villeurbanne.pdf
Nincs rajta minden utca, de a nagyobbak-lényegesebbek igen, viszont fel vannak tüntetve a posták, közintézmények, kórházak, iskolák meg hasonlók a nevükkel együtt. Roppant hasznos tud lenni, hogy nem kell a cím alapján találgatni, hogy hol szállnál le, csak ránézel a térképre. Amit mellesleg elvihetsz ingyé'.
Fedup Sári 2008.10.05. 19:55:29
utvonal.bkv.hu/?Command=LaunchLine&type=busz&line=204
Pedig már vagy 5 napja jár a busz... Az ember azt hinné, hogy ott van készen valahol a dolog, és mikor elindul az új járat, akkor kicserélik az adatbázist a szoftver alatt. Ja, hogy ez a békávé, bocs...
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.10.05. 19:58:20
Bocsánat, most már látom, én vagyok a hülye!
ti
ribizli 2008.10.05. 20:37:30
Az "átszámozást" állítólag azzal indokolták, hogy ne lehessen összekeverni a buszt és villamost, mivel mindkettőből volt 6-os számú.
Ehhez képest meg a Fogaskerekű új száma 60-as, ami az előző rendszerben az óbudai buszé volt. Hm.
Fricy 2008.10.05. 22:28:18
magold 2008.10.05. 23:15:55
nem értem 2008.10.06. 07:42:26
Fricy 2008.10.06. 08:33:07
De az durvább, hogy a 4-es metró is rajta van... Az tényleg megtévesztő.
Rocko- 2008.10.06. 09:21:32
Fricy 2008.10.06. 08:33:07
hol van rajta a négyes metró?
Fricy 2008.10.06. 10:08:32
A metrókocsikban lévő térképeken.
dansun 2008.10.08. 17:48:44
www.freeweb.hu/metros/terkep/ujterkep.html
Amúgy az is feltűnt, hogy a régin még a Subway, az új térképen már a McDöglesz éttermek vannak belőve! :)
McFigyeltem 2008.10.09. 11:07:18
"Tegnap, szombaton délután a 206-os busszal utaztam. Ami nem jár hétvégén a menetrend szerint. Hm."
Ezt én is láttam... Amikor legutóbb dúlták az agyamentek a belvárost, akkor a 109-es csak a Nyugatiig járt - gondolom ugyanezt valósították meg most is a lezárások miatt. Az egy dolog, hogy szar volt az utastájékoztatás, de az viszont szerintem tényleg dilemma, és érdemes végiggondolni, hogy ha van egy hétköznapi 206-osunk és egy hétvégi, hosszú 109-esünk, de hétvégén rendkívüli esetben csak a 206-os szakaszt tudja kiszolgálni, akkor mi legyen: hirdessük meg a 109-est ideiglenesen rövidített szakasszal, vagy mondjuk azt, hogy aznap kivételesen hétvégén is a 206-os jár.
Nem tudom, mi a jó válasz. Valószínűleg az, hogy "bármelyik, csak legyen normálisan közzétéve".