Isztambul kapja az állítólag a kisföldalattiról mintázott magyar metrókocsidizájnt?
Ugye emlékszünk még, hogy mi, a világváros lakói dönthettük el, milyen metrószerelvények járhatnak majd az új 4-es és a 2-es metrón? Idézzük az Index több mint két évvel ezelőtti tudósítását:
"Kérésemre több változatban is elkészítették az Alstom mérnökei az új metrószerelvények látványtervét, és a www.budapest.hu önkormányzati portálon lehet szavazni arról, hogy melyik verzió tetszik jobban a budapestieknek" - jelentette be hétfőn délben Demszky Gábor főpolgármester a Gellért téri munkagödör szomszédságában.
A propagandaművelet azzal vált teljessé, hogy a főpolgár azt is megosztotta a közvéleménnyel, hogy maga kérte, a terv(variánsok) a kisföldalattira emlékeztessenek. Ezen a ponton átadom a tollam a hg.hu lelkes tudosítójának:
A design-t az Alstom formatervező-csapata készítette, amit a francia illetőségű cég azért állított fel, hogy járműcsaládjaikat minden egyes megrendelőnek más design-nal szállíthassa. A budapesti metró a Metropolis nevű járműcsaládhoz tartozik, legközelebbi rokonai Varsóban, Sanghajban és Szingapúrban futnak. Külsőre azonban nem biztos, hogy rájuk ismernénk, hiszen az alapvető paramétereken kívül az Alstom Designcsapata szinte mindent áttervez. A városvezetés kifejezett kérése az volt, hogy az új metró szerelvényeinek tervezésekor ne a régi szovjet modellt vegyék mintául, hanem eggyel korábbra nyúljanak vissza, a Milleniumi Kisföldalatti hagyományához, ahol az egymást követő szerelvény-generációk [szerelvénygenerációk] mind tartották magukat ahhoz a helyi szokáshoz, hogy a kocsik fő fényszórói a jármű pofázmányának közepén egymás mellett kapnak helyet.
Bár a három terv alig különbözött, de lezárult a szavazás, sőt, - noha aligha állítható, hogy a metróépítés csúszás- és botránymentesen halad - már be is mutatták a Lengyelországban készülő új szerelvényeket, az elsőnek épp mostanában kell megérkeznie Budapestre.
És akkor miről számolt be egyik kedves olvasónk, aki a szeptember végi, berlini InnoTrans kötött pályás kiállításon járt? Erről:
Igen, jól látják, a gyártó Alstom a standján a nekünk ígért metrókocsiéhoz kísértetiesen hasonlító orr-részt, mint az isztambuli metró tartozékát mutatta be. A kiállított vezetőfülke színezésén kívül gyakorlatilag csak abban különbözik a miénktől, hogy nem nyílik, nem osztott a homlokfala. (Budapest ugyanis egy olyan módosítást kért az Alstomtól, hogy a szerelvények elején is legyen egy szükségajtó az utasok esetleges kimenekítésére az alagútból.) Az is jól látható, hogy az egymáshoz közel ülő, páros fényszórók is pont olyanok lesznek a Boszporusz, mint a Duna partjai alatt.
Félreértés ne essék, sok bajom van a 4-es metróval, de speciel a szerelvények kinézetével semmi (itt látható a miénk, balra), abban se találok kivetnivalót, ha ugyanolyan járművekkel utazom, mint a globalizált világ (ha van ennek a szókapcsolatnak értelme) más nagyvárosainak lakói. Pici problémám azzal van, ha hülyének néznek, át akarnak verni, egyedi, hendméd termékként akarják eladni nekem a tucatkonfekciót.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
egri Fehér 2008.10.12. 22:15:02
toto92 2008.10.12. 22:16:56
Amúgy lol :)
csb 2008.10.12. 22:21:24
Totya 2008.10.12. 22:23:11
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.10.12. 22:31:12
ti
Pumpusek bácsi 2008.10.12. 22:31:49
sDm 2008.10.12. 22:32:03
aha 2008.10.12. 22:34:35
aha 2008.10.12. 22:35:21
Large Hadron Collider 2008.10.12. 22:35:53
(a brüsszelire nem tudok mit szólni)
matyematix 2008.10.12. 22:37:23
pozsi 2008.10.12. 22:40:31
Aztán persze bármi lehet, ez csak az internet, mindenki azt ír amit akar.
aham78 2008.10.12. 22:49:38
Aknot 2008.10.12. 23:17:40
Egylbként meg Konstantinápoly. :oP
Shadwell 2008.10.12. 23:37:43
Egyetlen egy különbség van, hogy ők nem rendeltek orrajtót, ezért nem osztott a szélvédő. Amúgy milliméterre ugyanaz. Csak a homlokán még(!) egy papírfecni diszeleg a digitális kijelző helyett, és természetesen hiányzik a valószínüleg ugyan az a alváz... És a fekete színezést feljebb és lejjebb vítték, de az csak festék... Akkor mi van? Lássunk is ne csak nézzünk.. :)
matyi10 (törölt) · http://matyi10.blogspot.com/ 2008.10.13. 00:42:10
Az emg ki érdekel, hogy mi van Isztambulban?
ave 2008.10.13. 01:24:46
De piszokul nem.
Labancz 2008.10.13. 01:33:43
Foximaxi 2008.10.13. 02:11:19
lol
A 4 "soselesz" MetrÓ meg egy vicc.
Ronald 2008.10.13. 06:07:29
Nade valódi vészhelzetben - ha netán egy kis boltozat-omlás, ilyesmi is adódik - nem biztos, hogy olyan vidáman fel lehet csapni azt a vész-ajtót, mint a laborban a maketten.
Ha már akkora gebaszra számitunk - hogy elöl kell menekülni - én nem haboztam volna egy teljesen leválló (esetleg pirtotechnikailag lerobbantható) nyilászárót tervezni oda.
Tibu 2008.10.13. 06:44:50
Charlie Brown 2008.10.13. 07:25:24
Dezsőke 2008.10.13. 07:59:02
Azt teszik idétlen idők óta.
Még hogy 4-es metró... hehehe
Hívjuk inkább gödör 2 -nek.
ivi 2008.10.13. 08:08:48
Mire ezekbe a "készülő" alagutakba járna, már úgyis elavult lesz.
Blackdolphin 2008.10.13. 08:12:53
Shadwell 2008.10.13. 08:15:30
Van akinek fáj, van akinek nem. Nem szeretnék olyan világban élni ahhol mindenkinek egy véleményen kell lennie.
Ezért nem értem az iolyan véleményeket, jogy "Miért kell ilyen cikket írni?"
Hát 1: ez nem cikk hanem egy blogbejegyzés. (tessék utána érdeklődni, hogy mi a különbség közte)
2: Szabad ország vagyunk, mindenki azt ír amit akar.
3: Szabad ország vagyunk, mindenkl azt olvas el amit akar.
Így szép az élet. :)
Nyitott szem (törölt) 2008.10.13. 08:16:56
De ha DG városvezető n+ezredik üres PR akciójáról beszélsz, abban alapvetően igazad van...
Zerathul 2008.10.13. 08:22:11
maestro1 2008.10.13. 08:33:18
DRtorgyi 2008.10.13. 08:33:49
vagodeszka 2008.10.13. 08:46:24
Szóval lazán elképzelhető, hogy a bpi metrohoz tervezték, csak ez nem azt jelenti, hogy csak ide lesz ilyen eladva.
mavag 2008.10.13. 09:20:35
luy 2008.10.13. 09:48:38
Az új metrókocsikat valószínűleg készülékcsere céljából rendelték.
bla 2008.10.13. 09:58:26
Riki_ 2008.10.13. 10:16:43
Azt végképp nem értem, hogy az nem zavarja, ha hülyének nézik, de az már igen, ha valaki ezt szóvá teszi.
Birka nép.
Videós Feri · http://www.youtube.com/watch?v=SPtG2l0Dsss&feature=related 2008.10.13. 10:32:08
hr 2008.10.13. 10:41:25
Mi kertunk egy ilyet. Majd az alstrom megmutatta milyeneket csinalnak, es jumurdzsakeknak megtetszett, ok is ilyet kertek. Hol itt az atbaszas/ Miert nem tetszhet masnak ami nekunk van?
Rainbow 2008.10.13. 10:41:31
ambbay 2008.10.13. 10:41:45
www.trainweb.org/tubeprune/C20%202001%20Ho.jpg
Egyébként ha jól emlékszem, csak a fényezést szavazták meg kisföldalattisra. Ennyi erôvel a Szabadság hidat is lefesthetnék fehérre, hogy hasonlítson az Erzsébet hídra.
Krisi 2008.10.13. 10:53:55
Ez a Metró nem hasonlít a kis földalattira.Ugyanis a kisföldalatti sárga,áramszedője és ICS hajtásrendszere van, valamint alig magasabb 2 méternél.Szóval ez nem hasonlít semmiben sem a kisföldalattira így nem jogos az összevetés.(Már amikor a terveket mutogatták már akkor a fejemet fogtam,hogy hogyan lehet erre a design-ra ráfogni,hogy a kisföldalattira hasonlít!)
Másodszor.
Többször elhangzott,hogy a 4-es metróra mennek ezek a kocsik.Ez igaz.De Januártól vagy Februártól nálunk már utasokat fog szállítani az első két szerelvény!
InnoTrans 2008.10.13. 11:17:08
Minden jármű árában benne van az egyedi dizájn ára. Jár hozzá, minden gyártónál. Mi, magyar adófizetők is kifizettük, tehát jogunk van ahhoz hogy egyedi pofát kérjünk. A főpolgiról meg no comment, ő sosem akart metrót, neki csak a balhé kellett belőle mindig is.
InnoTrans 2008.10.13. 11:19:34
Ugyanaz a pofatúra lesz a 2-es és a 4-es metró kocsijain. Előbbiben vezető fog ülni, utóbbiban automata fog vezetni.
Ha elolvastad volna a posztot abban benne van, hogy senki nem hasonlította a kisföldalattihoz ezt a dizájnt, kivéve a kedves jó főpolgármesterünket és az ő PR csapatát.
Lali 2008.10.13. 11:22:00
Gozt 2008.10.13. 11:24:25
www.youtube.com/watch?v=pxEjYEPCxmA&feature=related
Hát így épül a metró.
Bogdanovits András · http://bogdanovits.blogspot.com 2008.10.13. 12:03:12
:-)
díszbohóc 2008.10.13. 12:19:04
www.istanbul-ulasim.com.tr/harita/IstanbulRayliSistem.pdf
betépett felhasználó 2008.10.13. 12:19:05
hasonlo balkanfalvak, hasonlo metro-szekerrel.
mi a gond?
bezzeg bukarest (ertsd: bucuresti), ott igazan egyedi a verda dizajnja!
Deszkás 2008.10.13. 19:02:51
A magyarok meg n-nel, és nem n-el.
Bocs. Tanuljátok már meg a -val, -vel ragját használni!! A neten valahogy mindig eltűnik a hasonuló v. Mert nem mindegy, hogy nettel, vagy netel. (Az egyik azt jelenti, hogy az internet segítségével tud mondjuk megnézni valamit, a másik meg azt, hogy internetezik.)
Rocko- 2008.10.14. 09:38:12
Metrovagonmas 2008.10.29. 22:55:02
Úgy hívják, hogy Metrovagonmas. \M/
Gyakorlatilag az összes egyéb szóbajöhető szállítónál (sokkal) olcsóbb, ráadásul, ha a 2-es és 3-as metrót nézzük, akkor meglehetősen nagy rutinja van a "terepen", nem csak a metrókocsik terén, ahogy ezt már bizonyította több nagy (főleg kelet)európai város metrófelújításai során.
Amennyire ismerem a "termékeiket", a "hardverrel" alapvetően nincs gond, az egyéb, kisebb-kisebb nagyobb hiányosságokat hazai háttérrel (pl. Ganz-utódcégek, stb.) is probléma nélkül lehetne (lehetett volna?) pótolni.
Hogy végül a témánál is maradjunk egy kicsit: szerintem a M2, M3 járművei ma már sokkal inkább reprezentálják a budapesti metrót, mint a kisföldalatti, úgyhogy, ha már mindenáron hasonlítani akarunk valamihez, akkor inkább ezekhez kellene.
Ev 2008.11.03. 14:38:51
...És igaza lett! Az első szerelvénye a budapesti metrónak (Tamara) idén 40(!) éves és ma is szaladgál a 2-esen. Belső kialakításuk ezeknek a szovjet kocsiknak, egyszerű, de szép, még ma is! ("csöcslámpák", krómkapaszkodók, króm pályaszám, stb...). Helyette jönnek majd a nyugati puritán szar kocsik! Sokmindenért mehetünk nyugatra, de ha METRÓT KELL CSINÁLNI AKKOR CSAK KELETRE!!!! A ruszkik tudják, hogy lehet rávenni az embert a metrózásra. A kazanyi metrótól teljesen elájultam, amikor megláttam....