Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

július 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

2008.10.12. 21:00 erminavet

Egy túrót lesz saját metrókocsink, már megint átdobtak minket a palánkon

Isztambul kapja az állítólag a kisföldalattiról mintázott magyar metrókocsidizájnt?

Ugye emlékszünk még, hogy mi, a világváros lakói dönthettük el, milyen metrószerelvények járhatnak majd az új 4-es és a 2-es metrón? Idézzük az Index több mint két évvel ezelőtti tudósítását:

"Kérésemre több változatban is elkészítették az Alstom mérnökei az új metrószerelvények látványtervét, és a www.budapest.hu önkormányzati portálon lehet szavazni arról, hogy melyik verzió tetszik jobban a budapestieknek" - jelentette be hétfőn délben Demszky Gábor főpolgármester a Gellért téri munkagödör szomszédságában.

A propagandaművelet azzal vált teljessé, hogy a főpolgár azt is megosztotta a közvéleménnyel, hogy maga kérte, a terv(variánsok) a kisföldalattira emlékeztessenek. Ezen a ponton átadom a tollam a hg.hu lelkes tudosítójának:

A design-t az Alstom formatervező-csapata készítette, amit a francia illetőségű cég azért állított fel, hogy járműcsaládjaikat minden egyes megrendelőnek más design-nal szállíthassa. A budapesti metró a Metropolis nevű járműcsaládhoz tartozik, legközelebbi rokonai Varsóban, Sanghajban és Szingapúrban futnak. Külsőre azonban nem biztos, hogy rájuk ismernénk, hiszen az alapvető paramétereken kívül az Alstom Designcsapata szinte mindent áttervez. A városvezetés kifejezett kérése az volt, hogy az új metró szerelvényeinek tervezésekor ne a régi szovjet modellt vegyék mintául, hanem eggyel korábbra nyúljanak vissza, a Milleniumi Kisföldalatti hagyományához, ahol az egymást követő szerelvény-generációk [szerelvénygenerációk] mind tartották magukat ahhoz a helyi szokáshoz, hogy a kocsik fő fényszórói a jármű pofázmányának közepén egymás mellett kapnak helyet.

Bár a három terv alig különbözött, de lezárult a szavazás, sőt, - noha aligha állítható, hogy a metróépítés csúszás- és botránymentesen halad - már be is mutatták a Lengyelországban készülő új szerelvényeket, az elsőnek épp mostanában kell megérkeznie Budapestre.

És akkor miről számolt be egyik kedves olvasónk, aki a szeptember végi, berlini InnoTrans kötött pályás kiállításon járt? Erről:

Igen, jól látják, a gyártó Alstom a standján a nekünk ígért metrókocsiéhoz kísértetiesen hasonlító orr-részt, mint az isztambuli metró tartozékát mutatta be. A kiállított vezetőfülke színezésén kívül gyakorlatilag csak abban különbözik a miénktől, hogy nem nyílik, nem osztott a homlokfala. (Budapest ugyanis egy olyan módosítást kért az Alstomtól, hogy a szerelvények elején is legyen egy szükségajtó az utasok esetleges kimenekítésére az alagútból.) Az is jól látható, hogy az egymáshoz közel ülő, páros fényszórók is pont olyanok lesznek a Boszporusz, mint a Duna partjai alatt.

Félreértés ne essék, sok bajom van a 4-es metróval, de speciel a szerelvények kinézetével semmi (itt látható a miénk, balra), abban se találok kivetnivalót, ha ugyanolyan járművekkel utazom, mint a globalizált világ (ha van ennek a szókapcsolatnak értelme) más nagyvárosainak lakói. Pici problémám azzal van, ha hülyének néznek, át akarnak verni, egyedi, hendméd termékként akarják eladni nekem a tucatkonfekciót.

 

51 komment

Címkék: fotó dizájn metró törökország városi közlekedés alstom


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr53710486

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

egri Fehér 2008.10.12. 22:15:02

Amúgy az új kocsik dizájnja a brüsszeli metró új szerelvényeire is nagyon hasonlít. Vajon miért? :)

toto92 2008.10.12. 22:16:56

Nem lehet, hogy Isztambulban is olyasmi kocsik közlekedtek, mint a mi Kisföldalattink? :)

Amúgy lol :)

csb 2008.10.12. 22:21:24

a fiatal szovjet ménökök sémája.

Totya 2008.10.12. 22:23:11

Istambul helyesen Istanbul! Tudod mint Bukarest meg a Budapest!

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.10.12. 22:31:12

Te érted, mit akarsz, Totya? Mert ha igen, azonnal tartsd meg magadnak, el ne mondd!

ti

Pumpusek bácsi 2008.10.12. 22:31:49

Rusnya mind a 2.

sDm 2008.10.12. 22:32:03

Ja Pozsony meg Bratislava és Bécs meg Wien, nem?

aha 2008.10.12. 22:34:35

A törökök tényleg n-el írják, de magyarul Isztambul. Tudod, mint Bécs meg Wien.

aha 2008.10.12. 22:35:21

Lekéstem az osztással:)

Large Hadron Collider 2008.10.12. 22:35:53

Nem azért, de nem lehet, hogy megtetszett a törököknek a design?

(a brüsszelire nem tudok mit szólni)

matyematix 2008.10.12. 22:37:23

Nekem mindegy, hogy máshol olyan metrók lesznek, amikkel én itthon nem utazhatok még vagy 40 évig.

pozsi 2008.10.12. 22:40:31

Itten az áll hogy Isztambul: www.mfa.gov.hu/kum/hu/bal/Konzuli_informaciok/Utazas_kulfoldre/Utazasi_tanacsok/torokorszag.htm
Aztán persze bármi lehet, ez csak az internet, mindenki azt ír amit akar.

aham78 2008.10.12. 22:49:38

Ezt a cikket is hülyeség volt megírni. Futólag ránézve csak abban hasonlít, hogy közel van a lámpa. Egyébként óriásiak a különbségek. Az látható, amit valóban csináltak: ugyanaz a típus kér elérő dizájnal.

Aknot 2008.10.12. 23:17:40

Gyula vitéz télen-nyáron

Egylbként meg Konstantinápoly. :oP

Shadwell 2008.10.12. 23:37:43

Aham78: Aha, például az egyik piros a másik fehér... :)

Egyetlen egy különbség van, hogy ők nem rendeltek orrajtót, ezért nem osztott a szélvédő. Amúgy milliméterre ugyanaz. Csak a homlokán még(!) egy papírfecni diszeleg a digitális kijelző helyett, és természetesen hiányzik a valószínüleg ugyan az a alváz... És a fekete színezést feljebb és lejjebb vítték, de az csak festék... Akkor mi van? Lássunk is ne csak nézzünk.. :)

matyi10 (törölt) · http://matyi10.blogspot.com/ 2008.10.13. 00:42:10

De most mi a probléma? Azt kapunk majd, amire szavaztak az emberek nem? Egyébként ha nem írják külön oda, hogy a kisföldalattira hajaz rá nem jövök.

Az emg ki érdekel, hogy mi van Isztambulban?

ave 2008.10.13. 01:24:46

Hat en neztem ezt a ket kepet egy ideig, de nekem piszokul nem tunnek egyformanak.

De piszokul nem.

Labancz 2008.10.13. 01:33:43

Hűha! Nagy a baj! A törökök majdnem olyan metróval fognak utazni mint mi! Ja, hogy nekik már van hozzá alagutjuk... Itt a bökkenő!

Foximaxi 2008.10.13. 02:11:19

Szeretik a Magyarokat na. Anno itt voltak 150 évet, hát tehetnek arról, hogy nem tudnak leszokni a Magyar dolgokról? :)
lol

A 4 "soselesz" MetrÓ meg egy vicc.

Ronald 2008.10.13. 06:07:29

A felfele níló vészkijárat a bemutatótermben és/vagy ideális körülmények között renekül működhet.

Nade valódi vészhelzetben - ha netán egy kis boltozat-omlás, ilyesmi is adódik - nem biztos, hogy olyan vidáman fel lehet csapni azt a vész-ajtót, mint a laborban a maketten.

Ha már akkora gebaszra számitunk - hogy elöl kell menekülni - én nem haboztam volna egy teljesen leválló (esetleg pirtotechnikailag lerobbantható) nyilászárót tervezni oda.

Tibu 2008.10.13. 06:44:50

Ilyen cikk miért kell? Miér tfáj, hogy másnak is olyan metrója lesz, mint nekünk? Olyat kapunk, amire szavaztunk. Ugye, nem gondolta senki, hogy teljesen custom kocsikat csinálnak nekünk. Csak el kell képzelni, akkor mennyibe kerülnének...

Charlie Brown 2008.10.13. 07:25:24

Tibu: Nem az fáj hogy más is kap ilyet. Az fáj hogy a t. városvezetés és/vagy a gyártó hülyének nézte/nézi a nagyérdeműt.

Dezsőke 2008.10.13. 07:59:02

Már bocs, de miért pont ennél fáj, hogy hülyének néz a városvezetés?
Azt teszik idétlen idők óta.
Még hogy 4-es metró... hehehe
Hívjuk inkább gödör 2 -nek.

ivi 2008.10.13. 08:08:48

Nem mindegy? Úgyis csak szétrozsdásodik valahol.
Mire ezekbe a "készülő" alagutakba járna, már úgyis elavult lesz.

Blackdolphin 2008.10.13. 08:12:53

Kellett hagyni, hogy tönkremenjen a Ganz.Olyan metrókocsink lehetett volna,mint senkinek a világon.Az Alstom francia cég, a franciáktól meg az ég világon semmit nem érdemes elvárni.Ennyi, meg egy bambi az Alstom.

Shadwell 2008.10.13. 08:15:30

Az miért baj ha valakinek fáj?
Van akinek fáj, van akinek nem. Nem szeretnék olyan világban élni ahhol mindenkinek egy véleményen kell lennie.

Ezért nem értem az iolyan véleményeket, jogy "Miért kell ilyen cikket írni?"
Hát 1: ez nem cikk hanem egy blogbejegyzés. (tessék utána érdeklődni, hogy mi a különbség közte)
2: Szabad ország vagyunk, mindenki azt ír amit akar.
3: Szabad ország vagyunk, mindenkl azt olvas el amit akar.

Így szép az élet. :)

Nyitott szem (törölt) 2008.10.13. 08:16:56

Nem inkább az történt, hogy megtervezték azt, ami Bp 4-es metróra jön majd (már ha jön, lásd még a válság szót a címlapokon), és utána ez annyira megtetszett a törököknek hogy ugyanolyat kértek?

De ha DG városvezető n+ezredik üres PR akciójáról beszélsz, abban alapvetően igazad van...

Zerathul 2008.10.13. 08:22:11

Lehet, hogy fospuNepázódik IsztaNebul?

maestro1 2008.10.13. 08:33:18

Blackdolphin: azért halkan megjegyezném, hogy a TGV is Alstom termék, azt meg ugye nem kell bemutatni...

DRtorgyi 2008.10.13. 08:33:49

Teljesen mindegy, hogy átverte az Alstom Demót, az meg mindenki mást, az Alstom egy hulladék. Csak rá kell nézni, egy versenyképtelen csődtömeg agyonmarketingelt csúcsgyártámánya. A metrók Brókernetje. HALÁL AZ ALSTOMRA!

vagodeszka 2008.10.13. 08:46:24

Szerintem itt arról van szó, hogy megtervezték ezt a homlokfalat és a további projekteknél is letették a ezt a homlokfal tervet a kedves ügyfelek elé és így esett a törökök választása is erre.

Szóval lazán elképzelhető, hogy a bpi metrohoz tervezték, csak ez nem azt jelenti, hogy csak ide lesz ilyen eladva.

mavag 2008.10.13. 09:20:35

Nekem az a problémám az új metroszerelvénnyel, hogy be lett ígérve, hogy kisföldalattira hasonlító legyen. az én elgondolásom alapján ennek az a feltétele ha a fényszórók egymás mellett vannak. Nos ez rohadtul nem jött össze, mert a zárlámpák vannak egymás mellett és nem a fényszórók.

luy 2008.10.13. 09:48:38

Isztambulnak 1 azaz egy metróvonala van, mindössze 6 megállóval. Azért nincs több, mert amerre elkezdtek fúrni, mindig valami régi romra bukkantak, így inkább felhagytak a közlekedés ezirányú fejlesztésével.

Az új metrókocsikat valószínűleg készülékcsere céljából rendelték.

bla 2008.10.13. 09:58:26

ahelyett, hogy örülnél, hogy terjed a design, amit a Kisföldalatti ihletett...

Riki_ 2008.10.13. 10:16:43

Akinek nem fáj, hogy átbasszák a palánkon, hazudnak neki kicsiben és nagyban, az ne, ismétlem NE csodálkozzon, hogy ilyen a politikai "elitünk", az ő igényükre lett szabva.

Azt végképp nem értem, hogy az nem zavarja, ha hülyének nézik, de az már igen, ha valaki ezt szóvá teszi.

Birka nép.

Videós Feri · http://www.youtube.com/watch?v=SPtG2l0Dsss&feature=related 2008.10.13. 10:32:08

Engem mindkét dizájn leginkább ostoba fejű fradidrukkerre, vagy "rühatkára" emlékeztet. Akárhogy is, nekünk lesz a világ legrandább metrója! Se nem izgalmas, se nem érdekes, se nem szép..

hr 2008.10.13. 10:41:25

Kit basztak at es mivel?

Mi kertunk egy ilyet. Majd az alstrom megmutatta milyeneket csinalnak, es jumurdzsakeknak megtetszett, ok is ilyet kertek. Hol itt az atbaszas/ Miert nem tetszhet masnak ami nekunk van?

Rainbow 2008.10.13. 10:41:31

...most tényleg, ez a legkomolyabb probléma, hogy hogy fog kinézni a 4-es metró, ha egyszer véletlenül elkészül...

ambbay 2008.10.13. 10:41:45

Fene tudja, engem ez a Darth Wader-szerü orrész nem emlékeztet a kisföldalattira. Sokkal inkább hasonlít mindkettô a stockholmi metróra:

www.trainweb.org/tubeprune/C20%202001%20Ho.jpg

Egyébként ha jól emlékszem, csak a fényezést szavazták meg kisföldalattisra. Ennyi erôvel a Szabadság hidat is lefesthetnék fehérre, hogy hasonlítson az Erzsébet hídra.

Krisi 2008.10.13. 10:53:55

Először is.

Ez a Metró nem hasonlít a kis földalattira.Ugyanis a kisföldalatti sárga,áramszedője és ICS hajtásrendszere van, valamint alig magasabb 2 méternél.Szóval ez nem hasonlít semmiben sem a kisföldalattira így nem jogos az összevetés.(Már amikor a terveket mutogatták már akkor a fejemet fogtam,hogy hogyan lehet erre a design-ra ráfogni,hogy a kisföldalattira hasonlít!)

Másodszor.

Többször elhangzott,hogy a 4-es metróra mennek ezek a kocsik.Ez igaz.De Januártól vagy Februártól nálunk már utasokat fog szállítani az első két szerelvény!

InnoTrans 2008.10.13. 11:17:08

Tibu:
Minden jármű árában benne van az egyedi dizájn ára. Jár hozzá, minden gyártónál. Mi, magyar adófizetők is kifizettük, tehát jogunk van ahhoz hogy egyedi pofát kérjünk. A főpolgiról meg no comment, ő sosem akart metrót, neki csak a balhé kellett belőle mindig is.

InnoTrans 2008.10.13. 11:19:34

Krisi:
Ugyanaz a pofatúra lesz a 2-es és a 4-es metró kocsijain. Előbbiben vezető fog ülni, utóbbiban automata fog vezetni.
Ha elolvastad volna a posztot abban benne van, hogy senki nem hasonlította a kisföldalattihoz ezt a dizájnt, kivéve a kedves jó főpolgármesterünket és az ő PR csapatát.

Lali 2008.10.13. 11:22:00

Demszky úgy megvezeti a budapstieket, hogy öröm nézni! A város rohad le, a sok szerencsétlen meg mindig újraválasztja. Ha elkészülne a 4-es metró, akkor milyen ígérettel nyerné meg a következő választást? Le kéne szegénynk cserélnie a plakátjait, meg új beszédeket kéne betanulnia! :)

Gozt 2008.10.13. 11:24:25

0:36-0:42 ig nézve a következő videót

www.youtube.com/watch?v=pxEjYEPCxmA&feature=related

Hát így épül a metró.

Bogdanovits András · http://bogdanovits.blogspot.com 2008.10.13. 12:03:12

a nyelvészkedő kollégának: İstambul
:-)

díszbohóc 2008.10.13. 12:19:04

Isztambulnak 2 metro vonala van, es most epitik a 3-at, illetve ha jol tudom, bovitik az azsiai oldalet...
www.istanbul-ulasim.com.tr/harita/IstanbulRayliSistem.pdf

betépett felhasználó 2008.10.13. 12:19:05

budapest - istan/mbul egykutya.
hasonlo balkanfalvak, hasonlo metro-szekerrel.

mi a gond?
bezzeg bukarest (ertsd: bucuresti), ott igazan egyedi a verda dizajnja!

Deszkás 2008.10.13. 19:02:51

"A törökök tényleg n-el írják, de magyarul Isztambul."
A magyarok meg n-nel, és nem n-el.
Bocs. Tanuljátok már meg a -val, -vel ragját használni!! A neten valahogy mindig eltűnik a hasonuló v. Mert nem mindegy, hogy nettel, vagy netel. (Az egyik azt jelenti, hogy az internet segítségével tud mondjuk megnézni valamit, a másik meg azt, hogy internetezik.)

Rocko- 2008.10.14. 09:38:12

törökországig megy majd a négyes metró, mi a gond? :)

Metrovagonmas 2008.10.29. 22:55:02

Nem tudom, de (most nem csak a 4es metróra gondolva) a budapesti metrófejlesztési koncepciókból talán csak az az egy szereplő maradt ki akivel akár még jól is járhattunk volna. Pedig régen jóban voltunk vele (más kérdés, hogy erről nem kérték ki a véleményünket :)
Úgy hívják, hogy Metrovagonmas. \M/
Gyakorlatilag az összes egyéb szóbajöhető szállítónál (sokkal) olcsóbb, ráadásul, ha a 2-es és 3-as metrót nézzük, akkor meglehetősen nagy rutinja van a "terepen", nem csak a metrókocsik terén, ahogy ezt már bizonyította több nagy (főleg kelet)európai város metrófelújításai során.

Amennyire ismerem a "termékeiket", a "hardverrel" alapvetően nincs gond, az egyéb, kisebb-kisebb nagyobb hiányosságokat hazai háttérrel (pl. Ganz-utódcégek, stb.) is probléma nélkül lehetne (lehetett volna?) pótolni.

Hogy végül a témánál is maradjunk egy kicsit: szerintem a M2, M3 járművei ma már sokkal inkább reprezentálják a budapesti metrót, mint a kisföldalatti, úgyhogy, ha már mindenáron hasonlítani akarunk valamihez, akkor inkább ezekhez kellene.

Ev 2008.11.03. 14:38:51

"Miénk a legszebb és legtartósabb!" Mondta valaha az MMZ főgóréja!
...És igaza lett! Az első szerelvénye a budapesti metrónak (Tamara) idén 40(!) éves és ma is szaladgál a 2-esen. Belső kialakításuk ezeknek a szovjet kocsiknak, egyszerű, de szép, még ma is! ("csöcslámpák", krómkapaszkodók, króm pályaszám, stb...). Helyette jönnek majd a nyugati puritán szar kocsik! Sokmindenért mehetünk nyugatra, de ha METRÓT KELL CSINÁLNI AKKOR CSAK KELETRE!!!! A ruszkik tudják, hogy lehet rávenni az embert a metrózásra. A kazanyi metrótól teljesen elájultam, amikor megláttam....