Gyakran éri az a vád a sajtót, a Kötött pályát is, hogy a szerzők, szerkesztők keresik a negatívumot, hangzatos, de hazug vagy igaz, de mégiscsak félrevezető címekkel szereznek olvasókat. Most egy szép példát adunk arra, hogy mindezt pozitívan, jó hírrel is el lehet játszani.
Mert miről is van szó? Arról, hogy jelenleg kétféle havi bérlet van Budapesten, és az egyik megszűnik, a másik meg tényleg olcsóbb lesz 2009-ben, mint idén. Valójában azonban mégis igaz, hogy a legtöbb bérletes számára ez emelést jelent, mégpedig 7,8%-osat, ahogy azt elsőként éppen a Kötött pálya megírta.
2005 óta létezik ugyanis a budapesti egyesített bérletnek (BEB) nevezett konstrukció, amely a mindenkori BKV-bérletnél kb. 10%-kal drágább, de a főváros területén nemcsak a BKV-ra, hanem a vasútra és a távolsági buszra is érvényes. Jövőre csak ilyen lesz, legalábbis ezt javasolja a főpolgármesteri kabinetnek majd a közgyűlésnek Hagyó Miklós főpolgárhelyettes, aki a hírt maga mondta el az MTI-nek. A bérlet tehát januártól - néhány kivételtől, például az IC-ktől eltekintve - a MÁV-Start és a Volánok járataira is érvényes lesz Budapesten belül, ha megszületik a megelőlegezett döntés.
Minthogy a vasút városon belüli jobb használhatóságáért gyakorlatilag semmi sem történt nálunk, a Volánbusz meg éppen rövidíti mostanában járatainak pesti útját, kevesen vesznek BEB-et. (A Kötött pálya információi szerint a bérletvásárlók kb. 5%, az MTI szerint 8%-a.) Nekik azonban valóban olcsóbb lesz jövőre a 8900 forintos havibérlet. (Most 8250 Ft a csak BKV-ra jó bérlet, a BEB pedig 9050.)
A 95% alig érez majd valamit, illetve számukra valóban 7,8% lesz az emelés. És egy kis részük talán kipróbálja "ingyen" a vonatot, a sárga buszt.
Bizonyára lesznek, akik azt mondják majd, hogy "miért kell nekem a bérlet árában olyasmiért (vonatért, Volánbuszért) fizetni, amit nem veszek igénybe", szerintem azonban pozitívumként értékelendő minden olyan lépés, amely az egységes regionális közlekedési szövetség felé mutat. Ne hallgassuk el azonban, hogy egy igen pici lépésről van szó. (Más 2009-es újdonságokról, például az órás metrójegyről írt már az Index is.)
Budapest határa most is szinte áthatolhatatlan marad tarifaszempontból. (Vagyis például az elővárosokból vonattal bejáróknak továbbra is két bérletet meg venniük, igaz, 2005 óta a vasúti rövidebb távolságra.)
Továbbra sincs szó a cégek (BKV, MÁV Start, Volánbusz) közti rendszerek áthidalásáról közös jegyekkel, a hálózat, a menetrendek, a kedvezmények összehangolásáról.
A tarifaközösség ügye azért is megy előre ilyen lassan, mert a közös bérletet, jegyet váltó utas kevesebbet fizet, mint amennyit előtte fizetett a több társaságnak, így valakinek pótolni kell a bevételkiesést.
Hagyó szerint a felnőtt havibérletek árából 100 (a kedvezményes és kétheti bérletekéből 50) forintot a másik két közlekedési cég kap. Ez a tervek szerint 2009-ben 416 millió forint, és az állam is belerak a rendszerbe 1,8 milliárd forintot, a főváros pedig kb. feleennyit. Információink szerint egyébként a bérletek érvényesítésének kibővítéséhez ez utóbbi, tehát a budapesti hozzájárulás kivételével már egy évvel ezelőtt is megvolt valamennyi feltétele.
Fejlemény: Azóta kiderült, változott a javaslat, 9000 forint lesz a bérlet.
Az utolsó 100 komment: