Az Új generációs Léderer nyílt levélben vonja kérdőre Molnár Csaba minisztert az ütemes menetrend megnyirbálásáért.
Úgy látszik, az SZDSZ próbálgatja a konstruktív ellenzékiség szerepét. Való igaz, amíg övék volt a közlekedési tárca, az ember számos ponton lehetett elégedetlen, de máról visszanézve az sajnos már-már az aranykornak tűnik. Tavaly ilyenkor azon dühönghettünk, hogy alig és következetlenül terjesztették ki az ütemes menetrendi rendszert a Dél-Alföldön, most viszont a szétverését konstatálhatjuk.
Lássuk tehát Léderer András (az ÚG elnöke) nyílt levelét:
Tisztelt Miniszter Úr!
A mai napon hivatalosan is életbe lép az Ön által vezetett minisztérium megrendelése alapján kialakított új vasúti menetrend, mely számos lényeges változtatást tartalmaz a korábbiakhoz képest. Növekvő aggodalommal figyelem a Magyarországon néhány éve fokozatosan bevezetésre kerülő ütemes menetrendi rendszer megnyirbálását. Egyre világosabban körvonalazódik: a MÁV számára az elsődleges szempont nem az utasok minél színvonalasabb és költséghatékonyabb kiszolgálása, hanem dolgozói kényelmének biztosítása. Ma az utasok jelentős része nem kényelemből, önszántából, hanem kényszerből utazik a MÁV járatain, ezen a helyzeten pedig nem javít, hanem tovább ront a most bevezetésre kerülő új menetrend.
Tisztelt Miniszter Úr!
Vannak azonban tisztázatlan kérdések, melyekre az utasok és a MÁV súlyos veszteségeit évről évre finanszírozó adófizetőknek joguk van választ várni.
• Ki a felelős azért, hogy az Oroszlány-Tatabánya vonalon, ahol az országban a rendszerváltás óta egyedülálló módon több, mint 200%-kal nőtt az utasforgalom az ütemes menetrend bevezetése óta, most megszüntetik azt?
• Ki a felelős azért, hogy miután a Tatabánya-Környe pályaszakaszt nemrég 420 millió forintból újították fel annak érdekében, hogy a vonatok gyorsabban közlekedhessenek, ezen a szakaszon az új menetrendnek köszönhetően leépítik a szolgáltatást?
• Hogy fordulhat elő, hogy az új menetrendnek köszönhetően vasárnaponként Budapestről Miskolcra egy szellem Intercity fog közlekedni, mely utasokat nem szállít?
• Mit tesz Ön annak érdekében, hogy a MÁV végre ne saját dolgozóinak, hanem az őt fenntartó utasok kényelmét tartsa szem előtt?
• Milyen háttérszámítások alapján döntött úgy, hogy Kelet-Magyarországon lényegében megszüntetik, Nyugat-Magyarországon pedig nem vezetik be az ütemes menetrendet?
• Mikorra várható, hogy a nyilvánosság számára is hozzáférhetővé válik a korábbi és a mostani menetrendnek köszönhető változás az utasszám, a kiadások és a bevételek tekintetében?
Előre is köszönöm válaszát!
Tisztelettel,
Léderer András Elnök SZDSZ Új Generáció
Visszásságok vasutunk világából - sorozatunk korábbi részei:
1. Tönkretették a magyar vasutat
2. Kétszer annyi utas lett, ritkították a vonatokat
3. Ajkáról ki se fogy az úúúútas
4. Kisiskolás megoldás
5. A menetrend intelligens, de aki eldönti, hogy mi kerül bele
6. Hogyan vizeljünk a vonaton?
7. Bezárt a cálli resti
8. Az ütemes menetrend a parlamentben
9. Puch államtitkár szerint vonat helyett utazzunk busszal
10. Rúgják ki a fölösleges vasutasokat! Most!
11. A MÁV Start nem tudja, miért áll meg a gyorsvonat Csajágon
12. Utasok nélkül futó IC-szerelvénnyel spórol a MÁV
13. Lassabb, zsúfoltabb, kevesebb reggeli vonat jön hétfőtől Székesfehérvárról
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
z8 2008.12.14. 23:44:00
ahogy régen első vasúti vonalak idejében volt.
nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2008.12.14. 23:52:28
:-(
kgonzo 2008.12.15. 00:08:29
De azt több mint viccesnek találom, hogy az SZDSZ kérdez ilyeneket a 14 napja minisztertől, miközben ők bezártak volna még jó néhány mellékvonalat.
z8 2008.12.15. 00:54:14
gasparnorbertpal · http://geoabc.blogspot.com 2008.12.15. 01:11:08
Dr Milton 2008.12.15. 01:44:41
Albu 2008.12.15. 04:07:49
(Nem a forrással van a baj, hanem hogy a Kötött pályán fölvetett kérdéseken kívül egy sincs benne, legalább másképp tálalva.)
K. Gonzo: Azzal nincs baj, hogy SZDSZ-esként ilyet kérdez. Attól, hogy a palettán az a minősíthetetlen lángész — a Kóka — is kék, abból semmi nem következik.
adört 2008.12.15. 10:11:58
toce 2008.12.15. 10:59:50
Az SZDSZ levél full demagógia!
Hogy csak a számomra legveszélyesebb gondolatot idézzem fel:
"Ma az utasok jelentős része nem kényelemből, önszántából, hanem kényszerből utazik a MÁV járatain, ezen a helyzeten pedig nem javít, hanem tovább ront a most bevezetésre kerülő új menetrend."
Azok a szegény kényszeredett utasok 1 perc alatt fognak átszokni buszra, autóra, biciklire!
Mi lenne ha félretennénk a szocialista gondolkodást, és a MÁV feladatát nem a Népnek tett jószolgálati tevékenységből vezetnénk le?! Mi lenne, ha belátnánk, hogy a MÁV különböző Zrt-inek az utasok által fizetett viteldíjból kell működnie, ezért ideje tiszteltnie és ügyfélként kezelnie az Utast?!
Megmondom mi lenne, azzal nem lehetne együtt keseregni a potenciális választókkal.
Gyulimali 2008.12.15. 19:39:39
Kérdéseire az alábbi válaszokkal szolgálhatok:
• Sajnos, jelenleg nem találjuk a felelőst, de esküszöm, nagyon keressük. Azért a 200% túlzás lett, nekünk nem ez volt a célunk, de ígérjük, amint meglesz az illető, csúnyán példát statuálunk vele!
• Felhívnám képviselőtársam figyelmét, hogy az illető szakaszon nem leépítik a szolgáltatást, hanem rugalmasan igazodik az igényekhez! A döntés hátterében álló unalmas számokkal pedig nem rabolnám a drága idejét! Legyen elég annyi, hogy az osztályvezető úr unokaöccse kissé alábecsülte a munka költségeit, így sajnos a felújításra már nem maradt elég pénz.
• A szerelvényeknek valahogy vissza kell jutniuk Miskolcra! Csak nem gondolja, képviselő társam, hogy a Keletiben fognak hegyekbe gyűlni a vagonok, és a mozdonyok???
• Ezt a kérdést nem értem. Lassan csak a saját alkamazottai az egyetlen utasok a szerelvényeken. Ők nagyon kényelmesnek találják a járatokat! Hol itt a probléma?
• Kiszámítottuk, hogy mennyi utast kell átterelni közúti közlekedésre, legyen az autóbusz, vagy saját autó, hogy meglegyen a szükséges költségvetési bevétel az üzemanyagok jövedéki adójából, illetve az ÁFÁ-ból. Erre szükség van, hogy újabb szakaszokat újíthassunk fel az így befolyt összegekből.
• Mivel, a MÁV döntéseit semmilyen értelemben nem befolyásolják azok a fránya gazdaságossági számítások, így igazából nincs is értelme ilyen adatok felesleges felhalmozásának. Ráadásul, ha nyilvánosságra hoznánk őket, az is kiderülne, hogy nekünk, magunknak sincs a legcsekélyebb fogalmunk sem azoknak a jelentéséről.
Kérem a fentiek szíves elfogadását!
Tisztelettel!
fehérfarkas 2008.12.16. 19:42:55
ez nagyon tetszett :)))
a gond az, hogy valószíneleg az elmúlt 18 év miniszterei is így gondolták/ják
z8-nak:
ne, ne, és ne
már így is túl sok a kiszervezés a mávnál
meg van olyan is, hogy méretgazdaságosság
a nálunk 5x nagyobb lakosságú és magasabb vásárlóerővel rendelkező anglia is ráfázott a vasuti privatizációra és szétdarabolásra
(egy usa méretében már meggondolandó, de hát hol vagyunk mi mind lakosságszám, mint területnagyság, mind pedig fizetőképesség terén az usától?)
a mitterand-kormány alatt a francia nagyvállalatok 70%-a volt állami tulajdonban és mégis dübörgött a gazdaságuk
nálunk már alig van ami állami, és mégis a béka feneke alatt vagyunk
egyszerűen tudomásul kell venni, hogy a tömegközlekedésnek mi a célja, szerepe, és a megszervezése, működtetése egy szakma, amit dilettánsokkal nem lehet megcsinálni
+ nálunk a rendszerváltás óta minden kormány arra használta a mávot, hogy a klientúráját megtömje állami megrendelésekkel, és magas fizetéssel járó beosztásokkal
ezen kéne változtatni, de gyorsan, mert az idő egyre csak múlik
ez a léderer andrás mikor emelte fel a hangját a vasútért 2002 tavasza-2008 tavasza között, amikor is szdsz-es miniszter döntött a vasútról?
arról nem is beszélve, hogy már a kérdéseit is úgy lopta össze (pozitívum: legalább valaki a környezetéből olvassa ezt a blogot:)))
Walmer 2008.12.17. 15:39:15
Azért ez nem igazán igaz.
Az angolok évi 200 milliárd forintot takarítanak meg a privatizációval, a koncessziós társaságok bevételei 70%-al, az utasforgalom 35%-al nőtt.
Legalábbis 2003-ig. Ha jól tudom a trend csak javult az utóbbi években.
Utaztam vonaton Angliában.
Nem ecsetelném a különbséget az itteni, meg az ottani helyzet között.
Gyulimali 2008.12.27. 10:55:06
Én Londonban éltem 2006-2007 fordulóján, és tényleg dinamikusan nőtt a bevétel, meg az egekbe szállt a vasúttársaságok osztaléka, de a londoniak nagyon nem voltak elégedetteka a szolgáltatással, legalábbis a London környéki, rövidtávúval (kb. mint nálunk a HÉV).
A vonatok állandóan késtek, sőt, nagyon sokszor egyáltalán nem is jártak reggel, és irtózatos volt rajtuk a tömeg. És azért volt ott is botrány, amikor az ottani közlekedési miniszter megemlítette, hogy azért jü a tömött vonat, mert ha baleset van, akkor az emberek egymást megtartják, és kevesebb sérülés történik. Azt azért aláírom, hogy a hosszútávú közlekedés biztosan más, de azt nem heasználtam.