Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

szeptember 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

2009.01.04. 22:00 erminavet

A vonal, ahol direkt lekési magát a vonat - Visszásságok vasutunk világából 35.

Mielőtt beér Hegyeshalom felől a Bz Csornára, pont elindul a másik Szombathelyre.

A 16-osnak számozott Hegyeshalom-Csorna-Szombathely vonal Közepén Csorna kétségtelenül jelentősebb hely, sokak utazásának végpontja, vasúti csomópont, ám mivel az ott "keresztben" elhaladó vasútvonal a GYSEV-é, nemigen lehetne értelmesebbet kitalálni, minthogy a Hegyeshalom felől jövő MÁV Start-vonatok szépen továbbmennek Szombathely felé. Csorna vágányszerkezete, a két félvonal forgalma is támogatja ezt a megoldást.

Talán az utasok zöme nem utazik túl Csornán, de azért akad, aki igen. Tavalyig ilyen is volt itt a menetrend, a vonatok zöme átment Csornán. Az új menetrendben viszont feltűnő leleménnyel sikerült kibabrálni a hegyesi oldalból Szombathely felé igyekvőkkel.

 

Délelőtt két vonat is úgy érkezik be Csornára északról, hogy nem sokkal hamarabb elmegy onnan a máik vonat dél felé. A Hegyeshalomból 7:46-kor induló személy 8:27-es érkezése előtt 13 perccel, 8:14-kor indul a vasi megyeszékhelyre a vonat, úgyhogy az egyenes úton továbbhaladni szándékozó utasok várhatnak 11:34-ig. (Láttuk, a kézenfekvő az lenne, ha az egymást lekéső vonatok nem is külön-külön léteznének, hanem egyetlen vonatot alkotnának, ezért éltem a címben azzal a metaforával, hogy saját magukat késik le.)

Persze ez, utóbbi vonatot (a 11:34-est) is pont lekésik azok, akik a 11:52-kor érkezővel jönnek. Talán vigasztalja őket, hogy nekik ugyan le kell szállniuk Csornán, de hűlt helyük továbbmegy Szombathely felé, ugyanis a Bz utasok nélkül, szerelvénymenetben arra veszi az irányt!

Ezzel a menetrenddel sikerült elérni, hogy a szóban forgó útvonalon egész délelőtt ne lehessen normálisan, egyenesen (győri vagy soproni kerülő nélkül), pótjegy nélkül utazni. (Ugyanez más megfogalmazásban: mondjuk Bősárkányból az azonos vonalon 38 kilométerre fekvő Répcelakra egész délelőtt nem lehet 3 óránál gyorsabban eljutni. Mármint vonattal.)

Délután, este, és korán reggel jobb a helyzet, vannak normális átszállások. Egyébként ha valaki a menetrendet nézi (akár a papírt, akár az elektronikusat), mindössze egyetlen a 16-os vonalon végigmenő vonatot talál ebben az irányban. A helyzet ennél jobb, néhány, sőt, szinte minden esetben külön vonatszámmal szerepelnek ugyanis olyan vonatok, amelyeknél a szerelvény valójában áthalad Csornán. (Kedves szokása ez a MÁV Startnak idén, szerényen rosszabb szolgáltatást mutat magáról, mint a valóság, hátha néhány utasnak a – csak vélt – átszállás miatt elmegy a kedve az egész vonatozástól. Láttunk már ilyen példát, fogunk is még. A valódi ok persze az, hogy kapkodva készült a menetrend.)

Érdekes módon az ellenkező irányban, Szombathelyről Hegyeshalom felé jobb átszállások vannak, szinte minden vonat esetében.

A sorozat korábbi posztjairól itt lehet tájékozódni.

19 komment

Címkék: r vasút ütemes menetrend nyugat dunántúl mellékvonal vvv vvv hiány


A bejegyzés trackback címe:

http://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr17857897

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Mostly Harmless 2009.01.04. 23:39:56

kicsit monomániás lett mostanában ez a blog, nem?

martinasz 2009.01.04. 23:40:22

Jó estét! Kedves Tevan úr! Nekem a 26.-ik poszthoz,ami "karámokról,és az új bérletről"szólt,volt egy kérésem,kérdésem,ami valószínüleg elkerülte a figyelmét! Megírhatom ide újra?

nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2009.01.04. 23:54:04

Igazából nem tudom, van-e valós igény 2 óra piroskázásra Shalomból, de attól a felvetés még jogos.
Másrészt most néztem, a 18:06-os személyt elengedik, majd rá 6 perccel az IC-t, hogy az első faluban megelőzze (égő lenne, ha amaz érne be előbb :-) De miért nem a személy indul később, hogy ne kelljen trükközni?

Kiotop 2009.01.05. 00:04:05

Elismerésem, hogy van olyan aki ezt végignézi és észreveszi a hiányosságokat.így tovább!

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.01.05. 00:13:57

@martinasz:

Utána fogok nézni. (Én arra tippelek, hogy a menetközbeni jegyvásárlás nem megy, de ezt csak magamtól mondom.)

ti

v2peti 2009.01.05. 02:20:28

Szerelvényvonat? Eddig nem volt jellemző, ha jól tudom. Jól fenékbe kellene rúgni a menetrendkészítőket, hogy a reggeli csúcsot leszámítva nem voltak képesek összehozni egy tisztességes menetrendet, mert a vonatszám meglett volna hozzá, csak meg kellett volna csinálni.

Amúgy a Bősárkány-Répcelak utazás a megyehatár miatt és amiatt, hogy Répcelak hiába város, de sem szakközépiskola, senm kórház nincs ott, se bíróság stb... ezért túl sok utas nincs, munkábajárásra meg nem annyira jók a répcelaki érkezések és indulások.

nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2009.01.05. 08:49:12

@v2peti: A Bősárkányos példa fiktív, pont azért, h. nem csak a végállomástól végállomásig utaznak emberek.

kerbaim 2009.01.05. 09:27:17

@nyomasek_bobo: Ha az IC után indulna, akkor az az IC leosztó személyvonata lehetne (Miskolcra is azért ért a pesti gyors az IC után, hogy Saújhely felé személyvonatként folytatva útját le tudjon osztani). S mint ilyen az ITF elemkészletéből előhúzott dolog, kisHazánkban káros és irtandó. Gondolj bele mi lenne, ha mindezt kétóránként ismételgetné...

hbalint 2009.01.05. 09:39:37

Szintén érdekes:
Martonvásárról (elővárosi végállomás a Bp-Szfehérvár vonalon) az indulások csúcsidőben:
.06, .09, .36, .39!
A Székesfehérvárról érkező vonat 3 perccel előbb indul, mint a Martonvásárról induló, ráadásul az utóbbi menetideje hosszabb is, így lassan utas híján meg is lehet szüntetni... A másikon pedig már Martonvásáron sincsen hely. MÁV-Start.

blöff 2009.01.05. 09:57:04

Ilyen volt pár éve a pécsi péntek délutáni IC (legalábbis én ezt ismertem, valószínűleg minden hétköznap így lehetett), ahogy beért a Keletibe a nagyon okos tervezésnek köszönhetően 5 perce volt az utasnak elérni a csatlakozó (?) miskolci IC-t. De úgy volt szervezve, hogy mindig, következetesen a Keleti másik oldaláról indult a miskolci, csomagokkal jó esetben is 10 perc. Nagyon sokan 2-3 órát voltak kénytelenek várni a következőre.
Intelligens vasutunk van, lassan meg kellene teljesen szüntetni az egészet.

Czigler Zsolt 2009.01.05. 10:32:25

Az utolsó m ondat alapján megfogalmazható a tanulság is: utazz visszafelé onnan ,ahová készülsz!
Az üres-szerelvénymenet vagy mi a bánat meg arra való ,hogy ki ne hüljön a sín!
/istenem!mi pénzbe van ez amúgy is!és még használni sem lehet,ha fizetnék érte,akkor se! /jaj!/

wendriner úr 2009.01.05. 12:02:09

nekem maga a Csornai vonateloszto b@ssza a csoromet evek ota. ki volt az a mernokisten, aki ugy tervezte meg, hogy minden tolatas 5-10 percre feltartja a Dunantul legforgalmasabb E-D iranyu foutjat. az ut megsullyedeset evente kell korrigalni amiatt, hogy kamionok allnak, abbol lehetett volna mar boven odarakni egy feluljarot/aluljarot.

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2009.01.05. 12:18:47

Hm, szerintem azért az 1 órás várakozás, mert előre tudják mekkora késések lesznek.
A hős MÁV mindenre gondol, és védi a népet! :D

Esetleg stresszes életmódunkon szeretnének könnyíteni egy kicsit, mindenkinek van 1 órája városnézni, lazítani a rohanás helyett :D

combo 2009.01.05. 15:25:01

Ezt a blogot olvasva mindig elszomorodom. Szívesen olvasnék pár posztot a pozitív változásokról is. Lehet, hogy pozitív változásból kevesebb van, de van: Pl. én a Kaposvár-Kecskemét ütemes menetrendű új "vonalnak" örülök. Eddig Dombóvárról Bajára (és vissza) kész bűvészmutatvány volt eljutni mind vasúton, mind közúton.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.01.05. 16:00:08

@combo:

Olvasd el az 1. részt a sorozatból, abban vana délkörvonat is.

ti

bazalttufa · http://konzervatorium.blog.hu 2009.01.05. 17:04:01

Ez mondatni természetes. A Sopron-Budapest vonalon két olyan vonat is van, amin elvileg Győri átszállással egy EC-n lehet folytatni az utat.

Csak hogy, a Győrbe érkező GYSEV vonat és az EC indulása között 6-7 perc van, ami az esetek 50%-ban azt jelenti, hogy a soproni vonat késve ér be. (EC ugye nem vár semmire).

EC pótjegyet ettől még természetesen lehet kapni Sopronban, de késés esetén jobb esetben széttárt kézzel integetnek, rosszabb esetben elküldenek a francba a reklamációddal, meg a feleslegesen kifizetett pótjegyeddel együtt.

Felelős nincs, a GYSEV állítólag próbálta növelni az átszállás idejét, de a MÁV a füle botját sem mozgatta.

Országos fővonalról, és egy megyei egyetemi város két legfontosabb délutáni járatáról beszélünk. Respect!

dpcs 2009.01.05. 17:25:53

Tavalyelőtt volt olyan, hogy Bp. felől 16:41-kor ért be az IC Fonyódra, ahonnan 16:40-kor indult a "csatlakozó" vonata Kaposvár felé. Mondjuk ehhez már pofa kell(ett).

Korábban az előtte lévő gyorsvonat is csatlakozott rá évekig, akkor már az IC se. Tavaly is így ment, csak nagyobb különbséggel. Idén végre újra csatlakozik (a gyors, mert ugye IC már nincs.)
Hasonló a helyzet a Fonyódról kb. 13h-kor induló vonattal is.