A menetrendekben két vonatnak látszik, ami egy.
Visszásságok vasutunk világából sorozatunkban itt és itt és itt is láttunk már példát arra, hogy a menetrendből nem vagy csak nehezen deríthető ki, hogy egy adott utazáshoz nem kell átszállni. Ez a műfaj ugye azért gyönyörű, mert a MÁV Start rosszabb szolgáltatást híresztel magáról, mint amilyen a tényleges. Előfordulhat, hogy valaki a közvetlen összeköttetés vélt hiánya miatt választ más közlekedési eszközt.
A dolog egyébként is okozhat kellemetlenséget, velem is megtörtént, hogy Mezőhegyesen leszálltam a vonatról, és kerestem a másikat, amellyel továbbutazhatok. Még három Bz-szerelvény állt bent, mindet végigkérdeztem, mire kiderült, hogy ugyanarra kell visszaszállnom, amelyikkel jöttem. Szerencsére még nem indult. Ez évekkel ezelőtt történt, a személyszállítás akkori igazgatója azt az ostobaságot találta ki, hogy személyvonat nem mehet 100 kilométernél hosszabb útra, ezért vágták formálisan két vonattá az egyet.
Most már nincs ilyen szabály, a „vonatszámhasadás” szimpla trehányság, nemtörődömség lehet. Jelen poszt témája a 30-as fővonalon jelzett nem létező székesfehérvári átszállások ügye. Ebben az esetben valószínűleg az történt, hogy a menetrend eredeti tervezésekor a Startnál akkor még létező divíziók között megoszlott a vonal, a Fehérvár és Budapest közötti részt (30a) az elővárosiak, a Székesfehérváron túli szakaszt a távolsági divízió készítette. Ez persze nem lenne baj, ha utána normálisan egyeztetnek.
De nézzük akkor konkrétan a derék dél-balatoni vonalat, amellyel foglalkoztunk már, amikor azt mutattuk be, hogy Székesfehérvár felől a fővárosba hogyan romlanak a reggeli eljutási lehetőségek az új menetrend bevezetésével!
Ha beütjük az Elvirába mondjuk a Budapest-Siófok végállomásokat (pótjegy nélkül, munkanap), 15 lehetőséget kapunk, de ebből csak öt az átszállásmentes. A valóság azonban ennél jobb, három eljutási lehetőségnél valójában nem kell vonatot váltani. Az utasaival szórakozó vasútvállalat ráadásul az első és a két utolsó vonattal viccelődik, így talán még több utast lehet elriasztani. Aki mondjuk este negyed nyolc után menne Siófokra, azt hiszi, hogy aznap egyáltalán nincs már közvetlen vonat.
Konkrétan a Déliből 3:38-tól Nagykanizsáig döcögő személy szerepel Fehérváron kettévágva (4610 és 8510 számokon), pedig csak áll ott 5:04-től 5:15-ig, és aztán 8:41-re van Kanizsán. Ugyanezek az adatok a másik két szerelvénynél: Déli-Siófok személy (4538/8738) 20:48-22:10/22:20-23:13. Illetve szintén Déli-Siófok (4648/8748) 21:38-23:04/23:15-00:11.
Visszafelé a fölkínált 16 lehetőségből a helyes 8 helyett ugyancsak mindössze öt tűnik közvetlennek. Pedig a Siófokról 3:50-kor (és 6:25-kor) induló Szerelvény csak számot vált 8719-ről (8729-ről) 4519-re (4527-re) és várakozik 4:43-tól 4:48-ig (7:23-tól 7:48-ig) Fehérváron, mielőtt 6:12-kor (9:12-kor) a Délibe ér. Ugyancsak nem kell átszállnia annak, aki 18:41-kor ül föl Nagykanizsán a 8511-es számú személyre, az csak átalakul Székesfehérváron 21:50 és 21:53 között 4651-es számú vonattá, fizikailag ugyanaz a szerelvény ér 23:22-kor Budapestre.
A sorozat korábbi posztjairól itt lehet tájékozódni.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Grundaktív 2009.01.07. 12:49:54
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
GhostBusters 2009.01.07. 12:33:39
Masodszor: megeszem a nem letezo kalapom, ha Fehervarrol Kanizsara kb. egy ora alatt leerne a vonat ;-))
Erminavet, legyszi javitsd ki, nem neztem meg, de Siofok lesz az... :-)
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.01.07. 12:42:23
Jogos, köszi, 8:41-re van Kanizsán.
ti
henkoka 2009.01.07. 13:35:25
Valami? Amerika? Naná! 2009.01.07. 13:41:38
Autópálya nélkül kb 3 órás út (autópályával 2 óra!, de akkor plusz pályadíj 1150 Ft a négynapos "matrica"), 8 l átlagfogyasztás, 225 Ft/l 95 -ös benzin ár és durván 3900 Ft az üzemanyag ktg. 1 teljesárú vonatjegy 3230 Ft, ez már egy embernél is összemérhető, főleg, hogy valahogy el is kell jutni mind a kiindulási állomáson, mind a célnál a vasúttól a célig, és akkor tiszta, kényelmes és nem vagy időhöz kötve. 2 embernek meg már röhögve megéri.
Akkor mit is akar a vasút?
tomi888 2009.01.07. 13:55:25
bravo 2009.01.07. 14:49:08
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.01.07. 14:55:47
Azt csak belső anyagokból (vezénylés). Vagy kipróbálod, vagy megkérdezed.
ti
Csalagut 2009.01.07. 14:58:39
Fly_G_Fly 2009.01.07. 15:02:23
Reggel 7 és fél 8 között kettő vonat is érkezik Fehérvárra Pestről, ami nem megy sehová, hanem kitolják tárolóra, pedig legalább az egyik mehetne vissza 7:48-kor.
Egyébként az új dunántúli menetrendet egy veszprémi "valamilyen" hivatalnok hagyta jóvá.
Meg is látszik. Pestre kétóránként jár gyorsvonat Veszprémből és kétóránkét személyvonat Fehérvárra (tök üresen)! Gratulálok!
Csalagut 2009.01.07. 15:09:29
bravo 2009.01.07. 16:58:27
egy idoben (kb. 2 eve) sokszor kellett reggel 9 elottre beernem bp-re siofokrol. legtobbszor a 06.27-essel (most 06.25-os) utaztam, es fehervaron egy gyors atszallassal a tapolcai gyorssal ertem kelenfoldre. ha elaludtam vagy csak kesobb volt kedvem kelni, akkor igaz felarral, de tudtam meg az IC-vel is jonni ugynaugy haromnegyed 9 korulre erkezve kelenfoldre. tavaly meg volt alternativa, volanbusszal az autopalyan egy es negyed ora alatt. most mar nem tudok majd csak egy oraval korabbi (05.31) vonattal idoben felerni, vagy 06.05-os szemelybusszal.
9 orasi munkakezdesre 5 orasi kelessel! bp-siofok 110km. pfff!
vektoroptika 2009.01.07. 17:22:32
adamisg 2009.01.07. 18:28:05
G.
combo 2009.01.07. 18:28:10
Amúgy engem csak az össz-utazási idő érdekel (meg persze az indulás-érkezés), az átszállások száma nem. Lehet, h. azért, mert nem szoktam aludni a vonaton ;-)
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.01.07. 18:32:01
Gondolod, nincs internetjük?
ti
combo 2009.01.07. 18:57:19
Amúgy én a volánoknak szoktam régebben írogatni, de rájöttem, hogy csak arra képesek, hogy automatice lökjék a "felvetésére az alábbi tájékoztatást adom" kezdetű "sajnálattal" szót valahol tartalmazó hivatalos elutasító választ. Na jó, ezt nem kellett volna mondanom "biztatásként".
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.01.07. 19:36:09
Olvassák. Nem dicsekvésből mondom, de azt hallottam, "az egész cég" olvassa (mármint a Start), de ez persze nem szó szerint igaz.
És röhögnek rajta. (Én nem úgy értettem, hogy rajtam röhögnek, inkább talán kicsit a saját cégükön. Ahogy a vasútnál a lojalitás áll, assszem nem úgy élik ezt meg, hogy "mi" milyen hülyék vagyunk. De ezt csak gondolom.)
ti
Daniel W. Mcload 2009.01.07. 22:09:34
A hibák 90%-a amit leírsz a blogban, gyakorlatilag vezetői intézkedéssel (utasítással) megváltoztatható, nem igényel beruházást, csak gondolkodást.
Vagy csak röhögnek azon, hogy mi szívunk?