Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

szeptember 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

2009.01.06. 23:00 erminavet

Nem létező fehérvári átszállással riasztják el az utasokat a balatoni vasútvonalon - Visszásságok vasutunk világából 37.

A menetrendekben két vonatnak látszik, ami egy.

Visszásságok vasutunk világából sorozatunkban itt és itt és itt is láttunk már példát arra, hogy a menetrendből nem vagy csak nehezen deríthető ki, hogy egy adott utazáshoz nem kell átszállni. Ez a műfaj ugye azért gyönyörű, mert a MÁV Start rosszabb szolgáltatást híresztel magáról, mint amilyen a tényleges. Előfordulhat, hogy valaki a közvetlen összeköttetés vélt hiánya miatt választ más közlekedési eszközt.

A dolog egyébként is okozhat kellemetlenséget, velem is megtörtént, hogy Mezőhegyesen leszálltam a vonatról, és kerestem a másikat, amellyel továbbutazhatok. Még három Bz-szerelvény állt bent, mindet végigkérdeztem, mire kiderült, hogy ugyanarra kell visszaszállnom, amelyikkel jöttem. Szerencsére még nem indult. Ez évekkel ezelőtt történt, a személyszállítás akkori igazgatója azt az ostobaságot találta ki, hogy személyvonat nem mehet 100 kilométernél hosszabb útra, ezért vágták formálisan két vonattá az egyet.

Most már nincs ilyen szabály, a „vonatszámhasadás” szimpla trehányság, nemtörődömség lehet. Jelen poszt témája a 30-as fővonalon jelzett nem létező székesfehérvári átszállások ügye. Ebben az esetben valószínűleg az történt, hogy a menetrend eredeti tervezésekor a Startnál akkor még létező divíziók között megoszlott a vonal, a Fehérvár és Budapest közötti részt (30a) az elővárosiak, a Székesfehérváron túli szakaszt a távolsági divízió készítette. Ez persze nem lenne baj, ha utána normálisan egyeztetnek.

De nézzük akkor konkrétan a derék dél-balatoni vonalat, amellyel foglalkoztunk már, amikor azt mutattuk be, hogy Székesfehérvár felől a fővárosba hogyan romlanak a reggeli eljutási lehetőségek az új menetrend bevezetésével!

 

Ha beütjük az Elvirába mondjuk a Budapest-Siófok végállomásokat (pótjegy nélkül, munkanap), 15 lehetőséget kapunk, de ebből csak öt az átszállásmentes. A valóság azonban ennél jobb, három eljutási lehetőségnél valójában nem kell vonatot váltani. Az utasaival szórakozó vasútvállalat ráadásul az első és a két utolsó vonattal viccelődik, így talán még több utast lehet elriasztani. Aki mondjuk este negyed nyolc után menne Siófokra, azt hiszi, hogy aznap egyáltalán nincs már közvetlen vonat.

Konkrétan a Déliből 3:38-tól Nagykanizsáig döcögő személy szerepel Fehérváron kettévágva (4610 és 8510 számokon), pedig csak áll ott 5:04-től 5:15-ig, és aztán 8:41-re van Kanizsán. Ugyanezek az adatok a másik két szerelvénynél: Déli-Siófok személy (4538/8738) 20:48-22:10/22:20-23:13. Illetve szintén Déli-Siófok (4648/8748) 21:38-23:04/23:15-00:11.

Visszafelé a fölkínált 16 lehetőségből a helyes 8 helyett ugyancsak mindössze öt tűnik közvetlennek. Pedig a Siófokról 3:50-kor (és 6:25-kor) induló Szerelvény csak számot vált 8719-ről (8729-ről) 4519-re (4527-re) és várakozik 4:43-tól 4:48-ig (7:23-tól 7:48-ig) Fehérváron, mielőtt 6:12-kor (9:12-kor) a Délibe ér. Ugyancsak nem kell átszállnia annak, aki 18:41-kor ül föl Nagykanizsán a 8511-es számú személyre, az csak átalakul Székesfehérváron 21:50 és 21:53 között 4651-es számú vonattá, fizikailag ugyanaz a szerelvény ér 23:22-kor Budapestre.

A sorozat korábbi posztjairól itt lehet tájékozódni.

18 komment · 1 trackback

Címkék: r vasút ütemes menetrend dél dunántúl közép dunántúl vvv vvv menetrend


A bejegyzés trackback címe:

http://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr6863110

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Grundaktív 2009.01.07. 12:49:54

Szabadbattyán-trip Ma a MegalÁzunkVazze Szörny- és Zrt. jóvoltából négy óráig tartott a hazautam vonattal. (Megjegyzések. Néhány éve ezen a szakaszon másfél óra alatt lehetett végigmenni. Ma hivatalosan valahol két, két és fél óra.) Az egész trip ott lett…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

GhostBusters 2009.01.07. 12:33:39

Eloszor is: nagyon jo a cikk, kell a vasutnak visszajelzes, hogy nem feltetlenul jo, amit csinalnak.
Masodszor: megeszem a nem letezo kalapom, ha Fehervarrol Kanizsara kb. egy ora alatt leerne a vonat ;-))

Erminavet, legyszi javitsd ki, nem neztem meg, de Siofok lesz az... :-)

henkoka 2009.01.07. 13:35:25

Én Siófokról Budapestre járok dolgozni, és igazán érint a probléma, aki ezt kitalálta, az a vasútnál dolgozik ugyan, de vonattal még életében sem utazott, sajnos.

Valami? Amerika? Naná! 2009.01.07. 13:41:38

Mégis mi a búbánatos f@aszom tart ennyi ideig a vonatnak? 5 óra menetidő 220 km-re? 50-es átlag sem jön ki!

Autópálya nélkül kb 3 órás út (autópályával 2 óra!, de akkor plusz pályadíj 1150 Ft a négynapos "matrica"), 8 l átlagfogyasztás, 225 Ft/l 95 -ös benzin ár és durván 3900 Ft az üzemanyag ktg. 1 teljesárú vonatjegy 3230 Ft, ez már egy embernél is összemérhető, főleg, hogy valahogy el is kell jutni mind a kiindulási állomáson, mind a célnál a vasúttól a célig, és akkor tiszta, kényelmes és nem vagy időhöz kötve. 2 embernek meg már röhögve megéri.

Akkor mit is akar a vasút?

tomi888 2009.01.07. 13:55:25

Egyszer én is észrevettem ilyen hibát egy másik vonalon. Írtam az Elvirán megadott címre, pár nap múlva jó volt. (lehet nem az én mailem hatására:)

bravo 2009.01.07. 14:49:08

honnan lehet tudni mely kulonbozo szamu vonatok ugyanazok a valosagban?

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.01.07. 14:55:47

@bravo:

Azt csak belső anyagokból (vezénylés). Vagy kipróbálod, vagy megkérdezed.

ti

Csalagut 2009.01.07. 14:58:39

Továbbra is nagyon várom, és kérem, hogy valaki hasonlítsa össze a 29. sz. észak-balatoni vasútvonal tavalyi és idei menetrendjét! Eddig sem volt egy csúcsszuper, de legalább átszállás nélkül el lehetett jutni napjában többször Budapestről és vissza. Mostantól összesen 3 gyorsvonatpár van, Bp-ről reggel 6:18, 12:13 és 18:13-kor. Összesen 26 Balatonparti állomás és megállóhelyből kilenc helyen állnak meg, a többi 17 állomás és megállóhely mostantól kizárólag székesfehérvári átszállással közelíthető meg. Az ütemes menetrendről pedig többnyire nem ütemes. Általában két óránként meg személyvonat Fehérvár és Tapolca között, kivéve ha nem. Leginkább napközben igen, reggel és este meg nem. A székesfehérvári átszállással pedig két baj is van. Egyrészt, még véletlenül sem a Budapest - Nagykanizsa vagy a Budapest - Szombathely vonalon közlekedő gyorsvonatokhoz igazították, hanem a Budapest - Székesfehérvár közötti zónázó vonatokhoz, így ezen a szakaszon is jóval több helyen állnak meg és persze lassabbak is(korábban a Budapest - Tapolca közvetlen vonatok csak Érd és Gárdony állomáson álltak meg). Másrészt, a csatlakozásra jó fél órát hagytak. Mindent összeadva tehát: plusz egy átszállás kényelmetlensége, több megálló, hosszabb menetidő. Pl. Budapest - Balatonfüred 132 km az eddig sem kevés 3 óra helyett mostantól közel 4 óra vonatozással abszolválható!!! És tegyük hozzá, hogy a leggyakoribb utazó, a kistelektulajdonos gyakran oda/vissza ugyanazon a napon tenné meg az utat, ami 8 óra + még a helyi utazás pl. Budapesten belül akár további 1-1 órát jelent. Adjuk össze: gyakorlatilag nonszensz 132 km-es távolság legküzdéséért oda vissza 10 órát úton lenni egy nap! Tanulság? Ennek a vonalnak annyi, pedig komolyan mondom, kár érte! Ezen a vonalon még viszonylag sok utas volt, nagy kérdés, hogy ilyen körülmények között mennyien maradnak? Vagy pont ez a cél, hogy ne sokan maradjanak????

Fly_G_Fly 2009.01.07. 15:02:23

Ha a Siófokról Fehérvárra 7:23-kor érkező 8729-es vonat mondjuk 7:25-kor továbbindulhatna a Délibe (tök minden milyen számmal), akkor nagyon sok ingázó, akik 9-re járnak Pestre dolgozni, azt a vonatot tudná választani. 7:48-kor ettől függetlenül indulhatna egy személy Fehérvárról Pestre, ha az ütemes menetrendet mindenképpen tartani akarják.
Reggel 7 és fél 8 között kettő vonat is érkezik Fehérvárra Pestről, ami nem megy sehová, hanem kitolják tárolóra, pedig legalább az egyik mehetne vissza 7:48-kor.
Egyébként az új dunántúli menetrendet egy veszprémi "valamilyen" hivatalnok hagyta jóvá.
Meg is látszik. Pestre kétóránként jár gyorsvonat Veszprémből és kétóránkét személyvonat Fehérvárra (tök üresen)! Gratulálok!

Csalagut 2009.01.07. 15:09:29

Még egy rövid hozzászólás. Adva van egy ország, úgy hívják, hogy Magyarország. Adva van nagyjából középen egy város, úgy hívják, hogy Budapest. Ott lakik több, mint 2 millió ember + ott dolgozik még majd 1 millió, akik közül fél millió naponta ingázik, másik fél millió meg hetente. Tehát a leggyakrabb utazási típus a Budapest - vidék, bármelyik vidéki állomást, megállóhelyet veszem alapul. Ezekután a Budapest - vidék közvetlen, átszállás nélküli vasúti közlekedést 50-100 km-es körben lekorlátozni és a tovább utazókat átszállásra kényszeríteni - egyhén szólva is korlátoltság! Tipikus példa erre bármelyik balatoni vonal, ahol még viszonylag jól működtek még tavaly is a közvetlen vonatok, amelyek Budapest és Székesfehérvár között gyorsítva közlekedtek. Ezeket akarjuk vissza!!!!

bravo 2009.01.07. 16:58:27

@erminavet: koszonom a valaszt.

egy idoben (kb. 2 eve) sokszor kellett reggel 9 elottre beernem bp-re siofokrol. legtobbszor a 06.27-essel (most 06.25-os) utaztam, es fehervaron egy gyors atszallassal a tapolcai gyorssal ertem kelenfoldre. ha elaludtam vagy csak kesobb volt kedvem kelni, akkor igaz felarral, de tudtam meg az IC-vel is jonni ugynaugy haromnegyed 9 korulre erkezve kelenfoldre. tavaly meg volt alternativa, volanbusszal az autopalyan egy es negyed ora alatt. most mar nem tudok majd csak egy oraval korabbi (05.31) vonattal idoben felerni, vagy 06.05-os szemelybusszal.
9 orasi munkakezdesre 5 orasi kelessel! bp-siofok 110km. pfff!

vektoroptika 2009.01.07. 17:22:32

Igazi vicinálist csináltak a 30-as vonalból, már ami a sebességet illeti. A pár évvel ezelőtti másfél órás menetidőt sikeresen letornázták 2 órára. A pályafelújítástól lehet remélni valamit, persze ha lesz belőle egyáltalán valami. De persze menetrendet is kéne tudni tervezni...

adamisg 2009.01.07. 18:28:05

A 30-ason lévő nem létező átszállásnál már csak a 29-esen lévő létező, általában félórás átszállás a borzasztóbb. És ott a napi 3(!!) közvetlen gyors rá- ill. széthordó vonatait is kiszedték.
G.

combo 2009.01.07. 18:28:10

ermivanet: Remélem azokat a visszásságokat, amiket itt feltársz, továbbítod a MÁV-nak is...

Amúgy engem csak az össz-utazási idő érdekel (meg persze az indulás-érkezés), az átszállások száma nem. Lehet, h. azért, mert nem szoktam aludni a vonaton ;-)

combo 2009.01.07. 18:57:19

ermivanet: De van nekik, de nem biztos, hogy olvassák a blogot. (Normális cégnél elvárható lenne, hogy monitorozzák pl. ezt a blogot, meg sok mást is, ahol utas-véleményre/igényekre lehet szert tenni, de most MÁV-ról beszélünk!) Én ezt úgy képzelem, hogy van erre 1-2 ügyintéző, aki annak örül, ha minél kevesebb dolga van (vagyis: minél kevesebb _megválaszolandó_ e-mailt kap).

Amúgy én a volánoknak szoktam régebben írogatni, de rájöttem, hogy csak arra képesek, hogy automatice lökjék a "felvetésére az alábbi tájékoztatást adom" kezdetű "sajnálattal" szót valahol tartalmazó hivatalos elutasító választ. Na jó, ezt nem kellett volna mondanom "biztatásként".

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.01.07. 19:36:09

@combo:

Olvassák. Nem dicsekvésből mondom, de azt hallottam, "az egész cég" olvassa (mármint a Start), de ez persze nem szó szerint igaz.

És röhögnek rajta. (Én nem úgy értettem, hogy rajtam röhögnek, inkább talán kicsit a saját cégükön. Ahogy a vasútnál a lojalitás áll, assszem nem úgy élik ezt meg, hogy "mi" milyen hülyék vagyunk. De ezt csak gondolom.)

ti

Daniel W. Mcload 2009.01.07. 22:09:34

@erminavet: és változás is lesz?
A hibák 90%-a amit leírsz a blogban, gyakorlatilag vezetői intézkedéssel (utasítással) megváltoztatható, nem igényel beruházást, csak gondolkodást.
Vagy csak röhögnek azon, hogy mi szívunk?