Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

szeptember 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

2009.01.12. 23:00 erminavet

Hat után ne menj haza Halasra! - Visszásságok vasutunk világából 43.

Megszünt az esti 7-es vonat, nem lehet hazautazni a műszakból.

Vizsgáljuk most meg a 150-es számú, Budapest-Kelebia vasútvonal idei menetrendjét! A legfájóbb változás a december közepéig érvényes menetrendhez képest, hogy a Kunszentmiklós-Tasstól távolabbi településekre egyszerűen nem megy este vonat!

Ha megkérdezzük Elvirát, hogy egy hétköznap hogyan juthatunk Budapestről Kiskunhalasra, azt látjuk, hogy Kőbánya-Kispestről 18:06-kor indul vonat, amely 20:33-ra ér oda. Ehhez hasonló, bár a hosszabb út miatt drágább megoldást jelent a Nyugatiból 17:53-kor Szegedre induló vonatról Kiskunfélegyházán átszállva 20:25-re érkezni Halasra.

 

Ezeket a vonatokat már az sem éri el, aki mondjuk 6-ig dolgozik. Ők Kiskunhalasra legközelebb a Beograd nemzetközi gyorssal mehetnek este 11-kor (érkezés 1:02), ez ugye azért nem tekinthető normális hazajárásnak! Aki más településre, mondjuk Kisszállásra utazna, annak ez a lehetősége sincs meg, a Beograd nem áll meg itt.

Tavaly még indult vonat 7 óra körül, azzal haza tudtak menni az esti utasok. Kétségtelen, ez a vonat nem tartozott a vonal legkihasználtabb járatai közé, így talán első pillanatban logikusnak látszódhatott kihúzása.

Ám ez mégiscsak egy buta döntés, hiszen a munkából nem tudnak hazamenni az utasok, köztük egyébként hatkor végző vasutasok sem. Egyszerűen aránytalan kicseszés ez velük, aki pedig más közlekedési eszközre kényszerül este, odafelé sem fogja a vonatot választani. Nem beszélve arról, hogy egy fővonalon egyszerűen nem szolgáltatás az, ami este hatkor befejeződik.


A vvv sorozat összes posztja itt érhető el.

Témák szerinti csoportosítás:

2009-es menetrend: ahol romlott az összeköttetés

2009-es menetrend: Fölösleges vagy elégtelen szolgáltatás?

Menetrendkönyv, Elvira

Általános menetrendi kritika, politika, publicisztika, sztrájk

Egyéb visszásságok, panaszok

26 komment

Címkék: alföld vasút ütemes menetrend vvv vvv hiány


A bejegyzés trackback címe:

http://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr69874647

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

ChPh 2009.01.13. 13:29:12

Őőő, nem akarok kötekedő lenni, szóval tényleg csak egy kérdés: Mennyire életszerű, hogy valaki Kiskunhalasról jár be Budapestre dolgozni?

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.01.13. 13:32:41

"Egyszerűen aránytalan kicseszés ez velük, aki pedig más közlekedési eszközre kényszerül este, odafelé sem fogja a vonatot választani."

Jövőre legalább meg lehet szüntetni egy délelőtti vonatot is kihasználatlanság miatt. S.í.t. leszalámizható a teljes vasúti közlekedés, esetleg egy pár Bz maradhat a fontosabb vonalakon.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.01.13. 13:59:51

szerintem sem életszerű a kiskunhalasi bejárás budapestre. ki az aki napi 8 órás munka mellett még 5 órát utazik oda-vissza vonattal + BKV? kizárt hogy lenne ilyen ember.

de persze ha van megértem, nekem is nehéz felsőszölnökről minden nap bejárni a nyíregyházi munkahelyemre.

zebda1 2009.01.13. 14:07:12

De mi van azzal a Halasival, aki pesten dolgozik és hétvégére jár haza halasra? Nincs rendben, hogy este 6 után nem lenet eljutni valahova

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.01.13. 14:38:13

@Hurrá Torpedó:

Vannak olyan beosztások, például éppen a vasúton is, ahol hosszabb, mondjuk 16 vagy 24 órás műszakok vannak egyhuzamban. Utána hosszabb ideig (mondjuk 48 órán át) nem kell dolgozni. Ilyen beosztásban reális Halasról dolgozni járni Pestre, hiszen mondjuk hetente kétszer kell fölmenni. Azt konkrétan tudom, hogy vannak pesti munkahelyű halasi vasutasok.

A gondolkodásnál, kérdezésnél persze mindig könnyebb a gúnyos beszólogatás.

ti

Bit Rot 2009.01.13. 15:05:53

Találós kérdés, ki mondta:

"Megyek a parasztjaimhoz Halasra"

?

◄ViZion 2009.01.13. 15:23:38

@John42: www.regionaplo.hu/motor/php/index.php?f=6&a=142&c=4118&o=0&t=1&portal=kk&lang=1

Egyébként a jelenlegi helyzetben reális hogy BP-n próbálnak dolgozni akiket leépítenek egy kisebb városban. A vonal halasi részét nem ismerem, de picit északabbról is sokan járnak pestre dolgozni/tanulni.
Tőlünk nyugatabbra messzebbről is járnak dolgozni, csak magyar szokás, hogy 10 Km-en belül kell lenni a melónak.

ehhh 2009.01.13. 15:24:34

gondolom mindenki szeretné. hogy legyen vonat a munkahelye és a lakóhelye között. viszont valószínűleg ezt nem szeretné senki kifizetni más helyett. talán érdekes lenne, ha minden egyes vonalra külön árszámítás lenne, ami figyelembe venné a kihasználtságot. tehát járnának az üres vonatok, csak sokkal drágább lenne rájuk a jegy, mint ahogy a valóságban is az. talán kijöne, hogy olcsóbb annak a pár halas-pest ingázónak a taxi. én mondjuk a világ minden pénzéért nem ingáznék ennyit, ami persze nem igaz, biztos lenne az a pénz, de gondolom, itt nem erről van szó...

b0risz · http://zahar.blog.hu 2009.01.13. 15:31:21

nekem überszívás ez. kiskőrösről járok fel. vasárnaponként este 7-10-ig van dolgom pesten, viszont a 11-es vonattal az elvira szerint másnap 04:19-re érnék haza.
ezt, hogy?

zebda1 2009.01.13. 15:39:00

@ehhh: ezt nem is kell kifizetni más helyett, mert a máv nem olyan, mint egy magáncég: az emberek adóznak, és cserébe kapnak rendőrt, mentőt, katonát, nyugdíjat (...) és tömegközlekedést.

GhostBusters 2009.01.13. 15:44:45

Nekem is van ismerosom, aki hetkoznap Pesten dolgozik, albiban lakik idefent, es pentek este szeretett / szeretne hazajarni Halasra. Tobbnyire vonattal.

Tette eddig.

treffhetes 2009.01.13. 15:46:02

hmmm... úgy nézem busz se jár 17:45 után.
Lehet, hogy nem is kell?
Mondjuk megnéztem, hogy pécsre sincs busz, csak ha az ember 8-9 órát vár egy olyan megalopoliszban mint Dunaszentgyörgy autóbuszváróterem. 8-(
Úgy nézem máshova sincs nagyon ott ahol vonat van 7-kor is.

dancegirl26 2009.01.13. 15:48:10

Zahar, úgy hogy ahol át kell szállnod ott várhatsz pár órát a csatlakozásra... vagy csak xy városig megy le a vonat este és hajnalban indul kőrösre

zebda1 2009.01.13. 15:53:47

hát, kocsival kell járni... Nem tudom, mennyi egy felnőtt 120 kmes bérket, de Cegléd felé (70km) 1 embernek is megéri autózni. Napi 140 km havi20 nap, 7literes átlagfogyasztás, 240HUF benzinárral --> 47040Forint. A bérlet meg 48000... Gondolom hasonló a helyzet hosszabb távra is. Az üzenet világos: minimális számú személyvonat legyen, mert az úgysem nyereséges; mindenki mehet kocsival vagy ahogy tud.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.01.13. 16:00:39

amikor én egyetemista voltam és hétvégén haza akartam jutni akkor volt hogy 20.20-kor indultam el, és éjfél előtt pár perccel értem haza. vonat-busz kombó 1 óra átszállással, otthon gyaloglás, mert olyankor már városi busz sincs, két heti cuccal, stb. nem sírt a szám.

nem volt gúnyos a megjegyzésem szerintem. a 24 órázók általában reggel váltanak. a 12 órázók ha délután 6-ig dolgozik szívás, de persze duplán, mert már reggel 6-ra sem ér be vonattal halasról. a nagy többség azért 8-16, ill 9-17 között dolgozik. és ebbe azért az érintett halasiak (ha vannak) 99%-a tartozik.

attól függetlenül persze rossz hogy fogynak a vonatok.

jun85or 2009.01.13. 16:07:39

@zebda1: Azt árulja már el a sok hasonló módon számoló (rengeteget láttam már a különböző blogok kommentjei között), hogy miért csak üzemanyag-költséget számol az autózás költségének? Vagy ez mind cégautó?

"Guruló költség" néven szokás emlegetni az autóhasználat (tehát amikor az ember megy vele, és nem csak otthon áll, ami fix költséget jelent: kfb, telj. adó stb.).
Ebben számolni kell: az üzemanyaggal (valóban ez a legnagyobb tétel), szervizköltséggel, az összes kopó alkatrész cseréjével (gumitól az olajon át a fékbetétig).

Számold át, és mindjárt nem 47k Ft lesz az.

zebda1 2009.01.13. 16:16:57

@jun85or: igazad van, vannak más költségek is, ha nem cégautó (nem az). De az autót nemcsak arra használod, hogy munkába járj vele, ha van, akkor úgyis fizeted a KGFBt meg a teljesítmény adót. Viszont az arányokkal val a baj, és nemcsak a költségek vannak, hanem a hűtés-fűtés, a kényelem, az, hogy nem késik az autód és nem is sztrájkol, nem kell fagyoskodni egy szutyok pályaudvaron stb.. Ezeket is mind figyelembe kell venni: ha forintosítani lehetne a vonatos szívásokat (fagyoskodás stb.) érdekes eredményt kapnál. Ja, és így talán a BKV bérletet is megspórolod, ami 8000 :)

deee 2009.01.13. 16:29:06

Jó, akkor mindenhova járjon vonat óránként, 24/7 mindenhonnan ahol legalább 3 ember lakik. Na ez az ami nem életszerű. Azért veszteséges a nyomoranc MÁV többek között, mert minden putriba jár a vonat, mert mindenkinek jár a vasúti közlekedés. Jó reggelt. Nem jár.

endru 2009.01.13. 16:42:29

Tényleg nincs ez így jól, és sajnálom a Halasiakat - de van még pár hasonló területe az országnak.
Sárvárra - és sok más városba a nyugati országrészen - pl. se most, se soha a büdös életben nem lehetett este 6 után közvetlen módon hazajutni Budapestről vonattal (az utolsó vonat 18:03-kor indul). Busszal se, az Budapestről naponta 1 azaz egyszer megy. + autópálya nincs, és nem is lesz mostanában. Ja és az egész környéken csak 1 MÁV vonal van villamosítva, az is csak kb 7-8 éve.

Kopi3.14 2009.01.13. 19:10:01

Hurrá Torpedó · www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.01.13. 16:00:39

Amikor Vp-ben dolgoztam, egy ideig cisnaltam heti rendszeresseggel a VP-Bcs hetvegi rohanast. Munka utan mar csak pesti szunyaval volt megoldhato, masnap kilences hazaeressel, es vasarnap egykor el kellett jonni, hogy a hatos vp-i vonatot elerjem, kulonben mar csak busz volt. Nem votl tul kenyelmes, es kiasznaltsagban szerintem egy-masfel oraval kesobb is lett volna ertelme egy vonatnak.

Utazó Kiskövet · http://kiskovet.blog.hu/ 2009.01.13. 19:28:55

@erminavet: Oké, te ismersz ilyen vasutast. De hányan vannak rajta kívül? Megtöltenek naponta egy vonatot? Tényleg jó ötlet a vasútnak azért vonatot indítani, mert a saját - ingyen utazó - dolgozói közül legalább egy ember hetente kétszer hazautazna?
Nem hiszem. A MÁV(-START) tömegközlekedési cég, ott szolgáltasson, ahol tömeges utazási igény van, szvsz.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.01.13. 19:34:18

@Utazó Kiskövet:

Esetleg próbáld meg nem kiforgatni a szavaimat. Az, hogy van vasutas IS, az nem azt jelenti, hogy "egy ember hetente kétszer hazautazna".

Azt is írtam, hogy nem töltik meg a vonatot.

Mindent mérlegelve szerintem ide kellene ez a vonat. Más gondolhat mást. De pl. busz sincs.

Mondok neked egyébként egy csomó, sokkal kevésbé kihasznált vonatot. Akár egész vasútvonalat, ahol mégsem szabad csökkenteni a kapacitásokat.

ti

Kopi3.14 2009.01.13. 21:03:13

Utazó Kiskövet · kiskovet.blog.hu/ 2009.01.13. 19:28:55

A MÁV-START isi nkább közöségi közlekedési cég, és amíg az állam fizeti, addig elvárható, hogy tartson meg ilyen vonalakat.

De vegyük pl a Pécs-Pécsvárad viszonylatot. Ezen régebben csak BZ járt, egyetlen kocsival, átlag láttam rajta két embert, esetleg kevesebbet. Egy alkalommal volt szerencsém hét utazót megfigyelni benne. Na, most, illetve a módosítással, esetleg idéntől Pécsváradra 11:20 körüli pécsi indulással komplett MD szerelvény megy, a BX-ekkel, sőt, Ax is van, meg vezérlőkocsi is. Mert kell. És nem szűnt meg a vonal még mindig.

Bii8 2009.01.13. 22:32:43

A 2008-as menetrendben Budapestről Kiskőrösre (Kelebiára) még volt este 9es is ha jól emlékszem, a 7es mellett. Hétköznap nem ciki, hogy nincs, de pénteken elég gáz a hazajáró egyetemisták miatt. Akinek 5-6ig van órája annak marad a szombat. De 2 "pozitivum" azért történt az elmult időszakban a vonalon. Első, hogy sztrájk alatt is menetrendszerint közlekedtek a vonatok, a második, hogy a vasárnap 4kor Kiskőrösről Bp-re induló vonat negyed órát késett még az alföldön, de Ferencvárosba már pontosan ért be :)))) Az élet apró örömei....

b0risz · http://zahar.blog.hu 2009.01.14. 02:18:26

@deee: lécci évi minimum 300 milliárdból oldják meg, hogy járjon mindenhova!

world-s 2009.01.14. 10:07:02

Sziasztok!
Én nem vagyok Halasi, hanem Soltvadkerti származású vagyok (halas előtt 20km).
Igaz már nem ott lakom, csak a szüleim.
Szerintem 2 dolgot érdemes tisztázni:
- A kocsik számáról nem esett szó idáig. Igaz nem ismerem az összes járatot azon a vonalon, de az ünnepekbe, amikor lementem végig állni kellett (2.5 óra), mert csak két kocsi volt. A kallertől megkérdeztem, hogy ez csak most van így, vagy sem. A válasz az volt, hogy tavaly még 3 kocsival jártak, de az idei menetrendben már csak 2-vel fognak. Ebből az következik számomra, hogy jövőre vagy 1-el fog menni, vagy fele járat lesz.
Bennem is az fogalmazódott meg, hogy ilyen utazás feltételek mellett inkább nem választom a vasutat, így legalább meg lesz az indokuk: csökkenő utasszám.

- A másik dolog a tömegközlekedés mint közszolgáltatás. Elhangzottak érvek, hogy nem éri meg ide-oda vonatokat üzemeltetni, mert nincs kihasználva. Viszont ne felejtsük el, hogy nem szabad teljesen csak ezt figyelve üzemeltetni egy közszolgálati közösségi személyfuvarozást. Ha csak ezt az egy szempontot figyelnénk, akkor megnézném hova mennének egy idő után vonatok. Pl. mondhatjuk azt is, hogy 17:05-kor lesz vonat, ha legalább 30-an pesten felszállnak. Ha nem, akkor a járat aznap törölve lesz. Vegyük tudomásul, hogy egy személyszállítás sehol sem egy feltétlen pénzügyileg nyereséget termelő üzletág. Persze ha a MÁV-ból eladják a nyereséges üzletágakat, akkor kicsit nehéz fenntartani a személyszállítást. A személyszállítás nem működhet úgy mint mondjuk egy vidéki kisváros kábeltv szolgáltatása, ami ha nem nyereséges, akkor fogják és megszüntethetik. Max mindenki vesz "Tányéros TV"-t... ;)
A közösségi tömegközlekedésnek mindig is kéttős célja volt:
- Gyuri bácsi -ha nem tud mással menni-, akkor A pontból eljuthasson B pontba.
- A másik, hogy Gyuri bácsi, Mari néni, Pista bácsi ne üljön mind külön autóba, hanem mind felüljön egy tömegközlekedési eszközre és kevésbé terheljék a környezetet.
Természetesen mindig szükség van kontrolra és mindig vizsgálni kell, hogy ne szórjuk azért a pénz ki az ablakon, de attól soha nem lesz egy ilyen cég nyereségesebb, hogy fogja és minden második járatot kiritkít. Igen is azt kell elérni, hogy olyan szolgáltatást nyújtson, amit lehetőleg minél többen szívesebben igénybe vesznek és mondjuk egy BP-Szolnok-i jól kihasznált vonal nyereségének el kell tudni tartani mondjuk egy BP-Kiskunhalas-Kelebia vonalat is. Nem feltétlen az a megoldás, hogy a Kelebiai vonalat meg kell szüntetni (ne felejtsük el, ez nem egy szárnyvonal, hanem egy fővonal a déli határig!).
Itt is, ha már minden áron ritkítani akarják a járatot, akkor igen is venni kell a fáradtságot és megnézni, hogy hogyan lehet a legtöbb utast begyűjteni. Pl.: Meg kell nézni, ha fél órával, ha később indul, akkor hány fizető utast nyernek és hányat veszítenek el. És mint egy előttem szóló írta: aki eset nem tud hazamenni vonattal, az pl. reggel sem fogja a vonatot választani. Vagy ha félútig tudok csak eljutni, akkor sem a vonatot választom, hanem azt a megoldást, amivel valahogy értelmes időn beül el tudom érni a végcélomat. Tehát kicsit tovább is kell látni.
De nézhetjük az én kalandom esetében, ha legalább hétvégén vagy ünnepekkor nem 2, hanem mondjuk 4 kocsit indítanak, akkor legközelebb is lenne kedvem velük utazni, mert bízhatok benne, hogy nem kell 2.5 órát a peronon állnom.

Persze létezik mindig egy másik megoldás is:
Be kell szüntetni a személyfuvarozást a MÁV-nál, és akkor nem lesz veszteséges.

Zoli