Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

szeptember 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

2009.01.13. 18:00 erminavet

Nem a menyhalhorgászok miatt áll meg a vonat a révnél télen, hanem véletlenül - Visszásságok vasutunk világából 44.

Elrontódott, aztán inkább nem javították ki.

Mai témánk ismét egy korábbi felvetésre adott válasz. A kérdés az volt, hogy miért áll meg a vonat ott télen, ahol egyetlen okból van utasforgalom, egy rév miatt, ami viszont téli időszakban nem jár.

A MÁV Start válaszából kiderül, hogy ok nélkül, mondhatni véletlenül állnak meg a vonatok, eltévesztették, és úgy maradt. Én részben értékelem az őszinte választ, másrészt azért néhány ponton vitatkoznék is vele.

A véletlen hiba módosítása 2008. augusztus végéig nem került volna pénzbe (“jelentős anyagi ráfordításba”), addig díjmentesen lehetett volna módosítani a menetvonal-igénylést. (Ezzel foglalja le a Start a vasúti pálya szükséges kapacitását egy adott vonathoz.)

A fölösleges megállás és elindulás a Startnak jelenleg valóban nem kerül pénzbe, a MÁV egy másik leányvállalatának, a mozdonyos MÁV Trakciónak (és így az adófizetőknek) azonban igen, hiszen a gyorsító mozdony jóval több villamosenergiát használ, mint egy egyenletesen haladó. A többlet ára néhány ezer forintra becsülhető, vagyis félévre milliókra.

A menetrend szerinti menetidő valóban azonos, de éppen ezért, ha van ez a fölösleges megállás, nehezebb tartani a menetidőt, vagyis késés esetén nehezebb azt behozni.

 

És akkor a kérdés és a válasz:

Az új menetrendben már téli időszakban is megállnak a vonatok Dömösi átkelésnél. Miért, hiszen a rév nem jár, más utazási célpont nemigen van ott. Tényleg a menyhalazó horgászok kedvéért?”

A hivatalos lapok [gondolom, a menetrendi lapok - a szerk.] elkészítésének az első fordulóiban még szerepeltek a jelek [a megállást a nyári időszakra korlátozó jelek], csak később derült ki [sic!], hogy a vonatok a teljes menetrendi időszakban megállnak.

Az érvényes jogszabályok miatt a vonatok megállásának módosítása csak jelentős anyagi ráfordítással lett volna lehetséges.

Mivel a vonatok megállása:

- az utasokat nem érinti hátrányosan,
- többlet költséget nem okoz,
- a vonatok menetideje a Dömösi átkelés megállással megegyezik az ott nem megálló vonatok menetidejével,
- üzemi technológiai zavarokat nem okoz,

ezért a legcélszerűbb megoldás az volt, ha a vonatok megállása a megrendelésnek megfelelően megmarad.

A vvv sorozat összes posztja itt érhető el.

Témák szerinti csoportosítás:

2009-es menetrend: ahol romlott az összeköttetés

2009-es menetrend: Fölösleges vagy elégtelen szolgáltatás?

Menetrendkönyv, Elvira

Általános menetrendi kritika, politika, publicisztika, sztrájk

Egyéb visszásságok, panaszok

20 komment

Címkék: időjárás vasút városi közlekedés dunakanyar vvv vvv fölösleges


A bejegyzés trackback címe:

http://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr52875337

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

ShadowPhrogg32642342 (törölt) 2009.01.13. 18:43:10

a legjobb gazda az állam... vagy mégsem?

RaveAcE 2009.01.13. 19:38:49

Mi az a jelentős anyagi ráfordítás, ami ahhoz kell, hogy ne álljon meg?
Felvenni egy épeszű munkatársat, aki átnézi a menetrendet?

birizga 2009.01.13. 20:11:20

Elrontódott? Nem inkább elromlott vagy elrontották? Ha szándékosan van így, ami azért furcsa lenne, akkor nem szóltam...

Cigiző · http://cigi.blog.hu/ 2009.01.13. 20:15:41

@RaveAcE: nincs az az épeszű, aki oda vágyna - így meg marad ez

egymilliopicikrisztus 2009.01.13. 20:15:59

Tipikusan magyar mentalitás. Inkább megmagyarázzuk a hülyeségünk helyességét, mintsem azt mondanánk, hogy bocs, ezt elbaltáztuk, köszönjük az észrevételt, javítjuk.

charlie 2009.01.13. 20:32:07

@ShadowPhrogg32642342: ez hülyeség. ott a gysev, az eon, stb. sok jól működő állami cég van.

charlie 2009.01.13. 20:33:32

erminavet: a sic-et hibásan használod, az nem figyelemfelhívásra való, hanem ha valahonnét máshol idézel be a saját irományodba egy mondatott, szókapcsolatot, és abban az írásodtól merőben eltérő stílus, vagy ordas helyesírási hiba van, akkor ezzel jelezvén, hogy azt nem te művelted, és tisztában vagy vele.

Slanger · http://tudtad.blog.hu 2009.01.13. 20:59:38

dízel mozdony esetében, felmerül a kérdés: nem itt fejtik le a gázolajat?

amatőr 2009.01.13. 22:32:25

Miért, a Budaörs határában lévő fantom-vasúti átjáró fénysorompó villogó fehér fényét nem valami hasonló indokkal működtetik és tartják karban már hosszú évek óta? (a pirosat nem, mivel a piros jelzőfényre belátható időn belül már nem lesz szükség) Ott is drágább lenne egy tollvonással megszüntetni az átjárót, mert valami elvetemült, nyakatekert vasúti szabályzatba ütközik, ehelyett inkább szaályosan, de céltalanul működtetik, bár a megmaradt 10 méter hosszú sínpár kőzé nőtt fák mémelyike már araszos vastagságú...

Csavarhúzós · http://orankivul.blog.hu 2009.01.13. 22:35:55

Mennyi is a megállás vesztesége? Ilyenkor a mozgási energia (1/2mv^2) megsemmisül, újra fel kell építeni.
1000Ft = 23,81kWh, ha 42 Ft-jával számolunk. Valószínű a MÁV olcsóbban kapja mint a lakosság, viszont a hatásfok sem 100%, úgyhogy ennyivel közelítem.
A 23,81 kWh =23,81*60*60 kWs = 85700 kJ = 85,7MJ
Ha a vonat 80-nal ment, akkor az 22 m/s, négyzete kb. 500.

85700000 = 1/2 * Xkg * 500 egyenletből az X, a vonat tömege 347 tonna.
Megfordítva, ahányszor 347 tonnás egy vonat, annyiszor 1000 Ft.

GergőÁron (törölt) 2009.01.14. 02:02:38

Nem jól számolsz.

Ez nem csak abból áll, hogy a vonat gyorsít-lassít, eszi az ampert, és kopik a féktuskó.
Számolj azzal is, hogy egy ember órabére X forint. Ha egy ember az idejét értelmetlenül tölti, tehát sem nem dolgozik, sem nem otthon kikapcsolódik, regenerálódik, hanem értelmetlenül plusz időt tölt el a vonaton, az kiesés. pont. szorozd be a hasraütéses "órabért" kettő perccel, és azzal a sok emberrel és vonattal, ami dingra várja azt a két percet, és ezt még nyugodta add hozzá a veszteséghez.
Ez az igazi veszteség

mqqq 2009.01.14. 06:11:25

ennyi közgazdász zsenit...

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.01.14. 06:16:43

@charlie:

Nem használom helytelenül, és akárhányszor magyarázzátok el újra ezt, akkor is már eleve tudtam. :-)

Itt is pontosan olyasmiről van szó, amiről írsz. Arra próbáltam utalni, hogy a Start arról számol be, hogy miközben csinálgatják a menetrendtervezetet egyszer "kiderül", hogy valami törlődött belőle. Ez szerintem eléggé furcsa. Erre próbáltam fölhívni a figyelmet.

ti

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.01.14. 06:18:50

@RaveAcE:

Ahogy utaltam is rá, valószínűleg arra gondolnak, hogy a menetrendkészíté későbbi fázisaiban "pótdíjat" kellene fizetnie a vasúttársaságnak (a Startnak), ha variál. (A pénzet a pályavasút kapja.) De augusztusig még ingyenes lett volna a módosítás.

ti

tocibacsi 2009.01.14. 07:12:38

Teljesen dilettáns vagyok vasút ügyben, de ha a menetrendet nem is módosítják, történik bármi, ha a vonat mégsem áll meg?! A felszabaduló időt meg töltse valamelyik másik állomáson, ahol amúgy megállna, vagy menjen kicsit lassabban, akkor mégtöbb energiát takarít meg...

az "elrontódott" pedig az "elkúrtuk" szinonímája... csak ezzel a passzív szerkezettel nem "vádolódik" senki...

charlie 2009.01.14. 08:57:57

@erminavet: Igen, deidéztél, de egy komplett bekezdést, így oda nem igen kellene a sic. Akkor kéne ha csak azt a két szót idéznéd be. Kiemelés hatásos ilyenkor.

charlie 2009.01.14. 09:03:31

@amatőr: Egy vasúti átkelő (és vasúti pálya) felszámolásakor rekultiválni kell a területet, ami nem kis pénz. Olcsóbb fenntartani a fénysorompót (vagy táblát, stb.)

A Szombathely-Bucsu-Pinkafő vonalon '65-ben szedték fel a sineket, ehhez képest Szombathely egyik forgalmas útján csak pár éve bontották el a sorompókat (maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=hu&geocode=&q=11-es+husz%C3%A1r+%C3%BAt+120,+9700+Szombathely,+Hungary&sll=47.246494,16.620555&sspn=0.003656,0.010171&ie=UTF8&ll=47.245729,16.619471&spn=0.001828,0.006866&t=h&z=18)

kacsa! 2009.01.14. 11:55:47

@Tudtad?: Arra villanyok járnak.

siófoki35 2009.01.16. 14:30:50

@charlie: Egy részét iparvágányként használták!