Néhány napja egy hosszú posztban mutattam be a Szabadtéri Néprajzi Múzeum vasútprojektjét. A szentendrei skanzenben mostanra gyakorlatilag lefektették a síneket, csak a beszabályozásuk van hátra, hogy a múzeum szezonjának nyitónapjától, azaz április 8-tól járhasson a skanzenvasút.
Akkor a múzeumban járni fogó járműről viszonylag kevés szó esett. Most azonban alkalmunk van a 422-es számú motorkocsi megismerésére, mert a felújított járművet csütörtökön bemutatták a sajtónak egy rövid, a Nyugatiból Óbudára vezető utazás keretében.
És rögtön említsük is meg Valkai Csaba nevét, aki restaurálta a járművet. A nyugdíjas szakember Szentesen volt vasutas, a szentesi Vasúttörténeti Alapítványban is tevékenykedik. Az alábbi galériában látható, és egy pillanatra a lenti videóban is feltűnő restaurátor szavai szerint egy teljes év minden napjának akár 12 órás műszakját áldozta a motorkocsira, mindvégig örömmel. És persze más szakemberek is közreműködtek a "nyakára küldött" és a korhűségre ügyelő muzeológustól a mai előírásoknak megfelelő elektronika beszerelőiig.
A felújítás során az utolsó csavarig egyenként minden alkatrész megújult. A helyreállítás nem mindenben az eredeti állapotot hozta vissza, hiszen figyelembe vették a skanzen követelményeit. A múzeumban a motorkocsi maximum 15 km/h-val fog közlekedni, így a hajtásrendszer ehhez alkalmazkodik, mondta Cseri Miklós, a skanzen főigazgatója. A mosdót is kihagyták, az így felszabadult helyen oldották meg a kerekes székek, babakocsik fogadását. Ehhez a négy ajtó egyikét megnagyobbították egy második szárnnyal, de ez első pillantásra nem is vehető észre, látszólag ugyanolyan, mint a többi. (Ez is látható az egyik képen.)
De hová is tartozik az életét BC mot 422-esként kezdő, és most újra ezt a nevet fölvevő skanzenvonat? A mellékvonalak motorvonatosításának jelentőségéről szóltam már, most ugorjunk a húszas évek második felére, amikor a MÁV (egy sikertelen kísérleten már túl) kiírt egy pályázatot kéttengelyes, belsőégésű motorokkal hajtott motorkocsikra.
Az államvasút több gyártótól is rendelt járműveket, végül a Ganzot választotta. Így megszületett az a járműcsalád, amely a magyar mellékvonalak sínjein (A MÁV és a GYSEV hálózatán) ugyanolyan közönséges volt a 20. század derekán (a 30-as és a 80-as évek között), mint később, napjainkig utódja, a csehszlovák Bz-család.
A Ganz-motorvonat sikeres termék lett, soktucatnyi készült belőlük, ahogy a hozzávaló pótkocsikból is. Az eredeti MÁV-os név, a BC mot arra utal, hogy két vasúti osztállyal gyártották a motorkocsikat. A B a másod-, a C a harmadosztályt jelentette. 1956-ban megszűnt a harmadosztály, akkortól AB mot volt a sorozat neve.
A mellékvonalakon már akkor is gyenge volt a pálya, ezért beiktattak egy harmadik tengelyt. Ez a tengelyterhelést csökkentette, de a kocsik futásán rontott. A háromtengelyes változat nevébe később betoldottak egy y-t. Mivel a 422-es is ilyen, én BCy mot 422-esnek nevezem. A skanzenvonatra azonban most BC mot 422-es pályaszámot festettek, ami szintén indokolható, hiszen az y nem a háromtengelyesek készítésekor, csak később került a névbe.
A 422-est 1930-ban gyártották (az előző posztba tehát téves évszámot írtam) a Ganzban, Jendrassik-motorral. A Dél-Alföldön dolgozott, majd 1989-től Szentesen üzemi célokat szolgált, magyarán vasutasokat szállított A-164 néven. Hasonló sors jutott a sorozat többi, még üzemképes tagjának (sokan pedig különböző vasútállomásokon vannak kiállítva). A 422-es egyik testvérével, a Vésztőre A-141 néven állomásított 474-essel nekem is volt módom utazni a békési mellékvonalakon. Ennek a kirándulásnak néhány képe látható itt érdekességképen.
Visszatérve a 422-re, a tervek némileg változtak, most úgy néz ki, a jövő héten fogják teherautóra rakni a Vasúttörténeti parkban, hogy Szentendrére szállítsák. Április 8-tól pedig megkezdi napi munkáját. A mezőhegyesi állomás másolatától, vagyis a skanzen új bejáratától a Kovácsműhely, a Sztaravoda patak, a Vízimalom és a Harangláb megállók érintése után ér a végállomásra a Néprajzi látványtárhoz, hogy onnan vissza is megtegye az utat minden órában. A skanzenvonat útjának további attrakciója lesz, hogy az útátjáróknál kézzel tekerik majd a sorompót az áthaladás előtt és után.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Szűcslaci 2009.03.27. 04:26:22
Jellegzetessége , hogy a kocsi belülről egy térrel rendelkezik - leszámítva a vezető fülkéit - , középen a mennyezetről láncon lógott egy tábla, egyik oldalán a " DOHÁNYZÓ", másikon a "NEM DOHÁNYZÓ" felirattal. Ugyanitt foglalt helyet a szenes kályha, mellette a szenes bödönnel. El lehet képzelni, telente milyen ájer uralkodott ott.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.03.27. 06:25:19
Ha kályha volt benne, akkor az mellékkocsi lehetett.
Doubledeceker 2009.03.27. 07:54:44
Minden tiszteletem a Valkai Csabának, k sokat dolgozott érte, és ahogy az már kis hazánkban pláne a vasútnál lenni szokott, mindeki keresztbe feküdt a sinen. Kellenek az ilyen elszánt emberek, akik megtörik a szarakodást.
Gazuzem 2009.03.27. 08:08:34
Zigi 2009.03.27. 08:14:51
huta9020 2009.03.27. 08:22:10
Egyszer ott rendeztünk születésnapot a gyereknek, minden meghívott nagyon élvezte és nem volt észveszejtően drága. Iránythatták a mozdonyfordítót is!
charlie 2009.03.27. 08:37:27
Ludas Matyi Online · http://ludas-matyi.com 2009.03.27. 08:38:10
Milyen koszos és büdös volt :)
Lalikiraly 2009.03.27. 09:26:46
RogerNyul 2009.03.27. 09:30:21
Az a motor vízhűtője. :)
Labasmaz 2009.03.27. 09:34:54
Ezt at lehetne irni magyarra? Mondjuk:
"a muzeumben rovidesen jaro/kozlekedo jarmurol"
dombovarivanda 2009.03.27. 10:17:30
Vakmacska 2009.03.27. 10:33:45
Kérünk gőzöst is, azt is imádná a naccsos közönség....
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.03.27. 10:39:40
Olvass József Attilát!
ti
charlie 2009.03.27. 14:15:07
akkoriban így oldották meg.
upload.wikimedia.org/wikipedia/hu/2/2d/BCymot_470_szerelv%C3%A9nnyel.JPG
ikke i drift 2009.03.30. 14:24:46
ez a motorkocsi a '90-es években még biztosan működőképes volt, talán később is, mi röffent be 50 év után?
charlie 2009.03.30. 15:04:26
Átokfajzat 2009.03.31. 13:21:32
dr.brada 2009.04.08. 13:22:59
Sírnom kell a gyönyörűségtől.
Ráadásul szentendrei lakosként még külön is büszke vagyok.
Traktoros 2009.04.08. 14:02:48
icelpro (törölt) · http://mousepad.blog.hu 2009.04.09. 23:15:45
rozsavirag 2009.05.24. 13:48:27
Az állomás épülete nagyon szép.
A vonat fapados részén utazva nagyon kedves élményben volt részem. Felszállás után kedves füttyszóval elindultunk. Minden útkereszteződésnél a kalauz kézívezérléssel leeresztette a sorompót, majd áthaladás után újra felemelte, így teljesen biztonságosan közlekedtünk. Játékos jó ötletnek találtam a dolgot, csak a kalauzok egésznapos igénybevételét tartottam egy kicsit nagyon ember probáló tevékenységnek. ( hőségben, esőben szerintem megoldhatatlan feladat.)
A megteendő útvonal ötletes, maga az utazás kellemes és élményt nyújtó.
A skanzen színvonalát emeli és őseink kezdeti utazási szokásait, lehetőségeit sziporkázóan mutatja be.
Köszönet érte.