A kormány szerdai határozata csak általános irányokat jelöl ki, lehet belőle még jó és rossz is.
Július 1-én jelentette be Hónig miniszter, hogy új vezetőt kap a közösségi közlekedés, és annak legfontosabb cége, a MÁV. Akkor szánalmasan kevés konkrétum hangzott el, azt ígérték, két héten belül előjönnek a részletekkel. A határidőből nem lett semmi, a kormány csak szerdán tárgyalta meg a menetrendet.
Ma (pénteken) pedig nyilvánosságra hozták a magyar közlönyben és kormányszóvívői sajtótájékoztatón.
Első blikkre ne elemezzük most a kormányhatározatot, hamarosan lesz erre mód. Hiszen egyelőre keretről, iránymutatásról van szó, amelyet az elkövetkező hetekben kell tartalommal megtölteni. A részletek kidolgozására meglehetősen szoros a dokumentum egyes pontjaiban meghatározott határidő, kíváncsian várjuk, mit sikerül tartani ezekből.
Másrészt az is igaz, hogy nem feltétlenül nulláról kell kezdeni a munkát, és nem lenne baj, ha véletlenül elkezdődne.
A szöveg annyira keretjellegű, hogy aligha olvasható ki belőle, merre fog elindulni a korlátozott mandátumú Bajnai-kormány. Ha optimisták vagyunk, ez azt jelenti, hogy akár még jó irányban is léphet: a határozatba akár egy országos, integrált (vasúti és buszos) közlekedési rendszer kialakítása is belefér. (Buta és eredményt nem hozó fűnyíróintézkedések helyett.)
Két konkrétumot azért emeljünk ki.
A g) pont cinikusan akár úgy is értelmezhető, hogy ezentúl tilos lopni a vasútnál. Dícséretes. (Ezek szerint eddig nem kellett felelősen gazdálkodni.)
Az a) pontba viszont könnyű belelátni egy nagyarányú vasútbezárási projektet, ráadásul nem a tényleges okokat bevállalva, hanem sunyin, a „közlekedésbiztonságra” hivatkozva.
Meglátjuk mi lesz, következzen a kormányhatározat szövege:
A Kormány 1133./2009. (VIII. 7.) Korm. határozata
A helyközi közösségi közlekedés átalakításáról
A Kormány a MÁV Zrt. és leányvállalatainak szervezeti átalakítása, a MÁV Zrt. és az állam közötti ingatlanrendezés, valamint a helyközi közösségi közlekedés regionális átalakítása érdekében az alábbi döntéseket hozza.
A Kormány felhívja
a) a közlekedésért felelős minisztert, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke útján – az utas-biztonság és a szolgáltatás minőségének javítása érdekében, azonnali ellenőrzések lefolytatásával – gondoskodjon a vasúti mellékvonalak pályavasúti és jármű-műszaki állapotának közlekedésbiztonsági szempontú felülvizsgálatáról,
Felelős: közlekedésért felelős miniszter
Határidő: azonnal
b) a helyközi közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztost (a továbbiakban: kormánybiztos), hogy alakítsa ki a távolsági és Budapest elővárosi közlekedés, valamint a regionális integrált közlekedés 2009/2010. évi menetrendjének koncepcióját,
Felelős: kormánybiztos
Határidő: a Kormánykabinet elé terjesztésre 2009. augusztus 24..
c) a kormánybiztost, hogy a jelenleg is létező intézményrendszer bázisán dolgozza ki a regionális megrendelő funkcióra alkalmas szervezet szervezeti és működési kereteit,
Felelős: kormánybiztos
Határidő: a Kormánykabinet elé terjesztésre 2009. augusztus 31.
d) a közlekedésért felelős minisztert, hogy a b)-c) pont szerinti koncepció végrehajtása érdekében, a kormánybiztossal együttműködve kezdeményezze a helyközi autóbuszos és vasúti közszolgáltatást végző társaságokkal kötött közszolgáltatási szerződés tartalmának olyan módosítását, amely lehetővé teszi a regionális integrált közlekedési rendszer kialakítását,
Felelős: közlekedésért felelős miniszter
Határidő: a szerződés módosítására 2009. november 30.
e) az állami vagyon felügyeletéért felelős minisztert, hogy a b)-c) pont szerinti koncepció végrehajtása érdekében, a kormánybiztossal együttműködve tegyen javaslatot a VOLÁN társaságok szervezeti átalakítására olyan módon, hogy az tegye lehetővé az integrált regionális közlekedési rendszer kialakítását,
Felelős: az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter
Határidő: a Kormánykabinet elé terjesztésre 2009. szeptember 15.
f) a közlekedésért felelős minisztert és az állami vagyon felügyeletéért felelős minisztert, hogy a b)-c) pont szerinti koncepció végrehajtása érdekében, a kormánybiztossal együttműködve tegyen javaslatot a MÁV Zrt. pályavasúti, valamint a személyszállítási tevékenységének szervezeti átalakítására annak érdekében, hogy fenntartható módon finanszírozható pályavasút és személyszállítás jöjjön létre, azzal, hogy a létrejövő pályavasúti tevékenységet ellátó társaság által kezelt ingatlanvagyon kizárólag a vasúti pályára és tartozékaira terjedjen ki,
Felelős: közlekedésért felelős miniszter, az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter
Határidő: a Kormánykabinet elé terjesztésre 2009. szeptember 30.
g) a közlekedésért felelős minisztert, hogy a kormánybiztossal egyeztetett módon biztosítsa annak feltételeit, hogy a pályavasúti, valamint a személyszállítási tevékenység az f) pont szerinti szervezeti átalakítás végrehajtásáig is átlátható módon, kizárólag e két tevékenység érdekében történő felelős gazdálkodással működjön,
Felelős: közlekedésért felelős miniszter
Határidő: azonnal
h) a közlekedésért felelős minisztert és az állami vagyon felügyeletéért felelősminisztert, hogy a kormánybiztossal egyeztetett módon hozza létre a pályavasút-üzemi rendszert alkotó felépítmények földterületektől elkülönülő, tárgyi eszköz elemenként történő nyilvántartását és a jelenleg MÁV Zrt. által tulajdonolt, illetve kezelt – a pályavasúti tevékenység ellátásához szükséges ingatlanokon kívüli – rendezetlen jogállású ingatlanállomány tulajdonjogi, ingatlannyilvántartási, használati jogi rendezését biztosító, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. és MÁV Zrt. közötti megállapodást,
Felelős: közlekedésért felelős miniszter,
az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter
Határidő: a megállapodás létrehozására 2009. augusztus 31.
i) a közlekedésért felelős minisztert, az állami vagyon felügyeletéért felelős minisztert és a kormánybiztost, hogy tegyenek javaslatot a közösségi közlekedés hosszútávú fenntartható finanszírozására és az átalakítás középtávú finanszírozására vonatkozó pénzügyi konstrukcióra.
Felelős: közlekedésért felelős miniszter, az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter, kormánybiztos
Határidő: a Kormánykabinet elé terjesztésre 2009. szeptember 30.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
is 2009.08.07. 11:38:43
szmoker (Homo Trollicus) 2009.08.07. 11:44:56
Jogállamban a lopás elfogadhatatlan, ezért mostantól privatizációnak hívjuk, efftársak, és minden megy ahogy eddig.
S-1-5-7 2009.08.07. 11:52:19
ettől mindig nevetnem kell
Árpád a Király 2009.08.07. 11:58:31
Személyesen ismerek bősz Fideszes emberkét aki vezető pozíciót tölt be három éve.
A vagyona azóta a triplájára nőt.
Szemmel láthatóan.!!!
Akosb1 2009.08.07. 12:07:35
FormatC: 2009.08.07. 12:12:24
Óriási tévedés, aki nem így gondolja!
Sőt, még most is "elvtárs". Egy elvben tökéletesen egyetértenek "drága", kondér körül buzgólkodó politikusaink...
szmoker (Homo Trollicus) 2009.08.07. 12:15:06
Sir Nyű 2009.08.07. 12:33:03
Csak ugye nem vagyok vezer...
pandacsökiboborján 2009.08.07. 12:39:04
Már ha egyáltalán kellene valakinek ez a szar.
Festéktüsszentő 2009.08.07. 12:48:15
Ez a lényeg.
sanyix 2009.08.07. 12:49:08
Marr 2009.08.07. 12:56:27
Marr 2009.08.07. 12:58:29
De ez mondjuk teljesen nonszensz. Hogy tudnak így egyáltalán levegőt venni, hogy nincs ilyen?
2009.08.07. 13:07:49
Janiszta · http://www.ejatekok.com/ 2009.08.07. 13:11:37
Elkúrtam...
Pistie 2009.08.07. 14:31:37
T2006 2009.08.07. 14:32:58
Főosztályvezetőtől felfelé bármilyen állást elvállalok! Főbb erényem: hallgatok ahogy az egy jó erkölcsi hullához méltó! Bármilyen szakterületen képes vagyok azt csinálni ellátni amit elődöm! Tisztelettel: elvtársad. Ui.: Főosztályvezetői szint alá nem mennék, ott érteni is kellene az adott területhez!
dr.pupak30 2009.08.07. 14:46:20
sittre az összes politikussal
Festéktüsszentő 2009.08.07. 14:53:45
Szigorú létszámstop van az összes MÁv cégnél, RKI-nál, minisztériumban, fehéringest nem vehetnek fel, ha öresedés van, nem tölthető be.
Ebből az következik, hogy a jelenlegi állománnyal kellene a korábbiaktól homlokegyenest eltérő hozzáállással, a korábbiaktól merőben más stílusú munkát végezni.
Mekkora ennek az esélye?
stanyecli 2009.08.07. 14:55:33
Festéktüsszentő 2009.08.07. 15:10:02
MTI 2009. 08. 07., 12:59
Elfogadta a kormány a közösségi közlekedési rendszer átalakításának stratégiáját szerdai ülésén, amely alapján 2010-től csak a bruttó hazai termék (GDP) egy százaléka fordítható a közösségi közlekedésre - jelentette be Szollár Domokos kormányszóvivői tájékoztatón pénteken. A kormányhatározat egy feladatkiosztó úti terv, amely augusztus 15. és november 30. közötti határidőkkel koncepcionális javaslatok elkészítését írja elő a közösségi közlekedésben érintett állami szerveknek, valamint társaságoknak.
A kormányszóvivő rámutatott: a stratégia megvalósításával a jelenlegi 330 milliárd forint ráfordítás helyett jövőre körülbelül 260 milliárd forintot költhet az állam a MÁV-ra és a Volánra, míg később ez az összeg a magyar gazdaság növekedésének függvényében változhat.":
Ez most a közösségi közlekedésre (helyi közlekedésre is), vagy csak a helyközi+távolsági közlekedésre vonatkozik?
Fontos lenne tudni.
2009.08.07. 15:19:58
EvilHedgehog 2009.08.07. 15:34:09
lala444 2009.08.08. 08:51:56
Ezt a hülyeséget honnan vetted? Az összes Volán veszteséges, csak most még nem akkora mértékben (tisztelet a kivételnek), ami a létüket veszélyeztetné.
Az állam az elismert (!!!) veszteséget 'veszteségkiegyenlítés' címén fizeti ki.
perbált 2009.08.24. 21:08:07