Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

október 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

2009.08.07. 11:00 erminavet

A kormány belekezd a közösségi közlekedés átalakításába

A kormány szerdai határozata csak általános irányokat jelöl ki, lehet belőle még jó és rossz is.

Július 1-én jelentette be Hónig miniszter, hogy új vezetőt kap a közösségi közlekedés, és annak legfontosabb cége, a MÁV. Akkor szánalmasan kevés konkrétum hangzott el, azt ígérték, két héten belül előjönnek a részletekkel. A határidőből nem lett semmi, a kormány csak szerdán tárgyalta meg a menetrendet.

Ma (pénteken) pedig nyilvánosságra hozták a magyar közlönyben és kormányszóvívői sajtótájékoztatón.

Első blikkre ne elemezzük most a kormányhatározatot, hamarosan lesz erre mód. Hiszen egyelőre keretről, iránymutatásról van szó, amelyet az elkövetkező hetekben kell tartalommal megtölteni. A részletek kidolgozására meglehetősen szoros a dokumentum egyes pontjaiban meghatározott határidő, kíváncsian várjuk, mit sikerül tartani ezekből.

Másrészt az is igaz, hogy nem feltétlenül nulláról kell kezdeni a munkát, és nem lenne baj, ha véletlenül elkezdődne.

A szöveg annyira keretjellegű, hogy aligha olvasható ki belőle, merre fog elindulni a korlátozott mandátumú Bajnai-kormány. Ha optimisták vagyunk, ez azt jelenti, hogy akár még jó irányban is léphet: a határozatba akár egy országos, integrált (vasúti és buszos) közlekedési rendszer kialakítása is belefér. (Buta és eredményt nem hozó fűnyíróintézkedések helyett.)

Két konkrétumot azért emeljünk ki.

A g) pont cinikusan akár úgy is értelmezhető, hogy ezentúl tilos lopni a vasútnál. Dícséretes. (Ezek szerint eddig nem kellett felelősen gazdálkodni.)

Az a) pontba viszont könnyű belelátni egy nagyarányú vasútbezárási projektet, ráadásul nem a tényleges okokat bevállalva, hanem sunyin, a „közlekedésbiztonságra” hivatkozva.

Meglátjuk mi lesz, következzen a kormányhatározat szövege:

A Kormány 1133./2009. (VIII. 7.) Korm. határozata

A helyközi közösségi közlekedés átalakításáról

A Kormány a MÁV Zrt. és leányvállalatainak szervezeti átalakítása, a MÁV Zrt. és az állam közötti ingatlanrendezés, valamint a helyközi közösségi közlekedés regionális átalakítása érdekében az alábbi döntéseket hozza.

A Kormány felhívja

a) a közlekedésért felelős minisztert, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke útján – az utas-biztonság és a szolgáltatás minőségének javítása érdekében, azonnali ellenőrzések lefolytatásával – gondoskodjon a vasúti mellékvonalak pályavasúti és jármű-műszaki állapotának közlekedésbiztonsági szempontú felülvizsgálatáról,

Felelős: közlekedésért felelős miniszter

Határidő: azonnal

b) a helyközi közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztost (a továbbiakban: kormánybiztos), hogy alakítsa ki a távolsági és Budapest elővárosi közlekedés, valamint a regionális integrált közlekedés 2009/2010. évi menetrendjének koncepcióját,

Felelős: kormánybiztos

Határidő: a Kormánykabinet elé terjesztésre 2009. augusztus 24..

c) a kormánybiztost, hogy a jelenleg is létező intézményrendszer bázisán dolgozza ki a regionális megrendelő funkcióra alkalmas szervezet szervezeti és működési kereteit,

Felelős: kormánybiztos

Határidő: a Kormánykabinet elé terjesztésre 2009. augusztus 31.

d) a közlekedésért felelős minisztert, hogy a b)-c) pont szerinti koncepció végrehajtása érdekében, a kormánybiztossal együttműködve kezdeményezze a helyközi autóbuszos és vasúti közszolgáltatást végző társaságokkal kötött közszolgáltatási szerződés tartalmának olyan módosítását, amely lehetővé teszi a regionális integrált közlekedési rendszer kialakítását,

Felelős: közlekedésért felelős miniszter

Határidő: a szerződés módosítására 2009. november 30.

e) az állami vagyon felügyeletéért felelős minisztert, hogy a b)-c) pont szerinti koncepció végrehajtása érdekében, a kormánybiztossal együttműködve tegyen javaslatot a VOLÁN társaságok szervezeti átalakítására olyan módon, hogy az tegye lehetővé az integrált regionális közlekedési rendszer kialakítását,

Felelős: az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter

Határidő: a Kormánykabinet elé terjesztésre 2009. szeptember 15.

f) a közlekedésért felelős minisztert és az állami vagyon felügyeletéért felelős minisztert, hogy a b)-c) pont szerinti koncepció végrehajtása érdekében, a kormánybiztossal együttműködve tegyen javaslatot a MÁV Zrt. pályavasúti, valamint a személyszállítási tevékenységének szervezeti átalakítására annak érdekében, hogy fenntartható módon finanszírozható pályavasút és személyszállítás jöjjön létre, azzal, hogy a létrejövő pályavasúti tevékenységet ellátó társaság által kezelt ingatlanvagyon kizárólag a vasúti pályára és tartozékaira terjedjen ki,

Felelős: közlekedésért felelős miniszter, az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter

Határidő: a Kormánykabinet elé terjesztésre 2009. szeptember 30.

g) a közlekedésért felelős minisztert, hogy a kormánybiztossal egyeztetett módon biztosítsa annak feltételeit, hogy a pályavasúti, valamint a személyszállítási tevékenység az f) pont szerinti szervezeti átalakítás végrehajtásáig is átlátható módon, kizárólag e két tevékenység érdekében történő felelős gazdálkodással működjön,

Felelős: közlekedésért felelős miniszter

Határidő: azonnal

h) a közlekedésért felelős minisztert és az állami vagyon felügyeletéért felelősminisztert, hogy a kormánybiztossal egyeztetett módon hozza létre a pályavasút-üzemi rendszert alkotó felépítmények földterületektől elkülönülő, tárgyi eszköz elemenként történő nyilvántartását és a jelenleg MÁV Zrt. által tulajdonolt, illetve kezelt – a pályavasúti tevékenység ellátásához szükséges ingatlanokon kívüli – rendezetlen jogállású ingatlanállomány tulajdonjogi, ingatlannyilvántartási, használati jogi rendezését biztosító, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. és MÁV Zrt. közötti megállapodást,

Felelős: közlekedésért felelős miniszter,

az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter

Határidő: a megállapodás létrehozására 2009. augusztus 31.

i) a közlekedésért felelős minisztert, az állami vagyon felügyeletéért felelős minisztert és a kormánybiztost, hogy tegyenek javaslatot a közösségi közlekedés hosszútávú fenntartható finanszírozására és az átalakítás középtávú finanszírozására vonatkozó pénzügyi konstrukcióra.

Felelős: közlekedésért felelős miniszter, az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter, kormánybiztos

Határidő: a Kormánykabinet elé terjesztésre 2009. szeptember 30.

25 komment

Címkék: vélemény politika busz vasút peage


A bejegyzés trackback címe:

http://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr301294376

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

is 2009.08.07. 11:38:43

egyelőre nincs mit hozzátenni, tényleg túl átfogó, túl magasszintű. ilyen egy kormányhatározat, egy se konkrétabb.

szmoker (Homo Trollicus) 2009.08.07. 11:44:56

"A g) pont cinikusan akár úgy is értelmezhető, hogy ezentúl tilos lopni a vasútnál. Dícséretes."

Jogállamban a lopás elfogadhatatlan, ezért mostantól privatizációnak hívjuk, efftársak, és minden megy ahogy eddig.

S-1-5-7 2009.08.07. 11:52:19

"a kormány belekezd"

ettől mindig nevetnem kell

Árpád a Király 2009.08.07. 11:58:31

Nem csak elvtársak vannak ám a MÁV-ban.
Személyesen ismerek bősz Fideszes emberkét aki vezető pozíciót tölt be három éve.
A vagyona azóta a triplájára nőt.
Szemmel láthatóan.!!!

Akosb1 2009.08.07. 12:07:35

elvtarsak ezek mind

FormatC: 2009.08.07. 12:12:24

@Árpád a Király: Mé? Aki FIDESZES az nem (volt) elvtárs???

Óriási tévedés, aki nem így gondolja!

Sőt, még most is "elvtárs". Egy elvben tökéletesen egyetértenek "drága", kondér körül buzgólkodó politikusaink...

szmoker (Homo Trollicus) 2009.08.07. 12:15:06

@Akosb1: lopásban a fityeszes meg a maszopos a legjobb efftárs. A szadisok most szopnak, mert kiestek a hatalomból, ők (már) nem efftársak.

Sir Nyű 2009.08.07. 12:33:03

@Árpád a Király: Azert az nem minden, pl. az en vagyonomat egy ev alatt meg lehetne triplazni sima vezeri fizubol. Plusz a premium.
Csak ugye nem vagyok vezer...

pandacsökiboborján 2009.08.07. 12:39:04

Magyarországot igazságosan fel kellene osztani Ausztria,Szlovákia és Románia között az itt élő embereknek mindjárt jobb lenne.Budapestet izraeli ingatlanbefektetőknek adnám.
Már ha egyáltalán kellene valakinek ez a szar.

Festéktüsszentő 2009.08.07. 12:48:15

"a jelenleg is létező intézményrendszer bázisán dolgozza ki a regionális megrendelő funkcióra alkalmas szervezet szervezeti és működési kereteit"

Ez a lényeg.

sanyix 2009.08.07. 12:49:08

@Herr Nyó: ha elvtárs lennél az is elég

Marr 2009.08.07. 12:56:27

Ha jól csinálják, ha nem, lesz egy kis melójuk november 30-ig...

Marr 2009.08.07. 12:58:29

@Festéktüsszentő: "hozza létre a pályavasút-üzemi rendszert alkotó felépítmények földterületektől elkülönülő, tárgyi eszköz elemenként történő nyilvántartását és a jelenleg MÁV Zrt. által tulajdonolt, illetve kezelt – a pályavasúti tevékenység ellátásához szükséges ingatlanokon kívüli – rendezetlen jogállású ingatlanállomány tulajdonjogi, ingatlannyilvántartási, használati jogi rendezését biztosító, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. és MÁV Zrt. közötti megállapodást"

De ez mondjuk teljesen nonszensz. Hogy tudnak így egyáltalán levegőt venni, hogy nincs ilyen?

RobiT 2009.08.07. 13:07:49

én már többször mondtam nekik, hgy ne lopjanak, hátha most sikerül megvalósítani ezt az apróságot

Janiszta · http://www.ejatekok.com/ 2009.08.07. 13:11:37

Ne Mááááááááá! Most adtam be pályázatot az egyik vezérhelyettesi állásra...
Elkúrtam...

Pistie 2009.08.07. 14:31:37

Hihetetlen, és egyben szánalmas, hogy speciálisan vasúttal foglalkozó blogban csak politikával kapcsolatos hozzászólásokat olvasni, még ha a post témája hajaz is erre, ettől függetlenül beszűkült látókörre vall, hogy 15-ből 14 kommentben csak a mocskolódás megy!

T2006 2009.08.07. 14:32:58

Tisztelt állami vállalatok!

Főosztályvezetőtől felfelé bármilyen állást elvállalok! Főbb erényem: hallgatok ahogy az egy jó erkölcsi hullához méltó! Bármilyen szakterületen képes vagyok azt csinálni ellátni amit elődöm! Tisztelettel: elvtársad. Ui.: Főosztályvezetői szint alá nem mennék, ott érteni is kellene az adott területhez!

dr.pupak30 2009.08.07. 14:46:20

20 évnek kellett eltelnie. gratulálok.
sittre az összes politikussal

Festéktüsszentő 2009.08.07. 14:53:45

Van egy aprócska bibi ezzel az átalakításosdival:

Szigorú létszámstop van az összes MÁv cégnél, RKI-nál, minisztériumban, fehéringest nem vehetnek fel, ha öresedés van, nem tölthető be.

Ebből az következik, hogy a jelenlegi állománnyal kellene a korábbiaktól homlokegyenest eltérő hozzáállással, a korábbiaktól merőben más stílusú munkát végezni.
Mekkora ennek az esélye?

stanyecli 2009.08.07. 14:55:33

Mintha valami bullshit generátorral írták volna.

Festéktüsszentő 2009.08.07. 15:10:02

"Hetvenmilliárdot vesznek el a közösségi közlekedéstől
MTI 2009. 08. 07., 12:59

Elfogadta a kormány a közösségi közlekedési rendszer átalakításának stratégiáját szerdai ülésén, amely alapján 2010-től csak a bruttó hazai termék (GDP) egy százaléka fordítható a közösségi közlekedésre - jelentette be Szollár Domokos kormányszóvivői tájékoztatón pénteken. A kormányhatározat egy feladatkiosztó úti terv, amely augusztus 15. és november 30. közötti határidőkkel koncepcionális javaslatok elkészítését írja elő a közösségi közlekedésben érintett állami szerveknek, valamint társaságoknak.
A kormányszóvivő rámutatott: a stratégia megvalósításával a jelenlegi 330 milliárd forint ráfordítás helyett jövőre körülbelül 260 milliárd forintot költhet az állam a MÁV-ra és a Volánra, míg később ez az összeg a magyar gazdaság növekedésének függvényében változhat.":

Ez most a közösségi közlekedésre (helyi közlekedésre is), vagy csak a helyközi+távolsági közlekedésre vonatkozik?

Fontos lenne tudni.

jános515 2009.08.07. 15:19:58

Csupán, halkan megkérdem, hogy ha mostantól nem lehet lopni a MÁV-nál, akkor ez azt erösiti, hogy eddig lehetett! Lehetett? De kinek? Mert a MÁV-ot a vezetöik, a zsivány politikusok vitték a csöd szélére. Nekik még mindig lehet lopni?

EvilHedgehog 2009.08.07. 15:34:09

Tök jó hogy a Volánoktól is pénzt vesznek el. Ezek eddig még nem voltak veszteségesek, és ahhoz képest jól működtek. Nem baj..túlságosan kilógna a sorból egy jól működő közlekedési vállalat Magyarországon.

lala444 2009.08.08. 08:51:56

@EvilHedgehog:
Ezt a hülyeséget honnan vetted? Az összes Volán veszteséges, csak most még nem akkora mértékben (tisztelet a kivételnek), ami a létüket veszélyeztetné.
Az állam az elismert (!!!) veszteséget 'veszteségkiegyenlítés' címén fizeti ki.

perbált 2009.08.24. 21:08:07

Én nap mint nap látom, hogy a Mezőhegyes-Újszeged vonalon tényleg csak pár ember utazik.Én 27 éve lakom itt, de még egyszer sem használtam.Ha felesleges, azt is be kell látni, nem csak ellenkezni lehet egy -nyilván nem túl pozitív- döntéssel.