Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

szeptember 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

2009.08.27. 19:00 erminavet

"A nyomközűre nem szoktunk jegyet adni" – Visszásságok vasutunk világából 60.

A saját anyjával se tud megállapodni a MÁV Start.

Amikor pár éve megalakult a MÁV Start, a MÁV személyszállító leányvállalata, átvette anyacégétől az összes vasútvonalon a személyszállítást. Kivéve a keskeny nyomtávúakon. Tehát a kecskeméti, nyíregyházi, balatonfenyvesi kisvasúton továbbra is a MÁV szolgáltat. (Csak a teljesség kedvéért említsük meg, hogy a negyedik MÁV-os kisvasút a Gyermekvasút, de az külön eset, a tarifája is más.)

Hogy miért így történt, arra nehéz racionális indokot találni, bennfentesek általában azt szokták mondani, hogy kell a MÁV-nak is a személyszállítási tevékenység, mert így kaphatnak ingyenjegyet a MÁV alkalmazottai.

De persze ez nem érdekli az egyszerű utast. Az viszont igen, hogy a kisvasutakra nem tudja megvenni a jegyet a MÁV Start pénztárában. Csak a vonaton. Pedig a kecskeméti és a nyíregyházi kisvonat funkciójában leginkább egy kisforgalmú mellékvonalra hasonlít, vagyis relatíve sok utas száll át a normál nyomtávú Startos vonatról ezekre Nyíregyházán, Kiskőrösön, Kiskunmajsán, Kecskemét alsón.

Vagyis a kettős jegyváltás kényelmetlenséget, adott esetben többletköltséget okoz az utasnak. Magam pár napja utaztam a kecskeméti kisvasúton egy hosszabb vonatozás keretében (Budapest-Székesfehérvár-Tapolca-Fonyód-Kaposvár-Baja-Kiskunhalas-Kiskunmajsa-Kecskemét alsó-Kecskemét-Cegléd-Budapest útvonalon – a képek az útról itt láthatók). Az én példám persze szélsőséges, de nekem pont Majsán ment volna át „ingyenesbe” az 500 km feletti jegyem (a legdrágább jegy az úgynevezett 550 km-es, ez már bármilyen távolságra jó, ha „egyfelé” utazik az ember), onnan már nem kellett volna többet fizetnem, ha van egységes jegy. Így viszont vennem kellett még egy jegyet a kisvonatra és egyet a nagyra Kecskeméttől hazáig.


Azt is tudom, hogy ezeken a kisvasutakon nem utazik sok ember, és hogy a jelenlegi tervek szerint talán úgyis megszűnik hamarosan a személyszállítás rajtuk (sőt, kétharmad részt azokon a nagyvasúti vonalakon is, ahová át lehet szállni a kecskemétiről). Mégis, annyira jellemző ez az apró mozzanat az egész szánalmas MÁV-csoportra, ahol senki nem is foglalkozik az utassal. Hogy a startosok képtelenek a saját anyavállalatukkal megállapodni valami olyasmiben, amiben a GYSEV-vel már évtizedekkel ezelőtt sikerült a MÁV-nak.

Az már csak hab a tortán, hogy a startosoknak általában fogalmuk sincs, hogy tudnak-e jegyet adni a kisvonatra. A központban dolgozó több ismerősömet is megkértem előzetesen, ők is érdeklődtek kollégáiknál. A válaszok kb. egyenlő arányban oszlottak meg a „talán tudunk” és a „talán nem tudunk” jegyet adni között.

És persze a Keletiben a pénztáros se tudta először, hogy adhat-e egyben jegyet, de ezért persze rögtön rám kezdett neheztelni. (Utas: Tud adni jegyet a kecskeméti kisvonatra? Pénztáros: Hová akar utazni? U: Kőbánya-Kispestre. P: Nem azt kérdem, honnan, hanem hová. U: Azt mondom, Kőkire. P: Akkor honnan? U: A Déliből. És így tovább, lehet képzelni.)

Végül vázoltam neki a problémát MÁV-val, Starttal, említettem a nyíregyházi kisvonatot is, erre felcsillant a szeme, és a címben idézett mondatra jutott, így csak Majsáig vettem nála jegyet. A kisvonaton meg a Bz-n meg ezeket:

Tevan Imre: mávjegy

19 komment

Címkék: fotó r alföld vasút kisvasút jegy tarifa utastájékoztatás mellékvonal vvv vvv hiány


A bejegyzés trackback címe:

http://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr491342595

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Matko Destanov · http://opni.blog.hu/ 2009.08.27. 23:01:30

Nem is értem, mi ezen a csodálkoznivaló, hogy a startos pénztárosoknak fogalma sincsen dolgokról... De ami a pénzveszteséget illeti, szerintem rajtad kívül nincs még egy ember az országban, aki csak azért utazik n+550 kilométert, hogy egy 550 km-es jeggyel megússzon egy utazást... :DDD

OkoskaTo:rp 2009.08.27. 23:33:15

"kell a MÁV-nak is a személyszállítási tevékenység, mert így kaphatnak ingyenjegyet a MÁV alkalmazottai" - Nem is kell tovább ragozni, ebben benne van az egész sztori lényege.

filmekaneten 2009.08.28. 08:23:35

Ezt nem értem...
A pénztáros elvileg adhat ki a MÁV-os vonalakra jegyet (ahogy a Gysev-re is), csak Startos jegyvizsgáló nem adhat jegyet sem a MÁV-ra sem a Gysevre.

Tolyás 2009.08.28. 08:30:33

@OkoskaTo:rp: Ez nem így van, a MÁV alkalmazottak az oraszágos pályahálózat működtetői jogon kapják a kedvezményt: Vtv. 68.§ (2)

net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0500183.TV

gond-olkodó 2009.08.28. 09:31:06

Szeretném jelezni a "szakembereknek", hogy így kell leírni az említett cég nevét: MÁV-START Zrt.

Unbiased 2009.08.28. 09:46:54

Nem arról van szó, hogy két cég, két külön kassza? Mellesleg elég sok panasz van a MÁV-ra, de hogy valaki azért reklamál, hogy csak a vonaton lehet jegyet venni, az elképesztő.

kovpeter 2009.08.28. 10:55:40

@gond-olkodó: Látom neked is "sikerült" megérteni a cikk lényegét. Hihetetlen, hogy ilyen okoskák ülnek a monitorok előtt...

AB Studios 2009.08.28. 11:18:20

@Matko Destanov:
"szerintem rajtad kívül nincs még egy ember az országban, aki csak azért utazik n+550 kilométert, hogy egy 550 km-es jeggyel megússzon egy utazást... :DDD"

Dehogynincs! :-)
Egyébként a Keleti katasztrófa pénztár szempontból. A fenti, ún. elit pénztárban olyan emberek ülnek, akik még nem hallottak se űrjegyről, se kerülő útirányról. És ha menettérti jegyet kérek, visszakérdeznek: Csak oda? :-(

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.08.28. 11:38:15

@gond-olkodó:

Már mi a faszért kellene így irni, okoskodó? Milyen jogszabályból, szabályzatból következik ez?

ti

füredi (törölt) 2009.08.28. 11:42:54

@erminavet:
Mivel a cégbíróságon így van bejegyezve, azért a faszért.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.08.28. 12:41:00

@füredi: És mi írja elő, hogy a cégbírósági bejegyzés bármire is mérvadó, nehéz felfogású barátom?

ti

mildi 2009.08.28. 13:33:20

@füredi: és ha a cégbíróságon nem tudnak helyesen írni, akkor mi van? :D

Én vagyok 2009.08.28. 13:41:45

Sőt, valószínűleg a hullámvasútra, a királyréti játékvasútra és a Füsti Park-os dízelgőzösre se tud jegyet adni a pénztáros a Keletiben.

Műprobléma ez is, ami csak arra jó, hogy fel lehessen háborodni! ...a nagy semmin.

Én vagyok 2009.08.28. 13:43:21

a hejesirási szabájzatot nem a czégbiroság, hanem a tudomános academia jegyzi.

gond-olkodó 2009.08.28. 13:44:49

Nem a cégbíróságon nem tudnak helyesen írni, hanem itt! Ennyi zagyva dumával, tudatlansággal még egy blogban sem találkoztam, de megnyugtató, hogy azért itt is akad értelmes ember. (@erminavet)

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.08.28. 14:46:27

@Én vagyok:

Te nagyon hülye vagy, az az igazság. Ezek teljesen más cégek, nem várjuk el, bár persze nem lenne rossz, ha egyben vehetnéd meg a jegyet a Nyugatitól Királyrétre.

De a posztban arról van szó, hogy egy korábbi egységes hálózatot barmolnak szét tarifálási szempontból, pedig most is ugyanaz a cégcsalád.

Jelen probléma tényleg nem jelentős, ahogy írtam is (tehát ezért is köcsögség a beszólásod). Mivel azonban egyes tervek szerint jönnek a regionális vasutak, lehet rosszabb a helyzet.

ti

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.08.28. 15:03:08

@gond-olkodó:

A cégbíróság nem érzi dolgának a helyesírási hibák javítását, úgy jegyzi általában a cégek nevét, ahogy azok kérik. Hajlamosak pl. értelmetlenül csupa nagybetűzni, pedig pl. a Start nem betűszó, teljesen indokolatlan kapitálissal írni.

Bizonyos dolgokat persze torelálhat egy újság, de ha mindent átvennénk, csupa nagybetűt, váltogatott kis- és nagybetűt, szögletes zárójelet, csúnya lenne a szövegkép, ezért az Indexben pl. Origo és MÁV Start, Magyar Hitelbank (és nem Magyar Hitel Bank) a norma, ehhez tartja magát a Kötött pálya is.

ti

füredi (törölt) 2009.09.01. 09:03:31

@erminavet:
Kedves nehét felfogású barátom, a cégbíróság azt jegyzi be névnek, amit az alapítók kérnek, tehát ha az alapítók úgy döntenek, hogy egy céget így hívnak, akkor azt így hívják.
Ez azonos azzal, amikjor kedves szüleid eldöntötték, hogy téged mondjuk Kereszteshy Edömérnek fognak hívni, akkor téged így kell írni, függetlenül bármitól.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.09.01. 10:09:36

@füredi:

Te szerencsétlen ostoba primitív barom, fogd már föl, hogy hülye vagy, kretén, nincs eszed. Nem érted, hogy mit mondok.

Éppen engem támasztasz alá, te faszarcú. A cégbíróság bármit bejegyez, ahogy mondod. Azt is, ami ellentmond a hatályos helyesírási szabályzatnak. Ez nem bűncselekmény, nem végeznek érte ki senkit, csak az Index éppen nem tartja magát ahhoz a formához, én sem.

Természetesen az utónevekkel se úgy van Magyarországon, ahogy írod, mert szerencsétlen, ostoba, tudatlan senki vagy. (Szerintem ráadásul vasutas, amilyen nehéz a felfogásod.) Nem adhatsz bármilyen nevet a gyerekednek.

Többet nem akarok veled foglalkozni, ne írj ide még egyszer. Remélem, ezt megérted.

ti