Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

szeptember 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

2009.09.02. 13:00 erminavet

Kell-e nekünk emeletes motorvonat?

A Stadler Ausztriába ad el hét emeletes IC-t, ennek ürügyén beszélünk a magyar vasútról.

A Magyarországra 60 elővárosi Flirtöt eladó és Szolnokon alumínium kocsitesteket gyártó üzemet létrehozó svájci Stadler emeletes motorvonatokat ad el Ausztriába (a magyar gyárban két hónappal ezelőtt készült képek az alábbi album elején láthatók).

 

A vevő a távolsági személyszállítással foglalkozó Westbahn Management GmbH, az üzlet értéke 110 millió euró (31 milliárd forint), derül ki a Stadler közleményéből. A hét darab hatrészes, Dosto fantázianevű emeletes villamos motorvonatok (rajzuk legalul) 2011-től a Bécs és Salzburg közötti intercity forgalomban közlekednek majd.

Mivel Flirtöket bárki láthat az ország középső részén, ezekkel fogjuk összehasonlítani a szóban forgó Dostókat. Ez alkalmat ad néhány aktuális kérdés fölvetésére a vasúti járművekkel kapcsolatban.

Motorvonat

Bár egy évszázada is voltak motorkocsik, sokáig a hagyományos, mozdonyból és vagonokból álló vonat volt a meghatározó a személyszállításban. Az utóbbi évtizedekben terjednek a motorvonatok, az elővárosi forgalomban Európa sok országában meghatározókká váltak a nagy sebességű (TGV, ICE) és az elővárosi forgalomban. Utóbbi szegmensben Budapest környékén is gyökeres változást hoztak a Siemens dízel Desirói, a Flirtök és részben a Bombardier 10 beszerzett Talentje. Intercityként azonban nálunk csak kivételesen közlekednek motorvonatok, és Ausztriában se ez a tipikus. De ezek szerint nyugati szomszédunknál folytatódik a motorvonatosodás.

Modulrendszer

A most eladott Dostók hatrészesek, a mi Flirtjeink négyrészesek. De a Delfinekből ugyanúgy létezhet hat- vagy akár háromrészes verzió. A mai motorvonatokat egybenyitott utastérrel készítik, ez jobb az utasnak (helyet kereshet), jobb az üzemeltetőnek (átláthatóbb, nehezebb rongálni), ám valójában általában ezek is motorkocsiból és kocsikból álnak. (Az előbbiben van motor, az utóbbiban nincs.) Az egybeépítés miatt persze néha nem ilyen tiszta a helyzet, a motor és a meghajtás részegységeit változatosan lehet elhelyezni.

A lényegesebb, hogy ezekkel a motorvonatokkal tehát rugalmasan lehet alkalmazkodni a várható utasszámhoz. A MÁV persze ostoba vagy nemtörődöm volt ennek felismeréséhez, csak kicsi motorvonatokat rendelt, így a Flirtök, Desirók, Talentek zömmel duplán vagy triplán járnak, ami pazarlás, hiszen két hatrészes motorvonat olcsóbb, mint három négyrészes.

Alumínium

Az alumínium sokkal könnyebb, mint az acél, de gyengébb is, így vastagabb lemez kell belőle, a gyártás is bonyolultabb valamivel. Ezért az aluvonatok nem szorították ki az acéljárműveket, mindkét anyagból épülnek vasúti járművek. Összességében azonban elérhető súlymegtakarítás, így a Stadler közleménye szerint a vonatok a hagyományos emeletes járműveknél sokkal könnyebbek lesznek. Ez dinamikus gyorsulást és alacsonyabb üzemeltetési költségeket tesz lehetővé.

Emeletes

Ez a kérdés valamiért véres hitvitákat vált ki a hazai szakemberek körében. Volt a vasutasok között egy olyan városi legenda, hogy itt meg ott nem is férne el emeletes vonat. Ez önmagában vicces, hiszen pontosan lehet tudni, hogy hol milyen terjedelmű jármű fér el, azaz milyen az űrszelvény, és azt is, hogy egy jármű befér-e az adott űrszelvénybe. Aztán pár éve nálunk turnézott egy emeletes szerelvény, járt itt és ott is, persze elfért.

Az emeletes vonatnak több előnye is van. Adott számú utas elvitelére alkalmas jármű olcsóbb, mintha egyszintes lenne. Pláne ha ülőhelyekben számolunk. Az emeletesekben ugyanis sok az ülőhely, állni viszont alig lehet. Nekem talán ez az előny tűnik a legfontosabbnak, persze azonnal hátránnyá változik, ha mégis sok utasnak kell állnia. Nekik ugyanis nagyon kényelmetlen lesz a sorsuk.

A hozzáértők abban egyetértenek, hogy az emeletesek előnye ott érvényesül, ahol olyan sok az egy vonatra jutó utas, hogy az ennek megfelelő kapacitású vonat egyszerűen túl hosszú lenne. Vagy nem is férne el egyes állomások, megállók peronja mellett, vagy csak túl sokat kellene gyalogolniuk a leszálló utasoknak a kijáratig. Ezek a szempontok leginkább elővárosi forgalomban jönnek szóba (egy negyedórás napi vonatút esetében számít, ha még négy percig sétálok a szerelvény mellett, egy ritka háromórás távolsági utazásnál kevésbé). Látjuk, most mégis IC-forgalomba vesznek emeletes vonatot.

A magyar szakemberek között egyébként abban van vita, hogy a pesti elővárosi vonalak némelyikén (a ceglédi, a göd-váci és az újszászi jön szóba) valóban csak emeletes motorvonatokkal lenne-e megoldható kulturáltan a közlekedés mondjuk a reggeli csúcs idjén. Az mindenesetre tény, hogy a MÁV-csoport “hivatalos” beszerzési terveiben szerepel emeletes elővárosi vonatok beszerzése. De az is, hogy ezek a tervek a jámbor óhaj állapotában vannak, a jelenlegi gazdasági helyzetben aligha lesz újabb beszerzés. (Elvileg sokkal jobban előrehaladt a mozdonybeszerzés, ebben a tenderben eredményt is hirdettek, a Traxx mozdonyok mégsem jönnek, mert nincs finanszírozásuk.)

Luxus

A Stadler persze szíves-örömest eladna nekünk is emeletes motorvonatokat. Azok a Dostók persze nem ugyanolyanok lennének, mint az osztrákok, hiszen utóbbiak belső berendezését a luxus jelzővel illetik. Minden kocsiban lesz utaskísérő, az átjárókban pedig étel- és italautomatákat helyeznek el. Úgy látszik, divat lett mostanában Ausztriában a luxusvonat, az ottani államvasút (ÖBB) Budapest és München között járatja a RailJet nevű ingaszerelvényeit. (Ezek tehát nem motorvonatok, bár a mozdony a kocsik és a vezérlő egységes festést kapott.) Igaz, a luxus emlegetése leginkább marketingfogás, pár helyet prémiumosztálynak alakítottak ki a RailJetben, de a 2. osztályon szerintem semmivel sem kényelmesebb az utazás, az étkezőkocsi szolgáltatása meg rosszabb, mint a korábban Bécsbe járó vonatokban. Persze az átlagos magyar vonathoz valóban luxus minden új vonat, a RailJet, a Desiro, a Talent, a Flirt és bizonyára a Dosto is.

Visszatérve az emeletes motorvonatokra, a Stadlernek nem ez az első üzlete velük, a Svájci Szövetségi Vasúttársaság (SBB) egy évvel ezelőtt ötven emeletes Dostót rendelt egymilliárd svájci frank (180 milliárd forint) értékben.

Tevan Imre: Design Vorschlag STADLER

28 komment

Címkék: r alföld ausztria siemens vasút bombardier flirt városi közlekedés stadler nagysebességű dunakanyar


A bejegyzés trackback címe:

http://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr701355158

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

charlie 2009.09.02. 13:46:45

(Grác, Gyanafalva, Fehring)-Szentgotthárd-Szombathely-Sporon-(Bécsújhely, stb.) vonalon tavaszig több éven keresztül jártak emeletes menyétes elővárosi vonatok, és teljesen jók voltak.

kozlekedesmernok 2009.09.02. 14:22:53

A Flirt beszerzés eredeti koncepciója az volt, hogy ahol eddig V43 + 6 Bhv járt óránként, ott majd szóló motorvonatok járnak félóránként. Sajnos ez az elképzelés a megrendelő vonatszám és vonatkilométer csökkentő koncepciója miatt nem valósulhatott meg.
Ha nem tudsz valamit, előbb kérdezzél...

regent123 2009.09.02. 15:05:32

Biztosan csak én vagyok túl kényes, de nagyon nem szeretek ezeken a vonatokon a felsöö szinten utazni. Még az osztrák síneken is zavaróan imbolyog a felsöö emelet (persze lehet, hogy csak a nagy sebesség miatt), az ablaküvegek pedig görbítettek, emiatt a táj is görbített lesz rajtuk keresztül nézve. Ez a kettö együtt nálam öt percen belül hányingert okoz.

ferisz 2009.09.02. 15:12:04

Én nem vagyok egy vasútfan, de szerintem egy pár vonatot meg lehetne sporolni úgy, hogy marhavagonokat üzemeltetne a MÁV. Ezt azokon a területeken, ahol az utasok szocializációs szintje a fejeskáposztával vetekszik és úgy vannak vele, hogy nem az övék, tehát minek vigyázzon rá.

megmondomatutit 2009.09.02. 15:23:34

Szerintem sem egyforma hosszúvonatokat kellett volna rendelni, mert pl. ha hatrészest is rendeltek volna, máris több a variációs lehetőség. Ami az emeleteseket illeti, a peronok hosszán lehet velük spórolni, ami pedig a motorvonatokat illeti, annak egyik nagy előnye még, hogy olyan állomáson is vissza tud fordulni, ahol nincs műszaki személyzet a mozdony fel ill. lekapcsolásához.

sourcerror 2009.09.02. 15:41:04

Engem az érdekelne, hogy egy motorvonat üzemeltetési költsége, hogyan viszonyul egy autóbuszéhoz? (Elsősorban a szárnyvonal bezárások miatt érdekel. Persze, tudom még bejátszik a pályakarbantartási költsége is ...)

charlie 2009.09.02. 15:47:01

@sourcerror: modern motorvonat esetén az egy koponyára jutó költség kisebb (nem koponyánként kb hasonló, de a vonat több utast tudd elvinni). De egy bz is olcsóbb mint egy Ikarus, és háromszor annyi embert elvisz.

pályahasználatot meg ne számítsd bele, mert a busz se fizet olyat.

acsa77 2009.09.02. 16:08:44

Meg tud fordulni egy V43-assal vontatott, másik végén vezetőállással ellátott vonat is. De nem tudom, hogy milyen az ellátottság és egyéb műszaki szempontok.

Amúgy jó dolog a vonatok lecserélése gazdaságosság miatt, én pl. nagyon szeretek a felső emeleten utazni. Amúgy engem nem zavarnának a marhavagonok sem ;), de KÖNYÖRGÖK, menjen félóránként, gyorsabban, pontosan, legyen 4x munkateljesítés számos munkakörben, és a mutyizás csak alvázra kötve legyen lehetséges!!!

acsa77 2009.09.02. 16:10:01

-amúgy (fránya szóismétlés)

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.02. 16:45:26

azért nem csak elővárosi viszonylatokban járnak emeletes járművek, elég csak a TGV Duplexekre gondolni. Igaz, ott ezt szintén az utasforgalom kényszerített ki, így is tizensok kocsi egy ilyen szerelvény.

Ja, és a kilencvnes évek közepén is járt a váci vonalon egye emeletes szerelvény, utasforgalomban is kipróbálták.

lbalazs 2009.09.02. 17:19:21

Azert Nyiregyhaza-Bp vonalon, az utemes menetrend elott reggel 10 vagy 11 kocsibol allt az IC.
(En meg nem lattam ennel hosszabbat nalunk, gondolom ez egy adminisztrativ korlat) Es igy sem lehetett felferni. Elerjuk meg azt az idot, amikor megint nem lehet felferni reggel, es akkor nagyon kellene majd az emeletes IC. (Elofordul neha most is) Ez kvazi elovarosi forgalom, az utasok nagy resze meg aznap vissza is utazik, ezert nem kepzelheto el, hogy kesobb induljanak, es mas vonaton utazzanak.

charlie 2009.09.02. 17:22:21

@lbalazs: peronhosszon múlik, amúgy ennél több kocsit is egybe lehet rakni. Románoknál van 10 kocsis korlát.

Higany 2009.09.02. 19:37:13

A Dosto MÁV-os, "nem luxus" változata a Prosztó lesz?
Bocsánat.

Moszkvicsslusszkulllcs 2009.09.03. 06:54:28

Kedves Imre!

Régi rajongód vagyok, de a cikk most kicsik "knézyjenősre" sikerült, vagyis a kedves tévénéző nem tudja nem észrevenni, hogy a kommentátor az egyik csapatnak szurkol. Nézzük:

"Adott számú utas elvitelére alkalmas jármű olcsóbb, mintha egyszintes lenne. Pláne ha ülőhelyekben számolunk."

Biztos ez? Én azt hallottam, hogy egyárban vannak ülőhely beszervési költséget tekintve. De biztos így van, gondolom egy szakember mondta ezt.
Olyat is hallottam viszont, hogy egy emeletes kocsi belső takarítása pont háromszor annyi időbe telik, mint egy "hagyományos" személykocsié (sok a zeg-zug).
Olyat is hallottam, hogy a futóműműre sokkal többet kell költeni karbantartásilag, mint az egyszintesnél, mert az emeleteseknél kisebb kerékprofilhiba, nyomtávhiba, lengéscsillapítóhiba, satöbbi engedhető meg. Meg nagyobb a keréknyomás, így a kitérőket jobban igénybe veszi.
Úgy tűnik, hogy költségoldalról nem éri meg (még ha alacsonyabb lenne is a fajlagos beszerzési költsége, az üzemeltetési költségtöbblet miatt egyértelműnek tűnik, hogy pénzügyileg nem éri meg emeletes kocsit venni).

"A hozzáértők abban egyetértenek, hogy az emeletesek előnye ott érvényesül, ahol olyan sok az egy vonatra jutó utas, hogy az ennek megfelelő kapacitású vonat egyszerűen túl hosszú lenne."

Van ilyen vonat Magyarországon? Nincsen.
Lehet találni egy-két 10 kocsinál hosszabb nemzetközi vonatot, de ott inkább a sűrítésre szavaznék (pl. ne napi egy, hanem napi két vonatpár legyen).

"... vagy csak túl sokat kellene gyalogolniuk a leszálló utasoknak a kijáratig. Ezek a szempontok leginkább elővárosi forgalomban jönnek szóba (egy negyedórás napi vonatút esetében számít, ha még négy percig sétálok a szerelvény mellett, egy ritka háromórás távolsági utazásnál kevésbé). "

Jogos, megfigyelhető (még HÉV-eknél, villamosoknál is), hogy az utasok a szerelvény elején többen vannak.

"A lényegesebb, hogy ezekkel a motorvonatokkal tehát rugalmasan lehet alkalmazkodni a várható utasszámhoz."

Hát ez pont a mozdonyos vonatok előnye, ott egy-egy kocsi kivételével, ill. hozzácsatolásával finoman lehet igazítani a szerelvény kapacitását.

Azért írtam, hogy "knézyjenős" a posztod, mert az emeletes kocsik számos hátrányáról elfelejtettél írni:

- igazi buszos szűkösségérzés fogja el az utast
- csomegelhelyezés problémás
- nyáron nem lehet őket bevetni távolsági kocsiként a Balatonparton
- dülöngél
- nem lehet csak úgy végigmenni a szerelvényen utolsó ülőhelyekre vadászva, ismerőst keresve
- minimum két kaller kell a vonatra
- bevásárlókocsis büfés közlekedése kizárva

Aztán ott van a járműgazdálkodás: mindenki azon morog, hogy pazarló a kocsigazdálkodás: a reggeli csúcsban munka nélkül ácsorognak a távolsági vonatok kocsijai. Inkább olyan távolsági kocsikat kellene venni, amik reggel az elővárosi forgalomban tennének egy kanyart. Szóval ellenzem olyan járművek beszerzését, ami távolsági forgalomban nem használhatók. Olyan emeletes kocsit még nem láttam, aminek kellő nagyságú csomagtartói lennének.

Ha a Kocsis - hagyó párbaj mintájára eredményt akarnék írni, akkor az egyszintes - kétszintes meccs eredménye 6:2

charlie 2009.09.03. 09:38:15

@Moszkvicsslusszkulllcs: azt ne felejtsd, hogy ezek elővárosi és nem távolsági kocsik. elővárosin nem jellemző a hosszabb utazás és a nagy csomag.

takarítani meg a mostaniakat se takarítják szóval mindegy.

dülöngélés meg a magyar pályán van csak, ami szar...

GySEV megoldotta az ilyen vonatokat egy kalauzzal is (meg az osztrákok, stb.) amúgy a nagy vonatokon így is két kalauz van.

ubk 2009.09.03. 10:55:36

@Moszkvicsslusszkulllcs:
Pár dolog, gondolat:
- A tengelynyomás egy ilyen kocsinak kb akkora, mint egy mozdonyé. De annál nem több.
- Szegeden (Pest felé) néha kevés a 12 kocsi is, főleg amikor vasárnap mennek az egyetemisták otthonról el.
- Ha sokkal kényelmetlenebb egy ilyen szerkezet, akkor magyarázd el a franciáknak (a már említett TGV Duplex), Hollandoknak, Ausztrálnak, stb...

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.09.03. 13:52:23

@Moszkvicsslusszkulllcs:

Szia! nem lehet, hogy te vagy jenős? Úgy értem, te ellenzed az emeletest, ami persze nem baj. Én igyekeztem elég semlegesen megírni, és azt is említettem, nagy a vita a szakemberek között. Ezt hosszú hozzászólásod imho alátámasztja alaposan.

Nem szeretnék mindegyik fölvetéseddel foglalkozni, biztos nehezebb takarítani, biztos nem lehet büfékulit végiggurítani. (Te hol láttál mostanában magyar vonaton büfékulit? Pláne elővárosin.) Olyan is van, amit félreértettél. (Az, hogy rugalmasan alakítható a férőhely, természetesen nem a mozdonyos vontatással szemben igaz.)

Az biztos, hogy egy azonos kapacitású emeletes olcsóbb, ha a Flirt-tenderből nem sikerül kizárni a tengelynyomás miatt az Alstomot, verhetetlenek lettek volna a Coradia Duplexszel az ülőhelyre jutó árban, márpedig ez volt a döntő. Például.

Én sose éreztem kényelmetlennek emeletes járművet, azt se, hogy dűlöngél, ez biztos egyéni érzés, ahogy az is, hogy én meg élvezem, hogy magasan ülök.

Mindenesetre, akiknek adok a vleményére, azt mondják, hogy kellenek ezek az említett vonalakra. Biztos olcsóbb, mint tripla-Flirtöket járatni mindenhová, és az még kevés is. (Ha háttérbe akarjuk szorítani a mozdonyos vontatást.)

Ami nagyon fontos szerintem a te szempontjaidban, az a távolsági és elővárosi összeforgatás igénye az eltérő csúcsok miatt. Ez nagyon így van. De ebből legfeljebb az következik, hogy KIZÁRÓLAG emeletessel nem lenne szabad megoldani az elővárost. Vegyes állománynál aligha megoldhatatlan. (Csendben megjegyzem azt is, nem érezném annyira szentségtörésnek a távolságiba forgatott emeleteseket sem, persze tényleg nem a Balatonra.)

ti

Moszkvicsslusszkulllcs 2009.09.03. 21:59:37

"Az biztos, hogy egy azonos kapacitású emeletes olcsóbb, ha a Flirt-tenderből nem sikerül kizárni a tengelynyomás miatt az Alstomot, verhetetlenek lettek volna a Coradia Duplexszel az ülőhelyre jutó árban, márpedig ez volt a döntő.":

Nem ismerem a tendert, ezért nem akarok és nem is tudnék isteni kinyilatkoztatást tenni a témában, de úgy emléxem, hogy azt írta az újság anno, hogy az élettartamköltség is elbírálási szempont volt, és a Flirt abban volt nagyon jó. Ha ez tényleg így van, akkor örülök, hogy Flirt-öt vettünk.

De tényleg fontos szempontnak tartom, hogy egyetlen kallerral nem közlekedtethető egy ilyen vonat (bújócskázás / fogócskázás lenne), akármilyen kisforgalmú időszakban közlekedik le is az a vonat, és amikor a vízcsapból is a MÁV költségcsökkentése folyik, akkor illendőnek tartom, hogy ez egy szempont legyen.

Moszkvicsslusszkulllcs 2009.09.03. 22:01:14

@charlie:

... és tízszerannyi vasúttársaságot fel lehetne sorolni, ahol nem használnak emeletes vasúti kocsikat.

charlie 2009.09.04. 07:43:10

@Moszkvicsslusszkulllcs: ez ám az ultimate érv.... akkor használjunk gőzmozdonyokat, mert a világ nagy részén még azokat használnak.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.09.04. 12:13:01

@Moszkvicsslusszkulllcs:

Óh, hagyjuk már ezt! Szó nem volt "élettartamköltségről", lepontozták a pénzügyi dolgokat, így volt, hogy 1 euró 1 pontot ért, volt, hogy 10-et, ezzel a trükkel aztán kedvükre éltek a pályázók, az egyiknek megengedték, a másiknak nem, így nyert, akit akartak. (A MÁV a világ legjobb járművét se tudta becsületes eljárás keretében megvásárolni.) De az emeletest addigra rég kizárták.

ti

Moszkvicsslusszkulllcs 2009.09.04. 15:30:42

Ja igen, a Flirtgate!
Nehezen kapcsolok! :-)

Stars001 2009.09.18. 14:12:04

@charlie: Te nagy tévedésben vagy,mert igenis,takaritják a mostani kocsikat!!De arrol már ne a takaritó tehessen,hogy miután ö elvégezte a munkáját,a drága utas semmi perc alatt tönkrebassza,mondván hogy majd ugyis megcsinálják,hisz ez a dolguk!!Ha takaritottál már vonatot,akkor tudod miröl beszélek!!Ha pedig nem,akkor állj be 1-2 napra takaritani,és asszem más lessz a véleményed. . .

charlie 2009.09.19. 09:33:16

@Stars001: hát, figy, elég sokszor vagyok üzemi területen, és látom hogyan takarítanak...

fog egy szerm rongyot, majd miután kitörölte a budit ugyanazzal öblítés nélkül végigtörli az egész kocsit. meg végigmennek cigivel, stb.

kicsit túlértékeled a takarítókat, lehet, hogy van ahol rendesen végzik munkájukat, de sok helyen eléggé beleszarom jeleggel megy

giovanni p 2009.09.20. 18:45:12

Arról nem volt szó hogy az emeletes vonat nem jó elővárosi forgalomnak ha aszt sűrűn áll meg, mert az utasok szám hoz képes kevesek az ajtók, persze ha a MÁV követne a német példa akkor állítana "gyors" elővárosi vonatok (igaz hogy lényegébe ólján mint a zónázó vonat) akkor hasznosak lennének. Aki mondja hogy nem férnek el az emeletes vonatok a hazai pályákon nem tudja hogy a magyar úrszerelvény szélesebb mint a Nemet és lényegesen szélesebb mint a Francia vagy az Olasz.

Szergej Alekszejevics Budenszkij 2009.09.21. 22:39:14

Az elővárosban támogatnám az emeletes motorvonatokat, nem a klasszikus emeletes vonatokat. Az etalon a RER-en járó Z22500. Kompakt, sok utas fér el benne mind álló, mind ülő részen és még a föld alatti üzemre is alkalmas!

Érdekes lenne, hogyha a MÁV akár csak próbaként egy 22500-ast beállítana (nincs gond vele 25kV, váltóáramos) mondjuk a reggeli csúcsban Szolnok felé. Biztos, hogy lennének pozitív tapasztalatok.

Az olyan frekventált elővárosi vonalakon, mint Budapesté, ahol gyakorlatilag blokkra járnak a vonatok reggelente, hasznosnak bizonyulna az emeletes. Természetesen elfogadható érv, hogy univerzális legyen, de azért ne üljünk fel a Desiro reklámhullámnak, aminek a vége az, hogy még IC-ben is jár, pedig elővárosi a szerencsétlen.

Mellesleg az, hogy hol használnak és hol nem emeletes kocsikat nem mutat sokat, mert mindig a helyi igények és lehetőségek döntik el a szükségességet, nem az aktuális divat. Ha pedig igen, akkor nem lesz sikeres az üzemeltetés.

ikke i drift 2016.01.17. 01:27:00

A kérdés felénk a 71-en kezd aktuálissá válni, mert a dupla Flirt reggelente fullon van, álló utasokkal, hosszabb szerelvény meg nem fér el a megállóhelyeken.