Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

2009.09.14. 01:23 erminavet

Magyar vonat magyar pályán. Vagy nem. De számít ez? – NKPK 47.

Tevan Imre: IMG 2212

Valójában nem is magyar, már ha a globalizált világban egyáltalán van értelme egy vasúti jármű nemzetiségét firtatni. De ha van, akkor vagy a tervezés, vagy az összeszerelés helye számíthat, így a Stadler Flirtjei nem magyarok, hanem svájciak. De majdnem azok, ha a testük, amely kellő távolságból nézve mégiscsak a vonat „zöme”, Szolnokon készült.

És bizony megérkezett a MÁV-hoz az első olyan Flirt, amelynek alumíniumtestét a szolnoki ipari parkban hegesztették össze. Ő az 50. Delfin, más szóval az első harminc utáni opciós rendelés harmincából a huszadik tagj.

A fotó a szolnoki gyárban készült, július 2-án jártunk ott, és a képen pont nem a későbbi ötvenes látható, hanem néhány későbbi társa, pontosabban azok darabjai, hiszen a magyar Delfinek négy kocsiból állnak. (Akit érdekel, Szolnokon testesült meg a MÁV Flirtjei közül az 50, 52, 54, 56, 58, 59, és 60 sorszámú, lehet majd őket keresni a pályaudvarokon, és simogatni.)

Alul a csík elején láthatók a szolnoki üzem képei. Megfigyelhető az épülő új csarnok, amely szeptember végén lesz kész, és a CNC megmunkálóüzemnek ad majd otthont, vagyis az alulemezek alakításának néhány művelete is házon belülre kerül.

Tudom, hogy sokaknak nem fog tetszeni a következő levezetés, mert képtelenek vagyunk gondolatainkat puszta logikából, érzelmek nélkül fölépíteni, ám a Delfinek ügye érdekes megvilágításba helyezi a „de kár, hogy már nincs hazai vasútijármű-gyártás” (vagy inkább: „miért verték szét”) kérdését.

Tevan Imre: Szolnoki FLIRT03

Milyen tény, az, hogy korszerű, jól gyorsuló, gazdaságosan üzemeltethető, szép, tiszta villamos motorvonatok járnak Budapest elővárosaiban? Természetesen örömteli.

És mit szólunk ahhoz, hogy Szolnokon zöldmezős beruházással fölépült egy igen korszerű üzem, amely munkát ad százhúsz dolgozónak, adót fizet, növeli a magyar gdp-t, és bizonyítja, hogy egy magyar üzem képes telesíteni a svájci minőségi követelményeket? Hát persze ez is jó hír.

De vajon számít-e igazán, hogy ez a két tény mostantól összefügg, vagyis a Szolnokon készülő Delfin-testekből a hazai sínekre is jut? Persze érzelmileg igen, örülünk, én is ezért írok erről, de érdemben számít-e?

Vagyis rosszabb lenne-e az országnak, de ténylegesen, ha a Stadler történetesen olyan járművek testét gyártaná Szolnokon, amelyek pont nem nálunk gurulnak? Nem lenne rosszabb a szolnoki alkalmazottaknak, a MÁV utasainak, az adófizetőknek, ergo nem lenne rosszabb az országnak. Ezt a tanmesét azoknak szántam, akik kimondva-kimondatlanul folyton azt jelzik sóhajtozásukkal, hogy az államnak valamilyen mesterséges módon talpra kéne állítania a vasútijármű-gyártást, vagy nem kellett volna hagyni tönkremenni. Magyarán milliárdok, tízmilliárdok, százmilliárdok beleöntésével. Hát nem. A piacgazdaság pont azért jó (ha hagyják működni), mert ilyen szentimentális dolgok nem férnek bele. Jó vonatokat kell venni a lehető legolcsóbban, és ettől függetlenül sikeres termékeket kell gyártani. Pont.

A többi napi kép a címke alapján található meg.

43 komment

Címkék: fotó politika alföld vasút flirt stadler nkpk


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr341381867

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gertan 2009.09.14. 20:16:31

Kedves Szerző!
Érdemes lenne figyelembe vennie néhány dolgot:
A külföldi vállalatok által folytatott gazdasági tevékenységből származó jövedelem 4-5,5 %-a alaphelyzetben kimegy az országból (lásd GDP / GNI mutató). Ez néhány éve hazánkban felfutott 8-12 %-ra. Magyarán az marad itt, amit muszáj itthagyni, de mivel a magyar munkaerőre a magas adótartalom mellet is már csak a romániai és a bulgáriai szintet meghaladó mértékben kell megfizetni, ez feltehetően a svájciaknak (is) röhejesen kevés.
Nem véletlen, hogy aki tudta szétvásárolta a magyar jármű és egyéb ipart, ezért verte szét az Ikarust és az alá szerveződő termelési rendszert az olasz Iveco- Irisbus, ezért vásárolta fel a Skoda a GANZ-ot.

Annak örülhetünk, hogy egyáltalán készül még valami ebben az országban, nem csak egymás haját vágjuk és fogyasztunk hitelből.

Szóval állati nagy kár volt szétverni a magyar ipart, ezt a csehek, a lengyelek, a szlovákok, a szlovének, a románok, a bulgárok sokkal okosabban csinálták.

Magyarországnak volt versenyképes, vagy azzá tehető ipara, volt versenyképes szaktudása, gyártási kapacitása, csak nem tudtuk, hogy a rendszerváltás idején egy globális gazdasági háború közepén élünk. Nem tudtuk, hogy az úgynevezett "piacgazdaságot" elsősorban az erősek és gazdagok fölözik le, és velünk szemben pl. az osztrákoktól a z orsozok 1956-ban kivonultak, aztán -bár ők adták Hitlert- hagyták élni, gazdagodni. Minket nem...

Sokkal többet hozna Magyarországnak, ha hazai termelők tudnának termelni és nem bérmunkássá, bértermelővé silányított gazdaság lennénk.

És ezt a szerncsétlen helyzetet nem kellene dícsérni. De azért örülhetünk annak, hogy svájci gazdáink vetnek nekünk is egy kis koncot az asztal alá....

Nagymoli 2009.09.14. 20:42:43

Szép is, jó is a Flirt. De ilyet ebben az országban is tudnának fejleszteni, gyártani. Minden meg volt hozzá, csak a vezetőinknek fontosabb a saját zsebük, mint az, hogy az ország működjön. Mindent eladnak, idegen kézre juttatnak. Meg lehet nézni pl a V63-ast, tudtommal az is magyar gép. Persze vannak benne licenszelt dolgok is. De az akkori technikával, lehetőségekkel nagyot alkottak szerintem. Azóta fejlődött a világ, van IGBT, van aszinkron vontatómotor, meg sok más is, lehetne visszatáplálós vonatot készíteni, mint a Flirt, vagy a Taurus.. Szerintem nem lenne rosszabb, mint a külföldiek. És ha drága is lenne, nem külföldre menne a haszon. Más tészta, hogy nem is oda, ahová kellene, hanem valakik zsebébe... :-/ ...Magyarország, mert így szeretlek... (Hát nem teljesen így...) Lehetne folytatni a kommentet, de minek? Egyre azért kíváncsi lennék: Melyik külföldi cég fogja megvenni a Magyar Vasutat néhány év múlva?

is 2009.09.14. 20:46:17

@gertan: csak akkor nem ám elkergetni, ha idejönne a gyöngyösi gumigyár, ugye? meg 2001-től 2006-ig nem az össze autógyárat Szlovákiába kergetni, mert mi nem támogatjuk őket, mert nekünk élményfürdőre meg 13. havi nyugdíjra kell a pénz. aztán meg a vizitdíjat meg a tandíjat is leszavazzuk, mert először a jólét, aztán a befektetések ösztönzése.

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2009.09.14. 20:51:12

"Magyarországnak volt versenyképes, vagy azzá tehető ipara, volt versenyképes szaktudása, gyártási kapacitása" - és ki hibázott, továbbá mikor? Másképpen: kinek kellett volna versenyképessé tenni a magyar ipart? Illetve a csehek és a többiek miben voltak jobbak?

Remélve a választ, azért hozzátenném, így lassan 20 évvel a politikai rendszer változásán túl, mintha beleképzelnénk az akkori magyar valóságba a versenyképességet, vagy akár a lehetőségét. Mondom én, akinek első munkahelyén szerelgettük össze a magyar villanymozdonyok egyenirányítóit - nos, az semmilyen szempontból nem állná meg a helyét nemhogy ma, de az akkori nyugati iparvállalatok szintjéhez mérve sem. Szerény lakatosműhelynek gondolta volna egy idegen, ahol a rosszul összeheftelt vázba, rossz helyekre fúrt lyukakkal próbálják pajszerrel-kalapáccsal építeni a versenyképesnek szánt és vélt elektronikai terméket. Hogy ide hozott volna bárki (bér)munkát? Kinek? Hová? Örüljünk, hogy 20 évvel később akad vakmerő...

trocadero 2009.09.14. 21:03:53

Az egy főre eső GDP-ben ez év végére Lengyelország lehagy minket, és már csak Románia lesz mögöttünk a térségben. Optimizmust/pesszimizmust makrogazdasági mutatók alapján objektív dolog kialakítani, nem pedig kiemelt példák alapján ("képtelenek vagyunk gondolatainkat puszta logikából, érzelmek nélkül fölépíteni.", hogy idézzem a szerzőt). Egyébként szerintem nem romantikus, hanem racionális azt gondolni, hogy azzal jobban járunk, ha minél több hazai árut próbálunk venni.
Egyébként örülök az új szerelvényeknek, jó, hogy valami fejlődik is (kérdés, hitelből vannak-e véve?).

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.09.14. 21:10:50

@gertan: Na igen, az ilyesmikre gondoltam, mint kegyed. Érvelni nem kell, csak nyomni az ostoba lózungokat. És ha az Ikarust nem az Iveco "verte szét", hanem a színmagyar Széles Gábor? És miért jó nekem, ha a profit nem a külföldi tulajdonosé, hanem a magyar "vállalkozóé"? És mit vásárolt föl a Skoda? Muhaha, tessen már egy picit odafigyelni, utána nézni. Amit valaha Ganznak hívtak, annak a töredékének a töredékének a maradékából megmaradt kis valamit mentette meg a Skoda. És sorolhatnám, de minek?

ti

trocadero 2009.09.14. 21:13:49

Illetve pontosítok: biztos hitelből vannak, ez nem kérdés, az a kérdés inkább, többet megtérül-e a hitel. Valószinű erre igen a válasz. Biztos jóval takarékosabbak. Továbbá többször tapasztaltam, hogy az ősrégi szerelvényeken nyári meleg estéken bekcsapol az elektromos (!) fűtés - és a kalauz szerint nem lehet kikapcsolni. Télen meg rendszerint túlfűt a régi szerelvény. Pedig elektromos fűtést szabályozni a legkönnyebb dolog lenne. Nem tudom, mennyibe van az áram a Mávnak, hogy ennyire nem figyel erre,

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.09.14. 21:18:14

@gertan:

Nem bírom ki, kegyed ez igazi csemege, az okoskodó magyar Kávéházi Konrád archetípusa. Magyarországnak volt versenyképes ipara, csak nem szóltak a rendszervbáltáskor, hogy a kapitalizmus az háború? Azaz VERSENY? Ez aranyos. És tegye már meg a kedvemért, hogy föllapozza a KSH honlapját, hogy mennyi volt a magyar ipar termelési volumene 1989-ben, és mennyi most, hogy szétverték. És még mindig a gonosz Skoda által megvett "Ganz". Az a Ganz transelektro volt, amely a valamikor (többször becsődölt) Ganz egy kicsi darabjaként egy igaz magyar vállalkozó kezében és buta, szűklátókörű cégvezetése nyomán ment tönkre. De ne aggódjon, a tulaj azért előtte kimentette, amit lehetett úgynevezett ingatlanfejlesztésként.

ti

joszip 2009.09.14. 21:42:04

Ha majd 300-zal mehetnek a vonatok itten, le fogom szarni, ki gyártsa. De most is leszarom, csak cserélnék már le a bhv kocsikat valami normálisra, felőlem akár izraelire

_zahnrad 2009.09.14. 21:45:14

@gertan:
Ki vert szét mit? Ki silányított ide minket? Szerintem igenis mi vagyunk a hibásak. Az Ikarust az Irisbus hatalmas adóssággal vette át. Az akkor gyártott típusok kevés kivétellel a magyar buszgyártás szégyenei. Lásd Ikarus 412. 1996-ban nagy szám volt, de a 2000-es évek elején már igencsak túlhaladott volt a kialakítása. Nagyratörő tervek persze voltak, de a megvalósításuk nem ment...
A Ganz-Transelektro a Skoda már fizetésképtelen állapotban vette át a Skoda, ha jól emlékszem szintén tetemes tartozással és kötelezettség vállalással. De csak újságot kellene olvasni, és nem mondanál ilyen lózungokat, teljesen alaptalanul...

kiscegi 2009.09.14. 21:49:17

@erminavet: Kedves barátom, Te egy világpolgár vagy! Nem is értem mit keresel itt eme kis honban? Gondolom ezt abból: " És miért jó nekem, ha a profit nem a külföldi tulajdonosé, hanem a magyar vállalkozóé ? Ezt manapság próbálnád meg ilyen jópofán elmondani az usá- ban...Hmm..ezért tartunk mi itt!

trocadero 2009.09.14. 22:00:34

"A piacgazdaság pont azért jó (ha hagyják működni), mert ilyen szentimentális dolgok nem férnek bele." - Belefér viszont rengeteg kőkemény korrupció, az nem szentimentális. Ha választani lehet, legyen inkább patriotizmus,mint korrupcionizmus.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.09.14. 22:22:22

@kiscegi: Mer? Mi lenne az USA-ban, ha elmondanám? Nem tudom, ott milyenek a vállalkozók, én speciel nem szimpatizálok pl. ez előbb említett két úrral. Semmivel sem érzem jobbnak, ha a hülye gyerekükre költik a profitot, mintha mondjuk egy multi kisrészvényese kapja. E kis honban meg ezt az utolérhetetlen szagot szeretem: hogy egy érvelésre azonnal az a válaszod, hogy menjek el innen. És mondja ezt egy senki, egy nick.

ti

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.09.14. 22:25:16

@trocadero: Tévedsz, a korrupció pont a piacgadaságba a legkevésbé való. Rendes piacgazdaságban kiterjedt intézményrendszer működik ellene. Nálunk persze szarul és egyre szarabbul. Itt van mindjárt a nagyközönség, a kkormány, ügyészség, sajtó stb. előtt, amelyik a profitot gyűlöli, nem a korrupciót. Ugye ti is mindjárt a külföldi tulajra szóltok be, nem a magyarra, aki megvette 10 millió HUF-ért az Ikarust, aztán tönkretette.

ti

Kerti Öröm 2009.09.14. 23:16:24

Egy tanmese arról. hogy miért ment tönkre a hazai vasúti járműgyártás:

A kilencvenes évek elején, harmadéves egyetemista koromban még jelen volt a műegyetemi állásbörzén a Ganz-Hunslet. Egy igazi tokás nyakú elvtárs volt a standon a képviselőjük. Gondoltam, odamegyek érdeklődni a jövőbeni lehetőségekről. Azt mondta, hogy amíg nem töltök ki adatlapot, addig nem áll szóba velem. Mondtam, hogy még csak harmadéves vagyok, és csak általánosságban szeretnék érdeklődni, de a békesség kedvéért kitöltöttem az adatlapot. Ezt rendőri alapossággal ellenőrizte, majd letolt, hogy néhány kérdésre nem adtam választ az adatlapon. Miután ezt is pótoltam, végre méltóztatott szóba állni velem. Azt mondanom sem kell, hogy egy kérdésemre sem tudott értelmes választ adni. Ekkor már sejtettem, hogy nem ennél a cégnél fogok karriert befutni...

Szintén ezen az állásbörzén a MÁV standon a cég képviselője nagy átéléssel, és teljes meggyőződéssel magyarázta, hogy nem számít az állandó veszteségük, mert vasút nélkül úgysem működik az ország. Az állam majd úgyis a zsebébe nyúl, ha túl nagyra nő az adósságuk. Azért érdemes hozzájuk menni, mert ez a legbiztosabb munkahely. Azt persze mondanom sem kell, hogy írógéppel írt munkaköri leírásaik voltak, jelentősen a alacsonyabb bérekkel, mint a többi állásbörzés cégnél.

Mindezeket csak azért írtam le, mert nagyon jellemzi az említett cégek gondolkodásmódját, és kultúráját. Elnézést, ha valakit untattam.

Hithű ateista 2009.09.14. 23:57:33

@Nagymoli:
Remélem, az ÖBB vagy a DB
Meg lehet nézni, milyen faja a menetrendjük, gépparkjuk!

BMisi 2009.09.15. 00:04:24

Igen, ha mindenképp muszáj eladni, akkor a DB vegye meg!:)
Én ódivatú nacionalista konzervatív vagyok, akinek örömet okozna, ha magyar fejlesztésű és magyar gyártású vonatok futnának a magyar síneken.
Persze ez már a sovinizmus határát súrolja egyeseknél. Elnézést!

Jancsibohóc /Bohócügyi Államtitkár/ · http://www.vanditdigital.com/ 2009.09.15. 00:18:59

"Ezt a tanmesét azoknak szántam, akik kimondva-kimondatlanul folyton azt jelzik sóhajtozásukkal, hogy az államnak valamilyen mesterséges módon talpra kéne állítania a vasútijármű-gyártást, vagy nem kellett volna hagyni tönkremenni. Magyarán milliárdok, tízmilliárdok, százmilliárdok beleöntésével."

Ezt a tanmesét, és a többi okosságodat mondjuk add elő a Skoda-nak. Nekik miért megy?

VakondM 2009.09.15. 00:19:08

@Kerti Öröm: A MÁV standja most sem sokkal jobb, de igazából egy Audi vagy akármelyik másik cégé sem.

A magyar járműgyártásba nem milliárdokat kellett volna önteni, hogy ne menjen tönkre, csak ésszerűen kellett volna átalakítani. Ahogy pár mást is '90 körül. Akkor mindent eladtak bagóért. Sok esetben csak márkanevet, piacot vettek a multik, és sok olyat eladtak amit nem kellett volna és nem pont egy Ganzra, vagy Ikarusra gondolok. Vannak és voltak olyan szakemberek akiket nem lett volna szabad "elveszni" és voltak és sajnos vannak is a mai napig olyan "szakemberek" akiket helyből ki kellett volna rúgni.
Lehet csak városi legenda az, hogy a Flirt tervezésében részt vett egy magyar mérnök is, aki annak idején a BDV motorvonatnál is jelen volt.

kiscegi 2009.09.15. 00:32:17

@erminavet: Kedves barátom! Te nagyon érzékeny lelkületű ember vagy. Ha valaki nem akarja érteni a mondatokat az nem is fogja...Az usa-val kapcsolatba természetesen arról van szó, Obama nagyvezér nagyon helyesen nem engedi, hogy az állami pénzek külföldi nyersanyagra vagy külföldi beszállítókhoz menne. Ettől természetesen az eu már rosszul lett. Ők már tudják hogy a hazai vállakozókat kell segíteni. Lehet, hogy az általad dicsőített szabadkapitalizmus nem mindíg tuti dolog?És mi holtartunk? Ott hogy felvilágosítanak bennünket hogy mi senkik vagyunk....és "in medias res" minden vállakozó kölyke hülye... persze neked könnyű...mert mint kisrészvényes csak a multik részvényeinek cetlijet vagdosod...És ebből taníttatod gyerekeid ne hogy ők is olyanok legyenek mint a vállalkozóké..Te kis tőzsdecápa!

bloggerman77 2009.09.15. 00:58:47

A magyar járműgyártás semmivel nem volt rosszabb, mint a cseh vagy a román.

Csak nálunk privatIZÉltek (a külföldi tőkéscsoportok felvásárolták, és gyorsan bezárták a legnagyobb Kelet-európai vetélytársat), ezzel szemben a Skodát meg az aradi vagongyárat privatizálták - és ezek működnek és PROSPERÁLNAK.

A Skoda most fejlesztett ki egy világszínvonalú villamos mozdonyt, az amerikai tőkével felfejlesztett aradi vagongyár ontja a korszerű vasúti kocsikat, lassan a románok mindent felvásárolnak errefelé...

Közben a volt piaci ellenfelek röhögnek a markukba: állítólag nem volt szükség a magyar hajógyártó iparra - erre tessék: a Ganz-Danubius szó szerint földdel egyenlővé tétele után a szlovákok felfuttatták a Révkomáromi hajógyárat, ami addig gagyi javítóüzem volt.

Mesélte egy ilyen hajós ismerősöm, hogy még ma is keresik a Ganz-Danubiust a régi ügyfelek, és hüledeznek, hogy a "cég" mára 3 irodaszoba az egykori Váci úti székházban. Semmi több.
És ezután mennek Szlovákiába hajót gyártatni.

hegylako01 2009.09.15. 06:03:26

Nem is az a baj, hogy valamit privatizálnak. Hanem, hogy nálunk a cégeket darabokba privatizálják. PL.: Bábolna a '80-as évek legnagyobb magyar mezőgazadásig vállalata. Szépen termelési egységen ként eladták jó, hogy veszteséges lesz....
Nem lett volna baj szerintem, ha van egy magyar üzem amely vasúti kocsikat gyárt hiszen az mindig kell az országnak. Ezek a dolgok fejlődnek kopnak, tehát lehetne megrendelés is. Nem azt mondom, hogy tervezzünk új dolgokat (amúgy képese lenne rá a magyar mérnök), de lehet venni licencet is.
Ha nem termel az ország semmit nem lesz adó, csak a szolgáltató iparból nem lehet megélni.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.09.15. 08:04:26

@bloggerman77:

De hát nem zavar benneteket, hogy egyszerűen tényszerűen nem igaz, amit hablatyoltok összevissza primitív előítéletetek nyomán? Ezek a cégek jobbára előbb mentek tönkre, és legfeljebb aztán próbálták eladogatni a menthetőnek vélt részeket,

Persze akkor se lenne igazatok, ha a sorrend fordítva törént volna.

ti

új olvasó 2009.09.15. 08:36:41

A hazai kötöttpályás járműgyártás korszerűtlenségéről még annyit, hogy a hatvanas években aluminium vázú UV szerelvényeket gyártott a GANZ, aV42, és V63 mozdonyok gyártásba állításakor csak hazai gyártású fődarabokka készültek. Említésre méltóak még az észak afrikába exportált (sok tenderen nyertes) villamosszerelvényeket, amiket a Siemens, ABB, Skoda, és egyéb, nem kispályás cégek elől nyert a Ganz. Én emlékszem, a kilencvenes évek elején utaztam a Ganz metrókocsin, ami fokzatmentes elektronikusan szabályzott hajtású volt, 4/4 rekooperációs üzemmódban működő volt, tehát maximálisan energiatakarékos. Egyébként olyan simán gyorsult, és olyan csöndes volt, hogy halkan is lehetett benne beszélgetni! Ja, és hazai tervezés és hazai gyártás. No ezért kellett tönkretenni, mert mi lenne ha ez a potenciál egyszer magához tér és prosperál? Hát kisebb lenne a multik profitja, és az ország gazdagabb lenne a munkahelyek meglétével, és a befizetett adókkal. Úgy látszik az elmúlt 20 év politikus, és vezetőgarnitúrájának legfőbb célja teljesült: sikerült az országot a 200 évvel ezelőtti gyarmati sorba juttatni.

Abd 2009.09.15. 08:41:13

@Kerti Öröm:
Gondolom, meglepett a fent említett vállalatok gondolkodásmódja. érdekes mód a Te írásodra sok reagálás nem érkezett. hiába van egy jól menő, normális gondolkodású csapat, szervezet egy multi cégen belül, ha a többség lenyomja. lásd magyar állami vállalatok.. volt viszonylag jó menetrend, pl. ütemes, és állandó indulások. erre jött a vízfej szétverte. és ahol én dolgozok, az is egy multi. régen nem adtak többek közt nagyon sokat, látványosan a környezetvédelemre, most az egyik legfontosabb. és sikerült átvenni ezt a szemléletet, megkövetelni a dolgozóinktól hogy jobban figyeljenek oda, ne sz*rjanak bele, mondván régen nem volt fontos. ezt csak azért írtam hogy cégtulajdonostól függetlenül ha van befogadó készség a változtatásra, jobbítási szándékra az szervezetfüggő és nem tulajdonos függőő. bocsi hogy hosszu voltam. ez ugy jön ide, hogy inkább a fejekben kéne rendet tenni. ui.: az Ikaruszt valóban a szinmagyar.. SZéles Gabika vezette. ma ő bent van a leggazdagabb száz magyarban. vajon miből????? ja és a tévéje.. echo. ugyanolyan mint a többi ez is köpköd. csak nincs még mögötte látványos nagy tőke, reklám....

kozlekedesmernok 2009.09.15. 09:31:02

Ahol ebmerek hoznak döntéseket és az eszközérték magas, ott csak lassan lehet változásokat elérni. Gondoljatok csak bele: eljött a rendszerváltás, ott volt a túlméretezett járműjavító elavult gépparkkal, túlhaladott gyártási technológiával, politikai káder típusú vezetéssel, túlfoglalkoztatottsággal és erős szakszervezetekkel. Mennyi idő kell ahhoz, hogy egy ilyen vállalat versenyképesen tudjon termelni? Pont valamivel több, mint amennyi idő alatt tönkremegy. Aki a Skodával példálózik, gondoljon bele, mikor fejlesztett utoljára villamos mozdonyt? És ez a mostani, még egyáltalán nem bizonyított, mindössze egy 30 darabos hazai megrendelés áll mögötte.

Abd 2009.09.15. 10:05:13

@kozlekedesmernok:
milyen mozdonyrol van szó? csak kérdezem mert imádom a járgányokat

tula 2009.09.15. 10:27:48

nem értem én se igazán a hazai tulajdonos fetisizálását a külföldivel szemben. annyival összetettebb ennél ez a kérdés, hogy ennek a különbségtételnek önmagában semmi értelme. például sokkal fontosabb a "nemzetiségnél" az, hogy hol költi el a jövedelmét a tulajdonos. anyukámnak mindig azt szoktam mondani, hogy hasonlítsa össze az alábbi két elképzelt helyzetet:

1. magyarországi cég külföldi tulajdonosa a magyarországon megtermelt jövedelmét új hazai beruházásokra, új technológiák behozatalára fordítja.

2. magyar vállalkozó az itthon megtermelt jövedelmét importáruk fogyasztására fordítja vagy külföldön költi el (plazmatévé, nyugati autó, külföldi utazás stb)

ebből a kettőből melyik jobb úgymond az országnak? na ugye.

Nagymoli 2009.09.15. 10:46:16

Magyar cég magyar fejlesztést Magyarországon valósítana meg, magyar dolgozókkal<----- Na ezt próbálja meg valaki! Mennyi bürokratikus akadályt kapna az illető. És mennyi adó, és egyéb kedvezményt? Nem egy külföldi tulajdonú multi kapott szép nagy(adó) kedvezményeket. Hazai cégnek adottról ilyet még nem hallottam.

gbella 2009.09.15. 10:46:38

Kedves @erminavet,

Természetesen nem a kipellengérezett szentimentális okokból lenne jó, ha minél nagyobb százalékban lenne magyar a vasút- (és egyéb-) gyártás. Hanem például azért, mert nem utaztatnák Svájcból (vagy bárhonnan) ide az alkatrészeket, aztán innen vissza Svájcba (vagy bárhová) a kocsitesteket, hogy aztán szépen újra visszahozzák a kész vonatokat. A GDP-t persze ez a sok szállítás is mind növeli, ugyanúgy, ahogy a pazarlást és a környezetszennyezést is. Arról nem is beszélve, hogy hasonló járművek tervezéséhez és ától cettig gyártásához (na jó, bétől ipszilonig) sokkal, de sokkal több szaktudás kell, mint kocsiszekrények LEGO-szintű összeszereléséhez. Vagyis ezzel munkát adnánk egy csomó magyar mérnöknek meg technikusnak, akik talán nem húznának el innen a picsába (értsd: Svájcba a Stadlerhez, Franciaországba az Alstomhoz, stb.) még egyetemista korukban, mert a magyar ipar csak összeszerelésből, gumigyárakból és csirkelefejező üzemekből áll. De mondok még egy érvet: nem lenne egy helybéli üzemnek nagyobb esélye arra, hogy olcsóbban tervezzen és termeljen, és így olcsóbb vonatokkal lássa el a MÁV-ot? No persze idealizálok, mert nem számolok a nagyon is valós magyar korrupcióval, a szaktudás hiányával, satöbbi, de hát ezek amúgy is mind elméleti fejtegetések, hiszen tudjuk, hogy valójában itt a büdös életben nem lesz vasútgyártás.

De, gondolom, a fölsorolt szempontokat mindegyikünk ugyanúgy érti; akkor meg miért kell úgy csinálni, mintha csak szentimentális nacionalista idióták lamentálnának?

Ettől függetlenül persze, hogy örömteli, hogy legalább egy ilyen egyszerűbb gyár épül itt, ki tudja, hogy nem indít-e be valamiféle hosszabb távú fejlődést?

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2009.09.15. 11:30:56

az az érdekes, hogy Szolnokon készülnek, mégse jár egysem a szolnoki elővárosi vonalon. Se Újszász, se Cegléd felé.... (Vagy én nem találkoztam velük...)

felucca 2009.09.15. 11:51:18

@Nagymoli: A versenyképes magyar járműgyártás egy utólagos óhaj csupán. A versenyképes magyra járműgyártást szimbolizálja a BDV-motorvonat, melynek prototípusa a rendszerváltás előtti utolsó előtti évben készült, girbegurba lemezburkolataival, beszoruló, gyárilag párásított ablakaival, az utastérbe potenciálisan bevágódó kardántengelyével, nem nyíló ajtókkal, zajos kompresszoraival, farostlemezes belső terével, melyet az alu-takarócsíkok hivatottak összegyógyítani...ez a magyar járműgyártás azóta is, kár lenne tagadni, hogy itt egy olyan generáció került pozícióba, amelyik már nem tudja, mi az a minőség (nem tanították neki, külföldre csak a tengerpartra megy, mert ennyi az igényszintje, határokon belül pedig 0 az esély rá, hogy igényes dolgot lásson, tapasztaljon) Szóval szerintem örüljünk, hogy ennek a pár Flirtnek az összeszerelését sikerült lenyúlni a Stadlertről (nyilván nem örültek neki), talán az állandó korbácsütések hatására néhányan abban az üzemben majd megtanulják, hogy mi a minőség, ámbár nem tudom, hogy kinek és hogyan fogják továbbadni....

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.09.15. 12:56:59

@gbella:

"miért kell úgy csinálni, mintha csak szentimentális nacionalista idióták lamentálnának?"

Mert főleg őket hallja az ember, mint itt is látható. Ezért is volt üdítő az Ön hozzászólását olvasni.

Azt hiszem, szinte mindenben igaza van, csak hát Ön se értette meg igazán, amit mondtam.

Szerintem fontos, hogy legyen fejlett iparunk, és igen, jobb, ha nagyobb hozzáadottérték kerül nálunk a végtermékbe, és igen, jobb lenne, ha mi fejlesztenénk is a végterméket.

De egy ilyen apró ország úgysem fog mindent maga gyártani, tehát nem baj, ha PONT nem az készül itthon magas színvonalon, ami itthon működik, persze, ha VÉLETLENÜL pont az, akkor annak örülhetünk. De a sikeres magyar cégnek a világgazdasági versenyben kell sikeressé válnia, nem pedig úgy, hogy valami ostoba állam kitalálja, hogy megmenti a szar Ganzot, mert olyan szép hagyomány.

A szállítás távolságban is igaza van, csak itt meg a gazdaságos üzemnagyság játszik be. A Stadler nem fogja ugyanazt a terméket egy kontinensen belül több helyen gyártani hosszú távon, legfeljebb összeszerelni. Persze - hosszú távon - miért ne lehetne ez a helyszín Szolnok? Ha.

ti

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.09.15. 12:57:41

@tildy:):

És? Akkor mi van? (Egyébként túl kicsik lennének oda.)

ti

hegylako01 2009.09.15. 18:59:17

Olyan vállalatot nem kell megmenteni amire nincs igénye az országnak pl nem kell nekünk 4-5 kohászát.

De a vasúti szerelvényre azért lenne igény. Abba nem menjünk bele, hogy a magyar mérnökök képesek e normális dolgot tervezni (szerintem igen)
De meg lehet venni a licencet is, és akkor már nálunk gyártják a kasznit meg nálunk is rakják össze.

Persze ezt most nem lehet megvalósítani annyira bürokratikus a magyar közigazgatás. Meg persze a MÁV és BKV stb... vállalati felépítése már csak akor lenne rosszabb ha családi gazdaság ként kezelnék azt. Gondoljunk csak bele, hogy a MÁV-nál nem tudják mennyi ingatlanuk van (hogy csak 1 furcsa dolgot említsek).
Ameddig ezek a dolgok nem oldódnak meg nincs miről beszélni. Sajnos

hegylako01 2009.09.15. 19:00:42

Bocs a off-ért valaki kérdezte feljebb, hogy milyen a Skoda mozdony.
Azt hiszem erről van szó:
www.vonatmagazin.hu/?p=1326

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2009.09.15. 20:51:05

@hegylako01:
Ezek az adatok elég jól néznek ki, bár ugye a minőségről, megbízhatóságról itt még nem esik szó. Kíváncsi vagyok, hogy pár hazai (=cseh) reklámárú tender után mennyiért fogják tudni adni, rendes áron, külföldre, pl a MÁVnak. Ugye felmerül Tevan kolléga által már említett méretgazdaságosság, tehát kis darabszámban gyártva, a fejlesztési költséget kevés felé osztva, mekkora lesz a számla pl a nagy tételben gyártott Eurosprinter szériával szemben.

Egyébként a köpködés fő irányához hozzászólva, érdekelne, hogy mikor kezditek el szidni a köcsög multinacionális MOL-t, vagy a mégköcsögebb, mégmultinacionálisabb OTP-t, (pár posttal korábban volt egy kép egy szép szibériai ОТП fiókról). :)

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2009.09.15. 20:53:36

@tildy:): Jaja, tök fura, tisztára mint Esztergomban. Múltkor jártam arra, és kiderült, hogy csomó ember nem Suzukival jár. Mik vannak....

ardeacinerea · http://www.pallas70.hu/osszetett-kepzesek.php 2009.09.16. 12:01:17

Azért én figyelni fogom őket (50,52,54,56,58). :)

wartburger · http://pecoshop.fw.hu/ 2009.09.19. 10:21:39

@gertan:
Igen, jó demagóg duma amit írtál. A külföldi tulajdonú cégek által megtermelt nyereség komoly százaléka (sokszor 100%-a) kimegy az országból. De közben több dolgot elfelejtesz: Ha a cég a saját tőkebefektetésének a hozamát viszi ki, ami 0Ft lenne, ha nem lenne itt. Eközben sokszor több ezer embernek fizetést ad, az alkalmazottait bejelenti és adót és ezerféle járulékot fizet utána ill. Mo GDP-jét növeli. Most, hogy válság miatt rengeteg cég bezárta itteni üzemét, a rengeteg munkanélküli igen sokba kerül az államnak, segélyek stb. és egy fillért adót nem fizet utánuk senki. Semmilyen magyar vállalkozásnak nem tiltja meg senki, hogy pl. magyar vasúti vagy közúti járműveket gyártson. Csakhogy ehhez iszonyú mennyiségű tőke kell ami Mo-n nincs. Olyan meg nem létezik, hogy a nagybetűs állam megmenti az XY magyar céget, mert az állam erre nem képes. Ha képes lenne akkor nem kellene a MÁV-nak BKV-nak úgy működnie ahogy. Én belülről végigéltem egy volt szoc nagyvállalatnál a rendszerváltás folyamatát, NEM lehetett volna megmenteni és nem azért, mert nem volt szakértelem (építettünk világszínvonalú termékeket), hanem mert nem voltak meg az érdekeltségi viszonyok, nem volt senki jobb és több munkára ösztönözve, a főnöki pozíciókban arra alkalmatlan emberek ültek. Sajnos a kapitalizmus erről szól, hogy a jobb, erősebb legyőzi a gyengébbet, Ha ez nem így lenne és ebbe a folyamatba mesterségesen beavatkozunk, akkor az szocializmus, azt meg kipróbáltuk, hogy nem vezet sehova. Mostanában nyugaton és az USA-ban is van erre példa, de pár év alatt ki fog derülni, hogy pl. amerikai autóiparba fölöslegesen beleölt milliárdok ellenére csődbe fog menni. Az állam az én adómból, meg ne mentsen meg semmilyen életképtelen céget, hanem támogassa a magas műszaki oktatást és nem baj, ha pl a cégtáblára AUDI van kiírva, ha lassan az egész műszaki fejlesztő csapatuk ide költözik. Nem a név és a tulajdonos a lényeg.

giovanni p 2009.09.20. 18:26:03

Eszemben jutott hogy a TGV gyárto Alstom utolsó 20 évben óriás állami támogatásokat kapót és a csődszelén volt, a Franciák ennyire nacionalisták hogy dobálnak ennyi pénz egy illjen cégben vagy a financiális mérték nem az egyetlen? Másik példa a legnagyobb repülögép gyártó: az Airbus ami minden új repülögép tervezéséért kap orjás segéljek az EU, Francia, Németh, Nagy Britannia kormányoktól! (es az USA ban a Boeing is kap mindenféle segély)Micsoda Szocialista világba elünk! Még szerencse hogy Magyarország boldog neo-libérális ország!

szerjóska 2010.02.16. 10:53:08

az airbus azért egy kevés szereplővel bíró piac fontos képviselője, a támogatást kb. ezzel magyarázták meg holmi lobbisták. aztán lehet, hogy a jövő az, hogy felzabálja a piacot a tupoljev meg valami boing licensszel nyomuló kínai gyártó, aztán az airbus csődje szépen elviszi a ráfordított, európai adófizetők pénzéből finanszírozott támogatást. ez is egy lehetséges forgatókönyv.
egyébként szerintem 10 éven belül valamelyik magyar nagyvállalkozó licensz alapján elkezd (akár ganz márka alatt futó) motorvonatokat, vontatatómozdonyokat gyártani. a hazai buszgyártás is így éledt újra, mára pedig a kravtex credojai már (ha nem is citarok vagy volvok) de szépen, lassan versenyképessé váló magyar termékek.
a ganz márkanévben van fantázia a piacgazdaságban is, a színmagyar fejlesztésben egyelőre semmi. lassan licensz alapján (mondjuk mostani taurusok/flirtek 10 év múlva átdizájnolva fejlődő országok piacaira ill. máv járműkészlet-rések betömésére) viszont - szerintem - meg fogja érni. aztán onnan még 10 év és lehet magyar mozdony vagy motorvonat. aztán akár támogatni is lehet, ha van értelme (igazából a gm példáján nézve egyáltalán nincs - hagyni kellett volna a dinoszauruszt pusztulni, mert sosem lesz így emlősállat, pláne homo sapiens).

üdv
süti beállítások módosítása