Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

október 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

2009.09.17. 01:23 erminavet

Megszűnt a nyíregyházi kisvasúthálózat – NKPK 50.

Tevan Imre: IMG 0511

Néhány napja ebben a rovatban is utaltunk már röviden arra az Indóház nyomán, hogy rossz hírek jönnek a nyíregyházi kisvonatról. És valóban, a MÁV közleményéből az derült ki, hogy mától erősen rövidített útvonalon járnak a szerelvények a keskenynyomközű vasúton.

Bár ez a kisvasút is szerepel a vasútvonal-megszüntetési tervekben, egyelőre csak arról van szó, hogy Nyíregyházától Herminatanyáig még járnak a vonatok, de ettől az eddigi elágazó állomástól már se Balsáig, se Dombrádig nem mennek vonatok, helyettük autóbuszok szállítják az utasokat.

Hivatalosan „ideiglenes jelleggel”, „műszaki okok miatt”, azaz a mozdonyok és a sínek gyatra minősége okán áll le a vonatközlekedés, de könnyen lehet, hogy menetrendszerinti forgalomban már soha sem mennek szerelvények se Balsára, se Dombrádra, így a kisvasúti hálózat már nem hálózat többé, legfeljebb egy csonka, elővárosi vonal.

Az előzményekhez tartozik, hogy a vonal mentén található települések némelyike az utóbbi időben már kifejezetten ellenezte a kisvasút működését. (Ugyanakkor más települések támogatják.) Nem turisztikai célú attrakcióról, hanem szabályos mellékvonali funkcióval létrejött hálózatról van szó, ám ma már az érintett települések busszal jobban elérhetőek. Legutóbb már 10 km/h-ra csökkentették több település belterületén a vonatok sebességét.

Az évtizedek alatt így csökkent az utasszám is, bár az ma sem elhanyagolható, némely rendes nyomtávú mellékvonal megirigyelhetné.

Ha megszűnik működni ez a keskenynyomtávú hálózat, az ország legdicsőbb kisvasútjának lesz vége, hiszen a nyírvidéki hálózat (igaz, csupán a 30-as évektől a 2. világháború itteni végéig) valaha összefüggött a három évtizede fölszámolt bodrogközivel – nyírbodrogi néven -, azaz egészen a mostani pálházai kisvasútig értek az egymástól 76 centire futó sínek.

A kisvonat évszakjaira, az itt dolgozókra és utazókra a Kötött pálya az alábbi képválogatással emlékezik. (A fotók 2005. és 2009. között készültek.)

A többi napi kép a címke alapján található meg.

21 komment

Címkék: fotó alföld busz vasút kisvasút városi közlekedés mellékvonal nkpk


A bejegyzés trackback címe:

http://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr991389121

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2009.09.17. 20:30:34

kár érte, én nagyon szívesen utaznék ilyennel, ha lenne felénk.

roli101 2009.09.17. 20:37:47

Én itt lakom a közelében. Gyerekkoromban sokszor utaztam vele a nagymamámhoz. Az utóbbi években már nagyon lezüllött. Az ablakok nagy része betörve, koszos, mocskos ülések. De azért sajnálni fogom, ha végleg bezárják. Turisztikai céllal üzemeltetni nem nagyon éri meg. Egyébként meg alig van utas, mert nagyon lassú. Bár nyáron vannak nyitott kocsik is.

hunpolgár 2009.09.17. 20:41:38

Csak az üljön fel rá, aki nagyon ráér, mert gyalog gyorsabb vagy.

LGLuke 2009.09.17. 20:47:17

Nagyapám itt szolgált sok-sok éven át, amíg nyugdíjba nem ment, biztos szomorúan hallja ezeket a híreket!

Ugyanaz a baj vele, mint a többivel: nem fejlesztették. Nyilván nincs forgalma egy lepusztult vasútnak. Persze könnyebb bezárni mindent, mint felújítani a pályát, és a szerelvényeket, és megfelelő minőségben, és sebességben 21. századi szolgáltatást nyújtani. Arra talán igény is lenne.

Gonoszfóka 2009.09.17. 21:33:55

Én pont az útvonalon lakom, Gávavencsellőn. Az utóbbi pár hónapban utaztam rajta, de csak kényszerűségből (korán kellett Nyíregyházán lennem, és akkor nem ment busz, amivel időre bent lettem volna), Nyíregyházára sokkal gyorsabban beér a busz, mint a kisvonat, nem mellesleg összehasonlíthatatlanul kényelmesebb is. LGLuke-nak és roli101-nek igaza van: az ablakok betörve, régi öntöttvas kályha adja a fűtést télen (de viszont tényleg lennemes megel van a kocsikban!). Vagy 10 éve "felújították" a síneket, ami azt jelentette, hogy felszedték, és raktak le másikat. És a poén: a sebesség egy fikarcnyit se nőtt :-D Legalábbis én nem éreztem belőle akkor sem semmit...Gáva-Nyíregy most kb. 1 óra 40 perc (kb 40 km-ről van szó). Agyrém ilyen szempontból.

Egy sztori, pont a legutolsó utazásról: Megyek Pestre, és szintén hajnalban indultam, kisvonattal be Nyíregyre. Herminatanyánál jön a bibi (itt van az elágazás Dombrád felé, ill. Gávavencsellőn át Balsára), jelesül, hogy a dombrádi vonattal gáz van, elromlott a mozdony. És ez azért ciki, mert a kettő egyesül Herminatanyánál, és egy vonatként megy fel Nyíregyházára. A megoldás: a mi mozdonyunk lecsatolódik, felcaplat egy állomásnyit (itt várt a rossz vonat), rákapcs, lehúzza Hermináig, összekapcs, be Nyíregyre. Vakarózok, hogy így vagy elérem az IC-met, vagy nem, mivel hiába számoltam +35 percet, nem tuti, hogy beérünk addig...szerencsére volt éppen egy busz, amire átszállva csak negyedórát veszítette, és simán elértem az IC-t. Eddig ez egy "átlagos" műszaki hiba, de itt jön a poén: este megérkezek Bp-ről, és ismét kisvonattal kényszerülök hazamenni. Mit látok? Késik...30 perc, 40, 50, 60...Igen, eltaláltátok, a hajnal 5-kor összeszedett bő fél órás késést este 9-re sem sikerült ledolgozni, sőt (és ez tuti, mert egész nap ez volt a helyzet). Kicsit azért bosszantott, hogy befut a vonat, aminek fordulnia kéne visszafelé, és erre csak vakaróznak még 30 percet, hogy legalább kereken 1 óra tolódással induljanak...végül kocsival mentem haza. Ez viszont tipikus MÁV viszonylat, ebből a szempontból nem sajnálom.

gramercy 2009.09.18. 00:13:38

ez az a MÁV-os kuriózum, az 1:1-es terepasztal? mert akkor nem kár érte...

romesz 2009.09.18. 03:01:58

Sajnos ezek a vonatok valoban lepukkantak, pedig kar ertuk.
A buszok az utak forgalmahoz adnak csak, pedig ezeken a vaganyokon a helyi teherszallitas is megoldhato es gazdasagosabb is. Sajnos sem a MAV sem a vonal melletti telepulesek vezeti nem latnak anyira elore, hogy befektetessel megoldjak a dolgot. Inkabb megszuntetik es az utakra viszik at a forgalmat.

Picurigor 2009.09.18. 06:39:42

Aki nyíregyházi, az tudja, hogy bár érzelmileg talán kötődünk a kisvonathoz, de sajnos olyan állapotban volt már, hogy jó pár éve tudni lehet, hogy nem sokáig tartják meg.
Maga a vonat valóban lepukkant, szó szerint fapados (legalábbis amikor én utoljára mentem vele), és valami hihetetlenül lassú.
Ahogy írták itt előttem: a busz gyorsabb. De még a bicikli is. Frankón.
Utas meg alig.

Szóval már várható volt ez. Kár érte, de szerintem tök érthető.

antars 2009.09.18. 08:37:01

Lassú, viszont Sóstó és a piaci állomás között rendesen halálközeli élmény, amikor 50-nel száguld. Kicsit sajnálom, én is sokat jártam vele ( én is Gávavencsellőről). 20 éve még 6 kocsival ment, mostanában 1-2-vel. Amikor otthon vagyok, mindig rácsodálkozom, hogy még működik. Tényleg nem sok értelme maradt szegénynek.

A nagy árvíz idején a töltésen futó síneket profin felújították, beton talpfa (hehe, nem tudom a rendes nevét), meg ilyenek. De valóban végeztek elég fura felújítások is más helyeken.

naponta 3x 2009.09.18. 10:13:52

Teljesen egyetértek, pontosabban egyetértenék az ilyen kisvasutak bezárásával, ha az ebből származó lóvét az Intercity fejlesztésére fordítanák és érezhető is lenne a fejlesztés. Ha pl. Bp-Szeged viszonylat Intercity-vel nem két és fél óra lenne. (Eleve nagyképűség ezt a szolgáltatást Intercitynek csúfolni.) Kistérségben a busznál jobb közlekedést nem fognak kitalálni. Nosztalgiázni persze lehet, de kár picsogni az ilyen múzeális és veszteségesen fenntartható vonalak felszámolásán.

turorudi · http://check.blog.hu 2009.09.18. 10:24:35

Nagymamám azt mesélte, hogy a pl. a vasútállomás előtt elhaladó sínpáron régen a nyiregyi villamos járt.

tompus 2009.09.18. 11:20:03

Nagyhalászból sokat jártam vele.
Szomorú, hogy hagyták így leromlani.

nyirvidekikisvasut.fw.hu/

Korábban 60km/h-val is közlekedett. Sok normál nyomtávú vonalon nincs ekkora sebesség. Ha 60-nal menne, már jelentős utazóközönséget vonzana.
Könnyebb persze bezárni az egészet. Afelől pedig senkinek se legyen szemernyi kétsége sem, hogy 1 fillért nem fog ezzel a máv megspórolni.

naponta 3x 2009.09.18. 12:17:16

@tompus: "Afelől pedig senkinek se legyen szemernyi kétsége sem, hogy 1 fillért nem fog ezzel a máv megspórolni." Legalábbis egyetlen utasnak sem lesz jobb tőle.

HLaci 2009.09.18. 13:31:40

a máv egy gigantikus pénznyelő...

az egyetlen értelmes megoldás:
az egészet beszántani, helyét sóval behinteni...

és máris 1%-ponttal csökken a költségvetési hiány...

Gonoszfóka 2009.09.18. 15:35:18

@naponta 3x: Hangulatilag rosszabb lesz, ez igaz, sebességre, kényelemre viszont szerintem jobb. Spórolni viszont tényleg nem itt fog milliárdokat a MÁV. Valamennyit fog, mert tény, hogy kevesen utaztak rajta, a másik tény viszont az, hogy ezért a kevés utasért nagyon sokat tett a MÁV, hogy minél inkább kevés legyen. Régi kocsik, sok helyen megálló nuku, még tábla se néhol, én meg bringával leverem, ha Nyíregyre kéne eljutni :-D Vicc cirka 40 km-en az 1:40 perc körüli menetidő.

@HLaci: Egyetértek. Sőt, többel is csökkenne szvsz.

Allanboy 2009.09.18. 20:14:28

A kisvasút sorsa szerintem tulajdonképpen 1997-ben pecsételődött meg végleg, ugyanis a Cigándi Tisza hidat akkor adták át. Kevesen tudják,hogy eredetileg a bodrogközi és a nyírvidéki kisvasútat Balsánál egy vegyes használatú (közút/vasút) híd kötötte össze. Ezt a hidat a II. VH-ban felrobbantották és nem építették újjá. A két vasút tehát nem volt összekötve, ami a sorvadáshoz, majd a bodrogközi megszünéséhez vezetett az állítólagos alacsony kihasználtság miatt. HA ezt a hidat építették volna újjá és nem a Cigándit, akkor a pálya Sárospatakig történő (cca 20km?) visszaépítésével lendületet és esélyt kaphatott volna a térség. Sajnos nem így történt...

Az Építész 2009.09.19. 11:07:09

Sajnálom a kisvasutat, én is végigutaztam még rajta. De ebben a formában csak kínlódás (volt?). Csak pályafelújítás, járműpark korszerűsítés jelentheti a jövőt. De nem ebből fog milliárdokat spórolni a máv. Itt a lista a vezetők alapbéréről:

www.mav.hu/res/vezeto_munkavallalok.pdf

Ha összeadjuk őket, akkor egy évben több, mint fél milliárd forintot visz haza 29 ember. Ebben nincs benne a prémiumok (ami természetesen mindig jár, hiába milliárdokkal károsítják az országot), a kefetéria meg egyéb jogcímen kapott juttatások. De ez csak a vízfej csúcsa. Na ezen kellene elgondolkozni, hogy ér-e a közszférában egy ember munkája több, mint 1 millió forintot. Mert szerintem ilyen emberek nincsenek... De cáfoljatok meg.

Szergej Alekszejevics Budenszkij 2009.09.21. 22:25:21

Vérzik a szívem, mióta hallottam, hogy a mozdonyok már szolgálatképtelenek és ami megy is abba is csak úgy kapálták össze valahogy az alkatrészeket.

Egy hosszú leépítési folyamat vége jött el, hiszen már a "nagyreform" óta zavarta a döntéshozók szemét a jól működő akkor még valóba hálózatnak mondható kisvasúti rendszer. Nemcsak Pálházát, hanem Zemplénagárdot is meg kell említeni a régi vonalak között. A kisvasút olyan helyekre is bement, ahova nem nagyon volt más közlekedési módozat.

A híd vissza nem építése az első rúgás volt, azután a szétszabdalt vasút egyre csa zsugorodott és most végre örülhetnek, az utolsó mohikánt is eltörlik. Sok lehetőség lett volna a kisvasútban, de ez köszönhetően a megszüntető politikának már sosem fog érvényre jutni, pedig a KAC program keretében egy részletes tanulmány is készült a vasút feljesztéséről. Persze ebből se lett semmi.

Ami érdekesség, hogy csak Herminatanyán van szolgálat a vonalon. Mivel forgalmista és egyéb dolgozó máshova is kelleni fog, személyzeti költségen nem lesz egy forintnyi spórolás sem. Persze nem kell fenntartani a pályát, mert majd szépen ellopják és a mozdonyok pedig valamelyik élelmesebb erdészet kisvasútjához fognak kerülni a kocsikkal együtt, ahol majd érdekes módon még hasznot is fognak hozni. Gyakorlatilag megint kárt okozunk csak, spórolni még annyit sem, amennyi a helyettesítéshez szükséges buszok beszerzési ára...

Örülök, hogy végigutazhattam a kisvasúton Dombrádig és sajnálom, hogy mostmár nem juthatok el Balsáig vele. Emléke szívemben örökké él!

Gábor66 2009.10.28. 20:33:00

Sziasztok!
Határozottan érdekes volt olvasnom a különböző szemszögű hozzászólásokat a nyíregyházi kisvasútról és megszűntetéséről.
Köszönöm a halálközeli élmény-humort.
Én magam sajnálom nagyon nagyon a megszüntetését, mert nem csak néhány vasutas munkahelye, de sokaknak közlekedési lehetősség.
És ha már itt tartok: fájó szívvel bár, de kénytelen vagyok elfogadni, hogy az eddigi állapotok tarthatatlanná tették a helyzetét.
De azért beszéljünk már arról is, hogy ha valaki vasutat üzemeltet, kutyakötelessége arra költeni is néha: nem hagyni elveszni, elkallódni, hanem rendszeresen fejleszteni, és az új menetrend összeállításánál ésszerűség valamint helyi lakosok igényeit figyelembe venni. Ha ez a valaki az állam, akkor az állam. Tőlünk nyugatra ez magától értetődik.
Szárnyvonal? Akkor is! Kevés az utas? Még inkább, hogy legyen! Nincs belőle bevétel? Ha az utasok többsége 6 év alatti, meg 65 feletti, ne csodálkozzunk. Félreértés ne essék: nem sajnálom tőlük az ingyenes kedvezményt, csak azt mondom, hogy ne csodálkozzunk, és hogy nem csak a keskennyomközű, hanem általában a mellékvonalakból sokkal nagyobb bevételeket lehetne kihozni fejlesztésekkel. Aminek magától értetődőnek kellene lennie. De legalább karbantartásokkal!!
Persze változott a világ a kisvasutakra, mert addig volt rájuk jó világ, amíg a tanyákon élők behordták az élelmiszert a városi piacokra+ volt munkahelye az embereknek+ volt pénz ÉS akarat vasútfejlesztésre, karbantartásra.
De ma már az lenne a biznisz a vasútnak, hogy a nem teljesen, de nagyrészt kihalt tanyavilág helyett minél több falut bekötni a hálózatba, és ez a nyíregyházin is lendítene, ha a döntés helyzetben levőknek kicsit is fontosabb lenne a vasút és mellékágai.
Bár én nem a nyíregyházi kisvasút mentén lakom, ezért szeretném kérdezni: a nyíregyházi mennyire érint tanyavilágot? Az arrafelé esetleg élőknek van-e más lehetőségük utazni?

Gábor66 2009.10.28. 20:37:16

Ja, még egy dolog: ha adót beszedni van ész, akkor legyen ész üzemeltetni a kórházakat, vasutakat, postát, stb.
Ami az államnak kötelessége.... Lenne?

Gábor66 2009.10.28. 20:46:48

@HLaci: "az egyetlen értelmes megoldás:
az egészet beszántani, helyét sóval behinteni...

és máris 1%-ponttal csökken a költségvetési hiány..."

És a közel 35 000 munkanélkülivel mit kezdenél?