Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

2009.11.14. 01:23 erminavet

Románia még sokáig nem ér utol minket – NKPK 62.

Tevan Imre: IMG 5576

Ideje újrakezdeni a nap kötött pályás képe sorozatot, mert az utóbbi időben háromszor is jártam Erdélyben, rengeteg érdekes vonatos, városi közlekedéses (meg persze általános turistás) megfigyelni valót láttam, fotóztam.

A román vasút (nevezzük úgy, ahogy általában a helyiek: CFR, bár most nem egészen ez a hivatalos név) borzalmas állapotban van, minden szempontból, ebből az is következik, hogy aki a jelenlegi helyzet pillanatfelvételét akarja rögzíteni, siessen, egy csomó minden nemsokára nem lesz, vagy máshogy lesz. Ugyanakkor izgalmas járműveket, ósdi kohószökevényeket, másrészt Nyugat-Európából levetett, Romániában színvonalugrást jelentő vasakat láthatunk. Hasonlóan jellemezhető a városok tömegközlekedése is. (Épp most számolták föl az ország bezzegvárosában, Nagyszebenben a trolihálózatot.)

A nemzetközi menetrend bőséges lehetőséget kínál Románia különböző részeinek meglátogatására, különösen az éjszakai vonatokat ajánlom, a megfizethető fekvőhelyes kocsiban aludva reggel a jókora ország belsejében kezdhetjük az ismerkedést a környékkel.

Akad persze olyan vonás, amiben a román vasút veri a magyart: a személyszállításban gyorsan nyer teret néhány magánvállalkozás, amely a “cseferénél” jobb (ám korántsem nyugati színvonalú) járművekkel és menetrenddel ér el sikereket elsősorban mellékvonalakon.

De erről majd később, most csak azért hozom szóba, mert divat lett nálunk mostanában a “Románia mindjárt utolér minket” kijelentés, sőt abban a horrorisztikus formában is, hogy már le is hagyott. Nos ez egy nagy marhaság. Románia pontosan az a nehéz múltú, csóró, lepukkant, agyonszemetelt, fejlődő ország, amilyennek hagyományosan hisszük. Legfeljebb apró szigetek jelentenek kivételt, például pár nagyváros szűk belvárosa. Lakóinak többsége a mindennapi megélhetésért küzd, és próbál alkalmazkodni a mindennapokban az egyáltalán nem az atlanti centrumra emlékeztető köz- és gazdasági állapotokhoz.

Szó se róla, mindez egyszersmind óriási növekedési potenciált is jelent a Nyugat-Európával most már Unióban álló, olcsó és rugalmas, ráadásul az újlatin nyelveken elboldoguló munkaerőt felsorakoztató országnak. De ha valaki nekem még egyszer azzal jön, hogy Románia lekörözött minket, azt fülön csípem, magammal viszem, és bezárom néhány kóbor kutyával valamelyik mellékvonali állomás várójába.

Illusztrációnak (a fönti kép) a temesvári főpályaudvar (Északi, azelőtt Józsefváros) egy jellemző részletét választottam. Persze nem ez a leglepukkantabb rész (és persze Magyarországon ezer helyen mutatok ennél rosszabbat), de nekem tetszik a kép (tudom, nem kéne mindent halszemmel). A közeli váróban hajnalban szundikáló nehéz sorsú emberek fotózására nem vitt rá a lélek és a bátorság. Alant a csíkban az utazás összes képe látható.

 

62 komment

Címkék: fotó románia erdély vasút nkpk


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr881524358

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2009.11.14. 16:00:33

Mondjuk aki vonaton utazik túl sikeres ember eleve nem lehet.

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2009.11.14. 16:03:06

"magammal viszem, és bezárom néhány kóbor kutyával valamelyik mellékvonali állomás várójába"

Ez nálunk nehezebben menne, tekintve, hogy már az ajtó sincs meg, de azért hiszek neked ;)

Káposztakukac 2009.11.14. 16:16:11

"Románia pontosan az a nehéz múltú, csóró, lepukkant, agyonszemetelt, fejlődő ország, amilyennek hagyományosan hisszük. Legfeljebb apró szigetek jelentenek kivételt, például pár nagyváros szűk belvárosa. Lakóinak többsége a mindennapi megélhetésért küzd, és próbál alkalmazkodni a mindennapokban az egyáltalán nem az atlanti centrumra emlékeztető köz- és gazdasági állapotokhoz."

szóval, tök ugyanolyan mint magyarország...

mallac 2009.11.14. 16:51:14

Ki mond ilyen marhaságot hogy aki vonaton utazik ,az sikeres ember nem lehet? Azt hiszed hogy egy autó sikerességet jelent?Az utolsó faluvégi cigánygyerek is autókázik manapság ezzel ma dicsekedni már nem lehet.
Egyébiránt én is úgy tapasztaltam hogy Románia messze van attól hogy lehagyjon minket,nincs autópálya nincs a falvakban vízvezeték,csatorna földgáz stb. Az út menti autóspihenő olyan de olyan mocskos inkább tovább megy az ember mert az étvágyát elveszi.

midnight coder 2009.11.14. 16:55:37

@mallac: Épp ezért óriási lúzer az aki még a fenti cigánygyerek színvonalát sem éri el és a koszos, büdös, zsúfolt vonatokon utazik.

Veér Farkas 2009.11.14. 16:55:42

Mondjuk a gazdasági fejlettséget nem a vasúti pályaudvarok állapota alapján szokták lemérni.

Mellesleg nálunk (Magyarország) is a mindennapi megélhetésért küzd az emberek többsége, és itt a városok nagyon szűk belvárosa IS tele van szemetelve.

Románia ugyan biztos van, amiben el van maradva, sok tekintetben azonban már most előttünk jár.

Veér Farkas 2009.11.14. 16:57:43

@mallac:
"nincs a falvakban vízvezeték,csatorna földgáz stb."

Pont mint Magyarországon.

ruba 2009.11.14. 17:10:37

@midnight coder: Ez nálunk esetleg igaz, de ha megnézed Nyugaton mondjuk egy TGV elsőosztály tele van sikeres bizniszmenekkel, de már Bécsbe is elég kimenni ehhez. Ez igazából egyfajta kulturált gondolkodást feltételez, hogy valaki hajlnadó a sokkal környezetbarátabb vonattal utazni, mint hogy 1,3 tonna vasat mozgasson meg csak azért, hogy a valagát odébb tolja, persze itthon még nem sok ilyen kultur ember van, inkább az olyan arrogánsak vannak többségben, mint te. A fogalmazás lehet, hogy nem a legjobb, ezért elnézést, de 36 órája fent vagyok

mallac 2009.11.14. 17:13:45

Magyarország jóval fejlettebb infrastruktúrával rendelkezik mint Románia. Ezenfelül Romániában rengeteg a gaz az utak mentén másfél méteres parlagfű sem ritkaság.

boszor 2009.11.14. 17:15:51

Hát ha te ettől érzed jobban magad, kedves posztíró, egészségedre.

Én továbbra is szívesebben élek Romániában, állomás ide vagy oda. Ott nem cigányozzák le az erdélyi magyart. Budapesten igen.

2009.11.14. 17:18:35

@midnight coder: "Mondjuk aki vonaton utazik túl sikeres ember eleve nem lehet."

akinek meg csak ez az ezer éve elcsépelt szar jut az eszébe az meg biztos, hogy nem sikeres ember...

Az ős kaján 2009.11.14. 17:19:47

@mallac: Mo-n ritkaság ha másfél méteresnél alacsonyabb a parlagfű.

mallac 2009.11.14. 17:34:16

De ha már kötöttpálya akkor itt van ez: kb 5 éve utaztam egy mellékvonalon Brassó-Kézdivásárhely viszonylatban. A vonal gyakran keresztez közutat, ezekben az átjárókban viszont nincs sorompó,csak egy stoptábla az autóknak. Az áthaladás a következőképp zajlott,motorkocsi átjáró előtt megáll ,kalauz leszáll megállít autóst , vonat áthalad,megáll,kalauz felszáll és mindenki megy dolgára.Utasok kacagnak.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.11.14. 17:35:06

Nemcsak, hogy lehagytak, de még le is KŐRÖZTEK minket!

;-))

Az ős kaján 2009.11.14. 17:44:15

Le nem köröztek,de sokkal jobban fejlődnek,mint mi. Sokkal alacsonyabb szintről kellett felemelkedni Romániának,mint Mo-nak. Ebből a szemszögből ítélve meg a helyzetüket sokkal biztatóbb,mint a mi jövőnk. De ez majd eldől tavasszal.

Rogerius 2009.11.14. 17:45:00

Magyarorszagon egy par eve elterjedt "mar a romanok is lehagytak bennunket" mentalitas az utolso 4-5 ev szulotte, amelyett valoszinuleg a hamis ( foleg politikai adakozasbol szarmazo) joletbol valo visszacsuszas okozta. A visszacsuszas olyan sokkolo volt hogy a magyar tarsadalom egy resze meg a megvetett romanoknal is lejjebb erezte vagy erzi magat...ennek a fonak pozitiv roman-fobianak vagy diszkriminacionak a kiterjesztett valtozata a "mindenki korulottunk halad csak mi sulyedunk hala ........politikusnak vagy partnak (es ide tetszes szerint be lehet irni barkit)

A valosagban Romania egy keso kozepkori mentalitassal megaldot allamjellegu improvizacio...Magyarorszag pedig, megha nyikorogva is, de egy europai mercevel merheto EU-s orszag.

2009.11.14. 17:47:44

@boszor:
Ott nem, ott bozgorozni szoktak meg megy az "Afară, afară, cu ungurii din ţară!" De ha neked ez jobban tetszik...

kefekötő-gödény 2009.11.14. 18:01:50

Érdekes, hogy sokszor mondanak olyan emberek véleményt bizonyos országokról, amelyekről szinte semmi ismeretük nincs. Mert egy erdélyi kirándulás vagy egy szlovákiai síelés nem ismeret láása be bárki is. Én az idén 10 alkalommal jártam (munkából kifolyólag) Romániában. Autóval, repülőgéppel. Az ország különböző részein, laktam sokféle szállodában, ettem sokféle helyen, és mindenféle helyi emberrel volt alkalmam beszélni, jártam sok magánháznál és nem csak Erdélyben, vagy a Partiumban. Elmondhatom, hogy a legkülönfélébb tapasztalatokat gyűjtheti az ember, de általánosságban kb. annyival vannak mögöttünk, mint mi az osztrákok mögött. Az a különbség a következő 100 évben meg is marad, csak úgy, mint a mi hátrányunk a nyugat-európai országokhoz. A GDP adatoktól nem kell seggre esni, az alacsony szintről nagyon tud nőni, mint nálunk a 90-s években. Infrastruktúrában, közállapotokban stb. stb. hát még nagyon nagy tennivalók vannak. Én szurkolok nekik, mert a következő években is járnom kell sokat. természetesen, már lehet lakni, enni, vásárolni, tehát élni kint ha muszály. A változás hatalmas az elmúlt 10 évben, de még hihetelenül mögöttünk vannak és ezt Ők is tudják.

Veér Farkas 2009.11.14. 18:02:13

@Balián:
Mondjuk nagyjából minden elektronikai cuccot ott gyártanak Európában (úgy értem, azt, ami nem Kínában készül).

Van autógyártásuk, román márkájú autóval (és lehet a Daciát fikázni, de az új Daciák semmivel sem rosszabbak, mint a nálunk a németeknek gyártott Opelek vagy Suzukik).

Veér Farkas 2009.11.14. 18:06:12

@Rogerius:
Na ja, de ott a román parlamantben a magyaroknak van képvisletük. A kormányban is.

Nálunk a cigányoknak, szlovákoknak, németeknek mi is van? Lófasz a seggükbe?

Hát ennyit a középkori államszervezetről.

Manyizga (törölt) 2009.11.14. 18:09:08

Nem azért, de nem a Keleti-pályaudvar van az alsó képeken? :) Még a felirat is magyar a jegyellenőrző kapunál...

midnight coder 2009.11.14. 18:09:29

@ruba: Na ja. Csakhogy nagyon nem mindegy hogy valaki egy kulturált tömegközlekedéssel utazik vagy egy szarkupac közepén. Másrészt amíg van olcsó olaj addig az emberiség használni fogja, akár van globális felmelegedés, akár nincs. A tömegközlekedés csak a probléma elodázása.

Nick Leeson 2009.11.14. 18:12:29

Ha a magyar GDP-t X-nek vesszük, akkor a Román kb. X*1,2, mivel nemrég előztek meg minket.
Csak hogy ők erre a kicsivel nagyobb GDP-re, HÁROMSZOR annyian vannak!!! Tehát az életszínvonal (nagy átlagban nézve) kb. 1/3-a miénknek!

Erről ennyit!

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.11.14. 18:14:16

Szerintem az ország bezzegvárosa Temesvár, mindig is az volt (márhogy 1920 óta), és ott a trolihálózat köszöni, jól van, zsír új Agora trolikkal...

kafferbivalybalamber 2009.11.14. 18:14:33

@ruba: "valaki hajlnadó a sokkal környezetbarátabb vonattal utazni, mint hogy 1,3 tonna vasat mozgasson meg csak azért, hogy a valagát odébb tolja"

Ezt sokszor hallom/látom, és ilyenkor mindig elgondolkodom, hogy vajon hogyan alakul ugyanez a vonatnál. Ott hány ember utazik meg hány tonna vas mozgatásával?
Tényleg nem tudom, viszont ránézésre a vonat se az a kimondott pehelysúlyú.

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.11.14. 18:21:47

Mondjuk a nagyváradi új alacsonypadlós Bombardier villamosok nem olyan rosszak. De szerintem sem hagytak le minket.
Ami nagy kár, hogy lebontották (vagy nem tudom, mi lett vele) a Pfaff Ferenc-féle pályaudvarépületet:

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/66/Temesvar_Jozsefvarosi_Palyaudvar_1917a.jpg

Nem vagyok fideszes 2009.11.14. 18:43:01

Ha már Románián témázunk, akkor ne csak Erdély kerüljön szóba (bár érthető, hogy az ide írók jellemzően oda utaznak).

Járt már valamelyikőtök Havasalföld, vagy Moldva egykori szocialista ipari, mára totálisan lerohadt részein? Duna-delta környéke megvolt valakinek? Iszonyat. Komolyan mondom, mintha nem is Európában volna, hanem valahol fekete Afrika legmélyén, vagy Dél-Amerika nyomorgó részein. Na, OTT aztán kutya nem mondaná azt, hogy "Románia is mán' jól lehagyta Magyarországot".

Viktus 2009.11.14. 18:47:17

Ilyen a keleti-nyugati aluljáró is ...

Nem vagyok fideszes 2009.11.14. 18:47:41

Ja, Tichilestiről hallott már itt valaki? Európa utolsó lepratelepe van ott. Magyarországon is vannak helyek, amiket az ember hajlamos "lepratelep"-nek hívni, de ott ez szó szerint értendő!

levim 2009.11.14. 18:49:07

Ez nem olyan, mint a Keleti, ez A Keleti!!! (azaz, ez nem a temesvári állomás)

baglama 2009.11.14. 18:56:37

"Nálunk a cigányoknak, szlovákoknak, németeknek mi is van? Lófasz a seggükbe?"

ezt csak egy bődületes baromságot az tudja mondani, aki mindenféle háttértudás nélkül tengődik szánalmas kis irígy életében, vagy a dolgok szándékos figyelmen kívül hagyásával beleszarik a saját fészkébe.

1. a szlovákiai, délvidéki, erdélyi magyarok nem önszántukból élnek másik országban, mint a nálunk élő, románok, németek, görögök, stb. Ez nagyon fontos különbség, ők anno a jobb megélhetés! miatt jöttek ide szülőföldjükről.

2. a szlovákiai és erdélyi magyarok azt gondolod csak úgy kapták a pártjaikat, képviseletüket, tévedés.
Ha az itt élő németek, szlovákok, romák is pártot, képviseletet akarnak, rajta, alakítsanak pártot, induljanak a választásokon és máris lesz képviseletük.

Rogerius 2009.11.14. 19:05:10

egy orszag szinvonalat nem a veletlenszeruen osszevasarolt buszok vagy villamosok adjak - foleg ha, mint a Nagyvaradi Siemens villamosok eseteben, a vasarlas nem valamilyen tervezett varosmodernizacios elkepzeles resze hanem egy sima kozpenzlopas

Rogerius 2009.11.14. 19:07:34

Tehat, megismetlem, Romania egy keso kozepkori mentalitassal rendelkezo orszag ahol szinte minden csak latszat...

victor vacendak 2009.11.14. 19:08:40

2006 eleje óta Romániában élek. Nem Erdélyben, egy 110 ezres városban, ahol max 1-2 rejtőzködő magyar lehet rajtam kívül. 2002 óta jártam ki, 1 éven át többször, akkor még vonattal. A levizelt kárpit, vagy az előbb dollárért kolduló, majd később a hátizsákoman kutató barna fiatalember meggyőzött, hogy jobb lesz autóval. Ráadásul, ha az utat nézzük: 3 óra IC Pestre. Onnan az Ady E Kolozsvárig 6 óra, ott újabb 7 óra várakozás, majd az esti csatlakozással egy 7 órás, éjszakai futam. Autóval 13 óra. Oradeatól Kolozsvárig katasztrófális a forgalom, csupa kamion, szar kétsávos. Utána két választásom van, Beszterce irányába, onnan át a Kárpátokon, az új úton, amit még mindig nyüstölnek magyar, görög amerikai cégek, rengetek lámpás várakozás, nagy forgalom. Vagy Szészrégennek, a régi úton, amit kátyúznak, és Toplita-nál szinte járhatatlan, magyar mércével 1-10-ig egy 0. Felnigyilkos. De hát ez van. Hazajönni Mo-ra nagy megkönnyebbülés, mert a román utakon 10x akkora forgalom, szinte klausztrofóbia, nálunk ehhez képest pl bcsaba és szeged között alig látok autót.
Mikor az ellenzéki párt tojásfelű szónokai a pofámba hazudnak, hogy Románia elhagyott minket, akkor mindig elcsodálkozom, hogy ezeknek miért ad bárki is a szavára...

MiKeyRuLeS 2009.11.14. 19:10:29

@boszor: Helyes, talán kommentelned is ott érdemes. Nem is értem, miért jöttél el Budapestre? Összekeverted a fővárosokat?

victor vacendak 2009.11.14. 19:21:12

@boszor: ebben igazad van, de szerintem most pusztán az infrastruktúra fejlettségi szintjéről volt szó. Én Mo-n születtem, de Ro-ban még soha semmi hátrányom nem volt ebből a tényből, ellenből Mo-n a román rendszámú autómat rendszeresn inzultálják (festék, tojás, benyomott szélvédő). Sajnos az agyatlan nacionalistából Mo-n több van.

győzike2009 2009.11.14. 19:24:50

Tessék elmenni Nagyfaluba-Szilágy megyébe-szelektív szemétgyűjtés van!
Hol van hasonló honunkban. Igaz ott Katona Sándor az alpolgármester!

Dorombolo 2009.11.14. 19:25:31

@midnight coder: Barom vagy, vagy nem jártál még Svájcban...
Ott vonatozni, óóóhhhh...!!

Rogerius 2009.11.14. 19:28:28

@victor vacendak: roman csaladi nevvel es roman rendszamu autoval rendszeresen jarok BPestre...mar vagy 15 eve. Es nem igazan tortent velem vagy az autommal semmi "izgalmas"

Most vagy en vagyok szerencses vagy te vagy peches

Dorombolo 2009.11.14. 19:34:26

@mallac: Mint Angliában... Sőt, ott még kerítés is van, amit nyitnak-csuknak ilyenkor... Igaz, Devon-i, Cornwall-i, (szóval déli) tapasztalataim vannak, nem teljes Angliáról. De hírlik a megoldás ugyanaz. Szóval, nem kel annyira aggódnunk, sem Romániéban, sem nálunk... (Szóval, nem egy svájci vasút, sem Angliában, sem ott, sem itt.. A "sem itt"-et sajnálom...)

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.11.14. 19:36:08

@victor vacendak: index.hu/gazdasag/magyar/magyr071019/

Egyébként nyugodtan kimondhatod, hogy "Nagyvárad", attól még nem vagy fasiszta.

changebug (törölt) 2009.11.14. 19:36:35

@midnight coder: Oszt mondd csak, hogy iszol sört és pössentesz kocsiba...

Amúgy tisztára mint a Keleti a Temesvári pu.

victor vacendak 2009.11.14. 19:40:49

@Rogerius: szerintem szerencsés vagy. Én az utakon sincs túl sok jó tapasztalatom honfitársaimmal kapcsolatban. A nagymagyarország matricás pilóták nem nagyon szoktak örülni, ha előzök...

victor vacendak 2009.11.14. 19:42:18

@aesculus: nem tehet róla, néha könyebben jön a román név, mert a közegben ahol élek, nem hangzik el magyar szó. De majd ügyelek rá, hogy a jövőben ne legyek fasiszta...:-)

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.11.14. 19:44:35

@baglama:

Ahhoz képest, hogy mekkora ostoba nagy barom vagy, elég nagy az arcod. A magyarországi nemzetiségek ugyanúgy őslakosok, mint a határon túli magyarok a szomszédos országokban.

Csak persze jóval kevesebben vannak, főleg amiatt, mert a trianoni határokat a magyarok számára igazságtalanul húzták meg. Bizonyára hallottál már erről.

Ebből az is következik, hogy a pl. pár ezres (pár tízezres?) mo.-i románság nemigen tud a jelenlegi választási rendszerben bejuttatni egy román pártot a parlamentbe.

Ez persze nem feltétlenül baj, de az már tisztességtelen, amit te csinálsz, hogy ezért őket bénázod le. Meg az is, amit a politikai elitünk csinál, tudniillik a rendszerváltás óta be van ígérve a parlamenti képviselet a nemzetiségeknek, és ez az ígéret nincs betartva.

ti

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.11.14. 19:47:32

@Manyizga:

Az alsó képek egy galériacsík az út összes képével, ahogy ebben a sorozatban szokott lenni. Az elején az indulás képei vannak, vagyis tényleg a Keleti. Ha továbbpörgeted, egy csomó bánsági képet láthatsz.

ti

mallac 2009.11.14. 19:49:55

Igen a képeken is jól látszik ,a gaz veri fel a vasúti pályát ,jól mutatja ez, hogy
a román állami vasúttársaságnak nem telik gyomirtásra.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.11.14. 19:52:57

@győzike2009:

Nagyon sok magyar községben, kisvárosban működik szelektív hulladékgyűjtés, sokkal régebben és teljeskörűbben, mint Budapesten.

ti

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.11.14. 19:57:06

@aesculus:

Igen, ahogy Magyarországon, úgy Romániában is lebontottak sok szép felvételi épületet. Ahogy nálunk, ott is akad azonban, ami megmaradt,és szépen felújítva szinte eredeti szépségében pompázik. Például Alvinc:

indafoto.hu/tevan/image/6046613-203618c4

ti

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.11.14. 20:02:08

@Comandante en Jefe:

Igen, Temesvár "mindig is" bezzegváros volt (főleg saját lakóinak fejében), de amióta Nagyszeben Európa kultfővárosa volt (2007), van egy másik bezzegváros. Biztos hallottad, hogy mozgalom indult pl. az ottani polgármester miniszterelnökségéért. Pillanatnyilag, bár a temesvári belváros is ki van nyalva, azért a szebeni jobban csillog. (Utóbbiban pl. a vasútállomás is, temesváron nem.)

ti

gabika60 2009.11.14. 20:11:02

Tisztelt ERMINAVET!Látta Ön már Temesvár déli szélén azt a több száz vadonatúj családi házat illetve társasházat?Ez az érem másik oldala.A cikk mondanivalója egyébként valós.Két éve a Retyezátban elmondtam a román házigazdámnak, hogy a magyar sajtó azt írja: "Románia 2015-re lekörözi Magyarországot"Erre olyan nevetésben tört ki, hogy majd meg fulladt.(Érettségizett ,nagyon jól kereső szakmunkás az illető)Azt hiszem Ők jobban meg tudják ítélni.Üdvözlettel:gabika60

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2009.11.14. 20:26:04

A sötétek kedvéért megjegyezném, hogy Magyarországon (mert nagybetűvel kezdődik) MINDEN faluban van víz, áram, és gáz meg majdnem mindben, ha nem mindben. Románia semmiben sem jár előttünk, innen jó ilyen marhaságokat regélni, ki kell menni és megnézni, én megnéztem. Ja és ne Erdélyt nézzétek, hanem egy lepukkant oláh falut/várost. Tömegközlekedés alig, az emberek stoppal járnak, szemét, kosz igénytelen bódék, tákolmányok mindenütt. Ezzel hogy előznek le? Persze, gazdasági fejlődésben lehet, hiszen van honnan fejlődniük. Nyilván mi is nagy szarban vagyunk, ki tagadná, de azért mindig megmosolygom az ilyen Románia előttünk jár szöveget.

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.11.14. 20:46:35

@erminavet: lebontották, vagy lebombázták? Szolnok, Sopron, Nyíregy pu-át lebombázták, ha jól tudom.

mallac 2009.11.14. 21:04:59

@Dorombolo: Nem vagyok szakember de praktikusabbnak látszik ha a nagyobb tömegű,féktávú,vasúti jármű elsőbbséget élvez a közútival szemben.A fénysorompó/félsorompó telepítése csak pénzkérdés, a magyar állam tud ilyet csinálni mert van pénze rá,a román nem.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.11.15. 09:41:39

@erminavet:
Ez is igaz, meg az is, hogy a forradalom óta olyan lakosságcsere folyt le Temesváron (is), ami a különbséget csökkentette. De azért Temesvárhoz képest Szeben csak egy kisváros. (Túlzó példa, hogy Debrecen belvárosa is szebb, mint Budapesté, de azért....)

győzike2009 2009.11.15. 13:58:45

További kiegészítő információforrás: www.banaterra.eu vagy banaterra.ro több nyelven természetesen.....

ruba 2009.11.16. 23:25:18

@kafferbivalybalamber: Ennek könnyen utána lehet járni neten:
Pl.: egy BVhmot motor vonat, olyan ami Bp-Vác között jár, 194t, ehhez 312 ülőhely társul. Munkanapokon ezek az ülőhelyek mind meg is telnek, általában még állnak is, de átlagban mondjuk, hogy mindenhol ülnek, és senki se áll, ebben az esetben egy ember 620kg vasat mozgat meg, ami fele egy személyautó súlyának. Hasonló adatok:
Bhv: 35t, 80 hely: 437kg
Bpee: 47t, 72 hely: 652kg
Bzmot: 19t, 55 hley: 345kg
Ukrán 3. osztályú kocsi 35t, 56 hely: 625kg

Nyaligátor · http://autostat.hu/technikai-szotar 2009.11.17. 14:14:55

A vasúti járművek akkor is főleg ömlesztett árúra alkalmasabbak, és kész. A gáz az, hogy a termelés itthon nincs összhangban a kapacitással és a pályakiépítettséggel.
süti beállítások módosítása