Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

szeptember 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

2010.01.31. 14:00 erminavet

A MÁV-nak fogalma nincs arról, milyen vonatai léteznek - Visszásságok vasutunk világából 63.

Nemhogy azt nem sikerül eltalálni, mi nem jár a hó miatt, azt se, hogy mi van amúgy a menetrendben.

Ismét tél van, sok hó esett, ez gondokat okoz a vasúti közlekedésben. A magam részéről hajlamos vagyok pozitívumként értékelni, hogy a MÁV-csoport rendkívüli menetrend bevezetésével próbál úrrá lenni a dolgokon. Magyarán egyes vonatokat nem indítanak, hogy a többi biztosabban, kevesebb késéssel közlekedhessen.

Sajnos a jó szándék kevés, nem olyan vonatokat állítanak le, amelyeket le kellene, egyéb részleteiben se jó döntéseket hoznak, így a végeredmény az, hogy teljesen bizonytalan a téli közlekedés, megszűnnek az átszállási lehetőségek stb. Ma reggel például 9-kor lemondták a rendkívüli helyzetet (igen, éppen akkor kezdett Pesten esni a hó), ezzel további káoszt okozva a dolgozók, szerelvények vezénylésében, a tájékoztatásban.

De most nem ezzel szeretnék részletesen foglalkozni, a Száz vasutat című testvérblogunk kiválóan mutat rá arra az elég különös jelenségre is, ami az úgynevezett hópihés vonatok lemondását jelenti. Arról van szó, hogy a két évvel ezelőtti emlékezetes hófrász után a probléma megoldására azt találták ki, hogy előre rögzítik a menetrendben, nagy hó vagy hasonló probléma esetén mely vonatok járnak, melyek nem.

Az ilyenkor is pályára küldendő vonatok kaptak egy szép kis hópihepiktogramot a menetrendben (rendkívüli helyzet alkalmával közlekedő vonat). Vagyis már-már megjelent a MÁV-csoport közös nagy neuronhálózatán az előrelátás és előre gondolkodás csírája. Hihettük volna. De nem, most, hogy rendkívüli hóhelyzet van, egy csomó hópihés vonat nem jár, néhány nem hópihés viszont jár.

Vagy annak idején találomra, nem racionálisan osztotta kétfelé a vonatokat, akinek ez volt a dolga, vagy most nem logikusan szűrték meg a vonatokat. (Vagy mindkettő.)

De vegyük most górcső alá a Mávinform egyik, tegnap kiadott közleményét. (A poszt végére bemásolom az egészet.)

Döbbenetes dolgokat olvashatunk benne. Azon ne lepődjünk meg, hogy egyes vonatok jártak, amelyekről azt állítja a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatósága, hogy nem járnak (pl. Budapest és Komárom között). Csak nem képzeljük, hogy egy ilyen színvonalon működő cég rendkívüli helyzetben hiteles információt képes közvetíteni?

De az, hogy olyan vonatokról beszélnek, amelyek nem is léteznek, az azért kicsit sok. Tetszik érteni, nem a rendkívüli helyzetben, de normál esetben sem, nincsenek a menetrendben, nincs ilyen, nem van. Mármint olyan, amelynek az lenne a végállomása, amit írnak itten.

Nincsenek szabadbattyáni vonatok, ez a kis utasforgalmú, ám elágazó pontot jelentő állomás nem végállomása vonatnak. Ahogy nincsenek Érden útjukat befejező vonatok sem. Ugyanez a helyzet Dabassal. Ahogy Hatvan és Jászboldogháza közötti vonatok sem. Sőt utóbbi szakasz nem is azon a vasútvonalon van (80-as, Budapest-Hatvan-Miskolc), ahol a közlemény szerint. Jászboldogháza-Jánoshida állomás a Szolnok-Hatvan (82-es) vonalon van, és a vonatok persze végigmennek a vonalon.

Hasonlóan egyáltalán nem létezik szombaton Budapest-Hatvan-Somoskőújfalu vonat, és ha lenne, útjának egy része nem a jelzett 80-as, hanem a 81-es vasútvonalra esne.

Némelyik téves állítás így van megfogalmazva: “Budapest-Érd között nem közlekednek a helyi vonatok.” Ennek lehetne az is az értelme, hogy a hosszabb utú személyvonatok (mondjuk Budapest-Dunaújváros) útjának csak egy részét törölték, ebben az értelemben nem volna hülyeség a mondat, azt jelentené, hogy csak Érdtől Dunaújvárosig járnak. Viszont természetesen nem így történt, nem is lett volna persze indokolt egy ilyen döntés.

Mi történhetett akkor? Hogyan kerültek bele a közleménybe az olyan közbenső, végállomásként nem működő helyek, mint Szabadbattyán, Jászboldogháza? Valószínűleg az a helyes nyom, hogy ezek az utolsó állomások a Pályavasúti Üzletág Budapesti Területi Központja illetve egyik alközpontja felségterületén. (Ha elrontottam a nevet, elnézést, a modern időkben néha eszébe jut valami fejesnek, politikusnak, hogy a vízfej leépítése címszóval szüntessük meg az igazgatóságokat, ilyenkor adnak nekik valami más nevet, és minden léhűtő marad a helyén kicsit átnevezett beosztásban, a franc se tudja követni.)

Gondolom, ez a területi szervezet készítette el a hójelentést, a kommunikációs igazgatóság munkatársa ebből dolgozott. Márpedig ők csak a saját felségterületükkel törődtek, így azokra a szakaszokra írták le, mi van.

Ha feltételezzük, hogy az álmozdonyvezetőhöz hasonlóan nem létezik ál-sajtóügyeletes, aki beszökik az új, Könyves Kálmán körúti üvegpalotába, és közleményeket ír, akkor azt kell gondolnunk, a sajtóügyeletesnek (Oda van írva a neve is, ha hihetünk a közleménynek: Peiper Károly) vagy nincs ennyi ismerete saját cégéről, és lusta elővenni ellenőrzésből egy menetrendet is, vagy annyira nem érdekli a munkája, hogy nyugodtan kiadja a közleményt “szabadbattyáni” meg “jászboldogházi” vonatokról.

Ez a gyakorlat egyébként általános a komm. ig.-nál, sztrájk vagy hóesés idején aki mondjuk Miskolcra akar utazni Pestről, annak a Hort-Csány--Szerencs, aki Szombathelyről a fővárosba, annak a Szombathely-Sárszentmihály, aki Kecskemétről a mellékvonalon Szolnokra, annak a Kecskemét-Tószeg "viszonylatra" érdemes rákeresnie, hiszen e pontoktól már másik igazgatóság területe. Személyes kedvencem mégis az alábbi, az utasoknak szóló közlés: Szeged-Röszke Gr +80'. Itt a +80' 80 perc késésre utal, a Gr pedig bizonyára a határra németül, hiszen még csak a kiegyezés óta magyar a vasút vezényleti nyelve.

Itt a közlemény:

MÁVINFORM

Vonatelmaradások, változások az elővárosi vonatok közlekedésében

A budapesti elővárosi forgalomban az intenzív havazás miatt, további változásokat vezettek be. Déltől nem közlekednek a rövid útvonalú elővárosi vonatok, helyettük a távolsági vonatok minden elővárosi állomáson és megállóhelyen megállnak a felsorolt vonalakon.

* Budapest-Győr-Hegyeshalom vonalon Budapest-Komárom között nem közlekednek az elővárosi vonatok

* Budapest-Székesfehérvár vonalon a szabadbattyáni és a martonvásári vonatok nem közlekednek

* Budapest-Pusztaszabolcs-Pécs vonalon Budapest-Érd között nem közlekednek a helyi vonatok

* Budapest-Szob, Budapest-Vácrátót-Vác vonal teljes hosszában a váci helyi vonatok nem közlekednek

* Budapest-Cegléd-Szolnok vonalon, Budapest-Monor viszonylatban a monori helyi vonatok nem közlekednek

* Budapest-Hatvan-Miskolc vonalon a Budapest-Hatvan-Somoskőújfalu vonatok maradnak el

* Budapest-Szolnok vonalon a Budapest-Nagykáta és a Budapest-Sülysáp helyi vonatok nem közlekednek

* Hatvan-Szolnok vonalon Hatvan-Jászboldogháza között nem közlekednek

* Budapest-Lajosmizse vonalon Budapest-Dabas között nem közlekednek

* Budapest-Kelebia vonalon Budapest-Kunszentmiklós-Tass viszonylatban nem közlekednek a helyi vonatok.

A fenti vonalakon a rövidtávú úgynevezett elővárosi vonatok ma nem indulnak el. Helyettük a távolsági vonatok megállításával szállítjuk el az utasokat. A Budapest elővárosában megálló távolsági zónázó vonatoknál a megállások miatt 15-20 perces késésekkel egész nap számolni kell.

Miskolc térségében 10 perces késéssel közlekednek a személyszállító vonatok.

A vasúthálózat más körzetében nincsenek korlátozások, minden személy, gyors és InterCity vonat a szombati napra vonatkozó menetrend szerint közlekedik.

Amennyiben az időjárás úgy alakul, visszaállításra kerülnek az elővárosi vonatok, és megszüntetjük a hó készenlétet a közlekedésben, de előreláthatóan ma egész nap kimaradnak még a fent felsorolt budapesti elővárosi vonatok.

A mai napon a Budapestre érkező és Budapestről induló InterCity vonatok helyjegy és pótjegy megváltása nélkül vehetőek igénybe. Ezeknél az érintett vonatoknál az előre megváltott helyjegyek és pótjegyek a vonat beérkezése után visszaválthatóak a pénztárakban. Amennyiben utasaink a Budapestről induló vagy ide érkező InterCity vonatok esetében az indulási állomáson az időjárási körülmények miatt lemondanak az utazásról, a pénztárakban kezelési költség levonása nélkül visszaválthatják a menetjegyeket, helyjegyeket, pótjegyeket.

Felhívjuk utasaink figyelmét, hogy a havas időjárás következtében a peronok, valamint a vasúti járművek lépcsői síkosak lehetnek, kérjük a fel és leszállásnál fokozottan ügyeljenek.

Indulás előtt kérjük, tájékozódjanak utasaink az aktuális vasúti forgalomról a MÁVDIREKT 06-40-49-49-49-es telefonszámán.

A késésekért és kellemetlenségekért utasaink szíves megértését kérjük, türelmüket köszönjük.

Budapest, 2010. január 30.

MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

(kiadta: Peiper Károly sajtóügyeletes)

23 komment

Címkék: időjárás r havaria vasút városi közlekedés utastájékoztatás utaspanasz vvv vvv menetrend


A bejegyzés trackback címe:

http://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr731717002

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Rocko- 2010.01.31. 15:52:28

"ál-sajtóügyeletes".
:D

bigway 2010.01.31. 16:50:53

FÁÁÁÁÁÁJ
Nagyon!

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.01.31. 18:56:57

Gondolom a holnapi hírekben olvasni fogjuk, hogy a kommunikációs munkatársat a hibásan kiadott sajtóközlemény miatt, az őt tájékoztató munkatársakat pedig a félretájékoztatás miatt azonnali hatállyal, fegyelmi úton, végkielégítés nélkül elküldték. (Nem lesz ilyen...)

solesz · www.index.hu 2010.01.31. 19:11:03

nem értem. ha hozzád eljut az információ, akkor az illetékeshez miért nem?

dub spencer 2010.01.31. 19:23:40

istenem hová születtem

szobatars 2010.01.31. 19:50:44

végül is mit lehet várni egy kontraszelektív személyzeti politikát alkalmazó cégtől???

Fruttik 2010.01.31. 20:15:58

a battyáni vonatot elég régóta emlegetik ilyen közleményekben. nem is értem, miért nem vette eddig észre senki... :S

Kovács I 2010.01.31. 20:52:37

Hófrász ide, hófrász oda, a közlekedő vonatok itt nyomonkövethetőek: iemig.mav-trakcio.hu/

FormatC: 2010.01.31. 21:44:31

A "Száz vasutat"-on ma délután az alábbiakat írtam:

Mit gondoltok? Ilyen időben utazni??? Tessék szépen mindenkinek otthon maradni a s...ggén! "Tekintettel a zord időjárási körülményekre nem közlekednek az elővárosi vonatok." Hát a jó büdös ...

Van szerencsém a Bp. - Cegléd - Szolnok vonalra rálátással lakni ("trainspotting") és a következőt tapasztaltam a "zord időjárás" időszaka alatt: Az elővárosik TÉNYLEG nem közlekedtek, az Intercity-k (a szokásnak megfelelően 3-4 utassal) igen na és a konténerszállító tehervonatok szintúgy. Szóval sajnos ez az időjárás csak éppen az elővárosi vonatokat dönti porba. Az Intercitynek mennie kell, (különben előfordulhat, hogy a 3 fizető utasnak vissza kell adni némi pénzt) na meg a tehervonatok, amik ugye már többé-kevésbé privát érdekek szerint közlekednek, azok tudnak menni - érdekes nem?

A helyzet az t. blogtársak, hogy itt megint az egyszerű emberek vannak kőkeményen átb@szva! A MÁV-nak MEGVAN minden eszköze és lehetősége, hogy ilyen helyzetben is - esetleg kisebb késésekkel, de nem 30-40 percesekkel! - biztosítani tudja a normális közlekedést, csakhogy ám most van ÜRÜGY miért is nem teszi. (Mert nincs ember akit kihajtson váltót tisztítani, nem készülnek fel időben az időjárási körülményekre stb. stb. stb.) Na és akkor mi van??? Éri őket bármilyen retorzió???

Az a helyzet, hogy többek között ez is mutatja, hogy ezt az EGÉSZET úgy ahogy van már rég fel kellett volna számolni és 0-ról újraépíteni, profi alapokon. (Példát lehetne venni a Cseh Állami vasutakról, hogy ne mindjárt Ausztriához hasonlítsuk magunkat...)

Ja és az összes vasútállomási rehabilitáció során beépül(t) a váltófűtő (elektromos) rendszer, csakhogy ám azt be kellene kapcsolni - időben. Az meg ugye energiát fogyaszt. Meg tudom érteni, hogy erre nincs pénze a MÁV-nak, miért is lenne. Holnaptól a 40 km-es egész (retúr) jegyet 1470,. !!! forintért fogom megvenni. Ennyiért már egy alacsonyabb fogyasztású kiskocsival egymagam oda-vissza megjárom - "menetrendtől" függetlenül.

Szégyen ez az egész.

tényleges 2010.01.31. 22:04:42

Ki az az elmebeteg, akit ennyire érdekel az utastájékoztatás, hogy képes a gépét prütykölni ? Drága édes öcsécském, talán azzal a testrészeddel kellene foglalkoznod, amivel egyidős vagy ! Sok hülyeséget leírtál, amin csak mulatni lehet, de azon már nem , hogy süt belőled a gyűlölet.

Miron 2010.01.31. 23:05:57

Nekem már az alapfogalmak is gondot okoznak. Ritkán vonatozóként nem tudom értelmezni az elővárosi, zónázó és távolsági fogalmakat sem. Miután ezek a fogalmak (kategóriák) a menetrendben nem szerepelnek, gondolom, más hozzám hasonló tudatlan is csak vakarja a fejét, ugyan mit is akartak mondani. Nekem például ha távolságit mondanak, talán a záhonyi viszonylat ugrik be, Szolnok semmi képpen. Egyébként orosz barátaim a mi vonatainkat csak "elektricskának" hívják, ott az a HÉV megfelelője és eljár vagy 150-200 km-re. Ott az a vonat, amin vannak hálókocsik.
Visszatérve az eredeti témára, mit gondoltok, olvassa ezt valami "illetékes elvtárs" valamelyik MÁV cégtől?l

Az Építész 2010.01.31. 23:25:16

"Visszatérve az eredeti témára, mit gondoltok, olvassa ezt valami "illetékes elvtárs" valamelyik MÁV cégtől?"

Sok haszna nem lenne, ha olvasná is. (Szerintem.)

Az Építész 2010.01.31. 23:34:25

Nekem az volt a bajom a tájékoztatással, hogy nem közölték, hogy pl a zónázó vonatok mindnehol megállnak és melyik állomásra mikor érkeznek. (Tehát a szükségmenetrend részleteit.) Így csak becsülni tudtam az érkezésemet, ami a csatlakozásom szempontjából fontos lett volna. Bár a FLIRT-nek hála csak 15 perc pluszt szedtünk össze és éppen elértem.

Az Építész 2010.01.31. 23:35:31

@Az Építész:

Na azt közölték h mindenhol megállnak. Sorry.

zsitva 2010.02.01. 07:09:02

A kommnikációban dolgozó kislányok és kisfiúk nem értenek annak a cégnek a tevékenységéhez ahol épp komunikálnak (de utálom e szót) pár évet. Persze, hogy hülyeséget beszél az ügyeletes vasúti kommunikátor amikor vasúti földrajzból nem vizsgázott, a vasútállomásokat még megyénként sem találja el, nemhogy vonalanként. Mondanak neki valamit, kap valamit írásban amit nem leközöl, hanem átír, hogy közérthető legyen. Ezzel rontja el, mert a kapott jelentésből nem tudja mi fontos, mi nem, nem tudja melyik állomás melyik vonalon van és még arra is lusta, hogy a keze mellett lévő menetrendet felüsse. Ha megtenné látná, hogy Budapest-Szabadbattyén vonat az elmúlt 50-60 évben nem volt. Persze a jó ég tudja, hogy a kommunikátor kislányok, kisfúk egyáltalán kiismerik magukat egy vasúti menetrtendben vagy sem?

McLeo 2010.02.01. 08:32:30

Én már nem csodálkozom semmin... Amúgy Kaposvár-Pest 1 db átszállás nélküli járat van a távolság 195 km, a menetidő 2óra 57 perc. Ez kb. 66 km/h.

wombatman · http://zalog.blog.hu 2010.02.01. 08:42:52

Csak a Gr-hez: ez egy európai egységesített elnevezés a határpontok megjelölésére, nem magyar találmány. Egyébként pedig Európában a francia a vasút hivatalos nyelve, a Deutsche Bahn pedig diktál szabványfronton. A Gr Belgiumban is Gr, meg Csehországban is.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.02.01. 09:10:09

@zsitva: Ez általában igaz, a MÁV-csoport kommunikációs munkatársaira kevésbé. A vasúttól távol álló, de értelmesebb "kisfiúk és kislányok" jobbak, mint a vasúti múlttal is dicsekedhető kollégák. (Persze ez egy általános kép, tisztelet a kivételnek.)

ti

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.02.01. 09:11:01

@wombatman:

Az utasoknak szóló közleményben? Lol.

ti

peppemaci 2010.02.01. 14:30:08

30-án délután fél 2 tájban a Déliben a hangos bemondó a következő szöveget ereszti el:
A rendkívüli helyzet miatt a Martonvásárig közlekedő személyvonat nem indul, köszönjük megértésüket; viszont menetrenden kívüli vonat indul Székesfehérvárra, ami minden állomáson és megállóhelyen megáll.
Vagyis az egyik rendkívüli ok másik rendkiívüli következményt okoz...