Szovátai kalandozásaink során eljutottunk a kisvasút fürdőtelep (onnan egyébként vagy két kilométerre van) állomásáig. Mint írtam már, innentől Marosvásárhelyig nagyrészt még megvannak a sínek. Sőt, a vonatok leállítása előtt néhány évvel felújították a pályát, így az viszonylag még most is jó állapotban van, ahogy a képen látható.
Tehát viszonylag (és nem győzöm hangsúlyozni, csak viszonylag) egyszerű és olcsó lenne helyreállítani ezt a szakaszt. Persze Románia helyzete rosszabb Magyarországénál, viszont az is igaz, az utóbbi években gyorsabban fejlődik, és Székelyföld ma kifejezetten virágzó képet mutat.
A kisvasút újjáélesztésében, sőt, meghosszabbításában lenne ráció. Dél-Kelet Erdélyben a nagyvasúti vonalak a folyóvölgyekben épültek. Ma is a Maros, a Kis- és Nagy-Küküllő valamint az Olt mentén haladnak a normál nyomközű sínek. A kisvasút ezekhez képest “keresztben” épült, hiszen a keskeny nyomtávolságú vasút könnyebben és olcsóbban küzdi le a hegyeket.
A Marosvásárhely-Szováta-Parajd nyomvonal helyreállítása majd egy esetleges hosszabbítás Székelyudvarhely és Csíkszereda felé tehát vasúttal ma csak óriási kerülővel megtehető útvonalakat kötne össze. (A térképen piros vonal jelöli a kisvasút régi illetve a meghosszabbítás egy elképzelt, vázlatos nyomvonalát, a fekete pedig a kapcsolódó nagyvasúti szakaszokat mutatja.)
Székely kisvasút nagyobb térképen való megjelenítése
Persze ma már a közút köti össze ezeket a városokat, még akkor is, ha Romániában nincs szervezett, “volános” buszközlekedés, csak szórványos magánbusztársaságok. A kisvonat aligha tudna sebességben versenyképes lenni.
Ugyanakkor az is igaz, az elképzelt kisvasút a Székelyföld nagyvárosait olyan turisztikai célpontokkal kötné össze, mint Szováta, Parajd, Korond, Farkaslaka. (Egy oldalágat - akár villamosítva - Parajdon a sóbányába is be lehetne vinni, oda jelenleg busszal viszik a turistákat és a kúrára érkezőket.)
Mindez persze jelenleg csak játék, a gondolatok szabadjára engedése, a közeljövőben aligha épül ilyen hosszú kisvasút Székelyföldön. Még akkor se, ha a helyiek jól ismerik ezeket az elképzeléseket. A helyszínen járva parajdi szállásadónk elmondta, hogy már az 50-es, 60-as, 70-es években rendszeresen megígérték a választási kampányokban (a fene se gondolta volna, hogy az egypártrendszerben is ígérgettek!) a kisvasút továbbépítését. A rendszerváltás óta pedig többször is szóba került a kisvonat felélesztése.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.