Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

október 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

2010.02.25. 01:23 erminavet

Lesz-e valaha (újra) kisvasút Marosvásárhely és Szováta(, Parajd, Székelyudvarhely, Csíkszereda) között? – NKPK 69.

Tevan Imre: IMG 9393

Szovátai kalandozásaink során eljutottunk a kisvasút fürdőtelep (onnan egyébként vagy két kilométerre van) állomásáig. Mint írtam már, innentől Marosvásárhelyig nagyrészt még megvannak a sínek. Sőt, a vonatok leállítása előtt néhány évvel felújították a pályát, így az viszonylag még most is jó állapotban van, ahogy a képen látható.

Tehát viszonylag (és nem győzöm hangsúlyozni, csak viszonylag) egyszerű és olcsó lenne helyreállítani ezt a szakaszt. Persze Románia helyzete rosszabb Magyarországénál, viszont az is igaz, az utóbbi években gyorsabban fejlődik, és Székelyföld ma kifejezetten virágzó képet mutat.

A kisvasút újjáélesztésében, sőt, meghosszabbításában lenne ráció. Dél-Kelet Erdélyben a nagyvasúti vonalak a folyóvölgyekben épültek. Ma is a Maros, a Kis- és Nagy-Küküllő valamint az Olt mentén haladnak a normál nyomközű sínek. A kisvasút ezekhez képest “keresztben” épült, hiszen a keskeny nyomtávolságú vasút könnyebben és olcsóbban küzdi le a hegyeket.

A Marosvásárhely-Szováta-Parajd nyomvonal helyreállítása majd egy esetleges hosszabbítás Székelyudvarhely és Csíkszereda felé tehát vasúttal ma csak óriási kerülővel megtehető útvonalakat kötne össze. (A térképen piros vonal jelöli a kisvasút régi illetve a meghosszabbítás egy elképzelt, vázlatos nyomvonalát, a fekete pedig a kapcsolódó nagyvasúti szakaszokat mutatja.)


Székely kisvasút nagyobb térképen való megjelenítése

Persze ma már a közút köti össze ezeket a városokat, még akkor is, ha Romániában nincs szervezett, “volános” buszközlekedés, csak szórványos magánbusztársaságok. A kisvonat aligha tudna sebességben versenyképes lenni.

Ugyanakkor az is igaz, az elképzelt kisvasút a Székelyföld nagyvárosait olyan turisztikai célpontokkal kötné össze, mint Szováta, Parajd, Korond, Farkaslaka. (Egy oldalágat - akár villamosítva - Parajdon a sóbányába is be lehetne vinni, oda jelenleg busszal viszik a turistákat és a kúrára érkezőket.)

Mindez persze jelenleg csak játék, a gondolatok szabadjára engedése, a közeljövőben aligha épül ilyen hosszú kisvasút Székelyföldön. Még akkor se, ha a helyiek jól ismerik ezeket az elképzeléseket. A helyszínen járva parajdi szállásadónk elmondta, hogy már az 50-es, 60-as, 70-es években rendszeresen megígérték a választási kampányokban (a fene se gondolta volna, hogy az egypártrendszerben is ígérgettek!) a kisvasút továbbépítését. A rendszerváltás óta pedig többször is szóba került a kisvonat felélesztése.

Szólj hozzá!

Címkék: fotó térkép románia erdély vasút kisvasút mellékvonal nkpk


A bejegyzés trackback címe:

http://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr71788994

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.