Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

2010.03.07. 23:00 erminavet

Megtámadták a debreceni villamostender eredményét

Ahogy nemrég megjósoltuk, a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) előtt folytatódik a Debrecen második villamosvonalán közlekedő járművek beszerzésére kiírt pályázat, mert több gyártó is jogorvoslatot kért vagy kér.

A Kötött pályának két ajánlattevő cég is elmondta, hogy a KDB-nél támadja meg a város által kihirdetett eredményt, amely szerint a spanyolországi CAF szállíthatná a 18 darab csuklós villamost.

Az olasz AnsaldoBreda magyar partnere, a BKV VJSZ Kft. azt közölte, biztosan fellebbeznek az őket kizáró döntés ellen, bár a jogorvoslati kérelem szövege még nem készült el, így nincsenek részletek. Annyit elmondtak, hogy szerintük Debrecen két kisebb formai hiba miatt érvénytelenítette a pályázatukat, márpedig az ilyen elírásokat nem kellene kizáró oknak tekinteni. (Az olaszokat éppen partnerük miatt diszkvalifikálták, a VJSZ ugyanis alvállalkozóként és erőforrásnyújtóként is szerepelt.)

A VJSZ-nél ugyanakkor utaltak arra is, hogy jogorvoslatukban szerepel az a probléma is, hogy a nyertesnek hirdetett CAF ajánlata nem felel meg a kiírásnak. A szállítható utasok száma ugyanis legfeljebb a 25-szöröse lehetne a felszállósávokénak, vagyis azoknak a csatornáknak, ahol egyszerre egy utas tud le- vagy felszállni. (Egy szimpla ajtó tehát egy, egy dupla két sávnak minősül.) Márpedig a CAF anyagában erre a mutatóra 38,4-es szám szerepel.

A svájci Stadler ugyancsak úgy nyilatkozott, hogy mennek a KDB elé. A Stadlert nem zárták ki, ám a pontozásban a három érvényes ajánlat között – elsősorban az ár miatt – lemaradt. Ők tehát feltehetően szintén az ajtósávokra jutó utasszám ügyében emelnek kifogást. Annál is inkább, mert ugyanaz a probléma, amely a CAF-nál, a harmadik nyertes, a cseh Skoda pályázati anyagában is megtalálható, az ő adatlapjukon 34-es szám virít. A svájciak tehát eléggé nyilvánvaló hibára hivatkozhatnak mindkét versenyben maradt konkurensüknél.

Ugyancsak a KDB-hez fordult az ötödik ajánlattevő, a horvát Koncar, amelyet a bankgarancia nem megfelelő szövege miatt zárt ki Debrecen. Az ő jogorvoslatukat már el is bírálta a KDB, és elutasította.

Általában meglehetősen kockázatos egy közbeszerzési jogvita eredményét megjósolni, annyit azonban most megengedhetünk magunknak, hogy a felszállósávok ügye világosnak tűnik. A CAF és a Skoda adata eléggé egyértelműen kilóg a megengedett sávból. Ráadásul eredményhirdetés után ezeken már akkor sem lehet változtatni, ha csak tévedésből kerültek oda, és a két pályázó egyikének vagy másikának villamosa valójában teljesíti a gyors utascsere miatt megkívánt paramétert. A kihirdetett eredményt is az ezekkel az adatokkal kiszámított pontok határozták meg, tehát a KDB aligha hunyhat szemet a túl nagy számok fölött.

Ha így lesz, kiesik a versenyből a CAF és a Skoda, az egyedül maradó Stadlert pedig ebben az esetben nem lehet győztesnek hirdetni, vagyis alighanem új, immár az ötödik eljárásra van szükség.

Érdekes kérdés, hogy a KDB a baszkok és a csehek elmeszelésén kívül megbünteti-e Debrecent, hiszen az egyértelműen rossz adatot tartalmazó pályázatokat nem zárták ki. Sőt, ha a hiba időben feltűnik nekik, még lett volna mód egyeztetni a pályázókkal, és ha valamelyiküknél csak elírás történt, a szabályok szerint akár ki is lehetett volna javítani az adatot. (Persze ha tényleg kevés az ajtó, akkor ez nem megy.) Vagyis ha a bíráló gondosan jár el, más lett volna az eredmény. A KDB szabott már ki bírságot ilyen hiba miatt ajánlatkérőre.

Ha új forduló lesz Debrecenben, gyakorlatilag nulláról kezdődik a verseny. Mivel az eredményhirdetéskor a versenyzők megkapták egymás anyagának legfontosabb adatait, sőt, a jogorvoslati eljárás során általában módjuk van a pályázóknak a tender dokumentumainak némelyikét megismerni, széles tere nyílik az ajánlatok újraszabásának.

Akár az ár versenyképesebbé tételének, akár a villamosok műszakilag nem túl jelentős, ám a pontozásban sokat számító módosításának. Mivel a döntő tényezőt, az árat az utasszámra vetítik, a kapacitás növelése pontokat hozhat. Egy ülés helyén például több álló utas elfér, de az ajtószám csökkentése is növelheti az utasok számát és az esélyeket. Csak azoknál persze, ahol a fentebb emlegetett mutató ettől nem nő 25 fölé.

 

19 komment

Címkék: politika alföld skoda villamos városi közlekedés stadler caf koncar ansaldo


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr531817743

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Thickleg 2010.03.08. 01:54:56

Az lenne a meglepő, ha egy közbeszerzés simán, elsőre sikerülne ebben az országban.

"Na ma ki lopott..." by Hofi

is 2010.03.08. 07:44:31

mivel a tanácsadó alkalmazása a sajtónak hála ma már mindenkinek a fejében összefonódott a korrupcióval, ezért a városháza megmutatja, hogy ő milyen tökös is egyedül. ÖTÖDIKRE.

és még Debrecen akar példát mutatni az országnak...

kibic 2010.03.08. 08:44:42

Isten ovja Debrecen varosat az AnsaldoBreda termekeitol. A Dán Allamvasutak 2003-ban rendelt 89 motorvonat-szerelvenyt. 2006-ban az osszesnek uzemben kellett volna lennie. Ma 14 db. van szolgalatban ideiglenes mukodesi engedellyel szolo uzemben. Konstrukcios es minosegi hibak tomege.. A koppenhagai vezeto nelkuli metrot is az AnsaldoBreda szallitotta. Rengeteg baj volt a jarmuvekkel. Automatika, ajtok, vezerles stb.

premium salmon 2010.03.08. 09:16:27

Értem az újságírói nyelvet, de cím egyelőre helyesen „Megtámadják …vagy „Meg fogják támadni..” A többi szerdán elválik és csütörtök délutánra digitálisan is kiderül.

Ez a történet kilenc érdeklődővel vagy kicsi négerrel vagy indiánnal indult és bár nem egyesével fogynak, a végén itt is marad egy, de minek.

Slusszpoén: zárják ki a bíráló bizottságot. Aki főleg kizárásból jeleskedik és négy gyakorlati foglalkozás után is csak eddig jut, az bukjon meg, zárattassék ki maga is.

Ha ennyire érzéketlenek az emberi tényezőre, üssön vissza rájuk is - és főleg tűnjön el a tendereztetésből - ez az antihumánus és súlyos károkat okozó szemlélet.

Mibe került volna rákérdezni a bankgaranciára, alvállalkozóra - mi közük van ezeknek ahhoz, hogy a debreceniek a legjobb villamost kapják a legjobb áron?

Most ők tévedtek. Ez szerintük nem emberi dolog....

2010.03.08. 10:11:12

És ez az ország akar foci Eb-t vagy olimpiát rendezni?
Ha tényleg elnyernénk valamelyiket, akkor a rendezés évében még a kivitelezők se lennének meg, nemhogy megépítve egy stadion vagy 1 km autópálya. A BOM-nak az ilyen történetekből le kellenne vonnia a tanulságot és kijelenteni, hogy ebben az évszázadban biztosan nem leszünk alkalmasak olimpia rendezésére.

bikappavuvjsz (törölt) 2010.03.08. 10:27:47

@kibic: ez az Isten óvja azért enyhe túlzás...Az AB egy világszerte elismert cég, a világ szinte minden pontjáról érkező megrendelésekkel.
Nyilván lesznek-voltak problémák, de ez egy ilyen kapacitású cégnél teljesen megszokott és a hibák nagyon sokszor a gyártón kívül eső problémából keletkeznek (nézd pl. az Alstom példáját a metrónkkal).
Szóval ilyen kevés információval elhamarkodott olyat állítani, hogy ez a gyártó milyen rossz...Máskor hivatkozz be hivatalos infókat ha ilyet állítasz, nem össze vissza dobálózni, hogy ez rossz, meg amaz rossz. Ez teljesen megalapozatlan.

bikappavuvjsz (törölt) 2010.03.08. 10:32:13

@roli101: érdekes megállapítás, de sajnos ez így néz ki...Amíg ekkora teret engednek a korrupciónak és semmi sem korlátozza és riasztja el azokat, akik csinálják vagy csinálni akarják, addig ez az ország sajnos alkalmatlan lesz bármire. Bármilyen szomorú ez predesztinálva van kb. az elkövetkezendő 20 évre, mert én meglepődnék ha ezen időn belül történne bármilyen változás. Az érték napjainkban egyáltalán nem számít az biztos, ellenben a nokia dobozok nagyon...

mestska · http://cities.blog.hu 2010.03.08. 13:27:16

@bikappavuvjsz:

"Nyilván lesznek-voltak problémák, de ez egy ilyen kapacitású cégnél teljesen megszokott "

ja, csak nem olyan léptékben, mint az Ansaldonál.

premium salmon 2010.03.08. 13:28:19

Hogy van az, hogy valakit kizárnak a tenderből, aztán eredményt hirdetnek, a kizárt meg jogorvoslattal él és egy füst alatt megtámadja a végső döntést is. Kétségtelenül takarékos megoldás, egy boríték, bélyeg, illeték, stb.

Vagy a kizárt pályázó megtámadhatja a kizárása után született döntést is, amíg nincs az ügyében KDB határozat? Ismét az átkozott jogászkodás, idő és pénzpocséklás, aminek semmi köze sincs a célhoz, hogy minél hamarább korszerű villamosokkal közlekedhessenek a debreceniek. Ezt először 2010-re ígérte nekik a polgármester.

Az is felmerül a bírálók bírálataként, hogy miért kellett 40 nap ahhoz, hogy az olaszoknál észleljék a formai hibát? Más esetben miért elég erre 18 nap? Kétszer akkora volt az a másik formai hiba? Szerintem a kiszúrásban is érvényesülhessen az esélyegyenlőség nemes EU prioritású elve :-)

ubk 2010.03.08. 14:58:36

@bikappavuvjsz: Hát pedig nekem is az a véleményem, hogy isten óvja a világot az Ansaldo termékeitől! Jómagam vezettem Ansaldo szaggatós KCsV7-eseket pár hónap erejéig, s eszem megáll, hogy milyen apró dolgok haza tudják vágni az egész rendszert. Arról nem is beszélve, hogy nem ritkák a fázis késések sem a menetvezérlésnél, azaz amikor már nem akarsz gyorsítani, s nullába rakod a szabályzót, még akkor is gyorsul. Ugyanez féken, csak ott meg inkább késik egy picit a fékhatás. Ha nem hiszed, kérdezz meg egy villamosvezetőt a 2-es vonalán, pl.
Jót nem hallottam az Ansaldo többi vasúti járműveiről, úgyhogy nem is sajnálnám, ha nem kerülne be Debrecenben.

bikappavuvjsz (törölt) 2010.03.09. 03:35:38

@ubk: Könyörgöm, nehogy már a KCSV7-et hozd fel, ahhoz semmi köze az AnsaldoBreda Spa.-nak, azt még a Ganz-Ansaldo cég gyártotta, aminek ehhez tényleg semmi köze. Nézz utána valaminek ha behivatkozod és ne egy 30-40 éves technológiát hozz fel a mai korszerű olasz technológia bírálatára. Ég és Föld minden tekintetben, ebben egyetértünk, hogy igen fél évszázada az egy megbízhatatlan félig! olasz technógia volt, leszögezem mint Ganz-Ansaldo még csak nem is ennek a cégnek a jogelődje.

bikappavuvjsz (törölt) 2010.03.09. 03:42:50

@mestska: ne kezdjük már itt is, véleményem szerint bármelyik cégről össze lehet hozni annyi problémát, mint abban a bulváros cikkedben. Csak utánajárás és megrendelés kérdése...

Végezetül annyit, hogy elismerem voltak problémák, ami mint láthattad sokszor nem az Ansaldo hibájából fakadt, mert tudod ez olyan dolog, hogy kettőn áll a vásár, könnyű dolog mindig a gyártót okolni, az a legkézenfekvőbb.
A lényeg, hogy az AB korrekt ajánlatot-ajánlatokat tesz le az asztalra, megalapozott műszaki háttérrel, referenciával, jó árral, tehát - el kell fogadni - lesz AB villamos Magyarországon. Bízom benne, majd ha követed az eseményeket és utazol rajta, az némiképp eloszlatja ezt a negatív berögződést...

bikappavuvjsz (törölt) 2010.03.09. 04:49:03

@mestska: Még a nem olyan léptékben megjegyzésedre...
Hát ne haragudj, de ezek a gyártók akik még pályáztak eleve a kis kapacitással rendelkező, semmi nemzetközi tapasztalattal nem rendelkező gyártók, ha ezekhez mérjük az AB-t, akkor eleve butaság megkérdőjelezni a dominanciát. Most egy 2-3 releváns projekttel rendelkező cégben picit nehezebb hibát kimutatni, ezt te is belátod...
A Stadlert persze nem számítva ide, az teljesen más dimenzió...Ő benne van abba az elitbe, amibe talán már a kapacitást és a megrendelésállományt is figyelembe véve az AB is beletartozik, (talán a Skoda is). Most függetlenül attól, hogy úgy gondolod, hogy problémásabb mint a többi top gyártó. Igen, top gyártóhoz mérten lehet, hogy több problémával küzd, de egy kisebb gyártóhoz azt kérdezem - milyen gondolkodásmódon keresztül lehet viszonyítani. Ne érts félre nem leszólni akarom a kisebb gyártókat, nagyon tisztelem és elismerem a munkájukat, de mégiscsak más, mindenki beláthatja..
Szóval egy kis kapacitásértékkel, kis megrendelésállománnyal, kevés tapasztalattal, nulla kapcsolatrendszerrel rendelkező kisebb gyártók (hangsúlyozom villamos gyártás terén) esetén ne higgyétek, hogy nem lenne legalább annyi de inkább sokkal több probléma. Gondoljatok csak a tapasztalathiányra és a ki nem próbált járművekre (vagy legalábbis kevés helyen kipróbált)..Predesztinálja a lassú ügyvitelt és a rengeteg felmerülő műszaki és egyéb problémát.
Debrecennek szerintem ez megtisztelő, hogy ilyen alacsony projekt keretösszegre kettő-három ilyen top gyártó is jelentkezett. Mint ahogy természetesen az is, hogy a még releváns tapasztalattal nem igen rendelkező kisebb cégek itt kipróbálnák magukat.

ubk 2010.03.09. 16:29:14

@bikappavuvjsz: 1996-ban kezdték el felszerelni az Ansaldo szaggatókat a Ganz csuklósokba, az nem 30 éve volt, akármenniyre is számolom. Sztem te kevered az ICs-t a KCsV-vel, úgyhogy nézz legközelebb utána joban a dolgoknak :-P

bikappavuvjsz (törölt) 2010.03.09. 18:27:44

@ubk: ne félj utánanéztem a dolgoknak, valóban ez is igaz, amit írtál a technológia akkor is jóval régebbi.
A lényeg változatlan, ez ugyanúgy mint Ganz-Ansaldo társulásként működött, aminek semmi köze a jelenlegi AnsaldoBreda Spa-hoz. A mondanivalómnak ez a lényege, és ez egy tény. Nézz utána te jobban a dolgoknak, mielőtt ilyen rossz példát említesz.

bikappavuvjsz (törölt) 2010.03.09. 18:29:54

@ubk: egyébként nem valótlan dolgot állítasz a KCSv7-eknek a szaggatója valóban nagyon rossz volt, ezeket nap mint nap javítjuk mi is, tehát elég aktuális. Csak a párhuzamod volt rossz és elhamarkodott, hisz mint említettem, te egy teljesen más cégről beszélsz.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.03.10. 19:04:40

@bikappavuvjsz:

Szolgálati közlemény:

(Sajnos vonatoztam Erdélyben - egy fenét sajnos, jó volt - és ezért csak most írom ezt a figyelmeztetést:)

Az irodalmi olasz nyelvben csak idegen szavakban fordul elő a k betű, ezért görög nevén, kappaként emlegetik.

Bi-Kappa-Vu tehát annyi, mint BKV

bikappavuvjsz kommentelőtársunk tehát nickjével azt kívánja nagyon korrekt, elegáns, ám esetleg nem minden olvasó számára triviális módon jelezni már a nickjével is, hogy ő egy elfogult szereplő itt, hiszen a BKV VJSZ Kft.-t képviseli (bár gondolom, nem hivatalosan). Ha esetleg ez nem mindenkinek volt világos.

Ettől még persze szívesen látjuk hozzászólásait. Amit magam nem látok szívesen, az az eltérő vélemények tisztességtelen gyökerére való célozgatás.

Erre gondolok:

"Csak utánajárás és megrendelés kérdése..."

Mindenkit arra kérek, még ilyen finom formában se vádoljunk senkit nemkívánatos elfogultsággal, személyes érdekeltséggel.

Különösen akkor, ha magunk viszont tényleg személyesen érdekeltek vagyunk.

köszönettel:

accaazetaigiazetadia

Lengyel 2010.05.16. 17:03:56

Rettegünk attól a naptól, amikor visszapakolják a felszedett villamossíneket.
A villamossín balesetveszélyes, csikorog. Elvesz két sávot, lecsökkenti a forgalmat.
A troli csendes, nemsokára akár napelemes is lehet. Nem kellenek sínek, megmarad a 2*2 sáv, nem csúszik, nem nyikorog, gyors, környezetkímélő. Mi folyik tehát itt? Csak nem korrupció???
Valami milliárdos maffiózónak sok eladatlan vasa van az EU-ban, ezért kényszerítettek bele bennünket a villamos vásárlásba? Köszönjük, nem kérjük!

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.05.17. 10:50:54

@Lengyel: Ja, neked meg bizonyára troligyárad van. Korrupt troligyárad, nyilván.

ti
süti beállítások módosítása