Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

2010.04.14. 18:00 erminavet

Pink, rózsaszín vagy magenta az új reimsi villamos?

Megérkezett az első pezsgőspohárra emlékeztető, felső vezeték nélkül is közlekedő villamos Reimsbe.

Tevan Imre: 03 CITADIS Reims atadas

A franciák a dizájnban, így a villamosdizájnban is vezető szerepet visznek.

Tevan Imre: 10 CITADIS Reims formatervek

Alighanem az egyik legnagyobb karriert a reimsi villamosok terve futotta be, miután kiderült, hogy a város lakói a szemből egy pezsgőspohárra emlékeztető orr-résszel tervezett verziót választották.

Tevan Imre: 06 CITADIS Reims narancs kulso

A valóban elegáns villamosok közül az első most érkezett meg a pezsgő fővárosába.

Tevan Imre: 05 CITADIS Reims zold belso

A 2007-ben megrendelt 18 jármű nyolc különböző színt visel majd, az Alstom sajtóközleménye magyarul a sárga, narancssárga, vörös, rózsaszín, kék, türkizkék, ánizszöld és a lila szavakat használja, de ez utóbbit azonnal kétségbe is vonjuk. A magyar sajtóközlemény szerint ugyanis az első példány ilyen színű. Namost vagy ez az információ téves, és a rózsaszín érkezett meg a francia városba, vagy ha lesz ennél még rózsaszínebb, akkor sem lila ez. 

Tevan Imre: 09 CITADIS Reim piros kulso

Az első példány férfiszemmel rózsaszín, a hölgyek manapság inkább pinknek mondják az ilyet, de nem áll messze a T-csoport magentájától sem. (Legfelső kép.)

Tevan Imre: 08 CITADIS Reims kek kulso

A dizájnelemeken túl (vagy belül) 32 méteres Citadis villamosokról van szó. Az Alstom nemcsak a járműveket készíti, hanem a pályát is elektronikával, jelzőberendezésekkel, áramellátó rendszerrel együtt.

Tevan Imre: 07 CITADIS Reims narancs belso

Ez nem csupán a felső vezetéket jelenti, mert a 23 megállós, 11,2 kilométeres pályából 2 kilométeren a vezeték nélküli APS rendszer működik majd, hogy a drótok ne zavarják a belvárosképet. Vagyis itt a villamosok alulról, az úttestbe épített szerkezetről veszik az áramot.

Tevan Imre: 04 CITADIS Reims zold kulso

Fotók: Alstom

88 komment

Címkék: dizájn franciaország villamos városi közlekedés alstom


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr431921344

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Valaki más 2010.04.14. 19:09:57

Na, ilyen nem lesz nekünk sose. És nem csak a villamosra gondolok, hanem az APS rendszerre (jelentsen is az bármit :) )

Edd China 2010.04.14. 19:11:56

Ilyen villamos jöhetne Miskolcra is, ugyanilyen kábel-nélküli technológiával. Tetszik.

adam434_ 2010.04.14. 19:13:03

és ha egyszerre lépek a két sínre, nem basz meg az áram?

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.14. 19:15:44

@adam434_: Nem, sajnos nem. Nem a két sín a két pólus. Természetesen.

Gera 2010.04.14. 19:16:44

@adam434_: Nem basz meg, mert a középső sínen csak pár méteres szakaszok vannak feszültség alatt és csak akkor, amikor ott van fölöttük a villamos.

Valaki más 2010.04.14. 19:18:45

@Gera: És van ott valaki, aki kapcsolgatja a villamos helyének függvényében, hogy hol kell áramnak lennie? :D

De egyébként is, miért kell hozzáférhetőnek lennie? Nem lehet valami indukciós kapcsolat?

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.14. 19:21:10

@erminavet: Egy harmadik sínhez hasonló valamit kell elképzelni,

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/Bordeaux-aps%2Bisolation%26joint.jpg

de ha jól emlékszem, valahogy úgy működik, hogy csak akkor van feszültség, amikor fölötte van a villamos.

is 2010.04.14. 19:21:30

@Valaki más: "És van ott valaki,..."

ja, mindig ott egy villamos éppen, nem is értem, hogyan. az első keréknél kapcsol, középen áramot vesz, a hátsó keréknél meg lekapcsol, pl.

Gera 2010.04.14. 19:21:53

@Valaki más: Rádióval kapcsolja magának a villamos.

Biztos jó lenne az indukció, csak még kurva drágább lenne és rosszabb lenne a hatásfoka.

Amúgy szerintem ez az APS tipikus francia találmány: nagyon érdekes, de drága és megbízhatatlan.

is 2010.04.14. 19:22:11

@poszt: árösszehasonlítás a Combinókkal, vagy vidéki projektekkel, esetleg van?

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.14. 19:22:46

@Valaki más: azon a konkurencia dolgozik (Bombardier). Bejelentették, de üzemelő pálya még nincs.

ti

Vaandor 2010.04.14. 19:27:35

Ha az első példány a képen látható rózsaszín (nem, NEM pink!), akkor mi alapján kell "kétségbe vonni", hogy lesz lila is? Itt lemaradt valami infó? Netán ők ezt becézik lilának?

sanche_ 2010.04.14. 19:30:41

Egyrészt jópofa ez a felsővezeték nélküliség, másrészről nem szeretem mikor iitthonis azért olyan sok (persze nem azért, mert olajlobbi, maffia és buszos barátim körök fent..) de az a szöveg, hogy a villamos, troli elrontja a szép belvárost... Persze inkább büdös, környezetszennyező, többe kerülő busz a jó megoldás ezért..Szerintük..

De mindenesetre jópofa ez a francia cucc, mondjuk az első színe.. hmm..

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.14. 19:32:00

@Vaandor: Mert ők az elsőre mondják, hogy lila, de most hogy mondod, lehet, hogy nem a szín megnevezését tévesztették el, hanem azt, hogy melyik az első. Javítom a szöveget eszerint.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.14. 19:40:24

@Gera:

"nagyon érdekes, de drága és megbízhatatlan"

azért a kezdeti nehézségek után ez mára 99,...%-ra változott, úgyhogy a megbízhatatlanságot szerintem nem kell reklámozni.
Aki pedig volt Bordeauxban, és látta, hogy a belvárosban, vagy épp a hídon, vagy a rakparton mennyire más a látkép a felsővezetékek nélkül, (és persze egyéb más vizuálisan zavaró dolgok) az megérti, hogy gazdagabb városok miért hajlandóak erre áldozni.

Ungabunga · http://hatter24.hu 2010.04.14. 19:43:52

Hát eléggé kényes szín ez a rózsaszín. Ha már tesznek ode egy csúcs villamost, milért kell "magentát" ? :D

felucca 2010.04.14. 20:01:33

Hát, egy formailag ennyire trendi cucc öt év alatt el is avul formailag, de nem baj, mert akkor - sok pénzért - lehet újat barkácsolni.

Én remélem, hogy Magyarországon sokkal-sokkal több felsővezetékes villamosvonal lesz, mire öreg ember leszek. Tök mindegy, milyen villamos fog járni rajta, Tőlem lehet magenta is.

veny 2010.04.14. 20:22:03

Városképileg eszméletlen jó dolog. hogy nincs felsővezeték. Kár, hogy a baromi ocsmány villamos helyből el is viszi ezt az előnyt... :(((

lbalazs 2010.04.14. 20:27:07

@felucca: A kulonbozo TGV-ket is star formatervezok terveztek kivul belul. Azok sem mentek ki a divatbol.

Egyebkent ilyen also erintkezos villamos Pesten is jart regen. A kozlekedesi muzeumban lehet megtekinti technikajat.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.14. 20:27:26

@felucca: De jó látni itt! Még ha nem is értek veled egyet. Minden dizájn jellemző a korára, baj csak akkor van, ha nagyon a perc divatjának készül. (Ezt persze te nálam sokkal jobban.) De ez a forma miért lenne ilyen? Nekem ma is tetszik egy 60-as években megcsinált különleges francia vagy angol, nagyon karakteres autó.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.14. 20:29:38

@lbalazs: Járt, csak akkor még folyamatosan feszültség alatt volt a 3. sín, és ez problémákat okozott. Ha jól tudom, elsősorban nem is baleseteket, de elkoszolódott, és olyankor nem ott vezetett, ahol kellett.

ti

lbalazs 2010.04.14. 20:34:29

@erminavet: Igen, egy fuggoleges res ket oldalan voltak az erintkezok. Kezzel nemigen lehetett elerni. Persze mivel a foldben volt eldugva, koszolodott. De azert erdekes, hogy nem annyira uj ez az elgondolas, es meg lehet nezni igen jol kitalalt volt az a technika is.

Nap 2010.04.14. 20:35:54

Ciklámen, baszdmeg, ciklámen.
Igazán buzi szin, de ha erre van igénye a népnek, hát élvezze.

sanche_ 2010.04.14. 20:36:04

@altec: Még egy combino utáló politikai okokból...
Elmondom, keress utána, a Combino kivételesen egy nagyon jó üzlet volt, a modern villamosok közül nagyon jó áron (mások drágábban vettek ugyanolyat általában)

A sárga villamos pedig pesti hagyomány és nagyon jól is néz ki.

mestska: engem így sem hoz lázba a dolog. Sosem zavart még a belvárosban, ha véletlenül van villamos vagy troli is. Sőt, szerintem jól mutat.

Nem mondom, hogy ha ingyen adnák a technológiát akkor ki kéne dobni, de úgy gondolom, hogy élhetőség, környezettudatosság és józanságnak előbb kell szerepelnie, mint annak a divatnak, hogy "juj, villamosvezeték a parlamentnél, gyorsan vigyünk oda inkább környezetromboló buszokat. Mindegy, hogy hosszútávon a villamos és a troli lenne a kifizetődőbb...

Uff

Ja és fel lehetne fogni a dolgot úgy, hogy amennyit spórolunk azzal, hogy megelégszünk a felsővezetékekkel, azt a pénzt esetléeg városszépítésre, felújításra is lehet költeni. Lenne hova.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.14. 20:41:29

@kassa: Hát azért az igazsághoz hozzátartozik, hogy a Combinókat az egyik legcsúnyább, legkorrupciógyanúsabb tenderrel vettük meg. És olcsó is azért lett, mert az eredeti Combinóknak "élettartam-problémájuk adodott", ahogy a Siemens bécsi embere fogalmazott, amikor a Hirosímai járművelre kérdeztünk rá. Szóval inkább ne legyünk büszkék erre a törvénytelen beszerzésre.

ti

w@tch me! 2010.04.14. 20:49:35

szóval a forma szerintem nem megy ki a divatból, azért nem tetszik sokaknak mert formabontó :D nekem bejön..
a rendszer meg szerintem semmivel nem drágább mint a felsővezetéket kiépíteni, és mellette szép.

w@tch me! 2010.04.14. 20:51:39

egyébként a 3 vezető szakasz kozül akkor van fesz alatt a középső mikor a középső kerekenél lévő áramszedők ott vannak, ekkor a előtte és mögötte lévökben nincs áram. a közepe meg ugye 3 méterenként kap áramot.
fasza.

nem is értem szegedre mért lengyel villamosokat vesznek :S

Sanyix 2010.04.14. 20:55:11

EZ A LILA SZÍN EGYSZERŰEN OCSMÁNY!

Azt hiszem, ezért most hálás lehetek hogy Budapesten a megszokott jól bevált SÁRGA villamosok járnak;-)

A felsővezeték nélküli villamos támogatandó ötlet! Csak sajnos most mi magyarok még csórók vagyunk hozzá.

A magyarok istene mentsen meg minket a rózsaszín villamosoktól! !!!

sanche_ 2010.04.14. 21:01:10

@erminavet:
Rosszul tudod. Az előttünk vásárlók tényleg megszívták, mi azonban már az acélvázas technológiával kaptuk. Sőt, azért plussz pénzt kapott a város, mert (pont ezért) nem pont időre szállították le a villamosokat. Pereskedni se kellett.

Ha ez korrupciós üzlet, akkor mit szólsz az ÖSSZES buszvásárlásunkra, 4es metróról nem is beszélve? A combino a legnagyszerűbb vétel volt a városban már jó ideje. Ennél kevesebb korrupciót ilyen szinten sehol nem fogsz találni. Sajnos.

cziklotron 2010.04.14. 21:18:02

@adam434_: Ne félj! A villamos nem a sínből kapja az áramot bármi is legyen az APS rendszer. Vagy energiát tárol akkumulátorokban, kondenzátorokban és úgy teszi meg a felsövezetékkel nem rendelkező szakaszt, vagy a pálya alatt elhelyezett transzformátor elv alapján működő tekercs-vasmag kombináció gerjeszt áramot a villamosban elhelyezett tekercs-vasmag kombinációban a trakció ill. segédüzem számára (a szakaszokat a villamos aktiválja haladás során). Más megoldás jelenleg számomra nem ismert.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.14. 21:26:31

@kassa:
az, hogy a belvárosban van troli, vag yvillamos, az engem sem zavar, az, hogy felesleges oszlop, madzag, és táblaerdő van, az annál inkább. Budapest egy nagy vizuális szennyezés a parkolásrendezetlenségétől, a vezetkék halmazáig.

Nem állítom, hogy mindenhová felsővezeték nélküli villamost kell rakni, (mint pl. lesz Brasiliában) nem állítom, hogy egész vonalakat kell így megvalósítnai, mint pl. történni fog ez Dubaiban, de a belvárosi szűk utcákon, a XIV. századi gótikus templom mellett ha már mindne táblát, oszlopot, és más kiírtottunk, akkor a felsővezetéket is tüntessük el. Engem megygőztek Bodeauxban a beruházás milyenségéről, látva élőben az eredményt.

Persze ma ez divat lett már, és ész nélkül építik mindenhová ezt a rendszert, minden nagyobb villamosgyártónak van ilyenje már, a legutolsó rendelő épp Granada volt, mint ahogy azt a blogomon olvasni lehet.

Budapesten egyébként hirtelen nem tudnék olyan helyet mondani, ahol felsővezeték nélkül lenne klassz a közlekedés. azaz de, egy újjászabott Kossuth téren nagyon pöpec dolog lenne, és a kettes villamos más pontjain is.

azért ez is joban néz ki felsővezeték nélkül, nem?
3.bp.blogspot.com/_V_XWnazo_0E/SF5tUQ_x7NI/AAAAAAAABQE/bykszP1mlVI/s400/Nice+Tramway.jpg

Megköszönöd az italt,hazamész, kivered 2010.04.14. 21:29:19

Itthonra jó lenne a csirkéket meg disznókat tartani benne.

cziklotron 2010.04.14. 21:43:58

@adam434_: most, hogy átnéztem a többi bejegyzést helyesbítek. Sajnos a képeken nem látszik a harmadik sínszál. Ahhoz, hogy bekövetkezzen amit írtál, a villamos alatt kell hogy rálépj a harmadik és a jobb vagy baloldali sínszálra, lehetőleg cipő nélkül.

lilly.alien 2010.04.14. 21:48:53

Csicsa, nekem bejön. Nemtommérkell finnyáskodni? :)

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.14. 22:04:47

@kassa: Nem, pontosan tudom, mi történt, jót is írtam, csak te nem fogtad fel.

Igen, jól jártunk, egy súlyosan korrupciógyanús üzlet után. Tök szabálytalanul. Van ilyen. Szerencse. Én azért nem lennék rá büszke.

ti

nikkel odeon 2010.04.14. 22:08:14

@mestska: Én több helyet is el tudnék képzelni, ahol jobb lenne a felsővezeték nélküli villamos. Mondjuk (legalább) a Kis- és Nagykörút, meg mondjuk a 2-es villamos a Jászai Mari vagy Kossuth tér és a Fővám tér között. Sőt, a Batthyány tér és a Szent Gellért tér között a 19/41-es villamosok vonala is jóval jobb lehetne.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.14. 22:22:56

@cziklotron: Minden állításod téves. Természetesen minden villamos a sínből "kapja" az áramot. Hiszen (legalább) két pólus kell az elektromos energia ilyen módon történő átviteléhez. Biztos láttál már konnektort. Csak az egyiket a földdel azonos potenciálon is tarthatjuk, hiszen csak a kettejük közötti potenciálkülönbség számít. Célszerűen a sín ez, hiszen így nincs a föld és a sín között potenciálkülönbség, azaz feszültség. Azaz nem ráz meg az áram, ha te kötöd össze őket. Az áram tehát a felső vezeték és a sín között folyik, vagyis a sínből éppen annyira kapja az áramot egy hagyományos villamos, mint fentről.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.14. 22:30:45

@cziklotron: Na most a vezeték nélküli technológiák között valóban van olyan, amit leírsz, a "transzformátor elvű", de ez a legnehezebb, sokáig nem ment, a Bombardier frissen dolgozta ki, ha fontoskodás előtt elolvastad volna a kommenteket, már tudnál róla, nekem pedig megspóroltad volna ezt a kommentet.

Valóban van energiatárolós megoldás is, ma már egyre inkább kondenzátoros, mint akkus.

Ám sokkal egyszerűbb volt érintkezéssel, harmadik sínnel megcsinálni, az APS is ilyen rendszer, biztonsági okból úgy, hogy ne legyen feszültség alatt, csak ha rajta van a villamos.

ti

cziklotron 2010.04.14. 22:45:36

@erminavet: nem tudom eldönteni ezek alapján melyik állítás téves. Amit leírtál az mind igaz. Egy jármü mint egy ellenállás (induktív, kapacitiv, ohmos) van jelen az adott pályaszakaszon. Ha valaki eközben a "jármű alatt" rálép az említett módon a megfelelő sínszálakra akkor ö is mint ellenállás bekerül az áramkörbe, tehát rajta áram fog folyni. Vagy Ohm-bácsi tévedett?

jack o'neill 2010.04.14. 22:56:43

Pofára szimpatikus járművek, a technika tetszetős. A legtőbb szín borzasztó (bár ha ezt akarták...), illetve a multi csuklós tuja nem az én világom.
Amúgy a baba-rózsaszín gépet ki lehet adni reklámfelületnek a T-nek (ha van a csigazabálóknál), akkor lenne plusz haszna is.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.14. 23:06:36

@cziklotron: Szerintem pontosan érted, hogy az előző hsz.-ra reagáltam, nem erre. Az egyik valótlan állításod az volt, hogy "nem a sínből veszi az áramot", a másik, hogy hogy működik az APS.

ti

cziklotron 2010.04.14. 23:07:14

@erminavet: Az lehet hogy a harmadik sínes megoldás mindenképp a legegyszerűbb megoldásnak tűnik, de szeretném látni a megoldáshoz tartozó biztonsági számításokat, miszerint egy egyszerű véletlenszerű meghibásodás nem helyezheti-e az adott pályaszakaszt feszültség alá. Ami azt illeti a transzformátor elv alapján működű energiatovábbitásnak valójában a pacemakerrel elő személyek szabnak jelenleg határt.
A kondenzátoros elv ugyan müködik, de vannak távolsági korlátai. Amennyiben az "áthidalandó" szakasz hossza indokolja inkább akkumulátorral oldják meg (lásd Siemens Sitras HES Portugáliban - igaz ott metroban 2500 m)

irolvas 2010.04.14. 23:14:38

Ezek milyen széles kocsik?
Kettős ülések vannak a kerekek felett, bár a közöttük levő "folyosó" itt sem tűnik túl szélesnek.
---
Ha jól emlékszem az első, akkor még próbaüzemű villamos vonalat a Siemens építette ki és szállította az összes berendezését, a nyugati pu. és a Király utca között (ha jól emlékszem).
Az is alulról a középső utcaszint alatti sínről kapta a betápot.

HgGina 2010.04.14. 23:15:29

Szigorúan színtani szemmel a magenta magyarul bíbor. Additív színkeverésnél alapszín. Altrernatív néven kékesvörös. Kék+vörös mezei értelmezésben lila. A bíbor nagyjából bizony egy lila, ami erősen hajlik a vörös tartományba. Plázacicák ne próbálják felfogni, nekik elég a pink megjelölés!

HgGina 2010.04.14. 23:20:28

@cziklotron: ha az a szegény éppen a jármű alatt van, aligha folyik rajta keresztül áram. Ott akkor max. vér folyik. Akkor pedig már oly mindegy, hogy 220, 380 vagy 3000 V.
Ohm és Siemens bácsi nem lehetett valami komoly baleseti sebész, ha ezt nem tudta egyikük sem.. :)

petru 2010.04.14. 23:22:16

Eroteljesen tiltakozok a "pezsgospohar" szo ellen. Par evtizede jelent meg a fimekben az ilyen "ujgazdag" pezsgospohar, miutan evszazadokon keresztul maskeppen nezett ki. Es persze minden majom elkezdte majmolni
(a majom azert van hogy majmoljon valamit)

MakiMuki 2010.04.14. 23:22:53

Én arra lennék kíváncsi, hogy mennyire bonyolult ez a rendszer?

Mert ha az elmondottak alapján úgy működik, hogy mindíg csak a villamos alatti sínszakasz van feszültség alatt, akkor az egész pálya alatt kell valami iszonyú költséges kapcsoló rendszer, ami mindig csak arra a pár méteres szakaszra kapcsolja a feszültséget. Árban és megbízhtaóságban ez hogy viszonyul a felsővezetékhez, ahol "egyszerűen" feszültség alatt van a teljes hossz?

Persze ettől függetlenül szuper lenne, ha Bp-en is ilyen villamosok járnának. Gondolom, hogy a 4-es metró árából biztos ki lehetett volna hozni egész hosszú felszini gyorsvillamos hálózatot.

petru 2010.04.14. 23:33:47

Valszeg koltseges, milyen lenne? Nem azert csinaljak a dolgokat hoy neked jo legyen, hanem hogy bezsebeljek a penzt.

eml 2010.04.14. 23:37:05

@felucca: "Hát, egy formailag ennyire trendi cucc öt év alatt el is avul formailag, de nem baj, mert akkor - sok pénzért - lehet újat barkácsolni.
"

Olvasd a posztban:
A pezsgő fővárosában pezsgőspohár alakú villamos.

Tuti

petru 2010.04.14. 23:43:41

@HgGina: jol mondod, legtobben nincsenek eppen tisztaban ezekkel a szinekkel.

Alensha 2010.04.14. 23:44:07

nekem nagyon tetszik, tényleg jöhetne Miskolcra is :) ott a sárga egységet már úgyis megbontották a piros bécsiek.

ellenben a rózsaszínt nem a hölgyek nevezik pinknek, hanem az angolok tudtommal, esetleg még a plázacicák.

SzekelyG 2010.04.14. 23:44:32

Szereintem meg a pesti városképhez hozzátartozik a sok kanóc.
Le kéne cserélni mindent trolira meg tujára, oszt faszaság lenne

petru 2010.04.14. 23:52:53

Az okrok, azok nevezik pinknek. Miert mondanak hogy rozsaszin, amikor az
"olyan kozonseges".

eml 2010.04.14. 23:53:20

@Sanyix: "EZ A LILA SZÍN EGYSZERŰEN OCSMÁNY! "

Minden relatív. Gondold el mennyire hányhatnékjuk (lehet) van a sárga kombné láttán.

babsz 2010.04.14. 23:55:20

A cikk első képén található villamos nanáhogy lila. Az index címlapon látható villamos viszont valóban rózsaszín (avagy pink, magenta, ciklámen, vagy ahogy tetszik).

A lila okés, a pinkizé meg akkor okés, ha a többi villamos összevissza sokszínű, és akkor van egy ilyen is, na. De mondjuk ha az összes ilyen pinkszínű lenne, bizonyára a reimsiek is belázadnának.,,

Amúgy az almazöld a legfaszányosabb. Szerintem.

De vessetek a mókusok elé, nekem a Combino is tetszik.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.14. 23:57:29

@irolvas:

konkrétan most nem emlékszem, hogy a nagykörúti Siemens alsó-, vagy felsővezetékes volt, az akkori alsóvezetékes üzemek azonban sokkal problémásabbak voltak , lévén bizonyos esetekben hozzáférhettek. Ez Bordeauxnál így néz ki ma:

citytransport.info/Digi/4957a.jpg

nyugodtan sétafikálhatsz rajta, esély sincs rá, hogy bármi történjen veled.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.15. 00:00:21

@Naked Lunch:

nem olcsó mulatság a rendszer, annyi bizonyos, állítólag háromszor drágább, mint a hagyományos vágányépítés.

Aműködési elve egyszerűen a következő: (wikipediáról)

APS uses a third rail placed between the running rails, divided electrically into eight-metre segments with three metre neutral sections between. Each tram has two power collection skates, next to which are antennas that send radio signals to energise the power rail segments as the tram passes over them. At any one time no more than two consecutive segments under the tram should actually be live.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.15. 00:03:15

@Naked Lunch:

semmi értelme nem lenne, ha felsővezeték nélküli óriási villamoshálózatot hoznánk létre Budapesten. Kit zavar a felsővezeték a legtöbb helyen? (úgyse vagyunk képesek a többi zavaró kelléket eltüntetni)
Inkább hozzunk létre felsővezetékkel óriási hálózatot :)

petru 2010.04.15. 00:06:53

@irolvas: "Ezek milyen széles kocsik?"
Ahogy en latom, egymeteres lehet a nyomtava. Ti persze Pesten a normal nyomtavhoz szoktatok ahol a kocsik is sokkal szelesebbek. (vagy csak lehetnek szelesebbek?)

2010.04.15. 00:10:42

@Gera: hja, clermot-fd-ban (fra.o) még össze is kombinálták a gumikerékkel (michelin miatt), ill. a vezető nélküli üzemmel (lyoni metro).. leon2000 volt a projekt neve, mikor elköltöztem még nem ment.. azóta kész, bár állítólag költségcsökkentés miatt nem teljesen az valósult meg,amit terveztek.. most megint járok arra, kiváncsi leszek...

P.A.N. 2010.04.15. 00:13:33

Rendes helyeken már a kisebb városokban, falvakban is elbújik minden villanyvezeték a föld alá. Ha egyszer megoldódik a buszok hatékony villanyhajtása, tömegesen el fog tűnni a villamos is. Csak fővonalakon lesz értelme. De ott is így, szépen, kultúráltan. Jó ez.... :)

petru 2010.04.15. 00:17:50

Franciaorszagban tenyleg sok erdekes es eredeti terv van, vagy mar valosult is meg. De seholsem olvastam hogy mennyire valtottak be a remenysegeket. Persze ezt nehez is elorelatni.

Dr Milton 2010.04.15. 00:20:40

Le a felsővezetékekkel! Én pont emiatt vagyok buszpárti, mert ocsmányaknak tartok mindenféle vezetéket. Kellene hirdetni egy országos felsővezetékmentesítési programot villamosoknak meg telefon stb cabeleknek. Esetleg a vonatoknál maradhatna, de ez számomra bármenniy pénzt megér.

Joske 2010.04.15. 00:22:15

Ugyan ez a APS még új dolog, de had emlékeztessek mindenkit hogy magyarok vagy 100 évvel megelőztük a franciákat. Nálunk az első nagykörúti villamosok felsővezeték nélküliek voltak, mert az akkori városvezetés nem engedte a felsővezeték építését, mondván rontja a városképet. Szóval volt nekünk is földalatti betáplálás több mint 100 évvel ezelőtt.

petru 2010.04.15. 00:24:57

@Joske: Na persze kicsit masfele mint ez. De tetszik nekem hogy akkor valaki sziven viselte a varos kinezetet is.

HgGina 2010.04.15. 00:30:46

Sok ronda rikító színű műanyag.
Pont olyan, mint úgy 8-10 éve voltak azok az ocsmány iMac-ek.

petru 2010.04.15. 03:57:19

Inkabb megvagyok a rikito szinekkel, mint a sirkertiekkel.

petru 2010.04.15. 05:35:12

Inkabb megvagyok a rikito szinekkel, mint a sirkertiekkel.

MakiMuki 2010.04.15. 07:00:54

@mestska:
"úgyse vagyunk képesek a többi zavaró kelléket eltüntetni"

Hát pont ez az. Képesek lennénk rá, megfelelő helyen megfelelő emberek ülnének.

MakiMuki 2010.04.15. 07:01:29

Kimaradt egy "ha" megfelelő helyen...

b p 2010.04.15. 09:15:42

Szép villamos (nem a színe), csak kár, hogy a vezetőnek pont kicsit oldalt előtte, alatta van a holttere. Induláskor gyereket gázolni elég könnyű vele

gonosztojás (törölt) 2010.04.15. 09:51:22

De jó nekik.. még választhatnak is...
A márkanév valhonnan ismerős...:))))

felucca 2010.04.15. 10:08:43

@erminavet: Én mindig itt vagyok, csak nem mindig írok:)))

Lehet, hogy konzervatív vagyok (biztos), de van egy mondás, a 3F mondása: Form follows function. Ez alapján minden formai divattól függetlenül visszakövethető a tárgyak formai értékállósága, és látható, hogy a tökéletes forma (az, amit évtizedek múltán is tökéletesen frissnek, mainak fogsz látni), abszolút független a divattól, és csakis a funkcióból vezethető le. Magyarul nélkülöz minden manírt és érzelmi vonalvezetést. Ez a villamos formailag csak manírból és érzelmi megnyilvánulásból áll, ez jelenleg aktuálisnak tűnik (tetszik nekünk, mert mostanában sok ilyen tárgy van és ez vezeti a szemünk és az ízlésünk), de néhány év múltán hirtelen avul.

Ellenpéldát is mondok, meg kell nézni egy BR103-as mozdonyt, a prototípus 1965-ből való, tehát majdnem egyidős a mi Szilinkkel....látni-e rajta ma formai avulást? Biztos elfogult vagyok, én nem látok...

Felsővezeték hiánya: A vizuális zűrzavar, ami az utcákon van, 5%-ban írható a felsővezeték rovására, a többi 95%-ért az ellenőrzés nélkül, túlhatalommal, összehangolás nélkül tevékenykedő közműcégek, forgalomtechnikai alosztályok és az ezeket kiszolgáló tervezők a felelősek (A minap átadott pesti Főutca közlekedési táblaerdejét nem lehetett tervezni, az csak úgy "odakerült" az utcára, mindenféle homályos előírás kielégítési kényszere miatt).

Figyelemmel lehet tervezni olyan közvilágítást és utcabútorozást, ami nem csak az előírásoknak felel meg, de esztétikus és összehangolt és ezeken észrevétlenül helyet kaphat a felsővezeték is.

Jelenleg nálunk nincs olyan tervező-, vagy közműcég, ami megfelelő intelligenciával állna a kérdéshez, de szerintem erre nem az alsóvezetékes villamos az egyetlen megoldás. Hanem pl. a tanulás.

De tőlem lehet majd alsóvezetékes isaz a villamos, csak épülne már végre!

felucca 2010.04.15. 11:14:44

@erminavet: Igen, ez is nagyon jó példa erre. 3F!

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.15. 11:38:06

@felucca: Aha. És azok a rovátkák az oszlopkban, mire valók? És az a háromszög a tetején?

ti

felucca 2010.04.15. 12:19:43

@erminavet: A rovátkák optikailag karcsúsítják az oszlopot a fény-árnyék játék hatása miatt. A háromszög a tetején a korábbi fatemplomok formájára utal, akárcsak a triglifek és metopék sora. Ezenkívül a háromszögben lehet elhelyezni a Parthenon viszonylatjelző tábláját, amit ebben az időben - a ledes technológia kiforratlansága miatt - domborművek helyettesítettek.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.15. 12:26:07

@felucca: Értem, az optikai karcsúsítás funkció, a rikító szín öncélú talmiskodás, a korábbi fatemplomokra utalás funkció, a pezsgőspohárra utalás a pillanat divatja.

ti

felucca 2010.04.15. 14:18:54

@erminavet: Nem, nekifutok mégegyszer.

Az oszlopnak statikai okok miatt d vastagsűgúnak kell lennie, vizuálisan viszont csak 0,75d lenne kívánatos. Ezért karcsúsítani kell, ez csak optikailag történhet.

A szín az szín, ezzel nincs bajom, ha belefér a brendbe.

Fatemplomokra annyiban utal, hogy le kell, hogy csurogjon a víz a tetejéről, ezt korábban a fatemlomnál nyilván csakis lejtős tetőszerkezettel tudták megoldani. Az építészetben nagyon gyakori, hogy a technikai előrelépés mellett még korábban bevált formákat utánoztak az új anyagokból is, ennek az elemzésével könyveket töltöttek meg az építészettörténészek. Ennek a párhuzama a korábban technikai okokból pezsgőspohár-arcú villamosforma átörökítése lenne a Citadisra, ahol már techikailag nincs rá szükség, de a mesterek még nem tudnak szabadulni a hagyománytól.

Van ilyen?

Nincs ilyen.

Van egy pezsgőspohár-arc, mert a dizájner ezt lendületesnek gondolta. Valóban lendületes, de mivel nincs mögötte szerves hagyomány, tök öncélú az egész. Száz azonosértékű megoldást lehetne így rajzolni. Ennek felel meg a formai értéke is.

felucca 2010.04.15. 14:22:08

@erminavet: De ne érts félre, a seggem nagyon a földhöz verném, ha akár 20 év múlva it tartanánk Magyarországon....

Pannóca 2010.04.16. 13:25:51

És még a debrecenit hívják barbivilinek a picsák (mert kívül babakék, belül meg pinkek a kapaszkodók, csövek) :DDD

Krokkendáré 2010.04.16. 22:39:33

Ezt nem a pillanat divatja diktálta. Reims a pezsgőkultúra és a francia pezsgővidék fővárosa.
Ott legalább figyeltek erre is.

felucca 2010.04.19. 16:16:12

@Krokkendáré: Ach so! az új linaresi villamos pedig gyalog, vagy futó alakú lesz? Esetleg bástya?
süti beállítások módosítása