A fél Európa légiforgalmát megbénító izlandi vulkánkitörés lehetőséget teremt az európai vasutaknak, hogy utasokat hódítsanak. Persze a vasút természete szerint nehézkes, és azt gondolom, hogy úgy általában nehézkesebb is, mint amennyire feltétlenül lennie kellene, és ez nem csak a MÁV-ra igaz. Nyilván nincsenek az európai vasutaknak olyan nagy számban fölös vasúti kocsijai amire egy ilyen rendkívüli esetben szükség lenne, úgyhogy az biztos, hogy sokfelé zsúfolt vonatokkal számolhat az, aki most vonatozik.
De akinek fontos, még mindig jobb zsúfolt vonaton, esetleg állva utazni, mint sehogy. Németországban például még az ICE szuperexpresszekre is föl lehet szállni az ülőhelyek számától függetlenül. Az is igaz, láttam már olyat, hogy az osztrák kalauz utasokat szállított le Hegyeshalomban, mert „túl sok” volt az álló utas.
A MÁV közleményt adott ki, amely azonban kevés konkrétumot tartalmaz. (Alul teljes terjedelmében olvasható.) A fokozott figyelem nagyon szép, de nem jelent semmit. A megerősített telefonos Mávdirekttel se sokra megy az ember, ha ott csak a menetrendről tudnak tájékoztatást adni (azt megnézhetem az Elvirán is), de arról nem, hogy van-e hely még a vonatokra. (Munkaidőben fel tudják hívni a foglalási központot, de este 6 után nem.)
Annyit azért megtudtam ott, hogy ma például a Budapestről Nyugat-Európa felé induló három fekvőhelyes vonat közül kettő több kocsival ment, megy el. (Azonban arról nincs információ, hogy az erősítés az ülő- vagy a fekvőhelyeket érinti.) A 19:05-kor Bécs és Zürich felé menő Wiener Walzer EN és a 21:05-ös Bécs-München útirányú Kámán Imre EN ilyen, a Metropol EN-ről (19.58-kor megy Prága, Drezda, Berlin felé) nem volt ilyen információ.
Persze jegy is kellene. A mávdirektesek azt mondták, ne menjek a Keletibe, ott akkora a sor (este hét körüli információ), hogy ma már nem kapok jegyet. A Nyugatiban és a Déliben 20-ig, Kelenföldön 23:30-ig hosszabbították meg a nemzetközi pénztár nyitva tartását.
Kalandvágyók esetleg jegy nélkül is fölszállhatnak ezekre a vonatokra, hiszen a német nyelvterületre ezek globáláras járatok, amelyekre elvileg a kalauztól sem drágább a jegy, mint a pénztárban. A magyar ellenőrrel azért lehet bajunk, 500 forintos büntetés nem kizárt. Ha van még hely, a hálókocsikalauz is ad jegyet a fekvőhelyes részbe, és akkor kipihenve próbálhatunk meg reggel továbbutazni.
Vasúti jegyekkel foglalkozó utazási irodák arról számoltak be, hogy ma nagy volt a zsúfoltság náluk, sokan vettek jegyet. Az osztrák foglalási rendszer szerint Bécstől nyugatra van még ülőhely a vonatokra, bár nem sok.
Tájékoztató a MÁV-START Zrt. intézkedéseiről
a nyugat-európai légiközlekedési korlátozások miatt
A személyszállító vasúttársaság az izlandi vulkánkitörés miatt a Nyugat-Európát érintő légiforgalmi közlekedési korlátozások idején fokozottan figyelemmel kíséri a nemzetközi vasúti személyszállítási forgalmat, és igény esetén a lehetőségekhez igazítva, megerősítve közlekedteti a szerelvényeket. A MÁV-START Zrt. nemzetközi vasúti kínálatában kedvező áron tudnak eljutni az utasok Nyugat-Európa számos nagyvárosába, így Bécs 26 eurótól, München és Berlin 58 eurótól, Zürich 78 eurótól, Prága 38 eurótól érhető el.
A budapesti nemzetközi vasúti pénztárak meghosszabbított nyitva tartással várják az utasokat, a fővárosi MÁV-START Menetjegyiroda (V. kerület József Attila utca 16.) a megszokottól eltérően szombaton, április 17-én is nyitva tart 9-18 óráig. A pénztárak pontos nyitva tartásáról bővebb információkat a www.mav-start.hu honlapon olvashatnak. A menetjegyváltást segíthetik a személyes ügyfélszolgálati irodák is, ahol útvonaltervezés is az utasok rendelkezésére áll, így lerövidíthető a nemzetközi pénztárakban a menetjegyek vásárlásának az ideje.
A személyszállító vasúttársaság nemzetközi vasúti kínálatáról információkat a honlap (www.mav-start.hu) mellett a telefonos ügyfélszolgálat elérhetőségén a MÁVDIREKT 06 (40) 49 49 49-es telefonszámán is kaphatnak az érdeklődők, ahol megerősített szolgálatban, a megszokottól eltérően, több munkatárs várja a hívásokat.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.04.16. 20:09:40
Csönd-Nesz-Rizs.® 2010.04.16. 20:16:12
a legtöbb légcsavaros gép gázturbinás, szóval nem.
meg nemcska a motort karcolja a hamu, hanem a teljes szerkezetet és a hidraulikát.
Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.04.16. 20:34:52
csak a kis gépek dugattyusak
Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.04.16. 20:39:57
sedre 2010.04.16. 21:11:29
tarasp 2010.04.16. 21:14:22
És akkor jön a jegypénztári sorbanállás, ami normál körülmények között sem vonzó.
Utána a csodálkozás és felháborodás, hogy 2010-ben a nemzetközi pénztárban csak forinttal lehet fizetni.
Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.04.16. 21:44:38
A hamu 10 ezer méteren van a légcsavarosak eljárnak 5000 méteren is.
szcsongor 2010.04.16. 22:02:16
FL 2010.04.16. 22:35:46
FL 2010.04.16. 22:37:21
pannonfunk 2010.04.16. 23:12:28
fodorb 2010.04.16. 23:25:10
Elég drága egy repülőgép, nem beszélve a rajta utazó emberek életéről, szóval érthető az ovatosság.
A gázturbinás gép is tud alacsonyan repülni, viszont ekkor drasztikusan megnövekszik az üzemanyag fogyasztás és a károsanyag kibocsátás is.
Nem véletlen hivják utazómagasságnak 10 11 km es magasságot, egyes gépek akár magasabban is mehetnek, ott üzemel leggazdaságosabban a repülőgép, nem véletlen, hogy felszállás után igen hamar elérik az utazómagasságot, néhány perc alatt (optimális esetben, ha nincs forgalmi dugó).
Leszállásnál, meg sokat vitorlázik a gép, hogy kevesebbet fogyasszon.
Értsd úgy, hogy nem ritkán már az országhatár közelében vagy elötte is visszaveszik a teljesítményt.
és besiklanak a leszállópály irányába, lehettőleg minél kevesebb manöverrel, ami szintén hozzájárul a kisebb fogyasztáshoz.
Amit viszont nem értek, és elég felháborítónak tartok, hogy a légimentők helikopterei sem szállhatnak fel, igaz, hogy ezek is gázturninások, az ujabbak biztos, de néhány 100 méteren közlekednek.
Ha viszont ezekre is veszélyes akkor otthonmaradásra kellene felszollítani az embereket.
Akár a felszíni közlekedés korlátozásával is.
kissiú 2010.04.16. 23:44:32
Ödönke 2010.04.17. 00:46:19
Tessék bezárni a francba.
"Tisztelt" Állam!
Tessenek alapítani egy működő vasúti társaságot!
A "civilizált" világban mindenütt lehet vonattal utazni, itt miért nem?
Miért nem jut eszembe soha, ha mondjuk Debrecenbe kellene mennem Budapestről, hogy vonattal menjek?
Ugyanakkor simán felülök egy RailJetre Münchenig?
...
ruba 2010.04.17. 01:23:54
lccklaci 2010.04.17. 01:26:00
Igazad van. Leányváron élek Esztergomtól nem messze. Ha átmegyek Párkányba/Sturovóba (6-7 éve járok mert érdemesebb nézelődni arra), minden kocsmában, kajáldában, fagylaltosnál tudok Forinttal fizetni. Esztergomban sose lehetett Koronával vagy Euroval.
Egy fővárosi állomáson pedig... Ausztria kellős közepén a legkisebb faluban tudtam OTP-s kártyával fizetni.
Szerintem kár agyalni azon, miket lehetne csinálni. Ezt sajnos "fent" intézik, akik autóval járják a világot, de tömegközlekedést irányítanak... szakma van mögöttük csak tapasztalat nincs. És ez a baj!
min 2010.04.17. 01:39:54
privateer 2010.04.17. 02:32:33
eml 2010.04.17. 03:01:26
CJKrisz 2010.04.17. 07:33:47
Mzperx 2010.04.17. 07:37:10
A vulkáni hamu folyamatosan hullik kifelé. Tehát 10 000 métertől 0 méterig veszélyes nem csak a gázturbinás sugárhajtású repülőgépekre, de a dugattyús motorokra is. Ha eltömődik a légszűrő és leáll a repülőgép motorja az problémát jelenthet a kényszerleszállásnál. A légimentők azért nem repülnek, hogy megóvják a nagy értékű technikát és hogy ne veszélyeztessék a mentendő beteg életét. Semmit nem ér az olyan mentés, ahol nagy a hajtóműleállás kockázata és emiatt nem csak a beteg, de a mentősök élete is veszélybe kerülhet.
túrógombóc 2010.04.17. 07:43:35
2010.04.17. 08:16:08
Megérkezett Kelenföldre a vonat, már tömve, mi is álltunk ott millióan, boldog is volt az a szegényember, akit kiebrudaltunk a helyéről, aki azt hitte, kellemesen utazik Münchenig.
Amúgy Kelenföldön lehetett kártyával fizetni, a vicc valóban csak a kézzel írott jegy, ami 20-30 perc/ darab ideig készült (semmi extra, csak egy Bp-Linz-Passau oda-vissza, meg ez a helyjegy).
Mikor meséltem a barátainknak, akihez a gyerek ment, mondtak rá egy viccet:
bácsika kimegy Balatonrendesen az állomásra, hogy ő Tokióba szeretne menni. A vasutas vakarja a fejét, hogy á, innen csak Budapestre. Megy az ember Budapestre. Pesten odamegy a pénztárhoz, hogy Tokió, de a pénztáros mondja, hogy innen csak Moszkvába. Megy tehát Moszkvába. Moszkvában odamegy a pénztárhoz, hogy akkor ő Tokióba, de a pénztáros közli, hogy csak Vlagyivosztokig, és végre Vlagyivosztokban tudják neki kiadni a Tokióba szóló jegyet.
Visszafelé már fél, mikor odamegy a tokiói jegypénztárhoz, de azért mondja, hogy ő a BALATONRA szeretne menni. A japán erre mondja, hogy az nehéz lesz. Mire az ember, hát, azt gondoltam.
A pénztáros méltatlankodva ránéz: de, hát, ha nem mondja, hogy melyik balatoni állomásra megy???
narrátor:rm · http://soapopera.uw.hu/ 2010.04.17. 08:29:32
Andrisbandris 2010.04.17. 08:42:12
Csokis · http://csokis.blog.hu 2010.04.17. 09:03:42
indapass90210 2010.04.17. 09:43:10
monyon le 2010.04.17. 09:48:15
"Egy vagy több megadott állomásnevet ELVIRA nem tudott felismerni.
Kérjük, használja a névbevitelhez a választólistát."
2010 -ben az EU-tagjaként, internetkorszak közepén itt tartunk! Ájláv Magyarland!
Csokis · http://csokis.blog.hu 2010.04.17. 09:54:12
Ja, és ON: nejem lassan hazaért Koppenhágából. Azt írta, hogy Hamburgig a vécé előtt ült a folyosón, de a Hamburg-Bécs szakaszra már van ülőhelye, onnan meg már RailJet. Mindig szeretett vonatozni, most megkapta. ;-)
Lyuk! Én vagyok az Apááád! 2010.04.17. 10:07:46
MÁV egy hatalmas bálna, lassan mozdul. Pl. 20év és megannyi euró milliárd kellett ahhoz,hogy a főbb vonalakon a pályát lecseréljék és újra lehessen 160km/h-val utazni (elvileg). Emlékszem 10 évvel ezelőtt Bp.-Cegléd-Szolnok vonalon milyen szar volt a pálya és mennyire lépésben haladtak a vonatok egy-egy szakaszon. Most meg suhan végig. Igaz kellene még egy pár euró milliárd,hogy a mozdonyok is modernek legyenek és suhanhassanak. A másik jó dolog, amit 20év alatt elért a MÁV, hogy végre pontosan közlekedik, lényegesen jobb a menetidő tartás, mint 10éve.
u.i.: és végre többet tájékoztatják az utasokat a késésről és bevezették végre a nagyon fontos 5percet késik a vonat bemondást!
Csokis · http://csokis.blog.hu 2010.04.17. 10:19:36
martin86 2010.04.17. 11:07:18
Múltkor megkérdeztem, hogy miért tart ilyen sokáig és azt mondták hogy 1 nemzetközi jegykiadó gép van a Keletiben!!!
monyon le 2010.04.17. 11:17:30
Azé Anglia felett van egy kósza gép :)
Vámos Sándor · http://passport.blog.hu/ 2010.04.17. 11:38:58
pannonfunk 2010.04.17. 12:22:54
@túrógombóc:
Az sem gyorsabb... Vonaton mondjuk akár még dolgozni is lehet, autóban meg nem...
P.A.N. 2010.04.17. 12:31:47
Minden mentőhelikopter gázturbinás sőt, az európában repülő regionális, légcsavaros utasszállító gépeket is gázturbina hajtja. A gázturbina belsejében a vulkáni hamuban lévő üveges szemcsék megolvadnak, és rátapadnak a hajtómű kilépőfokozataiban lévő lapátokra, egyéb részekre. A lapátok felületén örvények keletkeznek emiatt. (Tehát NEM eltömíti, ahogyan sok helyen olvasni.) Ez lerontja az áramlást, csökken a teljesítmény, károsodik a hajtómű és végső esetben baj is lehet belőle. De mindenképp komoly kár a hajtóművek elkerülhetetlen ellenőrzése és javítása is. A reális esély az emiatt bekövetkező balesetre igen alacsony, de nem elképzelhetetlen, emiatt tiltották meg a hatóságok a repülést.
sanche_ 2010.04.17. 12:54:40
Nagyon idegesítő, hogy egész európa divatkörnyezetvédő, a fél hülye emberiség lekapcsolja a villanyt és utána szarik a környezetvédésre. Környezetvédés lenne pl, a repülőgépeket kitiltani Európából. Helyette TGV, vagy ahhoz hasonló szupervasutat az európai fővárosokba, illetve később ez bővülhet(egyes helyeken már most is.)
Mert a repülőgépnél _jelenleg_ semmi környezetszennyezőbb dolog nincs. De azért a klímakonferenciára is repülővel járnak a nagyemberek.
Ugye nagy az olajlobbi továbbra is. Az emberek meg hülyék.
narrátor:rm · http://soapopera.uw.hu/ 2010.04.17. 14:44:41
Keletiben egy darab nemzetközi jegykiadó gép sincsen, mert nénikék írják kézzel a jegyeket. De nénikéből van 2-3. Ja, de ez csak a fenti Wasteels irodára érvényes. Ha jól emlékszem valamerre balra hátul is van egy nemzetközi pénztár, de ott is több alkalmazott van.
szcsongor 2010.04.17. 15:01:09
Ja és az erősen túlzás, hogy a repülés a legkörnyezetszennyezőbb. Persze én kíváncsi lennék, mekkora az egy utasra eső CO2 kibocsátás egy nagyobb repülő meg egy vonat esetén, de szerintem nincs akkora különbség a vonat javára. Meg hát azok se napenergiával mennek...
David Bowman 2010.04.17. 15:33:04
Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.04.17. 15:41:22
""Tisztelt" MÁV! 2010-ben tessék interneten megvehető jegyrendszert kreálni, egész Ny. Európába, ha veresenyképességet akarnak! "
Folyamatban van.
Ha nem is a következő hónapban, de belátható időn belül üzembe áll.
Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.04.17. 15:46:02
És azt tudtad, hogy a MÁV (és az összes európai) vasút kemény pénzeket fizet azért hogy a bahn.de oldalt a DB üzemeltesse?
Ugyanis "közfelkiáltással" az lett a hivatalos európai vasúti menetrendi kereső. Minden nemzetközi utazáshoz azt illik hazsnálni, és állomásokon azt is kell.
Tehát a DB sem puszira és szépenmosolygásra tette bele a magyar menetrendet hanem azért mert fizettek neki.
Ha a MÁV-nak fizetne az összes európai vasútvállalat, akkor az Elvira tudná mindezt. De nem fizetnek...
Így azért már árnyaltabb a kép, úgy gondolom... :)
Píter 2010.04.17. 16:25:35
,,Így azért már árnyaltabb a kép, úgy gondolom... :) "
Számomra egyáltalán nem.
öcsi55 2010.04.17. 16:37:54
Csokis · http://csokis.blog.hu 2010.04.17. 16:40:06
De viccen kívül: nem értettem (és most sem értem), hogy egy Bp-Genova útvonalon miért küld el München felé, miért kell "kézzel" megadni, hogy "über: Mestre". Kilométert nem ad ki az utakra, de időben sem rövidebb a német "kerülőút". Mindegy, valahogy túltettem magam rajta. :-)
öcsi55 2010.04.17. 16:53:54
közlekedő Árpád sínbusz menetideje
rövidebb volt,mint a most közlekedő
vonetoké. Nyolcvan éve volt!
Csokis · http://csokis.blog.hu 2010.04.17. 17:24:08
¿Qué tapas hay? 2010.04.17. 20:37:19
Lacka929 2010.04.17. 20:44:12
newenergy · http://altenergia.blog.hu/ 2010.04.17. 21:58:45
altenergia.blog.hu/2010/04/17/vulkani_hamu_hullott_budapesten
Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.04.17. 22:53:16
Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.04.17. 22:57:18
nemsissi 2010.04.17. 23:03:13
levi009 2010.04.17. 23:50:06
Most jön akkor az a pillanat, amikor a Zeppelin újra elkezdheti gyártani a modernebb léggömböket.
driver58 2010.04.18. 00:03:20
Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.04.18. 00:31:43
Kiderülne, hogy még a bombáink is milyen jelentéktelenek egy középszerű kis vulkánhoz viszonyítva.
Egyébként pedig nem lenne ügyes ötlet még jól meg is rázni a pöfékelő kedvű vulkánt, mert a végén nem egy hétre, hanem egy évtizedre blokkolja a légiközlekedést. :-) Viszont hasznos lenne a globális felmelegedés ellen, esne vagy nyolc fokot az átlaghőmérséklet, és végre kellemes nyaraink lennének. Télen meg végre lenne értelme a trópusi üdülőhelyekre menni, mert ott legalább ki tudnánk olvasztani a gatyánkat. Persze Mallorcára meg Gran Canariára csak hajóval lehet majd eljutni, mert vonat oda momentán nem jár. :-)
Láttátok tegnap Juhász Árpádot beszélni valahol erről a vulkánról? Sejthetjük, hogy nem véletlenül volt rajta egy "HUMANITY IS OVERRATED" feliratú póló. Észrevétlen kis fing vagyunk mi egy zavartalanul üzemelő bolygó héján.
dani5555 2010.04.18. 09:04:45
Magyarországi belföldi menetrendet meg tudok nézni pl. az osztrák, a cseh és a svájci vasutak honlapján is. Nekik is fizet a MÁV?
@Csokis: Ismeri a közvetlen vonatot is, csak az a kereső a beállított indulási (vagy érkezési) idő körül keres, tehát ha az egész naposra kíváncsi vagy, akkor a találati listában meg kell nézni a korábbi/későbbi vonatokat is.
csizkek 2010.04.18. 12:32:46
Más. Nem tudja valaki miert nem lehet a bahn.de-n online jegyet venni Mo.-Nemetorszag viszonylatban?? Ha már a MAV fizet egy rakás pénzt a menetrend berakásáért..
mocama 2010.04.18. 16:35:29
Minden olyan menetrend tudja Európát, ami a HAFAS rendszerben van benne, nem (pl.: DB, ÖBB, SBB, NS, FS, PKP, SNCB, DSB, ...)? A HAFAS-t nem a DB fejlesztette ki, hanem, legjobb tudomásom szerint, a HaCon IT cég. Számomra furán hangzik, hogy esetleg a MÁV bármiért is fizetne, de ha így van, akkor szándékoddal ellentétben sajnos azt kell megállapítsam, hogy ismét egy MÁV-os hiányosság miatt fizetjük a cehhet (ha fizetjük)...
mocama 2010.04.18. 16:40:05
Albu 2010.04.29. 06:41:34