Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

2010.07.09. 01:23 erminavet

Jegyet ad a Bz-vezér, persze nem nálunk, hanem Csehországban - NKPK 79.

Tevan Imre: IMG 9924

Mostanában a cseh vasúthálózatot járom be, és egyre inkább rájövök, hogy számunkra a "dráhy" az igazi bezzegvasút, nem a svájci SBB/CFF/FFS (és a rétorománok kimaradnak?), mert utóbbit egy kőgazdag szuperország tartja fönn, a cseheket viszont hasonló méretű, gazdasági és kulturális helyzetű országnak hisszük (a harmadik kitételben persze nincs igazunk, Csehország mindig is polgári volt, mi meg onnan nézve nagyon és egyre inkább balkáni).

Valahogy a kisforgalmú mellékvonalak kérdését is racionálisabban és gazdaságosabban kezelik, mint nálunk, ahol egyik kormány uralkodása alatt sem tudnak semmi értelmeset kezdeni ezzel, a valódi közlekedési és pénzügyi jelentőségét messze meghaladóan homloktérbe került szegmenssel. Az egyik kormány pótcselekvésként becsukogatja, a másik pótcselekvésként kinyitogatja.

Legalábbis nehéz lenne másként értelmezni azt, amikor irányonként két vagy három járattal nyitja újra a vonalakat a Fidesz. És indoklásul a Parlamentben Fónagy államtitkár a pályahasználati díjat hozza föl, azt a tételt, amelyet a személyvonatokat közlekedtető MÁV Start saját anyavállalatának, a MÁV-nak fizet, vagyis azt az összeget, amely nemcsak nemzetgazdasági, hanem már a vasút pénzügyi eredménye szintjén is tökéletesen indifferens.

A valódi, a közvélemény által nem ismert ok viszont az, hogy a szakminisztériumban ugyanazok az agyatlan szabályok érvényesülnek, amelyeket még a szocialisták fontos gazdasági tisztje, Szabó "kedvenc filmem a biciklitolvajok" Pál vezetett be. Hogy tudniillik nem járhat több vonat, mint korábban. Ráadásul a valós költségektől és az utasok igényeitől teljesen függetlenül vonatkilométerben kell számolni.

Vagyis ha egyel több vonatpárt akarnánk (tehát a napi harmadikat!) mondjuk Székesfehérvár és Komárom között, akkor elvileg le kéne állítani például egy sok kocsiból álló Budapest-Fonyód járatot. (A Start működésére és az újranyitás volumenére jellemző, hogy a július 4-én megindult vonatok a vasút teljesítményét "hibahatáron belül" növelik.)

Vagyis az ostoba Szabó-szabályt ma is kőkeményen érvényesíti a még Kókáék alatt kinevezett, de most egy hirtelen előhúzott KDNP-igazolvánnyal magát védő főosztályvezető. A Fidesznek a vonalak újranyitására vonatkozó, azaz teljesítménybővítő választási ígéretét tehát valójában mindennemű fejlesztés nélkül próbálják megvalósítani. Legalábbis egyelőre, meglátjuk mi lesz az őszi, téli bővítést előrevetítő politikusi nyilatkozatokból.

De erősen elkalandoztam, eredetileg a cseh vasút, azon belül is a legkisebb forgalmú mellékvonalak hatékonyabb működtetésének egyetlen szeletecskéjét akartam bemutatni. Azt, hogy nem kell jegyvizsgálónak utaznia a szóló-Bz-n (csak valaki ide ne kommentelje, hogy ez nem is Bz, tudjuk, hogy csak mi hívjuk így a cseh gyártású motorvonatot), mert a mozdonyvezető maga árulja a jegyeket.

Nálunk persze ezt lehetetlen megcsinálni, bár egyesek fejében megfordult. Nem is mostanában, hanem 13 éve. Akkor a szakszervezetek igen büszkék voltak magukra, hogy megakadályozták, a vasút tökös vezetői meg azóta se merték bevezetni.

A kép egyébként a 314-es menetrendi jelű, Opava-Jakartovice vonalon készült. Jól megfigyeltem a másik, menetidőt és gázolajat megtakarító - a MÁV Startnál persze ismeretlen - metódus, a feltételes megállók rendszerének működését is. Itt szinte minden közbülső megálló ilyen, ezeken átszáguldtunk, ami a menetrendi időpontok meglehetősen, akár 5-10 percnyire is rugalmas kezelését eredményezte. Ez engem zavart is, de a helyi utasokat cseppet sem.

Fölöslegesen aggódtam azon is, hogy a 315-ös vonalra átszállandó meg kell állítanom a Studénkát Kylešovice felt. megállóban. A jegykiadó ablak erre a célra is megfelelt, egyszerűen szóltam a mozdonyvezetőnek. (Volt jelző, de MÁV-hoz szokott magyarként abban nem bíztam.)

28 komment

Címkék: fotó politika utazás csehország vasút mellékvonal nkpk vagonka studénka


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr252140389

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mig8 (törölt) 2010.07.09. 14:15:48

A cseh vasutak tényleg nagyon mások. Nekem is vannak élményeim róla, bár nem feltétlenül ennyire pozitívak.

Viszont azt jól látod, hogy nekünk igazodási pont kellene legyen a cseh vasutak rendszere.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2010.07.09. 14:16:28

Nálunk mintha szándékosan kerülnék azt, ami egyszerű, logikus, hatékony és olcsó.

esoutankoponyeg 2010.07.09. 14:44:41

"Mitől olcsóbb a cseh vasút?"

attól, hogy nem mo van.

kicsijuti 2010.07.09. 14:50:19

Egyszerű mért olcsóbb: náluk nem volt gyurcsány. Emlékszem 2006ban még 500 huf körül volt a diák budapest veszprém között, aztán jött az öszödi beszéd és most a duplája (1080 HUF). Ez még a világgazdasági válság elött volt hogy felemelték.

juliusbond 2010.07.09. 15:12:39

@kicsijuti: Egy fél literes kóla 250 Ft. Akkor az 1000 Ft egy Veszprém-Budapest vonalra szerintem nem halál.

Hiba lenne azt gondolni, hogy bármi ingyen vagy olcsón kéne, hogy legyen.

Elég ha elérhető !

kicsijuti 2010.07.09. 15:21:45

@juliusbond: Mondod a 100 millás végkielégítések meg a máv informatikás balhék után. Lehet azért emelték fel a duplájára hogy ezeket finanszírozni tudják? Mert a vonalon még ugyanazok az 1000 éves húgy szagú szerelvények közlekednek mint 2006-ban. És ilyenek után nem igazán tűnik indokoltnak az az ár emelés. Meg különben is, te most akkor kivel vagy?:)

Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2010.07.09. 15:25:53

A kisebb vonalakon jó ötletnek tartom a leszállásjelzőt. A kalauzra viszont azért van szükség, mert ha felszáll mondjuk egy népes család, és kollektíve nem vesznek jegyet, a járművezető tehetetlen. Lehet, h a kalauzzal is.

Mindemellett tudomásom szerint nem csak jegyvizsgálatra vannak, hanem a szerelvény indításában is szerepük van.

A jegypénztárakat lehetne megszüntetni adott esetben, és a valóban kisforgalmú vonalakon.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.07.09. 15:26:04

@kicsijuti: Látom, gyurcsányozni már tudsz, ha a posztot nem is egészen érted. Itt nem ebben az értelemben értendő az "olcsóbb" szó, hanem a működtetés hatékonyságára, bár kétségtelenül összefügg mindez a fogyasztói árral is.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.07.09. 15:31:15

@Névtelen betelefonáló: Hát persze. Nálunk lehetetlen, mert Magyarországon más a gravitáció, mint Csehországban.

kicsijuti 2010.07.09. 15:40:58

@erminavet: bocsi hogy nem vettem figyelembe az íránta érzett szereteted. De az az emelés teljessen indokolatlan volt mivel a müködtetésén semmit nem változatattak és még csak nem is fejlesztettek a befolyt összegből hanem egyszerűen ellopták. De ha jól tudom vikike most lecserélteti az egész vezérkart a picsába. Ugyhogy esély az van a változásra. A remény hal meg utoljára ugye.

kicsijuti 2010.07.09. 15:58:09

@Névtelen betelefonáló: Na várjunk csak, a jegypénztárak meg vannak szüntetve a kis forgalmú állomásokon nem? Tavaly voltam egy faluban személyvonattal és ott be volt zárva a pénztár és a vonaton a kallertől kellet jegyet venni.

vga 2010.07.09. 16:10:21

korrekt írás. már rég így kellene csinálni. de mindig van "de". gaskóék talán most nem tiltakoznának már, főleg hogy az alternetíva a megszüntetés. dabóczi meg nem akkora ember, hogy rajta múljanak a mellékvonali kérdések (wishful thinking)

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.07.09. 16:23:55

@kicsijuti: Jucika, drága, ne szólogass itt be nekem, mert én sajnos olyan vagyok, aki visszaszól, osztán akkor kegyed lesz borzasztóan meglepődve. Még véletlenül se érzek szeretetett Fletó iránt, még ha a kegyed gondolkodásmódja olyan egyszerű is, hogy ha kegyed gyűlöl valakit, és valaki nem ért egyet kegyeddel, akkor ő szereti. Próbálja meg minden értelmét összeszedni, és megérteni végre, hogy itt miről van szó, mert nem Gyurcsányról, nem Orbánról. Előre is köszönöm az erőfeszítéseit.

WLAB 2010.07.09. 16:25:46

A vitathatlan költséghatékonyságon túl: mikor lehet újra Svobodné Heřmanicéba vonattal eljutni? Nincs messze Jakartovicétől, de mégsem jár a "Bzmot"... Pedig pálya is van, teherforgalom is és utas sincs kevesebb mint Jakartovicéig.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.07.09. 16:30:54

@WLAB: Sajnos nem tudom, azt se, miért nem járnak a vonatok ezen a szakaszon.

combo 2010.07.09. 16:40:26

Mindkét cikkben felvetett ötlet jó, de nálunk ebből talán 30 év múlva lesz valami.

f.domino 2010.07.09. 16:57:08

@Névtelen betelefonáló: A (szóló Bz-nél nem szignifikánsan kisebb) Volános buszokon hogy oldják meg a "népes családok" problematikáját? Nekik sikerül, csak a vonaton nem lehet?

f.domino 2010.07.09. 17:14:31

A csehektől tényleg volna mit tanulni. Ütemes menetrend, buszokat és vonatokat egyenrangúan kezelő kereső (azt hirtelen nem tudom, hogy a tarifálisan is átjárható-e). Csatlakozás, ráhordás, amit akartok. Reggel felszállsz Prágában egy vonatra, teszel egy túrát a Sumavában, és estére visszaérsz Prágába. Irányonként 2-3 átszállás, de flottul megy minden. Próbáljátok ezt ki a Bükkben (kb ugyanakkora táv légvonalban).
A bicikli szállíthatósága már triviális, de láttam kenu szállító kocsit Prágában egy vizitúra-paradicsom felé induló vonaton.
Nem is folytatom, mert elsírom magam

kicsijuti 2010.07.09. 17:33:31

@erminavet: hüde tökös vagy tele a nacim, mintha te szóltál volna be nekem először és én szóltam volna vissza drágám. de most te tűnsz elég egyszerűnek. komolyan azt gondolod hogy a ferci nem tehet róla hogy szarban a vasút vitya meg nem lessz azért felelős ha abban is marad? ilyen mértékű naivitással nem kéne blogot írni.

Az Építész 2010.07.09. 17:43:00

Szép a fotók közt a cseh "ikerbézé". Érdekes megfigyelni, hogy a végzárlámpák és az alsó homlokfények LED-es optikájúak, valamint a vezetőállás klímát is kapott. Ez a korszerűsítéssel egybekötött nagyjavítás. Nálunk ismeretlen fogalom...

Az Építész 2010.07.09. 17:46:08

@Az Építész:

Meg egyetértek a leszállásjelzős dologgal. 40-60km/h esetén megoldható. De szinte várom a megmagyarázást és a kifogásokat, miért nem lehet...

f.domino 2010.07.09. 17:48:33

@kicsijuti: Bocsánat, hogy beleszólok ebbe az emelkedett eszmefuttatásba, de megpróbálok segíteni:
Ez a poszt nem arról szól, hogy GyF miért felelős, meg nem is arról, hogy OV miért. Sem pedig arról, hogy a szerző melyiküket tekinti Istennek, és melyiküket Sátánnak. Ez a poszt két (hatékonyságot növelő) apróságról szól, amit a cseh vasutak sikerrel alkalmaznak, a MÁV meg nem.
Remélem, így érthetőbb!

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.07.09. 17:49:01

@Az Építész: Bizony, ott folyamatos a fejlesztés, nem 40 éves ugrások vannak. Az utastér is klimatizált, és részben alacsonypadlós. Az egyetlen probléma (és a Bz-örökség zavaró hatása), hogy az ablakkiosztás nem kvadrál az üléskiosztással.

combo 2010.07.09. 17:51:47

@f.domino: Most demagóg leszek, de muszáj. Lenne itt egyből normális tömegközlekedés, ha a képviselők csak azután kapnának útiköltségtérítést, szolgálati autó pedig nuku.

Magyarországon egyébként az államapparátus a következőképpen működik (most az egyszerűség kedvéért ide sorolom az állami cégeket is): Vannak a csúcsvezetők (miniszterek, főosztályvezetők stb.), ők politikai ejtőernyősök, a szakértelem előny, de nem szükséges. Továbbá vannak a "mezei" alkalmazottak, akik rettegnek, hogy kirúgják őket (általában szintén politikai okokból), ezért inkább az "én nem sok vizet zavarok, láthatatlan leszek" álláspontra helyezkednek, és a nyilvánvaló hülyeség ellen nem lázadnak, hanem meghunyászkodnak. Így születnek a valóságtól teljesen elrugaszkodott dolgok (mert a mezei alkalmazottak csak a felső utasítást lesik, véleményük nincs), mint pl. a Nemzeti Gödör vagy a kórházi széf.

Amúgy én azt már feladtam, hogy ez a magyar "állami" mentalitás változni fog, így amondó vagyok, hogy privatizálni a tömegközlekedési cégeket a francba. (Bár a MÁV-ot megvenni elég merész dolog.)

Az Építész 2010.07.09. 19:02:02

@erminavet:
Itt van egy fontos részlet is: részben alacsonypadlós. Nem értem nálunk miért erőlködnek a 100%-os alacsony padlóval. Feleslegesen bonyolítja a konstrukciót, illetve növeli a költségeket. És az eredményét látjuk például a Nagykörúton...

radegast 2010.07.09. 23:20:30

Lehet, hogy azért hatékonyak, mert az állami mellett magántársaságok is foglalkoznak személyszállítással. A verseny, az verseny. Egyébként volt remek, így-úgy eltávolított MÁV-os vezetők a cseh vasutaknál sikeresen működnek.

Segédbakter 2010.07.14. 10:14:25

Egyre inkább az az érzésem, hogy a magyar mentalitás (legyen az politikai, vagy vasútvezetői) nem tesz Bennünket a vasúti technológia üzemeltetésére alkalmassá.
Mire gondolok: tervezettség, szervezettség, kitartás, előrelátás, következetesség, szakszerűség, megfontoltság, hosszú-távú szemlélet -> ezek bizony nem kicsiny népünk és vezetőinek erősségei.
Márpedig ilyen értékek/képességek/tulajdonságok nélkül csak szenvedés a vasutazás, a vasútcsinálás; ergo marad nekünk az ilyen értékekből sokkal kevesebbet kívánó buszozás...

spag · http://railzone.nl 2010.08.07. 13:02:58

A feltételes megállókat lehet elég jól menetrendezni, ha a lehető legkorábbi időpontra van kiírva az indulás. Persze ilyenkor ha az adott megálló előtti megállóban megállt a vonat, akkor kicsit késni fog. De sosem indul túl korán.

Ahhoz, hogy ne szálljon azért el ez a modell, a nem feltételes megállókban persze meg kell várni a (legrosszabb esetre számolt) indulási időt.
süti beállítások módosítása