Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

február 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28

2010.11.10. 14:00 erminavet

Automata kisföldalatti Kantonban

A Bombardier szállította a vezető nélküli, belvárosi, gumikerekű metrót.

Ennek az eszköznek a nevével lesznek még bajaink, a gyártó Bombardier Automated People Moversnek (APM) nevezi, amit a kevéssé informatív sajtóközlemény fordítói „városi utasszállító rendszerként” próbáltak visszaadni, de hát ebből csak az A jelent érdemben valamit, utasszállító rendszer a trolitól a mozgólépcsőig minden.

Magam azért bátorkodtam a budapesti Millenniumi Földalatti Vasúthoz hasonlítani, mert funkciójában nagyon hasonló az MFAV mai szerepéhez. Metró ez, de kicsi, vagyis sűrűn járó és megálló, kis kapacitású belvárosi földalatti. A most megnyitott Kantoni is ilyen, sőt, még ilyenebb, az ottani 3-as vonallal kvázi párhuzamosan halad, de annak három megállóköznyi távolságát nyolc megállóközre osztja.

Tevan Imre: BOMBARDIER INNOVIA APM 100-as automata utasszallito (1)

Különbözik is persze az Andrássy úti elődtől, gumikerekű és automata. A kantoni kismetrót nemrég említettem már egy másik, szintén új metróvonal ürügyén, hiszen Kína robbanásszerűen fejlődő keleti nagyvárosaiban mostanság egy-egy nap akár több metróvonalat is átadnak, különösen nagyobb kulturális vagy sporteseményekre időzítve. Ez most Kanton esetén a pénteken kezdődő Ázsiai játékok.

Azóta picit többet tudni a píplmúverről, amely alul, az ábrán a város közepén látható vékony világoskék vonal. A Csujiang Hszincseng és Tianhe nevű üzleti negyedeket köti össze. Négy kilométeres, kilenc állomása van, ezeken kapuk védik az utasokat, amíg a kocsik nem állnak be. A járművek maximális sebessége 80 km/h (bár a közleményből számomra nem teljesen világos, hogy ezt elérik-e Kantonban).

A jármű Innovia APM 100 névre hallgat, és eddig elsősorban repterekről ismerhettük, Magyarországhoz legközelebb Frankfurtnál és Rómánál láthatunk ilyet. Persze a repülőtereken magasvasútként szokták megépíteni.

Ahogy a hasonló kínai híreknél megszokhattuk, a megrendelő nem egyszerű vásárlóként lép föl, APM-gyár is létesül Kínában, Csuhajban. A 14 kantoni kocsi még a kanadai-német cég (a gyártmányt egyébként az Adtranztól örökölték) pittsburghi üzemében készült, ahogy a Cityflo 650-es automata vonatvezető és a váltók is. Az egyszerűbb egységek kínai termékek, az alagútért, az állomásokért, az erősáramú és kommunikációs berendezésekért a kantoni metrócég felelt.

Az alábbi térképen (forrás: UrbanRail) világos kék szín jelzi az új, belvárosi metrót. Két kattintás után az egész hálózat megcsodálható nagyban.

guangzhou-map

14 komment

Címkék: metró ázsia magasvasút


A bejegyzés trackback címe:

http://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr22438466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Kerti Öröm 2010.11.10. 15:21:17

Egy ilyesmi kellene a Ferihegy1-Ferihegy1_MÁV_állomás-Ferihegy2A-2B útvonalra.
Ez töredékéből kijönne, mint a tervezett gyorsvasút, vagy a metró hosszabbítás. Ha 20-30 percenként lenne csatlakozó (pontos és kulturált) MÁV járat a Nyugatiba Ferihegy 1-ről, akkor teljesen megoldaná a reptér megközelítését.

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2010.11.10. 17:08:07

Ilyesmi a lyoni D metró is. Két kocsi, gumikerék, sofőr sehol.

ampelmann 2010.11.10. 17:19:17

Atlanta - reptér. a terminálok között van ilyen.

Ritchy · http://kettlebellhardstyle.blogspot.com/ 2010.11.10. 17:47:19

Nem csak ezen a vonalon, az 1-esen, 2-esen, 3-ason biztos, teszteltük, és valszeg az összes többin is üvegfal védi az utasokat. Király jegyvásárló automatákkal, beléptetőkapukkal rendelkeznek. Pár héttel ezelőtt adtak át két másik bővítést is. Nagyon készültek az Ázsiai Játékokra.

Link Elek 2010.11.10. 21:29:01

@Ritchy:
semmi extra. kinaban minden ilyen sebesseggel epul. autopalyak, vasutak, metrok, kikotok, hajogyarak, eromuvek, irodak, varosnegyedek, ...

egyik ismerosom kinnt lakott Shanghajban 1.5 evet. o mondta, ha meglat egy boltban valami ami tetszik neki, akkor azt meg kell venni, mert masnapra mar lehet, hogy nem lesz ott. nem az aru, a BOLT, es epul a helyen akarmi mas :)

KCB 2010.11.10. 22:09:43

Azt nem értem hogy nálunk a kötött pályát miért nem képesek a föld alá vinni. Csak ki kéne ásni az utat, sineket lerakni, meg visszatemetni, nem kéne a fúrással vacakolni. Állomás így is kell. Szinte mindenhol meg lehetne csinálni tized annyiból.

kbalazs · http://www.chinabiz.hu 2010.11.11. 09:42:38

@Ritchy: Úgy van, ahogy gondolod, itt Kantonban az összes vonalon (1, 2, 3, 4, 5, 8, Guangfo, APM) van üvegfal a peronokon. Amikor karbantartás miatt pár hétre leszerelték az üvegfalat és az azokba épített ajtókat az 1-es vonalon, ezt minden megállóban folyamatosan bemondták a szokásos 3 nyelven, hogy felhívják az utasok figyelmét az üvegfal hiányából adódó veszélyhelyzetre.

Az APM november 8 és 26 között kihagyja az új Canton Tower és a Haixinsha megállókat és mától a 3-as és az 5-ös metró is kihagyja a holnapi Ázsiai Játékok megnyitójának (Haixinsha) közelében lévő pár megállóját.

Nagyon sok olyan dolog van, amit át lehetne venni a Kínában megszokott megoldások közül Magyarországon is, pl. a BKV-t egy csapásra nyereségessé lehetne tenni azzal, hogy mindenki mindig fizet az utazásért ls nincs egy teljesen felesleges ellenőrgárda.

A HK-i Octopus rendszert lenne értelme bevezetni Budapesten is (anno volt is egy magyar miniszter megtekinteni az Octopust Hongkongban), de sajnos otthon a mobilszolgáltatók erősen nyomják a sokkal drágább mobil fizetési módokat.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.11.18. 13:11:06

A people mover azért angolul jóval konkrétabb dolgot jelent, mint az utasszállító rendszer.

Rendszerint kis egységekből álló, sűrűn közlekedő - esetleg hívásra érkező - amolyan vízszintes liftet szokott jelenteni,

(ezt erminavet nyilván tudja, a postra viszont ráférne egy kis pontosítás)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.11.19. 13:57:07

@erminavet:
Azt mondom, hogy szerintem az első bekezdésből nem derül ki, hogy nem a "kevéssé informatív" sajtóközleményben szereplő elnevezéssel van a baj - a People Mover bevett kifejezés - hanem a magyar fordításával. (Szvsz. erről nem a fordító tehet, hanem hiányzik a magyar terminológia).

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.11.19. 15:48:54

@Comandante en Jefe:

De hát ezt mondom én is. Nem derül ki? Dehogynem derül ki, szvsz egyértelmű, hogy a magyar névről beszélek. ("Lesznek még bajaINK", "fordítói".)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.11.20. 11:04:47

Azt hittem, a prognosztizált bajok a javasoltad "kisföldalatti" magyarításra vonatkoznak. Ami erre az eszközre szvsz. amúgy nem is rossz, de a peoplemoverre általánosságban viszont sajnos nem igazán passzol.

(Hogy a mondat mire vonatkozik, az nekem ott lesz zűrös, amikor hivatkozol az idézett magyar elnevezésben nem is szereplő "A"-ra. De a lényeg, hogy legalább ketten értjük ;) )

kbalazs · http://www.chinabiz.hu 2010.11.22. 10:36:56

@kbalazs: eddig háromszor próbáltam utazni vele, ebből egyetlen alkalommal volt szerencsém. A másik két nap egyszerűen nem üzemelt. Majd térjünk vissza a hasznosságára, ha rendes menetrendszerű forgalomban fog közlekedni.

A cikk egyik állítását azonban pontosítanám. Addig igaz, hogy párhuzamosan halad a hármas vonallal, de a térkép szerinti "három megállóköznyi távolság" csalóka. Kantonban ugyanis kettő darab hármas vonal van, az egyik Tienhe Couch Terminal és Panyu Square között, a másik Tiyuxi és Airport South között. Hülye módon semmivel nem különböztetik meg a két vonalat, így ez nem derül ki a térképről, de Tiyuxi-nél egy peron két oldalára futnak be a két teljesen külön pályán közlekedő szerelvények, ott kell átszállni. Így a három megállónyi távolság igazából egy kicsit több, mert egy átszállást is takar, ettől persze nagyon mini vonal a 3,9 km-ével.

BPO654 2011.03.21. 11:35:28

A reptérre nem ilyen kis befogadóképességű jármű kell... .

Sokkal fontosabb lenne metrókat venni használtat M2,M3-ra esetleg a csepeli hév kiváltására mint a F-re a vasút. Pl: a 81-72 (720/721-eket): Az Alstom meg mehetne a francba..

www.iho.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=4549:egy-felemas-sikertortenet&catid=6:sineken&Itemid=9

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu