Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

június 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

2010.11.19. 17:00 erminavet

Nem állítanak lehetetlen követelményeket a kisvasutak elé

A turisztikai célú, keskenynyomközű vasutak (és az iparvágányok valamint a sífelvonók) üzemeltetőinek nem kell majd működési engedélyt és vasútbiztonsági tanúsítványt szerezniük, ha az Országgyűlés elfogadja a Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter benyújtotta törvénymódosítást, amely egy nagyobb közlekedési csomag része.

Tevan Imre: IMG 4122

A 2005-ös vasúti törvény egyértelműen a nagy vasútvállalatokra szabta ezeket az adminisztrációs feladatokat, nem különben ezek díját. Sok kisvasútnak az éves jegyárbevétellel összemérhető nagyságú pénzt kellett volna fizetnie a papírokért, amire természetesen képtelenek voltak. Később a működési engedély díjából 99%-os kedvezményt kaptak, a vasútbiztonságit azonban nem voltak képesek megszerezni, a nélkül működnek. Ezen a visszás állapoton változtat most a módosítás.

A vasúti törvény egy másik módosítási javaslata azt szolgálja, hogy önálló cégként leválhasson a MÁV-ról a pályavasút.

19 komment

Címkék: politika vasút kisvasút mellékvonal


A bejegyzés trackback címe:

http://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr572459665

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

WinG 2010.11.19. 19:39:22

Végre valami értelmes módosítás, szinte már meglepő.

pietro 2010.11.19. 20:05:14

Imre, a bevezetőben a "közlekedési csomag" linkre az admint linkelted be...

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2010.11.19. 21:54:16

Az nagyon frankó lesz, ha leválik a MÁV-ról a pályavasút. Lesz egy vastagon nyereséges cég mindenki más meg szopik. Mintha pont a röhejesen magas pályahasználati díjak miatt szívna az RCH is...

Robinzon Kurzor 2010.11.19. 22:40:57

Nyilván én vagyok értetlen, de az miért is jó, ha működési engedély és vasútbiztonsági engedély nélkül lehet közlekedési üzemet vinni?

Hogy egyszerűbb feltételrendszer, arányos korlátozásokkal vonatkozzanak a kisvasútakra, az oké.

De ez -- ha tényleg erről van szó -- kb azt jelenti, mintha a nem menetrend szerinti, hanem csak helyi sétarepülést bonyolító és amúgy is csak lassan és alacsonyan repülő régi repülőkre sem kellene légialkalmassági, meg az egyéb ellenőrzések.

Mert a poszt szövegéből úgy tűnik, hogy nem marad semmilyen szakmai előírás és kontroll, ami ezekre a kisvasútakra vonatkozna.

atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2010.11.19. 23:50:51

@Robinzon Kurzor: "Mert a poszt szövegéből úgy tűnik, hogy nem marad semmilyen szakmai előírás és kontroll, ami ezekre a kisvasútakra vonatkozna."

Jónak hangzik a változtatás, de tényleg nem megnyugtató.

bloggerman77 2010.11.20. 00:02:20

@Robinzon Kurzor:

Most nem azért, de nem kicsit visszás, hogy egy másfél km-es turistavasútra azokat a szabályokat húzzák rá, mint egy több ezer vasúti járművet üzenmeltető társaságra...

Nem azt mondják, h ne legyen szabályozás, hanem h ne kelljen letenni a 2 millás kauciót, mikor a vasút éves árbevétele nincs ennyi...

Robinzon Kurzor 2010.11.20. 08:04:46

@bloggerman77:

Nem azt mondom, hogy ugyanaz vonatkozzon a pár km-es turistavasútra, mint a MÁV-ra.

Csak azt mondom, hogy ha semmi sem vonatkozik (mert a posztból nem derül ki, hogy akkor milyen engedély, "vizsga" marad a kisvasútakra), az nem megoldás.

Aztán majd az első "eseménynél" hörög majd a nép, hogy ki a felelős és hogy történhetett ez meg.

VJV Man 2010.11.20. 08:28:59

"Aztán majd az első "eseménynél" hörög majd a nép, hogy ki a felelős és hogy történhetett ez meg."

Oda fönt tudják, hogy ebben az országban nincs felelős, így lehet ilyen hülye szabályokat hozni.

Nyilván ha egyszerűsíteni is kell az elvárásokat a kisvasutakkal szemben, de konkrét szabályozás kell, mert ez így tényleg fura...

Metaxxa 2010.11.20. 08:33:46

Azért érdemes megnézni az idevonatkozó jogszabályt:
net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0600072.GKM

Komoly árak vannak, én azért bizonyos mértékig sebességkorláthoz (30 km/h-s sebesség alatt) csak valami egyszerűsített olcsó vasútbiztonsági tanúsítvány kellene és csak a működési engedély kiadásakor.
Ami nekem nem tetszik, hogy a vasútnál sehogy sem akarnak egy kis piacgazdaságot csinálni ezzel a pályavasút dologgal. Bár sehogy sem tudom hogy lehetne is piacot csinálni. Találtam neten egy 2005-ös powerpointos pályavasút prezentációt, brutális árak vannak benne. Csak Belgiumban magasabbak az alapárak. Vehetnék az eu-s tagállamok tavalyi átlagát esetleg a GDP növekedési mértékével megfejelve. Egy 30-40%-al lenne olcsóbb.

zsitva 2010.11.20. 10:15:46

Addig OK, hogy a kisvasút ne működjön nagyvasúti szabályok szerint. De a hazai kisvasúti szabályok (ha egyáltalán vannak érvényben ilyenek ???) azok adnak biztonságot, vagy amolyan baráti-buli társasági - haveri hol így csináljuk, hol úgy csináljuk alapon fognak működni ?

zsitva 2010.11.20. 10:19:51

@HavocS [www.obsidianshell.com - sunametál]: Az nagyon frankó lesz, ha leválik a MÁV-ról a pályavasút. Lesz egy vastagon nyereséges cég mindenki más meg szopik. Mintha pont a röhejesen magas pályahasználati díjak miatt szívna az RCH is...
---------------
a pályavasút NEM nyereséges hanem veszteséges. Az éves költségeinek kb. 75-85%-át szedi be most PHD-ként. Jövőre is (talán ??) 85-90%-ot tud beszedni ha :
- vagy megemelik a PHD-t,
- vagy megkapja a Hónig által ígért (de még meg nem kapott) évi plusz 53 milliárdot az államtól az évi PHD díjon FELÜL.

Kivlov 2010.11.20. 13:09:00

"...mocskos bkv, salalalalá..."

Metaxxa 2010.11.20. 13:17:34

Lehet, de valahogy csökkenteni kellene a költségeket is, nemcsak a bevételen siránkozni. Tudom, hogy alapvetően a vasút minden fejlett eu-s államban támogatással megy. Ahány egyeztetésen átmegy egy menetrendi vonaljárat indítása...
A kocsik takarítása is hagy maga után kívánnivalót. Lehet, hogy ide kellene a műegyetemi diákokat hajtani, az idióta macskanyelogató robotok helyett vasúti kocsi takarító robotokat tervezzenek.

Traktoros 2010.11.20. 14:05:40

Súlyos félreértésben vagytok! Nem vasútbiztonsági _engedélyről_, hanem vasútbiztonsági _tanúsítványról_ van szó!

Hogy érzékeljétek a helyzetet, ez a tanúsítvány úgy működik, hogy befizetsz egy rakat pénzt (5 millió) a hatóságnak, ők kijönnek, megnézik a vasutat, hümmögnek, bólogatnak és megvan a tanúsítvány. Ezt utána évente hitelesíttetni kell (1,5 millió), ami semmi másból nem áll, mint rányomnak egy pecsétet a papírra. Amikor megvan a negyedik pecsét, jövőre újra meg kell kérni az 5 milliós engedélyt.

Magyarul: a tanúsítvány megléte nem biztosíték lényegében semmire, egy ugyanolyan mocskos lehúzási lehetőség, mint amiket a közúton tapasztalhatunk.

Hozzáteszem, a működési engedélyt sem úgy kell érteni, mint pl. egy vegyesbolt vagy egy körhinta esetében. A posztíró szerintem a _vasútvállalati_ működési engedélyre gondolt, ami pusztán arról szól, hogy ha ilyen engedélyed nincs, akkor az országos közforgalmú (tehát Mo. esetében MÁV és GYSEV, Szlovákiában ŽSR, Ausztriában ÖBB és sorolhatnám) vonalakon nem közlekedhetsz. A kisvasutak nem képezik az előbb említett hálózat részét, mert saját használatú pályahálózatként működnek (az iparvágányok is ebbe tartoznak - igen, a 100 méter hosszúak is).

Traktoros 2010.11.20. 14:06:47

Na, el is rontottam, az első bekezdés végén az engedély = tanúsítvány természetesen :)

Traktoros 2010.11.20. 14:08:14

@zsitva: Le van szabályozva kőkeményen (hány kisvasúti balesetről hallasz a nagy MÁV-val szemben?)

Tolyás 2010.11.21. 21:31:27

az miért is jó, ha működési engedély és vasútbiztonsági engedély nélkül lehet közlekedési üzemet vinni?

A működési engedély és vasútbiztonsági engedély+tanúsítvány nem az egyetlen és mindenható engedélyforma. Sőt! Ezeket csak 2006-tól vezették be Magyarországon, miközben a a vasutak az azt megelőző évszázadban is működtek biztonságosan, hatósági kontrollal, engedélyek alapján.

Ezen korábbi, a biztonságos üzemmenetet garantálni képes szabályok megmaradtak, és ezen felül vezették be a most eltörlendő továbbiakat. Eltörlésükkel tehát egy korábban is már évszázadon át biztonságos szabályrendszerre térünk vissza.

230 045-7 2010.11.28. 21:44:42

@bloggerman77: Ezt hol is láttad a törvényjavaslatban?

Mert szerintem az van benne, hogy megszűnik a kontrol.

230 045-7 2010.11.28. 21:46:37

@Traktoros: Ezzel nem értek egyet!

Látszik, hogy laikus vagy.