Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

április 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

2010.12.13. 15:00 erminavet

Hagyományos menetrendváltás, hagyományos problémák

A VEKE álláspontja a 2010/11-es téli menetrendváltás kapcsán

(Azt hiszem, a VEKE minden tekintetben színvonalas közleményt adott ki az új hazai menetrendről. Nemcsak az általuk megemlített konkrétumok zömével, de az egész elemzés szemléletével is egyet lehet érteni, így nincs más dolgom, csak az, hogy idemásoljam.)

Egyesületünk a 2010/11-es menetrendváltással kapcsolatban is hasonló álláspontot képvisel, mint eddig: az évek (évtizedek) óta tartó húzd meg – ereszd meg játszma helyett végre helyes stratégián alapuló, hosszú távra szóló és integrált (más közlekedési ágakkal együttes) menetrendtervezésre van szükség. A kedvező és káros lépések méricskélésének alig van értelme addig, amíg a menetrendtervezésnek a céltalanság, a stratégia hiánya a legszembetűnőbb jellemzője. Számos viszonylaton a MÁV láthatóan nem tudja, mit akar, milyen célcsoportot akar megnyerni, s így a MÁV-csoporton belül gyenge érdekérvényesítő képsességű személyszállítás szempontjait könnyen elnyomják a műszaki (gépész, pályás) lobbik részérdekei, melyek az utasok számára romló komfortot, csökkenő járatszámot, kényszerátszállásokat eredményeznek.

Az InterCity-pótjeggyel kapcsolatos újabb kedvezmények mutatják, hogy a távolsági vonatok mostani díjszabási rendszere elavult, túlhaladott. Az InterCity-k komfortja, sebessége több vonalon rég nem közelíti meg azt a szintet, melyért felárat illő szedni; nem is beszélve arról, hogy a több órát utazók számára biztosított nagyobb komfort, a helyi vonatoknál nagyobb utazási sebesség nem luxusszolgáltatás, hanem az egyéni közlekedéssel való versenyképesség alapfeltétele. A kötelező helybiztosítás rendszere szintén rossz, mert azt az utast is vonathoz köti, aki ezt nem akarja, ráadásul számos vonalon a pénztárak és a jegyvizsgálók nem is képesek kiadni helyjegyet a vonatokra. Éppen ezek miatt hiányoljuk a Budapest és Szeged között sikeres hibrid IC-vonatok bevezetését más területeken is.

Üdvözöljük, hogy az új menetrendben számos VEKE-javaslat meghallgatásra talált: gyorsvonati kapcsolat létesült Budapest-Győr-Zalaegerszeg viszonylatban, jelentősen rövidült az Eger-Budapest vonatok menetideje, közvetlen kapcsolat létesült Eger és Debrecen között, továbbá több fővonalon hétvégén is helyreállt az InterCity-k ütemes menetrendje. Örömteli, hogy december 24-én este az ország egyes részein (Budapest környékén, Szeged térségében) bátran hozzá mertek nyúlni az indokolatlan túlkínálathoz, érthetetlen ugyanakkor, hogy Debrecen, Miskolc térségében miért nem törődtek az ünnepi menetrendi korlátozásokkal. Ezúton is szeretnénk kifejezni köszönetünket azoknak a vasutasoknak, akik kezdeményezéseinket felkarolták és képviselték.

Elkeserítő, hogy – szokás szerint – számos visszalépés is történt. Fájó pont a Dél-Dunántúlon a Budapest-Kaposvár közvetlen ütemes kapcsolat hiánya, vagy a Pécs-Szombathely kapcsolat elsorvasztása. A MÁV-csoport komolytalanságát jól jelzi a Dombóvár-Kecskemét gyorsvonat sorsa, melyet éppen akkor szüntetnek meg, mikor már menetidőben és járműparkban is sikerült javulást elérni, s egyre többen használták az új utazási lehetőséget. Szintén felháborító, hogy az elmaradott borsodi térség egyik legfontosabb vonalán, Ózd és Miskolc között megszűnt a közvetlen eljutási lehetőség. Mindkét esetben egyértelműen járműgazdálkodási okokkal indokolták a változásokat, miközben a VEKE már számos alkalommal rámutatott, hogy a járművek ésszerűbb felhasználásával akár százával lehetne selejtezni elavult járműveket a szolgáltatási szint csökkentése nélkül. Egyes vidéki vonalak menetrendjének évről évre történő teljes átvariálgatása, ütemek kiszedése/visszarakása, értelmetlen átszállási kényszerek közbeiktatása a maradék utasok szemében is komolytalanná teszi a vasutat.

A mellékvonalak újranyitása mindenképpen üdvözlendő, az utasok azonban csak megfelelő szolgáltatási színvonal esetén csábíthatók vissza a vonatokra, a Bz motorkocsik és a sok helyütt lepusztult infrastruktúra erre nem alkalmas. Az újranyitott vonalak közül csak a Székesfehérvár-Sárbogárd vonal menetrendjével lehetünk maradéktalanul elégedettek, mivel itt sikerült az egyértelmű üzleti célhoz a megfelelő menetrendi eszközt megtalálni: a távolsági utasok érdekében a vonal ütemesen átjárható, végpontjain jó csatlakozási rendszerekkel. A többi vonalon a MÁV-START jellemzően kevés vonattal, igényalapúnak csúfolt, zavaros menetrendekkel igyekszik megfelelni hivatásforgalmi és távolsági igényeknek is egyszerre. A legrosszabb a Székesfehérvár-Komárom vasútvonal menetrendje, melynek szinte nem is illeszkedik Komáromban a Budapest és Győr közötti ütemes közlekedéshez.

Persze lehet akármilyen jó a menetrend, ha nem tartják be. A fővonalak korszerűsítésére az elmúlt húsz évben átlagember számára felfoghatatlan összegek mentek el, érdemi eredmény nélkül, ugyanis a menetidők sok helyütt már a gőzöskorszakénál is rosszabbak. A kampányszerű beruházások csak ideig-óráig voltak képesek elleplezni a folyamatos karbantartás hiányát és a MÁV működési zavaraiból adódó problémákat. A cég hierarchiájában mindenek fölé helyezett pályavasúti szervezet következmények nélkül tehet keresztbe a fuvarozó cégeknek: az európai viszonylatban is méregdrága pályadíjak ellenére az infastruktúra állapota pocsék, a forgalomirányítás nem hatékony, az eszközök elavultak, a munkavállalók motiválatlanok, a hibák tanulság és következmény nélkül maradnak. Így nem csak hóban, esőben, hanem fényes napsütésben is ugyanúgy képesek a vonatok a menetidejüket megközelítő késéseket produkálni. Amíg ezek a körülmények alapjaiban nem változnak meg, addig nincs értelme a magyar vasút fellendüléséről ábrándozni.

Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület

7 komment

Címkék: politika vasút ütemes menetrend peage mellékvonal


A bejegyzés trackback címe:

http://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr32513165

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2010.12.13. 16:07:26

A mávban csak egy jó dolgot lehet találni: mikor visszaolvassa az ember a régebbi sajtóközleményeket a terveikről. Sci-fi a köbön.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2010.12.13. 21:59:45

Ritkán tudom 100%-osan a VEKE álláspontját magamévá tenni. Ez most egy ilyen ritka alkalom.

jack o'neill 2010.12.15. 20:10:16

Ha már menetrendváltás.
Azt mondja meg nekem valaki, miért riogatja a MÁV-Stop pl a Déliből induló vonalak utasait még mindig "classic-hugyosingákkal", mikor a rendezőn ott legelészik időnként egy rakás Flirt???
Azért necces, hogy a zsír új, drága, utasok által kedvelt cucc munkanélkül ácsorog.

pbence 2010.12.19. 18:06:26

@jack o'neill:

Az biztos, hogy problémás a szerelvényforduló. Amennyire én tudom, a pusztaszabolcsi vonatok napközben 61 (!) percet töltenek a Déliben, forduló címén. A tatabányaiak sem sokkal kevesebbet, 46 percet. A székesfehérváriak 36 percet. Mind (többnyire) FLIRT viszonylat.

Egyszerűen nem értem, miért csinálják így. A martonvásáriak 16 perc alatt tudnak fordulni, akkor ezeknek miért kell ennyi idő?

Arról nem is beszélve, hogy a Dunaújvárosig is elmenő vonatok 10 (!) perc alatt fordulnak ott! Ha a Déliben fél órával kevesebbet töltenének, kényelmes forduló lenne Dunaújvárosban is, sőt még Sárbogárdra is kijárhatnának a vonatok. De nem így csinálják, és ez számomra érthetetlen.

vidi-master 2010.12.21. 12:16:55

@pbence: igazad van, de a 16 perc szerintem kevés. tegnap este a 19.36-kor induló vonat megérkezett 19.26-kor a Délibe, sikerült egy perc késéssel elindítani hatalmas kapkodás után... ez sem normális. az ideális fordulóidő szerintem a Déliben egy motorvonat vagy ingavonat esetében 20-30 perc, ebbe belekalkulálva az esetleges késést (egyébként a Délibe közlekedő elővárosi vonatok egészen pontosak szoktak lenni, nem sűrűn találkozni 10 perc fölötti késésekkel). cserébe 30 percnél NE legyen több a fordulóidő! viszont az is igaz, hogy mindig látni a rendezőn Flirt-öket ácsorogni, járkálhatnának az ingák helyett...

pbence 2010.12.22. 14:41:26

@vidi-master:

Tényleg kevés a 16 perc, persze csak itt, Magyarországon, ahol 10 perc késés normálisnak számít. Azért ha rendesen menne a vasút, akkor 16 perc bőven elég lenne. De való igaz, 26 perc az sokkal jobb lenne, de akkor tényleg az összes vonatnál erre kéne törekedni.

Nabi Sirius 2011.02.06. 08:06:51

@jack o'neill: Mert azokra később van szükség. Ha a hátralévő időben elküldenék azzal a vonattal, amin a sittes megy, nem érne vissza az "eredeti" vonatához.