Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

2007.10.03. 17:30 erminavet

Villamosát árulja az Akadémia előtt az Alstom

Egy elvágott villamost állított ki a francia Alstom a Magyar Tudományos Akadémia fővárosi épülete előtt a budapesti Roosevelt téren. A járművet péntekig mindenki megnézheti, nappal belülről is.

Az erőművi és kötöttpályás berendezéseket (köztük vasúti járműveket, villamosokat, metrókat) gyártó multi, amely a 4-es és a 2-es metró szerelvényeire kiírt közbeszerzés nyertese, ezzel azt jelzi, hogy indulna a négy magyar villamosos város közeljövőben várható járműtenderein.

Debrecen, Miskolc, Szeged részben EU-s pénzből vásárolna járműveket a közlekedési operatív programon (közop) belül.

A korábbi elképzelések szerint Budapest nem vett volna új villamosokat. A közopos projekt az 1-es és 3-as villamos déli meghosszabbítására járt volna ugyan járműfejlesztésekkel, de az nem új villamosokat jelentett volna, hanem az 1-esen járó Tátrákhoz alacsonypadlós pótkocsikat, a 3-ason közlekedő hannoveriekhez alacsony középrészt rendelt volna a főváros. (Tehát mindkét esetben motor nélküli részeket.)

A Kötött pálya információi szerint ez az elképzelés megváltozott, az aktuális városházi elképzelések most arról szólnak, hogy mindkét villamosvonal kap néhány új, alacsonypadlós villamost, de korántsem annyit, hogy csak ezek járjanak valamelyik viszonylaton.

Az Alstom most kiállított Citadisának egyik erőssége, hogy felső vezeték nélküli üzemre is kínálják, sőt, a franciák háromféle ilyen technológiát is tudnak szállítani. Az egyik akkumulátoros, a másik (csak a jármű érkezésekor feszültség alá kerülő) alsósínes, a harmadiknál pedig lendkerékben tárolódik az energia, amely a felső vezeték nélküli rövidebb szakaszokon hajtja a járműveket.

A bemutató helyszíne finom célzás az Alstom részéről: a maguk részéről szívesen átépítenék az MTA mellett elhaladó 2-est úgy, hogy a felső vezeték ne zavarja a városképet, de fotomontázson ugyanezt Miskolc villamosvonalára is bemutatták.

Az újságírók kérdéseire az Alstom vezetői azt is megerősítették, ha erre magyar igény mutatkozik, olyan járművet is tudnak kínálni, amely villamossínen és nagyvasúton is járhat, utóbbin akár dízelüzemben is, a MÁV jelenlegi, 25-50 általános használatú villanymozdony megvásárlását célzó tenderére pedig éppen most adták be ajánlatukat.

109 komment

Címkék: fotó programajánló villamos városi közlekedés alstom


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr17184797

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Luchador 2007.10.03. 19:28:09

En szemely szerint rulnek neki ha 2-es vonalan (de akar Budan is) ezek jarnanak, foleg a felsovezetek nelkuli megoldasbol.

Es valoban, egyseges villamsoparkot (except siemens) !

picigé 2007.10.03. 19:34:10

gaze: nem cáfollak, mert piciny hazánkban minden attól működik, hogy bizonyos pénzek ide-oda vándorolnak és a végén egy-két ember jól jár, a többi meg alkalmazkodik, DE: szerintem Budapest látképe nem lett rondább attól, hogy a Combinok miatt átépítették a megállókat.

MÁS: szerintem a halk villamosok és metrok lennének a legkisebb probléma nálunk... én pl. szeretnék egyszer olyan nyugodtan lelépni a zebrára, mint nyugaton bárhol... szeretném, ha a parkokat nem kellene biztonsági őrnek védenie a rongálóktól, ha nem lenne kátyu mindenhol.... ilyenek. haladunk ezen az úton, de nem a villamossal és nem az úttal van a baj... mentalitás... ezen kellene először változtatni.

bo 2007.10.03. 19:41:34

Vééégre elmondhatom!
A Combino helykihasználása egy nulla. Vagy ajtó, vagy csukló vagy kerék... állóhelyek, ülőhelyek elvétve. Egy sikátorban kell tömörülni az ülések között állóknak, úgy, hogy a lábfejüket különböző furcsa pózokba forgatják, mert nem lehet bedugni az ülés alá. Viszont az ablakpárkányon van jó sok hely, muskátlisládák is elférnének. Na most mindenki azt mondja, hogy persze, de ezt csak így lehet megoldani, mert alacsonypadlójú stb. Hát ez egyáltalán nem igaz. Hágában olyan alacsonypadlójú villamos furikázik (sajnos nem emlékszem a típusára), amin rengeteg hely van. Mert a kerekeket berakták a csuklóba, ami úgyis betüremkedik a villamos testébe, egyébként az egész kocsi mentes a felesleges akadályoktól. Ha ezt valaki egyszer már feltalálta, és létezik, akkor arról az itthoni szakembereknek tudniuk kellett volna, és azonnal kipenderíteni ezt a szrt a tenderről. Vagy talán nem voltak ott azok a szakemberek????

nikii 2007.10.03. 19:44:29

Akárki pályázhatott volna, a Combino kellett hogy nyerjen. Sokszori próbálkozásra sem a Combino nyert, csak a többit kizárták,

Nekem az a bajom a Combinoval, hogy kívül széles, belül keskeny, ablakai meg nem nyithatók.

Bailey 2007.10.03. 19:57:22

Amúgy a legalacsonyabb padlós villamos Bécsben van,a neve is ULF(Ultra Low Floor)Azokban belül több hely is van,de rengeteg probléma volt ott is velük,több évig,a különleges műszaki megoldások miatt.És ráadásul hangosak,és nagyon ráznak.A régiek sokkal csendesebben futnak.És a Combinók sokkal halkabbak.
Amúgy a bécsi metró nem gumikerekes,hanem hagyományos,de sokkal halkabb mint a pesti az tény.A berlini szintúgy.De a zaj a pálya állapotától is függhet,mert pl.Prágában egyes szakaszokon ugyanaz a régi orosz metró sokkal hangosabb mint pesten.És ott még az új Siemens metrók is hangosabbak ugyanazon a vonalon.

Darázs Csaba 2007.10.03. 20:00:55



A Siemens 1 milliárd eurót költ évente az értékesités "olajozottabbá tételére" - a müncheni ügyészség szerint.

Ugyan kit érdekel a képviselt műszaki vagy komfort szinvonal ?

JóZsiráf 2007.10.03. 20:09:36

Én sem tudom, minek erőltetni annyira a 100% alacsony padlót! Sokkal olcsóbb normál-padlósnak építeni a villamost, és a peront húzni fentebb, lépcsőkkel, és természetesen felhajtóval a babakocsit tolók/kerekesszékesek számára.
Egyetértek, hogy Mo.-n nincs rendes szakember. Külföldön annyi-annyi jó példát látni... Amikhez NEM kell pénz, csak gerinc felvállalni a haladást.
Fel kellene ismertetni az emberekkel, hogy a \\\"villamos\\\" nem \\\"vasból van, sárga, csörömpöl , és lassan jár\\\", hanem \\\"gyors, nem dugóban álló, környezetbarát (kb= szagtalan) közlekedési eszköz\\\".

Bpesten (lerágott csont, bocs\\\') anno megszüntették a villamosvonalakat, mert kell a hely a forgalomnak -> plusz két sáv nyereség. De kell sok busz, mert az emberek közlekedni akarnak -> legyen sok busz. Szmog. De a buszok a forgalomban állnak -> lett hát buszsáv = mínusz két sáv a forgalomtól. Ugyanott tartunk, mint régen, csak büdösebb van, illetve rosszabb, mert EGY buszsáv effektíve nagyobb helyet foglal el, mint EGY villamos űrszelvény.

Ez a francia alsópályás táplálás nagyon jó ötlet. Itthon nem hinném, hogy bárhol bevezetnék, mert 1: szűklátókörűek, 2: városközpontokban van jelentősége, ahol kézzel fogható a nyeresége a \\\"szabad légtérnek\\\" (turisták!), és Bpest kivételével minden villamosos nagyvárosban már jár hagyományos, felsővezetékes villamos a belvárosban.

Amúgy: \\\"villamost mindenhová!\\\" :)

sanya18 2007.10.03. 20:10:50

hát igen a pálya állapota jelentős tényező a zaj szempontjából. hasonlitsd össze a 2-es és a 3-as metrót nálunk. A 2est most ujitották fel, ráadásul nem is az skl-es megoldást választották hanem ortec delta-lager leerősitést használtak, ahol a sin két gumipofa közé van beszoritva, a talpa pedig tulajdonképpen lebeg. igy sokkal csendesebb és kevésbé ráz. Bécsben az ulf-al meg az volt a baj hogy nagyon hamar tönkretette a régi pályát mert nagyon kicsik a kerekei és az sokkal jobban igénybeveszi a sint.

Bailey 2007.10.03. 20:12:48

Én személy szerint szívesebben láttam volna Pesten a Bombardier Flexity Classic XXL-t.Belül sokkal nagyobb a hely,csendes is,és nem kellett volna egy vadonatúj típust kifejleszteni,mert Drezdában már évek óta üzemelnek NGT D12DD néven.Ezek 45 méter hosszúak,a Combino Supra előtt ez volt a leghosszabb villamos.Szóval talán nem kellett volna olyan sokat változtatni rajta mint a Combinón.

sanya18 2007.10.03. 20:13:56

"Egyetértek, hogy Mo.-n nincs rendes szakember" ezt mint leendő építőmérnök a saját és társaim nevében kikérem magamnak :) vannak nagyon jó szakemberek csak beleszólásuk nincs a dolgokba. vagy tehetségtelen "szakemberek" vagy tök hozzá nem értők vannak tűzközelben, mert ők a haverok :) (lásd közútkezelő: a vezérigazgató a tejterméktanács elnöke volt, de kókával vitorlázik :))

padisah · http://www.padisah.mindenkilapja.hu 2007.10.03. 20:19:25

Ki kell vágni a kombinókat elővárosi vonatnak, ahol sokat kell menni, viszonlyag gyorsan, kevés a megálló és olyan sok utas sincs. Villamosnak meg venni másikat :))) Bár őszintén szólva én nem láttam másik városokban lényegesen jobb villamosokat. A helykihasználása tényleg pocsék - a műszaki tartalommal szerintem nem érdemes összeveszni.

Bailey 2007.10.03. 20:22:08

Na igen ez a villamosmegszüntetés tipikus magyar jelenség.Nyugaton,de még a legtöbb volt szocialista országban is új vonalakat építenek manapság.Még Londonban is van már villamos,és a többi brit és francia nagyvárosban egymás után építik az új vonalakat.Egyébként nem kell feltétlenül vadiúj típusokat venni,ha alacsonypadlósokat ír elő majd az Unió.Csehországban a régieket alakítják át hogy beépítenek középre egy alacsonypadlós részt,és persze korszerűsítik a meghajtást,utasteret stb.
Sok Tatra T3-at átépítettek már,és a csuklós Tátrák nagy részét is.Ezt talán itt is meg lehetne tenni.

sanya18 2007.10.03. 20:30:23

Bailey: persze hogy meg lehetne tenni de akkor mondjuk a siemens nem csorgatna vissza száz milliókat a combi?no -k milliárdos árából... éljen a korrupcio

Bombardier fan 2007.10.03. 20:31:24

Ha járt valaki Strasbourgban, az tudja, hogy milyen az IGAZI villamos. A másfél éve bevezetett új Bombardier-k nagyon kényelmesek, de az azt megelőző széria egy tökéletes, hibátlan koncepció volt. Halk, finom, de ha kellett, akkor kellően dinamikus. Ami a legfőbb értéke: nem tud elütni, mert nem tudsz sehogyan sem a kerekek alá kerülni, illetve szemből sem sérül meg a gyalogos, mert nincs ütköző rajt, illetve azonnal oldalra gördül róla baj esetén az ember.

re 2007.10.03. 20:31:38

Giepetto, az Alstom igenis palyazott a 4-es, 6-os villamos tenderen. Az illetekesek valamiert a combino palyazatat tartottak jobbnak, holott aki kicsit ert a dolgokhoz az tudja, hogy az Alstom villamosok sokkalta jobbak a Siemensnel.

Koppány 2007.10.03. 20:33:10

Sziasztok!

Nem szeretnék állást foglalni az Alstom/Siemens vitában. Az tény, hogy a hozzánk került Combinók nem sikerültek. Talán Svájcban (de nem vagyok benne biztos) sikerült néhányat eladni, de ott vissza kellett adni a pénzt, és el lehetett vinni a villamosokat, mert rengeteg volt velük a probléma.

A budapesti Combinokkal nekem - a használatra való alkalmatlanságon, a légkondicionáló hiányán, a sok műszaki problémán, a drága fenntartáson, a forgalomba állításhoz szükséges átépítéseken túl - a darabonkénti 2 milliárd forintos árral van bajom. Négy új Duna-hidat építhettünk volna abból a pénzből, amennyibe a Combinók kerültek az országnak. Nekünk. Mert az én pénzemből vették.
Debrecenben légkondicionált villamosokat vettek. Magyar gyártótól töredék pénzért...

A gumikerekű metrók (bizonyos viszonylatokon) Párizsban járnak, hogy mennyire hangos a metró - vagy a villamos - az a járműtől és a pályától is függ. Egyszerűbb tesztelési módszer, ha utazunk egy Budapest-Tatabányát a folyamatosan karbantartott Budapest-Bécs viszonylaton vasúton, vagy egy Budapest-Pécs viszonylatot azokon a pályákon...

Egyébként a jövő a kötött pálya és a metró. Bécsben 1990 óta 150 kilométer villamos- és metróvonal épült!

A budapesti metróépítés árából 120 Duna-hidat építhetnénk (480 milliárd osztva 4 milliárddal). Ezzel meg ez a bajom.

Jó adófizető vagyok, nem picsogok! :)

Bailey 2007.10.03. 20:41:14

Manapság már nem is nagyon rendel senki Siemens villamost.Valahol olvastam hogy már csak az újabb bécsi megrendelések tartják életben a Siemens villamosgyártását(merthogy az ULF is Siemens)
A Combinókkal pedig mindenhol voltak problémák.Ha jól emlékszem akkor Szegedről visszavittek már ideszállított Tátrákat Potsdamba mikor ott ki kellett vonni a Combinókat egy időre.

re 2007.10.03. 20:42:06

Kedves Sorstarsaim, meg valami. Ki is az/kik is azok akik a XXI. szazadban(!) egy vilagvaros egyik legfobb tomegkozlekedesi vonalara legkondicionalas nelkuli villamosokat vettek?? Na ezeket a tisztelt embertarsaimat kellene nyaron, 40 fokos hosegben azokon a legkondi nelkuli villamosokon utaztatni amit Ok vettek nekunk. Elvezzek Ok amit megvettek.

Bailey 2007.10.03. 20:49:48

Hát nem tudom hogy itthon hol gyárthatnának villamost.De pl a Skoda gyárt részben alacsonypadlós villamost,főleg az új Porshe által tervezett külsővel néz ki jól.És szerintem olcsóbbak is a többieknél.
És ha az amerikaiaknak jó volt Portland új villamosvonalaira a Skoda,akkor talán nem olyan rossz.

re 2007.10.03. 20:49:49

Kedves Sorstarsaim meg valami. Ki is az/kik is azok akik a XXI. szazadban legkondicionalas nelkuli villamosokat vettek a fovarosunk egyik legforgalmasabb villamos vonalara? A Tisztelt vasarlokat kellene nyaron 40 fokban utaztatni ezeken a villamosokon, hogy elvezzek amit megvettek....es itt most nincsen szo markarol es gyartorol. Legkondi nelkuli tomegkozlekedesi jarmuvet megvenni a XXI. szazadban az mondjuk ugy, hogy nonszensz.

sanya18 2007.10.03. 20:51:16

Koppány: 4 milliárdból szükös egy rendes duna-hid :) nekem meg az a bajom vele (M4) hogy arra amire szánják nagyon sokba kerül ("belváros levegőhöz juttatása") ezt nyugodtan elintézhették volna egy korrekt villamosfejlesztéssel. szvsz sokkal fontosabb lenne, ha végre a külső kerületekben lévő nagy lakótelepeket végre metró érné el (ne adj isten a hévek összekötésével az ingázó pestmegyeieket is), akkor talán lehetne csökkenteni a buszjáratokat és tényleg levegőhöz juthatna a belváros is, a kevesebb kocsival ingáz miatt...

re 2007.10.03. 20:51:23

Tisztelettel elnezest kerek Mindenkitol a duplazasert!

pgsm 2007.10.03. 21:00:40

a combino alapvetően egy középkategóriás jármű, és elsősorban elővárosi közlekedésre tervezték. a bkv vezetése&főváros magából csinált dilettáns bandát-tessék megnézni mi van bécsben:valóban alacsonypadlós,áramvonalas,high-tech sőt olcsóbb és légkondicionált

mikka 2007.10.03. 21:03:44

nagyszeruen alvannak az urak,neha kicsit vitatkoznak de az nem baj..
a baj az hogy magyarorszag kepes lenne jo minosegu,tetszetos kulseju villamosokat epiteni...ez a baj hogy nem tesszuk..
Kando Kalman hazajaban..

nem éri meg 2007.10.03. 21:05:01

Gumikerekes bécsi metró... kész, röhögőgörcsöt kaptam. Jó a színvonal srácok, csak így tovább:P

Bailey 2007.10.03. 21:07:05

Sanya18!
Asszem a BKV vezetése a gödöllői hévet hozta fel hogy nincs kihasználva(magyarul azt is ritkítani akarják).
Ez a magyar módi:legyen dugódíj hogy az emberek a tömegközlekedést használják.És hogy ezt vonzóvá tegyék az emberek számára ritkítják az amúgy is zsúfolt járatokat,és emelik a jegyárakat.Arról nem is beszélve hogy hová lehetne letenni az autót a külvárosokban hogy onnan buszozzál tovább?
És mindig arra hivatkoznak hogy nyugaton is egyre több helyen van dugódíj.Ez igaz,csakhogy ott jó a tömegközlekedés és a külvárosok tele vannak P+R-el.
Londonban mikor bevezették a dugódíjat sürítették a buszokat és új járatok is indultak.És most olvastam hogy csökkentették a jegyárakat hogy mégtöbben buszozzanak.

DeR 2007.10.03. 21:08:20

Én éltem egy éve Bordeaux-ban, ahol ezek a felsővezeték nélküli csodabogarak közlekednek. Amint hó esett, az áramszedőn lévő jég miatt nem közlekedtek. Ha túl nagy volt az eső, a szivárgás miatt nem közlekedtek. Amikor pedig túl meleg volt, kiolvadt a középső "sáv" (amin az áram megy) és nem közlekedett semmi 3 hétig. Amúgy a magas költségek és a megbízhatatlansága miatt csak a közvetlen belvárosban használják, azon kívül rendes áramszedő van.

Farkas István 2007.10.03. 21:09:02

Szerintem is jobb pályák kellenek. A bécsi Duhn, az Ausztriában futó Mühm , az Amszterdamba futó Berill Sie , és a német Befreincheff vasut mintázatára kéne csinálni.

mestska 2007.10.03. 21:13:05

remek, hogy a Combino szidásban ennyi sok ember otthon van, emlegetnek mindenféle más típust, sok esetben láthatóan tapasztalat nélkül. Én vagy két tucat vagy még több városban utaztam részben vagy teljesen alacsonypadlós villamossal, s bizony a légkondit leszámítva (ami gáz), a mi kis combinonk nagyon jól sikerült termék.
Nem "guruló lépcsőház", mint a skoda gyártmány, nem szűk vacak, mint a strasbourgi Eurotram,stb. Ja igen, és a mi "Combinonknak" köze nincs szerkezetileg a régebbi Combinokhoz, tehát ezt is felesleges felemlegetni.
A kedvenecem egyébként az a hozzászólás, hogy aki kicsit is ért a dolgokhoz, az tudja, hogy az Alstom villamosok jobbak a Siemensnél. Nem, mindkettőnek megvannak a maga bajai...
mindegy, látom itt úgyis mindenki remekül ért a villamostervezéshez..

mestska 2007.10.03. 21:15:11

"a combino alapvetően egy középkategóriás jármű, és elsősorban elővárosi közlekedésre tervezték"

komolyan, röhögni fogok idejárni.
tudjátok ti mit beszéltek?

Fricy 2007.10.03. 21:15:48

Néhány komment a kommentekre:
1. Nálunk közlekedő csendes kötöttpályás járművek: Combino, Flirt, Talent.
2. Bécsben nincs gumikerekes metró. Van viszont Párizsban, Toulouse-ban (ezzel utaztam is), Lille-ben, stb.
3. A Combino nem lehet elővárosi vonat, mert nem felelne meg az erre vonatkozó szabványoknak, továbbra nem tud felvenni 25kV-ot az áramszedőjével.
4. Párizs, London. Csak két nagyváros, ahol teljesen megszűnt a villamosközlekedés a 60-as években. Mindkét helyen csak a külvárosokban jelent meg újra. Ezek a vonalak már nem az általunk ismert villamosvonalaknak felelnek meg, egy teljesen új koncepcióra épülnek mind jármű, mind pálya, mind utasforgalmi létesítmények tekintetében.
5. Bécsben nem épült 150 km új metró és villamos.
6. 4 milliárdból nem építesz Duna hidat.
7. Grazban közlekedő Bombardier villamosban kisebb ablakok vannak, mint a mi Combinóinkban. Volt részem a nyári 40 fokos kánikulában utazni velük. Úgy látszik ez máshol is probléma.
8. A metró mindig zajos lesz, mert a kerék-sín kapcsolat során keletkező hanghatás visszaverődik az alagút faláról. Halkabb lehet, mint pl. az M2-n alkalmazott új leerősítéseel, de a zaj marad. Ezért is gyártanak egyre több olyan metrószerelvényt, amin nincs ablak, így nem jön be a külső hang sem. Cserébe kell bele légkondi.

Hozzászóló 2007.10.03. 21:17:40

Bailey 2007.10.03. 20:22:08

Ez tipikusan pont hogy nem magyar jelenség. A volt szocialista országokban különösen, de egész Európában (lásd Barcelona, ahol már egyáltalán nincs) az elmúlt ötven évben fokozatosan megszüntették a villamosvonalakat (Varsóban például amúgy a trolit is). Most viszont újra a villamoshálózat bővítése a trend, és ez nálunk is megtörténik: a 18-ast kivitték a Savoya Parkig (oké, az nem túl nagy fejlesztés), épül (elvileg) az 1-es Lágymányosi hídon átvezető szakasza, és a 3-assal is akarnak valamit még csinálni, úgy tudom. Csak a hannoveri villamosokat kéne sürgősen lecserélni arról a vonalról. És az sem mellékes, hogy a közlekedésfejlesztés lassan mindennapi téma lesz... tíz éve egy szót nem lehetett hallani ilyesmiről.

Fricy 2007.10.03. 21:22:00

A nyúlfarknyi 18-as hosszabbítást azért építette az ottani bevásárlóközpont, mert így nagyobb területet építhetett be...
Az 1-es villamost 12 éve nem bírták átvinni a Dunán.
Az 1-es és 3-as vonalak bővítésére beadott pályázat szégyen.
Miért kéne lecserélni a hannoverieket a 3-asról?

sanya18 2007.10.03. 21:28:01

Fricy: a hannoverieket tényleg miért? én szeptember elején utaztam valük először amióta a barátnőm kőbányán lakik, és szerintem jók. nyilván nem 21.századi high tech de a célra tökéletesen megfelel. van amit hamarabb kéne lecserélni mint azokat...

pályaelhagyó 2007.10.03. 21:34:13

Egy kis józan paraszti észt kellene vinni a tömegközlekedésünkbe. Ezt a múltkor juttatta eszembe egy vidéki idősebb, munkától kérges kezű ember. Az 1-es villamos vonalán utazott, és a megállók neveit szerette volna látni, hogy hol szálljon le. Igen ám, de a sok reklám mind nagyobb betűvel ORDÍT, mint a megálló neve, amire ráadásul igazán csak a vezető lát rá, mert szemből van kiírva, tehát a balga utas, oldalról, nem is igen láthatja. Segítettem neki, mire hálából megosztotta velem gondját: "Uram, ebben az országban igen nagy a rendetlenség."

mestska 2007.10.03. 21:34:37

de van Barcelonában villamos.

A hannoverieket meg nem lecserélni kellene, hanem a rendeltetésüknek megfelelően használni.

sanya18 2007.10.03. 21:37:29

mestska: miért egy villamosnak nem az a rendeltetése hogy villamos legyen? :)

eldée 2007.10.03. 21:43:15

Ki mondta, hogy az S-bahn meg a párizsi metró halk meg szép? párizsban max a 14-es metróvonal (vacsiúj, vezető nélküli kocsikkal) high-tech, a többi eléggé le van robbanva. csakúgy mint berlinben az s-bahn kocsijai.

mestska 2007.10.03. 21:54:06

A hannoveriek jellemzően nem villamosként üzemeltek, hanem egyfajta lrt-ként, gyorsvillamosként. Tehát ritkább megállással, magasperonokkal.

gaze 2007.10.03. 21:56:33

Abból az egyszerű okból kifolyólag szüntetnek meg Budapesten villamost, mert a villamos pályát a BKV-nak kell karbantartani, amíg az utakat a fővárosnak.
Ennyi.


Az hogy közben az egész város beledöglik a szmogba, már nem tétel. 17 éve ugyanaz a polgármester, az ucssó választásanál volt némi versengés, de az is csak 2 jelölt között, nemhogy 3-4...
Szál, a "verseny" ugye..

Budapesten nem jó élni. Ezt hülyeség tagadni (persze, Budán, egy villában, zöldövezet, terepjáró..) De, az egész ország gyakorlatilag ebből az egy városból áll (kereseti lehetőségek, munkahelyek, szolgáltatások, stb) ezért aki nem önmaga ellensége, az sajna kénytelen felköltözni.
Meg is lehet nézni milyenné válik egy város amit nem szeretnek a lakói, puszta kényszerből vannak itt, abszolút nem érzik otthonuknak.
Mit lehet tenni.. tárja szét karjait Budapest örökös vőlegénye..
Talán, lehetne otthonosabbá tenni, élhetőbbé, zöldebbé, felvilágosultabbá, modernebbé.
Kezdésnek esetleg a Blahán nyilvánosan lefejezni a Combinó tenderért felelősöket...

commentor 2007.10.03. 21:59:16

sanya18: neked javaslom, hogy zajszennyezés kipróbálásához próbálj meg a Vörösvári út melletti házak egyikében aludni. Ha Te is számolnád este az utolsó 1-est, reggel meg az elsőre kelnél, akkor majd ugyanolyan jónak tartanád a csendesebb combinot, mint én. Persze a \\\"panelproli\\\" nem ér annyit, hogy foglalkozzanak vele...

tom-a-hawk 2007.10.03. 22:12:53

@Koppány
Tévedésben vagy, Debrecenben nincs légkondicionált villamos. Az "új" villamosokat a 90-es években gyártó cégek (Ganz-Hunslet, Ganz-Ansaldo) rég nem léteznek. A villamosok drága járművek, és a 4 hazai villamosos nagyváros (eddig Debrecent kivéve, ahol azóta semmit sem vettek) szívesebben vásárol használt járműveket, mint újakat. Egyszerűen így uannyi pénzből több minőségi ugrást jelentő járművet tudtak venni.

@Hozzászóló
Varsóban valóban megszüntettek villamosvonalakat, az utolsót a 70-es években. A 80-as, 90-es években újra épültek új villamosvonalak, a nagy lakótelepek felé. Tudtommal ekkor Pesten még mindig a megszüntetésnél tartottak (Thököly út), de Pestet nem ismerem annyira, szval erről inkább nem írnék.
A troli nem játszott nagy szerepet varsói létezésének második korszakában. 1 vonal volt, elővárosi jellegű, ez szűnt meg 1995-ben, mert 1 vonalért nem érte meg fenntartani a hálózatot. Szomorú, de tény.

sanya18 2007.10.03. 22:23:01

commentor: ezt tutira nekem szántad? combinokról meg 1-es villamosról egy szót sem szoltam... főleg nem panelprolikról. (zajszennyezés amugy: nagyi vikendháza a budapest miskolc vasútvonal mellett közvetlenül, vasúti átjárótól cca 200 méterre - minden vonat pont ott "csenget", szal szó szerint tudom milyen ha egy vonat megy át az agyadon hajnal 4kor...)

9-143 2007.10.03. 22:23:05

A combino nem egy rossz villamos, a légkondit a városvezetés spórolta ki. Egyenként 1 milliárd forintba kerültek a pályaépítéssel együtt. Más kérdés, hogy vidéken nincs ennyi pénz villamosra a városokban. Szegeden 20 éves használt KT4-es Tátra villamosokat vettek, újítottak fel darabonként 50 millió ft-ból. Ezek még 15 évig lesznek villamosok ott legalább. A miskolciak tűzoltásra vettek Bécsi E1-et azt hiszem. A Debreceniek meg végül nem vettek most semmit. Mindhárom vidéki villamosos város szeretne új járműveket, új vonalakat, a meglévők felújítását. És erre kaptak a metróhoz képest töredék pénzt, de számukra ez is az utóbbi és elkövetkező évtized legnagyobb előrelépése lehet majd. Budapest számára is az lehetne a villamsoközlekedésben az EU-s pályázati pénz.

fulopke 2007.10.03. 22:38:51

Nem tudom megítélni hogy melyik villamos márka a legjobb, de az tény hogy Amsterdamban is ilyenek járnak, sőt még a kalauznak is ki van alkítva egy kis kuckó rajta. Itt is voltak kaluzok régen a járműveken, de megszüntették. Ha megnézünk egy régi, az ezernyolcszázas évek végén készült képet, ami villamost ábrázol a Budapesti belvárosban, láthatjuk hogy nincs felső vezetéke, mert nem engedte a város vezetése elcsűfítani a városképet. (Az tény hogy más, ma már korszerűtlen technológiát alkalmaztak). Úgy olvastam, pont e célból fejlesztette ki az Alsotm ezt a megoldást.
Maximálisan egyet értek azzal, hogy bűn a nyáron egyre forróbbá váló városokba légkondicionáló nélküli járműveket rendelni, illetve azzal is, hogy a villamos vonalak újbóli létrehozását kell támogatni, és nem a buszhálózat kiterjesztését. Külföldön ez is jobban műödik, van elégséges P+R parkoló, illetve nem is nagyon engednek új lakónegyedeket építeni kötöttpályás kapcsolat nélkül. Én személy szerint támogatom az un. dugódíjat, de kizárólag akkor, ha már megteremtették ennek a feltételeit: több ezernyi P+R parkolót, és megfelelő színvonalú közlekedést. Először cselekedjen a főváros, azután a polgárok.

fx 2007.10.03. 22:49:24

szerintem simán izléstelen ez a szürke konzervdoboz. Ennyi pénzből már csinálhatnának valami izléses dolgot is. Annyira futószalag, sorozat termék, h ránézni is borzalom. Maradok inkább a bringámnál. Azt legalább tudom ki vizelte le utoljára..

MAti 2007.10.03. 22:50:53

"Hát nem tudom hogy itthon hol gyárthatnának villamost."

Mintha a Ganz próbálkozott volna, csak őket is kicsukták a tenderről.
Olcsóbb lett volna, mint a Combino, de nem tudom eldönteni, mennyivel gyengébb, mert annyira nem érzem magam szakembernek...

fromdtod 2007.10.03. 22:54:43

két komment a kommentekhez: Szerintem nagyon szűklátókörű gondolkodás aki légkondicionált villamosokat akart évente 4-5 hét forróság miatt. Felesleges energiapazarlás.
A Combinok tényleg nem tömegekre épültek, legalábbis olyannak tűnnek. Erre a legjobb, hogy nem jól vannak a kapaszkodók elhelyezve.... Én tudok, mert 192 vagyok, de 160 centis hölgyek legfeljebb belém...
Továbbá nekem tetszik, hogy lassan nyílik ki az ajtó. Türelemre nyugalomra nevel. Hova rohansz????

Londohoz. Nem tudom mi lennne, ha bevezetnék az onpeak offpeak díjakat itt nálunk, amikor kiderülne, hogy reggel x-szer drágábbak a jegyek bérletek, mint napközben és este. A magyar hülye úgy gondolkodna: hát akkor jár mindenki, ezért szegény embereknek legyen már olcsóbb. (mint a gáz). Nevetséges.

lorro 2007.10.03. 23:05:15

Arra egyébként gondolt már valaki, hogy nem csak a peront lehet magasítani, hanem a síneket is picit süllyeszteni?

suhard 2007.10.03. 23:05:23

Amatőr vagyok villamostémában, de néhány észrevétel a korábbi hozzászólásokhoz:

Combinok Amszterdamban is vannak, de kb egyharmad olyan hosszúak, mint a mi sárgánk (nem tudok hozzászólni a műszaki tartalomhoz). És a szigorúan vett belvárosi vonalokon járnak.

Skoda jó dolog, de ha már lehet \"rendes\" villamost venni, akkor lépjünk ki KKEurópából! Szép volt az a korszak, romantika meg nosztalgia, de azért a \"nyugatiak\"kal nem veszik fel a versenyt (kutatásra és fejlesztésre rendelkezésre álló tőke, üzemeltetés során visszacsatolt tudás, piac igényessége, folytonosság, stb).

A berlini SBahn lehet, hogy kívülről lepukkant, de látszik rajta, hogy rendszeresen karbantartott, ápolt. Inkább ilyen jól gondozott \"retró\"s kocsikban utazzak, mint a fél éve vadiúj Bp-iben, amit úgy kezel az utazóközönség, ahogy és annyi figyelmet fordítanak a karbantartásra, tisztításra, stb, amennyit BKV elvtárs. Szerintem.

nemvagom a temat 2007.10.03. 23:08:09

En Londonban elek es az itteni metro utan az otthoni 2-3 vonal szerelvenyei brutalisan tagasak, meg ha zsufolt is nem erzi heringnek magat az ember. Mondjuk ezt az angolok jol kikuszoboltek, mert 5 percnel tobbet meg nem vartam metrora (kiveve signal failure, engineering works, stb.). Azert Budapest meg mindig elhetobb varos.

fromdtod 2007.10.03. 23:25:01

Londonban mindenki rohan.... De jobb a sushi....

andris 2007.10.03. 23:27:02

üdv,
hát kíváncsi vagyok az árára. :) ha a combino darabja 1 milliárd volt (persze lopással együtt), ez mennyi lehet? főleg ha vezeték nélküli...apropó, légkondi?
rohadt demszky.
ennyi

Álmos 2007.10.03. 23:34:10

nemvagom a temat: "Azert Budapest meg mindig elhetobb varos."
mint London? uh, ezt se hallottam meg. Mik vannak.

gaze: "Budapesten nem jó élni. Ezt hülyeség tagadni" en pedig imadok. Es ismerek meg par ilyet. Pedig combinoval jarok minden nap, es meg budan sem lakom. Velem van a baj?

mindenki: tenyleg vicces dolgokat tudtok irni. a combino nem "igazi" alacsonypadlos, elovarosi vonat, amit arra terveztek, hogy ne szallitsanak vele embereket, vagy ha megis, akkor azok fulladjanak meg. Ne menjetek kozlekedes mernoknek.

olda 2007.10.03. 23:40:44

Barcelonában nagyon csinos kis villanyos van, úgy kb 3 éve jár az állatkerttől a fórumig és fejlesztik. (elmegy a vízművek irdatlan nagy broki alakú irodaháza mellett)
Tágas, világos, kényelmes, csendes és természetesen a tarifa és zónarendszer integráns része.

Amsterdamban a kaller a kis kuckóban nem közlekedési szempotból van, hanem azért, hogy a fogyatékkal élők ne a segélyre várjanak, hanem dolgozhassanak és értékes tagjai lehessenek a társadalomnak. Inkább szociális intézkedés, mint jegyvizsgálat. (azért ne bliccelj, mert ordítanak, mint a sakál)

az alacsonypadlóról:
a pálya sűllyesztése nem reális, a körút alatt például komoly vezetékek jönnekmennek, víz, csatorna, mibánat, nem triviális oda áskálódni. Amúgy is sokkal többe kerülne a pályát süppeszteni, mint egy-egy megállót megemelni a kerekesszéket használók miatt.

Barcelonában például az összes buszmegállót megemelték és a buszok térdelnek. (nemtom mi a szakkifejezés)

Ja, és ott nincs légkondi nélküli járgány, se busz se metro se villamos. (igen, tudom, más az éghajlat)

Egyébként szerintem is hülyeség légkondi nélküli járműveket venni ilyen zsúfolt városba.

DeVill 2007.10.04. 00:05:18

Nos... sokmindent lehetne itt mondani... A bécsi alacsony padlósok tényleg kényelmesebbek... sokkal... még ha a villamos pálya nem is szereti ôket annyira. Ergonómus szemmel meg egy szégyen a combino, és nem igaz, hogy nem lehett volna kényelmesebbre csinálni! Lehetett volna... de mostmár persze késô...

Viszont ha már itt tartunk, had meséljek valamit... Nemrég jártam Hong Kong-ban, és valami nagyon feltûnt: AZ ÖSSZES ÁLLOMÁS ÉS KOCSI CSILLOGÓAN TISZTA!!! Nem egyszerüen tiszta... nem... egy porszem sincs a padlón! Egy olyan viszonylaton, ahol akkora a forgalom, hogy a mi metronknál legalább 2szer hosszabb szerelvényekre váró emberek sorban álnak, és soha nem fér fel az összes ember... igaz 60 másodperc a követés... és ott meg tudják oldani... tiszta, és kellemes... még csak tömeg érzetem se volt! Példát kéne venni...

Jah... és annyira vigyáznak a villamosaikra, hogy 100 éve ugyan azok járnak... igaz tökéletesen tehermentesíti ôket a metró... az emberek pedig a villamos elején a tárolón hagyják a táskájukat, hogy kényelmesen le tudjanak ülni... mert ezt is megtehetik... ott marad...

Hátezmármi (törölt) 2007.10.04. 00:12:02

Izé, Koppány, 4 milliárdból azért nem jön ám ki egy híd a Dunára. Max a Szamosra...

Rechtsanwalt 2007.10.04. 00:13:11

Suhard,

***
"de ha már lehet \"rendes\" villamost venni, akkor lépjünk ki KKEurópából! Szép volt az a korszak, romantika meg nosztalgia, de azért a \"nyugatiak\"kal nem veszik fel a versenyt"...
***

Ezen jót nevettem. Tudod például, hogy az első, tolócsuklós alacsonypadlós autóbuszt ki tervezte, ki tudta megcsinálni? És hogy hol futottak legelőször? Elárulom. Keletről, az IKARUS szalagjairól futott le, és igencsak nyugaton futkározott...Budapesten még csak nem is hallottak róla. Nem is járt. Miután pedig az Ikarust sikerült a szándékosan tönkretenni ( a legrosszabb befektetőnek eladni) jöhettek a Volvók. Érdemes lenne egyébként ezeket a volvókat összehasonlítani az Ikarus 417esekkel. Ja hogy nem tudod, miről beszélek? Talán nem véletlen...

Egyebekben sok "nyugati" patináns cégnél magyar szürkeállomány dolgozik. Elhanyagolható cégeknél, mint pld. a BMW.

Hogy nincs pénz itt R&D-re? Persze, mert valahová elfolyik, nem oda ahová kell. Nézd a médiát, s rájössz mire gondolok.
***
Klíma a kombínókba? Minek arra a 4-5 hétre
***
Na aztán ez is egy marha jó hozzászólás...Akkor miért klímával gyártják szériában? Gondolom válaszod erre az, mert ahová tervezték, ott kevesebbszer nyílik az ajtó, van értelme a klímának. Ez is egy olyan "majd megmagyarázzuk amit elkú_tunk" érvelés. Szállj fel a 2007-es sorszámmal ellátott Combinóra, s meglátod, hogy a sok ajtónyitogatás ellenére van értelme...

Összegezve: Akkor tudnánk összehasonlítani a különböző villamosokat, amik a tenderen részt vettek, ha lenne mihez viszonyítanunk. A "városvezetés" a combinokkal akart kampányolni, a főkolbászmester gondolom egy Combinó előtti képen szerepelt volna, ha nem bukott volna egy hatalmasat az egész Combino projekt. A szánalmas, hogy ezt a szerencsétlent ennek ellenére valakik újraválasztották.

Mindegy. Hosszú távon fognak úgyis vizsgázni ezek a villamosok. Lesz egy igazán hideg tél, no meg aztán ki tudja, mennyire tartós a valóban körúti igénybevételnek kitett sok kiszolgáló egység. Azt mondjuk nem tudom, hogy hány év ezekre a hernyókra a garancia. Mert ha lejár...Major....uck.

V 2007.10.04. 01:18:56

Valaki commentjébe úúgy belekötnék az oldalon, de már mindenkiébe belekötött valaki más, úgyhogy megyek aludni :D

budapester 2007.10.04. 02:15:27

belenéztem a kommentekbe..
hát, nem tudom ki hol járt és hol nem, de a tisztánlátás végett:
- varsóban van villamos, nem is kevés. Barcelonában is van, de még Párizsban és Londonban is.
A külföldi jiper-szuper villamosokról (persze vannak tényleg nagyon jók is, de nem kell mindegyiktől dobni egy hátast..) fentebb írtatok a strasbourgiakról. háát. szép meg minden, csak van egy kis baja. ami technikailag nem gond, csak éppen a használati értékét rontja. Az ajtók egyszárnyúak (az első szérián), magyarul egy irányba nyílik egy normál méretű ajtó. emiatt a nyitás alatt át lehet futni egy rövidebb újság cikket. ezenkívűl az se egy tánctér. a lille-i metró. aki látta már az nem zeng róla ódákat. az egész nagyon apró, két kocsiból áll (szvsz a 2-es villamos több utast tud szállítani) és egyáltalán nem hangtalan...(mellesleg utána lehet nézni, h melyik cég volt az egyik konstruktőr. a lustábbak kedvéért megsúgom, h a siemens) Na mindegy, nem részletezem a többit, csak nem jó az a hozzáállás, hogy a hazait alapból szidjuk és a külföldit alapból dícsérjük. persze van rengeteg pozitív példa (barcelonai villamos, müncheni, frankfurti s-bahnok, stb). de a hazai se annyira rossz. a légkondi hiánya tényleg nagyon ciki (azt pedig nem lehet a siemensre kenni..)de a többi... nem annyira rossz, mint amennyire azt sokan szeretnék látni. nagyon halk, nagyon nagyok az ablakai, stb. miért nem lehet néha-néha ezeket is megemlíteni?! vagy mindenkinek hiányzik a régi ganzok csöröpölése? ha máshol lennének ilyen villamosok, akkor még turisztikai színfoltot is csinálnának belőle, annyira dícsérnék.. számtalan városban lehet villamos/metró makettet kapni (amit persze sok helyen reklámoznak), pl a nagyon ronda zöld frankfurti villamosok kicsinyitett másait is árulják. meg az angolok is mekkora bizniszt csinálnak a saját tömegközlekedésülből. (mert ugye emeletes busz nem csak ott van?!) apropó angolok, hányan szidják a saját metrójukat? az új kocsik londonban annyira elb.szottak amennyire csak lehetnek. már a formájuk is. és? mégse ezen rinyálnak. bocs, h ezt ennyi ideig részletezem, csak már egy kicsit bosszantónak érzem, h mást se lehet olvasni az ilyen oldalakon, mint azt h mennyire rosszak a combinók (->a mi döntésünk) és h a többi országban minden milyen szupi. az alstom villamosai a hatalmas technikai újításaikkal lépten-nyomon lerobbannak a francia városokban. kb szerelőgárdát is utaztatnak rajtuk. persze, nyilván javul a helyzet, de a budapesti leállások semmik ahhoz képest, amik azokkal az überalles astomokkal történtek. (pl kisiklás). a tömegközlekedési koncepció meg tényleg semmilyen pesten. konkrétan nem történik semmi; ha van valami változás, akkor azt is csak fikázzák.. az új trolik helyett nem hiányoznak mellesleg ezeknek az embereknek a régi ZIU-k? el lehet ezen gondolkodni..

re 2007.10.04. 05:41:37

Tisztelt Hozzaszolo'k! Tovabbra is kitartok amellett a velemenyem mellett, hogy 2007 tajan legkondi nelkuli tomegkozlekedesi jarmuben gondolkozni szerintem hiba. Mas valami: nem szabad(na) elfeledkezni arrol sem, hogy mozgasserult es mozgaskorlatozott, kerekesszekkel kozlekedo honfitarsaink is esetleg szeretnenek villamoson vagy mas tomegkozlekedesi eszkozon utazni egesz Magyarorszagon es igy Budapesten is. Busz?...Eselytelen. Metro?...Eselytelen. Villamos?... Kulfoldon nem egy olyan varost lehetne emliteni ahol MINDEN tomegkozlekedesi eszkozon REGEN megoldott a kerekesszekkel valo utazas mikentje. Lenne mit utanozni ill kovetni... Mindezzel azt szerettem volna mondani, hogy egy uj tomegkozlekedesi eszkoz vasarlasanal a csilivili mellett igenis figyelembe kene venni a bizonyos szempontbol hatranyos helyzetu utastarsainkat is. Ezt is figyelembe kene venni egy tipus preferalasanal.

szuper 2007.10.04. 08:27:48

SIEMENS+STRABAG=SZDSZ Korrupciótengere Ez a villamos jól néz ki, sokoldalú, külvárosi gyorsvasútként is üzemel. Egyetlen hibája van : nem fizetett a gyártója 2 milliárd forintot kamu cégek hajléktalan ügyvezetőin keresztül a döntésre alkalmas városvezetők felé.

angel25 2007.10.04. 08:53:19

Érdekes hozzászólások vannak itt.
Nekem az a véleményem,amit már vki előttem is leírt,hogy először is a mentalitásunkon kellene változtatni...mert nekünk magyaroknak mindig minden rossz....semminek sem tudunk örülni...persze tényleg sok dolog hibádzik..de lehetne egy kicsit a pozitívabb dolgokat is nézni..igen, lehetne más a combinok helyett..de még mindig jobbak mint a régiek..
légkondi?ja igen, lehetne,meg az is lehetne,ha az a sok hülye ember kinyitná egyáltalán az ablakokat..de nem!!!mindig észreveszem villamoson is meg buszon is,h dög melegben és büdösben sem nyitja ki senki az ablakokat...pafff.
a combino is lehetne egy kicsit kényelmesebb, ha nem állna meg minden hülye ember az ajtóban...csak azért mert azt hiszi,h nem fog tudni leszállni...beljebb meg ott a csomó hely...
amúgy meg tényleg sokkal több hozzáértő szakember kellene a közlekedésbe...mert ez így tényleg nem jóóóóó!
De lehetne rosszabb is...változtassunk már kicsit ezen az magyar mentalitáson...

Saca 2007.10.04. 09:01:57

Szépek ezek az új villamosok, de vannak olyan szakaszok ahol nincs szükség a legmodernebb megoldásra. Liszabonban pl nagyon jók azok a régi csörgős ezeréves szerelvények. Hihetetlen hangulatot sugáronak, olykor gyalog előbb odaérsz a másik megállóhoz, de senki sem ideges emiatt. Igaz, hogy az utcák kialakítása olyan, hogy más nem nagyon fér el. Speciel a 2 vill szakaszán szerintem be lehetne üzemelni a régi UV-kat. Kicsit hangos, kicsit kényelmetlen, de a miénk.

felucca 2007.10.04. 09:04:11

Istenem, mi minden zavarja még a városképet a felsővezetéken kívül? Komolyan ez a legnagyobb probléma, amikor kőkorszaki módon szervezett tömegközlekedésünk van és politikusaink esetleg gyerekkorukban láttak utoljára kötötpályás járművet belülről? Tőlem telerakhatjuk a várost UV-vel is, csak járjon sűrűn, alkosson hálózatot, legyen demokratikus a jegyrendszer és ne függjön a dugóktól. UV-val is lehet kitűnő tömegközlekedést csinálni és Citadissal is lehet nagyon szart.

kjr 2007.10.04. 09:06:08

commentor 2007.10.03. 21:59:16: nem csak a Vörösvári úti panelnél hangos a Tatra. Amióta a 18-as és 56-os együtt végigszeli Budát és 5 percenként járnak reggelente, komolyabban fontolgatom az elköltözés tervét. Pont ívben halad a villamos a ház mellett, a szűk ívben különösen rossz hangjuk van a Tatra kerekeinek. Ugyanitt a Ganz csuklósok, Mukik, sőt még az UV-k is csöndesebben haladnak. Fel is tűnik azonnal, ha kivételesen nem Tatra érkezik, mert hallom halkan hogy jön valami, de elmarad a jellegzetes nyöszörgés az ívben, no meg a jellegzetes motor- és fékhang.

Combino és a helykihasználás: megdöbbenve tapasztaltam, hogy a Combino nem Jacobs-forgóvázas, mint mondjuk körúti elődje, a Ganz volt (ahol forgóváz a csukló alatt van). A Combino tulajdonképpen 6 db kéttengelyes villamos összekötve. Gondolom eredetileg azért alakították ki így, mert akkor lehet belőle akár kétmodulosat is készíteni, aminél felesleges lenne forgóváz a csukló alá, illetve n db modul esetén nem kell n+1 forgóvázat beletenni. A mi hatrészesünknél viszont nagyon jól jött volna, ha nem a hasznos utastérből ment volna el a hely a kerekek számára.

hurrá torpedó 2007.10.04. 09:19:48

én ezzel az akadálymentesítéssel kapcsolatba azt nem értem, hogy

alacsonypadló, magaspadló, szerintem kurváramindegy.

szerencsétlen tolókocsis hogyan megy át a peronra? a lépcsős aluljárón keresztül?

ha már itt vagyunk, és ez megoldva akkor nyugodtan lehetne a peron akár 30-40-50 centivel magasabb is.

szerintem az akadály mentesítés nemcsak a peron-jármű közé kellene érteni, mert a peronra is el kéne valahogy jutniuk

Bailey 2007.10.04. 09:21:31

Ebben a légkondis dologban azon röhögtem mikor idén a nagy melegben azt nyilatkozta a BKV szóvivő hogy azért nem jó a klíma a Combinoba mert az emberek megfáznak mikor a 40 fok után felszállnak a hűvös villamosra.
Pont ugyanezt mondták annó a Volvókra is,aztán azóta mégis beszerelték a klímát,és nem panaszkodik senki hogy túl hideg van.

smartie 2007.10.04. 09:23:21

Nekem Bordeaux-ban volt szerencsém olyan alacsony padlós villamossal találkozni, amely alulról kapta az áramot. Minimális zajt keltett és egyes részeken a villamospálya be volt füvesítve... Emellett nagyon is jól nézett ki. Azért ezt el tudnám képzelni a 2-es vonalán... Ezt miért kellene luxusnak és nem megvalósíthatónak tartanunk? Ha már új/merész dolgokat nem mernek a városvezetők tervezni, legalább a jó fejlesztéseket másoljuk!!!

Bailey 2007.10.04. 09:30:13

nemvagom a temat!

Azért a londoni metró szellőzése a legrosszabb.Ablaka nincs csak a kocsi két végén az ajtón lévő ablakok vannak lehúzva.Ott még akkor is lehet izzadni ha kint hűvösebb van.

Perix 2007.10.04. 09:36:49

Nagyon is egyetértve Szuper megjegyzésével, csak annyit mondanék, kérénk, hogy 2010-ben senki NE FELEJTSE EL a 2006-2010 közötti városvezetéssel kapcsolatos élményeit! Tornádó, csőd, káosz főpolgármester(ünk) látványos tetteit!
És még 1: nem én vettem a Combinót! Sajnos olyan töketlen és korrupt hivatalnokok, mérnökök és főleg politikusok, akik még csak véletlenül sem ismerik a pesti tömeg!közlekedést!
Elég volt a 17 évből!
/x

Bailey 2007.10.04. 09:47:16

Hát igen aki a mostani útfelujításokat megtervezte igencsak tehetséges ember lehetett.Pl.nálunk a XV.kerületben eléggé katasztrófális a helyzet.

vakmacska 2007.10.04. 09:52:53

Nem az a lényeg hogy hány éves, hanem hogy milyen rajta menni, tudod-e hogy hova megy és milyen sűrűn, meg mibe kerül.

Máltán mászkáltam a 70-80 éves Bedfordokkal, még mindig gyorsulnak, muris volt rajtuk menni, ja és ragyogóan tiszták. Végállomáson sofőrbácsi kannából tölti az olajat bele.

A többi tökmindegy, odavaló legyen ahol használják, menjen és ki lehessen fizetni.

Norbi 2007.10.04. 09:58:18

Sziasztok!

Néhány gyakran elhangzott felvetésre, problémára reagálnék.
Helyprobléma: volt alkalmam az elmúlt néhány hónapban Düsseldorf, Rotterdam és San Francisco tömegközlekedését használni. Minden villamosnak kizárólag jobb oldalon voltak az ajtajai és persze minden megálló a jobb oldalon van. Jelentős helyek szabadulnak fel az ajtók helyén!
Nálunk miért nem lehet minden megállót így építeni?
Buszsávok: San Francisco-ban a buszok és trolik simán a villamos síneken közlekednek, nem zavarják az autóforgalmat és szépen kivárják egymást amíg az utasok le és felszállnak. A villamosok a trolik felsővezetékének egyik felét használják a közös szakaszokon.
Kényelem: Szintén San Francisco, minden járművön ( villamos, busz, troli ) bárhol lehet jelezni a leszállási szándékot. Körbe fut egy gusztusos zsinór az ablakok mentén, meghúzza az ember és kész. Apróság, de javítja az utazási komfortot.
És ami mindenhol egyforma: a buszokra, trolikra csak az első ajtónál lehet felszállni és csak a hátsó ajtó(ko)n lehet leszállni. Jegyet, bérletet sofőrnek mutatni, ha nincs ott lehet jegyet váltani. És csúcsforgalomban is működik!
Kerekes szék, bicikli: San Francisco-ban a buszok, trolik, elején két bicikli részére van tároló. Biciklis odamegy lehajtja, rárakja a bringát és felszáll. Kerekes székes első ajtó mellett kívül gombot megnyomja, padló egy része leereszkedik, szépen rágurul és már megy is fel. És a sofőr és utasok türelmesen kívárják.
Ülőhelyek: szintén San Francisco, a járművek első felének ülései kizárólag időseknek, korlátozott mozgásképességű utasoknak, terhes anyáknak van fenntartva. Természetesen bárki leülhet, de ha az előbb felsoroltak közül érkezik valaki, át kell adnia a helyet. És ez törvénybe van foglalva!
Azt hiszem a fentieket nézve van hová fejlődnünk! Sajnos!

Szitya 2007.10.04. 10:14:04

Dublinban két útvonalon járnak a Pesten bemutatott (vagy ahhoz kísétetiesen hasonló) villamosok, mindenki legnagyobb megelégedettségére. Akkor az elégedettség, hogy mindkét vonalat máris bővítik, illetve újabbakat terveznek. Csöndes, kényelmes villamosok, jó rajtuk utazni.

zsírospingvinmájfolt 2007.10.04. 10:47:57

Nekünk kellene villamost gyártani és nem milliárdokééal másokat gazdagítani. Most mindenki nézzen magába és gondolkozzon el ezen.

komment 2007.10.04. 10:51:39

Két komment: - a Combinón sokat utaztam a pesti oldalon a 40 fokban - minden ablak tökig el volt húzva. Légmozgás akkor nem volt \"0\", ha nem volt tömeg, ami ugye ezen a viszonylaton ritka. Nem kell 20 fok, alég a 25-28. A 40-hez képest az pont elég, hogy hűtsön, de nem fázol meg. Ha valaki imád napközben a városban verítékben úszni, tegye. 40 foknál elég, ha kiáll a napra, de másnak ne ajánlgassa. - Kína, Hong- Kong tiszta. Nem hihető, de aki járt már ott megdöbben. Budapest sosem lesz olyan tiszta, mint pl. Shanghai. (ahol laktunk dobtunk egy hátast azon, hogy a helyi parkban az ágyások márvány! szegélyeit vizes moppal tisztították.) De ott baromi sok ember van, ergó sok utcaseprő, és a fizuk ált. nagyon alacsonyak. A párom fizetésének kb. 10-dét kereste egy jó biciklis futár, egy utcaseprő meg még kevesebbet. Ennyi. De azért a tisztaság tény.

mirrmurr 2007.10.04. 11:03:58

én kipróbáltam ezt a franciát tegnap, egyrészt úgy láttam, ebben se lehet lehúzni az ablakokat, másrészt meg ha nem jut ülőhely és kapaszkodnod kell, akkor a csípőd az ülő utastársad szájában van gyakorlatilag, mert a fenti kapaszkodórúd inkább az ablakhoz van közel, nincs eléggé középen. szóval nem látom jobbnak, mint a kombit.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2007.10.04. 11:22:22

Nekem ez a kedvenc alacsonypadlos típusom. Azt nem t'om, a körútra jó lenne-e. A villamos tele van tágas részekkel, az utascsere jó, tömegben sem kényelmetlen - viszont a fejmodul pont elég szűk, és az első ajtó is keskeny. Állítólag az ára sokkal magasabb a Combinóénál.

pulcsi 2007.10.04. 11:29:44

Combino a király! (:

Yorgos 2007.10.04. 11:53:36

Négymilliárdból nem jön ki egy híd a Dunára?

Nem tudom, Széchenyiék hogy csinálták anno az összegründolt Lánchíd Rt-vel...

Azt sem tudom, hogy éhenkórász diákok hogy tudták a 19. században bejárni fél Európát.

Ja, hogy MINDEN sokkal olcsóbb volt? Hogy azóta többezer százalékos infláció volt világszerte?

Miért kerül most minden ilyen őrülten sokba? Hogy fenn tudjuk tartani ezt az idióta fogyasztói társadalmat, hogy mindenki a szükségleteit többszörösen meghaladóan tudjon élni, különös tekintettel a menedzserekre és tulajdonosokra, nem beszélve a korrupt "döntéshozókról".

Plazmatévét mindenkinek, éljen a Nyugat.

Igen, így négymilliárdból kb. tíz centi aszfaltcsíkot lehet építeni.

buta-pesti 2007.10.04. 11:58:23

Nem értem minek alacsonypadlós villamos. Szűk, kevés a hely és csak az álnyomorékok (kerekesszékbe átülő koldusok) használják ki. Valódi rászorult már csak azért sem megy a Combino-val, mert nem ér semmit az egész, ha nem mindenhol működik. Márpedig ez az egész olyan mint a kisfödalati, ahol kettő megállóban van leengedő sin (vagy mi a neve) a kerekesszékhez. Prágában nagyon jól elvannak a saját Tátra gyártmányú villamosaikkal és ha visszatekintünk a Ganz is kitünő villamosokat csinált. Ma már nincs Ganz, még egy csomó dolog nincs, már jóformán csak az adósság van ebben az országban.2ptzr

buta-pesti 2007.10.04. 12:16:11

Bailey: a légkondi nagyon rossz lehet ha nincs jól beállítva. Barcelonában a metrókocsik is légkondisok és bizonyisten nagyon fázott a hátam, mert előzőleg kint beleizzadtam az ingembe a kb. 38 fokos utcán. A Combino-nál ültem ez egyszem légkondis kocsiban és egészen jó az eredeti légkondi!

Zollerlich 2007.10.04. 12:54:00

Amellett, hogy a Combino csúnya (érdekes módon a bécsi Siemensek nem ilyen rusnyák), légkondi nélküli, kevés benne a hely, nem megbízható a működése, még rohadt drága is volt (szóljatok, ha kihagytam vmit)!
Van itt vki egyáltalán, aki szereti a Combinot? Vagy azok nem olvasnak (fórumot), max csak a szavazni mennek el (Demszkyre)...?

Meg azt meg tudná mondani vki, hogy miért kellett mindenáron SZÉLESÍTENI a villamosmegállókat? Persze, tudom, a tömegközlekedők, de azért néha lehetne gondolni azokra a rohadt autósokra is! Csak egy kicsit... Lehet, hogy én vagyok gyáva, de egyik-másik körúti megállónál nem merek busz/teherautó mellett autózni, mert folyton átlógnak, annyira le lett szűkítve a 2 sáv...

the real 2007.10.04. 13:16:38

Perix, 2010-től nem a mostani lesz a főpolgármester (legalábbis ha betartja, amit pár napja mondott), szóval nem kell szavazni ellene. De ne hidd, hogy sokkal jobb fogja követni... Persze alulmúlni is nehéz lenne.

daito 2007.10.04. 13:20:20

El tudom fogadni, hogy valaki szidja a Combinokat, meg a politikai vezetést, és el tudom azt is hinni, hogy itt mindenki gyakorló közlekedésmérnök, hogy fejből ajánl jobbat, szebbet. :-)

Azért azt érdemes megnézni, hogy nálunk 1 éve van ez a villamosvonal, persze légkondi nélkül, de a felújított megállók már úgy néznek ki, mintha Moszkva külvárosában lennének. Arról biza nem Demszky és a Siemens vezérkar tehet, hogy ebben a városban (is) olyan állatfajok élnek, akiknek pl nehezére esik az egyre drágább pénzért megvett cigit és rágót legalább a kukába beejteni. Vagy nem összefirkálni a villamost, buszt, lefújni minden házfalat.
Tiszta sor, hogy gyanús volt a tender, biztos sokan loptak is, nincs légkondi és a Ganz is szebbet gyártott volna; de ez nem indok arra, hogy valami igénytelen módon lelakjunk mindent. Ez nem kizárólag a karbantartás és a takarítás hiánya. Ilyen bunkó népség vagyunk.

Mielőtt mindenki új villamosvonalat álmodik, meg szebb levegőt, meg kell nézni, hogy ebben a városban lakik és él 2 millió ember (vagy 1,7 millió), de mekkora helyen? A szűken vett belváros, városmag akkora, mint egy vidéki város, mégis napközben milliónyi ember fordul meg ott.
Ez az ország köztudottan fővárosfüggő, szó szerint fejnehéz. Ez egy dolog, és nem is érdemes itt abba belemenni, hogy ez mennyire és kinek jó. Azonban még itt is aránytalanul oszlik meg a terhelés. Mert az természetes, hogy xy cég Budapestre hozza az egész világot kiszolgáló support centrumát és hejehuja, de ezt a 1-2000 munkahelyet teremtő irodaházat nem a XVII. kerület óriási, kényelmes, pesti viszonylatban tiszta területére építik, hanem durrbele a Váci útra, vagy a XI. kerületbe, vagy mondjuk valahová az V.-be.
A 4-6-os villamosnak szemmel láthatóan olyan embertömeget kell cipelni, ami már nem villamos szintű. Másrészt a város méretéhez képest hosszú a vonal, ennek ellenére gyakori, hogy két megálló 1-200 méterre van egymástól.

Kicseréled a 2-es villamos vonalát tiszta, új Alstomokra? És? Attól még nem fognak sokkal többen utazni rajta.
Az, hogy valaki utazik-e tömegközlekedéssel, csak részben pénzfüggő. Ha 3 megállót megy naponta, nem fog kocsiba pattani, ha a külvárosból, és van autója, benzinre pénze, akkor igen.
Nemcsak azért, mert nincsenek rendes parkolók a metrók végállomásain, hanem mert nem akarnak lassú, zsúfolt, mocskos marhavagonokban utazni órákat, 5 átszállással.

Ebből a mocskot az utasközönség saját szórakoztatására prezentálja, és olyat még nem nagyon láttam, hogy valamelyik kis bunkót farbarúgták volna, mert elköpte a rágóját a peronon, az utasok egy része pedig nyugodtan eszik-iszik a járművön. Sőt.
A zsúfoltság az már közös projekt az utasok, a BKV és a városvezetés között.

Lehet visítani; de amíg a szűken vett magba tolják be az embereket, mert ott vannak az irodaházak, iskolák, egyetemek, plázák, utakat szélesíteni nem lehet, mert sok a műemlék, meg különben is, egy új irodaház / pláza munkahelyet, új adót teremt, míg a helyén lévő út, pálya csak kiadás; addig ez lesz.

Ennek a városnak nem a Combino a rákfenéje. Demszkyre már lehet mutogatni, mégis ott van fent és kicsit túl régóta; de azért ebben a sz*répítésben rajta kívül még résztvesz néhány emberke és cég.

Ide aztán hozhatunk madridi, linzi, londoni példát; csak tök felesleges. Más anyagi lehetőségekkel rendelkező városok és országok; és hát az emberek hétköznapi kultúrája, tisztasághoz, rendhez való hozzáállása is más.

Amikor majd az utasok 80-90%-a rendesen vesz jegyet, bérletet; nem köpköd, eszik, iszik a vonalakon, a kisfiúk és kislányok nem költik az alulfizetett szülők pénzét savas filcre és festékszóró spray-re; akkor szipoghatunk, hogy Stuttgartban mennyivel jobb.
Addig megoldhatnánk ezeket mi itthon is.

(És ha már előjön az, hogy az adónkból, az én és Te adódból fizetjük ezt és ezeket; tegyük hozzá, hogy ebben benne van a kiskunmajsai vállalkozó adója, a paksi reaktoroperátoré, a kőszegi tanáré; esetleg életük 95%-ban villamost csak tévében és újságban látnak. Szóval...)

Grateful Dezső 2007.10.04. 13:24:28

Úristen... Mennyi okos ember van itt...

Zollerlich:
"miért kellett mindenáron SZÉLESÍTENI a villamosmegállókat?"

Talán azért, mert alig lehetett elférni a kis helyen összepasszírozott tömegben. Ez ráadásul balesetveszélyes is volt.

"néha lehetne gondolni azokra a rohadt autósokra is! egyik-másik körúti megállónál nem merek busz/teherautó mellett autózni, mert folyton átlógnak, annyira le lett szűkítve a 2 sáv..."

Ezeken a helyeken nem kell mellette autózni. Lehet mögötte is. Ilyen egyszerű. Sajnos kénytelen vagy elfogadni, hogy nem te vagy egyedül a világon.

buta-pesti:
"Szűk, kevés a hely és csak az álnyomorékok (kerekesszékbe átülő koldusok) használják ki. Valódi rászorult már csak azért sem megy a Combino-val"

Nem, a kerekesszékesek soha nem járnak Combinóval, ők repülni szoktak a város felett.

Grateful Dezső 2007.10.04. 13:27:29

próba

NemesZ 2007.10.04. 13:29:03

A combinóról: nagyon szerencsétlennek találom a belső tér kiképzését, teljesen eyeértek azokkal, akik ezt kifogásolják. Az utasok helye, kényelme alá lett rendelve a műszaki szempontoknak. A forgózsámolyok nagyon szűk állóhelyet hagynak, az ülések, a lábtartás nagyon kényelmetlen. Az egész belső kiképzés nevetségesen primitív, számomra nagyon meglepő volt. Azért tűnt ez fel nekem, mert sokat utaztam Lyonban, Montpellierben új francia villamosokon, és azok belső kiképzése sokkal kényelmesebb utazást tesz lehetővé.
Megjegyzem Montpellier-ben sok probléma volt a frissen átadott villamosokkal.
Miután közismert a Siemens számos kudarca pl. Svájcban. Mint megtapasztalhattuk Magyarországra sem tudtak jobb minőséget szállítani.
Nagyon alaposan ki kellene vizsgálni az egész combino ügyet valóban független szakértőkkel. Jelenleg erősen korrupciógyanús az egész történet (tudva, hogy a Siemensnél ez gyakorlat). Az hogy nem zajlik komoly vizsgálat nyílván az MSZP-SZDSZ + Demszky összesküvésének következménye.
Úgy tűnik megint drágán vettek rosszat közpénzekből

Álmos 2007.10.04. 14:48:02

Kedves mindenki. Sokan irtak itt, hogy a Combino nem megbizhato. Ezt miert is? Az elso nehany honapot leszamitva, milyen megbizhatosagi problemak voltak vele?

Illetve az ugye mindenkinek megvan, hogy egy combiban tobb hely van, mint ket csatolt ICS-ben.

feith dóra 2007.10.06. 13:52:39

V É G R E !!! vive la france!!

Falcon 2007.10.10. 19:53:47

A budapesti combino helykihasználásához szólok hozzá: Baselben utaztam egy régebbi Combinóval, másfélszer annyi ülés vot egy kocsirészben (2+1ülés végig) és az ülések távolsága ugyanannyi, mint nálunk (a villamos ott is végig alacsonypadlós), nincsenek "ablakpárkányok". Ezt nálunk miért nem lehetett megoldani? Ez nem pénz kérdése...

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2007.10.11. 13:32:25

Álmos: A budapesti Combinók már jóval megbízhatóbban üzemelnek, mint az elődjük valaha is.

Falcon: A svájci Combino más felépítésű -ún. multicsuklós- villamos. Abban fixen vannak a kerekek, míg a mienkben el tudnak fordulni egy közös kereten. Ennek a megoldásnak kicsit nagyobb helyigénye van, ezért nem hagyhatóak el a párkányok. Annak az elrendezésnek is van hátránya, pl. sokkal kisebb modulokból állhat a villamos, ami szintén a hely rovására megy.

A budapestit eredetileg a bázelihez hasonló felépítésben tervezték, és kb. ugyanannyi ülő- és állóhely lett volna benne.
Itt látható mindkét kivitel jellegrajza:
villamosok.hu/nza/combino/

Kontra 2007.10.18. 18:09:46

3-ason közlekedő hannoveriekhez alacsony középrészt rendelt volna a főváros. (Tehát mindkét esetben motor nélküli részeket.)

gondolom ezt egy kisfiu irta akkora baromság müszaki szemmel. De még jozan paraszti ésszel is az.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.18. 19:37:22

Kontra!

Elmondod, nagyfiú, micsodás gondolatok jártak koponyád berkeiben, amikor monitorra vetetted fenti kritikádat? Talán motor volna a Tátra-pótkocsiban avagy a TW-középrészben?

Tátott szájjal várom:
ti

levisboy · http://www.hill123.extra.hu 2007.10.30. 19:15:35

Könyörgöm! Mondja már meg valaki, hogy miért nem a Ganz gyárt kérik meg középen alacsonypadlós kcsv8 - asok legyártására! Biztos hogy olcsóbb lenne, és a Ganz azért nagyon jó minőségű, 100% hogy a combinok kevesebb ideig fognak teljes felújítás nélkül üzemelni mint a Ganz ICS, vagy a GANZ - HUNSLET KCSV6 típusjelű villamosok.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.11.01. 14:40:23

levisboy!

Könyörgöm, melyik Ganzot? Nincs pillanatnyilag olyan "Ganz", amely villamost tudna gyártani.

Meg mi az, hogy kérik meg? Tendert írnak ki, amin "bárki" indulhat, aki teljesíti a feltételeket. (Tudom, hogy ez nem ilyen egyszerű, senkinek nem kell beírni, de most ehhez a gondolatmenethez ez a jó leegyszerűsítés.)

És akkor most nem is megyek bele abba, hogy miért kellene eröltetni, hogy magyar gyártó legyen? (Én is örülnék neki persze.)

A világgazdaságban elég sokmindent lehet gyártani, szinte mindegy az ország boldogulása szempontjából, hogy gumiabroncsot, ATM-et, vérnyomásmérőt, autót vagy villamost gyártunk sikeresen, csak legyenek ilyen termékek. Mindent úgysem fogunk gyártani. Az utasnak az a fontos, hogy jó villamoson utazzon.

Ha a hazai ipar véletlenül tud jó villamost csinálni, úgyis van annyi előnye a tenderen, hogy legyen esélye nyerni. Ha nem tud jó villamost, akkor kibabrálunk a vevővel, utassal, ha előírjuk, hogy azt kell venni. Pillanatnyilag semmilyet nem tud gyártani a hazai ipar.

Az utolsó, járműgyártásban részt vevő, nevében Ganzot hordó cég éppen kezdett újra lábrakapni, egyre nagyobb mértékben vett részt ebben az iparágban rekonstrukciókkal, új járművek alvállalkozójaként. Talán egyszer újra lehetett volna akár saját terméke is. Aztán a tulajdonosa (derék magyar, sőt székely ember) tönkretette, szerintem félig szándékosan.

ti

Szergej Alekszejevics Budenszkij 2008.03.26. 13:00:55

A kenőpénzesdi szinte mindenhol jelen van, sajnos. Az egy rosszabb dolog, hogy mi a hétköznapokban sem odavaló dolgot vettünk a Nagykörútra.

A KCSV-k olyanok, mint a tobbi villamos, a gyerekbetegségeket ugyanúgy állnia kell a vevőnek/gyártónak, amit csak nagyobb cégek/cégcsoportok bírnak.

Mellesleg az Alstomnál érdemes megemlíteni, hogy az alsósínes megoldás mekkora bukás is a franciknál...

Én nem vagyok az alacsonypadló híve, a peronokat ésszerűbb emelni, mert az alacsonypadló erőltetése vezet mindig ahhoz, hogy a végén egy inkább műszaki csoda gördül elénk, mint egy utasbarát. Akárki akármit mond, a magaspadlósak kényelmesebbek utazási szempontból és a balesetveszélyt is nagyban csökkenti, hogy menet közben nem kell lépcsőzni (mint a félig alacsonypadlósoknál). Én a cseheknél beváló magaspadlós szóló+alacsonypadlós pótkocsi kialakítás híve vagyok. Így energiát is meg lehet takarítani akkor, ha nincs annyi utas....

Műszakilag egyszerűbb kialakítás, nem olyan drága, van jozzá alacsonypadló és az egyszerűbb szerkezet miatt megvásárolható áron lenne benne csúcstechnika és utaskényelmi szolgáltatás.

Szerintem ez kellene, nem alacsonypadlós egybenyitott csodák, amik a bonyolult szerkezetüket a még jobban bonyolított táppal meg vannak fűszerezve. 600 V DC!!!!!!