Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

2007.10.04. 22:00 erminavet

Újabb vasúti mellékvonalakat zárnak be

Ezt a posztot a címnél kellene befejezni, mert jelenleg kábé ennyi biztos. Az utóbbi másfél napban vasútügyben érdekelt barátaim, ismerőseim sorra fölhívtak, és hosszan magyaráztak nekem valamit a vonalbezárásokról. Mindegyik mást mondott, egyiket se értettem egészen pontosan. Azonban mindegyik nagyon elégedetlen volt, azt állította, hogy teljes a káosz, és ostoba döntések vannak születőben.

 

Megpróbálom az információhalmazból kiszűrni, ami jelenleg biztosnak tűnik számomra.

 

1. Az idén december eleji menetrendváltáskor leáll néhány mellékvonalon a személyszállítás.


2. Végleges döntés nincs, rengeteg halállista készült, de sok helyi lobbizás, politikusi kavarás fog még beleszólni a végeredménybe.


3. A megszüntetendő mellékvonalak listája mindenféle valódi koncepció nélkül készül, nem veszik figyelembe, hogy például hol jó a pálya, hol alkalmas a vonal az utasoknak kedvező menetrend kialakítására. De azt sem, hogyan lehetne lényeges megtakarítást elérni a vonalbezárásokkal (például úgy, hogy egy adott fűtőházhoz, gépészeti egységhez tartozó összes vonalon szűnjön meg a közlekedés, így azt is be lehetne zárni).


4. Az önkormányzatokkal befejeződött az egyeztetés, a decembertől életbe lépő menetrendet pénteken (október 5-én) nyomdába kellene adni, de pár hét csúszás eddig is belefért.


5. A MÁV elszabotálta a házi feladatát, hiába kérte a minisztérium, hogy két változatban csinálja meg a menetrendet, az egyik ezek közül olyan legyen, amelyben már nincsenek benne a bezárandó mellékvonalak, a vasúttársaság lényegében lemásolta az idei menetrendet.


6. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, a MÁV és személyszállító leányvállalata, a MÁV Start mindegyike el szeretné kerülni a vonalbezáró népszerűtlen szerepét, arra játszik, hogy valamelyik másik fél határozza meg ténylegesen a listát. (Formálisan természetesen a minisztérium a megrendelő, tehát ő dönt.)


Bizonyára ez utóbbi metódus érhető tetten az Indóház című magazin honlapjának cikkében, amely azt állítja, hogy a MÁV nem számol vonalbezárásokkal. Hát ez így biztos nem igaz. A vasúttársaság vezérigazgatójának aláírásával az utóbbi hónapokban több olyan levél is ment a tárcához, amely a bezárásokat részletezte. Májusban ezt írta például Heinczinger István:


„A menetrendi javaslat az alábbiakat ajánlja a tulajdonos részére:


19 vonalon (604 km) a teljes üzemszünet bevezetését,

5 keskenynyomtávú vonal (192 km) a MÁV üzemelési körtéből való kivonását,

7 vonalat érintően, vonalszakaszokon (366 km) a teljes üzemszünet bevezetését, ( a vonalakon a személyszállítás szünetel, a teherszállítás kiszolgálása szakaszokon megmarad)

6 vonalon (256 km) a személyszállítási üzemszünet bevezetését, a teherszállítás egyszerűsített üzemvitelű kiszolgálása mellett.”


Hát ez testvérek között is több mint 1400 kilométer. És ezzel nem azt akarom mondani, hogy ennyi lesz a vége, hiszen a valódi listára feltehetően még heteket kell várni. De azért addig különféle újságokban még sok verzióval fogunk találkozni.

30 komment

Címkék: politika vasút mellékvonal


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr11186423

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Androsz 2007.10.05. 04:01:38

Rohadék barmok.

Elnézést, hogy ennél nem tudom gondosabban részletezni ellenérveim és ellenérzéseim komplex összességét, de minek is tenném. Ezek nem olvasnak magánvéleményeket, a többi ember pedig úgysem tehet semmit.

Sajnos én még olyan korban nőttem fel - egyébként jó pár éven át a vasút mellett -, amelyben a minisztériumnak eszébe sem jutott volna KÉRNI valamit egy vállalattól. Ezt az új rendszert én nem egészen értem. Igaz, a nagyapám még tiszt volt a vasútnál, mert akkoriban így nevezték, persze le is feküdt volna a gyors alá, ha az ő szakaszát úgy szétette volna a gaz meg a rohadás, mint ahogy az ma a forgalom alatt levő szakaszokon szokás.

Húsz éve rongyosra pofázta minden szakértő a száját, hogy a leggazdaságosabb szárazföldi szállítási eszköz a vasút. Feltételezem, hogy pár év múlva újra ki fog derülni ugyanez. Csak akkor már nem lesz se sín, se jelző, se kábel, se semmi, kezdhetjük elölről, mintha a tajgára kéne vasutat építeni. De a mostani vezető elvtársakat örömmel látnám akkor a sínfektető brigádban.

flimo13 2007.10.05. 06:01:01

"Húsz éve rongyosra pofázta minden szakértő a száját, hogy a leggazdaságosabb szárazföldi szállítási eszköz a vasút."

Ez se minden körülmények közt igaz. Ahol egy piroska ingázik naponta 4-5-ször, oda lényegesen olcsóbb egy busz.

sanyi 2007.10.05. 08:01:01

jól teszik. az én adómból ne tartsák a veszteséges vonalakat.

wolfi 2007.10.05. 08:29:04

De a mostani vezető elvtársakat örömmel látnám akkor a sínfektető brigádban.

Nyugodj meg, ott lesznek, mint tulajdonosok. Jó pénzért újra lefektetik azokat a síneket.

hefe 2007.10.05. 08:33:14

a tavalyi vonalbezárásoknál ahol én lakom az a város is benne volt a körben. ezt teljesen helyénvalónak is gondoltam, hiszen nap mint nap láttam, hogy a piroska utazóközönsége 1 személyautóba is simán beférne. ezután szűkítették a listát és a "miénk" megmaradt. kiderült, hogy a szóban forgó vonal a tavalyi 32-es lista közül az egyik legforgalmasabb. bakker akkor a többi biztos hogy tök üresen zötyög.

bakker 2007.10.05. 08:41:45

Én olyan helyrôl jövök ahol kis piros jár 4-5 ször. Annyi az utas, hogy nem férnek fel a vonatra. 10-20 perces késések vannak. Amikor ment a bzmot-ok tengelyproblémja miatt a balhé akkor próbából azon a szakaszon buszok jártak. Kétszer annyi idôbe telt átérni és az emberek úgynúgy nem fértek fel a buszra. A busz késése miatt nem érték el az emberek az IC-t. A MÁV nem váltotta vissza a jegyeket, mert az alvállalkozó (volános) tehet róla.

Az ember nem mer beülni egy román gyorsvonat 2. osztályú kocsijába mert azt hiszi, hogy IC. Nekünk ez jutott. Mi vagyunk a balkán.

otó 2007.10.05. 09:02:54

Azt ne hidd, hogy a VOLÁN-okat nem irtják. Ártunkat és ormányunkat csak az érdekli, hogy barátai és üzletfelei a legtöbbet bányásszák ki mindenből, amihez hozzáférnek itt és most. (ez egyébként párfüggetlen)

Egyébként éljen a közösségi közlekedés.

Morzsi36 2007.10.05. 09:22:11

Öt év múlva, mikor már minden harmadik kínai személyautóval pöfög, és mondjuk minen ötödik indiai is, majd akkor nézném meg a Kóka fejét. Hogy mit csináljon azzal a sok néppel, aki nem tudja megfizetni a benzint. A vasút nem azért van, hogy gazdaságos legyen. Baross Gábor még tudta. Miért raknak ingyen internetet az iskolákba? Mert kell. Vasút is kell.

fir28 2007.10.05. 09:23:34

Kedves SANYI!
A te adódból nem a vasút gazdagszik meg és nem abból tarja fenn magát!Gondolkozz csak míg te dolgozol addig hány naplopó várja a segélyt amit te tőled vonnak le adó címén!Ez nem bántás csak egy kis igazság.

Luvnyaevagy 2007.10.05. 09:31:46

\"Csak akkor már nem lesz se sín, se jelző, se kábel, se semmi, kezdhetjük elölről, mintha a tajgára kéne vasutat építeni. De a mostani vezető elvtársakat örömmel látnám akkor a sínfektető brigádban.\"

A sínfektetőben nem lesznek bent, de a sínbefektetőben igen. Az az üzlet.

Magyarországon semmi sem számít, csak a pénz. Kurvára nem érdekel senkit, hogy az államot mi tartjuk fönt, a mi pénzünkből, kurvára nem érdekel senkit, hogy az állampolgárok érdekében szülessenek meg a döntések. És nem utolsósorban, kurvára nem érdekli az egyik állampolgárt a másik sorsa. Evvan ma itt.

koborló · http://www.kekenergia.hu 2007.10.05. 09:39:34

Mér', van még mit bezárni?

Egyébként nem lenne itt az ideje, hogy a közúti kamion áradatot áttereljék a sinekre?
Normális - kiszámítható és az igényekhez igazodó - menetrend esetén nem lenne több utas?
Ha P+R lenne legalább a fontosabb állomásoknál, nem növekedne azoknak a száma, akik hajlandók az állomásról útjukat vonaton folytatni?

bopat 2007.10.05. 09:41:40

Sajnos a vasút a jelenlegi fomájában egy pénznyelő gépezet. Minden megspórolt pénz számít. Ha a megspórolt pénzt visszaforgatnák a vagonok felujítására, tisztábbá tételére, akkor még értelme is lenne. De így...

Zoltika 2007.10.05. 09:48:17

Sanyi!

Egy pár évvel ezelőtti felmérés kimutatta, hogy a MÁV veszteségeinek elenyésző töredékét (cca. 1 mrd a 70-ből) okozták az akkor megszüntetésre tervezett vonalak. Azt pedig, hogy hányan utaznak egy-egy vonalon, kiválóan lehet manipulálni az utazóközönség szempontjából rosszul (a megszüntetni akarók szempontjából meg nagyon is jól!) összeállított menetrendekkel. Ld. pl. az azóta megszüntetett személyforgalmú Kisterenye - Kál-Kápolna vonal menetrendjét, vagy az elágazó állomásokról a mellékvonalra 1 perccel a pesti IC beérkezése előtt elinduló vonatokat!

Sok tippem van, hova tűnik el pénz a MÁV veszteségeiből. A vasúti személyszállítás mindigis veszteséges lesz, a fővonalakon is. Egyáltalán nem biztos, hogy a kapkodva előkészített, vagy elő sem készített mellékvonal-bezárások az adóink takarékosabb kezelését teszik majd lehetővé!

Manyizga (törölt) 2007.10.05. 09:49:31

Végre lesznek elbocsátások a MÁV-nál is? :)

Vagy ezt az - aktuálisan 1400km - vasúti pályát is sikerül úgy kivonni a forgalomból, hogy minden ott dolgozónak talának máshol munkát? Költségtakarékossági okokból...

magam 2007.10.05. 09:49:49

Meddig akarjuk /?/ fenntartani ezt a hatalmas, lyukas zsaakot, amit MAV-nak neveznek? A napi 3-4 utast szaallitoo vonalat miert kell az adoombool fenntartani? Ez csakis a bebetonozott MAV vezetöknek az eerdeke. Mineel hamarabb magaanositjaak a MAV-ot, annaal jobb!

buszos 2007.10.05. 09:56:12

Most hirtelen úgy tűnik, hogy a busz olcsóbb. De miért is? A kis pirosban buszmotor van, a gördülési ellenállása kisebb, kevesebbet fogyaszt. Aztán meg ha a szétrohadt Ikarus helyett újat kell majd venni - mert a vonat tovább bírja - akkor mi lesz az olcsóbb, Kókadt Jani?

Őrnagy Őrnagy 2007.10.05. 09:59:57

Egyszer valamelyik indexes liberális élharcos írta, hogy a Piroska hülyeség és fújj, mert ugyaolyan motor van benne, mint a buszban, vagyis ugyanannyit szennyez, fogyaszt, és ezért sokak ljobb a busz. És ez a szemlélet még mindig él úgy látom.

Óriási külünbség van ám: ugyanis a Piroska acél kerékkel acél sínen megy, tehát sokkal kisebb a súrlódás, mint a gumi meg aszfalt esetében. Fizika 6. osztály.

Mondjuk más kérdés, hogy egy korszerű buszban valószínűleg kisebb motor van, mint egy Piroskában ,de nem is bír elhúzni még két másikat, ha kell+ mikor viszel buszon biciklit, meg libákat kosárban.

Nem a Piroskákkal van a baj, meg a mellékvonalakkal, hanem a nagy MÁV vízfejjel, és a szándékosan elrontott menetrenddel, hogy ne legyen utas rajtuk.

arons 2007.10.05. 10:00:02

a világ ellépett mellettünk barátaim. ezek nem a ma hanem a tegnapelőtt kérdései - rég túl kellene lenni rajta.
ha nem állunk a változtatás élére, megteszi azt helyettünk az idő, csak épp a végén a f_sz másik végén találjuk magunkat. ahol értelmetlen ott bezárni ahol érdemes ott építeni kel a vasutat, mondjuk én a máv admin pár ezer fős személyzetének adnám meg először az esélyt hogy más struktúrában és cégnél keresse a boldogulását...

Manyizga (törölt) 2007.10.05. 10:05:47

Őrnagy Őrnagy írta: "Nem a Piroskákkal van a baj, meg a mellékvonalakkal, hanem a nagy MÁV vízfejjel, és a szándékosan elrontott menetrenddel, hogy ne legyen utas rajtuk. "

Igen, mert a MÁV úgy gondolkodik, hogy ha 10.000 utason van 10.000 EUR veszteség, akkor logikus, hogy kevesebb utason, kevesebb veszteség van... :)))
Ezért tesz meg mindent, hogy csökkentse az utasok számát!

otó 2007.10.05. 10:07:16

Állítólag a közszolgáltatás az egyénileg gazdaságosan nem ellátható feladatok közösségi áldozatvállaláson alapuló biztosítása. Ehelyett primér takarékosságból ritkítják a vonalakat, a járatokat, ettől egyre szarabb lesz, egyre kevesebben járnak vele, a maradék meg egyre drágább, lehet tovább rítkítani, beszántani, eladni.. A gazdaságoságot társadalmi szinten kéne közelíteni, és adott esetben invesztálni belé: Próbálj meg BP-n és Pest megyében közlekedni: autóval nem lehet, a közösségit meg építik lefelé, pedig a vak is látja, hogy sűrű elővárosi vasúti hálózat (HÉV) és értelmes ráhordó autóbuszos kiszolgálás kéne.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.05. 11:53:40

Kedves Őnagy Őrnagy!

Tudod mennyit fogyaszt egy szóló Bz 100 km-re?

40-50 litert.

És egy busz?

25-30 litert.

Viszont a magyarázat tényleg az, amit mondasz. A fém a fémen olyan jól csúszik, hogy induláskor csak kis része hasznosul a befektetett energiának. (Legalábbis ezt mondta egy szakértő, de a fogyasztási adat tény.)

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.05. 11:57:32

Ja, és a vontatási költség marginális. A Bz-n dolgozik egy kalauz, az érintett állomások egy részén ember tekergeti a sorompót, az állomások egy részén pénztáros árulja a jegyet, a gépészeti részlegek, ahol a Bz-k laknak is több embert foglalkoztatnak, mint a buszgarázs. Márpedig a munkaerő a legdrágább. Valójában többszöröse a kilométerköltség egy Bz-s mellékvonalon a volánokénak, még akkor is, ha eltekintesz a pályaköltségtől.

L45H 2007.10.05. 15:08:19

Azt kifelejtetted erminavet, hogy amiatt az egy rohadt Bz miatt kell fenntartani a pályát. Pályamester, blokkmester és a társai.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.05. 15:28:47

Szándékosan nem írtam a pályaköltségtől, mert a volánok buszai is rongálják az utakat, csak azt az állam költségére javítják. (Persze jut is az üzamanyag adójából erre, de innentől lehetetlen számolni, úgyhogy az a tisztességes, ha a vasútnál se veszem a pályát.)

Tolyás 2007.10.05. 21:09:49

"A fém a fémen olyan jól csúszik, hogy induláskor csak kis része hasznosul a befektetett energiának. (Legalábbis ezt mondta egy szakértő,... "

:D :D :D
Valószínűleg bölcsészettudományi szakértő lehetett... :D

Androsz 2007.10.06. 04:15:24

\"A fém a fémen olyan jól csúszik, hogy induláskor csak kis része hasznosul a befektetett energiának.\"

Erminavet, ne hallgass hülye szakértőkre. Ő még valószínűleg ott tart, amikor a fogaskerekű meghajtás mellett kardoskodtak a szakértők, még a Nagy Háború (gyk.: I. vh.) előtt. Aztán kiderült, hogy megy az anélkül is.

Egyébként ha két fémfelületet rendkívül gondosan felcsiszolsz, majd egymásra rakod, akkor az nem csúszik, hanem majdhogynem összeheged. Ennyit a fémek csúszásáról.

A vasút gazdasági számításait mi nem ismerhetjük pontosan, ezért nem dönthetjük el, hogy mi gazdaságosabb: ha az emberek egy része vonaton jár, vagy ha mindenkinek kötelezővé tesszük a saját gépkocsit, ha ki akar mozdulni a falujából. Lehet persze biciklizni is, a kamionok oldalszelén az egyébként is külön móka, csak valahogy az istennek nem értem, hogy akkor a sok budapesti főelvtárs miért nem jár szintén biciklin, akkor is, amikor nincs ott a tévéstáb. Mobiltelefont biciklin is lehet használni. Extraként szóbajöhet széles ülés vizibivalybőrből, kormányra szerelhető laptop, ABS, a légkondi pedig gyári tartozék.

Az a baj, hogy az állam, és saját átfogó költségvetése azzal a céllal lett eredetileg kitalálva, hogy egészében nézve gondoskodjon a pénzügyi egyensúlyról. (Még ezt sem tudja elvégezni.) Ha veszít az egyik szolgáltatáson - mert az állam célja az állampolgár, nem saját maga, ugye -, majd kipótolja máshonnan. Ha minden egyes alapszolgáltatást önmagában gazdaságosan akarnak működtetni, akkor cseszhetjük.

Ott volt az a sok üres kórházi ágy is kihasználatlanul, csak nyelik a pénzt (egyszer érteném meg, hogy mivel). Persze sápítoznak egyesek, hogy hova fektessék a beteget, amikor majd bejön egy járvány, egy baleset, egy pechsorozat... A fene a pofájukat! Hát nem tudták volna addig is megtölteni az ágyakat betegekkel, hogy ne álljanak azok ott üresen?! Leforrázhattak volna legalább pár gyereket, az úgyis jobban fizet, mint egy nyamvadt influenza. Nem lehet így nyereséges országot csinálni.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.06. 15:12:43

Kedves barátaim!

Én se egészen értettem a sebtében kért magyarázatot, azért is írtam be ilyen óvatosan, bár elveim ellen való leírni valamit, amit nem értek eléggé. Szerintem a szakértőm jó, bizonyára én nem fogtam föl a lényeget, vagy adtam vissza rosszul, megpróbálok utánakérdezni.

Az viszont tuti, hogy a Buzenyka többet fogyaszt mondjuk úgy 10 linyával 100 kilcsinként, ennek többfelöl utánanéztem, -számoltam, úgyhogy az lesz a szemenben okos/tájékozott, aki elmondja itt, hogy akkor miért, ha nem azért, amiért.

kacsa! 2007.10.06. 20:05:35

Nem értem, a birka osztrákoknak, meg a hülye németeknek miért éri meg a vasutat üzemeltetni, komolyan mondom...

caymann 2007.10.10. 12:09:38

Mi meg most számoljuk fel a kötöttpályás közlekedést, amibe lapátolni lehetne az EU-támogatást. 72-ben is, amikor a Veszprém-Balaton vonalat felszedték, biztos kimutatták, mennyit megspórolnak vele, pedig most tömve lennének a vonatok.

Vasutaskisgyerek 2007.10.18. 19:53:04

Sok rohadt büdös gecis politikus... XP... Tökmindegy milyen pártban van... akkor is egy mocskos büdös lopós szar... basznak arra hogy a vidékken mi van... ugyanis vannak olyan emberek is akiknek nem telik 110milliós limuzinra... azoknak is valahogy be kell jutni munkahelyükre, iskolába...