Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

2007.10.07. 16:30 erminavet

HVG közlekedésbuziknak görbe tükörben

A véletlen úgy hozta, hogy a HVG tegnapi dátumú (de már szerdától, csütörtöktől olvasható) számában egy csomó közlekedési témájú cikk jelent meg. Az ember nem szívesen bírálja volt munkahelyét, meg egy pillanatig se hiszem, hogy jelenlegi lapom, az Index, vagy az én írásaim hibátlanok volnának.

És a HVG-nek még mindig egy csomó erénye van, ezért inkább Lengyel László közíró mögé bújok, aki már sok évvel ezelőtt azt mondta (akkor ez ráadásul rám is vonatkozott), hogy a HVG olyan mint egy postahajó, kicsit kopott, kicsit unalmas, de minden héten megbízhatóan áthozza a híreket az óceán túloldaláról.


Nos nekem ezekből a cikkekből is sokszor hiányzik a sztori, megtudom szépen sorba a tényeket, de utána fölmerül bennem, hogy „és akkor mi van”. Ettől függetlenül a közlekedésbarátoknak érdemes elolvasni az írásokat.


A melléklet (Trend) a kamionos és vasutas árufuvarozásról szól, egy kis rosszindulattal én csak lobbigyűjteménynek neveztem el magamban. A 60. oldal keretese a szlovák teherszállító vasútról szól, megtudhatjuk, hogy valamiért nagyon kell tőlük félni, bár pont olyan bajokkal küzdenek, mint a magyar testvércég.


A főcikkek közül az elsőből kiderül, hogy a vasúti teherszállítás a kormány ellentmondásos közlekedéspolitikája miatt borzalmas hátrányban van a kamionokkal szemben, bár sok szomszédunktól eltérően nálunk nő a teljesítménye. A második cikkből az jön le, hogy a kamionosok (bár sok szomszédunkkal szemben nő a teljesítményük) a kormányzati szabályozás miatt milyen hátrányban vannak. Ettől függetlenül persze egy csomó valós probléma is szerepel az írásokban, de az nem igaz például, hogy a MÁV legerősebb mozdonya a Gigant. Azt sem értem, hogy ha hosszasan taglaljuk, hogy mennyire hiányzik a lőkösházi vonalon a második vágány, akkor miért nem írjuk le, hogy éppen épül (bár most csak Békéscsabáig).


A harmadik cikkből kiderül, hogy a kamionosok számára nincs elég pihenő az országban, de a kevés ilyen intézmény tulajdonosa is elégedetlen, mert kevés a kuncsaftja. A sofőrök a pihenő közben se tudnak pihenni, mert félnek, hogy ellopják a rakományt, mégpedig – legalábbis Bíró Koppány Ajtony szerint – a többi sofőr.


A negyedik cikk arról szól (miután az elsőből kiderült, a kamionosok „megválaszthatják, fizetős autópályákon, vagy ingyenes utakon viszik-e a szállítmányukat”), hogy a teherautóknak szinte mindenhová kell már matrica. A melléklet utolsó cikke talán a legszínvonalasabb, ebből kiderül, hogy az állam támogatja a RoLát, a teljes kamionok vasúton történő szállítását. Az EU bővülésével drámaian visszaesett ez a környezetkímélő mód (erről én is írtam), de nincs is hozzá vagon.


Az alaplap is számos közlekedési cikket tartalmaz. A Szellem rovatban a (talán nem örökre) búcsúzó UV villamosról olvashatunk korrekt és az átlagolvasónak is bizonyára érdekes cikket Schreiber András tollából.


A Magyar gazdaságban Szegő Iván Miklós kollégám a Budapest Szíve programról ír, végre megtudtam, hogy a hangzatos cím mögött gyakorlatilag pár mélygarázsépítés és a Kecskeméti-Petőfi Sándor utca forgalomcsillapítása bújik meg. Érdekes volt még ugyanitt az útépítési korrupcióról szóló írás Vitéz F. Ibolyától.


A Nemzetközi gazdaság rovatban a prágai metró fejlesztéséről olvashatunk, mondjuk ebben a témában az egyszerű tényközlésen kívül egy csomó érdekes kérdés maradt megválaszolatlan, főleg budapesti szemmel. Hogy vizsgálják-e a metróvonalak alternatíváját, honnan lesz pénz a beruházásra, hogy ezek a vonalak valóban egy klasszikus metróval szolgálhatók-e ki a legjobban, ilyesmi.


És ezzel nincs vége, a közlekedésbarátok bizonyára érdeklődéssel olvashatják a témához kissé távolabbról kapcsolódó írásokat a dél-amerikai bioüzemanyag-vitáról, a gdanski hajógyárról, az orosz autógyártás bajairól és az OMV-Mol-ügyről, sőt egy-egy hírt az új pesti külső körútról, és a külső befektetőkkel hasznosítandó Kelenföldi MÁV-pályaudvarról.

7 komment

Címkék: újság peage


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr60189167

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

exmv 2007.10.07. 17:22:03

Jó összefoglalás, kicsit gunyoros :)
A negyedik cikk recenziójában viszont átírhatnád a "az állam támogatja a RoLát, amely visszaesett" szövegrészt - kicsit bután hangzik :)))

kacsa! 2007.10.08. 18:24:02

"A sofőrök a pihenő közben se tudnak pihenni, mert félnek, hogy ellopják a rakományt"... Na igen, erről is biztos vannak szép történetek. Most hirtelen erről ez jut az eszembe: hajdanán volt a város szélén egy "csárda", annak idején kiskoromban még engen is kivittek a majálisra, kaptam egy zománcos kismotort, rugósat. Most meg? Törököké az egész kóceráj, talán már egy éve is annak, hogy egy litván pincért főbelőve találtak meg az erdőben. Magyar ember jobb ha be sem teszi oda a lábát... jó, tudom, hogy OFF volt :]

king_one 2007.10.10. 09:40:35

a szlovákoktól valóban kellett félni, mert privatizálni akarták(ják) a teherszállítást, ami jó és olcsó alternatíva lett volna a magyar tranzit útvonalakra. osztrák cégek hajtottak rá, tehát a sógorok megtehették volna, hogy az ukrán határig saját vasúton fuvaroznak, kihagyva a magyarokat a "buliból". ezért merült fel, hogy nekünk kéne megvenni, csak persze "azt nem lehet mer az 762545575361 vizitdíj ára és amúgy is monnnyonle".

a hitelességéről annyit hogy egy szállítmányozó cég igazgatója mesélte. ezt a HVG is nyugodtan kifejthette volna, szerintem nem bonyolult.

szim 2007.10.12. 00:11:02

Szeretem, ha rólam írnak, pláne, ha nem is rosszat.

L45H 2007.10.13. 22:35:45

Kiváló a cím... Nem lehetne kevésbé vulgáris stílusban?

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2007.10.18. 16:00:09

Hihetetlenül gusztustalan, ahogy a szlovák társaság politikusokhoz hasonlóan játszotta ki a nemzetiségi probléma című ütőkártyát a tender kapcsán. Ha ilyen sajtó és kommunikációs tevékenységük van, akkor érdekes lehet a többi.