Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

2007.11.01. 14:00 erminavet

Marad, de alig bővül az utasbarát vonatmenetrend

Az ország északkeleti részén jelenleg működő ütemes menetrendet nem szabad szétzilálni jövőre egyes vonatok kiiktatásával, a Kötött pálya információi szerint ezt az utasítást adták a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium illetékes vezetői a MÁV és a MÁV Start néhány napja berendelt menedzsereinek.


A vasúttársaság és személyszállító leányvállalata olyan menetrendtervezetet nyújtott be a tárcához a december 9-én kezdődő időszakra, amelyben az egy éve a Hegyeshalom-Budapest-Szolnok-Debrecen tengelytől északra található fontosabb vasútvonalakon bevezetett ütemes, utasbarát menetrendhez képest hiányoztak bizonyos távolsági vonatok, még Intercityk is. Ez az ütemes menetrend halálát jelentené, ráadásul alig hozna megtakarítást, amint azt igyekeztünk kifejteni egy korábbi posztban.


Szerénytelenség volna azt állítani, hogy az Indexen is megjelent írásnak szerepe volt a minisztériumi döntésben, fontosabb lehetett, hogy több érintett település polgármestere is tiltakozott a szakmailag is tarthatatlan döntés ellen.


A történet bájos epizódja, hogy a MÁV-csoport vezetői úgy tudták, azt a penzumot kapták, hogy tíz százalékkal mérsékeljék az éves vonatkilométer-teljesítményt az ideihez képest. A mellékvonalbezárások mellett ezt próbálták teljesíteni az „aritmiás” menetrenddel. Csakhogy a MÁV környékéről kiszivárgott hírek szerint e felsőbb kívánságnak nincs nyoma. Az ilyen csökkentésről először a MÁV Start egyik vezetője írt a GKM-nek a menetrendről szóló levelében, mégpedig úgy, mint minisztériumi kívánalomról. Ezek után kellemes lehetett állni a szőnyeg szélén a minisztériumban, és azt hallgatni, hogy micsoda marhaság ez az egész tíz százalék. A Kötött pálya egyáltalán nem megerősített információi szerint egyébként a vonatok kiiktatására egy olyan kormányzati politikustól jött szóban az utasítás, aki nem a GKM-et irányító SZDSZ-nek, hanem az MSZP-nek egyik nehézsúlyú alakja.


A pártpolitikai összefüggéseknél azonban sokkal fontosabb az utasoknak, hogy marad az ütemes menetrend, sőt néhány újabb vonalra is kiterjesztik. Így például a 150-es Budapest-Kelebia és a 120-as Budapest-Szolnok-Békéscsaba vonal még nem ütemes szakasza is ütemes jellegű vonatközlekedést kap. (Némely nemzetközi vonat kilóg majd bizonyos mértékig az ütemből.) Hogy az alföldi mellékvonalak közül melyiken lesz még utasbarát, kínálati menetrend, nem lehet pontosan megmondani, hiszen nem dőlt még el, mely vonalakat zárnak be.


Ilyen ma a MÁV fejlesztési stratégiája. Van olyan vonal, amelyen lehet, hogy több vonat jár majd decembertől, de az is lehet, hogy egy se.

 

És ami ennél nagyobb baj, a Dunántúl jelentős részén továbbra se lesz utasbarát a menetrend (remélhetőleg csak 2008 végéig).

24 komment

Címkék: politika vasút ütemes menetrend másodrész fedvény utastájékoztatás


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr99215228

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rg7 2007.11.01. 14:28:13

Hurrá!:)

De egy újabb bizonyíték arra is, hogy a politika hogyan rángatja marionettként a MÁV-ot.
Ezek után ne tessék csodálkozni azon, hogy "ilyen" az állami vasutunk.

gramercy (törölt) 2007.11.01. 15:16:28

addig nem lesz változás, amíg a máv felső- és középvezetői rétege ki nem hal/van rúgva

Irénke 2007.11.01. 15:31:46

A következő a véleményem:
Itt van november eleje és nem hogy a menetrend nincs meg, még azt sem tudják, hogy hol fog közlekedni vonat - vagy igen???-
Csak játszanak a kisemberek idegeivel ezzel a vonalbeszüntetéssel. Aztán meg jön a kapkodás. ,,Fejéről büdösödik a hal,, Onnan kellene először is létszámot csökkenteni. Nem a kisemberek létét tönkretenni.

efi 2007.11.01. 15:38:58

Bizony-bizony. Ezeket a dolgokat már igen régen el kellett volna dönteni. A menetrend megrendelésének határideje május vége, utolsó jelentősebb változtatások határideje szeptember. Ma meg már november van.

CsabyKe 2007.11.01. 16:02:44

Szörnyű... De legalább a 150-en is jön az utasbarátabb menetrend - de a Keletis vonatok csekély száma (KöKi) még mindig elszomorít! De majd talán 2008!

Érdekelt 2007.11.01. 17:33:15

Az Oroszlány-Tatabánya-Budapest vonalon is volt/van egy kellemes ütemes (óránkénti) menetrend, amit állítólag december 9-től megszüntetnek, illetve a vonatok ezentúl Tatabányáról Komárom-Győr irányába járnak majd. Na most kérdem én: ki az az okos/őrült barom (nem kívánt rész törlendő) aki úgy véli, hogy Komárom-Győr felé ugyanolyan utastömeg kiszolgálása (bár lehet hogy ez nem cél) fog megtörténni? Bp. felé meg lehet átszállással (kb. 10 perces várakozással, ami ilyen távon sok, főleg télen :) menni. Vagy az emberek átállnak a buszos bejárásra. Jó irány ez, vagy a MÁV (Start) tönkretételének iránya. Ja, hogy a szadesz mindent tönkretett eddig amire rátenyerelt? Nem értenek, csak a romboláshoz. De legalább a vasutat nem kellett volna prédaként odavetni nekik!

Siemens113 2007.11.01. 17:48:15

Hurrá! Ez jó hír! :)

Kérdés, hogy egy másik "illetékes vezető" pár nap múlva nem gondolja-e majd úgy hát akkor talán mégsem és miért is ne maradnának az elején eltervezett koncepciónál. Akkor meg az lesz az "ukáz"ban. Abszolút nem lepeődnék meg rajta itt Abszurdisztán-ban... :((((

Monster 2007.11.01. 17:52:42

Érdekelt!
Lehet a Kókáékat utálni, de a MÁV az ugyanilyen szar már nagyon régóta, nem az szdsz rontotta el.
Pont azért kell privatizálni, mert akkor végre lesz egy olyan tulajdonosa, akinek a rend és gazdaságosság az érdeke a profit maximalizálása végett.

egyiketsem · http://egyiketsem.blog.hu 2007.11.01. 18:03:48

Vajon miért van az, hogy egy garnitúra sem meri lefejezni a Mávot? Mert sztrájkolnának a kallerek meg a mozdonyvezetők?

Értelmes 2007.11.01. 18:13:22

Vajon miért van az, hogy egy garnitúra sem meri lefejezni a Mávot?

Azért mert az éppen hatályos garnitúra rendre odateszi a csúcsra a spanjait.
Nézz szét az elmúlt 10 év vezetőin, kapcsolatrendszerein, vesd össze azzal, hogy mikor jutottak a posztjukhoz, meddig maradtak és mikor kik jöttek a helyükre.
Érdekes dolgot fogsz tapasztalni piros/narancs/kék színektől függetlenül.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.11.01. 18:31:08

Egyiketsem!

Eddig minden garnitúra lefejezte a MÁV-ot. Ha arra gondolsz, hogy a topvezetők alatti szinthez nem nyúlnak, akkor például azért, mert nem áll készenlétben egy másik vasutaskészlet, szóval sokszor nincs kire. Meg persze nemcsak a személyekkel van a gond, hanem a struktúrával is.

ti

ReWriter · http://miazhogy.blog.hu 2007.11.01. 19:33:03

Pontosan az a baj, hogy állandóan lefejezik a MÁVot. Kellene már egy tökös vezetés, aki szembe mer menni a szakszervezettel. Mert nagyon könnyű sztrájkolni, meg zsarolni, ha valaki kitalálja, hogy tessék dolgozni. Sokszor legszívesebben leköpném azt a vasutast, aki majd fél órát beszélget a vágány mellett az ismerősével, és közben a kalapácsávan csapkodja a peron szélét izgalmában. Ha pedig ennyire nincs munka, akkor el KELL küldeni az embereket. De akkor meg jön a szakszervezet...
Szóval azt hiszem, hogy ez a hal nem a fejétől bűzlik, hanem van rajta egy hatalmas daganat.

eagleeyes 2007.11.01. 19:53:22

Ez az utasbarát menetrend egyáltalán nem utasbarát. Az utóbbi közel 1 évben csak szívok az új menetrend miatt és még senkit sem hallottam, aki velem utazott, hogy dícsérte volna az új rendszert. Több mint fél órával nőtt a menetidő és többet késnek a vonatok mint valaha. Katasztrófa a köbön ...

Benbe · http://www.benbe.hu 2007.11.01. 20:14:23

eagleeyes: nincs tudomásom arról, hogy bármelyik ITF-be vont vonalon egy-két percnél nagyobb menetidő-növekedés lett volna, a rendszerben inkább a húszperces menetidő-csökkenések a jellemzőek.
A késésekkel pedig az a helyzet, hogy láthatóan menetrendfüggetlenek. Mivel az események óránként azonos feltételekkel játszódnak le, ha az egyik órában sikerül a csoda, a másikban nem, akkor ott nem a menetrend lesz a ludas.

Abban viszont igazad lehet, hogy sok vonalon (pl. 100a, 120a, 140) olyan vágányzári menetrendek voltak érvényben az év nagyrészén, amelyek kellemetlenül érintették az utast. Ez már csak megtörténik, mikor hirtelen a negyedére esnek a kapacitások, de remélem, a felújítások szükségességét nem vonod kétségbe. A 100a, 120a, 140 vonalakon így az év nagyrészében nem az utasbarát ITF menetrend, hanem egy az alapján készült fércmű üzemelt.

proszpekt 2007.11.01. 21:28:48

Azért az legalábbis érdekes, hogy az indexről tudjuk meg azt is, hogy felborítják az ütemest, aztán meg azt is, hogy marad és bővül.

proszpekt 2007.11.01. 21:58:58

Ne haragudj Erminavet, de most egy kicsit végigondoltam, és vannak fenntartásaim ezzel kapcsolatban.
Azt mondtad egy hete, hogy vonatokat vesznek ki az ütemesből, mert a sutyerák GKM 10 százalékos fűnyírásra adott utasítást. Ez az egész most borult. Ha jól értem, nem adott utasítást, és nem is vesznek ki belőle, hanem újabb irányokba terjesztik ki.
Te meg írsz egy cikket, ami nem avval kezdődik, hogy "Bocs, valamit rosszul tudtam, felelegesen idegasítettelek benneteket nyájas olvasók". Ehelyett az a címe, hogy "Marad, de alig bővül..." Tehát most, hogy neked is szemedbe ötlött (füledbe jutott), hogy mégiscsak van ezeken sapka, most is maradtak éppen olyan sutyerákok mint eddig. (Hiszen most az a bűnük, hogy alig bővítik.)

Tegyük hozzá, már egy hete sem volt érthető, hogy a megszűnő szárnyvonalakat is beleszámolva miért nem lehet 10 százalékot az ütemes változatlanul hagyásával levágni. (Egy elem, amin legalábbis el kellett volna gondolkodnod, bárkitől is jött az információ.)

Tegyük még hozzá, hogy ez a szoci képviselőzés is gyenge lábakon áll. Azért az legalábbis vizuális fantázia után kiált, ahogy megy befelé a szoci potentát a MÁV-ba, tolja a nagy pocakját befelé ("nehézsúlyú"), hogy fiúk a főnök üzeni, hogy 10 százalékot húzzatok ki a menetrendből. Mindegy hogyan, de mindenképpen haragítsátok ránk a lakosságot, a 40 ezer vasutast, meg a családtagjaikat, és ha lehet hozzatok össze egy jó kis sztrájkot.

A MÁV-os meg nem azt mondja, hogy húzzál innen, ez nem a ti tárcátok cége, hanem gyorsan átvágja a kenyéradó GKM-et is.

Érteni vélem, hogy ez egy blog, itt te azt írsz le, és úgy ahogy akarsz, csak hát ez is kötött pálya, amennyiben a hitelesség hiánya itt is bukáshoz vezethet, ha hírszerű dolgokat írsz.
ui:
És végül nem értem, hogy az Index, ami viszont egy médium - legalábbis tudtommal a sajtótörvény alapján perelték már többen is - minek vesz át ilyen írásokat.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.11.01. 23:34:42

Kedves Proszpekt!

Hát bizony van az úgy, hogy az újságíró rosszul tud valamit, sőt, olyan is, hogy téved. Én csak annyit ígérhetek, hogy ha kiderül rólam ilyesmi, be fogom ismerni. Ha jól megnézed a blogomat már most is számos példát találhatsz erre.

Másodszor, itt most nem történt tévedés. Amikor azt írtam, akkor valóban az volt a "hivatalos" tervezet, hogy kivesznek vonatokat. Kérdezz utána bárkinél, ha van ilyen informátorod. Ha megnézed én is odaírtam a posztba, hogy a MOSTANI TERVEK SZERINT. Sőt, most is azt írtam, hogy a Kötött pálya információi szerint. Ez bizony azt jelenti, hogy nem biztos. Talán azért is, mert lehet, hogy nem pontosak az információim, de inkább arról van szó (ebben az esetben), hogy minden változhat, különösen a MÁV-nál. Bizony a hírek olvasásához is kell valamennyi felkészültség.

Igyekeztem a 10%-ról is úgy írni, hogy nem tudom, ki találta ki. Figyelj csak:

"A 2008-as menetrend megszerkesztésének folyamatába egyszer valahogy bekerült a szaktárca, a MÁV és friss személyszállító leányvállalata, a MÁV Start közötti háromszögbe a 10 százalékos teljesítménycsökkentés. Nemigen lehet tudni, hogy ki döntötte el, hogy ennyi legyen, pláne nem, hogy mi alapján."

Később valóban úgy írtam erről, mintha végülis a GKM találta volna ki, hiszen ki más parancsol a MÁV-nak - véltem. Olyasmire gondoltam, hogy nem adták írásba, de szóban kérték. Ez saját kombináció volt, könnyen lehet, hogy tévedés, fogalmazhattam volna körültekintőbben. Nem tudom, hogy az MSZP-s verzió igaz-e, ha figyelted, elég óvatósan írtam. Mindenesetre ÁLLÍTÓLAG a MÁV vezetése rendszeresen egyeztet az egyik szocialista politikussal. (És nem a politikus jön az Andrássy útra.)

Bizony, a 10 százalék nem jön össze vonatkilométerben számolva a mellékvonalak sznetetltetéséből. Ezek ugyanis rövidek, és sokszor csak napi 3-6 vonatpár jár rajtuk. Számolj utána, csak egy menetrend kell!

Szerintem sutyerákság, valóban, hogy még mindig nem terjesztik ki az ütemest a Dunántúlra, kérdezd meg erről mondjuk a Kaposváriakat. Jóval kisebb sutyerákság, mint az, ha szétverik keleten is, de az.

Visszatérve a megbízhatóságra, senkibe ne bízz meg teljesen. Például azért mert manipulálni akar. Én pl. nagy híve vagyok az ütemes menetrendnek. Ha azt látom, hogy veszélyben van, föl fogom emelni a szavam, még az is lehet, hogy egy árnyalattal drámaibban, mint az indokolt lenne.

Még az is lehet, hogy némelykor volt az írásaimnak szerepe egy-egy döntés meghozatalában vagy meg nem hozatalában. Szerintem most biztosan nem. És én igyekszem azt gondolni általában is, hogy nem, mert az újságíró ne gondolja, hogy az ő dolga a döntéshozatal. De tegyük fel, hogy előfordul ilyesmi. Akkor éppen attól lesz hiteltelen, amit írok, mert sikeres, azaz sikerül megakadályozni egy rossz döntést, aminek a tervezetéről írtam?

Mellékvonalügyben is hamarosan egészen mást olvashatsz itt, mint korábban. Ugyanis változnak a dolgok. Annyit ígérhetek, hogy megpróbálok jobban figyelni arra, hogy egyértelmű legyen, ha valami még nem biztos.

Carnivora (törölt) 2007.11.02. 00:05:37

a mostani menetrend utasbarát itt észak-keleten? vicces ...

buló 2007.11.02. 06:17:16

Az újságírói tájékozottságról csak annyit, hogy aki forog MÁV berkekben meg kell hogy szokja, hogy csak a múlt biztos, az is csak kb 80% pontossággal. Ezért aggályos bármilyen eltervezett intézkedést kész tényként közölni, mert jó esély van rá, hogy nem ott nem az, nem akkor és különben is...

nem fontos 2007.11.02. 07:19:23

Benbe! Hogy hol nőtt a menetidő? Pont a 150-en, a 150 alsó, Kunszentmiklós-Kiskunhalas/Kelebia szakaszról utazók számára. Mivel tavaly úgy oldották meg a Budapest-Kunszentmiklós szakaszon az ütemes menetrendet, hogy korábbi Budapest-Kelebia járatok egy részét belassították (amelyek korábban nem álltak meg Kunszentmiklós és Pesterzsébet között).
Ha minden jól megy, most korrigálják ezt a hibát és az alsó szakaszról utazók számára végre utasbarát menetrend lesz (mely vonatok immár végre ismét nem fognak megállni Kunszentmiklós-Pesterzsébet között), mert az elmúlt közel 1 év alatt rengeteg utast veszített innen a MÁV. Részben a 151,152,153 bezárása miatt, részben a 2 áremelés miatt, részben pedig a + fél órás menetidő miatt.

stitch 2007.11.02. 09:06:46

Ország nincs a földön, ahol a vasúti személyszállítás önmagában akárcsak nullszaldós is lenne. Ezért szokták a teherszállítás nyereségéből kipótolni a működéshez szükséges összeget, amint az egy normálisan működő államban elvárható (mert nem lehet mindent a profitért csinálni, vannak kötelezően fenntartandó intézmények...). A MÁV esetében azonban a teherszállítást privatizálták, így ez a forrás megszűnt. Maradt egy veszteséges, kilátástalan helyzetben lévő cég és egy "nehogymáénfizessek (nincs is miből)" alapállásból induló állam. Persze, hogy a magára maradt MÁV az utasokra terhel minden költséget és belső megszorítást, mást nem nagyon tehet. Próbálja ő is lenyesni a legveszteségesebb területeket, hogy a többit működtetni tudja (szárnyvonalbezárások). És közben érdekes, sok egymásaramutogatással tűzdelt párbeszédben él a GKM-mal.

Szóval, állami segítség nélkül nem mászik ki ebből a helyzetből se a MÁV, se mi. Kérdés, honnan (értsd: milyen áron) és mikor fogják (egyáltalán akarni) elkülöníteni rá a pénzt. Addig az egész probléma rajtunk csapódik le.

Érdekelt 2007.11.02. 09:12:18

@Monster: ezt a maszlagot jól bevetted kedves elvakult/elvakított szadeszos barátom- rend, gazdaságosság a profit kedvéért? Nézd meg az angol (privatizált) vasutat vagy a londoni metró magánkézbe adott vonalait: káosz és csőd szélén táncolás. Pedig ők már 200 éve... Különösen lehetetlen piaci viszonyokat teremteni olyan infrastrukturális szolgáltató területen ahol párhuzamosan nem építhető ki verseny-szolgáltatás. De nem baj, most pont a magánosítás az aktuális szlogen, mert ez jön jól a csókosoknak meg haverkáknak, mindegy hogy mennyit rombolnak vele. Korábban, néhány évtizede az államosítás volt a szlogen, mert le kellett rombolni az akkori elit hatalmát. Így kerül 50 év alatt jöttment senkik kezébe az amit többszáz év alatt alkottak meg az emberek.

Monster 2007.11.03. 00:03:47

Érdekelt:
Nem vettem be semmit, simán ez a logikus.
Ha valamit az állam nem tud normálisan működtetni, meg kell próbálni máshogy. Márpedig a máv-ot (se) tudja az állam normálisan működtetni nálunk, ezt soksok éve láthatjuk, ezért kellene megpróbálni máshogy. Vagy megszüntetni azt a gyakorlatot, hogy az állami cégeket fejőstehénnek használják, de úgy tűnik, hogy ezen egyik oldal sem akar változtatni.

eagleeyes 2007.11.04. 23:10:16

Benbe: A helyzet az, hogy az általad említett vonalakat nem ismerem, de én nem is egy vonalról beszéltem, hanem a vonalak összekapcsolódásáról (csatlakozásról). Ahol én közlekedem (80,108) ott a csatlakozásra való várakozás 40 perc lett!! a korábbi 15-20 perccel szemben. Sőt, ha a 80-as vonalon késnek a vonatok, akkor a csatlakozó vonat akár 30-40 percet is vár (a normál 40 percen felül). Ilyen a régi nem ütemes menetrendnél csak igen ritkán fordult elő. Szóval a menetidő nekem a korábbi 130-140 percről 180 percre nőt a feleslegesen hosszú várakozási idő miatt. Aki Budapest 50 km-es körzetében lakik és fél óránként közlekedik a vonat az valószínűleg jól járt, de nálunk most csak 2 óránként jár. :-(