Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

2007.11.09. 11:30 erminavet

Parádés nagyvasúti cikkek a novemberi Indóházban

Már a hónap első napjaiban megjelent, sőt mostanra szinte ki is olvastam az Indóház legfrissebb számát. a lassan harmadik évfolyamának végére érő magazin mintha kezdené kinőni gyermekbetegségeit (amelyekkel együtt szeretem persze). Nekem legalábbis érdekesnek és színvonalasnak tűnt számos írás, különösen a legfontosabb, nagyvasúti rovatban.

A hírrovat nem csupa érdekes együttállásból, meg szép képből áll, én például innen tudtam meg, hogy mégis készülnek a 3000-res Szilik, ezek a német vezérlőkocsikkal tudnak majd együttműködni. Darabra viszont kevesebb az információ, ugyanis több témát (majdnem) oldalas kis cikkben dolgoztak föl.

A nagyvasúti rovat gyakorlatilag a 125 éves Kelebiai vonallal indul, megismerkedünk a történetével. A Pusztaszabolcs-Székesfehérvár vonal jövőjével foglalkozó tanulmány rövidítve bekerült az Indóházba. Rendkívül érdekes volt számomra, noha nem értek egyet a szerzők alapállásával (szerintem eleve abból indultak ki, hogy meg kell menteni a vasutat, nem abból, hogy mi jó az ott élőknek), engem nem is győztek meg arról, hogy különösebben fejleszteni kellene pont ezt a szakaszt, mégis üdítő volt, ahogy a témához hozzányúltak. Térben és időben is messzire tekintettek, a településszerkezetet, a buszos eljutást, sőt, még a közigazgatási beosztás (kistérségek) esetleges megváltoztatását is megvizsgálták. Azt hiszem, nagyon hiányzik ez a szemlélet mostanában az egyes vonalak sorsáról döntőknél.

Érdekes áttekintések következnek egy balesetről a szlovák-magyar határon (amelyben, ha jól értem, esetleg szerepet játszott, hogy a magyar nemzetiségű szlovák vasutasok nem bírták tökéletesen államuk szakmai nyelvezetét), és a Déli pályaudvar történetének eddigi utolsó fejezetéről. Különösen élveztem a Kandó által villamosított olasz vasútról szóló cikket, talán mert egyaránt szólt a vasúti, elektrotechnikai, üzleti vonatkozásokról, és persze azért, mert egy olyan rövidke pillanatot örökített meg, amikor Magyarország a fejlődés élén állt valamiben (jórészt idetelepült első generációs bevándorlók jóvoltából).

Két német és egy francia különlegesség következik, keskeny nyomtávú villamos/vonathálózat a Harzban, függővasút Wuppertalban, Gare du Nord.

Érzésem szerint a többi rovat inkább szokott formáját hozza, kiemelném azonban a budapesti villamos történetének kezdetéről és a Kemencei kisvasútról szóló cikket. No és persze a közeli szobi fejlesztést, enyhén szólva ritka manapság, hogy kisvasút épül nálunk.

12 komment

Címkék: újság vasút kisvasút városi közlekedés peage


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr44223341

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

leveliro 2007.11.09. 11:40:49

Én is szinte kivégeztem, a wuppertali függővasút nagyon tetszett; ha legközelebb Düsseldorfba vet a sors, biztosan átugrom megnézni!

muskotály küvé 2007.11.09. 13:32:12

OFF: nem tud valaki egy forrást a magyarországi (I. VH. előtti állapot) vasútvonalak történetéhez?

Huba 2007.11.09. 14:11:00

Iván István nagyon szép modelljeinél a cikk címe arra utal, hogy az N-es méretarány a legkisebb a vasútmodellezésben. Akkor a Z micsoda??? EZT nem tudják a rovat vezetői?
Ugyanennél a cikknél a felső sarokban a Liliput szó szerepel, amely viszont egy nemzetközi hírű vasútmodell gyártó cég, így ehhez a cikkhez ez igencsak félrevezető.

Mondjuk ez tényleg nem gyerekbetegség, hanem szakmai hiányosság...

Benbe · http://www.benbe.hu 2007.11.11. 09:15:17

Nem tudom, hogy gyerekbetegségnek számít-e, hogy a nagyvasúti cikkek kiváló folyamát megszakítják egy kisvasúti és egy városi vasúti cikkel (ert a wuppertali függővasút egyértelműen a barna, a harzi kisvasút egyértelműen a zöld oldalakra való). Feltételezem, hogy a szerzők nem tudtak megegyezni a rovatok vezetőivel, így került cikkük a kék oldalakra.
Ennek nagyon nem örülök, mert engem elsősorban a nagyvasút érdekel, érdekességképpen szívesen olvasok kisvasutakról meg modellekről, de azért az arányok tartását elvárnám. Nem utolsó sorban mindkét témát hasonló mélységben feldolgozza az angol wikipedia is ( en.wikipedia.org/wiki/Harzer_Schmalspurbahnen , en.wikipedia.org/wiki/Schwebebahn_Wuppertal ), képekből pedig természetesen sokkal szebbek is vannak a weben, mint a szerzők fotói. Szerintem nem érte meg.

muskotály küvé 2007.11.13. 17:33:02

charlie,

Kösz; azt szeretném tudni, melyik vasútvonal (elsősorban a rózsahegy-zsolna szakasz) mikor épült. Nincs egyszerűbb információforrás, mint elmenni a belinkelt intézetbe?

PI · http://www.indohaz.hu 2007.11.18. 16:48:37

Benbe, szerintem jó lenne, ha tájékozódnál a lap szerkesztését illetően, mielőtt valótlanságokat állítasz. Mert ezek azok.

PI

muskotály küvé 2007.11.19. 09:39:20

A garamkövesdi balesetről szóló cikkben, szerintem nem azt írták, hogy a vasutasok nem tudtak elégg csehszlovákul, szlovákul, hanem a balesetet kivizsgáló, nem magyar nemzetiségű személynek jelentett nehézséget a vasutasok magyar nyelvű telefonbeszélgetéseinek értelmezése.

trainmodeller · http://trainmodeller.freeblog.hu 2007.11.19. 21:29:42

Azért, ne értékeljük túl a lap színvonalát a valóról. Én csak érdeklődőnek tartom magam, nem hozzáértőnek, mégis csak 1-2 cikk volt, amit kiemeltem a mostani számból, a többi sajnos nem jött be... Akkor, egy hozzáértő, igazán tájékozott ember számára mit adnak ezek a cikkek?

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.11.19. 22:05:40

Trainmodeller!

Én lennék a hozzáértő? Ha igen, nagyon kedves, de nem vagyok az. Ettől függetlenül, ha rám gondoltál, szívesen elmondom, hogy nekem melyik cikk miért volt érdekes.

ti

muskotály küvé 2007.11.23. 10:15:38

Még egy dolog Garamkövesdről: ha valakit érdekel (és még nem tűnt fel neki), a szobi vonalon naponta több személyvonat is van már, amelyik egészen Érsekújvárig megy, és mindenhol megáll. (Az elvirából ill. a szlovák cp.sk-ból ez nem derül ki, de ha a bahn.de-n kérdezzük le a menetrendet, kiderül, mindkét ország minden megállójában megáll.) Így közvetlen vasúti összeköttetése lett Budapestnek pl. Helembával, Garamkövesddel, Muzslával (jó borok!) vagy Perbetével. Elvileg Mo. felől jövet Párkány és a határ között (gondolom Schengenig) nem lehet leszállni, de gyakorlatban megoldható. Éljen az EU, meg Schengen.

Szűcs János 2007.12.14. 00:29:43

Köszönjük a dicséretet kollegám Kőszegi Pál nevében ! Jómagam Zichyújfaluban élek, tehát nagyon is tisztában vagyok az ott élők uzazási szokásaival. A többi érintett település polgármesterivel közösen született ez a tanulmány,a vasutat mint "településfejlesztő eszközt" szerettük volna új szemszögből bemutatni. Sajnálom ha ez nem derült ki belőle.
Tisztelettel Szűcs János