Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

2007.11.23. 07:00 erminavet

A MÁV elhalasztaná az új menetrendet

A Kötött pálya információi szerint a MÁV forgalmi főosztálya a december 9-én bevezetni tervezett új menetrend elhalasztását kéri, mivel a mellékvonalakról csak kedden (november 20-án) született végleges döntés (egyelőre mindenhol maradnak a vonatok), így állításuk szerint nincs már elég idő az új menetrend elkészítésére és bevezetésére. A javaslat szerint január 13-án lenne a menetrendváltás, a két időpont közötti bő hónapban egy hibrid menetrend lépne életbe: a nemzetközi vonatok már a 2008-as, a belföldiek a 2007-es rend szerint járnának.

Információnk szerint egy szerdai, a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban tartott tanácskozáson merült föl a halasztás ötlete, amelyről ma (pénteken) hoznak döntést a tárca illetékesei.

Az ügy meglehetősen pikáns, hiszen a mellékvonalak sorsáról október 25-én intenzívebbé váló vitában a MÁV-tulajdonos GKM mindig azt mondta, hogy a december 9-i menetrendváltással szűnne meg a vonatközlekedés a szórásba bekerülő szakaszokon, majd amikor kiderül, hogy nincs vonalbezárás, az addig szent dátumként kezelt határnapot áthágják.

Ennél sokkal nagyobb baj származhat a december 9. és január 12. közötti átmeneti időszakból. A határnap ugyanis nem magyar találmány, Európa vasútjai (és például a hazai Volán-társaságok) egységesen ekkor váltanak, a nemzetközi vonatok régen letárgyalt menetrendjét tehát mindenképp meg kell változtatni bő két hét múlva.

A „forgalmisták” hibridjavaslata szerint tehát ezeket a járatokat „átvernék” a régi menetrend szerint járó belföldi vonatokon. Magyarán ha a – prioritást élvező – nemzetközi vonat ugyanakkor menne, mint egy hazai (vagy egyvágányú pályán egymással szembe haladnának), akkor most a belföldit meg fogják állítani, amíg előreengedi a külföldre tartó járatot. Jó néhány vonat tehát minden nap, törvényszerűen jelenős késéssel fog közlekedni, egész vonalak menetrendje verődik majd szét bizonyos időszakokban.

Más bosszúságot is kénytelenek lesznek elviselni az utasok, ha a javasolt halasztás megvalósul. A 2008-as menetrend nem különbözik radikálisan az ideitől, de a néhány változás által érintettek rosszul járnának az átmeneti időszakban. Akad, ahol a dolgozók kérésére módosult egy-egy vonat menetrendje, ők most le fogják késni a munkakezdésüket. A kapcsolódó Volán-járatok december 9-én váltanak, ha náluk nem lesz halasztás, így néhol elromlanak a csatlakozások.

Az új menetrend pár dél-alföldi vonalon fejlesztést jelent, például ütemes jellegű menetrendet. Ez most csúszna, vagyis például a 150-es számú, Budapest-Kelebiai vonalon nem lenne rendszeres gyorsvonati közlekedés. Természetesen nagyon oda kell majd figyelniük a nemzetközi vonatokat  belföldön igénybe vevőknek is, hiszen ezek menetrendje már módosul december 9-én. Békéscsabára például sokan Romániába tartó vonatokkal jutnak el.

Az új menetrend elkészítése valóban elég komplex feladat. Nemcsak az utas által látott „vonatmenetrendről” van ugyanis szó, külön fordulójuk van a mozdonyoknak, a szerelvényeknek, a mozdonyvezetőknek, a jegyvizsgálóknak, és persze az állomási mozgásokat (mikor melyik vonat melyik vágányon áll vagy halad át) is meg kell tervezni. A 2008-as menetrend azonban az ideire épül, másrészt persze nem is most indul az elkészítése. Vasútbarátok körében napok óta terjed egy nyomdakész változat. Ebben persze nincs benne annak a 12 mellékvonalnak a menetrendje, amelyre most februárig rendel közszolgáltatást a GKM (vagyis nemhivatalosan ezek bezárására készültek), de a munkát akkor sem nulláról kell kezdeni.

De ha tényleg nem elég az idő a MÁV-osoknak, akkor meg az érthetetlen, hogy a most öt hét halasztást kérő vasutasok miért nem kiabáltak korábban, hogy öt héttel ezelőttig, vagyis még októberben el kellett volna döntenie a minisztériumnak, hol járnak majd vonatok.

23 komment

Címkék: vasút ütemes menetrend utastájékoztatás mellékvonal


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr44239019

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

marslakó · http://mav.fotopic.net 2007.11.23. 09:25:42

Más ez a MÁV... Ez már nem botrány, ez tragikomédia!

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2007.11.23. 09:36:14

szánalmas ez az egész balkáni horda.

Kérdező 2007.11.23. 09:39:17

Egy dolog nem fér a fejembe. Miért kell minden évben változtatni a menetrendeket? Mi értelme van? Van egy megszokott, bevált menetrend és fogják lecserélik. Vagy van valami mögötte? Én nem látom értelmét ...

Vajda Zsuzsanna 2007.11.23. 09:52:23

Valóban teljesen érthetetlen, miért kell a menetrendet változtatni, különösen, mivel a legtöbb esetben egyáltalán nem szolgálják az utasok kényelmét. Pl. este 7 után Magyarország egyetlen nagyvárosából se lehet eljutni vonattal Bp.-re, az egyik nagyvárosból a másikba mondjuk nappal se.
Egyébként a vonatok már eddig is állandóan késtek, és a kocsik többsége emberi szállításra alkalmatlan. Elképesztő, hogy egy EU tagállamban, 2007-ben ezt merészelik csinálni és egyetlen politikai párt sem foglalkozik vele, pedig biztosan milliós nagyságrendű a száma azoknak, akiket érint.

roger 2007.11.23. 09:56:57

Még több késésre lehet számítani? Ez most komoly? Tegnap 30 percet késtem, Ma 50 percet. Ennél lehet még többet késni? Lassan már észre sem vesszük mikor sztrájkolnak a MÁV-nál. Ez már már szabotázsnak tűnik, de nem értem miért jó az a MÁV osoknak, ha más emberek életével játszanak. Már több helyről is hallottam, hogy állásfelvételnél hátrányban részesítik a vidéki munkaerő felvételét.
Úgyhogy elmehetnek a jó ... ....
Én a felét kirúgnám, de nem is siratnám meg őket, ha kirúgnák a nagy részét. Nyugatinál mindig jó nézni, ahogy a 6 tereferélő vasutas közül 1 emelgeti a kislapátját. Komolyan mondom röhej. Dóziert nekik és sóval behinteni, aztán előlről felépíteni újra, a vezetőiket meg elkergetni jó messzire, lehetőleg SZibériába, hogy ott csináljanak vasutat.
Nem szoktam ilyet írni, de ez már végső elkeseredés

Gexx.x 2007.11.23. 10:05:20

Én sem értek valamit.. Ugyebár a bezárni szándékozott vonalakon nincs nemzetközi forgalom. És elvileg ezeken kívüli vonalakra kész a menetrend. Akkor miért nem tudják hagyni az előző évi menetrendet a mellékvonalakon, bevezetnék az újat a fővonalakon. Persze lehet kicsit finomítani, de 90%-ban a mellékvonalakon futó járművek nem mennek ki a fővonalra... (Talán egyedüli eset az az 1-2 Bézé,...

ferkopa 2007.11.23. 10:08:41

"Ebben persze nincs benne annak a 12 mellékvonalnak a menetrendje, amelyre most februárig rendel közszolgáltatást a GKM (vagyis nemhivatalosan ezek bezárására készültek), de a munkát akkor sem nulláról kell kezdeni."

Na most ha jól értem akkor ennek a 12 vonalnak készítenek menetrendet január 12-ig. Hát értem én lassú munkához idő kell

Gexx.x 2007.11.23. 10:08:45

--- ami bemegy a Keletibe Balassagyarmat felől.
Így legalább a fővonalakon nem lennének (ez miatt) késések...

Egyébként ezt a kalózmenetrendet hol lehet fellelni??? (titokban a vacziferi kuk@c hotmail.com-ra el tudja küldeni valaki? ;) )

hapuska 2007.11.23. 10:24:32

A MÁV megtartaná a jelenlegi menetrendet, amelyben hű partnerei voltak Kóka hóhér csapatának, hiszen olyan menetrendet készítettek eddig is a bezárásra ítélt vonalakra, hogy onnan/oda a csatlakozások biztosítása nélkül ne lehessen. Pl.: Szfvárról 5:30-kor indul a vonat Sárbogárdra (Börgöndön áll 8 percet a szemből jövőre várva, ugyakkor Veszprém és Balatonfüredről 5:36-kor érkezik be vonat. Csatlakozás csak 7:57-kor. És ilyen több is van, csak figyelmesen kell megnézni a menetrendet. A nem megfelelő időben és viszonylatban közelekedő vonatra honnan vár utast a manager agyú menetrendszerkesztő és vasútvezér? A mellékvonalak elsorvaszása a karbantartások elmulasztásán túl az ilyen klassz menetrendek is köszönhető!

missparker · http://www.wondeer.com 2007.11.23. 10:42:00

Még több késés? A mostani reggeli vonataim 34 perces úton tudnak késni 15-20 percet. Ez botrány.

CsabyKe 2007.11.23. 11:40:58

A menetrendváltásnak igenis van értelme, hiszen minden évben fejlődés figyelhető meg, változnak a pályasebességek, a szerelvények mennyisége, az igények és mindig valahol fejelszteni kell...

A 150 számú vonalat illetően nem mondható el, hogy olyan nagyon bevált lenne a jelenlegi m.rendje, nodeha bejön az új m.rend, akkor már nagyon szép jövőnek néznénk elébe... De ezek szerint ezt a jövőt tólni akarja ez a diktatórikus banda!

Krisztina 2007.11.23. 11:49:16

Én nem értem, hgoy miért mindig a vidékieket sújtják? Vidékit csak "megtűrnek" egy munkahelyen, ha késik, akkor a fejéhez vágják, hgy vidéki. (A bp-i 3 utcával arrébb lakó mindennap késik). Ha sztrájk van, szabadságot kell kivenni. Vidéki munkalehetőség nincs, mit csináljunk? Haljunk éhen? Talán kölcsön kellene kérni Kóka úr helikopterét, vagy a kormánytagok milliós autóit. És akkor ugye, tömegközlekedjünk, ne szennyezzük a város levegőjét. Köszönjük!

G.T. 2007.11.23. 12:15:01

Hát ez tuti, nincs a MÁV-nál 5 olyan ember, aki 1 hét alatt tudna normális menetrendet, normális csatlakozásokkal összeállítani? ..igaz a BKV-nál is a VEKE csinálta meg az éjszakai menetrendet, mert a BKV-nak nem sikerült 17 év alatt... (a csatlakozó éjszakai buszok bevárják egymást, úgy mint a vonatok!) De akkor azok az emberek, akiknek ez lenne a dolga, mire kapják a fizetésüket, és a prémiumot??? Én sem értem, h. miért kellene változtatni a menetrendet minden hónapban, a nemzetközi vonatok adottak, azokhoz hozzá kellene illeszteni a kicsi hazán vasúti közlekedését, és kész (az az idő megvan feltételezem, h. egy vonat egy adott pályán mennyi idő alatt teszi meg a távot). Ezen menetrendbe beletervezni a "szezonális" dolgokat is, és akkor lenne egy frankó menetrend! A távolsági autobuszoknál nem is változott a menetrend már elég régóta... Sőt megvannak a szezonális időszakok: hétvége, ünnepek, hétkezdete-péntek-szombat-vasárnap, nyári szezon, stb. Nyílván 3x annyi vonat kell péntekre és vasárnap estére, mint szerdán hétköznap. Mikor hajlandók csinálni egész éves menetrendet, amit már csak finomítani kellene, és nem újraírni mindig? +egyre szarabbra alakítani évről évre? A mai magyar közlekedésmérnökképzés ilyen szintre süllyedt a BME-n is? Vagy nicsen a MÁV-nál közlekedésmérnök? A mellékvonalak meg az utolsó sorban szerepelnek, ha azok megszűnnek, annyival kevesebb csatlakozást kell csinálni, egyébként meg úgyis a fővonalakon érkező gyorsvonatokhoz igazodik az indulási idejük. Ezt annyira rohadt bonyolult kiszámolni Magyarországon? ..mert egy DB-nál megértem, hogy Németország nagy, és lassababn lehet egy ilyen menetrendet összerakni...

G.T. 2007.11.23. 12:19:52

Hová tünt a nagy közlekedési miniszterünk? Csak a villáját építi, a tömegközlekedést meg leszarja, mert úgyis BMW-vel utazik az adófizetők pénzéből? Járjon minden képviselő tömegközlekedéssel!!!! (Nekik úgy is ingyen van!!!) Akkor tudnák képviselni talán a dolgokat, de így, h. nem ismerik az állapotokat, így mi a halált képviselnek??? honnan a fenéből tudnak racionális döntést hozni? Pistabá' sorompókezelő véleményéből? "kicsit jólenne ha később jönbne az a gyors, mert ebédre így akkor 1 órám jut, nemcsak 45 percem, mert le kell engedni a sorompót"

bikkamakka 2007.11.23. 12:37:38

És megint hazudttak. A sztrájk elött azt
kürtölték ország-világ elött hogy még nincs eldönve semmi,holott a menetrendet már meg sem rendelték.És szemtelen módon azt a látszatot keltették az önkorményzatokkal,hogy tárgyalni akarnak. Miröl is ??
már régen el volt döntve minden. Szánalmas ez az egész a Kóka vezette minisztériummal együtt

tistedur 2007.11.23. 12:41:45

változnak a pályasebességek?! hát persze..általában évről évre nő a vonatok menetideje..:(

petya.bacsi 2007.11.23. 14:49:56

A menetrend-készítő vonattal utazik? Mert szerintem nem. Ha azzal utazna, nem hagyna pár perceket az átszállásra, mikor mindig késik a vonat... Az elővárosi vonatok sem mindig vannak kihasználva. De ezt ugye tudná a menetrend-készítő, ha vonattal utazna.

flimo13 2007.11.23. 15:12:05

Kérdező, kurvára örülök, hogy nálatok jó a menetrend, és nem kell néha 1,5 órát várni a csatlakozásra..

flimo13 2007.11.23. 15:13:20

Krisztina, el lehet dönteni, mi kell jobban. Este a vidéki csend, vagy a kényelmes munkábaérés. Gondolom este nem panaszkodsz, mikor nem a forgalmas és büdös nagykörútra vagy az üllőire nézel ki, hogy szegény vidékiek szopatva vannak.

kacsa! 2007.11.23. 21:03:47

flimo, te hülye vagy, már bocs.

duleho 2007.11.23. 22:12:28

Addig amíg a politikusok gépkocsi költségtérítést kapnak és fizetniük kell a MÁV-ért és a Volán-ért de csak idéntől akkor ne csodálkozunk hogy leszarják a MÁV-ot. Én pont fordítva csinálnám. Minden hónap 5-én átvehetnék a BKV bérletüket s kzöltségtérítés helyett mint egy normál melósnak fizetném a vasúti ill a volán buszjegyének ill bérletének a 80-85%-át.

flimo13 2007.11.24. 03:20:04

Semmi baj, gyogyósoknak eénázem.

:)

Havasi Viktor · http://Viktor 2007.11.26. 15:43:55

Azt nem értem hogy a Sárbogárd és Fehérvár között beakarják zárni a vonalat de előtte buszokkal akarják versenyeztetni mikor a vonatnak most már egy ilyen kis bz motor kocsi jár mert még 2004-ig háromnegyed óra volt az út most 1 óra mert ha fel lenne újitva mondjuk 120 vagy 140-es km sebességre meg még villamositva is lenne akkor szerintem többen átszálnának a vonatra azon környéken mert én ismerem azt a vonalat mert szinte párhuzamosan megy a 63-as főúttal ami szinte azis ha bedugul akkor a vonat csak gyorsabb lenne, persze még Pécsről is lehetne közvetlen vonattal eljutni Fehérvárra még Ic járatot is lehetne ha lenne villamositva még Fehérvárron keresztül Győrbe vagy Bécsbe csak hát gondolkozni kénne a vasútnál vagy miért nem adják el a vasútat a Németországi DB-nek vagy valamelyik nyereséges vasúttársaságnak mert ezzek a hülye mávosok nem értenek semmihez csak a vonalbezáráshoz meg a sebeség csökkentéshez és száz éves vonatok futtatásárra és csodálkozna rajta hogy mindenki autóval jár hát én is azzal fogok járni amig nem lesz olcsóbb a jegy árra mert ha csak száz kilométert utazok azzal megéri elővenni az autót mert a benzin árra az ingadozó hol felmegy hol csökentik de a vonat jegy árra csak felmegy mint az emberrekben a vérnyomás. Nem tudom de a Szlovákok is kezdenek okosabbak lenni a magyar vasútnál például a Duna alatt vasútat épiteni vagy Kassánál a villamosokat a vasútra kivini. Hajrá MÁV zárjuk be a vasútakat ez a cél mi nálunk. Ja még van egy kérdésem a Barcelonai olimpián kint voltam 1992-ben ott már akkor volt emeletes vonat itt még csak tavaly kisérleteztek vele de szerintem a magas jegy árrak mellet szerintem nem sokkan használnák majd itt a fővonalakon is nem sokárra bz motorkocsik fognak majd járni vagy a villanymozdony után elég lesz egy vagon is.