Vajon mit szólna a hazai és nemzetközi közvélemény ahhoz, ha a hivatalos közlönyben egy szép nyári napon az jelenne meg, hogy a Magyar Nemzeti Bankot beolvasztják a Pénzügyminisztériumba vagy valamelyik alá sorolt intézménybe, a jegybankelnököt pedig egyszerűen kirúgja a pénzügyminiszter, akinek persze ehhez semmilyen joga sincs?
A magyar vasút persze más tészta, mint a pénzügyi intézményrendszer, a közvélemény valahogy természetesnek veszi, hogy pazarlóan működik, minősíthetetlen szolgáltatást nyújt, és egyáltalán az egész olyan, mint ahogy egy a szocializmusból rajtunk maradt, gyakorlatilag most is monopóliumként működő széteső nagyvállalatnak lennie kell. Így hát feltehetően nem lesz túl nagy visszhangja annak, hogy a vasút piaci viszonyainak, a verseny lehetőségeinek megteremtésére létrehozott független intézményt most egy tollvonással megszüntetik, vezetőjét elküldik.
Egy eredetileg kormánytól függetlennek szánt alkotmányos intézmény egyszerű beolvasztásáról döntött a kormány. Hatéves megbízatással kinevezett vezetőjének pedig egy miniszter köt útilaput a lábára, holott - ahogy ő is nevezte ki - csak a miniszterelnök válthatná le.
A Magyar Vasúti Hivatal (MVH) elnöke, Antal Dániel persze sok borsot tört sokak, elsősorban a MÁV-csoport és MÁV-közeli intézmények (persze nálunk minden vasúti intézmény MÁV-közeli) vezetőinek orra alá, így nem csoda, hogy sok vasúti vezető a pokolba kívánta hivatalával együtt.
A konfliktusok természetesek, hiszen az MVH dolga éppen az volt, hogy a gyakorlatban kikényszerítse a vasút piacosítását, magyarán a versenyt. Hogy abból a modellből, hogy van a MÁV, amely azt csinál, amit akar, és ehhez annyi pénzt kér az adófizetőktől, amennyit nem szégyell, elmozduljunk afelé, hogy van a sín, amely mindannyiunk közös infrastruktúrája, és ezen a lehetőségek szerint szabadon szállíthat utast és árut bármely vasúttársaság, hogy a verseny kényszerítse ki a jobb szolgáltatást és az alacsonyabb költségeket.
A liberalizáció persze meglehetősen döcögve haladt eddig is, sokszor a törvényalkotás is csak az EU noszogatására lépett. Aligha tévedünk azonban, ha megelőlegezzük, az MVH megszüntetésével a folyamat tovább fog lassulni, így a szomszédos országok vasútjaihoz képest is tovább fog nőni az elmaradás.
Nem törődött túl sokat se a törvényekkel, se a logikával az újrafazonírozott infrastrukturális tárca új vezetője. A korábban a botrányos biciklitenderről elhíresült Magyar Postát vezető Szabó Pál közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter javaslatára megszületett döntés ugyanis vélhetően törvénytelen. Az csak a legnyilvánvalóbb gikszer, hogy az MVH elnökét csak a miniszterelnök menthetné föl, a kormányrendelet szerint viszont a miniszter vonta vissza a megbízását.
De a kormány úgy döntött, hogy a hivatalt a Nemzeti Közlekedési Hatóságba olvasztja. Ezzel azonban az árszabályozás törvényileg előírt függetlensége sérülne, ráadásul a lépés alkotmányossági aggályokat is fölvet.
Volt már rá ugyanis példa, hogy egy hasonló független piacfelügyeleti szerv vezetőjének kinevezését - szervezeti átszervezésre hivatkozva - megszüntették: a Magyar Energia Hivatal elnökét, Kaderják Pétert hasonló technikával, a hivatalra vonatkozó törvényi szabályozás megváltoztatásával, majd pozíciójának megszüntetésével váltottak le. A 5/2007. (II. 27.) AB határozat ezt a törvénymódosítást alkotmányellenesnek találta.
A tisztán szocialista Gyurcsány-kormány azonban - úgy látszik - a piaci működés logikáját sem érti, vagy nem akarja érteni. Ha már mindenáron meg akarták szüntetni az MVH-t, akkor is találhattak volna jobb intézményt a beolvasztására. Egy szocializmusban szocializálódott pártbürokrata fejében bizonyára logikusnak tűnik, hogy a vasúttal foglalkozó szerv a közlekedési hatósághoz kerül, csakhogy nem valamiféle ágazati irányítóról van szó, hanem versenyhatóságról.
Az MVH azon független intézmények sorába illeszkedik, illeszkedett, amelyek természetes monopolhelyzetű (ráadásul többnyire vonalas monopóliumokkal jellemezhető) piacok versenyfelügyeletét látják el. Ahogy gáz- vagy áramvezetékből, telefon- vagy tévékábelből is egy (esetleg kettő) jut el egy-egy háztartásba (és korlátozott számú frekvencia áll rendelkezésre mobiltelefonhoz), úgy általában sínből se érdemes a konkurens vállalkozóknak többet kiépíteniük. Hogy ezen természetes monopóliumokon mégis kialakulhasson a verseny, ahhoz nagyon hasonló lépésekre, hasonló szaktudásra van szükség, a már liberalizált piac tisztességes működésének ellenőrzése is azonos logikájú. (Például hasonló probléma volt rákényszeríteni az akkori Matávot drótjai, központjai megosztására, mint most a MÁV-csoportot sínjei, pályaudvarai átengedésére.)
Logikus tehát az lett volna, ha a Nemzeti Hírközlési Hatósággal illetve a Magyar Energia Hivatallal vonják össze az MVH-t. Mármint ha a kormány döntését valamilyen piacgazdasági logika diktálta volna.
Megkérdeztük Antal Dánielt is, ő csak annyit kívánt mondani, hogy az alkotmányosság és a racionalitás szempontjából is érthetetlen tartja a döntést.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Bit Rot 2008.06.06. 10:47:16
kis59 2008.06.06. 10:56:18
balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2008.06.06. 10:56:25
Rwindx 2008.06.06. 10:56:56
Péter 2008.06.06. 10:59:05
1. A Magyar Vasúti Hivatal nem "független" és pláne nem "alkotmányos intézmény". Alkotmányos intézmények azok, amelyek szerepelnek az Alkotmányban. A Vasúti Hivatal nem szerepel.
Független intézmények azok, amelyeknek miniszter nem adhat utasítást (alkotmányos szervek, autonóm államigazgatási szervek és kormányhivatalok). A Vasúti Hivatal nem ilyen. Egy nyamvadt kormányrendelet hozta létre központi hivatalként, és a miniszter utasíthatja az elnökét. A Vasúti Hivatal nem független szerv, a hatályos jogszabályok szerint nincs olyan jogállása mint az Energia Hivatalnak vagy a Nemzeti Hírközlési Hatóságnak.
2. A miniszterelnök számára a felmentés jogát kormányrendelet biztosította. Ezt a hatáskört egy újabb kormányrendelet az irányító miniszterre ruházta. A későbbi kormányrendeet alkotmányosan módosíthatja a korábbi kormányrendeletet. Ennyi.
3. Az 5/2007. (II. 27.) AB határozat egy szervezet átszervezése esetén alkotmányosnak mondta a határozott idejű vezetői kinevezés jogszabályi visszavonását. Kaderják esetében az Energia Hivatalt nem szervezték át. Most a Vasúti Hivatalt igen.
Lehet egyet nem érteni szakpolitikai alapon a Vasúti Hivatal megszüntetésével, de ennek alkotmányossági mázt adni egyszerűen nevetséges.
georgejr · http://mav.blog.hu 2008.06.06. 11:00:49
Pomme-Pomme · http://pommepomme.blog.hu 2008.06.06. 11:02:44
mechba · http://mechba.blog.hu 2008.06.06. 11:03:55
Mekkora személyzet van? Hány vezető? Hány gépkocsi?
Csodálkozom, hogy az autópályánál pl. meg tudták oldani, hogy nincsenek felügyeleti díjak a koncessziós társaságoknak, mert azt úgyis a koncessziós szerződésen keresztül az állam fizetné meg...
Nem érzem a döntés hátrányait; bár nem lennék az eddig langyos vízben lubickoló bölcs vezetők helyében :)
Egy huszonéves kis pöcs ugráltatott hatalmas szervezeteket 0 empátia és kompetencia nélkül...
Német Péter 2008.06.06. 11:08:00
adaniel · http://vasutihivatal.gov.hu/ 2008.06.06. 11:17:40
Vizsla 2008.06.06. 11:23:33
Present Age 2008.06.06. 11:32:40
Tele van téves információkkal a cikk.
A Magyar Vasúti Hivatal nem Kormányhivatal, pláne nem alkotmányos intézmény,így a közlekedésért felelős miniszter IRÁNYÍTotta (elég erős jogosítvány az irányítás, és közel sem szinonim a függetlenséggel). Az MVH-t egy Kormányrendelet hozta létre (ha nem hiszed járj utána: 275/2006, nagyon rövid). Az MVH elnökét a miniszter nevezte ki, akkor ki is menti fel? Na látjátok.
A vasúti hivatal nemes feladatai nem vesznek el, továbbra is azok megvalósításáért fognak dolgozni- csupán egy másik hatóság keretein belül.
A tisztánlátás kedvéért.
muskotály küvé 2008.06.06. 11:35:04
nem lehet, hogy nem a "kis pöcs" hivatala, hanem a "hatalmas szervezetek" kerülnek sokba az adófizetőknek?
Amúgy meg a szokásos őskövületjómunkásember hozzáállás, mikor kora miatt előítélnek valakit. Ha a sok öreg olyan jól tudja a dörgést, miért csak árban követi a máv a ny-európai vasutakat?
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.06.06. 11:40:36
Az elnököt a miniszterelnök nevezte ki. Ez tény, nézzetek utána.
Másrészt én azt írtam, "egy eredetileg a kormánytól függetlennek szánt ". Olvasni tudni kell. Az igaz, hogy már a születésekor visszaminősítették a hivatalt.
ti
veny 2008.06.06. 11:45:34
balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2008.06.06. 11:47:39
Az is érdekes, hogy mindez röviddel a koalíciós szakítás után következik be...
balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2008.06.06. 11:50:02
balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2008.06.06. 11:51:30
veny 2008.06.06. 11:51:58
Ha jogászkodol, pláne a szeXerűség védelmében meg ilyenek, akkor tán szagolj egy kis jogot előbb.
balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2008.06.06. 11:56:21
Dr. Minorka 2008.06.06. 11:56:47
Rá lett kényszerítve? Tessék-lássék, színleg.
2. Nekem lennének kételyeim ezzel a liberális vasúti modellel szemben, de ez esetben még hangsúlyosabb egy független Vasuti Hivatal szerepe. Különösen egy olyan emberrel az élén, mint Antal Dániel, aki nagyon világosan a szakmai és emberi tisztesség elvei szerint vezette a hivatalát és nem a párthűség szempontjai szerint. Ezért is szabadultak meg tőle a tehetségtelenek és tehetetlenek.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.06.06. 11:58:39
ti
balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2008.06.06. 11:59:29
Fogadott Prókátor 2008.06.06. 12:01:14
Én magam elég jól ismerem a megszüntetett hivatalt, annak vezetőjét és tevékenységét és az egész vasútüzemet, s íme egy pár reakció:
1. Nem tudom, ki az a "mechba", s a hozzászólása alapján nem is vagyok már kiváncsi rá. Vagy egy bunkó állat (lásd a stílusa), vagy vmi tudatlan hülye (lásd a szöveg tartalma). A MVH az egyik legkisebb hivatal volt, relative alacsony költségekkel, szóval rossz duma. hogy mennyibe került nekünk. A MÁV jelen helyzetének a konzerválása sokkal többe fog kerülni. De majd "mehcba" úr megfizeti. (AD amúgy nem huszonéves, hanem 32-33 éves.)
2. "Péter" szöveg valami belső vasutas vagy MSZP-s szöveg lehet, esetleg olyan, akivel AD korábban összebalhézott.
Péternek a következők miatt nincs igaza:
- a vasúti törvény eredeti verziója az MVH-t az NHH-hoz, az energiahivatalhoz, illetve a PSZÁF-hez hasonló "független szabályozó hatóság"-ként konstituálta.
- az MVH az első csatát akkor vesztette el, amikor a 2006-os kormányzati szerkezetátalakításkor valamelyik hülye kitalálta, hogy csak 4 kormányhivatal lehet (ez volt az új fedőneve a korábbi "önálló országos hatáskörű közigazgatási szerv"-nek), s abba a GVH (ami végképp nem "kormányhivatal"), az NHH, az MEH és még a PSZAF fért bele, de nem merték módosítani 5-re, hogy az MVH is beleférjen. Akkor született az a kompromisszum, hogy az MVH nem lesz "kormányhivatal", de a miniszter jogosítványait visszavágják akkorára, amekkora a kormányhivatalokkal szemben van.
- az egész dolog felvet egy általánosabb, 2006 óta akut problémét, vagyis lehet-e bizonyos intézmények önállóságát biztosítani akkor, ha a rájuk vonatkozó törvényekben (pl. vasúti törvény) maga a szervezet nincs külön konstituálva, csak a funckió, s maga a szervezet kormányrendelet-alkotási hatáskörben marad. Az én válaszom nemleges. A kormánytöbbség minden feles törvényt tud egyszerűen módosítani, de ha vmi a parlament elé kerül, akkor legalább a nyilvánosság előtt magyarázatot kell adni a tervekre, amire egyébként a kormány nem lenne rákényszerítve.
- a független szabályozó hatóságoknál épp az a pláne, hogy az illetékes miniszternek ne legyenek erős jogosítványai felette, ne irányíthassa az egyik kezével, miközben a másik kezével az iparág (lásd vasút) rövidtávú érdekeivel törődik. Az NKH feladatai egész mások, mint az MVH-é. Az MVH megszüntetése EU szabályozás-megfelelési kérdéseket is felvet, különösen olyan helyzetben, amikor az EU elmarasztalja a magyar államot energia ügyekben és amikor a kormánynak vasút ügyekben is nagyon rossz a brüsszeli sajtója.
- más módszerekkel, de lényegét tekintve AD esete ugyanaz, mint Kaderják Péteré volt pár éve.
Nyilván AD sem tökéletes, de a magyar közigazgatásban mégiscsak egy világító fáklya ...
Dr. Minorka 2008.06.06. 12:03:17
Az emberi tisztesség az arra utalt, hogy ha a tényekről volt szó, akkor a tényeket tartotta fontosnak és nem a főnökeiteket.
balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2008.06.06. 12:05:25
balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2008.06.06. 12:06:55
De legalább elérhető e-mailen. :)
Patrick 2008.06.06. 12:09:18
veny 2008.06.06. 12:11:18
Aki szerint meg nem szüntetheti meg ugyanaz a szervezet ugyanazon eszközzel a hivatalt, mint aki/ahogy létrehozta, az még valahol Szent István táján elvesztette a fonalat...
balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2008.06.06. 12:11:30
Dr. Minorka 2008.06.06. 12:13:46
Dr. Minorka 2008.06.06. 12:15:59
kacsa! 2008.06.06. 12:16:36
veny 2008.06.06. 12:17:09
balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2008.06.06. 12:18:11
Dr. Minorka 2008.06.06. 12:21:38
Demagógia helyett:
Office of Rail Regulation
www.rail-reg.gov.uk/index.php
balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2008.06.06. 12:22:27
balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2008.06.06. 12:23:57
Dr. Minorka 2008.06.06. 12:24:17
amelyek egy része érdekes módon nem a minisztériumi hazugságokat szolgálták, hanem azok ellen beszéltek. Lásd szárnyvonalak ügye. Bárcsak több ilyen ember lenne a magyar államigazgatásban!
veny 2008.06.06. 12:25:15
Dr. Minorka 2008.06.06. 12:28:14
:)))))
Elfogulatlan számokkal bizonyított elemzésed alapján biztosan igaz. Az is igaz, hogy ebben a jó vezetőkkel (kezdve a miniszterelnökkel) zsúfolt magyar közigazgatásban ez ritkaság. Viszont hasznos ember volt.
veny 2008.06.06. 12:28:54
Dr. Minorka 2008.06.06. 12:30:02
"The Office of Rail Regulation (ORR)... is an INDEPENDENT statutory body led by a Board."
veny 2008.06.06. 12:30:24
Timil 2008.06.06. 12:33:12
veny 2008.06.06. 12:33:22
Brit példa bármi jogi/szabályozási kérdésben amúgy is necces itt a kontinens közepén, de ezt tán csak nem kell részleteznem.
Piran 2008.06.06. 12:33:39
Érdemes megnézni a fluktuációt az MVH megalakulása óta: a cirka 20 fős személyzettel működő hivatalnál ez idő alatt (2,5 év) ennek többszöröse fordult meg, ebben bőven akadnak felsővezetők is.
Na ők azok, akik nem azért távoztak a szervezetből, mert kompromisszumképtelenek voltak, esetleg szakmailag alkalmatlanok feladataik teljesítésére...
Magával a szervezet létrejöttével, szükségességével egyetértek, de azzal, hogy egy őrült, paranoid vezesse legkevésbé sem, azt pedig végképp nem értem, kormányzati oldalon hogy tölthetnek be pszichésen labilis egyének bármilyen pozíciót.
Dr. Minorka 2008.06.06. 12:34:26
Majd, ha megírod a szemszögödet: Az én szemszögömből pl. abban, hogy az mszpés polgármesterek Antal Dániel anyagával a kezükben tudtak harcolni a vasútjukért.
Dr. Minorka 2008.06.06. 12:38:39
Minorka, de diszlexiások gyöngye, te... A kérdés egyáltalán nem az ORB-re vonatkozott! " Tényleg? Csak van annyi eszed, reméltem, észrevedd hogy a függetlenségre utaltam. Tévedtem.
At egyébként nekem új, hogy azúnió nem a szbaályozó szervek függtelenségét prferálja...
"Ha valamit, ezt nemigen lehet kapcsolatba hozni Antal Dániellel." Miért ki a te (fölsőbb) kapcsolatod? szabó et? MÁV?
Dr. Minorka 2008.06.06. 12:40:41
Neked annál inkább, nem is kell megmondanod, hogy melyik részén!:)
Brian 2008.06.06. 12:44:13
A lépés azt is jelzi, a Szabó-Puch minisztérium azt csinál, amit nem szégyell.
ravaszazagy 2008.06.06. 12:48:51
"At egyébként nekem új, hogy azúnió nem a szbaályozó szervek függtelenségét prferálja..."
Hadd világosítsalak fel, hogy a Vasúti Hivatal nem szabályozó szerv, másrészt az unió a szubszidiaritás elvéből következően nem szól bele abba, hogy a tagállam milyen szervezeti megoldást választ a közösségi jog végrehajtásában.
Javasolnék egy uniós továbbképzést.
Dr. Minorka 2008.06.06. 12:55:53
Várom a konkrét kifogásokat, mennyi volt az összeg, stb.!
"Hadd világosítsalak fel, hogy a Vasúti Hivatal nem szabályozó szerv,"
Öröm egy okos emberrel találkozni, aki maga is látja, hogy mi a probléma, ennek megfelelően ítéli el, hogy most a megoldástól még távolabb kerültünk.
"unió a szubszidiaritás elvéből következően nem szól bele abba, hogy a tagállam milyen szervezeti megoldást választ a közösségi jog végrehajtásában." addig, amíg a szervezeti megoldás nem áll útjában a közösségi jog végrehajtásának.
"Javasolnék egy uniós továbbképzést." De az ne az legyen, amit te elvégeztél:)
Dr. Minorka 2008.06.06. 13:01:58
"A Regulatory Body is to be established/set up in every Member State."
ec.europa.eu/transport/rail/rb/rb_intro_en.htm
Dr. Minorka 2008.06.06. 13:03:01
ravaszazagy 2008.06.06. 13:17:35
The Regulatory Body is a body independent from any infrastructure manager, charging body, allocation body or applicant. It is independent in its organisation, legal structure, funding and in its decision making. Decisions taken by the Regulatory Body shall be subject to judicial review.
Az NKH nem független szerinted?
Különben is ha kisebb államot akarunk kevesebb - főleg kevesebb dilettáns - vezetővel, akkor épp ideje integrálni ezeket a szatelit hivatalokat!
Antal Dániel · http://vasutihivatal.gov.hu/ 2008.06.06. 13:24:51
Látom, hogy sok olyan ember írogat itt, aki közelről találkozhatott a Hivatallal, vagy annak az ellenőrzéseivel. Magyarország szinte egyetlen olyan közhivataláról van szó, amely minden munkáját, több száz határozatát, elemzéseit egytől-egyik nyilvánosságra hozta és vitathatóvá tette, sőt, a bíróságon folyó pereink anyagát is, szóval a honlapunkon mindenki talál érveket.
Nem hiszem, hogy egy közszereplőnek bele kell szólnia a róla folyó vitába, vagy abba, ha emberek névtelenül gyalázzák. A kollégáim esetében azonban ezt ki kell kérjem. A Magyar Vasúti Hivatal 20 köztisztviselővel és kb. 10 szerződéses munkatárssal látta el ugyanazt a feladatot, amit az Európai Unió hasonló szervei vagy a Magyar Energia Hivatal 90-120 fővel, és mintegy hatod-nyolcad akkora büdzsével. A munkatársaim emberfeletti munkát végeztek, és azoknál a vasúti vezetőknél és szakembereknél, akiket ellenőriztek 4-10-szer kevesebb fizetéséért, mégsem lehetett őket korrumpálni. (És eddig egyetlen számszerű tévedést sem sikerült a bíróságon rájuk bizonyítani, noha mindent megtettek azok, akiket ellenőriztek).
Üdvözlettel: Antal Dániel
Ermikorot 2008.06.06. 13:24:58
1. A Vasúti Hivatal eleve feleslegesen jött létre. A Vasúttársaságok működési engedélyét azelőtt a Közlekedésfelügyelet adta ki, gondolom most újra így lesz. A Versenyfelügyeletre pedig ott van a Versenyhivatal.
2. A Vasúti Törvény Vasúti Hivatalt létrehozó módosítását gyakorlatilag Antal Dániel szövegezte. Ezzel megteremtette magának a 6 évre bebtonozott, államtitkári fizetéssel honorált pozíciót.
3. A Vasúti Hivatal által hozott határozatok többsége szakmailag finoman szólva kifogásolható. És akkor nagyon finoman fogalmaztam.
A határozatok többsége a MÁV, illetve VPE megbírságolásában merült ki. Ez annyi "haszonnal" járt, hogy ennyivel nagyobb lett a MÁV vesztesége. A MÁV tényleges működésére gyakorlatilag nem volt befolyásuk a határozatoknak.
4. Hivatal munkatársai sokat panaszkodtak Antal Dániel nehéz természetére.
5. Tevan Imrét (a blog gazdáját és a cikk szerzőjét) a mai napig tartó barátság köti Antal Dánielhez (újságíró kollégák voltak a Magyar Narancs/MANCS lapnál).
Ennek fényében a cikk emberileg érthető. Ha nem fogja ezt a kommentet kitörölni, akkor még erkölcsileg sem tudom elítélni.
El kell ismernem, hogy úttörö munkát végez a vasút körüli problémák újságírói feltárása területén.
Valaki más 2008.06.06. 13:25:08
quador 2008.06.06. 13:25:35
Ennel barki csak jobbat es olcsobbat csinal. Akar keletre, akar nyugatra utaztam, MAV mindenhol negativ csucs lenne ar/teljesitmeny aranyban. Talan csak az olaszok tudnak esetleg megkozeliteni.
De tenyleg, miert nem lehet megszuntetni az egeszet, es elzavarni az inkompetens draga bandat a fenebe, es hagyni az OBB-t, DB-t, SBB-t vagy barmilyen normalis ceget mukodni a helyen?
veny 2008.06.06. 13:27:49
Mosteztígyhogy? 2008.06.06. 13:31:40
Kedves Imre!
Rendszeresen olvasom blogodat. De télleg nem kellene utánajárni a dolgoknak rendesen, mielőtt megírsz egy cikket? Vagy a tisztességes, pontos, nem hangulatkeltő tájékoztatás ma már nem szempont egy újságírónál?
Üdv.
veny 2008.06.06. 13:37:32
Hát van, akinek jó lesz, szó se róla...
Futter für die Schweine 2008.06.06. 13:49:01
Tudom, hogy hogy uniós kötelezettség annak a feladatnak eleget tenni, amelyre a hivatalt létrehozták. Tudom, hogy a mai magyar vasútnak másfajta külső és belső széljárásokra van szüksége ahhoz, hogy jó irányba változzon. De egyáltalán nem vagyok meggyőződve arról, hogy pont azt a módszert igényli, mint amivel az MVH eddig dolgozott, még ha vannak is dolgok, amelyekben nekik is igazuk van.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.06.06. 14:18:40
Sohase dolgoztam a Magyar Narancsnál, ez egyszerűen nem igaz, tévedés vagy hazugság. (Összesen 3 újságnál dolgoztam életemben, az egyiknél kétszer, könnyű ellenőrizni.
AD nem a barátom, összesen az életben 4-5-ször találkoztam vele, mindannyiszor munkaügyben. (Én újságíró, ő hivatalvezető.)
Ezek tények. Ha mást állítasz, kérlek bizonyítsd, különben nem vagy úriember!
ti
gondolkodok 2008.06.06. 14:22:21
Dr. Minorka 2008.06.06. 14:23:41
NFÜ, MEH, MSZP, magáncégek
--------------------
"Ezek tények. Ha mást állítasz, kérlek bizonyítsd, különben nem vagy úriember!"
Te drága naív lélek!
Dr. Minorka 2008.06.06. 14:25:27
Max. 1.5 évük van a lapátig, meg a kiszolgálóiknak is.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.06.06. 14:25:57
Hát igen, ez van, az újságírószakma ilyen. Így is majdnem elkéstem a cikkel, tudod a mi szakmánkban számít, hogy ki írja meg először. Így sajnos vannak hibák. Minden újságnál, csak van, aki el is ismeri.
ti
pre-zli · http://pre-zli.blogspot.com/ 2008.06.06. 14:32:00
muskotály küvé 2008.06.06. 14:44:28
Magam részéről jobb híján bizakodom Pali bácsiban, mint egy új futball szövetségi kapitányban, és ha egy éven belül szarmentessé és használhatóvá válik a gödöllői állomás wc-je, a Keletiben a nemzetközi pénztáros néni megtanul angolul, akkor azt mondom, nem is jártunk rosszul.
Mosteztígyhogy? 2008.06.06. 14:46:46
De ha valakit tudatlanságból (mert nem tudtál/akartál utánanézni) törvényszegéssel vádolsz nagy nyilvánosság előtt, az szerintem egy kicsit súlyosabb kategória.
Hogy milyen az újságíró munkája, azt nem tudom. Az olvasó viszont hamar lapátra tesz, ha ez gyakran előfordul. Üdv.
Ui: Semmi közöm sem az MVH, sem a GKM dolgaihoz. Csak nem akarom, hogy elkurvuljon a blog.
Egy rendszeres olvasód.
mechba · http://mechba.blog.hu 2008.06.06. 14:55:14
Jókai András 2008.06.06. 14:57:12
Szóval a nyíltság jegyében:
- mennyi autója volt a hivatalnak?
- hány alkalmazottja?
- hány vezetője?
Köszönöm,
Jókai András
kisérőlevél 2008.06.06. 15:10:19
Hogy értelemezed a szólás szabadságot?
Ermikorot 2008.06.06. 15:17:42
Elnézést kérek, hogy tévesen volt munkatársadnak írtam AD-t.
Az, hogy AD a barátod vagy nem, az definíció kérdése. Az írásaidból, és az AD-vel való egyik találkozásodból (ahol én is ott voltam) nekem az volt az egyértelmű benyomásom, hogy régóta jóban vagytok.
A kultúrált vita jegyében:
ti
U.I. Köszönöm, hogy nem moderáltad ki a kommentet.
d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2008.06.06. 15:19:51
Utólagos kontrollt bárki kérhet. A törvény, illetve a rendelet már megszületett, úgyhogy ragadhatod is a tollat és küldheted az aggályaidat az AB-nek.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.06.06. 15:20:12
Más jogokkal együtt érvényesülve. Egyébként nem feltétlenül itt kell mindenkinek szólnia, vannak szabályok.
ti
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.06.06. 15:28:18
Ja, és szerintem AD se volt a Magyar Narancs munkatársa, bár nem tudom biztosan, hiszen nem a barátom. (Néhány publicisztikája biztos megjelent ott.) Kiváncsivá tettél, mert ha jól emlékszem AD-vel talán vagy egyszer találkoztam úgy, hogy mások is ott voltak. Csak nem egy tehervonat mozdonyán, illetve a BILK-ben történt? Persze lehet, hogy nem emlkszem most mindenre. Jóban lenni szvsz nem azonos azzal, hogy valakihez a "mai napig tartó barátság fűz".
ti
IS 2008.06.06. 15:28:50
"Gondoljátok, hogy ha sokszor írtok le egy hazugságot (ráadásul névtelenül, szánalmas), akkor igaz lesz."
érdekes, nekem is ez jutott eszembe, csak a 'botrányos' biciklitender miatt. a megjelent botrányról feketén-fehéren kiderült, hogy annyi köze van a valósághoz, mint a leningrádi rádió híreinek ('Moszkvában Mercedeseket osztogatnak'), de immáron a falu szája szerint ezt örökké oda kell mondani Szabó Pál neve mellé eposzi jelzőként. milyen relatív a világ...
nyuszika 2008.06.06. 15:43:13
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.06.06. 17:19:21
Ha neked minden okés a bringatenderen, akkor vagy nagyon, khm, hogy is mondjam, naiv vagy, vagy nagyon naivnak tetteted magad. Mintha maga a posta is vizsgálná, ráadásul kirúgtak egy embert (persze viszonylag alacsony rangút), ráadásul lemondták az egészet, szóval ha nem éppen mondott miniszterhez állsz nagyon közel, akkor elég érthetetlen, amit - igen, név nélkül - itt állítani próbálsz.
ti
kommentelő 2008.06.06. 17:54:48
Kattints néhányat:
vasutihivatal.gov.hu/jobbmenusor/uvegzseb
Ott vannak a gépkocsifenntartással (nem csak azzal) kapcsolatos adatok két évre visszamenőleg.
Red Velvet 2008.06.07. 00:11:36
barsonyosreform.blog.hu
balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2008.06.07. 00:44:20
Tudtommal most összesen nincs 10 ember odabenn...
Ráadásul nem sok olyan hivatalt láttam, ahol állandó befolyással bíró külső tanácsadók vettek fel fizetéseket 20 fős személyi állomány mellett. Ezeknek az embereknek többnyire nem volt íróasztaluk, legfeljebb leültek máséhoz... Vajon mennyit kaptak tanácsaikért? Annyit mint egy mindennap dolgozó köztisztviselő? Meglepne.
owlman 2008.06.08. 10:56:25
Remélem nem sértem meg a kérdéssel, de van valamilyen személyes ellentéte AD-vel?
Mert véleményének legfőbb támaszának én ezt látom, tekintve hogy érvekkel, adatokkal állításait nem sűrűn támasztotta alá.
"Ráadásul nem sok olyan hivatalt láttam, ahol állandó befolyással bíró külső tanácsadók vettek fel fizetéseket 20 fős személyi állomány mellett."
Lehet, hogy meglepően hangzik, de a jó munkát meg kell fizetni. Az állami vállalatokkal/hivatalokkal nem az a baj, hogy túl magas a fizetések, hanem hogy az emögött lévő teljesítmény értéke kétes.
Nem a tanácsadót fizetését kell manipulatív módon, számok nélkül felemlegetni, hanem érvekkel alátámasztva konkrét rossz döntéseket bemutatni.
Mert enélkül hozzászólásait csak mint AD elleni agitációt tudom értékelni.
owlman
Antal Dániel · http://vasutihivatal.gov.hu/ 2008.06.08. 16:18:55
il bastardo 2008.06.08. 16:33:30
Ha már liberalizáció, akkor érdemesnek tartom megemlíteni, hogy a MVM körül is hasonló elvek miatt is folyamatos a sötétség.
Amit sógoréknál elkezdtek, arról nálunk hallani sem akarnak. Vagyis a villamos energia szállítását. Így halott ötlet pl.: a Hidrogént előállító benzinkút és az ehhez szükséges energiát termelő szélerőműveknek a létjogosúltsága hazánkban.
Ez Magyarország 2008.
il bastardo 2008.06.08. 16:49:45
Az is érdekes, hogy mindez röviddel a koalíciós szakítás után következik be... "
Ha már politika, akkor nyílvánvalaó, csak a ködösítés nagy a koalíció háttérösszefüggései között.
Miért pont most akarja Orbán leállítani a 4-es földalatti építését, illetve felülvizsgálni a többi nagyberuházással együtt? Eddig nem fájt neki?
balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2008.06.08. 21:57:06
Úgy látom AD nem tudja elviselni a kudarcot, így nekiáll személyeskedni korábbi kommentjével szemben. A kérdés nem az MeH, mert számomra nem példaértékű a tevékenységük, ráadásul sok olyan körülmény is van, melynek alapján a két Hivatal nem hasonlítható össze. A konkrét számokra azonban úgy látom nem érkezik válasz...
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.06.08. 23:18:14
Hát miért kell ilyen nyilvánvalóan hazudni? Néhány kommenttel fentebb megkaptad a linket az adatokhoz, nem tudsz kattintani? Szerintem ez a viselkedés méltatlan ahhoz, aki a helyettes szót viszi, úgyhogy ha lehet, ne nálam ámokfuss!
Tudod, amit csinálsz, az olyan magyarosan földhözragadt, szánalmas. Vagy ahogy egy régi dél-baranyai, tenkesi közmondás tartja: a háromdimenziós paripa érzi a hegyeket, völgyeket, de sík ló simát érez csak.
Üdv
ti
balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2008.06.09. 09:35:38
-Racionális döntés a Hivatal ebben a formában való működésének megváltoztatása vagy megszüntetése. Ebben a tudatban és hitban nem ingatott meg adat.
-Másik kérdés, hogy éppen ezért döntött -e így a miniszter. Szerintem nem, vagy nem elsősorban.
-A Hivatal vezetője az MVH ikonikus figurája, vagyis a hivatal tevékenységét igenis meg lehet közelíteni rajta keresztül, ez lehet jó és rossz, gondoljon mindenki amit akar.
-Ahelyett, hogy érezné a kritikus hangot az, akinek éreznie kellene, mindig másban keresi a hibát. Pedig a történet lehetne sokkal szebb is.
Nagyon röviden ennyit az egészről, ebbe a négy pontba minden belefér, amit az MVH megszüntetéséről, vagy elnökéről gondolok.
Fogadott Prókátor 2008.06.09. 10:48:13
- a MÁV, illetve a GKM (most Szabó Pál művek) munkatársai és bértollnokai, s azok, akik AD-vel más okból voltak személyes konfliktusban,
- a Hofi Géza-szerű színvonalon és érveléssel vagdalkozó egyének (lásd. mekkor fizetés és mennyi autó), aki a tárgyról semmit sem tudnak. Azért ilyen új Hofi Gézáknál az egész történet többet érdemelne.
A magyar vasútüggyel, ugyanúgy mint a közigaztatással, közoktatással, egészségüggyel, energia-iparral, igazságszolgáltatással, stb. súlyos problémák vannak. Ha vki elmegy a Vasúttörténeti parkba szembesülhet azzal, hogy ez valaha nemcsak egy olyan rendes fazonú ország volt - a 3 millió "koldus", az urambátyám és az akkor is nyilván létező korrupció ellenére -, hanem azzal is, hogy volt egy rendes, az adott kor európai vagy világszinvonalának megfelelő,jól szervezett és jólműködő vasútja volt, rendes vasúti gyártókapacitásokkal. Most meg semmi, s közben a MÁV és a vasutas szakszervezetek úgy tesznek, mintha minden rendben lenne, csak nincs elég pénz. Hát ez a baj, merthogy semmi sincs rendben.
ravaszazagy 2008.06.09. 14:19:49
Szerintem pedig az a legszomorúbb, hogy a megszűnt Magyar Vasúti Hivatal exelnöke egy BLOG (!!!) hasábjain írogat és személyeskedik.
Nem inkább ez az a szellemi színvonaltalanság, amit a blog hozzászólóin számonkérsz?
Vargha Márton 2008.06.09. 20:50:58
Magyarországon a liberális állam egyik alapelve, az, hogy mindent és mindenkit kell tudni nyilvánosan ellenőrizni!! Avagy másképpen, érvényesül-e a magyar közigazgatásban a súlyok és ellensúlyok finom egyensúlya, vagy pedig a súlyok úgy húzzák le az egészet, ahogy tudják.
Elég néhány anyagba belepillantani a még pár hétig biztosan létező MVH honlapon ahhoz, hogy lássa az ember, a Hivatal sokat tett azért, hogy a vasút ügyében végre tiszta, átlátható viszonyok jöjjenek létre. Márpedig egy olyan országban, ahol 20 vagy még több éve folyamatos a vasút mesterséges háttérbe szorítása a közúti teherszállítás és újabban a közúti személyszállítás javára, a tisztánlátásra feltétlenül szükség van. Csak egy mozzanatra emlékeztetem az urakat és hölgyeket, arra térségi vasúti kezdeményezésre, amelyről az MVH értékelései alapján az derül ki, hogy a MÁV vezetése nemcsakhogy mindent megtett a sikeresség megakadályozására, de még az értékelési adatokat is "igyekezett" úgy alakítani, hogy a prekoncepciójukat támassza alá.
Sok hozzászóló szvsz megfeledkezik arról, hogy az MVH megszüntetését nem az általa felügyeltek, ellenőrizettek, hanem a adófizetők és a közlekedő emberek szempontjából kell értékelni. Azt is mondhatjuk, hogy ha a VPE vagy a MÁV pezsgőt bont július elsején, akkor bizony a népnek nincs miért örülnie.
Szerintem is aggályos, ha a kormány megszüntet egy törvéynben nevesített Hivatalt. Jogilag jóval aggályosabb, mint az a hatalmas mulasztásos törvénysértés, amelyben a mindenkori kormány volt 11 évig, amikor elmulasztották szervezetileg szétválasztani a pályavasutat és a szolgáltatót, szabotálva az 1993. évi vasúti törvényt.
Végül köszönöm Tevan Imrének, hogy írásával lehetőséget adott nekem, hogy a hír hallatán felgyülemlett mérgemből egy kicsit kiadjak. magamból.
kisérőlevél 2008.06.10. 12:02:29
1047 005-2 2008.06.11. 09:26:13
egyszerüember 2008.06.16. 21:48:32
Napnál világosabb, hogy nem fogják hagyni azt, hogy ezt bármilyen hivatal is felderítse.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.06.19. 15:22:40
Nem "Danika" moderálja ki az értelmetlen kommentjeidet, hanem én. Nemcsak gyáva féreg vagy, hanem buta is. Ha van valódi mondanivalód, akkor azt írd le, ha csak személyeskedni, beszólni akarsz, akkor legalább vállald a neveddel.
ti