Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

2008.12.11. 22:00 erminavet

Visszásságok vasutunk világából 11. - A MÁV Start nem tudja, miért áll meg a gyorsvonat Csajágon

És azt se, mennyi az engedélyezett sebesség a 29-es vasútvonalon.

Egy kedves olvasónk, Mózes Krisztián bocsátotta a rendelkezésünkre az alábbi levelezést. A MÁV Start ügyfélszolgálatól kérdezett a Balaton északi partján futó vasútvonalról. A válasz magáért beszél.

Bár ez a történet is arról szól, hogy a MÁV-csoport ma olyan állapotban van, amit nem hinnénk el, ha nem a saját szemünkkel látnánk, én mégis azt mondom, van a levélváltásnak pozitív olvasata is. Nekem szimpatikus az ügyfélszolgálatos őszinte hangneme, hogy beismeri, hogy fogalmuk sincs, miért kell megállítani a gyorsvonatot a kis forgalmú, immár csatlakozást sem nyújtó állomáson, és hogy mennyi a pálya sebessége. Ez persze abszurd, de még mindig jobb, mintha ő is általános hablattyal, mellébeszéléssel ütné el a válaszokat.


 

Az alábbi levélváltás zajlott köztem és a MÁV közt – a téma viszonylag mellékes, az egészhez hozzátartozik, hogy július 12-én írtam a levelet, majd egy tudomásul vevő emil után november 21-ig nem történt semmi – amíg, változatlan formában ismét el nem küldtem. Erre már válaszoltak. (de mondom, nem a késlekedés a lényeges, ahhoz hozzá vagyok szokva)

Levelem így hangzott:

Tisztelt MÁV-Start Zrt.!

Így nyáron – szerencsére – gyakran utazhatok a Balaton északi partjára, s a lejutáshoz a vasutat szoktam igénybe venni. Felmerült bennem pár kérdés, amelyekre választ várnék.

A 29-es, azaz északi parti vasútvonalon milyen a pályára engedélyezett sebesség, illetve ezt meg tudják-e részemre küldeni? (a tételeset Székesfehérvártól Tapolcáig)

Mikorra tervezik jelenleg a már többször halasztott Budapest-Székesfehérvár vonal felújítását, amely – mondhatjuk – siralmas állapotban van, annak ellenére, hogy az EU V-ös korridorának része? (ezzel együtt tervezik-e Székesfehérvár állomás vágányhálózatának felújítását?)

Tervezik-e, illetve ha igen mikor a 29-es vonal villamosítását?

Valóban Hajmáskér felől?

Végezetül pedig hadd kérdezzem meg, hogy miért áll meg minden vonat, minden gyorsvonat is (az IC-ket leszámítva) Csajágon? Tapasztalatom szerint Csajág nem generál jelentős utasforgalmat, tekintve, hogy maga a község sem nagy (880 fő (KSH-adat)), idegenforgalmilag sem frekventált, illetve átszállók sincsenek, hiszen a keresztező 27-es vonal is megszüntetésre (pontosabban ideiglenes szüneteltetésre) került 2007-ben. Miért kell hát a gyorsvonatoknak itt vesztegelni, némelyiknek 3-4 percet is?

Válaszukat előre is köszönöm.

Üdvözlettel:

Mózes Krisztián


 

Tisztelt Mózes Krisztián Úr!

Köszönjük ismételt megkeresését, amellyel kapcsolatosan tájékoztatjuk, hogy sajnálatos adminisztrációs hiányosság következtében a 2008.július 12-én megküldött levele nem került ügyintézőhöz. Feltehetően az e-mailes megkereséseket rendszerező és feldolgozó munkatársunk sajnálatos halála és az azt követő székhelyváltozás együttesen vezetett a megkeresés „elfekvéséhez".

A 29-es számú vonal villamosításáról, jelenleg nincs tudomásunk, de amennyiben konkrét információk birtokába jutunk, azt haladéktalanul közöljük Önnel is. A pályasebesség mértékét, még nem sikerült beszereznünk, de azt is igyekszünk megtudni.

A Budapest – Székesfehérvár vonalszakasz rehabilitációja:

A Trieszt / Koper – Ljubljana – Budapest – Ungvár – Lvov – Moszkva vasúti tengely (V. számú helsinki folyosó) fontos szerepet játszik Európában. Összeköti Magyarországot a Földközi-tengerrel, illetve Kelet-Európával, továbbá jelentős tranzitútvonalként is funkcionál. E folyosó része a Székesfehérvárt Budapesttel összekötő vasútvonal.

Belföldi közlekedésben is jelentős szerepe van, hiszen Budapesthez közeli szakaszain erős elővárosi forgalom zajlik, továbbá ezen a vonalon lehet eljutni a Balatonhoz, amely nyáron jelentős forgalmat bonyolít le.

A közlekedés sebességének, illetve a vonal kapacitásának növelése érdekében szükséges a szakasz felújítása.

A projekt keretén belül sor kerül Bp. Kelenföld és Székesfehérvár állomás felújítására, a Bp. Kelenföld – Székesfehérvár vonal átépítésére, illetve a biztosítóberendezések rekonstrukciójára.

A beruházás során telepítésre kerül az ETCS L2, egységes, európai vonatbefolyásoló rendszer is a vonalon.

A fejlesztés jelenleg tervezési fázisban van, megvalósítása várhatóan 2013-ra fejeződik be.

A rekonstrukció előreláthatólag az Európai Unió támogatásával, a KözOP keretein belül fog megvalósulni.

Csajág állomáson valóban megállnak a gyorsvonatok, amelynek valódi okát még nem sikerült kideríteni.

Köszönjük megkeresését és reméljük, hogy a megválaszolatlan kérdéseire is mielőbb sikerül kielégítő választ adnunk.

Üdvözlettel:

X. Y.

ügyfélszolgálati szakelőadó

Tevan Imre: IMG 4023

 

Visszásságok vasutunk világából - sorozatunk korábbi részei:
1. Tönkretették a magyar vasutat
2. Kétszer annyi utas lett, ritkították a vonatokat
3. Ajkáról ki se fogy az úúúútas
4. Kisiskolás megoldás
5. A menetrend intelligens, de aki eldönti, hogy mi kerül bele
6. Hogyan vizeljünk a vonaton?
7. Bezárt a cálli resti
8. Az ütemes menetrend a parlamentben
9. Puch államtitkár szerint vonat helyett utazzunk busszal
10. Rúgják ki a fölösleges vasutasokat! Most!

59 komment

Címkék: balaton r vasút peage utastájékoztatás mellékvonal utaspanasz közép dunántúl vvv vvv fölösleges


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr32818109

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vagtam 2008.12.11. 22:58:06

Hát apám ha nem látnám, tutira nem hinném el hogy ilyen van!
Hogy is szólt a vicc régen a hülye fokozásáról? Hülye, hülyébb, leghülyébb, rendőr, postás, vasutas...
Itt kérek elnézést azoktól a munkájukat tisztességesen elvégző vasutasoktól, akiket netán megbántottam, de egy ilyen hivatalos válaszra egésze egyszerűen nem tudok mást írni: nem elég hogy hülye, de még meg is magyarázza!
Kirúgni azonnal!
vagtam

nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2008.12.11. 23:23:26

Szerintem a válasz középső részét egy az egyben az EU projekt bevezetőjéből ollózták ki. A többi kérdésre meg nem tudják a választ, mint az kiderül előtte-utána a kiemelésekből is.

A "sajnálatos halála" kitétel is annyira absztrakt: itt mindig azok halnak meg, akik dolgoznának (lásd még Sipos).

whippet 2008.12.12. 00:10:23

"valódi okát"
Most keresgélhetik...lehet nem is tudták hogy van ilyen település, erre tessék, még vonatok is járnak arra, sőt, megállnak.
Jaj, és még írásba is adták, hogy hülyék.
Egy vágány, bevárás,rossz menetrend, vagy bármi "szakmai" dologra nem is akarnak hivatkozni.
Arra már nem is gondolok, hogy a csajági forgalmistát felhívja valaki a cégtől, és az megsúgja a választ.

kacsa! 2008.12.12. 01:38:03

Basszus, csak a II. Menetrendi segédkönyv van nálam, valaki árulja már el, mekkora a pályasebesség! :Đ

7arathustra 2008.12.12. 01:45:44

Most miért szidjátok szegény ügyfélszolgálatost. Szerintem tök jó fej volt, és egyenes. Hazudhatta volna azt is, hogy ő csak egy apró fogaskerék egy nagy bonyolult gépezetben, ehelyett bevállalta, hogy ő csak egy apró fogaskerék egy hatalmas kupac rozsdás, használhatatlan fogaskerék között.

MaCS_70 2008.12.12. 02:36:33

Halihó!

Az én kedvencem Sásd. Eme világvárosban -- közvetlenül dombóvár mellett -- megálla pécsi IC.
Állítólag egy S-sel kezdődő vezetéknevű fontos ember kényelmét/érdekeit szolgálta, oszt benne maradt a mentrendben.

Üdv: MaCS

MaCS_70 2008.12.12. 02:38:25

Ja, a kedvencem egyébként az, amikor a fehérvári helyi műsorközlő a Tapolcára induló gyorsvonatnál bejelenti, hogy az minden állomáson és megállóhelyen megáll.
Ha nem lenne gyors, lehet, hogy el sem indulna...

Üdv: MaCS

ModalSplit 2008.12.12. 02:57:29

Nekem is tetszik a válasz. Én egyszer régen megkérdeztem Aba Botondot, hogy miért nem járatják 70 km/h sebességgel az 1-es villamost (TW-6000-esekkel ez megoldható volna). Ő is ezt válaszolta: Igen, megtehetnék, de nem teszik meg és ő nem tudja, miért nem.

ubk 2008.12.12. 04:59:21

Modal!
Sztem azért nem járatták/járatják az 1est 70nel, mert a KRESZ szerint a villamos nem mehet 50nél többel. A "gyorsvillamos" kifejezést meg nem ismeri a KRESZ, úgyhogy ez itthon egy igencsak megoldhatatlan probléma.... Majd eccer unokáink megérik, hogy 70nel mehessenek a villamosok. Talán!

kutya vacsorája 2008.12.12. 07:21:12

gelt! azért áll meg, mert behúzzák a féket...
macs: schamschula? siklós csaba? sorn gyula? sorbánviktor? s. gyurcsány ferenc?

Benbe · http://www.benbe.hu 2008.12.12. 08:02:33

A pályasebesség-adatok (fura, hogy a MÁV-STOP erről nem tud) nyílvánosak:
www.vpe.hu/takt/vonal.php?id=100352773

magocska 2008.12.12. 08:14:56

Benbe:
Hát ezen nevettem egy jót... Ha valóban ilyen sebességgel mennének a vonatok, akkor Békéscsaba Budapest között nem lenne általános a fél óra késés..

vajk 2008.12.12. 08:15:41

Benbe:

Ez kiraly! Megirom az uszonak!

Mas: Mi az oka, hogy a dijteteleknel van kulon MAV meg GYSEV kategoria?
1. hulyen nez ki, hogy ugyanaz nem ugynannyu mindenkinek
2. ha megjonne egy harmadik szolgaltato, kitalalnanak harmadik tarifat?

v

Kazimír 2008.12.12. 08:20:03

Korábban azért nem villamosították, merthogy az önkormányzatok nem járultak hozzá a tájképromboláshoz. Megjegyzem, van benne valami..

OkoskaTo:rp 2008.12.12. 08:31:10

Kazimír: Mert a szuper szovjet dízelek fekete füstfellege kevésbé rombolja a környezetet...

Lord M 2008.12.12. 08:40:21

Sásdon azért Áll meg az IC, mert a Komlóról érkező személyvonat csatlakozóként itt tudja átadni utasforgalmát. Mert sajnos nem mindegyik BzMot halad el Dombóvárig, van amelyiknek itt, de van olyan is amelyiknek Godisa a végállomása. Másfelől magam is használom azt a vonalat, és bezony ha nem tudnék átszállni, akkor 1) mehetnék Dombóvárig (ha ezt a Bzmot megtenné), illetve utazhatnék Pécsre, okozva ezzel újabb extra időt és költséget magamnak. Arról nem beszélve, hogy számtalan diák is használja ezt a vonalat.

De nem kell sokat aggódni, MÁV barátunk most már elkezdte szétverni a működő egységet itt is...

BP-Déli : 17:00 Somogy IC, 19:00 körül van Dombóváron. Onnan a Bzmot 19:45 körül ér Komlóra. Eddig. Most a 19:00 környéki Bzmot-ot törölték, helyette megy 18:05 és 20:05 körül. Ím tehát az eddig 2óra 45 perces menetidő elhaladt 3:45-re. Mostmár ütemes... :(((

Mondjuk ezzel igazodva a helyi képtelen lassulási tendenciához...

Talicskányi aprómajmot nekik...

nyunyu 2008.12.12. 08:43:31

Villamositas: 90-es evek elejen, mikor kivontak innen a Nohabokat, azt rebesgettek, hogy nemsokara villamositanak.

Ehhez kepest '93-94 korul atepitettek a Veszprem-Szombathely vonalat, eszak-balatoni meg azota is epul.

Az meg egy vicc, hogy a mostani 2 par IC lassabban megy, mint 20 eve a mezei gyors.

ikke i drift 2008.12.12. 08:46:04

Csajág egyszerű (nyáron): oda lett belőve egy csomó keresztezés anno, jórészt kényszerből, mert Bp. felé Polgárdi-Ipartelepeken van csak keresztezési lehetőség, amióta Polgárdi nem állomás, ez viszont iszonyú messze van és még kisebb az utasforgalom, meg persze a 27-es is ott volt mint átszállási opció (nem beszélve a gyorsokra hordó vonatokról). A Balcsi felé jobb a helyzet, de ott is van Keneséig (mint keresztlehetőség) Akarattya és Üdülőtelep, ami távban nem katasztrófa, de az 50-es szakasz miatt időben szintén sok. Ha meg Csajágon van a kereszt, akkor a nyári zavarérzékenység és a fentiek miatt (áttenni nem lehet máshová) felesleges az egyik vonatot áthaladtatni, mert 10-ből 8-szor forgalmi okból úgyis meg kell állnia majd az ellenvonat késése miatt. A másik megoldás az, ahogyan a 974-es és a 975-ös keresztje van az új menetrendben: az egyik elindul Csajágról 13:46-kor és beér Fehérvárra 14:14-re, a másik meg Fehérvárról 13:40-kor és Csajágra ér 14:11-re, na ők Ipartelepeken kereszteznek, de a menetrendbe ezt nem tették bele, mégpedig azért, mert egyszer az egyik, másszor a másik ér majd oda előbb, teljesen felesleges lenne viszont mindkettőt ott megállítani. Ez Csajágon is pontosan így van nyáron, most ez kevésbé igaz, mert csak a reggeli gyorsnak van ott keresztje.

ikke i drift 2008.12.12. 08:51:11

Villamosítás: a világ legnagyobb hülyesége lenne a 29-en, még a kamatköltséget sem termelné ki a megtakarítás. Itt van 3 hónapig komoly fővonali forgalom, másik 3-ig átlagos, a maradék 6 hónap pedig mellékvonali, de az egész évben nulla teherforgalommal. Aki itt villamosít, az egyszerűen idióta. Ha nem gazdasági okokból teszi, az más kérdés, de abból a pénzből sokkal többet lehetne más fronton tenni a vonalért.

etam 2008.12.12. 08:58:10

Apropó ügyfélszolálat:
Tipikus sztori a 100a vonalon, hogy a vonat megáll az egyik állomáson, és vár. És vár és vár.
Úgy 20 perc után fel szoktam hívni a MÁV direkt-et (mert ugye kalauz sehol, hangosbemondó szintén hallgat), hogy na akkor mi újság.
A (többnyire bűbájos hangú) hölgy kedvesen türelmet kér, általában felhívja az aktuális állomást, aztán elmondja nekem, hogy mi a gond.
A MÁV direkt teljesen normális általában, én elégedett vagyok velük.
Ami idegesítő az a kalauz, a mozdonyvezető, meg az állomáson ülö vasutasok.
A kalauznak semmibe sem telne, ha végigmenne a vonaton, és mondana valamit. Ha esetleg nem tudja mi van, végső esetben ő is felhívhatja a MÁV direktet, ugyanez igaz a mozdonyvezetőre is, akinek még csak meg sem kell mozdulnia hozzá, na jó talán a karját kicsit ill. a száját.
De végső esetben esetleg az állomás is bemondhatná, hogy ugyan miért vesztegel a vonat.

magocska 2008.12.12. 09:15:09

ikke i drift:
Kimerítő magyarázat volt és logikusnak is tűnik. Kérdés csak az, hogy ezt a MÁV miért nem tudja??? Vagy csak nem volt kedve utánanézni az ügyintézőnek?

etam:
Szép álom.....

veny 2008.12.12. 09:29:17

No, ennyit a MÁV ügyfélszolgálatrul.
Én még nem láttam olyan állami céget, amely egyáltalán értette ezt a fogalmat... :(

DeMarco 2008.12.12. 09:34:27

Csajág: Anno rengeteget utaztam ezen a szakaszon és véletlenül tudom az okot is. Egyrészt a már fentebb leírt keresztezés miatt, de ennél fontosabb volt, hogy itt nem csak egy keresztezés van/volt hanem kettő. Ugyanis ezen a szakaszon járt a Lepsény-Veszprém vonat ami összekötötte a déli partot az északival. Például Dombóvárról-Balatonfüredre régen Dombóvár-Lepsény, Lepsény-Csajág, Csajág-Balatonfüred vonattal lehetett menni. Az északi-déli vonal gyalog is elérhető volt úgy, hogy leszállt valaki Balatonfőkajár-felsőn és legyalogolt Balatonfőkajár-alsóra átszállni a Veszprém-Lepsényre. (Csináltuk). :))
Később egyre több busz lett és feleslegessé vált a vonat, nem volt eléggé kihasznált. Ezért a Lepsény-Veszprém szakaszt bezárták és ha jól tudom a Dombóvár-Lepsényt is. Így a keresztirányú forgalom gyakorlatilag leállt. Ha valaki északról-délre megy irány Polgárdi v. Fehérvár és ott kell átszállni. Ma már csak a régi beidegződés és a sima keresztek miatt van így.

DeMarco 2008.12.12. 09:49:19

Jah és a villamosítás. Egyrészt az önkormányzatok nem járultak hozzá, másrészt gyakorlati okai vannak, hogy miért húzódik ez. Mint említettem sokat utaztam ezen a szakaszon és sok nagy vihart, telet megértem. Számtalanszor volt úgy, hogy az egész déli part leállt, mert leszakadtak a villanyvezetékek, teljesen eljegesedtek. Az északi part pedig vígan elvolt a dízelekkel, sőt ilyenkor azokat állítják be a déli partra is. Ez a kettősség elég jól bevált évtizedekig. Ma ugye már lassúnak érezzük. Egyébként az oroszok voltak akik nem engedték például a déli parton, hogy dupla sínpár legyen évekig, mert féltek a nyugati támadástól. Ugyanígy tiltották a Bp-Pécs vonalon is a duplázást. Visszatérve a villamosításra, én nem fektetnék ebbe semmi pénzt, összeszednék minden használható erőforrást és építenék olyan gyorsvasutat, mint Japánban. Ehhez új pálya kellene, de miért ne? Ha valahol, akkor a Balatonon megérné ilyet csinálni, körbe a Balaton körül, összekötve a déli-északi partot. Aztán később, Keszthely-Szombathely-Sopron-Bécs felé vinném ezt a vonalat. De persze ez csak "szép álom."

ikke i drift 2008.12.12. 09:50:49

magocska: én megértem az ügyintézőt, hogy ezt nem tudja összerakni, ehhez olyan spéci ismeretek kellenek, amihez nagyon utána kellene keresgélnie, nyilván nincs idejük arra, hogy órákat töltsenek egy-egy levéllel: ami megy sablonból (lásd fejlesztések), az megy, amihez nagyon kutatni kell, az meg nem. Ez talán belefér, bár nem szép.

DeMarco:
ezt leírtam én is, de nyáron (régen) volt mondjuk összesen 6 vonatpár a 27-esen és 12 a 29-esen, ami megállt Csajágon, ráadásul nem minden 27-es vonatra volt ráhordó mindkét irányból a 29-esről. Csajág kulcsszereplő azóta is nyáron, hogy a 27-es már nincs.

citrix 2008.12.12. 10:00:50

A 29-es vonal (lassújelek nélkül) 80-as pályasebességű.Csajágon a kereszt miatt is megáll a vonat:mivel egyvágányú a 29-es,bizonyos helyeken kereszteződnek a vonatpárok,egyiknek várnia kell.Egyébként tényleg nincs átszálló vagy célforgalom Csajágon.A fenti vonal villamosítása tiszta veszteség lenne,felesleges.Élénk forgalom 3 hónapig van,az is csak személy,teherforgalmat egyáltalán nem bonyolít,szemben a 30-assal.Annyi előnye lenne,nem kellene mozdonyt cserélni Fehérváron unos-untalan így rövidülne a menetidő.És környezetbarátabb is (én mégis a dízelvontatást szeretem,de ez nem számít).

Bono 2008.12.12. 10:09:24

én meg azt nem értettem a nyáron, hogy egy bizonyos "Polgárdi Ipartelep" nevű állomáson mi a halál retkes hímvesszejéért kellett megállni?
semmi más nincs ott, mint pár napszítta bokor... méghogy "ipartelep". méghogy vasúti megállóhely. ki érti ezt?

Trancegod 2008.12.12. 10:17:44

A Nohabokat (M61) 2001-ben vonták ki a 29-esről, utána pár hónapig pár darab még teljesített mentesítő szolgálatot, vagy tartalékot (azt hiszem Rákososn). Azóta még üzemel 5-6 darab, de magán kézen, és a Nosztalgia Kft, Zrt, Rt, vagy Kht (nem tudom...de ez most nem számít)tulajdonában vannak.

Villamosítás: 29-est felesleges villamosítani, mint már leírták feljebb, 23hónapig van rajta tetemes forgalom.

Mozdonyok: Orosz dízel, fekete füsttel (M62-es típus)....azóta már remotorizált példányok futkosnak (M62-300-as sorozat), lényegesen kiseb üzemanyag, kenőolaj fogyasztással, valamint személyvonatokra, illetve IC-re sokkal praktikusabb a vonatfűtési lehetőséggel is ellátott classic M41 (2100+2200-es sorozat), illetve a szintén remotorizált M41 (2300-ás sorozat) mozdony, ami GANZ-os gyártmány. Természetesen előfordul még néha az orosz erőművészekből egy-egy példány, de az is inkább csak mentesít, vagy teherfordával. Érdekes, 10-15évvel ezelőtt nem volt gond amikor napi 15vonatpár dübörgött a 29-esen irtózatos füsttel...

utas 2008.12.12. 10:19:45

Ahogy olvasom, néhányan megírták a tutit. A magam részéről csak sajnálni tudom, amit a vasúttal művelnek, ui. mi vasút-fanok vagyunk/lennénk. Gyalázat amit az északi parti közlekedéssel művelnek, a járatritkítás, és az is, hogy normális időben kizárólag IC jár, gyakorlatilag személy sebességgel. Kedvenc túra helyünk a Cuha-szurdok, Vinye. Oda pl. most már lehetetlen lejutni vonattal a menetrendi anomáliák miatt, ami logikusan a forgalom teljes elmaradásához és a bezáráshoz vezet.
A háborúkat követő diktátumok tiltották meg a volt kisantant államok irányába a két sínpárt. A felsoroltak mellett a kelebiai is csak egy vágányos, ha jól emlékszem. Mellesleg az is álságos duma, hogy ahol nincs vasút, ott van, lenne busz. Mára sajnos a MÁV egy számomra érthetetlen funkciójú konglomerátummá vált, ami képtelen betölteni a tőle elvárható feladatot, ellenben a vezetők zsírosan megélnek belőle. A többi meg...

Benbe · http://www.benbe.hu 2008.12.12. 10:20:44

A kereszt kapcsán annyit megjegyeznék, hogy Polgárdi-Ipartelepeken tilos a vonattalálkozás (biztosítóberendezési okokból).
A vonalon a 80 majdnem teljes hosszban tartható is, nem igazán vannak rossz pályaállapotok miatti ideiglenes lassújelek.
A villamosítás igencsak megtérülne, hiszen a rengeteg megállás és gyorsítás iszonyatos gázolajfogyasztással jár, a visszatápláló fékezés ennek jelentős részét megspórolná (és a gyorsvonatok terhelésénél már egyébként is gazdaságosabb a villamos vontatás).
Ugyanezért nem lenne hülyeség villamosítani pl. a Galgamácsa-Balassagyarmat vonalat sem: ugyan a forgalom nem nagy, de a nagy lejtés miatt gyorsan megtérülne a beruházás.
Az ár szempontjából: a Boba-Bajánsenye vonal 101 km-ének villamosítása 7 milliárd forint.

nyunyu 2008.12.12. 10:21:20

"Itt van 3 hónapig komoly fővonali forgalom, másik 3-ig átlagos, a maradék 6 hónap pedig mellékvonali, de az egész évben nulla teherforgalommal."

Probalj meg Fureden felferni barmelyik vasarnap delutani gyorsvonatra.
Most nem a gyorsnak atcimkezett szemelyekre meg sebesekre, hanem a rendes gyorsakra gondolok.

Ja, egesz nap van 3 gyors, abbol 2-ot atneveztek IC-nek.
Attol meg ugyanugy 2.5 ora (+15 perc keses) alatt er fel Pestre...

(Ennyi volt 15 eve a minden balatoni bokornal megallo sebesek szintideje.)

Nulla teherforgalmat meg sajat maguknak koszonhetik.

Faterom hosszu evekig vasuton hozatta a fat Szlovakiabol, de aztan tizeneve elege lett belole, hogy
a) 2 het, mire ideer a vagon a Tatrabol (kamionnal 2-3 nap)
b) dragabbak, mint kozuton szallitani
c) hetfo, szerda, pentek ejjel jott csak tehervonat, de ha masnap reggelre nem volt lerakva, akkor fizetned kellett a vagon allasidejeert is...
d) valahogy sosem sikerult az osszes gerendanak a vagonon maradnia, mindig eltunt ut kozben fel kobmeter, MAV meg szettette a karjat, hogy van ez igy, karteritest meg mindig huztak-halasztottak vagy 3 honapig.

Benbe · http://www.benbe.hu 2008.12.12. 10:23:05

utas: 2:36 perces menetidővel, 9:46-ra lent vagy Vinyén. Mi a probléma?

ZoZo 2008.12.12. 10:31:29

Helló!
Én még találtam pár érdekességet az új menetrendben:
1. Lassan mér meg se lepődik az ember, hogy a vonatok lassabbak lesznek. Most pl a gyorsvonatok ütemesen 3:43 perc alatt érnek le Tapolcára az eddigi 3:25 perc helyett. Ezért cserébe van 2 új megálló: Gárdony és Balatonfűzfő.

2. Nyáron (Június 20-Augusztus 20) tényleg 1 db közvetlen vonat lesz Tapolca és Pest között, vagy elfelejtették felvenni a többit? (Tapolca-Füred közt is csak ezt tartalmazza az Elvira)

nyunyu 2008.12.12. 10:35:04

Aszondja, hogy mostani menetidok Furedrol:

7:02-es IC: 2:31
13:24-es gyors: 2:29
19:48-as IC: 2:24
(+szokasos 10-15 perc kesesek)

'90 korul a reggeli gyors 2:08 alatt futotta meg ugyanezt a tavot, es nem kesett ennyit...

ic708 2008.12.12. 10:46:10

MÁV29: Azért mert hajdanán vasúti csomópont volt és beletervezték egy kitérőzési lehetősséget.

amfiteatrum 2008.12.12. 10:50:37

Nem értem, hogy miért csodálkozik mindenki pont ezen a vonalon, amikor a Budapest-Bécs vonalon is rendszeresek a késések, volt úgy hogy 3 óra 30 perc alatt sikerült abszolválni a kb 250km távolságot. Mekkora átlagsebesség is az? Pedig amióta nincs útlevélellenőrzés, mehetne gyorsabban is.

De hát MÁV, BKV, Posta - egykutya, szétzilált cégek, melyek egykor kiváló vállalatok voltak, ma pedig a fejesek pénzlenyúlási helye.

utas 2008.12.12. 10:51:08

Benbe!
Ahhoz viszont el kell érni 6:25-kor a Déliben az indulást! Két vagy több kisgyerekkel, Bp környékéről??? A Keletiből (7:15) kb. 500 HUFfal drágább a jegy koponyánként, Győrön keresztül. Gondolkodj is, ne csak a menetrendet szajkózd!

DeMarco 2008.12.12. 10:53:01

Polgárdi-Ipartelepen volt régebben az egyik kereszt, Csajág után/előtt ki honnan érkezett. A legtöbb vonat ott keresztezte egymást. Ez is az oroszokra vezethető vissza, ott volt az egyik bázisuk és mint "ipartelep" dupla sínpárt építettek a lecsatlakozó tehervagonok részére, ezért lehetett felhasználni keresztezésre. Ráadásul az állomás melletti dombról folyamatosan figyelték a vonatokat pár üteggel, hogy szükség esetén (értsd:támadás) ki tudják lőni. Most nem tudom mi a helyzet, de a domb még megvan :)). Talán lesz olyan postoló aki meg tudja mondani, hogy most is honvédelmi terület-e, vagy átadták polgári célra.

ikke i drift 2008.12.12. 10:53:26

Benbe!
Ezt az ipartelepes dolgot honnan veszed? Minden menetrendben van ott kereszt, a 974/975 is ott keresztez vasárnaptól!

ikke i drift 2008.12.12. 10:54:43

DeMarco,
Andersen felmenőd volt, vagy csak egyszerűen rokonod?
Méltányolom a teljesítményedet - ebből a szempontból :-)

DeMarco 2008.12.12. 10:58:33

Még egy személyes élmény: Balatonfőkajáron várva a vonatot addig nyugodtan lehetett ülni amíg meg nem hallotta az ember, hogy behúz Csajágra a dízel. Akinek jó szeme volt el is látott odáig, de ahogy elindult a zakatolás és a füst, mindenki tudta, hogy ideje összekapni a csomagokat... Akkor még jó móka volt vonatozgatni. Ma már inkább idegesítő.

Mistral1011 2008.12.12. 11:04:54

Rémlik, hogy Tutajos vonata a Tüskevárban megállt Csajágon. Nem ebből lett hagyomány?

DeMarco 2008.12.12. 11:07:04

ikke: Andersen nem volt rokonom. :))
Talán vki meg tudja erősíteni Polgárdiból is. Sajnos én láttam azokat az ütegeket, tornyokat, géppuskafészkeket. És hallottam arról a tervről is, hogy egy kisebb atombombát dobtak volna le a Fertő-tóba, megállítva a beözönlő nyugati csapatokat. Ne hidd, hogy háború esetén nem lőtték volna ki a vonatot. Nem igazán számított az emberélet. De ez nem igazán tartozik a témához.

gidabiga 2008.12.12. 11:22:31

nyunyu
sajnos az IC is megszűnik az északi-parton.
már arra sincs esély, hogy 2és fél óra alatt Budapestre érj.
ráadásul a gyorsnak nevezett személyvonatok ótvar koszosak.
nyáron kap az északi-part kölcsönbe tán Siemens vonatokat, de szeptembertől maradnak a koszosok.
meg a bzmotok.

Mistral1011 2008.12.12. 11:24:00

Az örök igazság: ha hallgattál volna... :-(
Tutajos képzeletbeli kalauza Gárdonyt kiáltott. De hát vagy 30 éve olvastam :-) Emiatt a talány megmaradt a megállásról :-)

Kopi3.14 2008.12.12. 11:39:20

Nem erne meg erre a vonalra beszorni par Desirot, vagy egyeb dizel gepet? Amik akar korforgoban rohangalhatnanak a Balaton korul is-amennyiben van ra lehetoseg.

vasziljevics 2008.12.12. 12:11:59

Kopi3.14
ahhoz elébb az kéne, hogy körbe legyen vágányozva a balaton - ezt az utóbbi 100 évben még nem sikerült megoldani. (hiába, ahhoz túlontúl logikus lenne.)
btw én jobban élvezem az M41+Bhv felállást, az az autentikus :) a motorvonat megöli az élményt. pedig nekem inkább élmény a vasút, mint szükséges rossz.

MaCS_70 2008.12.12. 12:49:22

Halihó!

Rendszeresen számolgatom, hányan ülnek a vonaton Alsőörsnél. Egyedül nyáron, vasárnap este vannak nagyon sokan, péntek este és szombat reggel elég sokan, de még főszezonban is alig lézengenek az 6-7 kocsis szerelvényeken.
Motanában többször láttam ilyen hosszúságú vonatokat tök üresen, de most júliusban is szedtem le ismerőst Csopakon csütörtök este úgy a vonatról, hogy egyedül volt a másodosztályú kocsiban, és utaztam augusztusban péntek reggel úgy az IC-n, hogy az első osztályon rajtam kívül egyetlen utas volt Fehérvártól Almádiig.

Vacak szolgáltatás drágán. Így nem is lesz jobb.

Üdv: MaCS

Titan Sud 2008.12.12. 13:04:02

2008. április 6-tól érv. módosítással javított Mesekönyv I. kötet:
Székesfehérvár–Szabadbattyán bez. 120,
Szabadbattyán kiz.–Tapolca 80 km/h.

Az állandó és esetleg az ideiglenes lassújeleket is beteheténé valaki (átmenő fővágányokra vagy fővágányokra).

gidabiga 2008.12.12. 13:11:31

MaCS,
talán azért is lehet, mert a koszos, büdös vonat 1 és 1/4 óra alatt ér Bfüredről Badacsonyba, a tiszta busz pedig 45-50 perc alatt.
Pedig vonattal mennyivel nagyobb élmény lehetne, ha hagynák :D

Easa 2008.12.12. 13:31:10

Gidabiga ne csúsztass a menetidőt illetően: Bfüred-Badacsony gyorsvonattal 40 perc, személlyel 55p-1ó.05 perc között váltakozva.
A koszos-büdöst illetően nem nyilatkoznék, de az élményt illetően egyetértek: szép időben az ablakban lógva sokkal jobb vonatozni arrafelé, főleg szezonban, amikor a 71-es út enyhén szólva telített.

Kopi3.14 2008.12.12. 15:47:00

corrupted soul 2008.12.12. 12:11:59

csakhogy az elmeny keves az ott eloknek, nekik minel komfortosabb utazas kene. Egy alacsony padlos vonat meg otkeletes e celra.

combo 2008.12.12. 16:54:00

Én most látszólag magam ellen fogok beszélni (somogyiként), de úgy érzem, ezt is szóvá kell tennie valakinek. Én a változatosság kedvéért "kapacitáspazarlásról" fogok írni, és a mindenbe beleszóló elvtelen politikáról. A "kapacitáspazarlás" különösen új megvilágításba került a Szabó-féle záhonyi rendelet ismeretében, talán épp emiatt fújtak le néhány járatot máshol.
Konkrétan a Somogy IC-ről van szó. Nézze meg mindenki az Elvirán az új Kaposvár-Budapest menetrendet: 2 óránként ütemes menetrend van Dombóvári átszállással, elfogadható menetidővel. Nagyszerű. Reggel 6-kor és délután 4-kor az ütem után fél órával (miért nem 1 órával?!) be van szúrva a Somogy IC. Bravó. Látatlanban megbecsülöm az utasok számát, tekintve, hogy eddig is voltak személyes tapasztalataim a Somogy IC kihasználatlanságáról, amikor még alig volt más alternatíva.
Ígértem politikát is. A somogyiakat sikeresen felheccelte a helyi politika, hogy megszüntetik a Somogy IC-t. Megyei felháborodás (amire természetesen a helyi lap rásegít), minden a terv szerint halad. A kormány szokás szerint berottyant a gatyájába, Gyenesei (somogyi) miniszter személyesen tesz ígéretet az IC megtartásáról. Arról a tisztelt hergelő politikusok elfelejtettek tájékoztatni, hogy az IC-k helyett 2 óránként lesz Dombóvári átszállással IC, ami már önmagában 3 IC-vel több, mint ami eddig volt (tehát összesen 5 IC-vel több lesz 14-étől), ezt a kérdést nem is nagyon tette fel senki. A hülye is látja, hogy a Pécs-Budapest IC (és az arra csatlakozó Kaposvár-Dombóvár sebes) sokkal gazdaságosabb, mint a kihasználatlan Somogy IC-k (amire nincs is csatlakozás Pécsről, de gondolom utazási igény sem lenne rá).
Valaki felvetheti, hogy a Somogy IC nemcsak Kaposvárt, hanem Nagyatádot és Csurgót is összeköti a fővárossal. Ebből Nagyatádot kihúzhatjuk, hiszen a busz fél órával gyorsabb onnan. Maradt Csurgó a kb. 5000 lakosával. Nem tudom, hogy megérte-e.

Tavanic 2008.12.13. 13:05:24

A pályán alkalmazható legnagyobb sebesség, tömeg, hossz, fékszázalék, stb a műszaki táblázatokban található...

gidabiga 2008.12.13. 14:37:15

Easa 2008.12.12. 13:31:10
legyen akkor 1 óra 5 perc.
ősszel mentünk oda, 1 és negyed óra volt.
igaz, Tomajon csaknem 10 percet álltunk.
és nagyon koszos volt.
készítettünk is néhány elrettentő fotót. :D
visszafelé kicsit jobb állapotok uralkodtak egy másik szerelvényen és az tényleg alig valamivel több, mint 1 óra alatt ért Füredre.

z8 2008.12.14. 22:42:11

máv csődbe fog menni, el kell adni!
vagy jobban szét darabolni mav startot.

AUTÓ olcsóbb, jobb: 2 emberrel már megéri vonattal szemben, kényelmeseb is (klima, tisztaság amit saját magunk után van), néha dugók, de hát vonatok is késnek.

Trancegod 2008.12.17. 09:03:42

DeMarco!

"...ráadásul az állomás melletti dombról folyamatosan figyelték a vonatokat pár üteggel, hogy szükség esetén (értsd:támadás) ki tudják lőni...."

Ezt most komolyan írtad? Szerinted mikor volt "üzemben" az utolsó fegyverrel felszerelt szerelvény? Ha jól emlékszem, akkor talán Balassagyarmaton a II. vh vége felé (ezzel a páncél vonattal védték meg a várost a szlovák erőktől, igaz ezt a szerelvényt végülis elveszítették - de a város vasutasai, és néhány katonája dícséretes harca árán kapta meg a Balassagyarmat városa a legbátrabb város címet).

Visszatérve: szerinted volt olyan valaki, aki szinte az ország közepén, egy fegyveres támadást indított volna egy ororsz laktanya közelében, ráadásul vonatról???
Ez kizárt dolog.

akarattyai utas 2008.12.28. 16:56:57

z8 2008.12.14. 22:42:11

Valóban én is úgy látom, hogy a MÁV csődbevitele, a MÁV Start szétdarabolása és a nyereséges részek olcsón eladása a kitűzött cél. Minden lépés ebbe az irányba mutat. Ez nem azt jelenti, hogy objektíven rossz és veszteséges dolog a vasút - pusztán csak azt, hogy szívós munkával valóban ilyen helyzetet lehet teremteni.

akarattyai utas 2008.12.28. 17:04:59

z8 2008.12.14. 22:42:11

Valóban olcsóbb az autó? Mennyi benzint fogyaszt el egy autó 100 km autópálya és 45 perc budapesti araszolás közben? Nem hiszem, hogy 10 liter alatt meg lehet úszni, inkább 12 felett. Legyen 2600 Ft a benzin. Mennyi a 100 km-re eső éves szervízköltség? 15 ezrenként van a szervíz, legyen csak 50 ezer forint (olcsón számoltam, nincsenek benne a 2-3 évente esedékes nagyobb szervízek). Ebből 100 km-re kb. 330 Ft esik. Mennyiért parkol az autó? Na, legyen ingyen. Ezzel kb. 3000 Ft az útiköltség. Ez épp kétszerese a 100 km-es teljesárú jegy árának. Tegyünk hozzá egy budapesti átszállójegyet, így a tömegközlekedés 1710 Ft-ba kerül. Ha valaki rendszeresen utazik, akkor van valamilyen kedvezménye, pl. MÁV Start kártyája, amivel féláron kapja a jegyet. Esetleg még budapesti bérlete is van.
Tehát: az autó és a vonat a ritkán utazók esetében valóban két utas esetében kerül kb. azonos összegbe. A gyakran utazók esetében már négy utas kell ehhez.
Nem vettem figyelembe az autó esetébenb semmilyen kopási (amortizációs) költséget, pedig az is van.
Nem olyan egyértelmű, hogy az autózás olcsóbb!
süti beállítások módosítása