Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

2009.01.17. 22:00 erminavet

Mi van akkor, ha egy (két) vonat mindig késik? - Visszásságok vasutunk világából 48.

Nem olyan szerelvényt küldenek, amely meg tudna fordulni a végállomáson a rendelkezésre álló idő alatt.

Az Index Máv panaszkönyv című topikjában gunji jackdaw nick említett két vonatot, amely tapasztalata szerint mindig késik. Ha így van, akkor annak valailyen strukturális hiba az oka.

És így van ez ebben az esetben is. A 4217-es vonat Dunaújvárosból 7:38-kor, a 4727-es munkanapokon Martonvásárról 8:09-kor indulna (menetrend szerint) a Déli felé. Tehát reggeli bejárós vonatokról van szó, vagyis különösen bosszantó a rendszeres késés.

Az ok egyszerű, e vonatok szerelvénye Budapestről érkezik, és csak 15 illetve 20 perc ideje van megfordulni. Ez kevés?, kérdezhetnénk. Az attól függ. Többféle vonat van. Egy mai korszerű motorvonat mindkét végén van vezetőfülke, így bármelyik irányba mehet. Ugyanez a helyzet az úgynevezett ingavonatokkal, amelyeknél a kocsisor mozdonnyal átellenes végére egy vezérlőkocsit csatolnak, olyan vagont tehát, amelyből szintén vezethető a vonat. Egy ilyen motorvonat vagy inga gyorsan visszaindulhat a végállomásról.

A hagyományos, mozdonyból és normál vagonokból álló szerelvény ellenben csak úgy tud fordulni, hogy a mozdonyt lecsatolják, elgurul egy váltóig, egy másik vágányon elhalad a szerelvény mellett (körüljárja) egészen egy második váltóig, onnan visszajön a szerelvény másik végére. És ezzel még nincs vége a műveletnek, a vonatokat ugyanis sűrített levegővel működő fék állítja meg. A levegő egész szerelvényen át húzódó tömlőjét pedig megbontják, mielőtt lecsatolják a mozdonyt.

A féket tehát újra ellenőrizni kell, mielőtt indulhatna a vonat, ez szintén időigényes. Újabb időveszteség, ha Martonvásáron a “körüljáróvágányon” legfeljebb 10 km/h-val haladhat a mozdony, vagy ha Dunaújvárosban esetleg ugyanannak a bakternek több váltót is kell kézzel állítania. Ráadásul a martonvásári szerelvény már korábban, a Déliben is rövid idő alatt fordul, így gyakran eleve késéssel indul a fővárosból.

Így már kevés lehet a fordulásra a 15-20 perc, vagyis érthető a rendszeres késés. Lenne azonban kézenfekvő megoldás. Ezeken a vonalakon vegyesen járnak a normál, húzott szerelvények, az ingavonatok és motorvonatok. (Utóbbiak a MÁV-csoport legújabb járművei, a svájci Flirtök.) Történetesen ki lehetne alakítani úgy is a fordát (vagyis úgy kiosztani a szerelvények munkáját, hogy melyik menetrendi vonatot teljesítsék), hogy ezekre a vonatokra ingavonat jusson, és az itt szolgáló húzott szerelvények olyan feladatot kapjanak, ahol nem kell nekik teljesíthetetlenül hamar fordulni. Ugyancsak megoldaná (megoldja majd?) a problémát, ha a hamarosan munkára fogott újabb Flirtöket ide osztják be.

 

A vvv sorozat összes posztja itt érhető el.

Témák szerinti csoportosítás:

2009-es menetrend: ahol romlott az összeköttetés

2009-es menetrend: Fölösleges vagy elégtelen szolgáltatás?

Menetrendkönyv, Elvira

Általános menetrendi kritika, politika, publicisztika, sztrájk

Egyéb visszásságok, panaszok

13 komment

Címkék: vasút flirt városi közlekedés stadler közép dunántúl vvv vvv menetrend


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr27884390

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kopi3.14 2009.01.18. 01:43:09

Ha már viszáság: vajon mi lehet az oka annak, hogy idén Pécs és Pécsvárad között az átlag 1,5-2,7 utasra már nem elég egy Bzmot pécs és Pécsvárad között, hanem egy teljes MDmot szerelvény kell? A vonat indulási ideje valamikor 11:15 körül lehet, mert a bodági úti kereszteződéshez olyan 11:25 körül érkezik pécs állomás felől.

Sándor vagyok 2009.01.18. 09:53:42

Rossz a kérdés, helyesen:
Mi van akkor, ha egy (két) vonat nem késik?
A válasz:
Csoda

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.01.18. 10:45:40

@Kopi3.14:

Sokszor van racionális oka olyasminek, ami a kivülálló szemében hülyeség, visszásság.

Például, ha egy Bz jár ezen a mellékvonalon, de valamikor ki kell állnia karbantartásra. Ha ilyenkor van "Pécst" egy munkanélküli MD-szerelvény, racionális lehet, hogy ő csináljon egy kanyart.

ti

KiNG 2009.01.18. 11:31:10

@Kopi3.14:
hmmm... engem inkább az lep meg, hogy a 38054-es Pécsről indul 13:05-kor, és Pécsváradra érkezik 14:13-kor. Ez 1óra 8perc utazás. És a kilométer? 23!!!! Átlagsebesség: 20,29 km/h!

petya.bacsi 2009.01.18. 12:44:29

A MÁV mindenre talál magyarázatot, és persze sosem ők a hibásak. A rossz menetrend is magas pollenkoncentrációnak, a lassan le és felszálló utasoknak és az időjárásnak köszönhető.

Csak szolgáltatniuk ne kelljen.

petya.bacsi 2009.01.18. 12:51:32

Mellesleg a 120a-s vonalon is volt/van/lesz ilyen, találtam is egy idevágó posztot:

megintallunkvazze.blog.hu/2008/03/14/a_3312_es_mindennapos_kesese

Slam 2009.01.18. 12:57:44

Akkor valószínűleg ez lehet a 4249
Dunaújváros - Bp. között közlekedő vonattal is. 6.36-kor indul(na) Dunaújvárosból, és 7.22-re kéne Százhalombattára érnie. Gyakorlatban hétköznep mindig késik 20-25 percet, hétvégén viszont nem (akkor Flirt van).
Mostmár tudom az okát. :/

Kopi3.14 2009.01.18. 13:19:50

@erminavet: Ami nekem érdekes: korábban csak BZ rohangászott, az említett kihasználtsággal. Pedig gondolom akkor is volt pisiszünete a gépnek.

akkor 2009.01.18. 13:32:48

A Déliből Százhalombattára 16.28-kor induló 4326-os vonat is rendszeresen 20-25 percet késik. Többször volt, hogy csak 3 perccel a félórás ütemben utána közlekedő 4226-os előtt ment el. Így mi értelme a félórás ütemnek?

Kezdetben volt rajta vezérlőkocsi, akkor is késett. Most már nincs is rajta...

gik-680 2009.01.18. 14:28:28

Szerintem inkább meg kéne a Martonit szüntetni.Minek?Jöjjön az utas a Fehérvárival.Nagyon ki van nyalva a parasztok segge a 30-as vonalon!Én meg napi 4-szer akaszthatom a mozdonyt a vonatról.Ja,és ha minden szabályt betartanánk,akkor nem 10 percet késne a vonat,hanem30-at.És azt nem is irom,hogy mi is emberek vagyunk,ezért sajnos vannak szükségleteink.Ezeket a vasut ugyanugy leszarja,mint az utasait.Amugy a Start részéről az a lényeg,hogy a vonat darabra megvan,és le is közlekedik.A többi a dombon ülő kan kutyát sem érdekli náluk.Irhattok akárhová akárkinek,akkor se... :(

pharmacyli 2009.01.18. 20:15:24

@Sándor vagyok:
Tökéletes meglátás, de még fokozom is. Rákoscsabára utazgatván csak visítós vasutasokat lelni a Keletiben. Visítanak örömükben, ha egy vonal időben elindul, de naponta talán 1-2 van, ami időben beérkezik. A többiről gondosan titkolják, melyik vágányra jő be, mikor érkezik, a kijelzőn nincs információ, a hangosbeszélő véletlenül sem adna semmi hírt... Ami később érkezik, rendre előbb elmegy, mint amely már benn várakozott. Ekkor néhány száz utas futkos össze vissza, s gondosan ügyelnek arra, hogy felváltva a 2-3-4-5 vágányról és valahonnét a 12-13 vágányról induljon a vonat. Ekkor mindenki vagy körbefut, át a vaskordonon, vagy pedig át a síneken... Legalább csökken az utaslétszám...

Saxy 2009.01.19. 18:30:46

Én reggelente a 7:07-kor startoló 2140-essel (zónázó) közlekedek Vácra.
Az elmúlt 5 hónapban egy kezemen meg tudnám számolni, mikor ért be pontosan.
Bár általában csak 5-7 percet késik, de volt már úgy, hogy 25 percet szedett össze...

De amiért igazából nekikezdtem megírni:

Régi menetrend:
indulás 7:05, (tervezett) érkezés 7:30, átlagos érkezés 7:36-38
Új menetrend:
indulás 7:07, (tervezett) érkezés 7:32, átlagos érkezés 7:36-38

Mégis, miért nem lehetett ezt eleve 7:37-re tervezetten érkeztetni?
Legalább látszólag nem késne... :)

törzsmókus 2009.03.09. 15:00:27

Kicsit régi, de idevágó cikk:
nemlinearis.blog.hu/2008/09/10/milliardokat_hozott_a_holland_vasutaknak_a_matematika
Nemtom, volt-e már... és gondoltam, talán itt a legkevésbé off (VVV-menetrend).
süti beállítások módosítása