Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

2009.01.18. 23:00 erminavet

A MÁV-csoport válasza a 10-es vonal fekete hetére - Visszásságok vasutunk világából 49.

Nemrégiben egy törzsutas tapasztalatait tettem közzé a Szombathely-Győr vasútvonalról. Most megjött a válasz a MÁV Starttól. Vélhetően más MÁV-leányvállalatok közreműködésével készült.

A 10. sz. Celldömölk-Győr vasútvonalon január elején valóban több, váratlan [több váratlan] esemény történt, amelyek a személyszállító vonatok menetrendszerűségét, valamint [menetrendszerűségét valamint] az utazóközönség által elvárt, kulturált utazási feltételeket és komfortérzetet kedvezőtlenül befolyásolták.

A vontató[-] és vontatott járművek [azaz mozdonyok és kocsik – a szerk.] életkorából adódó, sajnos elég gyakori meghibásodásokhoz hozzáadódtak a hideg időjárás miatt bekövetkezett műszaki problémák, elfagyások és fűtési nehézségek is.

A felmerült akadályoztatások elhárításánál munkatársaink olyan alternatívát választottak, amely az utasok részére kevésbé hátrányos, biztosítva a mielőbbi tovább utazást [továbbutazást]. A menetirányító rendelkezése, [hogy a] szolgálatképtelen[,] hideg vonatokat Celldömölkre[,] a végállomásra (11km[,] 12 perc) - [] közeledtetése [közlekedtesse,] a kisebb rossz volt [ahhoz képest], mint[ha] a (70 km-re[,] 1 óra 25 perc[re] fekvő) Győr állomásra [küldte volna a szerelvényeket].

Az esetek kivizsgálása, valamint [kivizsgálása valamint] a műszaki problémák elhárítása folyamatosan történik, együttműködve a MÁV Trakció és a MÁV Gépészet munkatársaival. A társszolgálatok a vizsgálat alapján személyi mulasztást nem állapítottak meg. A meghibásodott járművek vizsgálata megtörtént, és a szükséges karbantartási munkák elvégzésre kerültek.

A hasonló esetek előfordulásának csökkentése, illetve [csökkentése illetve] megszüntetése érdekében a Trakcióval egyeztetve a telephelytől távol[ ]levő járműveknek szerelvényforduló[-]módosítással sűrűbb karbantartási lehetőséget biztosítottunk, rövidítettük a szerelvények várakozási ciklusát [?] [,] és leszabályoztuk az igényeknek megfelelő üzemanyag[-]biztosítást.

A műszaki felülvizsgálatok és az intézkedések kapcsán bízunk abban, hogy a január 05-10 [5. és 10.] közötti sorozatos műszaki problémák nem ismétlődnek meg.

 

A vvv sorozat összes posztja itt érhető el.

Témák szerinti csoportosítás:

2009-es menetrend: ahol romlott az összeköttetés

2009-es menetrend: Fölösleges vagy elégtelen szolgáltatás?

Menetrendkönyv, Elvira

Általános menetrendi kritika, politika, publicisztika, sztrájk

Egyéb visszásságok, panaszok

39 komment

Címkék: r vasút peage utastájékoztatás nyugat dunántúl utaspanasz vvv vvv panasz


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr91888885

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Czimi · http://xczimi-yvr.blogspot.com/ 2009.01.19. 18:10:55

A nyelvtani hibák bejelölgetésével egészen olvashatatlan lett maga a levél. Az egészből az jött le, hogy nem bírnak hejesen [helyesen] írni.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.01.19. 18:15:33

Azt én sem értem, hogy miért kell jelentéktelen helyesírási hibákat kiemelni. Hagyd úgy, vagy javítsd ki szvsz, de ezt neeee...

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.01.19. 18:27:18

@Czimi:

Nem nyelvi, hanem helyesírási hibák.

ti

dansun 2009.01.19. 18:35:27

Azé, mer' a 10. számú vonalon a vasúti és a helyesírási hibák meghaladják az országos átlagot, és ezt mint pápai tanúsíthatom.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.01.19. 18:35:51

@Comandante en Jefe:

Nem szeretném, ha az én blogomon hibásan jelenne meg, mert akkor én is csak rontok, hiszen segítek az olvasóban így rögzülni. (Persze bizonyára az én szövegemben is van hiba.) Viszont egy beidézett szöveget nem szívesen változtatok meg, esetleg lehet jelentősége minden apróságnak egy kényesebb kérdésben. Ezért választottam ezt a megoldást.

Hogy mi jelentéktelen, az meg eléggé egyéni megítélés kérdése, nekem pl. hányingerem van az összetett szavak két szóba írásától. (És a legfőbb okát is tudni vélem: a Word-höz mellékelt "helyesírásellenőrző" buta használata.)

A célom tehát nem a szöveget író megszégyenítése. (Bár kommunikációs munkátarsakról lévén szó, akiknek éppen szövegek leírása a szakfeladatuk, ez sem volna éppen elítélendő. Ha egy vezérigazgató, forgalmi osztályvezető, menetrendkészítő, bakter, forgalmista munkájában észrevesszük a hibát, sokszor az aprót is, akkor itt miért ne tehetnénk?)

ti

t.peter 2009.01.19. 18:42:31

Szerintem van olyan is, amit jóról rosszra javítottál. Pl. pár vessző jó helyen volt ott, ahová eredetileg rakták.

tp

mnmnbkhj 2009.01.19. 19:23:38

Emberek tartják karban, elcsesződnek, mégsem ők mulasztottak. Érdekes.

Tapmancs 2009.01.19. 19:24:46

Akkor akár el lehetne kezdeni a beszélgetést a tartalomról is. :)

magyari 2009.01.19. 19:27:07

@Comandante en Jefe: "A stílus az ember" - nem én mondtam, de én idéztem.

OkoskaTo:rp 2009.01.19. 19:27:12

Egyetértek t.peterrel. Pár helyen véletlenül eltalálták a vesszőt.

De nem lehetett volna a betűhű közlés helyett a korrektúrázott változatot felrakni, és megjegyzésként a végére írni, hogy az eredeti levél olyan szintű volt, hogy arra a nyolc általánost sem adják meg.

magyari 2009.01.19. 19:29:55

@erminavet: Egyetértek. Tessék betartani a helyesírás szabályait, ugyanúgy, mint a MÁV által meghatározott menetrendet! Nemde?

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.01.19. 19:30:53

@t.peter:

Simán lehet ilyen is, én is tévedhetek, ráadásul nem vagyok jó helyesíró. Viszont az ilyen állításokról nehéz konkrétumok nélkül vitázni. Melyik vesszőkre gondolsz?

ti

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.01.19. 19:36:48

erminavet:

Köszönöm a részletes választ!
Választásod motivációját értem, de szerintem borzasztóan megnehezíti az olvasást, ha minden második szókapcsolat kétszer szerepel...
Elhiszem, hogy nem célod a megszégyenítés, de egy kicsit mégis úgy jön le a dolog.

Most én fogok egy kicsit precízkedni. Az összetett szavak egy részét a helyesírás különírni (külön írni?) rendeli, amitől hányingered van, az inkább a szóösszetételek/szókapcsolatok helytelen írása.

Egyébként többnyire engem is zavar.
Amiért elnézőbb lennék még a kommunikációs osztállyal is: a helyesírás nem mindig ad egyértelmű eligazítást a kérdésben, és ahol mégis, ott sokszor teljesen ad-hoc, logikusnak nem vagy csak távolról nevezhető, kivételekkel és alszabályokkal zsúfolt szabály van. Mennyivel összetettebb szó a vaskorlát, mint a kovácsoltvas korlát?
(Persze, definiálhatjuk az összetételt a helyesírás alapján is, de ez esetben sem vagyunk előrébb, mint hogy be kéne vágni az egész szabályzatot...)

A továbbutazás pl. tipikus határeset: ha jól sejtem , azért kell egybe írni, mert a -bb itt nem tekinthető a szókapcsolatot jelölő morfémának. Hát ja, el lehet ezen filózni, vagy marad az ember izomérzése - ami nem mindig jön be.

Nem utolsósorban pedig az általános használat eléggé eltér a "magas" helyesírástól, szvsz. egyszerű praktikus okokból.
Egyes szakterületek kanonikustól eltérő zsargonját befogadta a helyesírás (vegyészek), másokét pedig nem.
Szóval elhiszem, hogy téged ez zavar, de nagyon kevés ember van, aki nem hibázik ezen a téren, a baxxogatás szerintem nem fair.

A vesszőkkel kapcsolatban szintén kicsit ez a helyzet: egyik kötőszóra ezt mondja a szabály, másikra azt. Ha akarom, felsorolás, ha akarom, két tagmondat. Ez már télleg a "nemmindegy?" kategória nálam.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.01.19. 19:38:23

@Comandante en Jefe:
''Ez már télleg a "nemmindegy?" kategória nálam. ''

Már nem a vessző használata úgy általában, hanem az ilyen esetekben.

t.peter 2009.01.19. 19:49:47

Én így írnám/javítanám:

A 10. sz. Celldömölk–Győr-vasútvonalon [a városok között nagykötőjel, a „vasútvonalon” eéőtt kiskötőjel] január elején valóban több, váratlan [szerintem ez a vessző kell ide] esemény történt, amelyek a személyszállító vonatok menetrendszerűségét, valamint [ezt is meghagynám] az utazóközönség által elvárt, kulturált utazási feltételeket és komfortérzetet kedvezőtlenül befolyásolták.

A vontató[-] [[ide nem kell kötőjel]] és vontatott járművek [azaz mozdonyok és kocsik – a szerk.] életkorából adódó, sajnos elég gyakori meghibásodásokhoz hozzáadódtak a hideg időjárás miatt bekövetkezett műszaki problémák, elfagyások és fűtési nehézségek is.

A felmerült akadályoztatások elhárításánál munkatársaink olyan alternatívát választottak, amely az utasok részére kevésbé hátrányos, biztosítva a mielőbbi tovább utazást [továbbutazást] [[ez télleg egy szó]]. A menetirányító rendelkezése, [hogy a] szolgálatképtelen[,] hideg vonatokat Celldömölkre[,] a végállomásra (11km[,] 12 perc) - [] közeledtetése [közlekedtesse,] a kisebb rossz volt [ahhoz képest], mint[ha] a (70 km-re[,] 1 óra 25 perc[re] fekvő) Győr állomásra [küldte volna a szerelvényeket]. [[Na, ez a mondat(?) eléggé el van b@szva az eredetiben, jó, hogy javítottad.]]

Az esetek kivizsgálása, valamint [kivizsgálása valamint] [[én meghagynám a vesszőt]] a műszaki problémák elhárítása folyamatosan történik, együttműködve a MÁV Trakció és a MÁV Gépészet munkatársaival. A társszolgálatok a vizsgálat alapján személyi mulasztást nem állapítottak meg. A meghibásodott járművek vizsgálata megtörtént, és a szükséges karbantartási munkák elvégzésre kerültek.

A hasonló esetek előfordulásának csökkentése, illetve [csökkentése illetve] [[ezt a vesszőt is meghagytam volna]] megszüntetése érdekében a Trakcióval egyeztetve a telephelytől távol[ ]levő járműveknek szerelvényforduló[-]módosítással sűrűbb karbantartási lehetőséget biztosítottunk, rövidítettük a szerelvények várakozási ciklusát [?] [,] és leszabályoztuk az igényeknek megfelelő üzemanyag[-]biztosítást.

A műszaki felülvizsgálatok és az intézkedések kapcsán bízunk abban, hogy a január 05-10 [5. és 10.] [[esetleg január 5–10. közötti {nagykötőjellel}]] közötti sorozatos műszaki problémák nem ismétlődnek meg.


Rendszeresen olvasom a blogot, felsős koromban (22–18 évvel ezelőtt) minden reggel írogattuk az osztálytársammal a V43-asok számát egy kis füzetbe (vö. Trainspotting), mehettünk volna másfelé is iskolába, de a sínek mellett jobb volt. Az 1214-es volt a kedvencünk, minden reggel az vitte a Körös Expresszt, délután meg az Alföldet. Vagy fordítva, már nem emlékszem.

Rohadtul bosszant, ami a MÁV körül zajlik, a VDSZSZ-t a mai nappal tiltanám be (amíg azok vezetik, akik ma), és bár mindenhová autóval járok, ha lehetne, holnap beiratkoznék mozdonyvezetőnek.

tp

Pájnacsősz 2009.01.19. 19:50:03

Az illetve és a valamint elé minden esetben kell a vessző. Kár volt ebbe belemenni.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.01.19. 19:55:11

@Comandante en Jefe:

Ajaj, tényleg nem kéne nagyon elmenni ebbe az irányba.

Valóban vannak kétes ügyek, azokat sose javítom ki, vagy legalábbis nem []-ben. Ugyanez igaz a szakszavakra. (Szerintem se jó, hogy a felső vezetéket két szóba kell írni.)

Az alapvető dolgokat, pl. a "6:3-as szabályt" azért szeretném elvárni a hivatalos nyelvhasználóktól.

Az összetett szónak valóban többféle definíciója van, ha úgy tetszik, nyelvészeti altudományok szerint. Én itt most természetesen a helyesírási definícióra gondoltam, összetett szó az, amelyet egybe kell írni.

A továbbutazás valóban határeset úgy általában, pontosabban mindkét módon lehet helyes. De ebben az esetben teljesen egyértelmű a helyzet. Ha az utasok 'tovább utazását' teszi lehetővé a vasút, akkor az a cél, hogy mozgásban maradjanak, utazgathassanak még. Ez nem a kívánt jelentés. Az ugyanis az, hogy továbbmehessenek (akár kerülővel) végcéljuk felé. (Az egyik időbeli, a másik térbeli, utóbbi esetben igekötő a tovább, egybe kell írni.)

De tényleg nem folytatnám, ha lehet.

ti

t.peter 2009.01.19. 19:58:34

Zűrös ez az ún. „6:3-as szabály”. Az ún. mozgószabályoknál pl. nem szabad számlálni a szótagokat. Ha az ember nem ismeri fel, máris elrontja.

tp

t.peter 2009.01.19. 20:05:50

De ha mindenképpen kötekedni kell, akkor ezt nem engedném meg senkinek: „A meghibásodott járművek vizsgálata megtörtént, és a szükséges karbantartási munkák elvégzésre kerültek. ”

tp

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.01.19. 20:08:08

@erminavet:
Jó, jó, te szigorúbb vagy, mint én. (Vagy jobban tudod a helyesírást).

Ha viszont nem erre megyünk el, akkor igazán nem tudom, hogy merre - a MÁV dolgaival kapcsolatban csak a teljes reménytelenségről tudnék írni, arról meg minek... Azért respect, hogy csinálod ezt a sorozatot.

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.01.19. 20:10:11

Hát, ha a MÁV (és csatolt részei) helyesírása lenne a legnagyobb gond...

gik-680 2009.01.19. 20:12:01

Igen,ti csak nyelvészkedjetek.Ehez legalább értetek,a vasúthoz,na ahhoz nem .A cipész maradjon a kaptafánál...

matkó 2009.01.19. 20:36:23

Azér az ciki, mikor cikizésből akár csak egy jó helyesírású helyet is rosszra javítasz. De ha még csak egyet sikerült volna elrontani. És ebből most mi következik? Annak van igaza, aki tud helyesen írni? Meg aki nem suksököl?

nav 2009.01.19. 21:33:26

Leszarom a helyesírást, ha a hétvégén megint nem lesz fűtés a k..baszott vonaton.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.01.20. 01:03:06

@gik-680:
A vasúthoz a vasutasok értenek, mint azt nap-mint-nap van szerencsénk megtapasztalni.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.01.20. 07:14:14

@t.peter:

Bocsánat, ezt csa ma este tudom átnézni.

ti

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.01.20. 07:16:05

@t.peter:

A 6:3-ás szabály teljesen egzakt, világos, megtanulható és megtanulandó szabály.

ti

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.01.20. 07:17:02

@t.peter:

Igazad van, szerintem is nagyon csúnya. De ez nem szabálysértés, mások stílusába nem akartam beleszólni.

ti

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.01.20. 10:13:31

@erminavet:

Közben megtaláltam, valóban tévedtem. Az illetve és a valamint elé akkor is kell vessző (ha nem is "mindig"), ha felsorolásban áll. (Tehát nem tagmondatokat választ el.)

Szóval ezt bebuktam, én vagyok a hülye. De megpróbálom megjegyezni!

ti

gik-680 2009.01.20. 13:53:43

@Comandante en Jefe: Ha nem tetszik ahogy csináljuk,akkor utazz busszal.Az biztos jobb lesz...

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.01.20. 15:39:53

@gik-680:

1. Ezzel a hozzáállással sikeresen a padlóra küldtétek a magyar vasutat. Aki megteheti, az utazik busszal, vagy autóval, ugye.
2. Utazzak busszal, de azért a pénzem kell. Most már évente olyan 20eFt fejkvótát beszedtek a kis terepasztalotok kedvéért.

Francescoli · http://smints.blog.hu/ 2009.01.20. 15:41:20

OFF: Alakulunk, alakulunk... Talán át kellene mennünk testületileg a korrektorblog.hu oldalra?! :-(

Javaslatom a következő: ahogy megérkezik a válasz, úgy kerüljön ki az oldalra, betűhíven - de valamilyen megkülönböztetéssel. Például más háttérszín, betűtipus, egyéb tipográfiai trükk. Előtte pedig a szokásos megjegyzés "a szerk." aláírással.

Így
1: nem kellene irreveláns dolgokkal tölteni az időt (el-) és a hsz-okat (tele-),
2: mindenki láthatná változtatások nélkül, hogy milyen szinten van a Cég kommunikációja...

Fent említett esetben például mindenki számára világossá válna, hogy hol végződik a konkrétumokra való reagálás (ami nem válasz, pusztán a tények ismételt felsorolása érthetetlen bikkfanyelven...), és hol kezdődik a szabványos és semmitmondó válaszlevél.

gik-680 2009.01.20. 16:00:18

@Comandante en Jefe: Én csak az előirásokat betartva dolgozok a vasutnak,tehát tönkre sem tehettem semmit.Ha mégis,akkor kiméletlenül meg vagyok baszva érte,hidd el!Talán a politikusok,és a'nagytudású'hozzá nem értő Máv vezetők tették tönkre a céget.Ja, akvóta lesz magasabb is,hisz az ideji 14.6%-os béremelésem ki kell majd valakinek fizetni!Valószinűleg nem a politikusok,és Máv vezetők fogják.Jó utazást :)

tompysoft 2009.01.24. 10:43:45

No, beszéljünk akkor végre a levél tartalmi részéről. Ezzel az egésszel megint nem mondtak semmit. Azt, hogy régiek a vonatok, mi is tudjuk. "Emberi mulasztás nem történt"... Persze: ha nem dolgoznak, nem javítják meg normálisan a gépeket, akkor hiba sem történik.

gio · http://www.napiauto.blog.hu 2009.02.07. 21:42:51

"A vontató[-] és vontatott járművek"

én úgy tudom, hogy csak akkor kell a kötőjel, ha egybe lennének írva a tagok.

meg- és elkezdeni, például. de ha külön van (vontató és vontatott jármű), akkor nem kell.

a vasút meg szar.

Pájnacsősz 2009.02.12. 23:17:57

A kötőjel ügyében igazad van, valóban nem kéne ott lennie.

De a vasút jó dolog.
süti beállítások módosítása