Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

február 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28

2009.02.08. 21:00 erminavet

A hosszúcsőrű zöld kacsa 320-szal száguld majd Honsú északi csücskébe

A legforgalmasabb sinkanzenvonal meghosszabbítását, új vonatok (E5-ös sorozat) beállítását és új csúcssebességet jelentett be a japán vasút.

Új dizájnnal is kiemelik a sinkanzenek (a japán igen nagy sebességű vonatok) legújabb, E5-ös sorozatát. A hosszú orrú motorvonatokat zöld-rózsaszín-fehér fényezésűre tervezték, az utóbbi szín a felhőkre, az élénk csík a virágszirmokra, a felső rész festése pedig az örökzöldekre utal. A vonatok ugyanis a Tokióból északra vezető Tóhoku vonalon állnak majd szolgálatba 2011 tavaszától 300 km/h sebességgel.

 

A próbaútra 2010 nyarán induló E5-ösök végső sebessége azonban 320 km/h lesz (a leggyorsabb vonatok Japánban), a tervek szerint 2013-tól. (Ezzel elérik a francia TGV-k mostani utazósebességét.) A most csak Hacsinohéig érő vonalat is meghosszabbítják a japán fősziget, Honsú északi partjaiig, Aomoriig, írja a Japán Vasút (JR) közleménye. (A térképeket lásd legalul, a videó alatt!)

Az E5-ös-be a 2. (kép alul) és 1. osztály “fölé” még egy “szuper zöld” osztályt is terveztek, a hatalmas, 45 fokig lehajtható fotelülésből egy sorba csupán három, a teljes kocsiba 18 darab jut (kép fönt).

A vonatba beépítenek olyan fejlesztéseket, mint a billenő kocsiszekrény és a különlegesen halk áramszedő. A jellegzetes kacsacsőr célja is az alagutakban fellépő nyomáshullámok mérséklése.

Az 1964-ben induló Sinkanzen programban éppen nemrégiben vonták ki a forgalomból a legrégebbi szerelvényeket.

Források: JR, MTI, oriens.hu

49 komment

Címkék: ázsia vasút nagysebességű billenő


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr76931068

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

is 2009.02.08. 23:26:51

tökjó, csak azt nem értem, hogy a vezetőfülke nem fért volna el a csőr elejében? elég magas egy vezetőállás (de legalább ülés) kialakítsához. vagy valami más oka van annak, hogy annyira hátul van?

Mazsika1 2009.02.08. 23:33:34

Veszélyes játék ez. Minél nagyobb sebesség, annál súlyosabb egy esetleges baleset kimenetele. ami előbb-utóbb bekövetkezik. ( ld. Németország, Siemens-vonatbaleset )
És ugyanúgy veszélyes a francia TGV és utódja, ami 570 km/h sebességgel is képes menni. Egy pár 12 cm széles vascsíkon rohanni ilyen sebességgel - rohanás a halálba. Őrültség. De ugyanígy őrültség a hatalmas utasszállító repülőgép, az A380 is. Ha az egyszer lezuhan.... egyszerre 600 ember hal meg. És előbb-utóbb abból is lezuhan egy-egy darab. Bár ne történne...

Martian (törölt) 2009.02.08. 23:34:43

Talán magasabbról egy kicsit messzebb lát, ha valami gáz van...

Nagykócsag 2009.02.08. 23:52:31

Én megelégednék azzal is ha a magyar vonatok annyival mennének mint egy autó az autópályán. 130-cal. Ehelyett 30-cas átlaggal döcögnek.

TGV 2009.02.08. 23:53:38

gondolom az orraban jelentos gyurodozona van, mint ahogy a TGV orraban is. A TGV mar siklott ki, de senki nem serult meg. Volt mar vele halalos baleset is, de az alacsony sebessegnel, egy kulonleges szallitojarmu rosszkor hajtott at a palyan. De nagy sebessegnel az elmult 20 evben nem volt baleset.
A vezeto meg leginkabb disznek van az orraban, ugyanis a vonatokat egy kozpontbol vezerlik, a vezetonek normal uzemben nem sok beavatkozasi lehetosege van a veszfeken kivul. Egyebkent a fektav tobb km...

Forest (törölt) 2009.02.08. 23:59:29

"Az 1964-ben induló Sinkanzen programban éppen nemrégiben vonták ki a forgalomból a legrégebbi szerelvényeket."
Nem lehetne fémhulladék árban megvásárolni és idehozni őket? A jelenlegi MÁV állományhoz képest még ezek is az űrkorszakot képviselnék...
..bár végül is tökmindegy, a pályák miatt lassúak a vonatok...

Gyulimali 2009.02.09. 00:21:44

@TGV:
Egészen pontosan 25,069km, a szabványos, 1m/s^2 vasúti lassulással számolva ;-)

Tesztelo.hu · http://www.tesztelo.hu 2009.02.09. 00:32:39

Ezeken lesz már sugárfék is. Pillanatok alatt megáll majd... :)

skovalsky 2009.02.09. 00:41:49

25-km-es fékúthoz minek egyáltalán fék? :) Egyébként a Sinkanzen az egyik dolog amiért egyszer ellátogatok Japánba, 10 évig vonatoztam heti rendszerességgel és izzadtam a barna műbőrön azt hiszem azok után ez maga a nirvána.

cavinton 2009.02.09. 00:45:12

Én mentem a sinkanzennel. Nagyon más érzés mint a MÁV-al utazni.

Lehet fikázni, de én inkább egészségesen sárga voltam az irigységtől.

Luigi 2009.02.09. 01:06:13

Tényleg nagyon király vele menni, én élveztem nagyon 2,5 óra alatt lehussantunk Kiotóba Tókióból....

GergőÁron (törölt) 2009.02.09. 01:41:37

@Mazsika1:
És mit akarsz ezzel mondani?
járjunk inkább szekérrel?

Tudod vannak dolgok, amik bőven megérik azt, hogy húsz éente meghaljon pár ember.
Nemtudom feltűnt-e, de naponta halnak meg emberek olyan értelmetlen fasságok miatt, amik egy kis odafigyeléssel, ésszel, több pénzzel megúszhatóak lennének.

Persze az, hogy a hülye parasztja nem jár tüdőszűrésre, dohányzik, iszik, otthon mereszti a picsáját nulla mozgással a tévé előtt, az nem olyan hű-meg-ha dolog, hogy feltűnjön. Nemúgy, mint amikor amikor egy vonat kisiklik, mert akkor be tud tennia híradó fasza felvételekt a gyűrött acélról.

petii 2009.02.09. 01:48:17

Szerintem azért nem kell neki 25 km, még ugyanolyan fékekkel se, mert akármilyen jó formatényezője van, 320-nál már rendes közegellenállás is van (durván 10-szerese, mint 100-nál). Biztonság szempontjából meg valószínű jobban biztosított, mint 1 mezei MÁV kocsi, amin ugye még ráfutás gátló sincs.
A baleset bekövetkezik akkor is, ha gyalog mész, akkor is ha otthon maradsz. Nagyobb sebességnél nyilván jobban túlbiztosítanak. Az A380-an ha lezuhan, akár 600-an is meghalhatnak, ha viszont nem (és többnyire nem), akkor 600 ember utazott vele át egy óceánt, arányaiban még jobb is...

Retexis 2009.02.09. 01:50:31

@Mazsika1:
Sokkal veszélytelenebb mint autóba ülni. Főleg veszélytelenebb, mint autóba ülni Magyarországon.

taphegyseg 2009.02.09. 01:55:41

@Luigi: Azért legyünk igazságosak: a leggyorsabb Nozomival. (: Ami igazán kemény, hogy a menetrendet átlagosan másodperceken belüli pontossággal teljesítik. Örülnénk mi az 5 percnek is. (:

variable speed 2009.02.09. 01:59:09

@is: miért kellene ott lenni elöl?

Tiga 2009.02.09. 02:39:04

@Mazsika1:
Ha jól tudom, a sinkanzennek még egyetlen halálos kimenetelű balesete sem volt, pedig elég hosszú vonalhálózaton mozgat nagyon sok utast nagyon nagy sebességgel egy nagyon földrengésveszélyes országban :)

Tiga 2009.02.09. 02:44:31

@eal: Na ja, átlagosan. Nekem volt már több mint egy órás késésem Nozomival Tokió-Kiotó viszonylatban, azon a két és fél órás úton xD

De ez elég extrém eset, a JR és a MÁV között ég és föld a különbség.

lhc 2009.02.09. 04:40:31

El kell geciországból menni.
Világot látni.
Egy olyan világot ahol nem bugrisproli demszkik és gyurcsányok döntenek, és nem adócsaló tróger minden "polgár".

Egy olyan világot ahol működnek a dolgok. Ahol fejlődik a civilizáció.

Mai-chan 2009.02.09. 04:59:53

Japánul a sinkanszent sinkanszennek hívják (nem sinkanzennek). Egyébként kb. annyit jelent, hogy "új fővonal/gerincvonal". Igaz, japánul a Fudzsijamát is Fudzsi-szannak hívják és a szamurájt meg businak... :-)

iii · http://nemzetimarhulat.blog.hu 2009.02.09. 05:14:04

@lhc: az adócsaló polgárokban igazad van, de nem csak Demszky és Gyurcsány dönt, még a politikában sem (ld. szociális népszavazás).

Egyrészt persze, menj, nem árt világot látni. Másrészt nálunk is van fejlődés, csak ezt szeretjük lekicsinyelni. Harmadrészt nem irigylem a japánokat, a japán munkások kőkeményen megfizettek azért, ahol ma tartanak. Képzeld el, mi lenne, ha minden gyárban Suzuki-stílus lenne. Hamar lázadás törne ki.

Mai-chan 2009.02.09. 07:14:02

@iii: Japánban nem minden gyárban van Suzuki-stílus, hanem a Suzukihoz hasonlókban. A Suzuki kb. Japán LEGUTOLSÓ autógyára, olyan is. Vannak teljesen normális cégek (és egyre több), például a Denso, amelyiknek szintén van Magyarországon gyára, és érdekes módon ott nem bánnak állat módjára a gyarmati munkással (mert nem tekintik annak). Nem egy japánt ismerek, aki konkrétan szégyelli azt, amit a Suzuki művel.

Nzoltan 2009.02.09. 07:49:24

Ugyan már. Sín skanzen nálunk is van!
:D

Csak el kell látogatni bármely MÁV állomásra.

borsoo 2009.02.09. 08:13:12

@iii: egyrészt nem árt világpt látni, mert már évek óta annyira depressziós ez az ország, hogy ha az ember elmegy külföldre, olyan, mintha először venne levegőt, másrészt ebben az országban a fejlődés annyiból áll mostanában, hogy kormányzati szinten legalizálásra került a erkölcstelenség, és ez mára bőséges gyümölcsöt termett, harmadrészt ha nálunk 1% felett lenne az olyan cégek aránya, amely feleősséget vállal a munkvállalóiért, valóban nem itt tartanánk.

sallaister 2009.02.09. 08:41:31

Ha jól értem a MÁV is áttér ilyenekre idővel?

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.02.09. 08:45:44

Én a TGV-n utaztam még 1992-ben, amikor itthon még IC se volt, nem hogy ezek az új vonatok, amiket mostanában állítanak csatasorba. Azt a kulturális sokkot... Úgy éreztük magunkat, mintha repülőn ülnénk (bár akkor még nem volt összehasonlítási alapom, mert az is csak később volt meg).

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2009.02.09. 08:48:41

@Mazsika1: Magyarországon évente többezer ember hal meg autóbalesetben. Nem tudom, a világon összesen lezuhanó repülőgépen mennyien vesztik életüket, de gyanítom, hogy a népességre vetítve arányában (10 millióból párezer, az 7 milliárdból százezrek) jóval kevesebb.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2009.02.09. 08:51:51

@sallaister: Idővel, persze igen. A BKV is ilyeneket fog futtatni a 25-ös metróvonalon, a Miskolc - Keleti pu. - Astoria - Siófok viszonylatot átszállás nélkül 21 perc alatt fogjuk tudni megtenni. Mindez a 2110-es évben valóság lesz, az akkor bemutatott "Magyarország elképzelt jövője" című sci-fiben.

borsoo 2009.02.09. 08:56:02

Biztos vagyok benne, hogy létezik mát egy olyan Új-új Magyarország program, amelyben a 9-es metró vonalát meghosszabítják Debrecenig, és a mágnespályán az utazás időtartama nem éri majd el a 31 percet. Mindezt a 2010-2012-es adócsökkentési hullám keretin belül...

Kniight 2009.02.09. 09:04:41

Azért tegyük hozzá, Japánban nagyobbak a távolságok is.
Ez a szerelvény valószínűleg Budapest - Fehérvár távon meg se tudná közelíteni a végsebességét....

Magyarországon a fejlődésnek csak illúziója van. Építünk két domb közé egy olyan völgyhidat amin 100 km-es korlátozás van fixen (nem hiszem el, hogy ne lehetett volna megoldani 100-as tábla nélkül) amit egy év után kátyúzni kell!!!!!!!

bonakovacs 2009.02.09. 09:08:59

@Tiga: tévedés, VOLT már halálos baleset a sinkansen-en. Még a 90-es években egy utas bedühödött, hogy a szomszédai hangosan beszélnek, és egy nála levő szamurájkarddal leszúrta az egyiket. Nem vicc!
Poénkodást félretéve: mindíg biztonságosabban éreztem magam a sinkansenen mint egy magyar autóbuszon (vagy 60 km-rel haladó vonaton)

blacklord 2009.02.09. 09:09:27

@/ Gery Greyhound: többezer azért nem, kb. 1000 felett van picivel (és a zéró tolerancia óta picit lejjebb kéne, hogy legyen)

@Mazsika1: Csatlakozom az előttem szólókhoz, ez tipikus nem tény-alapú gondolkodás. Nézd meg, hogy hány ember hal meg az utazott kilométerek arányában autóbalesetben és hány vonat- vagy repülőszerencsétlenségben, és rá fogsz jönni (legalább egy nagyságrend a különbség), hogy miért is orbitális baromság az, amit leírtál.

Themuezzin · https://sites.google.com/site/mybookspages/ 2009.02.09. 09:11:17

En a nemet ICE-re is csak tisztelettel levett sapkaban mertem felszallni eloszor :)

Humphrey 2009.02.09. 09:40:37

a sinkansenben nem az az igazán nagy szám, hogy gyors, hanem az hogy milyen gyakran közlekedik. mintha nálunk kb. negyedóránként menne repülő münchenbe..
a tokioi pályaudvaron egymást érik a szerelvények.
a sebességérzet egyébként nulla, mivel a gyorsulása nagyon kicsi és tök csönd van.

Saga 2009.02.09. 09:43:01

Én Németországban még az egyeteim éveim alatt egy kis állomáson sétáltam át, ahol az lepett meg, hogy a biztonsági zóna nem 80 cm-re volt felfestve, hanem 2 méterre. Először nem értettem. Sehol semmi vonat nem volt, majd pár másodperc múlva feltűnt egy fehér pont és 5 másodperc allatt egy komplett ICE szerelvény repült át az állomáson egy kisebb orkán kiséretében. Akkor leesett...

TGV 2009.02.09. 10:08:36

a sebessegerzes egyebkent teljesen masmilyen, mint mondjuk egy gyors autoban. Penteken mentem Marseillebe a TGV-n. 800 km 3 ora alatt, 2 megalloval, azaz 260 km/h atlagsebesseg... Amikor igazan begyorsit a vonat, akkor az olyan erzes, mintha szabadesesben zuhannal. Valoszinuleg az aktiv felfuggesztes miatt, ami erdekes modon "razza" a kocsikat, kis amplitudoval. Az egymas mellett, ellenkezo iranyban elhalado szerelvenyek pedig elkepeszto elmenyt nyujtanak, kb 1-2 masodperc alatt halad el, csak egy tompa puffanas, egy sziszeges, meg egy kek csik az ablakban.
Autopalya mellett haladva pedig az a furcsa, hogy rettenetes sebesseggel hagyod le az egy iranyba meno kocsikat, es nem erted, hogy az autopalyan - bar nincs dugo - miert all mindenki.
A TGV-nek kulon athalado palyaudvarokat epitettek, peronok ketoldalt, az athalado vonatok kulon sinparon kozepen, vastag betonfalak kozott, nehogy a szel beszippantson mindent es mindenkit.

changebug (törölt) 2009.02.09. 10:36:14

Elképzeltem Magyarországon egy 200 km/h-ás gyors(?)vasúthálózatot.
Pestről kb. 1 óra alatt el lehetne érni minden nagyvárost és viszont és Nyíregyháza-Nagykanizsa 2-2.5 óra lenne... és mondjuk 2-3 óránként közlekednének... Fúúú, de szépet álmodtam :)

Balogh Ádám Software 2009.02.09. 10:48:17

TGV: Hasonló élmény volt az ICE3 Frankfurt és Köln között. Legelöl sikerült helyet kapni, előttünk kék átlátszó üveg mögött ült a vezető. A sín csak úgy kanyargott alattunk, alagútban villámgyors sorozatként húztak el mellettünk lámpák. A német autópályán nincs sebességkorlátozás, de simán száguldottunk el a 200-zal teperő Mercisek mellett. Legnagyobb sebességünk 302 km/h volt.

Azon az úton nem volt épp eső, de egy 250-nel menő ICE-n volt, és vízszintesen folyt végig az ablakokon.

malar 2009.02.09. 11:04:43

Mazsika írta:
"De ugyanígy őrültség a hatalmas utasszállító repülőgép, az A380 is. Ha az egyszer lezuhan.... egyszerre 600 ember hal meg. És előbb-utóbb abból is lezuhan egy-egy darab. Bár ne történne..."

Bár már leírták páran, de nézegess kicsit statisztikákat. Jóval többen patkolnak el egészségtelen életmódból fakadó betegségek, közúti balesetek és/vagy háztartási balesetek következtében, mint repülőszerencsétlenségekben.

Miért? Mert az utcára kiengedik vérpistikét is a 35 éves lerobbant, nem karbantartott csotrogánnyal, aki felkenődik az első útszéli fára.. jobb esetben.. rosszabb esetben az első szembejövő autósra, vagy legyalulja az első útbaeső bringást / motorost.

Repülőket nem vezethetnek vérpistikék, sokkal szigorúbb karbantartási szabályok vonatkoznak rájuk és nagyon kontrollált környezetben közlekednek.

Ugyanez igaz jobb helyeken a vasútra - főleg az ilyen gyors vasútra - is.

Szóval ha választhatok, akkor repülő, vagy vonat. Persze csak akkor vonat, ha nem MÁV. Amennyiben egyik sem elérhető, akkor megyek gyalog, mert még úgy tudok a legjobban kitérni az életemre törő vérpistikék elől.

Aki Bp-n él az tudja miről beszélek. Igazi túlélőtábor itt gyalogosnak lenni.

riel · http://amatorfutoleszek.blog.hu/ 2009.02.09. 11:06:29

@Gyulimali: nekem 7901 méter a fékút 320km/h-ról 0-ra 1m/ss lassulással.
Lehet a lassulás nagyobb is sínfékkel, nem?

DEP 2009.02.09. 11:26:17

Mazsika1!

Szerintem, meg nem szabada az autóknak elérnie a 30 km/h sebességet, mert mint mondják aki nincs bekötve, annak szinte nincs is túlélési esélye egy ütközés esetén. Most, akkor biciklire mindenki?

Baromság!

Rollende Landstrasse 2009.02.09. 11:35:33

Abból ítélve, hogy az ICE (és más egyéb 160 felett haladó vasúti járművek) műszerfalán az LZB 10000 méterről kezd visszaszámolni, szerintem is bele kell férnie a tíz kilométerbe a féktávolságnak, még 320 km/h sebességről is.

Megosztok egy ICE-élményt én is: 250-nel az alagútban, a vezetőálláson tartózkodva. Most már tudom, hogy mit lát az ágyúgólyó a csőben. Aztán jött szembe a másik ICE...

Gyulimali 2009.02.09. 13:54:44

@petii:
@riel:
Én 570 km/h-val számoltam, és azért 1m/s^2, mert az a szabványos lassulás a MÁV szerelvényeire. Ennél nagyobb gyorsulás/lassulás már kellemetlenségeket okozhat az utasoknak (leeső poggyász, eleső utas, stb.) Elvileg a sín-kerék közötti tapadás lehetővé tesz erősebb fékezést is, de annak az a vége, hogy az utasok a vagonok elejében "felgyűlnek". Tehát, ha nagyobb lassulást szeretnénk elérni, akkor marad vasúton is a "repülő módi", azaz "kérem, kapcsolták be a biztonsági öveiket", meg a zárt csomagtartó rekeszek.

Kopi3.14 2009.02.09. 16:54:01

@Gyulimali: egyik sem lenne hulyeseg. Ja, ha mar igy, kerhetnem, hogy a kulonallo ulesek forgathatoak legyenek, hogy menetiranynak hattal utazhassak mindig? :)

riel · http://amatorfutoleszek.blog.hu/ 2009.02.09. 22:21:33

@Gyulimali: Lehet nem is lenne hülyeség ekkora sebességnél nyugton maradni...
Itt sem mászkálnak összevissza, bár ez egy nem túl hosszú szakasz: video.google.com/videoplay?docid=2926400396387878713
Itt meg ugyanaz kicsit gyorsabban hasít: www.youtube.com/watch?v=VuSrLvCVoVk
Szóval én inkább ülnék becsatolva...
és lassuljunk, mintha a horgonyt dobták volna ki :-)

Sheldon C. 2009.02.12. 20:38:56

Erminavet:

Láttam a blogod mellett a Creative commons logót!

Jól gondolom akkor, hogy átvehetek Tőled szövegeket? Természetesen a forrás pontos megjelölésével. Én a magyar wikipédiát szerkesztem, elsősorban vasút témában.

Üdv:Zsolt

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.02.14. 09:40:11

@B.Zsolt:

Persze, de azért arra megkérhetnélek, hogy dobj egy mélt, ha valamit fölhasználsz (tevanimre kukac dzsímél dotkom), mert ha én is átvettem valahonnan, akko az eredeti forrást illene megjelölni.

ti

KiNG 2009.02.15. 13:26:07

Itt is a távolság a lényeg, amit áthidalni kell. Ha ez nagy, akkor alapjáraton sok időbe telne, de nagy sebességgel lényegesen kevesebb. Japán az Japán, ne is várjuk, hogy a világ vezető technikai nagyhatalmát valamikor valaki is beelőzze.

Inkább ajánlom figyelmetekbe egy olyan ország nagysebességű vonatait, akikhez "közelebb" állunk infrastrukturálisan, területszerkezetileg:
www.youtube.com/watch?v=gmbMYTJpAAM