Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

április 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

2009.04.16. 12:00 erminavet

Nyáron javul a buszközlekedés a budai hegyekben és a XVII. kerületben

Ha a tavalyi, átfogó változásnál sokkal kisebb mértékben is, de idén is módosul Budapest közösségi közlekedése. Ha a tervek valóra válnak, vagyis a fővárosi közgyűlés szakbizottsága jövő szerdán elfogadja azokat, akkor egy picit megint jobb lehet a tömegközlekedési hálózat, néhány hasznos, új összeköttetés jön létre, amely átszállásmentes kapcsolatot ad a város egyes pontjai között.

A hálózat fejlesztése ráadásul nem kerül pénzbe, pontosabban az új paraméterkönyv (ez a hivatalos neve az összmenetrendnek) ugyanannyiba kerül, mint a mostani. Vagyis a bővüléseket visszafejlesztések ellensúlyozzák, de ezek szinte kizárólag olyan járatok némi ritkítását jelentik, amelyek kihasználatlanok. Meglévő kapcsolatok tehát nem szűnnek meg.

Még jobb, ahol a hálózat egyszerűsítésével úgy sikerül új összeköttetést teremteni, hogy közben még a járatsűrűség is nő némileg, összesen mégis egy picit kevesebbre járműre van szükség.

Buszos Buda

Erre a legjobb példa a XII. kerület gerincjáratának, a 90-es (azelőtt 21-es) járatcsaládnak az átszabása lehet. A hagyományosan két útvonalat használó (a Királyhágó teret érintőt illetve a rövidebb Istenhegyi utat) buszok az új rendszerben mind a gyorsabb verziót választanák majd, így egyenletesebb, sűrűbb lehet a követésük, miközben a másik (Orbánhegyi) útvonal sem maradna járat nélkül. Sőt, erre a 212-es menne majd föl a Svábhegyig, vagyis az istenhegyiek végre nemcsak a Déli, a Moszkva tér felé utazhatnának közvetlenül, hanem a polgármesteri hivatal, a MOM-pláza, a XI. kerületi egészségügyi intézmények, a műegyetem és a Boráros tér felé is.

(Az új paraméterkönyv-tervezetről a javaslatokban is közreműködő VEKE írt először, a 90-es buszcsalád átszervezésének és a többi tervezett változásnak a részleteiről, várható időpontjáról az ő honlapjukon lehet olvasni.)

A XII. kerületihez hasonlóan jó ötletnek tűnnek a II. kerületi átszervezésjavaslatok is. A helyiek bizonyára tudják, mi az a Széher úti hurok. Ezt évtizedek óta a 29-es busz járja be, pedig a kuruclesieknek bizonyára fontosabb lenne a közvetlen összeköttetés a városrész központja, a Moszkva tér felé. Ez most megvalósulhat: a kihasználatlan 256-ost átszámoznák 129-re, és csak ideáig járna a metrótól. A 29-es viszont mindkét irányban tovább menne, egyrészt Hűvösvölgyig, másrészt Óbudán az Árpád híd fejéig. Ezzel egy eddig nem létező közvetlen kapcsolat jöhet létre.

Egy új tervezett járat a 111-es, amely a Batthyányról a Kolosy térre járna a 11-es és a mai 29-es vonalán.

Itt említsük meg, hogy szerencsére a tervek szerint megmaradnának azok a tavalyi fejlesztések, amelyek ellen a II. és XXII. kerületben önző illetve ostoba illetve autós érdekeket képviselő kisebb csoportok tiltakoztak, hiszen bebizonyosodott, ha adott esetben a fejlesztéseket ellenző terepjárósok nem is, szomszédaik, gyerekeik, szüleik nagyon is használják ezeket a járatokat.

Mákos Rákos

A középbudai buckalakókon kívül a 2009-es paraméterkönyv másik fő nyertes populációja a Rákosok népe. A XVII. kerület közösségi közlekedésén a nagy vitákat kiváltó, de végül sok pozitív változást és összességében is nagyobb teljesítményt hozó tavalyi paraméterkönyv is sokat segített. Idén ezt a rendszert fejlesztenék tovább illetve néhol korrigálnák.

A vasút városi, elővárosi használatát még alig támogatja a MÁV, a BKV és a tarifarendszer, éppen ezért kell örülni minden apró javulásnak. Kezdjük tehát a XVII. kerületi változásokat is azzal, hogy az új, 197-es járat Rákoscsaba és Rákoskert vasúti megállóit köti majd össze, így a kerület keleti részének lakói két vasútvonallal is összeköttetést kapnak azok menetrendjéhez igazodva.

Meghosszabbodna a 98-as is Rákoscsaba-újtelep vasúti megállóig, javítva az itteniek közlekedését, egyben lehetővé téve a 198-as mostani bonyolult útvonalának egyszerűsítését is.

A tervek megtoldanák az amúgy is gigahosszú 46-os útvonalát, így a Helikopter lakópark lakói átszállás nélkül érhetnék el kerületük központját.

A XVII. kerületet további javaslatok (útvonal-módosulás, üzemidő- és járatsűrűség-változások) is érintik, ezekről ismét a VEKE-nél lehet tájékozódni.

A kötött pálya marad

Eddig buszokról beszéltünk, nem véletlenül. A 2009-es tervek szinte kizárólag a kék járatokat érintik. Egyrészt itt könnyebb változtatni, mintha vágányokhoz, felső vezetékhez kellene nyúlni, másrészt a villamoshálózat mostanában a metróépítéshez és a Szabadság híd felújításához alkalmazkodva szokott változni. Egyelőre maradna is a mostani állapot.

További buszos változások azonban várhatóak: kisebb útvonalmódosulás Rákospalota-kertvárosban, Budafokon, járatösszevonások, korrekciók az éjszakai buszoknál és még sok apróbb paramétermódosítás szerepel a javaslatban.

De emeljünk ki még kettőt! A Kerepesi út Aréna plázát is tartalmazó szakaszán a felszíni összeköttetés romlana kifelé (nem jönne ide a 95-ös), viszont javulna a belváros felé (178). Másrészt a tavaly kitalált összevont hétvégi járatok (9+206=109 és 15+133=115) már munkanap este is járnának.

A változások zöme június 6-tól illetve augusztus 22-től várható.

18 komment

Címkék: busz vasút villamos városi közlekedés peage paraméterkönyv


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr361068417

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hellomarci 2009.04.16. 13:56:29

Azistenért kell megint 'aszogatni az ex 21-eseket, teljesen jó így, ahogy van...

Bartoki 2009.04.16. 14:40:19

A kihasználatlan 256-os nem lenne kihasználatlan, ha
- nem tették volna át a Szilágyi Erzsébet fasori buszsávból a Városmajor utcába hogy ott döcögjön a dugóban
- nem ritkították volna meg

Elég egyértelműen az volt a BKV célja hogy elvigye onnan az utasokat és végre meg lehessen már szüntetni. :)

Ráadásul ez volt az egyetlen (néha-)alacsonypadlós Hűvösvölgyi járat...

bugyifiu 2009.04.16. 14:49:32

A 21-es vonalvezetése annyire nem érint, de magát a járműveket már nagyon le kéne cserélni. Télen szinte hetente lerobbant egy-egy 21-es Ikarus a Nagyenyed utcában vagy környékén. Nagyon elavult már ez a buszpark...

mbazs 2009.04.16. 14:56:17

Én is sajnálom a 90-eskét, jó volt nekem, bár sokszor beszorult a Királyhágón.

Persze ha jobb lesz, akkor OK.

Tímár Mihály 2009.04.16. 15:00:30

A 90-es átalakítása teljesen logikus. Elég logikátlan volt eddig, hogy a leghosszabb útvonalú busz volt a leglassabb (90), a betétjárat (190-es) meg a legrövidebb. A Királyhágó térről eddig is kevesen jártak a Svábhegy irányába, nekik most át kell szállniuk, cserébe mindenki más gyorsabban jut fel Svábhegyre és Csillebércre.

dzsaszper 2009.04.16. 15:33:42

Ami a 90-es buszcsaládot illeti, a változtatás szerintem javulást hozhat. Persze a hosszabb útvonal mentén lakóknak nem jön jól, a 212 arra vezetésén el lehetne gondolkodni, de összességében szerintem javít a helyzeten.

A 197-esre nagy szükség van, és remélem olyan útvonala van, ami a dugós utakat (Pesti út Keresztúr városközpontnál pl?) kikerüli, és dugóban is jól rá tud majd hordani a vasútra.

A 256-ot úgy tűnik tényleg teljesen ki akarják nyírni. Folyamatosan egyre rosszabb a hidegkútiaknak, nagykovácsiaknak, solymáriaknak. Az 56E régen csúcsidőben tömött volt, most lehet döcögni a villamossal (szerény véleményem szerint gyorsvillamos lenne a legjobb).
A 29 új útvonala pedig különösen érzékeny lesz a dugókra, forgalmi zavarokra. Sokszor dugul a Kolosy tér környéke lefelé, a Pasaréti tér környéke mindkét irányban és a Hűvösvölgyi út mindkét irányban. Csúcsidőben teljességgel használhatatlan egy járat lesz.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.04.16. 15:38:19

@phorvath:

A Királyhágótól a Svábhegyig az új rendszerben se kellene átszállni. Csak ha följebb megy valaki.

Csak a Moszkva/Déli és a Galántai utca Orbánhegyi felöli végének az összeköttetése romlana (az Istenhegyin új megálló létesülne a Galántainál)

ti

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.04.16. 15:40:31

@dzsaszper:

De hát éppen erről van szó, arra vezetnék a 212-est a Királyhágó tértől az Orbánhegyi úton.

ti

enzof76 2009.04.16. 15:46:25

Én is sajnálok minden olyan negatív tényszerű tevékenységet amely itt is megmutatkozik!! Eggyütt érzek minden budaival akit érint ez a döntés! Viszont szeretném megkérdezni a Tisztelt Index.hu munkatársait, hogy miért nem engedélyeznek több a cikkeikhez megjelenő hozzászólást? Várom őszinte válaszukat! Üdv: enzof76

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.04.16. 16:09:02

@enzof76:

Bocsánat, nem igazán értem, hogy mit akarsz mondani.

Esetleg szépen, külön, témánként, értelmes, egyszerű magyar mondatokban írd le még egyszer, ha lehet.

Az se lenne baj, ha elkülönülnének az állításaid és a kérdéseid.

Persze nem feltétlenül fontos ez az egész hozzászólósdi.

ti

bravo 2009.04.16. 16:37:46

a 256-ossal kapcsolatban en is egyet ertek dzsaszperrel, hogy az 56-os (most 61-es) villamost kellene gyorsabba tenni, megpedig az olyan megallok kihagyasaval, ahol nagyon kicsi az utasforgalom a moszkva ter es huvosvolgy kozotti forgalmahoz kepest (az utasok tobbseget ne tartsa fel (ne buntesse) az a nehany, a forgalmatlanabb megallokat hasznalo utas. ok a parhuzamos huvosvolgyi uti buszmegalloit tudjak hasznalni, es busszal eljutni a villamosmegallokig). El tudnam kepzelni csak a moszkva ter - janos korhaz - budagyongye - kelemen laszlo - huvosvolgy megallokkal. ez nagyban megkonnyitene a huvosvolgybol/ba tovabbutazok eletet, es csak kisse nehezitene a koztes uticelig utazoket.

Törcsi:Got_som'_weed? 2009.04.16. 17:52:27

@bravo: 56-os villamos általad mexüntetendő megállóiról:
1) Heinrich I.u. sok solymári, pvvári, stb. oda parkol, mert máshol nincs hely, h átszállhasson + Stop Shop prolijai használják + Stop Shopba parkolóautósok használják
2) Vadaskert, Nagyhíd: iskolák, óvodák vannak
3) Laktanya - szintén P+R környezet
4) Nagyajtai - ott szintén sulik vannak.

Miért pont a Kelemen Lászlót tartanád meg? IBS-es diákok általában nem BKV-znak :) 29-es, 5-ös busz belép, tehát talán itt a legtöbb az alternatíva.

Komolyabb gond, megoldása több időt takarítana meg, ha a János kórháznál nehezen jut át Bajnai Gordon és barátainak Kútvölgyi & Szilágyi felől a Városmajor felé próbálkozó s a villamos sínen beragadó tömegén.

bravo 2009.04.17. 14:28:26

@Törcsi:Got_som'_weed?:
azert kelemen laszlo, mert atszallasi pont a 29-esre, ahogy irod is

mldrv 2009.04.20. 08:16:30

törcsi, hát hogyne, csak IBS-es diákok vannak ott... egyszer menj el a kelemen lászlóhoz és nézd meg mennyien szoktak fel- és leszállni. akkor meg fogod érteni. :)
nekem, érintettként, sincs semmi közöm IBS-hez, csak 29-esről kell majd átszállnom, ha moszkvára mennék. bár végül is mind1, ha lesz 129-es busz, a villamos úgyis döglassan megy. :)

de azért mégiscsak remek lenne egy gyorsvillamos, ha már vége a 256-osnak :(( főleg amikor hűvösvölgyből akarok moszkvára menni...

PS: nagyhíd és nagyajtai oké (bár ez utóbbi közel van budagyöngyéhez végül is :)) ) de szinte senki se használja az akadémia megállót :P

mldrv 2009.04.20. 08:17:51

ja és a 90-esről, ha már arra is ismerős vagyok: egye fene a királyhágót, engem csak nagyon-nagyon minimálisan szívatnak vele végül is és azt sem sokáig már (hamarosan továbbköltözöm).
összességében véve remek ötlet valóban.

gtamasl 2009.04.27. 11:27:57

Rákosmente:

Az kimaradt a cikkből, hogy a 98-ast jelentősen kiritkítják délutánonként, ennek fejében a 98E délután is közlekedik majd. Bár ez semmit nem segít azoknak a 17. kerületi lakosoknak, akik Kőbánya Kispestről szeretnének hazajutni, de a 98-as azon útvonalán laknak, amit a 98E nem érint (Ferihegyi út a városközpont és a rákoshegyi vasútvonal között valamint a környéke). Nekik marad a jelentősen kiritkított 98-as, vagy az átszállásos hazajutás (98E-ről 46-osra) a korábbi átszállásmentes helyett.

Kiritkítják a csak reggel közlekedő 261E-t is, a 1/2 7 és 7 közötti csúcsidőszakban 6 helyett csak 4 busz fog indulni, növelve ezzel az állni kényszerülő utasok számát.

A 176-os autóbusz Rákoscsaba újtelepi utasainak is romlik a helyzete. A 176-os nem a keresztúri úton fog közlekedni, ahol az M0 megnyitása óta megszűntek a korábi hatalmas dugók, hanem a veres Péter úton, ahol a 276-os. Ez jelentős menetidő hosszabbodást jelent a csaba-újtelepieknek, a 276-osok reggelente már ma is araszolnak a dugóban (az örs felé vezető szakaszos buszsávból a buszoknak vissza kell sorolnia a dugóba, ha véget ér a buszsáv, kifelé pedig nincs is buszsáv.)

Ráadásul már a tavalyi 176-os útvonalának módosítása is hibás döntés volt, akkor vették el észak újteleptől a 176-ost, azóta kihasználatlan a járat, amit egy újabb hibás döntéssel próbálnak meg megoldani.


Ezeket is figyelembe kellene venni és le kellene írni, mindjárt kiderülne, nem igaz a "mákos Rákos" megfogalmazás.

scooby doo 2009.05.04. 18:09:43

@bugyifiu: A 415 Ikarusokat egyhamar nem cserélik le az fix. Amíg még a 260-sok is járnak, addig ezt nem várhatjuk