Nem a menetrend rossz, hanem a pálya.
A butaság és rosszindulat pártsemleges. Szépen példázza ezt a régi igazságot egy civilnek álcázott kaposvári kezdeményezés. Annak idején lényegében hazavágta az ütemes menetrendet Szabó egykori miniszter (MSZP) ostoba rendelkezése a teljesítményvolumen-korlátról, most meg éppen néhány fideszes helyi aktíva anyázza az ütemes menetrendet.
Szögezzük mindjárt le, amit a leendő kormányerő somogyi politikusai és „civiljei” mondani akarnak, hogy gyatra a vasúti pálya Dombóvár és Kaposvár között, és – emiatt is – rosszabb az összeköttetés a megyeszékhely és a főváros között, mint lennie kellene, abban tökéletesen igazuk van. Csakhogy szerintük erről az ütemes menetrend tehet, ami ordas nagy baromság.
De nézzük sorban. Heintz Tamás kaposvári fideszes országgyűlési képviselő korábban kijelentette, hogy az említett két város között a vonatot egy „jobb” kerékpáros megelőzi. Persze Heintz képviselő kijelentése erősen vitatható, ha szó szerint értelmezzük, de amolyan szóvirágnak, a lassúság metaforájának elfogadható.
A két dunántúli város főpályaudvara között 31 kilométer a távolság. Ezt a gyorsvonat általában 40 perc alatt teszi meg, ami 46,5 km/h-s átlagsebességet jelent. Ha nem versenybringásra gondolunk, akkor igencsak kétséges ezt túlteljesíteni két keréken. A mindenhol megálló személyvonatok 32,6 km/h-s átlagot érnek el, a Kerékagy szakértői szerint ezt is nehéz lenne felülmúlni egy közönséges „jobb” bringásnak, de aki a két város között utazna, pláne átszállna Kaposvárról Pest felé, annak a gyors a racionális választás.
Dér Tamás és Lászlóvári Thoma Csongor „sportszervezők” (egyikük neve egy önkormányzati alkalmazottéra, másikuké egy bizottsági tagéra emlékeztet kísértetiesen) – az MTI tudósítása szerint - mégis azt jelentették be ma, hogy materializálják Heintz képviselő kijelentését, és május 23-án Dombóváron nyeregbe pattannak a kaposvári vonat indulásakor, hogy bizonyítsanak.
A tudósítás szerint ezen a tájékoztatón is sűrűn emlegették az ütemest, mint a bajok forrását. Legyünk jóindulatúak, és tegyük föl, hogy tájékozatlanságból. Hiszen miért kellene egy politikusnak vagy egy teológus végzettségű kulturális ügyintézőnek, akinek a veteránautók, a sport és a karikatúrarajzolás a hobbija értenie a menetrendhez?
Mi persze tudjuk, hogy a hosszú menetidőnek természetesen nincs köze az ütemeshez. Arról elsősorban a rossz pálya tehet. Tudja ezt a MÁV is, a Kötött pálya információi szerint tervbe van véve már idén pár gyorsjavítás, néhány éven belül pedig az egész szakasz felújítása.
Ha nem lenne ütemes menetrend, akkor Kaposvár és Dombóvár között ugyanúgy 40 percig menne a gyorsvonat és majdnem egy óráig a személy, csak nem lenne egész nap hajnaltól késő estig kétóránként egy-egy mindkét vonatfajtából, csak sokkal kevesebb.
A kaposvári fideszesek másik problémája, hogy a dombóvári vonatok késése esetén az IC nem várja meg a csatlakozást. Természetesen lehetne kissé lazítani ezen a szabályon. De az biztos, hogy a szigorról nem az ütemes menetrend tehet, hanem a MÁV Start és a MÁV azon vezetői, akik ezeket a szabályokat meghozták.
Más szavakkal: lehetne jobb a pálya, sőt lehetne jobb menetrendet csinálni a kaposváriak számára, de az ütemes menetrend keretei között is. Sőt, a valódi utasok számára többet jelent a mobilitás lehetősége, vagyis az, hogy egész nap el tudnak utazni, mint a politikusok által az ilyen akciókkal kiharcolt egy-egy presztízsvonat, például éppen Kaposvár esetében az egyetlen közvetlen Budapesti vonatpár.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
titok84 2009.05.05. 22:32:38
dali 2009.05.05. 22:38:06
No, az a helyzet, hogy az ütemes menetrend azért problémás a kaposváriaknak, mert ha el akarnak érni Dombóváron egy Pécs és Bp. között húzó IC-t, akkor a Kaposvár és Dombóvár közötti szakaszon olyan tempót kellene nyomni, hogy ez összejöjjön. Viszont a tapasztalat azt mutatja, hogy hetente legalább egyszer Dombóvárra úgy érkeznek meg az utasok, hogy az IC már elhúzott az orruk elől. Ilyenkor órákat kell várniuk a következő szerelvényre, sőt, a helyjegyet is újra meg kell váltani, miközben ők már megvették azt korábban. No, a közlekedésbuzi újságíró csak erről az aprócska problémáról feledkezett meg.
Lehet, hogy inkább politikabuzi a zsurnaliszta?
axaic 2009.05.05. 22:53:14
De hogy egy gyorsvonat 46,5 km/h-val megy, nagyon gáz.
lynx (törölt) 2009.05.05. 23:02:40
Ez a válasz a problémádra.
veny 2009.05.05. 23:05:34
@titok84: A túron ember évtizedek óta nem indult.
reprocesszor 2009.05.05. 23:12:51
Namármost mindez örvendetes, csak az a baj, hogy az "egy két gyorsjavítás" -szerintem- potenciális helyszínein (nagyberki közúti átjáró 10es jassújel, valamint Baté állomás területén egy kb 20m-es szakaszon szintén 10-es lassú)
5 éve bizonyosan
SEMMI SEM TÖRTÉNT!
(Legalábbis pozitív irányba, az lehet, hogy eleinte 20-as lassú volt kint, akkor még nem bosszantott annyira, hogy megjegyezzem)
Ez a két lassújel max 50 méter hosszon játszik, ha ezt az óriási javítást elvégeznék, legalább érzetre nőne az átlagsebesség...
Arról én már álmodni sem merek, hogy a pályát valaha is rendbe rakják, szintén legalább öt éve téma, hogy majd "2 éven belül felújítjuk!".
Az ívek mondjuk olyan szépen be vannak döntve a 120-hoz, hogy amikor 40-nel száguld rajta a "gyors", néha félek hogy beborulunk a töltés mellé a susnyába...
Na jó, ez nyilván vicc, de csak a beborulás része és csak kínomban szoktam mosolyogni rajta, mert egyébként tényleg ilyen. Aki nem hiszi, járjon utána:-)!
Egyébként meg: "Száz vasutat, ezeret!"
Üdv!
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.05.05. 23:13:02
Persze, amikor meg a Szabót szidtam, akkor biztos a szocikkal volt bajom, tudom.
Inkább próbáld meg lécci még egyszer elolvasni az egészet, és megérteni, hogy miről szól.
Ha ismét nem sikerül, akkor se bánkódj, nyilván nekem nem sikerült elég érthetően megfogalmazni. Ez szomorú, mert akkor nemcsak te nem érted, talán a többi fideszes se.
Amúgy amikor nem velem foglalkozol, tökre igazad van. Éppen ezt írom én is. Egy-két dolog rosszul van összerakva, pl. az is, amit mondasz a pótjegyről (mert lehetne az, hogy ilyenkor legalább a következő IC-re legyen érvényes). De mindennek nincs köze az ütemes menetrendhez.
ti
dali 2009.05.05. 23:22:23
ReWriter · http://miazhogy.blog.hu 2009.05.05. 23:50:49
Michael Collins 2009.05.06. 01:23:57
markog 2009.05.06. 02:32:14
Ez a nick még szabad 2009.05.06. 07:19:05
46,7 km/h egy gyorsvonatra??
és az jó?
gondolom életedben nem ültél még vonaton, vagy nagyon ráérsz azon
morfondírozni, milyen szép arra a táj, de küldök egy kis ízelítőt, hogy azért szerencsére még van ország, ahol értik a vonatozás egyik lényegét: www.youtube.com/watch?v=8skXT5NQzCg
jó szórakozást és jó okoskodást hozzá
titok84 2009.05.06. 07:53:46
veny, ott a pont...
esef 2009.05.06. 08:47:23
maglew 2009.05.06. 08:55:37
Sparhelt · www.sparhelt.hu 2009.05.06. 09:10:41
Nem a buszt kellene hosszabb távú közlekedésre propagálni, hanem a vonatot, lévén jóval kényelmesebb közlekedést tenne lehetővé, ha úgy működne ahogy kellene..
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.05.06. 09:37:55
De van.
Abd 2009.05.06. 09:40:48
érdekes, ahol nagyobb régio van, jobban össze tudnak fogni és több pénzt is lehet szerválni a közlekedésre is. Pl.: észak-olaszi vasutak. senki nem rinyál hogy az állami cég mellett személyszállítást regionális vasutak is visznek....
Abd 2009.05.06. 09:42:07
nem ehhez a témához de bocs. jól meg kéne fingatni és rendbetenni a vasutat is :-D azt majd akkor lehet mesélni hogy a következő genereciónak jobb lesz
magyar tarka nagy barom 2009.05.06. 09:48:37
Értelmes országokban a vasút a gyorsaságával versenyképes. De nálunk 100 éve megállt az idő a pályavasútnál. Értelmesen a buszok a vonatra hordják az embereket, s a vonatok 160 fölött hussannnak tova. Nálunk a helyijáratok sem igazodnak a vasúti menetrendhez. Sokba kerül a pályaépítés, de mobilizálhatja az országot. A busz meg csúcsforgalomban nem fenékig tejszármazék...
muskotály küvé 2009.05.06. 10:08:50
Egy példa: megkérdeztem a szlovák (!) vasutat, hogy a 8.12-kor beérő személlyel tényleg elérem-e a 8.15-ös gyorsvonatot, amit az útvonaltervezőjük (www.cp.sk, érdemes megnézni, a vasutat és a "volán"-t képes összekombinálni) ajánl. Ezt válaszolták:
"We are really sorry, but the train F 811 Horehronec no waiting time for the train 5905, which comes on the station Levice at 8:12 am. If the train 5905 will be delayed 5-10 minutes, the train F 811 will wait, but is necessary to inform the guide in the train."
Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.05.06. 10:48:14
A dolog persze összességében nem áll arányban az ütemes óriási rendszerszintű előnyeivel, szerintem.
Wahun 2009.05.06. 11:20:10
Az túl egyszerű lenne, akkor nem lehetne nácizni-komcsizni, gyurcsányozni(bajnaizni)-orbánozni. Ezért.
záporjózsi 2009.05.06. 11:26:00
záporjózsi 2009.05.06. 11:40:50
eszemmm 2009.05.06. 12:09:15
Igazából felejtsük el a megyéket, osszuk 6-7 régióra az országot azt csókolom. Ja, hogy akkor kevesebb önko-polgi tudna semmitteni a pénzünkből? Júúúj, hát azt meg má nemá! Nevetséges... Azt nem is számítva, hogy kocsival egyedül olcsóbban ÉS gyorsabban megjárom Kaposvárat mint vonattal a felnőtt (nem támogatott) jegyet megvéve... ezen kéne gondolkodni egy kicsit.
eszemmm 2009.05.06. 12:10:14
lapics (törölt) 2009.05.06. 12:48:45
Ilyen feltételek mellet hogy várhatjuk hogy az ember tömegközlekedjen?! Arra kényszerít a rendszer hogy menjek kocsival, szennyezzek a levegőt, okozzak dugót, stb.stb. Pedig én mennék busszal, vonattal és megértem ha naponta csak 2-3 vonat megy kaposvárról pestre, nem kell azért a 50-70 emberét (aki kaposváron felszáll) 30 percenként vonatot indítani, de akkor az a 2-3 vonat legyen minimál színvonalú...
Szerintem ez nem túl nagy kérés/elvárás a 21.században, "Európa szívében".
msmester 2009.05.06. 13:49:27
Több hozzászólás is volt átlagsebesség témakörben. Azt hiszem itt van a kutya elásva, mert a gyorsvonat nem attól lassú, hogy mennyivel tud(na) menni a nyílt pályán, hanem hogy kb. 3x annyi helyen áll meg, mint kéne. A példában szereplő viszonylatok közül a pécsi IC menetidejének egy jó része az, hogy megáll egy csomó helyen.
Amúgy itt jegyzem meg, hogy a 47 km/h-ás _átlagsebesség_ még nem is olyan rossz...
Lassítójelek, stb.: a biztonságos vasút híve vagyok, de amit a MÁV művel a lassítókkal az imho felháborító. Tele van az ország olyan jelekkel, amiket
1. soha nem kellett volna kihelyezni (a pálya alapvetően okés),
2. ideiglenes javítás miatt helyeztek ki, de nem szedtek le,
3. valóban veszélyes helyekre tettek ki, de indokolatlanul alacsony sebességre), pl. váltóknál 5 v. 10 km/h,
4. olyan pályaszakaszokon vannak, ahol minimális felújítással biztonságossá lehetne tenni a pályát nagyobb sebességre is.
záporjózsi 2009.05.07. 08:04:09
muskotály küvé 2009.05.07. 14:29:07
Egyébként minden normál helyen ütemes menetrend van, és néhány perc késés esetén bevárják egymást a vonatok. Meg kéne nézni, máshol hogy csinálják.
Ez a nick még szabad 2009.05.07. 23:25:07
Ez a nick még szabad 2009.05.07. 23:27:28
szar a máv
a névváltozástól még nem fog megváltozni a struktúra
Kopi3.14 2009.05.09. 22:01:55
@dali: miért? Pécsen nem élnek emberek? Atya ég. Az nem tűnt fel a szövegben, Imre problémája az, hogy a sok ókos fideszes olyan dolgot hibáztat, aminek semmi köze hozzá? Csak a nagy eszükkel képtelenek két problémát szétválasztani egymástól?
Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.05.18. 17:43:10
Van, ahol feszített a menetrend, és ott igaz.
Máshol SEM várnak sokat a vonatok, hanem inkább kevesebbet késnek. Az ITF-et tényleg szétveri, ha huzamosabb várakozásokat engedélyezünk.
Engem egyébként nem kell meggyőzni az ITF előnyeiről, mert azt tartom a szesza egyetlen kiútjának a jelen helyzetből...