Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

augusztus 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

2009.08.23. 22:00 erminavet

Decemberben bezárnának majd’ kétezer kilométer vasutat

1874 kilométeren tervezi megszüntetni a vasúti közlekedést a decemberben esedékes menetrendváltáskor az Antali Károly közlekedési kormánybiztos vezette csapat. A mellékvonalak nagyobbik felén állnának le a vonatok. Olyan városok maradnának teljesen vasút nélkül, mint Baja, Szarvas, Mezőhegyes, Makó, Battonya, Vésztő, Mohács, Komló, Nagyatád, Tab, Zirc, Szécsény, Gyöngyös.

Úgy látszik, a baloldali kormány utolsó esélyét is föladja, hogy megrágja a magyar vasút problémáját, amelyet a rendszerváltás óta egyetlen kormány sem tudott se lenyelni, se kiköpni. Mindenki tudja, hogy a MÁV-csoport a közpénzek elfolyásának terepe, évente több százmilliárd forintot öntenek bele, miközben az utasok sokszor elégedetlenek a szolgáltatás színvonalával.

Elővette a fűnyíróját

Noha a vasút ordítóan rossz hatékonysággal, az erőforrások (hanyag és szándékos) pazarlásával működik, a Hónig Péter miniszter által július elején bemutatott Antalinak is a legegyszerűbbnek látszó eszköz, a hálózat brutális megcsonkítása jutott eszébe, és elővette a fűnyírót. (Lásd a térképet!) Mintha az üzemanyagot elfolyató autónkat nem szervizbe vinnénk, hanem lelöknénk a szakadékba.

Az augusztus 7-én megjelent kormányhatározat szerint hétfőig, 24-ig a helyközi közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztosnak ki kellett volna alakítania „a távolsági és Budapest elővárosi közlekedés, valamint a regionális integrált közlekedés 2009/2010. évi menetrendjének koncepcióját”.

A Kötött pálya birtokába került dokumentum (lásd a táblázatot!) szerint a „koncepció” azt tartalmazza, hogy melyik vasútvonalakon kell megszüntetni a személyszállítást.

Tevan Imre: IMG 4929

A hevenyészett térkép kékkel mutatja a bezárandó vonalakat. Rá, majd a más méretre kattintva látható nagyobban is.

Majd ő megmondja szubszidiárisan

A kormányhatározat szerint a régiókra kellene bízni a közösségi közlekedés megszervezését, megrendelését. Egy sajtó-háttérbeszélgetésen Antali külön is hangsúlyozta, az Unió egyik legfontosabb elve a szubszidiaritás, vagyis az, hogy a döntések helyben, a lehetséges legalacsonyabb szinteken szülessenek.

Antaliék tervezete szerint mindez különös módon valósul meg. A vonalakat besorolták országos és regionális kategóriába. Az elsőbe tartozó pályákat az országos vasút (a MÁV) üzemelteti, és központi (minisztériumi) a szolgáltatás megrendelése is. Az utóbbiaknál a megrendelő a régiókban létrehozandó új szervezet lenne, az üzemeltető pedig valamilyen helyi vasút. De csináltak egy köztes kategóriát is, a MÁV által fenntartott pályán a régiók rendelnék a vonatokat.

A legérdekesebb persze a negyedik kategória, a szolgáltatóváltásra kijelölt vonalak halmaza, amelyet máshol úgy írnak körül, hogy „ezeket fel kell ajánlani a Volánoknak”. (A bezárandó vasútvonalakat a minisztérium emberei óvakodnak így nevezni, a 2007-ben megszüntetettekről hivatalosan máig úgy mondják, hogy a személyszállítás ideiglenesen szünetel.)

Magyarán szó sincs a döntések helyi meghozataláról, Antali tanácsadói már rég beírták saját Excel-táblázatukba a halálos ítéletet a vasútvonalakról, mielőtt egyáltalán megalakulhatnak a régiókban bármiféle megrendelő vagy üzemeltető szervezetek.

Nekiesett, mint tót a köztársasági elnöknek

Biztosan van olyan vasútvonal Magyarországon, amelyet nem érdemes fenntartani, mert olyan rosszak az adottságai, hogy már sohasem lesz rajtuk annyi utas, amennyi a létüket indokolná. Ám az is igaz, a jelenlegi halállista összeállításában kevés racionalitást lehet felfedezni, mintha egyfajta régóta halmozódó vasútbezárási reformdüh lenne tetten érhető.

Decemberben megszüntetni javasolt személyszállítás
No. Vasútvonal (szakasz) km
4 Almásfüzitõ – Esztergom-Kertváros 37,4
11 Gyõrszabadhegy – Veszprém 72,8
16 Csorna – Hegyeshalom 38,4
22 Körmend – Zalalövõ 22,8
23 Zalaegerszeg – Rédics 48,7
35 Kaposvár – Siófok 99,8
37 Balatonmáriafürdõi elágazás – Somogyszob 52,8
38 Somogyszob – Nagyatád 8,2
45 Börgönd – Sárbogárd 29,4
47 Godisa – Komló 18,7
64 Pécs – Pécsvárad 22,5
66 Mohács – Villány 24,3
78b Balassagyarmat – Nógrádszakál 28,1
85 Újszász – Gyöngyös 73,8
87 Eger – Putnok 76,2
98b Abaújszántó – Hidasnémeti 29,9
102 Kál-Kápolna – Kisújszállás 73,3
103 Karcag – Tiszafüred 44,4
107 Sáránd – Létavértes 20,1
111 Mátészalka – Záhony 56,5
114 Csenger – Kocsord alsó 25,3
115 Ágerdõmajor oh – Mátészalka 23
117 Ohat-Pusztakócs – Görögszállás 82,5
121a Kétegyháza – Mezõhegyes 39,7
121b Mezõhegyes – Újszeged 66
125 Mezõtúr – Battonya 114,3
126 Kisszénás – Kondoros 5,7
127 Körösnagyharsány – Gyoma 83,8
128 Vésztõ – Kötegyán 28,2
128 Püspökladány – Szeghalom 46,1
130 Hódmezõvásárhely – Makói elágazás 31,0
136 Szeged-Rendezõ – Röszke oh. 13,3
142 Lajosmizse – Kecskemét 24,4
145b Lakitelek – Kiskunfélegyháza 25,4
146b Lakitelek – Kunszentmártoni elágazás 27,3
147 Kiskunfélegyháza – Orosháza 79,0
154 Bátaszék – Baja 19,4
154 Baja – Kiskunhalas 76,4
118 Nyíregyháza átrakó – Balsa-Tiszapart 38,6
119 Herminatanya – Dombrád 27,9
39 Központi fõmajor – Somogyszentpál 8,1
39 Balatonfenyves GV. – Táska 13,1
148 Kecskemét KK – Kiskõrös KK 53,1
149 Törökfái – Kiskunmajsa KK 44,2

 

A jegyzék készítőinek talán az lebeghetett a szemük előtt, hogy minél több vonalat a becsukandók közé soroljon, és hogy ezek az ország területén mindenhol előforduljanak.

Így azonban sokszor a hálózat nemhogy racionálisabban üzemeltethető lenne, hanem éppen ellenkezőleg. Ha a Debrecenből a bihari térségbe kifutó (egyébként nem kirívóan alacsony forgalmú) mindkét vonalat felszámolnák, azzal talán meg lehetne takarítani némi költséget, ám a tervezett szerint a két, hasonlóan kihasznált szakaszból az egyik (Debrecen-Nagykereki) megmarad, a létavértesi ág azonban megszűnik. Vagyis továbbra is fenn kellene tartani a most két vonalat kiszolgáló technológiát, műszaki és humáninfrastruktúrát, de immár csupán egy vonal kedvéért, miközben a helyi Volánnak be kellene fektetnie a pótlásba.

Hasonló a helyzet a Lakitelekre befutó négy vonallal. Jelenleg ezek jó összeköttetést biztosítanak Szolnok, Kecskemét, Kiskunfélegyháza és a Tiszántúl felé, általában jó átszállási kapcsolattal, így elég sok utast kiszolgálva. Az ide befutó vonalakból kettő megmaradna, kettő menne a levesbe.

A mellékvonali hálózat brutális csonkítása eleve életképtelenné teszi a még csak vázlatos elképzelésekben létező regionális vasutakat is. A MÁV-nál maradó fővonalak és a becsukott mellékvonalak között csak elszórva maradna nekik néhány vasútvonal, sokszor úgy, hogy ezek nem is kapcsolódnának egymáshoz. Így meglehetősen nehéz lesz gazdaságosan üzemeltetni a regionális cégeket.

A Volánokért teszi?

A tervezet talán legérthetetlenebb húzása a Kiskunhalas-Baja-Bátaszék vonal leállítása. Nemcsak azért, mert a fontos regionális központ, Baja maradna vasút, az ország utasai pedig Budapesten kívüli vasúti összeköttetés nélkül, hanem azért is, mert ennek a szakasznak a mellékvonalak közül kifejezetten nagy a forgalma. Biztos, hogy sokkal nagyobb, mint a vonal folytatásának, a Bátaszék-Dombóvár szakasznak. Az mégis maradna.

Felmerülhet, hogy a cél éppen az, hogy a jobb forgalmú vonalakat kaphassák meg a Volánok, erre maga Antali is utalt egy tévényilatkozatában, ahol azzal próbálta lehűteni az átalakítási tervek hírére elégedetlenkedő buszos szakszervezeteket, hogy a „Volánok jól járnak” a változással. Ám ez is kétélű fegyver. Lehet, hogy a halállistát készítő tanácsadók jót akarnak a Volánoknak, de a bezárandó vonalak közül sok helyen csúcsidőben több az utas, mint amennyit egy busszal el lehet szállítani, vagyis aligha úszhatják meg a busztársaságok új járművek beszerzését.

 

A tervezet készítőinek (a már említett kormányhatározat nagy szavai és Antali kijelentései ellenében) azt sem sikerült megérteniük, mit jelent az országos, integrált közösségi közlekedés. Lehet ugyanis, hogy egy-egy vonalnak nem helyben van jelentősége. A Székesfehérvár-Sárbogárd szakaszra például nem az ottani falvakat célzó forgalomhoz, hanem egy Kelet-Dunántúli regionális irány, a Komárom-Baja tengely részeként lenne szükség.

Igaz, a listagyártókat az sem érdekelte túlzottan, hogy az idei menetrend legjelentősebb innovációjaként beharangozott másik hasonló, a fővárost elkerülő régióközi vonalnak, a délkörnek becézett Kecskemét-Baja-Kaposvár(-Nagykanizsa) tengelynek beakasztanak a már említett bajai szakasz és Duna-híd becsukásával.

Nem tanul

A mostani Antali-féle átalakítási kísérlet kísértetiesen hasonlít a Kóka János minisztersége alatt 2006-ban bejelentett és elbukott reformhoz. Kóka szinte szó szerint ugyanazt mondta, mint most Antali. A párhuzamosságok megszüntetése, a vasút és a buszközlekedés összehangolása, a MÁV fölösleges irodai létszámának leépítése, a pazarlás visszaszorítása, a túlzott tarifakedvezmények megszüntetése. Reálértéken szinte ugyanannyi megtakarítást, évi 40-50 milliárdot ígértek akkor is, mint most (60-70 milliárd).

A tervekből akkor alig valósult meg valami, szinte csak a vonalbezárások. Igaz, az akkori halállisták készítői (akik részben azonosak a mostani tanácsadókkal) sokkal több helyen szerették volna leállítani a vonatokat, végül 2007. tavaszán 14 vasútvonalon szűnt meg a forgalom.

Ha szeretnénk tudni, megvalósulása esetén mi lesz a mostani hálózatcsonkolás hatása, érdemes megnézni az akkori példát. Nos a vonalbezárások miatt egyetlen fővel sem csökkent a MÁV-csoport létszáma, 2007 óta a MÁV soha, egyetlenegyszer sem tudott kimutatni érdemi megtakarítást az akkori intézkedés nyomán.

Hétfő a decembertől érvényes 2010-es menetrend véglegesítésének napja. A MÁV Start áprilisban leadott menetrendje (vonatközlekedtetési igényei), mint szerződés ekkor véglegesedik. Vagyis a cégnek akkor is ki kell fizetnie 2010-ben a betervezett vonatok úgynevezett menetvonal-biztosítási díját (vagy a lemondási díjat), ha azok nem közlekednek. Minden nap, minden vonalon, minden vonatét. Ez mellékvonalaként 10-20 millió forint körüli összeg. Akkor is, ha bezárja ezeket a vonalakat.

A témában a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület közleményt adott ki

Megbukott a vasútreform – a Kormány nem tudja meggyógyítani a beteg vasutat, ezért inkább megölné a vasúti közlekedést

A VEKE tiltakozik a Kormány vasútbezárási tervei ellen, melyek számos vidéki térség közlekedését lehetetlenítenék el, azonban mit sem változtatnának a MÁV pazarló és utasellenes működésén. A Kormány hetekig gondolkodott, majd arra jutott, hogy az ország fél vasúti hálózatának bezárásával hajt végre vasútreformot. Ez nem gyógyítás, hanem barbár csonkolás, mely teljesen ellentétes az ország érdekeivel, minden létező uniós környezetvédelmi és közlekedéspolitikai célkitűzéssel. A VEKE hónapokkal ezelőtt mutatta be a teljes országra érvényes menetrendi koncepcióját, mely a MÁV hatékonyságának javításával milliárdos megtakarításokat hozhat, vonalbezárások és járatritkítás nélkül. A javaslatainkat még válaszra sem méltatták.

A kétezer kilométer bezárásra javasolt vasútvonal között komoly regionális szereppel bíró, fejlesztésre érdemes vonalakat is találunk, kimondható tehát, hogy a javaslatot a BKV-nál 2007-ben hamar megbukott járatritkítási lázhoz hasonlóan csak a pénzügyi hentesszemlélet vezérelte, a közlekedésszakmai megfontolások a legkevésbé sem.

A vasútvonalak bezárásának terve árulkodó: a Kormány nem a MÁV központi vízfején, a közlekedési társaságokat átszövő korrupción és pazarláson kíván változtatni, hanem a tömegközlekedés leépítésével rontaná tovább a vidéken élők életkörülményeit – ahogy ez a két évvel ezelőtti, végeredményben semmilyen megtakarítást nem hozó vonalbezárásokkal is történt. Vajon a végső cél az, hogy a MÁV-ból továbbra is százmilliárdokat lehessen elkölteni, de a politika számára oly zavaró vonatok és utasok nélkül?

Európában mindenütt a vasúti közlekedés folyamatos és kiterjedt fejlesztésével, ütemes menetrenddel, a járműpark és a pályaállapotok folyamatos javításával próbálják a környezetszennyezést, az autó- és tehergépkocsi-forgalmat csökkenteni. Nem csak Franciaországra vagy Németországra igaz ez, hanem ma már a cseh vagy a román közlekedéspolitikára is. A Bajnai-kormány vasútromboló csomagja tehát nem csak a józan ésszel, a közlekedéspolitikai racionalitásokkal, a vasúton utazók érdekeivel, hanem minden létező uniós irányelvvel szembemegy.

A VEKE felszólítja Bajnai Gordon miniszterelnököt, hogy állítsa le a vasútrombolást, melyet az általa kinevezett vezetők megkezdtek, a közlekedési minisztert és a vasúti kormánybiztost pedig menessze, hiszen megfelelő szakértelem híján nem alkalmasak posztjuk betöltésére. A MÁV súlyos beteg, de a gyógymód nem a halálos injekció beadása. A megoldás az ütemes menetrend bevezetése, a pazarlás és a korrupció megszüntetése, a közlekedési szövetségek és tarifaközösségek megalakítása, továbbá a MÁV gőzmozdonyok korszakát idéző működési rendjének átalakítása. Ezen intézkedésekkel milliárdos megtakarítások, a jobb szolgáltatás által pedig a mainál több bevétel érhető el. A megoldást nem a VEKE találta ki: sikerrel alkalmazza körülöttünk minden európai ország. Elég szomorú, hogy a vasúti reformnak csúfolt rombolást előkészítők nem vették a fáradságot, hogy ezt észrevegyék.

416 komment

Címkék: politika térkép r vasút közút mellékvonal


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr41332860

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

grgrgr 2009.08.24. 09:39:37

Aki falun lakik, sokkal-sokkal kevesebb juttatást kap adófizetői pénzből, mint aki pl. Bp-en. Rettenetesen sok faluban nincs már posta, nincs iskola, nincs óvoda-bölcsőde, orvosi rendelő, szóval majdnem semmi sincs, ami közpénzből menne.
A Volán-járatok óriási hátrányokkal bírnak a vasúthoz képest. Nincs rajtuk WC, nincs rajtuk csomagtartó, szűk ülések vannak, és hóban-fagyban el se tudnak indulni.
Az autó nem mindenki számára megoldás: egyrészt képtelenség annyi darab autót fenntartani egy családban, ahány dolgozó és iskolás tagja annak a családnak van. Egy autót fenntartani is nehéz a mai fizetésekből.
Másrészt nem mindenki kaphat jogositványt, pl. mert nem elég jó a látása (szintévesztő), nem egészséges (erős cukorbeteg, remeg a keze, stb.) - ezek az emberek már most is nehezen élnek, munkát vállalni nem tudnak, stb.
A MÁV-ról mindenki tudja, hogy ugyanaz a helyzet, mint a BKV-nál. Az adóforintok a politikai haverizmus köreinek finanszirozását szolgálják, nem pedig a tömegek közlekedését.

Boka1 2009.08.24. 09:41:20

"A vasút minden egyes kilométere dédapáink hatalmas erőfeszítésének eredménye, már csak ezért is óvatosan kellene bánni a bezárással."

Köszönjük meg dédapáinknak.

Az Ózdi Kohászati Művek pedig nagyapáink erőfeszítésének műve, majd lehet, hogy megkoszorúzzuk, de inkább bízzuk a kapitalista piacra, hogy kell-e kohó vagy jobban járunk, ha lakópark vagy bevásárló központ lesz helyette.

camelot1 2009.08.24. 09:41:35

@csmiklos-35:

ezért nem értjük, mi "hőzöngők" mert a vasút normális esetben olcsóbb kellene legyen!!!

Ha mindent összeadsz (út, jármű, karbantartás, környezeti kár) akkor az is. A vasutat fejleszteni kellene, nem leépíteni, és nem az autó(busz) hálózatot preferálni.

És akkor nem lennének "ótvar ötvenéves vonatok"...

mferee 2009.08.24. 09:45:16

@Ormótlan: Évi 12 alkalom?
Akkor no lássuk csak. Vizsgaidőszakokkal együtt egy évben 10 hónapot tanulunk. Tehát minden hónapban 1szer tudnánk haza jönni és 2szer visszamenni a maradék 8 alkalomal meg vegyünk teljesárú jegyet ami nem olcsó. És közben még valahogy éljünk is meg a kollégiumban dehát a kaját sem adják ingyen arról nem is beszélve hogy a fiúk azért nem egy nagy szakácsok így kénytelenek sokszor ebédet venni.

De hogy ne legyek off:
Kétegyháza-Mezőhegyes vonalon amely vonatok egész Békéscsabáig jártak, minden reggel tömve volt emberekkel. pl. az egyik köztes állomásra, Medgyesegyházára a busz valami iszonyat kerülővel és kerülési idővel jár. Akik be jártak iskolába vagy dolgozni a megyeszékhelyre azokkal mi lesz?
Buszokról. Árak egyszinten a mávval vagyis Békéscsaba-Kecskemét viszonylatban(vonattal nehezebb és drágább is a megközelítése) a jegy 2300Ft ami 2 személyre már 4600Ft ami bőven kiadja a benzinköltséget és nem kell 3 órát szenvedni. Ez két felnőtt jegy ára tehát akkor 4 diák fizeti ugynezt. Akkor hol itt a kedvezmény? Vegyük hogy a busz fele megy csak kecskemétig (álltalában vasárnap többen) no akkor egy 50 férőhelyes busznál már 25000Ft fölött van amit kifizetnek. ehhez még hozzá jön a akik közben szállnak fel + le. Mennyibe is kerül a busznak az út és mennyi a nyeresége?
Bezzeg a nem dolgozó, ingyenélőkenk(itt nem a munkanélküliekre céloztam) 90%-os kedvezmény jár. Milyen alapon?

Hátezmármi (törölt) 2009.08.24. 09:46:36

Mitől lenne már olcsóbb, a sok bakterrel, meg váltókarbantartóval, meg sínfelújítással, meg minden marhasággal?

A Volán az amúgy is megépített utakat használja, nem kell neki külön drága saját pálya meg rengeteg alkalmazott a saját pálya fenntartásához.

Ez miatt aztán a vasút feleslegesen méregdrága, ha nem használják havi szinten minimum tízezren.

Ennyi az egész

camelot1 2009.08.24. 09:47:43

@Boka1:

hát kedves Boka1, éppen ez a baj, ez történik most: rá"bízzuk a kapitalista piacra" az ország és a MÁV sorsát, meg rábíztuk az Ózdi Kohászati Művek sorsát is, az ismert eredménnyel...

Az nem gondolkoztatott még soha el, hogy miért "éri meg" egyes országoknak a kohászatot, vasutat stb. üzemeltetni, és nekünk miért nem mostanra már szinte semmit???

És hogy kohászat HELYETT bevásárlókötpont nem biztos, hogy jó csere?
Remélem csak provokálsz, mert ha nem, hát hmmm... Nem mondom tovább...

kontroltéma 2009.08.24. 09:48:11

@Bamba Barack: vagy azért mert remek üzleti lehetőséget látok benne ! ;D

vuximaxi 2009.08.24. 09:50:06

@Lajosbácsi: Biztos, hogy mindig baj, ha ordítanak azok a nagypofájú helyi politikusok? Igaz, pár éve volt, hogy Szegedről utaztam haza a Dél-Dunántúlra, Nagyatádra és bizony az utolsó szeminárium végéről el kellett kéretőznöm, hogy elérjem a vonatot. Mindenki csodálkozott, hogy nem is megyek Pest felé és négy-öt átszállásom volt. De hat óra utazással hazaértem. Igaz, volt, hogy Szegedtől Bajáig álltam, de utána helyem volt. Spec, most a bajai szakaszt is megszűntetnék. Azóta persze módosult a menetrend, így más napszakokban kell utaznom, de legalább tudok. És csak Kiskunfélegyházán meg Somogyszobon kell átszállnom. Decembertől maradna Pest. Kapaszkodj meg, napi egy, azaz egy közvetlen vonat Budapesttől Gyékényes felé, 16.53-kor. Reggel dettó Pest felé. Közel egy órával hosszabb menetidővel mint egy éve. És ez nem csak az én bajom, hanem Kaposvárt és a Balatont leszámítva egész Somogy megyéé. Persze átszállhatok a pécsi IC-re Dombóváron. Júniusban majdnem le is késtem, mert menetrendszerint 20 percet álltunk Kaposváron, Dombóvár-alsón elengedtük a szembevonatot, ami késett. Szerencse, hogy az IC is késett. Bizony mesélték, hogy volt, hogy más alkalommal látták, hogy az kirobog az állomásról. Te meg várj 2 órát, plusz fizess egy újabb IC-pótjegyet.
Biztosan van olyan szakasz vagy időpont, amin vagy amikor a kutya sem jár, de én inkább először pontosan felmérném az utasszámot és az igényekhez alakítanám a menetrendet. Aztán megnézném, ha így sem utaznak, hát akkor zárják be.
Addig meg személy szerint örülnék, ha a helyi hatalmasságok összefogának. A nagyatádi szakaszt pár éve meg akarták szüntetni, az egész város és a környék gyűjtötte az aláírásokat. Nem csak a "helyi nagypofájú politikusok" szólaltak fel.

Boka1 2009.08.24. 09:50:12

Szerintem kb 30 év mulva, ha az ukránok, oroszok összeszedik magukat és a technológia is megengedi, akkor nyugat-európából Japánig gyorsvasút lesz, amit az oroszok és japánok közösen fognak építeni nálunk.

camelot1 2009.08.24. 09:53:52

@csmiklos-35:

úgy látom, hogy ha rajtad múlna, akkor az autópályák/utak is hamarosan ugyanolyan állapotban lennének, mint a MÁV...

Úgy tünik te azt hiszed azokat nem kell karbantartani, azokat a kilométereket, amit köztudottan dupla áron építenek, mint máshol, ami után még koncessziós díjat is fizetünk, valamit útpályadíjat (te gondolom szívesen)...

Add csak össze ezeket szép sorjában, meg a környezetben esett kár értékét, ill. annak jóvátételének költségét! Mert csak így korrekt a számítás!

Hátezmármi (törölt) 2009.08.24. 09:54:21

Könyörgöm, nőjünk már fel.

Igen, lesz akinek rosszabb lesz, ha éppen érinti.

Ha nem lesz diákjegy, a diáknak rosszabb.

Ha nem utazik ingyen, a nyugdíjasnak rosszabb.

Ha a busz kényelmetlenebb, akkor a falusinak rosszabb.

De minden tíz ember kedvéért nem lehet ráfizetéses vonalakat müködtetni, tíz diák kedvéért nem lehet számtalan felesleges büfé-ruhatáros szakokat az egyetemeken fenntartani, nem lehet a rendelőket csak azért ingyenesen mükődtetni, hogy a nyugdíjas mamáknak legyen hová eltipegni, hogy ne otthon unatkozzanak.

Ébredjünk már fel. Ezeket az állam a beszedett adókból finanszírozza, azaz a te pénzedből is. Azért nincs pénzed, mert sok az adó. Azért sok az adó, mert ilyen hülyeségre pazarolják. Szerintem elég egyszerű képlet...

Abba kéne már hagyni ezt a nagy magyar siránkozást egyszer és mindenkorra.

kontroltéma 2009.08.24. 09:55:54

@vuximaxi: és milyen időközönként óhajtasz hazajárni ? mert én diákkoromban örültem volna ám ha van pénzem hetente hazadöcögni !

Viktus 2009.08.24. 09:56:44

@Boka1:

Logikád szerint 30 év múlva a világon vasút sem lenne , mert mindenhol veszteséges :P

Boka1 2009.08.24. 09:58:37

@camelot1:

A problémád nem értem.

Állami kohászatot - Észak Koreát kivéve- nem nagyon látunk.

Nem a kohászaton meg vasúton van hangsúly, hanem az ÁLLAMI jelzőn.

Nyugodtan mondd tovább, vállalom, hogy jobboldali gazdasági nézeteim vannak, ezt már csak a NEMZET-ben kell titkolni. Sok-sok évnek kell eltelni, amíg a többség is szeretne fejlődni. Elfogadom a Te álláspontodat is, a családomban is sok hasonló vélemény van. Nem kell megijedni semmi újtól, de a változást akarók vitték előre a világot. Persze volt, akit megégettek, mert azt merte mndani, hogy a Föld gömbölyű. Ez akkor volt szokatlan ( vagy akár provokáció ).

Boka1 2009.08.24. 10:00:13

@Viktus:

Vagy csak egy vonal lenne ( London-Tokyo ) , ami brutál nyereséges. :DDD

Hátezmármi (törölt) 2009.08.24. 10:00:32

A vasutat a 19. században azért húzták el minden faluba, hogy legyen mivel a búzát elszállítani. Akkoriban ugyanis még nem voltak aszfaltutak sehol az országban, szekerekkel meg drága és körülményes lett volna a szállítás.

Azóta kicsit változott a világ, csak éppen a vasút maradt meg minden faluban.

camelot1 2009.08.24. 10:01:10

@csmiklos-35:

pont ez a gondolkodásmód dől és omlik össze látványosan és hatalmas robajjal körülöttünk, amit te képviselsz, és nekem úgy tűnik ennek hangja még nem jutott el hozzád...

Attól félek lesz még nagyobb zaj is sajnos, amikor már nem segít majd a füldugó sem...

Viktus 2009.08.24. 10:02:25

@csmiklos-35:

Azért sok az adó, mert helyből van cirka két milka nyugdíjas, akit elker tartani , amelynek legalább a negyede még vidáman feketézik a nyugdíj mellett na meg több nyugdíjat kap, mint a melós fizetést.

Azért van sok adó, mert van cirka egy milka cigány, akiknek a nagyapja hallott olyasmiről,hogy létezik a munka.

A MÁV is ennek a tortának a része a többi szervezetlen állmi szarral. Az egészségügy ugyanolyan pénznyelő látszatja mégse nagyon van az adóforintoknak. A hadsereg? van még olyan, vagy csak egy költségvetési tétel a lenyúlásra lásd. Palik rallyztatása. A rendőrség? több yard rohad az őrsökön, mint az utcán, ahol max. gárda rendezvények alatt lehet rendőrt látni.

Na ezek szipkázzák a sok-sok adóforintot a többi handabanda.

Viktus 2009.08.24. 10:04:17

@camelot1:

Magyarországon a minden faluba vasút a szockába lett ilyen trendy, ahogyn a minden porfszekbe kórház, ipari létesítmény stb. a vas , és acél országa megadta a módját.

grgrgr 2009.08.24. 10:05:57

A Magyar Állami Operaház egy rendkivül veszteséges intézmény, és ráadásul kizárólag egy nagyon szűk réteg szórakozását szolgálja. Ha már a veszteségnél tartunk...

Szóval az adóforintnak nem az a célja, hogy nyereségesen működtessen dolgokat, hanem az, hogy alapszolgáltatásnak számító dolgokat biztositson mindenkinek belőle az állam...

Hátezmármi (törölt) 2009.08.24. 10:07:42

Camelot,

Ugye te is azokról a kis elcseszett, kihasználatlan, lepukkant, százmilliárdért fenntartott ócska vonalakról beszélsz, amit senki nem vesz igénybe?

Ha érdekel, nézd meg mit csinált például Nagy Britannia a mienkhez hasonló vasút hálozatával.

Mindenki példálozik itt a Nyugattal. Én sokat voltam Nyugaton, de nem láttam, hogy minden elcsinált kis 30 fős faluba vonat járna.

Tudod mit csinálnak? Mikróbuszokat inditanak, azt is csak akkor, ha betelefonálsz, hogy egy óra múlva utaznál. Egyébként be se megy a mikróbusz, még ha a környéken jár is.

A gazdag Nyugat ugyanis nem pazarol százmilliárdokat ilyen hülyeségre.

Ilyen gazdagok csak mi vagyunk, csóró és hülye magyarok. És pont ezért vagyunk csórók, mert ilyen hülyék vagyunk.

Boka1 2009.08.24. 10:07:43

"Attól félek lesz még nagyobb zaj is sajnos, amikor már nem segít majd a füldugó sem... "

Személyesen ARMAGEDDON ????

Boka1 2009.08.24. 10:08:42

"lyen gazdagok csak mi vagyunk, csóró és hülye magyarok. És pont ezért vagyunk csórók, mert ilyen hülyék vagyunk. "

Itt a pont !

camelot1 2009.08.24. 10:09:20

@Boka1:

én nem tudom hol van ÁLLAMI kohászat, és nem is érdekel...

Engem az érdekel, hogy nálunk már semmilyen kohászat nincs, ózdi, diósgyőri bizonyosan...
Meg buszgyártás, meg tv gyártás, meg, meg, meg... Lassan a téliszalámit is a koreaiak/kínaiak fogják csinálni...
Ezt te normálisnak tartod?

Ha ez mind lenne, talán nem is kellene arról vitáznunk, hogy be kell-e zárni vasútvonalakat...

A lényeg, egy fejletlen országot kiszolgáltattak védtelenül a szent piac kénye kedvére. Csoda, ha kő köven nem maradt?

Hátezmármi (törölt) 2009.08.24. 10:12:23

Hát, azt sem értem, mi a rákért támogatjuk év 8 milliárddal az Operház mintegy 1000 fős közönségét.

Aki operát akar hallgatni, az fizesse ki az árát. Ha meg 30 ezerért senki nem akar operát hallgatni, akkor meg el kéne gondolkodni, hogy hagyni kéne kimúlni ezt a mammutot.

Amikor a nyugdíjat kurtítják, azok óbégatnak, amikor a segélyt, akkor azok.

Ezért aztán semmi nem történt ebben az országban az elmúlt húsz évben, ezért aztán meg a maradék óbégat.

camelot1 2009.08.24. 10:12:48

@Viktus:

ezek szerint te nem porfészekben élsz...

Nem is kívánom neked, kívánja az a szerencsétlen, aki sajnos ott kell hogy éljen!!!

Viktus 2009.08.24. 10:13:07

@csmiklos-35:

Angliában mégis elég pöpi kis kiépített vasúthálózat van nem ész nélkül zárogattak be vonalakat, hanem ésszel. Fejlesztgettek a maradékon ...

Viktus 2009.08.24. 10:15:19

@camelot1:

Porfészeben élek , és tökre feleslegesen üzemel itt kórház ... eleve szart sem értenek a dokik benne a legtöbb problémához, így még szerencse, hogy Pest fél óra kocsival :P

A kisvárosokban bőven elég lenne egy rendelőintézet vérvételre, ambulencia, fogászat, szemészet meg ilyen egyszerűbb dolgok ...

camelot1 2009.08.24. 10:15:38

@csmiklos-35:

Ha egy országnak nem telik se egészségügyre, se nyugdíjra, de vasútra, se oktatásra, se színházra, se operára, stb. stb. stb. akkor az az ország már halott, ha nem vennéd észre!

Sjanos a halál prófétája vagy...

Hátezmármi (törölt) 2009.08.24. 10:16:26

Fel kellene már ébredni, a kommunizmus 20 éve megbukott.

Nem az államnak kell támogatni az egyházakat, a bélyeggyüjtő szakköröket, a operát, a munkát kerülőket, a lepkevadászokat, meg minden marhaságot. De még a tanulásomat és a karrieremet sem! Sőt, a gázszámlámat se!

Bár sokaknak nem jut el az agyáig, az állam nem a mennyből kapja a pénzt, hanem amit beszed, azt osztja szét. Ha sokat oszt szét, akkor sokat kell beszednie. Comprende?

camelot1 2009.08.24. 10:16:38

@Boka1:

nem láttam, csak azt tudom, hogy filmnek nevezték...

Viktus 2009.08.24. 10:19:36

@csmiklos-35:

Még építettek pár nagyobb cuccot is ott a Lágymányosi hídnál maguknak :D

@camelot1:

A kohászat nem nagy biznisz. A diósgyőrit az állam tartotta életben éppen a MÁV vagonok lenyúlásával-beolvasztásával gondolom az az ügy is szépen elsikkadt. A Dunaferrt szintén adóforintokból szponzorálgatják.

A buszgyártást lehetett volna okosban, ha nem az elvtárs kapja meg, hanem mondjuk a Volvo.
A tv gyártás már a szocka végén is koreai beütéssel működött, és most is ragyogóan működik.

Boka1 2009.08.24. 10:23:42

"Meg buszgyártás, meg tv gyártás, meg, meg, meg... Lassan a téliszalámit is a koreaiak/kínaiak fogják csinálni...
Ezt te normálisnak tartod?"

Amiről nem tudunk, az attól még létezik !

Televízió gyártás van ( samsung, jászvényszaru, zalaegerszeg flextronics ) , buszgyártás is van ( Rába, Volvo ). Téliszalámi gyártás is van. Ha állami maradt volna a videoton, akkor még mindig colorstar tv lenne. A MÁV tökéletes példája annak, ha valami állami, vagy állam közeli, akkor az drága és nem működik ( csak ott, ahol van halálbüntetés )

Tímár Mihály 2009.08.24. 10:25:14

Ha lassú a vasút, annak nem az a megoldása, hogy bezárjuk, hanem az, hogy fejlesztjük. A modern vasút ugyanis képes 150 km/h-s átlagsebességekre (TGV, ICE), amire a busz sohasem lesz képes.

Valamiért a svájciak rájöttek, hogy megéri a tömegközlekedést fejleszteni. Meg is van az eredménye: Svájcban a legnagyobb a tömegközlekedést használók aránya Európában.

Ha az elmúlt 20 évben az autópályák árának csak 10 %-át vasútra költötték volna, most nem így nézne ki a vasút. Persze, a vasútépítésből kevesebbet lehet lopni, meg az állami Audi nem tud sínen közlekedni.

Hátezmármi (törölt) 2009.08.24. 10:25:43

Camelot,

Az USÁban az állam semmit nem támogat. Van az egyén, aki felelősséggel tartozik magáért. Ha alkoholista akar lenni és az utcára kerülni, tegye azt.

Ha jólkereső ügyvéd akar lenni és ezért tanulni akar tegye azt. Ha drága az iskola, akkor a szülők már a gyerek születésekor elkezdenek gyüjteni az egyetemre.

Ha operába akar menni, tegye azt. Ha meg senki nem akar operába menni, akkor hadd menjen tönkre az Operaház, majd járnak az emberek helyette máshová.

A töküres templomokat nem az adófizetők pénzéből fűtik és újítják fel. Ha a pap nem tud magának híveket toborozni, menjen el kapálni.

Aki meg sikeres prédkátor, az meg járjon Mercedessel.

Csak hát az amerikaiak agyát nem fertőzte meg 40 év kommunizmus, ahol az államnak kötelessége gondoskodni mindenről és mindenkiről.

Hátezmármi (törölt) 2009.08.24. 10:28:49

Mindenki jön itt a korrupcióval. Na de hol van korrupció? AHOL AZ ÁLLAM SZEDI BE ÉS OSZTJA KI A PÉNZT.

Ezen kellene végre változtatni.

Kérdem én a kedves kommentezőt: mikor látta Svájcban, hogy minden kis hegyi porfészekbe külön vonat jár, három utassal?!

camelot1 2009.08.24. 10:34:45

@csmiklos-35:

igazad van, nem is vagyunk amerika!!!

de az a baj, hogy svájc se vagyunk, meg svédország se...

mivel mindegyik MŰKÖDIK a saját jónak látott módján...

mi meg NEM MŰKÖDÜNK, és teljesítményünk abban merül ki, hogy mindent lerombolunk, azt a keveset is ami eddig megmaradt, most éppen a vasutat...

attól tartok, ha most majd megszünik 2000 kilometer vasút, a hozzád hasonlóan gondolkodóknak majd gyorsan eszébe jut, hogy ha ez ilyen "jól" sikerült, mérne szüntessük meg akkor a buszközlekedést is... Az is csupa ráfizetés,ráadásul csupa "porfészeklakó" használja csak...

Gyünyörűen beleillene ebbe a szép magyar valóságba...

Hátezmármi (törölt) 2009.08.24. 10:42:26

Ez ferdítés, nem a vasutat kell megszüntetni, hanem a ráfizetéses, minden tekintetben értelmetlen mellékszárnyakat. (A szeged-makói klasszikusan ilyen)

Pont azért, hogy aztán legyen pénz a maradék fejlesztésére.

A tömegközlekedés első megközelítésben a világon mindenhol ráfizetéses, de ha hozzáadjuk egy városban a légszennyezést, meg a parkolási gondokat, akkor már pluszos.

Ha meg még akkor sem, akkor kell kigyomlálni a felesleges vadhajtásokat.

Éppen ezt szeretnék most csinálni.

camelot1 2009.08.24. 10:44:29

@csmiklos-35:

te kis naív!!!

én örülnék, ha csak az ÁLLAM miatt lenne korrupció....

Persze az ÁLLAMOT is meg lehetne szüntetni a MÁV mellett, meg az országot is be lehetne zárni, meg a földet is be lehetne sóval szórni, de talán nem ez a "megoldás"

Ébredj fel, és lásd, mi folyik ebben az országban, végkiárúsítás, haláltánc...

solesz · www.index.hu 2009.08.24. 10:46:46

lehet, hogy azért állítják le azokat a vonalakat, mert esetleg aránytalanul nagyok a költségek ott.

aránytalanul... ami azt is jelentheti, hogy kihasználatlan a vonal, de azt is, hogy ott kétszer annyit fogyasztanak a dízel mozdonyok, ha érted mire gondolok.

ezek a vonalak valószínüleg nem villamosítottak...

ha visszaállna a máv gőzvontatásra a nem villamosított vonalakon, akkor hatékonyabb lenne, mert szenet és vizet nem lehet olyan mennyiségben eladni, mint gázolajat.

kedves kommentelők,

sajnos igazatok van abban, hogy a máv vezetősége lop, a kormány (a mindenkori) lop.

de ne legyen kételyetek arról, hogy a tisztelt üzemanygosok, mozdonyvezetők, és mindenki a mávnál, ahol tud, ott nem "okoskodik".

mert a mi kis népünk ilyen.
szeretjük a "jó kapcsolatokat", a "van egy ismerősöm, aki megszerzi" típusú hozzállást, pult alól, jó áron szeretünk vásárolni.

Apropó, nincs valaki lopott felnit adna el nekem.

dehogynem van. még akár közöttetek is.

Fetrengünk a saját mocskunkban, és közben a fő disznókat szeretnénk megfürdetni.

Szép kis színjáték ez.

És mindenki menjen el szavazni. Szavazzon arra akitől a megoldást várja.

Utána menjen haza, és fogadjon meg elveket. Nem lopok, nem csalok, nem veszek lopott holmit, nem ártok kicsiben.

camelot1 2009.08.24. 10:52:55

@csmiklos-35:

láttál már olyan esetet MO-n az utóbbi 7 évben, ahol ez megtörtént?
Tudnál ilyet mondani?
Ahol a "reform" után valami is jobb lett??

Mégegyszer és utoljára, vasútvonal megszüntetés egy végleges lépés, onnan nincs visszaút. Én ELŐSZÖR semmiképpen sem nyúlnék ilyen eszközhöz, még mielőtt az ÖSSZES lehetséges modernizációs lehetőséget át nem tekintettem.

És az nem két hónap, meg fél év kell, az egy felelős döntés kellene legyen, nem megint és újra és újra az megszüntetéses agymenés...

Kb. ennyia mondandóm, aki érti annak örülök, aki meg nem az induljon sintfeltépni...

Vakmacska 2009.08.24. 10:55:08

Csmiklos, figya.

Úúútálom az értelmetlen pazarlást. Ha két ember csücsül azon a vonaton, ami miatt én húsz percen át állok a kereszteződésnél, meg még mögöttem nyolcvan kocsi, és mindezt még adóból fizetem is.

De.

Mezőkovácsházi vagyok eredetileg. Pestre tudod hogy bírsz onnét eljutni? Vagy kelsz hajnali négykor a direkt buszhoz (másmilyen csak vasárnap van), vagy átszállsz ezerszer Szeged, Orosháza, Csongrád, bármi felé (SEHOL nincs normális csatlakozás, és a legtöbb helyen a vasúti meg a buszos megálló nincs ám közel), vagy mész vonattal, ami közel 5 óra menetidő (döbbenet, 3 éves koromban gyorsabb volt, Intercity nélkül, jól megcsinálták), de emberi időben (reggel, délben, este, nem hajnali 4kor), és egy, azaz egy db átszállással Békéscsabán. Ha meg Mezőhegyes fele mész, akkor mehetsz Szegedig. Busszal tudomásom szerint nem.

Buszon nem lehet pisilni, márpedig öregek és gyerekek is járnak néha ide-oda. Vonaton lehet tanulni, buszon ugyanez esetleg kegyetlen hányással jár.

nah szóval ott is emberek laknak. Esetleg nincs kocsijuk, én is 28 évig anélkül jártam oda, vonattal. Lehet pont ma reggel azt etted, amit ők termeltek. Még én, laikus közgazdászként is tudnék jobb menetrendet tervezni, mint ami most van. De mávos rokonom szerint sok helyen direkt szoktatják le a népet a vonatról - naná, az autó meg a busz nagyobb biznisz. Ja hogy nem mindenkinek? Hulljon a férgese, mi? tudod a rák meg az infarktus se gazdaságos tevékenység, na arra se kéne pénzt adni, mondják az okosok addig, amíg nem a saját apjuk kerül bele....de "szeretem" a sok okost, aki akkora csőlátó, hogy csak a saját dolgáig, képességéig, anyagi helyzetéig és véleményéig lát, aki más élethelyzetben van, az dögöljön meg. Na többek között ezért is tartunk itt.

Mint mondtam, nem rajongok a gazdaságtalan állami tevékenységekért. De az hogy önmagában vmi nem nyereséges, az hatásvizsgálathoz édeskevés, feleim.

camelot1 2009.08.24. 10:55:46

@solesz:

köszönöm, nincs hozzátenni valóm...

talán csak ennyit: bár fejétől bűzlik a hal, de azért néha önmagában sem illatos

Viktus 2009.08.24. 11:00:00

@camelot1:

Mindjárt itt van egy kis fogalomzavar. Nem a vasútvonalat szüntetik meg, hanem a személyszállítást.
A vasútvonal attól még megmarad a legtöbb helyen a teherszállításra, ha nem is most a későbbiekben az uniós direktíváknak megfelelően. Csak az megint pénz kiépíteni a logisztikát a kamionok felpakolgatásához ... alapvetően az olcsóbb-környezetkímélőbb, ha a 30 tonnás szerelvény nem a közútat amortizálja 35-40 liter gázolajat elpöffögtetve száz kilométerenként, hanem feldobják a vasútra, és a célállomáshoz legközelebbi vasútállomáson lepakolják.

changebug (törölt) 2009.08.24. 11:01:11

Bátaszék-Baja
A síneket is felszedik?
A Duna-hídat is?
Nagyfalu (budapest) alatt az egyetlen vasúti átjárót a Dunán? Már ilyen jól megy?
Nem kell már soha tömegárut, sok embert szállítani - a déli határ mentén? Majd nagyfalu keresztül. meg is érdemlik. meg majd személyautóval megoldják. az.

solesz · www.index.hu 2009.08.24. 11:01:14

@camelot1:

Ha szerinted megéri működtetni bármelyik vonalat, akkor készíts arről a vonal működtetéséről egy excel táblát, szerzek hozzá befektetőt.
de feltétel, hogy hozzon profitot.

a GYSEV példa azért jó, mert az az egyetlen olyan régió, amely önfenntartóan tud működni.
ezt a rendszert összehasonlítani egy országos lefedettségű, helyi, régionális, nemzetközi, intercity stb. vonalhálózat működtetési rendszerével hiba.

camelot1 2009.08.24. 11:03:15

@Vakmacska:

IGEN, IGEN, IGEN!!!!

A leállítás a LEGVÉGSŐ eszköz kellene legyen!!!!!!

De EZEK MOST (MEGINT) RÖGTÖN ÉS INNEN (véletlenül se onnan ahonnan naponta "MERÍTENEK") pénzt akarnak, és azt se látják mint oly sokszor már, hogy EBBŐL (MOST SE) lesz MEGTAKARÍTÁS, sőt...

Csak eltűnik újra 2000 km, ami ÖSSZEKÖT...

Viktus 2009.08.24. 11:05:27

@Vakmacska:

Na jah itt a fő gond a máv szolgáltatásai érdekes módon vannak megszervezve pl. nem ártana, ha az emberek igényeit is figyelembe vennék nem pedig egy pesti irodában állítgatnák össze balfaszok a menetrendeket hasraütésszerűen száz milliókért ...

A másik a két embernek tetszik nem tetszik bizony a volánon keresztül kell biztosítani pl. egy 8-12 személyes transitot amin szépen eljuthat A-ból B-pontba ... az egy, hogy nem lehet kaksizni stb. én sem tudok a kocsimba ...

camelot1 2009.08.24. 11:10:32

@Viktus:

OK már közelítesz...

talán elfogadhatóbb lenne, a "megszüntetés" ha nem csak és KIZÁRÓLAG erről lenne szó....
Hanem egy pontosan kidolgozot hatástanulmánnyal alátámasztott KONCEPCIÓ része lenne.

De azt nem lehet egy hét alatt egy Excel táblaval elintézni.

Ezek pedig itt pont erre tesznek (újabb) kísérletet a (remélhetőleg) utolsó hónapjaikban...
És ennek még egyesek örülnek...


és nem egy I

Epokit Drive 2009.08.24. 11:10:58

Gyermekkoromban sokat utaztam a Kaposvár-Siófok viszonylaton. Eleinte az öcsémmel kovbojvonatnak hívott kocsikkal (www.mavnosztalgia.hu/files/galeria/112/big/img04.jpg), mi több, egyetlenegyszer harmadosztályon is.
Az úton olyan, csak nekem fontos látnivalók voltak, mint a kisház a paddal vagy a víztorony. Előbbi egy fogalmamsincs, mire szolgáló MÁV-házikó volt, a másik egy szimpla hidroglóbusz. De nagyszüleimmel szerettem ezeket megnézni, amikor odaértünk (talán Somogyjád vagy Osztopán környékén?).
Viszont a vonal, eltekintve ettől a romantikától, már akkor elavult volt, vagyis jó 30 éve. A 100 km körüli út 2,5 óra (felett) volt (pedig csak Kaposvár Közvágóhídig utaztunk), egyetlen mentsége, hogy szinte háztól házig vitt, és nagyszüleimnek nem volt autója.
Úgyhogy most csak erről a bezárási tervről tudok bármit írni, a többi vonalat nem ismerem: sajnálni fogom, ha bezárják, mert bár minimum 20 éve nem utaztam rajta, de az emlékeim szépek róla. És ugyanezért egy csepp könnyet sem fogok ejteni: több alkalommal mentünk inkább Fonyód felé Kaposvárra, mert gyorsabb és modernebb volt. Ráadásul még busz is jár arra, jó ideje gyorsjárat is.
Ha viszont a bezárt vonalon most dolgozók mind a MÁV-nál maradnak, akkor inkább dolgozzanak, maradjon meg a vonal, és hadd menjen az a néhány ember vonattal Siófok és Kaposvár között. Némi marketinggel az ilyen vonalak jó szolgálatot tennének az idegenforgalom szolgálatában, de tartok tőle, ehhez a mostanit meghaladó ész és akarat kellene.

Ed

hagymásbab85 2009.08.24. 11:13:59

Tök jók ezek a vasutas oldalak!!
Sajnos sokkal többen csak szerelmesek a vasúti közlekedésbe, de nem használják, csak a szájukat járatják, hogy máá megint bezárják, vagy máá megint megszüntetnek....... Ugyan már, tessék egyszer kifáradni a vasúti pályaudvarra és megnézni, hányan ülnek azon a vacak vonaton. 3-4 ember miatt fenntartani egy vonalat, enyhén szólva is luxus, ilyet tőlünk nyugatabbra sem csinálnak. Ha ennyire fontos az a vasút, akkor tessék használni. És hagyjuk már azt a dumát, hogy hát fejleszteni kéne, mert tőlünk nyugatabbra így meg úgy........ Nem fogják fejleszteni és kész!!!
Én a MÁV helyében azt mondanám, nesze, itt van a vasút ingyért, a tiéd, működtesd és üzemeltesd. Kíváncsi lennék hányan vállalnák a vasút szerelmesei közül!!!

naat2 2009.08.24. 11:14:40

Megvan a spórolás mértéke: a leállításban csak nem villamos vonalak vannak - azoknak így ránézésre a 2/3-a. Pár hónapja volt arról cikk az Index-en, hogy a MÁV éves gázolajköltsége ~5 mrd HUF - meg még egyszer ennyit ellopnak, "okosba".
Ebből nagyjából jön, hogy az alap spórolás ~3.3 (5*0.66) mrd HUF + még egyszer ennyi az ellopott, összesen ~6.6 mrd HUF.
(Mivel szoktam látni villamos vonalakon is dízeleket járni, ez valójában valamivel kevesebb).
:-)

Legalább egy ilyen szintű elemzést nem ártana mellékelniük az "illetékes elvtársaknak" az intézkedések magyarázataként.

Viktus 2009.08.24. 11:24:41

@Csabikuci85:

Részben a szar szervezés meg az drága jegyárak miatt sem túl népszerű. Viszont ez oda-vissza hat a jegy dárga , mert szarul van szervezve az egész így sok a veszteség amit csökkenteni akarnak viszont így kevesebb lesz a kereslet, és még hülyébben szervezgetik.

Egyébként meg, ahol igény lenne pl. több szerelvényre oda meg nem tesznek plusz vagonokat ...

petyo 2009.08.24. 11:31:29

@toto92: De örülök, jajj de jó, hurááá, végre!

keptelenseg 2009.08.24. 11:34:30

A mai szabályozási rendszer hibája, hogy jobban megéri az embereket egy hiperveszteséges állami cégben "foglalkoztatni", mint munkanélküliségen keresztül - legalább érdemi közmunkát végeztetve velük - munkát teremteni nekik megfelelő állami szabályozással.
Ez azért is maradt fenn, mert akkora pénzeket tud a politikai szféra a veszteségek mentén kivenni a közvagyonból, amekkorát nem szégyell. Fidesz, MSZP, SZDSZ, Kereszténydemokraták: egyre megy.
Az elmúlt 20 évben

keptelenseg 2009.08.24. 11:39:00

Ha már közpénzről van szó, mikor lesznek publikusak a MÁV által üzemeltetett vonalak eredményességi adatai?
Egy ILYEN listát, a beszüntetendő vonalakról, bárki, majdnem ránézésre, össze tud állítani, ehhez nem kell tudomány.
Azért a déli (bajai) híd megszűntetése épp eszű embernek nem jutna eszébe, amikor a következő Budapesten van.
Hol vannak a számítások, a pro-kontra érvek?

keptelenseg 2009.08.24. 11:47:34

Ha jól tudom, akkor a legnagyobb költség egy vasútban nem a vonatok működtetésében van, hanem a zeszközök biztosításában: sinek-pályák, villamos rendszer, biztonsági berendezések, mozdonyok, vagonok létrehozásában, beszerzésében.
Ehhez képest a mozdony energiaellátása, a vezető, a kalauz már elhanyagolható költésggel bír.
Egy rendszeresen, mondjuk fél vagy egész óránként indított vonal - idővel! - sokkal több utast is összegyűjt, mintha összevissza és rendszeresen megváltoztatott menetrendekhez kellene a lakosságnak igazodnia.
Sajnos nálunk az dívik, hogy ami végre működik, azt is gyorsan szétverik, magasabb szempontokra hivatkozva - ha egyáltalán indokolnak is bármit.
Minden illetékes vezetőnek: hol vannak a tényleges költésgkimutatások, a közvélemény elől miért rejtik el? Azért, mert a döntésekkel nincsenek összhangban.

szivecskevirág 2009.08.24. 12:06:50

Nekem két kisgyerekem van és nincs autóm. Ami miatt MINDIG a vasutat részesítetem előnybe:
- Hosszú úton a gyerekeknek nagyobb a mozgástere
- a sok csomagot, amivel gyerekkel kell utazni, van hová tenni.
- van wc!!!!!! Ez két gyereknél nagyon fontos

Miigeii 2009.08.24. 12:41:25

Budapest-Csongrád: átszállás Kiskunfélegyházán. Kétóránként van csatlakozás, és bizony, én még nem szálltam ott fel üres vonatra. Nem sűrű az a két óránkénti csati, de legalább van. Igyekszik az ember ahhoz igazítani a budapesti indulást, oké. De, hogy megszüntessék azt a vonatot..?! Ez kicsit olyan, mintha engem leültetnének, hogy akkor az állatorvosok által használt gyógyszereket szabályozzam, és vonjak ki egy 50-60 darabot a forgalomból. - MIVAN? nem vagyok állatorvos, nem értek hozzá. Ámde vonatozom, használom. Ezek nem gondolkodnak.

Girhes Joe 2009.08.24. 12:42:34

Aki a buszt a vonattal egyenértékű, vagy jobb megoldásnak hiszi, és a távolsági közlekedésben is azt ajnározza, az szerintem még nem utazott 50 km-nél messzebbre busszal. Mert különben látná, hogy a busz és a vonat két különböző célra való, egymást kiegészítő, és nem pedig egymással versenyhelyzetben lévő közlekedési mód. (Kivéve az elcseszett Magyarországot, persze.)

A vasút akkor és csak akkor tud olcsóbb lenni a közútnál, ha jól kihasznált. Ezen kellene minden erővel fáradozni, legyen akármilyen szintű vonalról szó, menetrenddel, pontossággal, igényes szolgáltatással. A sebesség nem is az elsődleges tényező, az utazás komfortja és kiszámíthatósága, tervezhetősége sokkal inkább.

A busz meg nem alkalmas nagy tömegek távolsági szállítására, akkor se, ha nálunk évtizedek óta kísérleteznek ezzel. Aki próbált már Pestről Pécsre vagy Bajára busszal menni, átesve a buszra felhordott hatalmas csomagokon, Ercsiig-Dunaújvárosig állva (mert a kedves rövidtávú utazó nem hajlandó a rövid távú járatokat igénybe venni), az tudja miről beszélek. Ehhez már csak hab a tortán, hogy nincs vécé (ha meg van, akkor nem nyitják ki), nem igazán lehet biciklit, babakocsit, egyéb nagy dolgokat szállítani, és a nagy végállomásoktól eltekintve az utastájékoztatás nulla (nemhogy a mávnál megszokott hangosbemondó, de a megállóba kihelyezett menetrend sincs, jó esetben az indulási időpontok kint vannak, ha ugyan nem 1993-as évjáratúák). Ha kimész a megállóba és nem áll ott senki, lehet találgatni, hogy elment-e a busz 5 perccel korábban, vagy késik 20-at, vagy múlt héten megint változott a menetrend.

Szóval nem a vasútbezárásokkal kellene kezdeni, hanem
1) színvonalassá és gyorssá kell tenni a fővonalakat, és nemcsak pesti, hanem harántirányú gerinchálózatot is létrehozni,
UTÁNA
2) ezekhez jó csatlakozást kell biztosítani a mellékvonalakon, vagy ahol nincs mellékvonal, ott helyi-helyközi buszjáratokkal,
UTÁNA
3) a fővonalakkal párhuzamos buszjáratokat el kell felejteni,
UTÁNA, de CSAK EKKOR
4) megnézni, melyik vonalakon nincs még mindig utas, és ezeket bezárni, de nem szüneteltetni, hanem tényleg felszedni az utolsó szögig, és kirúgni az ott dolgozott vasutasokat.

Nyilvánvaló, hogy így is lennének bezárt vonalak, de ez egy korrekt, megalapozott, és megtakarítást eredményező döntés lenne. És mindezzel párhuzamosan kellene automatizációval, a munkafolyamatok egyszerűsítésével-ésszerűsítésével, a munkamorál javításával fokozatosan fölöslegessé tenni és leépíteni a túlméretezett munkaerőt.

Vakmacska 2009.08.24. 12:43:23

Nemtom a listából a zirci az melyik vonat, de az a cuha-pataki kirándulóvonat, legalábbis hétvégeken 3x annyian utaznak rajta mint ahányan felférnének normálisan (én is jártam rajta, a kétkocsisról le is szoktak maradni), amit már egyszer nagy rössel megmentettek, hogy igazi turisztikai kuriózum. Befektetőként tán azt venném ki, sokkal több a lehetősége, mint amit most használnak belőle. És hát az a Bakony....kirándulás nélkül is télen ottan a busz meg az autó legalábbis necces lehet bizonyos időjárási körülmények közt, no.

Vakmacska 2009.08.24. 12:44:55

Gergő77, abszolút igazad van. Miért csak a korrupt hülyék (hülye korruptak, korrupt hülyék) jutnak döntéshozói pozikba? évtizedek óta????

Vakmacska 2009.08.24. 12:47:28

Ja és ahol továbbra is járni fog tehervonat, azt ugyanúgy működtetni kell majd, ergo a költségek 80%-a marad, csak kevesebb bevétel mellett.

maat 2009.08.24. 13:00:41

@vuximaxi:
Nagyatád messze van Szegedtől akárhogy nézzük. És csak azért nem lehet fent tartani egy veszteséges vonalat, hogy egy órával kevesebb legyen az utad. Valószínűleg nem tömegek járnak ezen az útvonalon.

laja08 2009.08.24. 13:25:42

Mit rítok itt? Majd a FIDESZ úgyis visszaállítsa.

laja08 2009.08.24. 13:28:36

Mit rítok itt? Majd a FIDESZ úgyis visszaállítsa.

amfiteatrum 2009.08.24. 13:41:46

Miközben az EU egyik fontos célja a vasutak, azon belül a nagysebességű vasutak fejlesztése, addig nálunk csak herdálják a pénzt.
Belgiumban kisvárosokba lehet óránként többször, azonos időben induló vonatokkal eljutni, nem is autózik akinek nem muszáj. de ugyanez igaz Hollandiára, Svájcra is. Nem beszélve a francia vagy spanyol vasutakról.
Elég szomorú, hogy a reformdüh kormánya csak felszámolni és tönkretenni - nam meg lopni - tud.

Károlynils 2009.08.24. 13:44:14

Azért szeretnék egy olyan "vasútvédő"vel találkozni, aki tud valaki olyanról, akinek van olyan ismerőse, aki már hallott valaki olyanról, aki valaha egyszer is utazott ezen vonatok valamelyikén.

dobdob 2009.08.24. 14:27:00

Az elmúlt 20 évben a MÁV vagyonából több ezer milliárd forintnyi tűnt el. Ez a tény nyilván jelentős mértékben hozzájárul a vasút jelen állapotához. Mintahogyan az is, hogy a "nagy reformok" úgy működnek, hogy a kormány értékesíti a vasút összes nyereséges üzeltágát, és marad az állam nyakán a pénznyelő csődtömeg. A magam részéről úgy gondolom, hogy a MÁV elnök-vezérigazgatójának évi 78 millió forintos bére (prémium+ fizetés) nem más, mint titoktartási pénz, ennyibe kerül, hogy kellő "szakértelemmel" biztosítja és fedezi az állami vagyon gátlástalan lenyúlásának zavartalanságát. Ez az egyetlen szempont, ami mérvadó, sem az emberek, sem a települések népességmegtartó ereje, sem a környezetvédelem mellett szóló érvek nem számítanak. Gyalázat!

Lastres · http://lehetmas.blog.hu/ 2009.08.24. 15:23:01

Az LMP véleménye:

" Az LMP megdöbbenéssel fogadta a hírt, hogy a kormány decemberben közel 2000 km vasútvonalat akar bezárni. Ez az ijesztő dilettantizmus lehetetlenné teszi, hogy a hazai vasúthálózatot egy jól működő, regionális alapon szervezett rendszerré alakítsák. A MÁV-ot nem a vasútvonalaktól, hanem a korrupciótól és pazarlástól kell megtisztítani."

lehetmas.hu/hirek/555

Lastres · http://lehetmas.blog.hu/ 2009.08.24. 15:28:28

@Károlynils: Képzeld, 2 hete, porva-csesznektől Veszprémig. Mivel direkt azért túráztunk arra, mert tudtuk, hogy az az ország legszebb vasútvonala.

Meghát ha visszaolvasol a kommentekben, volt itt pár tucat ilyen ember.

pógárutas 2009.08.24. 15:58:59

Namégegyszer!

VAGY vasút, VAGY autóbusz..ez az ami JÁR állampolgári jogon. ( Az "eljutás lehetősége") Az egyik az felesleges ! Ha egy faluban van busz is, meg vonat is..az pazarlás! Egyetlen kivétellel nem az, ha mindkettő (a vonat is és a busz is) jó kihasználtsággal közlekedik. Ha nem, akkor az egyik felesleges!

combo 2009.08.24. 16:56:19

A közutas lobbiról annyit, hogy a volánok nem járnak jól. Ugyanis ezek a mellékvonalak még a volánnak is veszteségesek lesznek, lásd Siófok-Lepsény-Veszprém autóbusz-vonal, élt másfél évet. Ha pedig a távolsági buszokat kihúzzák a párhuzamosságra hivatkozva (Budapest-Győr, Budapest-Nagykanizsa stb., utóbbi 1 órát ráver a vonatra luxusbuszokkal), akkor a nyereséges vonalaknak inthetnek búcsút a volánok.

combo 2009.08.24. 17:56:08

@Ormótlan: Kapaszkodj meg, a kedvezményeknek a MÁV veszteségéhez semmi köze, csak az "államéhoz". Ugyanis az állam minden kedvezményes jegyet kiegészít teljes árúra.

Valaki azt írta, hogy a vonat gazdaságosabb, mint az autó. Ezt nehezen hiszem. Mégis csak 100 tonnákat mozgatunk pár utas kedvéért kisebb súrlódás/visszatáplálás ide vagy oda.

vuximaxi 2009.08.24. 18:28:36

@maat: Hát abban igazad van, nem sokan utaznak Nagyatádról Szegedre. Csak tudod, ha megszűnik a Nagyatád-Somogyszob szakasz, egy 13 ezres város marad vonat nélkül nem csak én. Ezzel pedig a Gyékényes-Kaposvár viszonylatban is csökkenni fog az utasszám. Az egy óra plusz éppen erre a vonalra vonatkozott. Dombóvártól Kaposvár felé ugyanis leminősítették a pályát, így mindenkit érint, aki Budapest felől erre utazik. Vasutas ismerőseim mondták, hogy a Monarchia idején gyorsabban leért a vonat mint most. Pár éve ment még nemzetközi gyors Horvátországba, most viszont Kaposvártól lentebb az egy darab IC-t leszámítva csak személyvonat. Bár csak az én egyedi problémám lenne, tudok menni busszal is Szegedre. Ha viszont a Bátaszék-Baja-Kiskunhalas vonal is megszűnik, Budapesttől délre sehol senki nem fog tudni vonattal átkelni a Dunán. Nem hiszem, hogy mindenki buszra tudna szállni. Bocs, ha úgy érted, az én egy órás plusz utam a probléma, az a legkevesebb.

vuximaxi 2009.08.24. 18:35:47

@kontroltéma: Mondtam én egy szóval is, hogy hetente mentem haza egyetemista koromban? Igaz, az első félévben kéthetente, utána két vagy három havonta. És képzeld, volt két olyan szobatársam is a kollégiumban, aki félévente egyszer. Hegyeshalom, Vas megye messze van. Ja és a jegyemet minden esetben az ösztöndíjamból vettem meg. Gondolom, hogy ők is, ugyanis tanultunk. Én azért is, hogy az elvált nyugdíjas édesanyámnak kevesebb gondja legyen. Lehet, hogy a te idődben mások voltak az egyetemisták, zárójelesen ebben van is valami, de most is vannak ám sokan, akik tanulni mennek oda és nem szórakozni. Ez a blog viszont a vasútról szól és nem arról, hogy személyes megjegyzéseket vágjunk a másik fejéhez, anélkül, hogy tudnánk arról, amit bírálunk. Ha az én utazási eseteimet hoztam, az meg azért van, mert sajnos Nógrád megyében, vagy Nyíregyháza környékén nem vagyok ismert.

combo 2009.08.24. 19:50:56

@vuximaxi: Baja és Szeged között busszal érdemes menni (én is Somogyból járok Szegedre tanulni). Igaz, Baján gondosan összehangolatlan a busz és a vonat, de még így is megéri időben és pénzben is. Összevont netes busz-vonat menetrend nincs, így az ember kézzel tervezi meg az útját...

Atádról lehet, hogy Pécs felé mennék csak busszal... Esetleg Kaposváron elcsípném a kiváló Zalaegerszeg-Szeged diákjáratot (Kaposvárról 4:10 alatt odaér Szegedre).

vuximaxi 2009.08.24. 20:12:02

@combo: Köszi a tippet. Én már sajnos pár éve nem vagyok diák. (A diákos hazautazós megjegyzés a heti utazásra irányult, egy kommentelő bírált, hogy egyetemistaként biztosan hetente utazgatom.) Atádról reggel 7:25-kor van Pécsre, 8:58-kor érkezik, szerencsés esetben 9:00-est elérem vagy 10:30-kor van busz, szoktam is használni, de sajnos nem mindig tudok délelőtt visszamenni. Utána csak a vonat, régen diákkoromban Baján még át tudtunk szállni. A délutáni pécsi buszok Atádról azután érnek Pécsre, hogy az utolsó elindulna Szegedre. Ajánlottad a kaposvári átszállást, én is utánanéztem, de talán percre pontosan épp akkor ér oda a vonat, amikor a busz indul. Ha összehangolnák a MÁV-Volán menetrendet, vagy akár csak a távolsági buszokét, tökéletes lenne. Tudom, hogy reggel is van egy zalaegerszegi busz, csak Böhönyére nincs rá innen csatlakozás, legalábbis a volánosok ezt mondták. Ezért szoktam legtöbbször a vonatot használni, meg mégis vasutas blog, nem bírálhatom a Volánt. De mindenképp köszi a kommentet és a segítő szándékot.

martinasz 2009.08.24. 21:57:40

Jó estét T.MAGUKNAK! Látom ez a poszt kétségtelen jobban fölizgatta magukat mint a TRNASZSZIBÉRIAI Vasútról szólók!...pedig csodálatos!...tényleg az!..bár csak egyszer én is végigutazhatnék rajta!..na de ugye térjünk vissza ,tehát kiszivárgott kb 2 ezer kilométer,ez azt jelenti hogy megszüntetnek kb egy ezer kilométert!...és választást akarnak nyerni...most már tényleg takarodjanak...és ha én mondom akkor tényleg takarodjanak...persze,ha igaz

vasut párti 2009.08.24. 22:40:20

Mivel elég idős vagyok és még nem vagyok szenilis, visszaemlékszem az 1950-es évekre, amikor is Bajáról, Bátaszékről, Szekszárdról átszállás mentesen lehetett Budapestre utazni. Jelenleg 1x, 2x, de még 3x is át kell szállni a vonatokon.Az út nem lett sem hosszabb, sem rövidebb, a pálya kötött volt akkor is és most is, csak a menetidő lett hosszabb. A csempe szájú kókadt Kóka dr. áldásos tevékenysége, és bandája hatalomrajutása óta. Hiába dübörög a gazdaság...MÁV!!! Hol vannak a vasúti szakembereink? Csak TITÁN káderek vannak? Ti Tán valamire tudjátok használni ezeket a semmire se való volt humán doktorokat? Hozzám ne érjenek , mert akkor meghalok.

borosspet 2009.08.25. 00:55:31

csmiklos-35, Boka1:

sajnos a kormány eldöntötte, hogy márpedig ezek a vasútvonalak akkor is bezárásra kerülnek, _ha lenne térségi vasút, aki üzemeltetné_!

Ennek illusztris példáját lásd alább:

A Pápa-Csorna vasútvonalat két éve ---szüntették meg--- szüneteltetik. A helyi önormányzatok ebbe nem nyuogdtak bele, kidolgoztak egy koncepciót arra, hogy térségi vasútként (amit szóban a kormány is támogat, de természetesen más a helyzet, ha megpróbálná valaki megvalósítani...) üzemeltessék a vonalat:

www.papacsorna.hu/koncepcio.html

erre természetesen nem érkezett válasz, majd jött a hidegzuhany: a csornai elkerülòút átvágná a vasútvonalat, hogy garantálta ne is lehessen újraindítani a forgalmat!

www.kisalfold.hu/rabakozi_hirek/elkerulout_esvagy_vasutvonal/2095154

*******

"Ez ferdítés, nem a vasutat kell megszüntetni, hanem a ráfizetéses, minden tekintetben értelmetlen mellékszárnyakat. (A szeged-makói klasszikusan ilyen)

Pont azért, hogy aztán legyen pénz a maradék fejlesztésére.

A tömegközlekedés első megközelítésben a világon mindenhol ráfizetéses, de ha hozzáadjuk egy városban a légszennyezést, meg a parkolási gondokat, akkor már pluszos.

Ha meg még akkor sem, akkor kell kigyomlálni a felesleges vadhajtásokat.

Éppen ezt szeretnék most csinálni."

Hát nem! Akkor Pápa-Csorna már két éve térségi vasútként mûködhetne; legfeljebb akkor nem, ha -bizonyítottan - a térségi üzemeltetési modellel is életképtelen lenne.

Ez nem koncepció, racionalizálás, vagy reform, hogy fennen hirfeti a kormány a térségi vasutakat, de nem engedi, hogy ha lenne ilyen, akkor átvegye azt üzemeltetésre!!!

combo 2009.08.25. 14:56:48

@borosspet: Gondolom a térségi vasút már jelentkezett arra, hogy kifizeti a közúti felüljáró többletköltségét (csak pár milliárd ft gondolom).

Nyugodjon meg mindenki, ebből a "reformból" nem lesz semmi. Ok: Tömeges elbocsátás nélkül ennek nincs értelme. Azon meg a végkielégítések/felmondási idő miatt választásokig kb. 0 ft-ot lehet megspórolni (és még a dolgozónk is kevesebb), annyira meg csak nem hülyék, hogy 0 ft-ért megtakarítás miatt házhoz mennek a pofonért.

borosspet 2009.08.25. 17:52:59

@combo: Már miért kellene neki fizetnie? Normális esetben nem az fizeti a többletköltséget, aki hamarabb ottvan, hanem az, aki "utólag bepofátlankodik" oda. Dehát Magyarországon vagyunk, itt meg lehet csinálni azt, hogy a 30-as években kialakított budapiesti iparterületeken felhúzott gyárak környékére kényelembõl odaköltözõ lakók panaszt tesztnek a (sokkal korábban már ott levõ) gyár zajszennyezésére, és kényszeríttetik a hatóságokkal - akik humott szemmel (hogy ne lássák a zsebbe csúszó borítékot) lakóövezetté átminõsítenek egy gyárövezetet, akkor is, ha még mûködik benne gyár - hogy saját költségére építsen zajvédõ falat...

pógárutas 2009.08.25. 21:17:19

@combo:
Tehát..azt mondod, hogy " a Volánnak se éri meg"..ezért fizessen a "KÖZ" KETTŐ veszteséges céget..

Ez is egy álláspont..csak qrvára nem tetszik nekem..

pógárutas 2009.08.25. 21:20:36

@borosspet:
"A helyi önormányzatok ebbe nem nyuogdtak bele, kidolgoztak egy koncepciót arra, hogy térségi vasútként (amit szóban a kormány is támogat, de természetesen más a helyzet, ha megpróbálná valaki megvalósítani...) üzemeltessék a vonalat:"

Oszt miből áll az az "üzemeltetés"??

A kormány "szóban" azt támogatja, hogy : itt a pálya..üzemeltesd a vasutat ( Fizess mozdonyvezetőt, baktert, no meg járművet és annak fenntartását) oszt szedd be a pénzt Te magad!

Szerintem korrekt ajánlat

pógárutas 2009.08.25. 21:22:48

Mivel a pályát ingyen megkapod..ha akarod..ha meg nem, akkor felszedik

pillepóni 2009.08.25. 21:24:22

csmiklós-35 ugye te most nagyon okosnak tartod magad?
én is, mint az előttem szóló "Vakmacska,mezőkovácsházáról származom.
1987-óta utazom, szinte minden nap!!!!utaztál már te olyan buszon, ahhol 20-30-cm re ugrik a feneked minden buckanónál? én igen.
Kétegyháza Mkháza között sajnos ilyen utak vannak.
szerinted mikor voltak ezek az utak felújítva?kb. 40 éve, és ezt az utat akarod te buszokkal betelepíteni????
nem mindenki lakik Peseten.
azok már nem is emberek???utazz te buszon(remélem nincs hányingered, mint sok egyszerű pór "embernek), de mi szeretnénk a vasutat megtartani!!ha majd a vasutat kivégzik, akkor majd jön a busz is!akkor mivel fogsz utazni???ha ilyen a felfogásod, hogy vesszen aki vasutazik""akkor azt gondolom, inkább kint kellett volna maradj ott, hová külhonba tévedtél. ők csak nyertek volna veled.

combo 2009.08.26. 14:49:23

@pillepóni: Akkor gondolom felétek senki nem jár autóval, mert az is kényelmetlen. "Buckanónál" a személyautó ugyanis nagyobbat ugrik, mint a busz. Hát komolyan mondom, aki szerint a busz "elviselhetetlen", az járjon helikopterrel.

Néhány zsáktelepülésre egy nap 3-szor tér be a busz (vonat nincs), egyesek meg azon sírnak, hogy elveszik tőlük a max. 40-nel döcögő, üresen kongó Piroskájukat, amikor van busz is (ami ráadásul időben veri a vonatot).

@pógárutas: Azért túlzásokba se essünk... De ne izgulj, a volán kihúzza a vonalat, ha az "nagyon" veszteséges. Nyereséges vonal amúgy elég kevés van, néhány távolsági járat, aztán csókolom.

ubk 2009.08.26. 17:12:08

@combo: Te fasz! Itt olyan zsáktelepülésekről is szó van, mint Baja, Mohács, Villány, Siófok. Soroljuk?
De nem hibáztatlak, hozzászólásodból látom, hogy a seggedhez nőt az autód. Apucidtól kaptad a kettes átlagért?

combo 2009.08.26. 17:41:17

@ubk: Te tisztelt fórumozó! Siófok-Kaposvár busszal 1:45 perc, vonattal 3:20 perc. Tabra is TORONYMAGASAN győz a busz. Mi a francról beszélünk, aranyom? Fentebb én is leírtam, hogy a bajai vonal bezárása marhaság. A mohácsi vonalat nem ismerem, de ha tényleg kihasználatlan, akkor feltehetően nincs rá szükség...

A személyeskedést be lehet fejezni, autóm sincs...

Bruschi 2009.08.26. 20:23:22

Sajnos sokan mindenben csak a saját érdeküket nézik, és ha ő nem érintett, akkor támad, de ha érintett, akkor a közösség érdekét emlegeti. Én is fizetek adót, nem is keveset, és soha nem akartam megszüntettetni a 4-es villamost. Való igaz, hogy a munkahelyek megszűnésével arányosan csökkent a teljesárú jeggyel utazó réteg. Szinta csak kedvezményes jegyet adnak el a munknélküléséggel sújtott, elöregedett térségekben. Tapasztalatból, konkrét adatok birtokában állítom, hogy ezek a bevételek fedezik a kalauz, és a mozdonyvezető fizetését. A pálya, és a járműpark felújítására úgysem költ a MÁV évek óta. Nem fedezik viszont a MÁV székház bizniszét, közbeszerzési bizniszét, milliós vezetői fizetéseit, irodai vízfej jövedelmét. A már bezárt mellékvonalak semmilyen megtakarítást nem eredményeztek. Egy konkrét vonal vonattal: 30,2 km, autóbusszal:66 km (forrás:útvonalterv.hu). Ez nem csak a menetidőben, hanem a jegy árában is meg fog jelenni, mivel km-re adják! Émlékszem az ominózus miniszteri mondatra: "Ennyi pénzért Mercédesz luxusbuszok járhatnak..." Hát nem járnak, csak lepukkant Ikarus-ok, fűtés nélkül, zsúfoltan. 17 óra, és 22 óra közt nincsen busz, a 22 órás csak a vonal feléig közlekedik, tehát aki nem indul haza 17 órakor, az gyalogol.

combo 2009.08.26. 21:14:28

@Bruschi: "Tapasztalatból, konkrét adatok birtokában állítom, hogy ezek a bevételek fedezik a kalauz, és a mozdonyvezető fizetését."

Meg a bakterek, állomásfőnökök stb. fizetését is? Illetve még a fene tudja hány ember kell ahhoz, hogy egy vonat elguruljon 10 utassal (ebből 3 vasutas, aki megy munkából haza). Illetve ha jól tudom, a vonatot nem levegő hajtja.

"Sajnos sokan mindenben csak a saját érdeküket nézik, és ha ő nem érintett, akkor támad, de ha érintett, akkor a közösség érdekét emlegeti." Az a baj, hogy a közösség érdeke a te érdeked is, ezt nem bírják sokan felfogni. Hogy a fene egye meg, a köröshegyiek ne ragaszkodjanak már a völgyhídhoz, mert ekkora pénzkidobás nekik is 3000 ft-jukba került fejenként. Én a 37 vonal közelében lakom. Az a vonal csak arra jó, hogy párhuzamosságra hivatkozva ne igen járjon busz a 68-on, a vonat meg cammog 40-nel... Én vagyok az első, aki követelem, hogy zárják már végre be azt a szart. Akinek ellenvéleménye van, az kérem utazza végig, köszönöm.

borosspet 2009.08.27. 10:30:52

@pógárutas:

"Oszt miből áll az az "üzemeltetés"??

A kormány "szóban" azt támogatja, hogy : itt a pálya..üzemeltesd a vasutat ( Fizess mozdonyvezetőt, baktert, no meg járművet és annak fenntartását) oszt szedd be a pénzt Te magad!

Szerintem korrekt ajánlat"

Az lenne, ha nem Abszurdisztánban (értsd: Magyarországon) lennénk és nem egy hazudós kormány mondaná ezt.

De pont az az eredeti hozzászólásom lényege (amit nem értettél meg, ezek szerint), hogy "a korrekt ajánlat" csak papíron létezik, mert ha valóban van egy jelentkezõ (Szany önkormányzatának vezetésével a vonal érintett települése), annak kérelmét több, mint két évig az asztalon fektetik, amíg nem találnak ki valamit, hogy mivel akadályozzák meg - pl. gyorsan terveztetnek egy elkerülõ gyorsforgalmi utat (különszintû keresztezõdés igényel), ami kettévágja a vonalat.

borosspet 2009.08.27. 10:38:45

@combo: kevesebb, mint gondolnád.
kell egy mozdonyvezetõ, esetleg egy kalauz (példák: Ausztria, Olaszország, ahol a mellékvonali motorvonatokon nincs vonatkísérõ), és egy forgalmista. Ugyebár nem túl hosszú mellékvonalról beszélünk, ahol a kis forgalom mellett is viszonylag elfogadható 2 órás ütemes menetrend teljesítéséhez egy, legfeljebb két motorvonat szükséges (ez utóbbi esetben a vonal közepén kell a forgalmistának lennie, ahol a kitérést a két szemközti vonat végzi). De egy motorvonat külsõ zsákvégállomási fordulásához nem kell se váltókezelõ, se forgalmista (példa: Lengyelország)

Az egy db forgalmista pedig lehet (példa: Keszõhidegkút-GyÖnk állomás a pécsi fõvonalon, 2006-ból): egy ember, aki forgalmista, váltókezelõ, vonatindító, jegypénztáros.

Ja elfelejtettem: mindegyiket meg kell szorozni 3-mal, mert ugyebár az emberek nem dolgoztathatók napi 18 órában 7 napon keresztül. Viszont ez esetben nem egy vonat, hanem egy teljes vonal (10 fölötti vonatszámmal) éves üzemeltetéséròl beszélnünk...

Az meg nem a mellékvoanalk hibája, hogy a MÁV-nál 300 000 napi utast 40 000 vasutas szállít... (jó , vonjuk le azokat, akik az áruforgalom miatt nélkülözhetetlenek, de akkor is túl sok marad...)

Tehát: megtakarítani itt lehetne, nem a vonalakon (ahogy 2007-ben sem sikerült...)

borosspet 2009.08.27. 11:18:08

@combo: "a vonat meg cammog 40-nel"

Ez egy érdekes felvetés. A Sopron-Szombathely vonalon amikor a MÁV áradta a GYSEV-nek, 30-40 km/órás korlátozások voltak. A GYSEV semmi mást nem tett vele elsõ körben, csak végigkergette rajta az ún. vágányszabályzó gépláncot (krampácsológépet), és láss csodát: mindenféle felújítás és csere nélkül 60-80 km/órás vonalat varázsoltak belõle. Ez meg bõven meghaladja a mellékúton haladó IK 280 képességeit (faluban 50 km/h, falun kívül 60 + amit még a motor meg az út bír)...

combo 2009.08.27. 14:57:23

@borosspet: "Az meg nem a mellékvoanalk hibája, hogy a MÁV-nál 300 000 napi utast 40 000 vasutas szállít..."
Itt rátapintottál a lényegre, csak én nem mertem feszegetni, mert akkor végképp nekem esik itt mindenki.

"megtakarítani itt lehetne, nem a vonalakon (ahogy 2007-ben sem sikerült...)"
A fenti idézet részben megválaszolja ezt is. Úgy nem nagyon lesz ám megtakarítás, ha a személyzetet átvezényeljük máshová a bezárt vonalról...

Mondjuk amit fent elmondtál, az bíztató. De azért a Sopron-Szombathely és a Kiszénás-Kondoros vonal adottságai között van egy cseppnyi különbség. (Jó, nem volt szép tőlem, hogy a legevidensebb bezárnivalót hoztam fel.)

borosspet 2009.08.27. 19:09:16

@combo:
"A fenti idézet részben megválaszolja ezt is. Úgy nem nagyon lesz ám megtakarítás, ha a személyzetet átvezényeljük máshová a bezárt vonalról..."

A lényeget még mindig nem érted. NEM kell bezárni vonalat, csak az üzemeltetõk létszámát kell normálisra csökkenteni, és a MÁV-vízfejet kipukkasztani. Már így is - újabb vonalbezárás nélkül - kijönne a szükséges megtakarítás - vagy még több is.

borosspet 2009.08.28. 12:17:31

"A GYSEV semmi mást nem tett vele elsõ körben, csak végigkergette rajta az ún. vágányszabályzó gépláncot (krampácsológépet)..."

Oké, kicsit "csaltam": biztosan néhány (pl. törött) keresztaljat (talpfát) is kicseréltek, és valószínûleg pótolták az ellopott sínrözgítõ csavarokat is...

Jubatian 2009.08.29. 13:09:01

Némi "gyakorlati tapasztalat". Kecskemét és Miskolc között ingáztam sokat (egyetemistaként, havi átlag egy - két hazaút és vissza), vonaton, legtöbbször Miskolc - Vámosgyörk - Szolnok úton, néha Lakitelek felé.

A megszüntetni jelölt 86 - os vonalon két óránként jár vonat, ez hétközben két Bz egység, hétvégén három, vagy egy Uzsgyi. Jellemzően Szolnok felé, vagy Vámosgyörkre utaznak vele (onnan Bp vagy Miskolc irányba átszállni), a két végponton a vonat mindig tisztesen tele volt (ülőhelyek java foglalt, néha állnak is). Nem mondható, hogy nincs kihasználva. A Gyöngyösről jövő V43 - as húzta két vagon is mindig rendes tömeget hoz és visz magával, rendszerint Bp. felé / felől utazókat. "Nem kihasznált" ??

Most jön a feketeleves, ahogy a MÁV hozzááll e vonalhoz. A pályasebesség 60Km/h végig, egy - két negyvenes lassújeltől eltekintve, a vonat gyorsabban halad itt, mint a Szolnok - Hatvan fővonalon a villany. Vámosgyörk irányból Újszászra a vonat eddig bármikor utaztam vele, pontosan érkezett meg. Innen menetrend szerint meg sem kell állnia, tíz perc alatt Szolnokon lenne a vonat, ha. Ha nem engednének mindent, ami a 120 - as vonalról késve beesik, elé. Itt pedig aztán borul minden: A 120 - asról érkező vonatokat Szolnokon bevárják a csatlakozó vonatok, ezt pedig már nem, gyakran esett úgy, hogy ahogy a Bz beparkolt Szolnokra, láttam, csattog el a ceglédi személy Utasoknak pumpa fel, aztán jön a konklúzió, szar a vonal, be kell zárni.

(Az én viszonylatomban még az is benne volt, hogy erre utazva olcsóbb volt a jegyem, meg ha éppen nem rohadtunk le Újszászon, gyorsabb is. Hatvan felé 243Km, 5 és fél óra, Vámosgyörk felé 233Km, 4 és fél óra).

A másik a 145 - 146 - os vonalak. A jegykiadás remélem, csak Miskolcról (volt évekig) gagyi erre a vonalpárra. Úgy akartam jegyet, hogy ha akarok, erre is utazhassak (+7 Km erre Cegléd helyett, így még éppen 240Km - en voltam). Kérés: "Miskolc - Vámosgyörk - Szolnok - Kecskemét". Eredmény: "Miskolc - Vámosgyörk - Szolnok - Cegléd - Kecskemét" jegy, 233Km (Kalauz kötekedhet Lakitelek felé). Kérés: "Miskolc - Vámosgyörk - Szolnok - Lakitelek - Kecskemét". Eredmény: "Miskolc - Vámosgyörk - Szolnok - Lakitelek - Kiskunfélegyháza - Kecskemét" jegy, 280Km körül. Bah. Kérés: "Miskolc - Vámosgyörk - Szolnok - Kecskemét, de Cegléd ne legyen benne". Erre kb. 5 - 10 perc alatt kicsorog a megfelelő 240Km - es jegy. A vicc, hogy Lakiteleken nem kell átszállni! (Akkor lenne valami logika a Kiskunfélegyházára kiutalt jegyben talán, ha át kéne).

Mintha a MÁV egyáltalán nem akarná, hogy bárki a mellékvonalon utazzon, akinek nem ott van dolga. Nehogy már véletlenül több legyen az utas.

A 145 - 146 - oson régebben MD-k jártak, egy tőserdei óvodáskori kirándulásról emlékszem, tele is voltak. Rendes 4 kocsi + mozdony MDk. A megállók is emlékeim szerint rendben voltak. Ma meg... Aki jár arra, tudja hogy néz ki. Menetidő majd 2 óra a 67Km - es útra, de még így is állva is maradnak a kétkocsis Bz-n. Rohasszuk le, aztán ha már olyan szar, hogy senki se utazik rajta, kihasználatlanságra hivatkozva bezárhatjuk. Szép logika.

(Biztos vannak vonalak, melyek léte megkérdőjelezhető, ilyen tán a 127 - es például, ahol soha egy lelket nem láttam a kétkocsis Bz - ken, de ezek nyilván nem abba a csoportba tartoznak. A Bajai hidat feladni meg. Hol élnek ezek??!)