Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

2010.03.22. 08:37 erminavet

Csehország : Magyarország = Magyarország : Románia

Hopp, kizártam magam a fülkémből, hasított belém, amikor becsuktam kívülről az ajtaját. Pedig öt perccel ezelőtt még tudtam, hogy az a jópofa, lyukas műanyag kódlap szolgál kulcsként, sőt, a vécébe is azzal tudok bemenni. A vécébe, ahol zuhanyzó is van. A hálókocsikalauz szerencsére közel volt, ő ki tudta nyitni.

7171057 1353edc3282e8858d47c5c23cde8f5c7 xl
Egyszerűen kulturális sokként ért a (Siemens-gyártmányú) cseh hálókocsi. Úgy viselkedtem, mintha Afrika valamelyik sötét zugából szabadultam volna a modern nyugatra. Minden fülkében Celsius-fokra beállítható hőmérsékletű mosdó volt. Sőt, visszafelé már hárman jöttünk, így megkaptuk a középső, zuhanyzós, vécés lakosztályt. Alapáron, fejenként 14 euróért.

Mostanában sokat utazom fekvőhelyes vonattal. A pótjegyét általában helyben is meg lehet venni. A cseh kalauz természetesen ad jegyet, számlát. A magyar ötből egyszer se. A következő a szokásrend: a tag megkérdi, kérek-e áfás számlát. Nem kérek, mit kezdjek vele. Erre persze jegyet se ad, a pénz megy a zsebébe, a kár a MÁV-Starté. És a statisztika szerint még kevesebben veszik igénybe ezt a szolgáltatást.

 

 

Csehországban nemcsak ezért jó vonatozni. Valahogy az egész vasút működik. Meg az egész ország. A mellékvonalakon sokszor ugyanazok a Bz-k járnak, mint nálunk (hiszen ott készültek), de általában tiszták, rendesek. A vécét általában lehet használni. Nálunk általában nem.

Mindig is tudtuk persze, hogy Csehország Nyugat-Európa része. Elég csak a térképre nézni. A két háború közötti Csehszlovákia Európa egyik legfejlettebb, legiparosodottabb országa volt. Svédországban akkor az volt a jelszó, érjük utol Csehszlovákiát. Nem csoda hát, ha a csehek megszabadulva a létezőtől, hamar magukra találtak. Egy kis szlávul beszélő tüchtig Németország ők. Csalódás legfeljebb az lehet, hogy mi nem közeledünk hozzájuk, hanem jól láthatóan távolodunk.

7171585 c79fe775cb3d1563e4ef2eefb32136b0 xl

Nem a pénzről van szó. Nem a nyugati turistáknak berendezett (és drága) Prágáról beszélek, hanem tiszta, rendezett kisvárosokról, szépen ápolt centrumú nagyvárosokról. Hétköznap hajnalban ugyanolyan szegény proletárok és vidéki diákok várnak az állomáson, mint nálunk, csak felesen kívül szendvicset is kapni a büfében. Mostanában Erdélyben is sokat vonatoztam, felállítottam tehát ezt az aránypárt. Csehország:Magyarország=Magyarország:Románia.

 

Azt mondják a Csehországot ismerő barátaim, korrupció ott is van. A nagy beruházásokból - és a közlekedés ilyen - ott is lenyúlják a 10-20 százalékot, de közben megépül, aminek meg kell, és szempont az is, hogy jó legyen, működjön, betartsák a határidőt. Nálunk meg a beruházás fő célja a lenyúlás és a választási propaganda. E logika szerint tehát van elviselhető korrupció. Mindig is utáltam ezt a mentalitást, lopni bűn, és kész. Most már kezdenék kiegyezni vele.

A cseh vasút szép, egységes, feltűnő, narancssárga keretű állványokon hozza az utazók tudomására, hogy hol korlátozzák felújítás miatt a forgalmat. Maguk a hirdetések is világosak: egy nagy vonalhálózati térképen vannak bejelölve az egyes vágányzárak adatai. Először arra gondoltam, milyen jó lenne ilyesmi nálunk is.

7171735 3e329055395f5c73e0e22cf58c8eb7c3 xl

Aztán elképzeltem. Tegyük föl azt az abszurd helyzetet, hogy a MÁV-Start vezérigazgatója dönt valamiről, mégpedig ezeknek a tábláknak a bevezetéséről. Mindenki tudja, mi lenne. Magukra a táblákra közbeszerzést írnának ki, méregdrágán megvennék, aztán nem sikerülne kiszállítani, aztán a hirdetmények nem férnének el rajta. Ahol kitennék, onnan ellopnák, megrongálnák, ha nem, összefirkálnák, és különben is rossz adatok lennének rajtuk. Ahol működne véletlenül a rendszer, a második hónaptól már ott se cserélnék a térképet, stb.

Nem, itt az Észak-Balkánon nem azt a célt kell kitűznünk, hogy érjük utol Csehországot. Csak azt, hogy a celluxszal odagányolt A/4-es lapon legalább közelítőleg jó adatok legyenek.

 

A cikk az Index véleményrovatában jelent meg.

10 komment

Címkék: index vélemény politika csehország vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr71858528

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MHD 2010.03.22. 10:18:20

Egy tegnap esti riportműsorban (cseh tévé) azt firtatták a riporterek, hogy mivel járnak "munkába" az ostravai parlamenti képviselők (Ostrava - Prága-Ostrava). Mert ugye az adófizetők pénzéből élő, és a teljes költségtérítés mellé még utazási hozzájárulást is kapó képviselőknek azért ügyelni kellene arra is, hogy ne terheljék meg felesleges költségekkel az állami zsebét. Biztos minden olvasó eltalálta...., hogy az Ostrava-Prága-Ostrava utat nem vonattal teszik meg a "kedves" képviselők (elárulom: repülővel). Pedig Prágát autópálya köti össze Ostravával, és itt jár a Cseh Vasutak legkorszerűbb, nagysebességű (160 km/h) és szinte percre pontosan érkező vonata is: a Pendolino (ami egyébként a képviselőknek ingyenes, egyébként 700 korona oda-vissza). A repülő meg több, mint 8 ezer koronába kerül (szintén oda-vissza). Az utazási idő mindegyik közlekedési eszközzel általában 4 óra (városközpont >> városközpont), a távolság közúton 358 km, vasúton: 356, repülőn: 307. tehát itt sem minden fenékig tejföl, és akkor még a korrupcióról említést sem tettem...., az viszont igaz, hogy itt valamivel több pénz marad vásárlásra, mert az eredmények láthatóbbak és talán látványosabbak is, mint Magyarországon.

adamisg 2010.03.22. 12:52:28

Csak még egy kis adalék, hogy azért arrafelé sem fenékig tejfel az élet: múlt hétvégén mi is kint voltunk Csehországban és a Lipnói-tó melletti egyik vasútállomáson fiammal fényképeztük a Bz-t. Mikor mellénk ért, a vezető megállt és úgy üvöltött ki az ablakon, azt hittem, leszáll verekedni.

MHD 2010.03.22. 15:06:08

Két hete az egyik szakszervezeti vezető "lehomózta" a Cseh Vasút vezetőségét (és kijelentette, hogy férfi léttére a vasút vezérigazgatósági épületében már fél lehajolni a leejtett ceruzájáért), és azzal gyanúsította a vasutat, hogy a szekembereket kirúgva "melegeket" vettek fel a helyükre, illetve az állam bácsitól vasúti fejlesztésekre kapott több milliárd koronának a felét munkabérekre költötte a vasút.

ruba 2010.03.22. 16:19:55

@MHD: Ebből is látszik, hogy hülyék mindenhol vannak, függetlenül az ország fejlettségétől:)

combo 2010.03.23. 20:26:21

Kérdés: Ott milyen a BzMotok kihasználtsága?

bravo 2010.03.26. 15:34:36

Melyik ejszakai vonaton van ez a 14 euros csili-vili halokocsi? Szivesen kiprobalnam...

ICLaci 2010.03.27. 10:56:36

Én mióta egyszer kiprobáltam ezt a hálókocsit,azóta csak evvel járok prágába! Legjobb a zuhanyzó volt,azt hittem egy sok csillagos szálodában vagyok mind ezt potom kb 6ezerért! Csehországi vidékén is utaztam és mindenhol szembeötlő a tisztaság és a rend! amikor közelitek haza felé akkor jelenik meg a szenny mindenfelé kb szlovákia magyar lakta vidékétől kezdődően! A mentalitásbeli különbségek miatt nem lessz nálunk sosem tiszta és pontos a vonat!

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.03.27. 15:33:22

@bravo: Elég vicces "vonat". A Metropol nevű EN vonat is átmegy Prágán Berlin felé. 19.58-kor indul a Keletiből. De alváshoz túl hamar, 3.22-kor van Prágában. Viszont mindenféle érdekes kocsikat kapcsolnak hozzá (pl. Moszkva felé), így olyan hálókocsit és ülőhelyes kocsit is, amelyet az Amicus nevű gyorshoz csatolnak. Ez ér (a pesti kocsikkal) 6.15-re Prágába. Visszafelé a kocsik 23.11-kor indulnak Prágából (ugyancsak az Amicusszal), és 8.32-re érnek Pestre (szintén a Metropollal).

bravo 2010.03.27. 22:06:50

@erminavet: köszönöm. máris minél előbb meg szeretném látogatni Prágát.
süti beállítások módosítása